خانه / اتاقک گردی / اقامتگاه سرای صالح برزک | گزارش اختصاصی اتاقک

اقامتگاه سرای صالح برزک | گزارش اختصاصی اتاقک

سرای صالح برزک | تداعی‌گر عطر و بوی از یادها رفته

شهر برزک  در استان اصفهان با داشتن طبیعتی بکر،‌ باغ های میوه و گل و همین طور کارخانه‌های صنعتی و سنتی گلاب‌گیری به یکی از منطقه‌های توریستی ایران تبدیل شده است. مرجان، یکی از بوم‌گردانِ اتاقک، برای ما از تجربه سفر به برزک و اقامتش در اقامتگاه سرای صالح نوشته است:

«می‌دانستیم شب در اقامتگاهی حوالی کاشان ساکن هستیم. به نقشه رجوع کردیم، برزک شهری در پنجاه‌و‌شش کیلومتری کاشان انتظارمان را می‌کشید. جاده منتهی به برزک زیبا و دیدنی بود، شبیه به صحنه فیلم‌های سینمایی با رنگ‌هایی گرم.»

اقامتگاه سرای صالح برزک

اولین دیدار

به برزک رسیدیم، شهری خلوت در دامنه کوه‌های کرکس با نهر، رودخانه و باغ‌های میوه پربار. با خانم خمری تماس گرفتیم و با راهنمایی ایشان به کوچه‌ای باریک که در ابتدایش منتظر ما ایستاده بودند رسیدیم. از ماشین که پیاده شدیم برای یک لحظه شاید فقط به اندازه یک دم و بازدم عطر دل‌انگیز گلاب نوازشمان کرد. به خودمان که آمدیم، قطرات ریز باران بر روی صورتمان آرام گرفته بود، هوا پاییزی شده بود و اقامتگاه سرای صالح پیش رویمان قرار داشت.

آشنایی بیشتر با اقامتگاه سرای صالح

ساختمان کاهگلی و سه طبقه اقامتگاه با درهای چوبی در همان نگاه اول حال دلمان را خوب کرد. گوشه گوشه اقامتگاه زیبایی خاص خود را داشت، درهای قدیمی و زیبا در بدو ورود، صدای حرکت پا بر روی پله‌های چوبی و ایوان جذاب اقامتگاه. کنار هر کدام از اتاق‌ها اسمی به زیبایی نقش بسته بود، فیروزه، انار، شاه‌توت و گردو. تخت‌های مرتب و تمیز، گلیم‌های دست‌بافت، نمای زیبای برزک از تراس در کنار شومینه هیزمی و چای ذغالی توصیفی کوتاه از حال خوب اتاق‌های سرای صالح است.

اقامتگاه سرای صالح برزک

نگاه کلی به اقامتگاه سرای صالح

طبقه اول و دوم دارای چهار واحد سنتی است. در طبقه سوم یک تراس بزرگ و مسقف (شاه نشین) با ساختار بومی، منظره‌ای ناب و تصویری دلربا از شهر را فراهم کرده بود. بنای اقامتگاه با قدمتی صد ساله اتاق‌هایی به نام‌های فیروزه‌ای و انار در طبقه اول‌، گل‌ سرخ و شاه‌توت در طبقه دوم و گردو در طبقه سوم دارد. سه اتاق از پنج اتاق اقامتگاه آشپزخانه و سرویس اختصاصی دارند و مسافران دو اتاق دیگر می‌توانند از آشپزخانه و سرویس مشترک مجموعه استفاده کنند.

تجربه اقامت در سرای صالح

میزبان عزیز اتاق گل‌ سرخ را برای ما در نظر گرفته بودند، اتاقی با نمادهایی از گل سرخ، طاقچه‌های زیبا ، شمعدان‌های قرمز قدیمی، پرده‌های سفید با گل‌های ریز و کوسن‌های سرخ.

آشپزخانه نقلی اتاق با همه وسایل آشپزی ما را به این فکر واداشت که به جای مراجعه به رستوران‌های برزک در آن حال‌و‌هوا کمی آشپزی کنیم. با رفتن آفتاب، خنکای پاییزی از راه رسید. بعد از روشن کردن شومینه ایوان و برپایی چای به آشپزخانه اتاق رفتیم. آشپزخانه همه نوع ادویه‌ و ظروف سفالی داشت. نا‌گفته نماند که سرویس خواب و حمام اتاق نیز بسیار تمیز بودند. پس از گذراندن شبی آرام، صبح روز بعد بر روی تراس طبقه سوم و زیر آفتابی که هنوز جان نداشت صبحانه‌ای مفصل با نان و کره محلی خوردیم.

توصیه‌هایی برای سفر و اقامت در سرای صالح

در این سفر، علاوه‌بر اقامتی دلچسب در سرای صالح می‌توانید با پیاده‌روی پنج دقیقه‌ای از جاذبه‌های گردشگری بزرک دیدن کنید. موزه مردم‌شناسی برزک با آثاری تاریخی که دفتری از گذشته این شهر است، جاده توریستی سعد‌آباد با چشمه‌های زیبای خود، چشمه احمد‌آباد در شمال‌شرقی برزک، کارگاه سنتی گلاب‌گیری، مسیر کوهنوردی و حمام تاریخی برزک که متعلق به دوران صفویه است همگی جزو مناطق دیدنی این شهر هستند.

اگر تیرماه به برزک سفر کنید می‌توانید در جشنواره شاه‌توت شرکت کنید و یا در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، در فصل چیدن گل‌های محمدی، از بوییدن آن همه عطر لذت ببرید. در آخر می‌توان گفت، برزک شهر شاه‌توت و گلاب با مردمانی خون‌گرم، اصیل و مهمان‌نواز انتظار شما را می‌کشد.