جاهای دیدنی

جاهای دیدنی یاسوج | شهر آبشارهای خروشان!

اگر شما هم تصور می‌کنید که طبیعت سرسبز و با طراوت فقط به شهرهای شمالی محدود می‌شود، باید برای سفر به جاهای دیدنی یاسوج برنامه‌ریزی کنید. چراکه طبیعت این شهر آن قدر زیبا است که از دیدن آن سیر نمی‌شوید!

 برای گردش در جاذبه‌های دیدنی یاسوج اول از همه سراغ آبشار‌های خروشان آن را بگیرید، سپس برای گردش در روستاهای جذاب و تنگه‌های هیجان‌انگیز آن آماده شوید. امروز در این نوشتار دیدنی‌های یاسوج را مرور می‌کنیم و در آخر بهترین فصل سفر به این شهر زیبای ایران را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید

برای آشنایی بیشتر مقاله یاسوج کجاست؟ را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

آبشار یاسوج

آبشار کوتاه پلکانی میان جدولی عمیقاصلی‌ترین جاذبه دیدنی یاسوج، آبشار آن است. جایی که جان و روح شما را شاداب می‌کند و لحظاتی مسرت‌بخش برای شما پدید می‌آورد. این آبشار در فاصله کمی تا مرکز شهر واقع شده  است و به همین علت مسافران و گردشگران سریع و راحت به مقصد می‌رسند.

 آبشار یاسوج از رشته کوه‌های یاسوج سرچشمه گرفته است و ارتفاع آن نیز به ۱۰ متر می‌رسد. بر فراز این آبشار نیز رودها و نهرهایی به شکل مارپیچ وجود دارند که مناظر بکری به‌وجود آورده‌اند و باغ‌های میوه را آبیاری می‌کنند. این آب‌‌و‌هوای فوق‌العاده و طبیعت بی‌نظیر تنها ۲ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد.

آدرس: کهکیلویه و بویراحمد، یاسوج، ۲ کیلومتری غرب شهر یاسوج

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکانپیست اسکی کاکان یا دنا یکی از بهترین پیست‌های بخش جنوبی کشور محسوب می‌شود که تا اواخر بهار برفی و چشم‌نواز است. اگر شما هم عاشق برف‌بازی و اسکی کردن هستید، حتما باید به دهستان کاکان یاسوج سر بزنید.

این پیست در روزهای زمستانی و بهاری مقصدی محبوب برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود که لحظات هیجان‌انگیزی را در آن می‌سازند. جالب است بدانید که این پیست علاوه بر امکانات آموزشی، تجهیزات اجاره‌ای بسیاری هم دارد. از چوب اسکی گرفته تا کفش و تخته و هر آن چه برای اسکی کردن لازم است، دارد.

آدرس: یاسوج، ۱۸ کیلومتری شهر یاسوج، دهستان کاکان، پیست اسکی

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/yasuj” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در یاسوج کلیک کنید.[/button]

 

تنگه تامرادی

تنگه تامرادیتنگه تامرادی از زیباترین جاذبه‌های دیدنی یاسوج است که هیچ کس نمی‌تواند دست رد به سینه آن بزند. این تنگه با آن همه آبشار سحرانگیز و طبیعتی مسحورکننده، از واجبات گردشگری یاسوج به شمار می‌رود.

پیش از رسیدن به این تنگه در جاده‌ای پر پیچ‌و‌خم گام می‌گذارید که روزگاری محل جنگ‌های رضا خان، اسکندر مقدونی و آریوبرزن بوده است!

در ابتدای این تنگه، روستایی به نام حسین آباد وجود دارد که مقبره‌ای از دوره‌ هخامنشیان در آن به یادگار مانده است. پس اگر به دیدنی‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از این روستا را در الویت قرار دهید.

آدرس: یاسوج، ۵۰ کیلومتری جنوب شرق یاسوج

روستای کریک

روستای پلکانی کریکتا به حال به روستای ماسوله گیلان سفر کرده‌اید؟ معماری روستای کریک یاسوج بسیار شبیه این روستای شمالی است. جایی که پشت‌بام هر خانه، حیاط خانه‌ای دیگر محسوب می‌شود و در میان دره‌ای سرسبز قرار دارد. این روستا در مسیر ییلاق سخت‌سر است و به همین علت هوایی کوهستانی و مطبوع دارد که جان می‌دهد برای سفرهای تابستانی!

این روستای خوش‌ آب‌و‌هوا دارای چندین باغ میوه از جمله انگور، سیب و گردو است که از رودخانه‌ای که از جوار روستا می‌گذرد، سیراب می‌شوند.

آدرس: یاسوج، نرسیده به سی‌سخت، روستای کریک

پارک ساحلی یاسوج

پارک ساحلی بشاربله درست خوانده‌اید! یاسوج هم پارک ساحلی دارد. اما نه در ساحل دریا، بلکه در جوار یکی از پرآب‌ترین رودهای این شهر، یعنی بشار قرار گرفته است. این پارک برای یک عصرانه خانوادگی و قدم زدن در هوایی پاک، حرف ندارد. شهربازی، سکو، آلاچیق، قایق‌سواری و امکانات رفاهی مختلف در این پارک ساحلی وجود دارد تا سفری راحت و جذاب را برای‌تان رقم بزند.

مساحت این پارک ۱۴ کیلومتر است و در جنوب شهر قرار دارد.

آدرس: یاسوج، ورودی جنوبی شهر یاسوج، کنار رودخانه بشار، پارک ساحلی یاسوج

دشت راق

دشت راق پر از لاله ی واژگوندلتان می‌خواهد در دشتی پر از لاله قدم بزنید؟ دشت راق یاسوج همان جایی است که تا چشم کار می‌کند سرسبزی و کوهستان وجود دارد. دشتی که در سرزمینی سردسیر واقع شده و به لاله‌های واژگونش مشهور است.

علاوه بر این، این دشت ۱۰۰۰ هکتاری دارای چندین چشمه است و در میان دو کوه با نام‌های باریک و قوچی قرار دارد. این طبیعت زیبا، آب‌و‌هوای ییلاقی و چشمه‌های پرآب مقصدی بی‌نظیر برای گردشگران ساخته است. پس در سفر به این شهر، از این جاذبه دیدنی یاسوج غافل نشوید.

آدرس: ۶۰ کیلومتری شرق یاسوج، بعد از رودخانه سادات، دشت راق

غار ده شیخ دنا

غار ده شیخ دناغار ده شیخ دنا از جذاب‌ترین دیدنی‌های یاسوج است که حتما باید از آن دیدن کنید. این غار آهکی مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی است و بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد.

جالب است بدانید که این غار حدود ۱۲ سال پیش توسط چوپانی از اهالی روستا، کشف شد.

غار ده شیخ دنا کاملا طبیعی است و بیش از ۶ کیلومتر عمق دارد. بدون شک تماشای قندیل‌های آهکی در دالان‌های مختلف این غار، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما خواهد بود.

آدرس: یاسوج، شهر تاریخی دنا، پل پاتاوه، روستای ده شیخ، غار ده شیخ دنا

تنگه مهریان

تنگه مهریانجایی که دو رودخانه آب‌نهر و مهریان به یکدیگر می‌رسند، دره‌ای به نام مهریان وجود دارد که از بهترین جاهای دیدنی یاسوج به شمار می‌رود. در این دره می‌توانید زیر سایه درختان بنشینید و به آواز رودخانه گوش فرا دهید تا خستگی زندگی شهری از تن‌تان به در شود. این تنگه مجهز به امکانات مختلف از جمله رستوران، فروشگاه و پارکینگ است تا گردشگران در نهایت آرامش و راحتی به تفریح و گردش بپردازند.

خوب است بدانید که تنگه مهریان، صخره‌‌های دست‌نخورده و بکر فراوانی دارد و از جاذبه‌های محبوب یاسوج برای علاقه‌مندان به صخره‌نوردی محسوب می‌شود.

آدرس: ۵ کیلومتری یاسوج، محل تلاقی دو رود آب‌نهر و مهریان، تنگه مهریان

چشمه میشی یا بزو

چشمه میشی یا بزوچشمه میشی یا بزو، چشمه‌ای جوشان و پرآب در یاسوج است که در ۵ کیلومتری سی‌سخت قرار دارد. این چشمه آب شرب منطقه را تامین کرده و باغ‌ها را نیز سیراب می‌کند.

توجه داشته باشید که آب چشمه میشی بسیار سرد است و به راحتی نمی‌توانید دست و پای‌تان را در آب آن نگه دارید. چراکه این چشمه از ارتفاعات کوه دنا سرچشمه می‌گیرد و همیشگی است.

مناطق اطراف این چشمه از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی یاسوج هستند و آب پاک و زلال میشی روح‌تان را جلا می‌بخشد.

آدرس: یاسوج، ۵ کیاومتری شهر سی‌سخت، چشمه میشی یا بزو

دریاچه کوه‌گل

دریاچه کوه‌گلدریاچه کوه‌گل از اواخر زمستان تا بهار پرآب و زیبا می‌شود. این دریاچه ۵ هزار متر مربع وسعت دارد و عمق آن به ۱۵ متر می‌رسد. دور تا دور این دریاچه نیز با دشت‌های پر از گل احاطه شده است تا همانند یک تابلوی نقاشی خیره‌کننده به نظر برسد.

پونه، نعناع، بابونه، ریواس و بسیاری از گل‌وگیاهان دیگر در این منطقه رشد می‌کنند که در سفر به یاسوج می‌توانید بچینید و با خود به خانه ببرید. فقط یادتان باشد که هیچ گیاهی را از ریشه نکنید تا از بین نرود.

آدرس: یاسوج، شهر سی‌سخت، منطقه کوه گل، دریاچه کوه گل

دره المون

یکی از مناطق بکر و کوهستانی یاسوج، دره المون است. دره‌ای سرسبز و وسیع که با درختان بلوط و گل‌های لاله بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

دره المون به دلیل همجواری با کوه‌ها، هوای پاک و مطبوعی دارد که برای اقامتی چند روزه بسیار مناسب است. چشمه‌ها و آبشارهای این دره نیز لذتی وصف‌ناپذیر برای گردشگران ایجاد می‌کنند.

آدرس: یاسوج، ۵۰ کیلومتری جاده یاسوج به نورآباد، دره المون

تنگه گنجه‌ای

تنگه گنجه‌ایدر مسیر یاسوج به سی‌سخت تنگه‌‌ جذاب دیگری به نام گنجه‌ای قرار دارد که پر از درختان چنار و بلوط است. این دره‌ زیبا هوایی خنک و کوهستانی دارد و مقصدی بی‌نظیر در شش ماه اول سال محسوب می‌شود.

از میان درختان این تنگه نیز رودخانه‌ای که حاصل به‌هم‌پیوستن چندین چشمه است، عبور می‌کند تا شکوه و جذابیت این چشمه را به انتها برساند‍!

آدرس: ۱۳ کیلومتری یاسوج، نرسیده به سی‌سخت، تنگه گنجه‌ای

پارک جنگلی یاسوج

پارک جنگلی یاسوج پر از درختان بلوط و گیاهان بومی است که ۷۵ درصد وسعت پارک را تشکیل می‌دهند. این پارک ۱۰۰۰ هکتاری بزرگ‌ترین پارک جنگلی نیمه جنوبی ایران محسوب می‌شود و نام دیگر آن پارک بزرگ کوهستان است.

پارک جنگلی یاسوج در ارتفاعات شمال شرقی شهر واقع شده و از این پارک نمای ۳۶۰ درجه‌ای از یاسوج را خواهید دید!

آدرس: شمال شرق یاسوج، پارک جنگلی یاسوج

گورستان تاریخی لما

اگر اهل بازدید از جاهای تاریخی باشید، یاسوج حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. یکی از قدیمی‌ترین جاهای تاریخی یاسوج، گورستان لما با قدمتی ۳۵۰۰ ساله است!

باستان‌شناسان بیش از ۳۰۰ قبر در این منطقه پیدا کرده‌اند که مربوط به دوره ایلامی‌ها هستند.

آن‌ها داخل این قبرها اشیای مختلف، استخوان گوسفند و اسب نیز پیدا کرده‌اند. ظروف سفالی و استخوان‌های به جا مانده از آن دوره نیز در این مکان تاریخی به‌فور پیدا شده است.

آدرس: کهگیلویه و بویراحمد، شهر دنا، بخش پاتاوه، دهستان سادات محمودی، روستای لما، گورستان باستانی لما

سخن آخر

برای رسیدن به یاسوج مسیرهای مختلفی وجود دارد. مثلا اگر از تهران به این شهر سفر می‌کنید، باید ابتدا از شهرهای قم، سلفچگان، دلیجان، نجف‌آباد، بروجن و گندمان گذر کنید تا به یاسوج برسید. این مسیر ۷۴۰ کیلومتری، با خودروی شخصی حدود ۹ ساعت طول می‌کشد.

همین مسیر با هواپیما از تهران تا یاسوج کمتر از دو ساعت است. اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بین شهری نیز برای سفری اقتصادی مناسب هستند.

برای تماشای دره‌ها، دشت‌ها، دریاچه‌ها و آبشارهای یاسوج نیمه اول سال سفر کنید. در شش ماه ابتدایی سال، برف‌های کوهستان ذوب می‌شوند و دریاچه‌ها را پرآب می‌کنند تا گردشگران از نسیم خنک بهاری بیشتر لذت ببرند.

 حتما می‌دانید که یاسوج مرکز استان کهکیلویه و بویراحمد است و در نیمه جنوبی کشور قرار دارد. با این حال، این شهر در میان کوه‌ها قرار گرفته و از موهبت هوای مطبوع کوهستانی برخوردار است. یاسوج تا دلتان بخواهد نقاط بکر طبیعی دارد که ما در این نوشتار فقط به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

شما می‌توانید پیش از شروع سفر به یاسوج،  یکی از اقامتگاه‌های بومگردی، روستایی، سوئیت یا آپارتمان‌‌های مبله این شهر را رزرو کنید. در سایت اتاقک تصاویر این اقامتگاه‌ها را ببینید و قیمت‌های آن‌ها را با هم مقایسه کنید تا انتخابی ایده‌آل داشته باشید. سفرتان خوش!

4.8/5 - (65 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *