اقامتگاه سنتی آمیرزا کاشان | گزارش اختصاصی اتاقک

اقامتگاه سنتی آمیرزا

شهر کاشان یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که در۲۰۰ کیلومتری مرکز این استان و ۲۲۰ کیلومتری جنوب تهران قرار گرفته و به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری اهمیت زیادی در بین توریست‌ها دارد. کاشان به دلیل داشتن بناهای تاریخی و همچنین مراسم گلاب‌گیری میزبان گردشگران داخلی و خارجی در فصل‌های مختلف است. با بیشتر شدن مسافران تعداد اقامتگاه‌های سنتی هم رو به افزایش است. در این گزارش روایت مریم، یکی از بوم‌گردانِ اتاقک، را از سفر به کاشان و اقامت در اقامتگاه سنتی آمیرزا می‌خوانید.

آشنایی با اقامتگاه آمیرزا

این روزها زندگی ماشینی توی آپارتمان‌های قوطی کبریتی بدجوری خسته‌کننده‌ست  و همین باعث می‌شه که ما جذب خونه‌های قدیمی با شیشه‌های رنگی و حوض آبی وسطش بشیم. خونه‌هایی با طاق‌های خوشگل که بعدازظهرهای روزهای سرد، آفتاب لم می‌ده توی حیاط و با یه لیوان چای دلت نمیاد از اون حیاط و آفتاب دل بکنی. برای همین تصمیم گرفتیم بریم به سمت یک جای قشنگ توی شهر کاشان. صبح از تهران راه افتادیم و ظهر به اقامتگاهمون رسیدیم، وقتی وارد اقامتگاه شدیم و اون طاق‌ها و شیشه‌های رنگی رو دیدم دست و پام شل شد و دوباره سفر کردم به گذشته. اینجا همون جاییه که دنبالش بودم. میزبان خوش‌رو و مهربونمون به استقبالمون اومد و از همون بدو ورود به مهمون‌نوازی صاحب‌خونه و فضای صمیمی اقامتگاه پی بردم.

نگاه کلی به اقامتگاه آمیرزا

اول از همه بگم که قدمت بخش حوض‌خونه اقامتگاه به 130 سال قبل، یعنی زمان قاجار، بر می‌گرده و بخش‌های مربوط به حیاط به دوران پهلوی. اتاق ما یک اتاق دوتخته توی پشت‌بوم بود و پشت‌بوم چهار تا اتاق، سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی و دوتا حموم داشت. هر اتاق یک اسپلیت برای سرمایش، شوفاژ برای گرمایش و یخچال و تلویزیون داشت. وقتی وارد اتاق شدم و اون نورهای قرمز، سبز و آبی شیشه‌های در و پنجره، که روی تخت‌ها افتاده بود، رو دیدم حس خیلی خوبی بهم دست داد و به نظرم با چشم‌نوازترین صحنه زمان معاصر روبه‌رو شدم.

عکس از اتاقک

قسمت حیاط و بخش اصلی اقامتگاه، که در معماری قدیم بهش گودال باغچه می‌گفتند، شامل هشت اتاق می‌شد  که داخل هر کدوم از اون‌ها سرویس فرنگی و حمام وجود داشت. نکته دیگه‌ای که برام جالب بود وجود دوتا اتاق توی زیرزمین بود که با یک لابی خوشگل از هم جدا می‌شدند.

وسط حیاط یک حوض آبی با تخت‌های نوستالژیک قرار داشتند و این حیاط هم توی روز زیبایی بی‌نظیری داشت و هم شب‌هایی آروم و پرستاره‌. توی این اقامتگاه به هر طرف که نگاه کنی نمادهای سنتی ایران زیبامون یه لبخند دلنشین رو لبت میاره و وقتی جرعه‌جرعه چای رو می‌نوشی شهد گوارایی توی وجودت می‌شینه.

خدمات رفاهی

اقامتگاه آمیرزا همراه با صبحانه سلف سرویسه و مسافرها نمی‌تونند توی اتاقشون غذا بخورند یا بپزند به جاش می‌تونند غذا رو از رستوران‌های خوب اطراف سفارش بدند و توی حوض‌خونه زیبا نوش جان کنند. ساعت تحویل اتاق هم که ۱۲  ظهره و ساعت خروج ۲ بعدازظهر. یکی از ویژگی‌های این اقامتگاه اینه که تا دم درش راه ماشین‌روی همواری وجود داره و باعث می‌شه که دیگه دغدغه دور بودن و امنیت نداشتن وسیله‌نقیله‌مون رو نداشته باشیم.

تجربه سفر

موقعی که وسایلمون رو توی اتاق گذاشتیم تصمیم گرفتیم گشتی توی شهر بزنیم و با فاصله پنج دقیقه پیاده‌روی از اقامتگاهمون به خونه‌های تاریخی طباطبائی، بروجردی و عباسیان، حمام سلطان امیراحمد، مسجد آقا بزرگ و بازار رسیدیم و تونستیم به‌راحتی همه جا رو بگردیم. برای بازدید از حمام فین صاحب اقامتگاه برامون ماشین گرفتند و اینجوری شد که خیلی راحت و بی‌دردسر جاذبه‌های تاریخی و زیبای کاشان رو دیدیم.