چه جوری سفر برم؟اطلاعات عمومیتجربه سفرنکات آموزشی سفر

راهنمای عکاسی در سفر | 1+9 نکته برای گرفتن تصاویر خیره‌کننده

بدون عکاسی در سفر، عمر خاطرات سفر محدود خواهد بود یا این خاطرات آن‌طور که باید در یادمان باقی نمی‌مانند. عکس‌های سفر مثل تکه‌های پازلی هستند که با کنار هم گذاشتن آن‌ها، می‌توانیم خاطرات سفر را طوری زنده کنیم که انگار در حال تجربه مجدد آن‌ها هستیم. البته برای برخی از افراد هم عکس گرفتن در سفر از واجبات محسوب می‌شود و بدون آن انگار امتیاز سفر را کامل نمی‌گیرند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین نکات و تکنیک‌های عکاسی در سفر آشنا کنیم، اما پیش از هر چیز یادتان باشد که هنگام سفر سعی کنید قاب‌های زیبا را با چشمانتان هم شکار کنید و فقط از دریچه لنز دوربین یا صفحه گوشی‌های هوشمند به اطراف نگاه نکنید. لذت زنده کردن خاطرات سفر با عکس‌ها به این است که قاب‌هایی را هم از ذهن خودتان به آن‌ها اضافه کنید و تنها یادگاری تصویری شما از سفر، لحظات فریز شده با دوربین نباشد.

1. مهم‌ترین ترفند عکاسی در سفر: زبان و اصطلاحات مقصد را یاد بگیرید!

یادگیری زبان برای عکاسی در سفر
یادگیری زبان و اصطلاحات مقصد به شما کمک می‌کند تا با اهالی مقصد بهتر ارتباط بگیرید.

احتمالاً در نگاه اول این ترفند چندان با نکات عکاسی در سفر همخوانی ندارد؛ اما باور کنید یا نه از نظر بسیاری از متخصصین عکاسی توریستی، یادگیری زبان یکی از الزامات گرفتن عکس‌های خیره‌کننده در سفر است.

یادگیری زبان و اصطلاحات مقصد به شما کمک می‌کند تا با اهالی شهر یا کشور مقصد ارتباط بهتری برقرار کنید و از زندگی و آداب و رسوم آن‌ها عکس‌های شگفت‌انگیزی بگیرید. شاید پیش خودتان فکر کنید که برای سفر به طبیعت و جاهایی که بیشتر جاذبه طبیعی دارند دیگر نیازی به یادگیری زبان نیست؛ اما سخت در اشتباهید و خودتان را از یادگرفتن راه‌های میان‌بر برای رسیدن به یک جاذبه خاص یا کشف جاهایی که بیشتر افراد محلی آن‌ها را می‌شناسند، محروم می‌کنید.

پس به عنوان یکی از ملزومات عکاسی در سفر، یک دیکشنری همراه خود داشته باشید یا اصطلاحاتی که یاد گرفته‌اید را در یک دفترچه به همراه معنای آن‌ها بنویسید تا فراموش نکنید. در سفر به کشورهای خارجی می‌توانید از گوشی هوشمند خود و گوگل ترنسلیت هم کمک بگیرید.

2. پاسخ سؤال همیشگی «دوربین بخرم یا نه» را پیدا کنید

نمایی از دوربین عکاسی، لنز، گوشی هوشمند و نقشه
برای عکاسی در سفر دوربین بخرید یا نه؟

اگر عاشق عکاسی در سفر باشید یا بخواهید از آن سفرهایی بروید که فقط چند بار در عمر آدم اتفاق می‌افتد، احتمالاً دغدغه خرید دوربین عکاسی را خواهید داشت و پیش از سفر بارها قیمت دوربین‌های عکاسی دیجیتال را چک می‌کنید تا ببینید که می‌ارزد برای آن هزینه کنید یا نه. پیش از هر چیز باید حواستان به این نکته باشد که دوربین عکاسی فقط یک وسیله است و به‌تنهایی نمی‌تواند عکس‌های خارق‌العاده بگیرد و برای رسیدن به حداکثر بازدهی، باید اصول عکاسی را هم بلد باشید.

در حال حاضر قیمت ارزان‌ترین مدل دوربین دیجیتال کانن چیزی حدود 15 میلیون تومان است که اگر به کانال‌های نقد تجهیزات عکاسی در یوتیوب سری بزنید، متوجه می‌شوید که این دوربین بیشتر برای عکاسی محصول مناسب است. همچنین به قیمت دوربین باید قیمت لنزهای مختلف، فیلترها، سه‌پایه و … را هم اضافه کنید. اگر اصول عکاسی در سفر را می‌دانید و بودجه لازم را دارید، خرید دوربین ایده خوبی است؛ وگرنه بهتر است به همان گوشی هوشمند خود اکتفا کنید و یاد بگیرید که چگونه با آن عکس‌های ایدئال بگیرید.

3. تجهیزات لازم برای عکاسی در سفر را فراموش نکنید

نمایی از عکاسی که با کمک دوربین و سه‌پایه عکاسی می‌کند.
سه‌پایه، یکی از مهم‌ترین تجهیزات عکاسی در سفر

اگر تصمیم گرفتید دوربین دیجیتال تهیه کنید یا از قبل آن را خریده‌اید، برای گرفتن عکس‌های حرفه‌ای در سفر بهتر است وسایل زیر را هم داشته باشید:

  • سه‌پایه عکاسی برای جلوگیری از لرزش دوربین و تار شدن عکس‌ها
  • یک لنز زوم برای عکاسی پرتره باکیفیت و ثبت تصاویر از سوژه‌های دور
  • باتری و کارت حافظه
  • بند گردنی
  • فیلتر UV برای جلوگیری از اثرات مخرب اشعه ماورا بنفش روی عکس‌ها
  • تجهیزات نظافت لنز

اگر هم تصمیم گرفتید با همان گوشی هوشمند عکاسی کنید، حتماً سه‌پایه و یک دستمال نرم برای نظافت لنز دوربین همراه خود ببرید.

4. در ساعات طلایی و آبی عکاسی کنید

نمایی از مردی که رد ساعت طلایی عکاسی رو به ساحل ایستاده
عکاسی در ساعت طلایی رنگ عکس‌های شما را گرم می‌کند.

از این قسمت به بعد قرار است با فنی‌ترین ترفندهای عکاسی در سفر آشنا شوید. آشنایی با ساعات طلایی و آبی یکی از اصول عکاسی است و اکثر متخصصین عکاسی توریستی و عکاسی از طبیعت سر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که هیچ‌چیزی جای نور طبیعی را نمی‌گیرد و نور طبیعی هم  در هیچ زمانی به اندازه ساعات طلایی و آبی خوب نیست.

ساعات آبی به ساعاتی گفته می‌شود که خورشید زیر خط افق قرار دارد و بهترین زمان آن 1 تا 2 ساعت بعد از طلوع آفتاب است. در این ساعات نور خورشید تم سرد دارد و باعث می‌شود که رنگ‌های موجود در عکس به سمت طیف سرد متمایل باشند.

زمانی که خورشید به بالای خط افق می‌رسد و از آن فاصله می‌گیرد هم ساعات طلایی شروع می‌شود. بهترین زمان ساعات طلایی، 1 تا 2 ساعت مانده به غروب خورشید است که رنگ نور خورشید در گرم‌ترین حالت خود قرار دارد و اگر دوست دارید رنگ‌های عکس شما گرم باشند، بهتر است این ساعات را برای عکاسی انتخاب کنید.

استفاده بهینه از ساعات آبی و طلایی هنگام عکاسی در سفر باعث می‌شود بتوانید حس و حال موردنظر را در عکس ایجاد کنید. مثلاً حس و حال عکس‌های تخت‌جمشید در ساعات اولیه روز با حس و حال آن در ساعات طلایی زمین تا آسمان فرق می‌کند. با دیدن اولی برای این بنای باشکوه غصه می‌خوریم و با دیدن دومی سرشار از غرور می‌شویم.

اگر هوای مقصد شما ابری است، نیازی نیست حتماً در ساعات طلایی یا آبی عکاسی کنید؛ چون ابرها به عنوان فیلتر طبیعی نور عمل می‌کنند.

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

5. سوژه‌ها را درست انتخاب کنید

شاید این تکنیک عکاسی در سفر برای افرادی که برنامه منظم برای سفر دارند مسخره به نظر برسد. این افراد معمولاً می‌دانند از چه جاهایی می‌خواهند بازدید کنند و سوژه‌های احتمالی عکس‌هایشان چیست. با این حال آن‌ها هم ممکن است به دلیل رعایت نکردن یک سری اصول ابتدایی، نتوانند سوژه‌های موردنظرشان را آن طور که بایدوشاید شکار کنند.

زمانی که می‌خواهید از سوژه‌ای در سفر عکاسی کنید، حواستان باشد که در قاب شما چیزی بزرگ‌تر، خوش‌رنگ‌تر و جذاب‌تر از سوژه اصلی وجود نداشته باشد. گاهی اوقات با برش عکس می‌توانید چنین چیزهایی را حذف کنید؛ اما در عکس اوقات تنها راه‌حل ممکن تغییر زاویه یا نزدیک شدن به سوژه است. همچنین در عکس‌های پرتره هم حواستان باشد که پس‌زمینه شلوغ نباشد.

6. هنگام عکاسی در سفر برای کادربندی درست وقت بگذارید

استفاده از قانون یک سوم برای عکاسی در طبیعت
قانون یک‌سوم؛ از مهم‌ترین اصول عکاسی در سفر

بعد از انتخاب سوژه و نور مناسب، مهم‌ترین چیز در عکاسی قاب‌بندی است. قاب درست می‌تواند یک منظره یا سوژه بد را جذاب‌تر کند و برعکس قاب‌بندی اشتباه هم تمامی جذابیت‌های یک قاب خوب را هدر می‌دهد.

یکی از حرفه‌ای‌ترین تکنیک‌های عکاسی در سفر، استفاده از خطوط راهنما یا gridline است. تمامی دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند امکان اضافه‌کردن این خطوط را دارند و بعد از اضافه‌شدن آن‌ها، 2 خط عمودی و افقی متقاطع روی صفحه گوشی یا مانیتور دوربین ظاهر می‌شود که 9 چهارضلعی می‌سازد و اگر سوژه موردنظر را روی رأس‌های چهارضلعی یا اضلاع آن قرار دهید، یک عکس چشم‌نواز و جذاب خواهید داشت که مخاطب در نگاه اول جذب سوژه آن می‌شود.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

7. یک جا بند نشوید

اگر در گوگل‌مپ تصاویر جاذبه‌های مشهور را جستجو کنید، با سیلی از عکس‌های مشابه مواجه می‌شوید که در تمامی آن‌ها از جاذبه موردنظر در یک زاویه عکاسی شده و تنها در تاریخ، گردشگران داخل عکس و ساعات شبانه‌روز با یکدیگر تفاوت دارند. برای این که بتوانید عکس‌های متفاوت بگیرید، جایی که همه می‌ایستند و عکس می‌گیرند را فراموش کنید و کمی محیط را بگردید، از زوایا و گوشه‌های مختلف عکس‌های تستی بگیرید تا به زاویه ایده‌آل خود برسید و بتوانید با عکاسی در سفر زوایای پنهان جاذبه‌های تاریخی را به مخاطب خود نشان دهید.

8. به دنبال تضاد بگردید

نمایی از یک ساختمان قرمز با پس‌زمینه آبی و متضاد
تضاد عکس‌های سفر شما را جذاب می‌کند

هنگام عکاسی در سفر، گاهی اوقات بهترین راه برای ثبت تصاویر جذاب این است که رنگ سوژه با پس‌زمینه کنتراست (تضاد) داشته باشد. اگر رنگ سوژه شما خنثی است، به دنبال پس‌زمینه‌ای بگردید که رنگ‌های گرم یا خیلی سرد داشته باشد و برعکس اگر سوژه رنگ سرد یا گرم دارد، به دنبال پس‌زمینه با رنگ خنثی بگردید.

اگر هم پس‌زمینه با رنگ یکدست پیدا نشد، سعی کنید با فوکوس روی سوژه و تار کردن پس‌زمینه به تم رنگی موردنظر برسید.

9. پرسپکتیو بسازید

نمایی از عکاسی که در فضای شهری نشسته و پشت سرش پرسپکتیو ایجاد شده است.
سوژه را در بخش‌های مختلف کادر قرار دهید و فاصله‌تان را با آن تغییر دهید تا به پرسپکتیو موردنظر برسید.

یکی از بهترین تکنیک‌های گرفتن عکس‌های خیره‌کننده هنگام عکاسی در سفر، ایجاد پرسپکتیو است. اگر به یک ییلاق کوهستانی سفر کرده‌اید یا می‌خواهید از سوژه به همراه یک اثر باستانی غول‌پیکر عکس بگیرید، بهترین راه این است که با رعایت قانون یک‌سوم، سوژه را در بخش‌های مختلف کادر قرار دهید و فاصله‌تان را با آن کم و زیاد کنید تا به پرسپکتیو موردنظر برسید و چیزی از عظمت محیط هم کم نشود.

گاهی اوقات با تغییر فاصله کانونی (focal length) هم می‌توانید پرسپکتیو موردنظر را ایجاد کنید.

10. بهترین ژست عکاسی در سفر وجود ندارد

نمایی از فردی که در طبیعت خوشحالی می‌کند
بهترین ژست عکاسی در سفر ژستی است که خودتان با آن راحتید.

شانس تکرار برخی از سفرها از تعداد انگشت‌های یک دست هم کمتر است و به همین دلیل حیف است که با ژست‌های کلیشه‌ای تصاویر چنین سفرهایی را خراب کنید.

برای ثبت تصاویر دسته‌جمعی هنگام عکاسی در سفر، از ژست‌های تیم فوتبالی به‌شدت پرهیز کنید و سعی کنید تا هر کس را مشغول کاری نشان دهید یا از همه بخواهید که طبیعی بایستند. برای رسیدن به ژست‌های طبیعی، می‌توانید از خانم‌ها بخواهید یک زانوی خود را به جلو خم کنند و دستشان را روی پایشان بگذارند و از آقایان هم بخواهید که دست‌ها را داخل جیب کنند، دست‌به‌سینه بایستند یا دست‌ها را راحت در کنار بدن قرار دهند.

برای عکاسی از سوژه‌های تکی هم می‌توانید برخی از ترندهای روز مثل عکاسی بدون چهره (قراردادن یک شیء جلوی صورت) را امتحان کنید یا زمانی که سوژه حواسش نیست از او عکس بگیرید.

سخن آخر

در این مقاله با 10 ترفند آسان و کاربردی برای عکاسی در سفر آشنا شدید. ترفندهایی مثل عکاسی در ساعات طلایی، ایجاد پرسپکتیو، استفاده از تضاد، انتخاب زاویه متفاوت، قاب‌بندی صحیح و … که به شما کمک می‌کنند عکس‌های حرفه‌ای و خیره‌کننده بگیرید. یکی از پیش‌نیازهای استفاده از این تکنیک‌ها، داشتن صبر و تحمل زیاد برای امتحان کردن قاب‌ها و زوایای مختلف است.

برای این که هنگام عکاسی در سفر دغدغه کمتری داشته باشید و شانس به اشتراک گذاشتن عکس‌ها در اولین فرصت ممکن را از دست ندهید، باید اقامتگاهی رزرو کنید که امکاناتی مثل وای‌فای و … داشته باشند. با کمک اتاقک می‌توانید چنین اقامتگاه‌هایی را به‌راحتی پیدا کنید.

سؤالات متداول درباره عکاسی در سفر

بهترین ترفندهای عکاسی در سفر کدامند؟

انتخاب سوژه مناسب، ایجاد پرسپکتیو، قاب‌بندی صحیح، ایجاد تضاد و عکاسی در ساعات طلایی و آبی

ساعات طلایی عکاسی در سفر چه زمانی است؟

یک تا 2 ساعت مانده به غروب آفتاب

چرا یادگیری زبان برای عکاسی در سفر لازم است؟

ارتباط با سوژه‌ها برای عکاسی شهری و یادگرفتن بهترین مسیرها به جاهای دیدنی

Rate this post

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *