جاهای دیدنی

جاهای دیدنی بافق | بهشتی در دل کویر

سفر به شهر بافق و بازدید از کویرهای سحرانگیز، جاذبه‌های تاریخی، اماکن باستانی با معماری متنوع و طبیعت بافق برای هر گردشگر و مسافری تجربه‌ای تکرارنشدنی خواهد بود. تعداد جاذبه‌ها و اماکنی که می‌توانید در سفرتان به شهر بافق از آن‌ها بازدید کنید کم نیستند به همین دلیل در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم شما را با جاهای دیدنی شهر بافق آشنا کنیم.

درباره بافق

بافق یکی از شهرهای زیبای استان یزد هست. این شهر در مرکز شهرستان بافق واقع شده و از شرق با طبس و از جنوب با کرمان همجوار است. بافق شهر گرمسیری است و تنها رودخانه‌ای که در این شهر در جریان است رود شور است که از استان کرمان سرچشمه می‌گیرد. با توجه به آب‌وهوای گرم و خشکی که بافق دارد بهترین زمان سفر به این شهر زمانی است که هوا خنک‌تر باشد. اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت بهترین فصول برای سفر به بافق است تا در هوایی مطبوع و خنک گشتی در شهر بزنید و از یک گردش هیجان‌انگیز و تاریخی لذت ببرید.

جاهای دیدنی بافق؛ آشنایی با جاذبه‌های مذهبی، تاریخی و طبیعی بافق

شهر بافق یکی از شهرهای استان یزد است که در فاصله 120 کیلومتری با یزد و 850 کیلومتری با تهران قرار گرفته است. این شهر با آب و هوای خشک و کویری، مردمی خونگرم و مهمان‌نواز و البته تاریخی غنی به یکی از مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است. بافق در دل خود نادیده‌هایی را جای داده که در سفرتان به این شهر باید حتماً از آن‌ها دیدن کنید. کویری سحرانگیز، نخلستان‌های زیبا، آثار باستانی بافق و معماری بی‌نظیر بناهایش باب میل گردشگران و مسافران بسیاری است. پس ما با همراه باشید که قرار است سفری به دلپذیری گرمای دوست‌ داشتنی کویر به تمام جاذبه‌های دیدنی شهر بافق داشته باشیم.

جاذبه‌های مذهبی شهر بافق

یکی از جذابیت‌های سفر به شهر بافق بازدید از بناهای مذهبی این شهر است. بناهایی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند و در میان گردشگران جایگاه ویژه‌ای دارند، به‌طوریکه بسیاری برای بازدید از آن‌ها راهی این شهر می‌شوند.

امام‌ زاده عبدالله بافق

آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق در استان یزد و در مرکز شهر بافق واقع شده است. درباره شخصیت مدفون در این بقعه نقل قول‌های متعددی روایت می‌شوند اما به اعتقاد محلی‌ها و طبق اشعاری که بر سر در بقعه نصب شده است این مکان مقدس را متعلق به امامزاده عبدالله بن موسی جعفر (ع) برادر امام رضا (ع) می‌دانند. این بنای مقدس از دوران آل مظفر به یادگار مانده است و قدمت آن به قرن پنجم هجری می‌رسد. زیبایی و شکوه و گرد بودن گنبد این بنا در دنیا کم‌نظیر است و از حیث معماری، آینه‌کاری، کاشی‌کاری و تزئینات داخلی اثر ارزشمند و دیدنی محسوب می‌شود که همگی حکایت از منزلت و جایگاه این مکان مقدس در میان مردم دارد.

آدرس امام زاده عبدالله بافق: ایران، استان یزد، شهر بافق، ابتدای بلوار وحشی بافقی.

مسجد جامع بافق

مسجد جامع بافق یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین اماکن شهر بافق است که بیش از صد سال است که در این شهر جلوه‌گری می‌کند. این مسجد از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار بوده و معماری آن متأثر از سبک معماری دوران صفویان است. به طور کلی این مسجد دارای دو قسمت تابستانی و زمستانی است. در قسمت تابستانی بادگیرهای بزرگی به چشم می‌خورند که در دو ردیف با پایه‌های محکمی ساخته شده‌اند. شبستان، گچ‌بری‌های سقف، خوابیدگی گنبد، سردر رفیع آن و کاشی کاری‌های زیبای قاجاری از جذابیت‌های شگفت انگیز و منحصر به فرد این بنا است.

آدرس: ایران، یزد، محله قدیمی بافق، خیابان مسجد جامع

جاذبه‌های تاریخی و آثار بستانی شهر بافق

شهر بافق با توجه به اینکه در گذشته محل زندگی حکمرانان و بزرگمردان بسیار زیادی بوده است، به همین دلیل آثار باستانی و تاریخی این شهر بی‌شمارند. سالانه گردشگران و مسافران زیادی در فصول مختلف به این شهر سفر می‌کنند تا از این آثار به جای مانده از نسل‌های گذشته بازدید کنند.

قلعه باقر آباد بافق

قلعه باقر آباد یکی از بناهای تاریخ زیبا در شهر بافق است. این قلعه در عصر قاجار به دستور عبدالرحیم خان، فرزند محمدتقی خان بافقی جهت اهداف نظامی ساخته شده بود. این قلعه در سه مرحله بنا شده ابتدا برج شمالی، سپس برج جنوبی با ده سال فاصله و پس از آن حصاری دور این قلعه جهت محافظت از آن کشیده شده است. این قلعه از خشت و گل بنا شده و دارای 45 اتاق، 3 سنگ انداز، دو برج نگهبانی، جایگاهی برای تیراندازی، راهروهای زیاد و چشمه قناتی در زیرزمین است که جهت تأمین آب مورد نیاز از آن استفاده می‌شد. قلعه باقر آباد جزئی از آثار ملی ایران است و بازدید از آن برای دوستداران آثار باستانی پیشنهاد می‌شود.

 آدرس: ایران، یزد، بافق، روستای باقرآباد

چنار تاریخی روستای باجگان

چنار تاریخی یکی از قدیمی‌ترین و کهن‌سال‌ترین درختان کشور است که در روستای باجگان واقع شده است. این جاذبه‌ی دیدنی و شناخته شده، قدمتی 400 ساله دارد و ارتفاع آن به بیش از 25 متر می‌رسد. این درخت دارای 3 شاخه قطور و قدرتمند است که طول هریک از این شاخه‌ها حدود دو متر بوده و محیط هرکدام نیز برابر با نیم متر برآورد شده است. این چنار به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس چنار تاریخی باجگان: ایران، استان یزد، شهر بافق، 85 کیلومتری شرق بافق، روستای باجگان

میدان خان بافق

میدان خان مجموعه‌ای تاریخی و زیبای ایران است که در مرکز شهر بافق واقع شده است. این میدان بناهایی همچون مسجد جامع، آب انبار و کاروانسرا را در خود جای داده است و قدمت آن به دوره زندیه برمی‌گردد. در وسط میدان خان حوض آبی زیبا قرار گرفته است که دور تا دور آن را درختان خرما احاطه کرده‌اند. این میدان از نظر اقتصادی دارای اهمیت فراوانی بوده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است و با نمای آجری زیبا و ساخته شده از گل و خشت، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

آدرس میدان خان بافق: ایران، استان یزد، شهر بافق، بخش مرکزی، جنب امامزاده عبدالله.

ارگ عبدالرضا خان بافقی

شهر بافق همانند دیگر شهرهای استان یزد مملو است از بناها و آثار تاریخی ارزشمند که در دل خود جای داده است. یکی از این بناهای تاریخی، ارگ عبدالرضا خان بافقی است که از دوران قاجار به یادگار مانده است. این ارگ دارای قلعه‌ای بزرگ است که در اطراف آن سه برج زیبا خودنمایی می‌کنند. برج‌های این ارگ از سه طبقه تشکیل شده‌اند و دارای 36 پله به همراه دو دروازه در سمت غرب و شرق هستند. طبقه اول به شکل دایره و طبقه دوم و سوم به شکل شش ضلعی بنا شده‌اند. در ساخت این برج‌ها از خشت و گل استفاده شده و ارتفاع هریک از آن‌ها نیز به 12 متر می‌رسد. پیشنهاد می‌شود در سفرتان به این شهر حتماً از این بنا تاریخی زیبا دیدن کنید.

آدرس: ایران، استان یزد، شهر بافق، بلوار امام علی (ع)

باغ تیتو

باغ تیتو، باغی زیبا به جای مانده از دوران صفوی است که در دل کویر شهر بافق واقع شده است. این باغ شامل تالار، بادگیر، خان‌نشین و هشتی است و از سبک معماری بسیار زیبایی بهره می‌برد. تیتو در لغت نامه به معنی مرغ آبی است اما علت نامگذاری این باغ به تیتو به علت تو در تو بودن اتاق‌های آن است. نمای بیرونی ساختمان باغ با آجرهای زیبا و به صورت کاملاً هنرمندانه تزیین شده و دارای ایوانی با ستون‌های استوانه‌ای شکل است. در داخل حیاط این باغ نیز درختان زیبا و دیدنی همچون نخل و انار وجود دارند که انعکاس تصاویر درختان بر روی آب حوض وسط این حیاط باعث دوچندان شدن جذابیت این باغ شده است.

آدرس باغ تیتو: ایران، استان یزد، شهر بافق، بلوار امام علی (ع) فرعی 16.

قلعه شهر آباد

قلعه شهر آباد از دیگر جاهای دیدنی یزد است که در شمال شرقی شهر بافق واقع شده است. این قلعه دارای مساحتی برابر با نهصد متر مربع است و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. قلعه شهر آباد از یک برج مرتفع با شانزده جایگاه تیراندازی و یک سنگ انداز در بالای درب ورودی قلعه تشکیل شده است. در داخل قلعه نیز چهارده اتاق وجود دارد که در گذشته محل زندگی رعایا و مالکان بوده است. در زیر برج نیز یک هشتی با پوشش گنبدی شکل به چشم می‌خورد که از دیگر ویژگی‌های این قلعه زیبا و باشکوه به شمار می‌رود. این قلعه به عنوان یک جاذبه دیدنی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس قلعه شهر آباد: ایران، استان یزد، شهر بافق، بلوار انقلاب.

خانه وحشی بافقی

کمال‌الدین یا شمس‌الدین محمد وحشی بافقی شاعر پرآوازه و مشهور سده دهم ایران است که اشعار زیبایی را از خود به جای گذاشته است. دوران زندگی این شاعر نامدار با پادشاهی شاه اسماعیل دوم، شاه محمد خدابنده و شاه طهماسب صفوی مقارن بوده است. پس از درگذشت این استاد بزرگ، منزل وی پس از مرمت و بازسازی، تبدیل به موزه شده و در معرض عموم قرار گرفت. هم اکنون خانه وی جزء آثار ملی ایران محسوب می‌شود و گردشگران بسیاری برای دیدن این خانه تاریخی به شهر بافق سفر می‌کنند.

آدرس خانه وحشی بافقی: ایران، استان یزد، شهر بافق، خیابان مسجد جامع، میدان خان.

جاذبه‌های طبیعی شهر بافق

هرچند به نظر می‌رسد بافق یک منطقه کویری و خشک باشد اما جاذبه‌های طبیعی، نخلستان‌های زیبا و فضاهای سرسبز آن تصویری دیگر از این شهر را نمایان می‌کنند.

دره سنگاب بیشه در

دره سنگاب بیشه یا دره بیشه یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی شهر بافق است که در مسیر شهرستان بافق به بهاباد واقع شده است.. این دره شامل کوچه راه‌های باریک و تنگ با دیوارهای سنگی صیقل یافته به وسیله جریان آب است. در مسیر این دره، آبی زلال، درختان انجیر کوهی و پوشش گیاهی بنه به وفور قابل مشاهده هستند. عبور از این دره نیازمند تجهیزات آن‌چنانی نیست اما به دلیل باریک شدن برخی قسمت‌های این مسیر و وجود آب جاری و سنگاب‌های فراوان به شدت لغزنده بوده و دقت و توجه بیشتر طبیعت‌گران را می‌طلبد. در انتهای دره و در نزدیکی قله نیز طاق سنگی بزرگی قرار گرفته است که خود از جذابیت‌های دیدنی این منطقه به شمار می‌رود.

آدرس دره سنگاب بیشه در: ایران، استان یزد، بافق، مسیر بافق به بهاباد

پارک آهن شهر بافق

پارک آهن شهر بافق یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین پارک‌های این شهر است. این پارک مجموعه‌ای 70 هزار هکتاری است که در حاشیه شهرستان بافق قرار گرفته و هر ساله میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است. در وسط این پارک دریاچه‌ای زیبایی قرار گرفته که می‌توان علاوه بر تماشای این دریاچه و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی، قایق‌سواری نیز انجام داد. از دیگر جاذبه‌های دیدنی پارک آهن شهر بافق می‌توان به آب نمای موزیکال، نخل‌های زیبا، برکه، آبشار، آسیاب آبی و گلخانه اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به شهر بافق حتماً سری با این پارک که همچون بهشتی در حاشیه دریای از شن‌های طلایی کویر قرار گرفته، بزنید.

آدرس پارک آهن شهر بافق: ایران، استان یزد، شهر بافق، شهرک آهن شهر

چشمه پیروزه بافق

چشمه پیروزه سومین چشمه طبیعی در استان یزد است که در حاشیه کوه‌های بافق و در میان دره‌های سرسبز قرار گرفته است. به واسطه وجود این چشمه دره‌های اطراف بسیار دیدنی و سرسبز هستند و برای تفریح و استراحت مکانی مناسبی به شمار می‌روند. این چشمه یکی از جاهای دیدنی بافق است و سالانه گردشگران بسیار برای دیدن این چشمه طبیعی و آب تنی و شنا در نهرهای اطراف این چشمه، راهی شهر بافق می‌شوند.

آدرس چشمه پیروزه بافق: ایران، استان یزد، شهر بافق

روستای گردشگری قطرم

قطرم روستایی زیبا و خوش آب و هوا در دامنه غربی شهرستان بافق است. این روستا دارای طبیعتی زیبا و پوشش گیاهی منحصر به فرد است که به دلیل تفاوت دما در این روستا به وجود آمده‌اند. درختان انجیر وحشی، زیره و بادام کوهی از جمله درختان معروفی است که در این روستا به چشم می‌خورند. باغ‌ها و خانه‌های این روستا به شکل پلکانی ساخته شده‌اند، به همین دلیل این روستا به ماسوله‌ای در دل کویر شهرت دارد. روستای قطرم به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای آب و هوایی معتدل و خشک است و همه ساله گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه‌های این روستا به شهر بافق سفر می‌کنند. قلعه دختر یکی از جاذبه‌های معروف و تاریخی روستای قطرم است.

آدرس روستای قطرم بافق: ایران، یزد، شهرستان بافق، روستای قطرم

روستای گردشگری شادکام

روستای شادکام بافق یکی از زیباترین جاهای دیدنی بافق است که در 40 کیلومتری شهر یزد واقع شده است. این روستا دارای مردمی مهمان‌نواز، کوچه‌های باریک و باغ‌های سرسبز و پرشکوهی است که در میان دره‌ای کوهستانی قرار گرفته و چشمه‌ای زیبا از دل کوه‌های اطراف آن به داخل روستا سرازیر می‌شود. روستای شادکام از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز و رمزآلودی برخوردار است و دارای یک سرو هزار ساله‌ای است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به این شهر از بازدید این روستای زیبا غافل نشوید.

آدرس روستای شادکام: ایران، یزد، 40 کیلومتری شهرستان بافق

نخلستان‌های بافق

شهر بافق دارای نخلستان‌های پهناوری است که حاصل آن محصولات کشاورزی خرما و صنایع دستی همچون قالی، حصیر و غیره است. این نخلستان‌ها نمادی از سخاوت کویر و یکی از زیباترین و بی بدیل‌ترین جاذبه‌های گردشگری بافق هستند که هر ساله بسیاری از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. درختان سر به فلک کشیده در این نخلستان‌ها آن هم در دل کویر زیبا و زیر آسمان پرستاره منظره‌ای زیبا را پیش چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.

آدرس نخلستان‌های بافق: ایران، یزد، شهر بافق

سخن آخر

اگر قصد سفر دارید پیشنهاد می‌کنیم شهر زیبا و تاریخی بافق را در برنامه سفرتان قرار دهید. جاهای دیدنی بافق بی‌شمار است و به همین دلیل بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار گرفته است. به همین منظور هتل‌ها، سوئیت‌ها، خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی متعددی نیز برای مسافران مهیا شده تا اقامت آن‌ها هم مانند هر تجربه دیگری از تفریحات و جاهای دیدنی این شهر، به یاد ماندنی باشد. اگر به دنبال یک اقامتگاه مناسب هستید می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کرده و پس از مشاهده انواع اقامتگاه‌های موجود در شهر بافق، مناسب‌ترین گزینه را با توجه به شرایط و سلیقه‌تان انتخاب و رزرو نمایید و سپس سفر خود را به این شهر زیبا آغاز کرده و لذت ببرید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *