اقامتگاه خانه صفا آران و بیدگل | گزارش اختصاصی اتاقک

اقامتگاه خانه صفا آران و بیدگل

آران و بیدگل از شهرهای  کویری و تاریخی استان اصفهان است که دریاچه نمک و قالی‌های معروفی دارد. سفر به این شهر کویری سفری تاریخی و تفریحی است. مرجان، یکی از بوم‌گردان اتاقک، برای ما از تجربه سفر به آران و بیدگل و اقامتش در خانه صفا نوشته است:

« پس از گذشتن از جاده کویری نارنجی‌رنگ به آران و بیدگل رسیدیم. به سمت اقامتگاه حرکت کردیم و به کوچه‌ای باریک برخوردیم که منتهی به کوچه پارکینگ اقامتگاه بود. با صاحب اقامتگاه تماس گرفتیم و ایشان با خوش‌رویی به اسقبالمان آمدند. با دیدن معماری بنای اقامتگاه به وجد آمدیم.»

آشنایی بیشتر با اقامتگاه خانه صفا

این مجموعه حیاط بزرگی دارد که اتاق‌ها دور آن و در دو طبقه قرار گرفته‌اند. حوض زیبایی که با آب‌نمایش به محیط تازگی می‌بخشد هم وسط آن قرار دارد. حیاط این خانه دو باغچه با درخت‌های پرتقال و انار دارد. خانه صفا متعلق به زوجی به نام علی و نسترن است که از زندگی در تهران دست کشیده‌ و اقامتگاه زیبای خانه صفا را راه‌اندازی کرده‌اند.

نگاه کلی به اقامتگاه خانه صفا

خانه صفا یکی از عمارت‌های مجموعه بنی‌طبا در حیاطی به سبک معماری گودال باغچه است که در دوران صفوی ساخته شده است. این اقامتگاه با ظرفیت ۴۰ نفر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تورهای طبیعت‌گردی و تاریخی، سفرهای دسته جمعی دوستانه و خانوادگی است. با توجه به قدمت ۳۵۰ ساله این بنا شما فقط از یک اقامتگاه دیدن نمی‌کنید، خانه صفا یک برگ از تاریخ غنی و هنر معماری مناطق کویرنشین ایران است. در آبان ماه سال ۱۳۹۳ بعد از بازسازی ساختمان قدیمی، اقامتگاه خانه صفا متولد شد.اقامتگاه بوم‌گردی خانه صفا ۷ اتاق در سه طبقه دارد و یکی از طبقه‌ها زیر زمین است.

اقامتگاه خانه صفا کاشان

تجربه اقامت در خانه صفا

پس از کمی استراحت برای دیدن مجموعه از اتاق بیرون آمدیم. در مسیر راه‌‌پله یک تشت آب قدیمی و دو صندلی کنار یک میز قدیمی قرار داشتند و در سراسر راهرو گلدان‌های کوچک زیبایی محیط را دوچندان کرده بودند.. پس از آن درختچه‌ای کویری توجهمان را  جلب کرد که از هر شاخه آن دست‌سازه‌ای آویزان شده بود. در‌گیر لذت بردن از درختچه دوست‌داشتنی بودیم که پشت سرمان یک شبح سفید کوچک از پله‌ها پایین رفت. با عجله به دنبالش رفتیم تا به حیاط رسیدیم و با شبح سفید کوچک آشنا شدیم، گربه پرشین اصیل خانه به نام «قاصدک».

به سمت شهر رفتیم و پس از گشت‌وگذار هنگام غروب به خانه صفا برگشتیم. علی ما را به آشپزخانه راهنمایی کرد، یک آشپزخانه مجهز که نوع چینش آن شبیه به خانه‌های قدیمی بود. آشپزی را شروع کردیم و تا زمان حاضر شدن غذا  نسترن ما را به چایخانه راهنمایی کرد، فضایی سنتی و صمیمی که در گوشه‌ای از آن یک سماور بزرگ قدیمی و زیبا خودنمایی می کرد. پس از صرف چای به آشپزخانه رفتیم، غذا را کشیدیم و بشقابی هم برای علی و نسترن بردیم و شام را  روی تخت کنار حوض خوردیم و به اتاقمان که برای استراحت کردن بسیار مناسب بود رفتیم. صبح بیدار شدیم و از اتاقمان به سمت رستوران رفتیم. صبحانه‌ای مفصل با منوی گرم و سرد برایمان تدارک دیده شده بود و نمای زیبای حوض زمان صرف صبحانه‌مان را دلچسب‌تر می‌کرد.

خدمات رفاهی اقامتگاه خانه صفا

در سرداب اصلی رستورانی سنتی با غذاهای خانگی میزبان مهمانان کویر زیبای مرنجاب است و در سرداب دیگر کافه‌ای به نام  دارچین قرار دارد که محیطی دنج را برای مهمانان فراهم کرده است. 7 اتاق این مجموعه همگی دارای سرویس‌های بهداشتی بسیار تمیز و رختخواب های تک نفره پاکیزه‌اند.

توصیه هایی برای سفر و اقامت در خانه صفا

این شهر از جنوب به کاشان ، از شرق به ابوزید آباد، از غرب به نوش‌آباد و از شمال به کویر مرکزی ایران راه دارد. نمی‌توان یک لیست کوچک از جاذبه‌های این منطقه تهیه کرد ولی پیشنهاد ما به شما بازدید از مجموعه تاریخی قاضی، منطقه باستانی ویگل ، حمام‌های تاریخی و آب‌انبارهای تاریخی این منطقه است. اگر به آران و بیدگل رفتید حتماً سری به کویرهای مدهوش‌کننده اطراف هم بزنید.