چه جوری سفر برم؟برنامه سفر

برنامه سفر ۳ روزه به شیراز | یک سفر رویایی به شهر شعر و زیبایی

شیراز شهر عشاق است! همین کافی‌ست تا بار سفرتان را ببندید و به سمت شیراز روانه شوید و زیباترین روزهای زندگی‌تان را در میان عطر نارنج‌های شیرازی بگذرانید. فکرش را بکنید در شهر غزل‌های عاشقانه و زیبایی و عطر و رنگ قدم می‌زنید و لذت یک تفریح و سفر فوق‌العاده و رویایی را می‌چشید! برنامه سفر به شیراز دقیقا همان چیزی است که می‌تواند رنگ تازه‌ای را به زندگی‌تان بپاشد. قدم زدن در کوچه‌پس‌گوچه‌های رنگارنگ شیراز، شکوه شب‌های حافظیه و غزل‌خوانی در سعدیه، تنفس عطر بهارنارنج و زیبایی شاهچراغ و انبوه دیدنی های شیراز انتظارتان را می‌کشند. قبل از اینکه سفرتان را آعاز کنید، با ما هم‌قدم شوید تا بهترین برنامه سفر  به شیراز را با هم مرور کنیم.

چگونه به سمت شیراز برویم؟

جاذبه های شیراز

راه‌های دسترسی به شیراز متنوع و همگی جذابند! بنابراین شما می‌توانید هر راهی را که بیشتر دوست دارید و یا با بودجه و شرایط شما هماهنگی دارد، انتخاب کنید. برای سفر به شیراز می‌توانید راه زمینی و سفر با خودرو را انتخاب کنید و علاوه بر مقصد جذابتان، از مسیر هم لذت ببرید. رسیدن به شیراز زیبا، نیازمند عبور از قم، کاشان، اصفهان، شهرضا، آباده، منطقه‌ تاریخی ایزدخواست و در نهایت مرودشت است. پیش از آنکه به شیراز برسید، می‌توانید در هر یک از این شهرها خاطره ماندگاری را بر جای بگذارید.

مدت زمانی که برای سفر زمینی از تهران به سمت شیراز نیاز دارید، حدود 10 ساعت است. اما، اگر دوست دارید راه‌های دیگری را مانند سفر به شیراز با هواپیما یا قطار را انتخاب کنید، مدت زمان سفرتان هم تغییر می‌کند. سفر به شیراز با هواپیما در حدود یک ساعت و 30 دقیقه و با قطار حدود 15 ساعت زمان نیاز دارد.

بهترین فصل سفر به شیراز

دیدنی های شیراز

برنامه سفر به شیراز یا هر نقطه دیگری از جهان نیازی به دقیقه و ساعت و روز ندارد! هر زمانی که اراده کنید و دوست داشته باشید می‌توانید به شهر عشاق سفر کنید. اما، فکرش را بکنید که در اردیبهشت و درست در میان نسیم خنک و هوای جذاب شیراز به آنجا سفر کنید. قطعا خاطره سفر به شیراز برایتان به شکل دیگری رقم خواهد خورد. شیراز در بهار و مخصوصا اردیبهشت ماه، به تکه‌ای بی‌مانند از بهشت تبدیل می‌شود که نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت.

اقامت در شیراز

برنامه شیراز

مهم‌ترین و شاید بتوان گفت جذاب‌ترین بخش در برنامه سفر به شیراز پیدا کردن اقامتگاه است. برای اجاره سوئیت آرام و امن در شیراز، می‌توانید از اتاقک کمک بگیرید. فقط کافی‌است وارد سایت اتاقک شوید و شهر مبدا و مقصد، مدت اقامت و سلیقه خودتان را برای اقامتگاه، انتخاب کنید. در اتاقک تنوعی از اقامتگاه‌های مدرن و سنتی در اختیار شما خواهد بود و برنامه سفر به شیراز را برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

اجاره سوئیت شیراز با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

روز اول برنامه سفر به شیراز

شهر شیراز آنقدر جای دیدنی و بی‌نظیر دارد که برای تماشای همه آن‌ها باید یک برنامه درست و دقیق داشته باشید. در واقع شما به یک برنامه و راهنمای سفر به شیراز نیاز دارید که سفرتان را به این شهر بی‌مثال، جذاب‌تر کند.

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام

در اولین روز از برنامه سفر دو نفره به شیراز بهتر است چشمتان را از زیبایی نارنجستان قوام و معماری فوق‌العاده و منحصربه‌فرد آن پر کنید. انبوه درختان نارنج در حیاط نارنجستان که اسم خود را از آن‌ها وام گرفته، فضا را پر از حس زندگی کرده است. نارنجستان قوام عمارتی زیبا و تماشایی و به‌یادگارمانده از دوران قاجار است.

معماری منحصربه‌فرد و هنرمندانه نارنجستان، آینه‌کاری، گچ‌بری‌ها، کاشی‌کاری، حجاری، منبت‌کاری و … آن این عمارت را به یکی از زیباترین عمارت‌هایی که تابه‌حال دیده‌اید تبدیل می‌کند! این ساختمان تاریخی با معماری قوی و هنرمندانه‌اش و قهوه‌خانه‌ای که می‌توان چند دقیقه‌ای را در آنجا نشست و چای خوش‌عطر و رنگ نوشید، به اولین روز برنامه سفر به شیراز رنگ دیگری می‌پاشد.

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

  • هزینه ورودی: 3 هزار تومان | فاصله تا جاذبه بعدی: 15 دقیقه

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که به شیراز سفر کند و عاشق جذابیت و زیبایی مسجد نصیرالملک نشود. این مسجد بی‌نظیر و تماشایی یادگاری از دوران قاجار است که روزگاری به خانواده قوانم تعلق داشته است.

این مسجد فوق‌العاده با شیشه‌های رنگارنگ زیبا و نورهایی که در انعکاس این شیشه‌ها روی زمین پخش می‌شوند، شناخته می‌شود. یادتان باشد اگر به شیراز سفر کردید، ظهر را برای رفتن به این مسجد انتخاب کنید. زمانی که نور خورشید درون این شیشه‌ها می‌تابد فضای مسجد را زیباتر می‌کند. سنگ‌ازاره، ستون‌ها، حیاط مستطیل شکل و حوضی که در میان این حیاط جا خوش کرده است، از زیبایی‌های این مسجد دوست‌داشتنی است.

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان لطفعلی خان زند

  • هزینه ورودی: 3 هزار تومان | فاصله تا جاذبه بعدی: 7 دقیقه

شاهچراغ

شله چراغ شیراز

مگر می‌شود کسی به شیراز زیبا سفر کند و بارگاه زیبای شاهچراغ را نبینید؟! بارگاه احمدبن‌موسی که با عنوان آرامگاه شاهچراغ در شیراز شناخته می‌شود، یکی از بهترین دیدنی های شیراز است که حال معنوی خوبی را به شما می‌بخشد.

این مکان دیدنی و معنوی، علاوه بر حال خوبی که به شما می‌بخشد، از نظر هنر معماری و زیبایی هم نظیر ندارد. بنای شاهچراغ بسیار خاص و تماشایی است و سقف و دیواره‌های ایوان آن از یک سازه چوبی خیره‌کننده ساخته شده است. آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و … در این زیارتگاه چشم شما را به خودشان خیره می‌کند.

آدرس: استان فارس، شیراز، میدان احمدی، آستان مقدس شاهچراغ (ع)

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا جاذبه بعدی: 15 دقیقه

آرامگاه سعدی

سفر به شیراز

مگر می‌شود برنامه سفر به شیراز را آغاز کرد و لذت غزل‌خوانی در حیاط زیبا و بی‌نظیر سعدیه را نچشید؟

آرامگاه سعدی یا سعدیه بدون اغراق یکی از زیباترین دیدنی های شیراز است که حال‌وهوای عجیبی دارد. مکانی که امروزه سعدیه در آن قرار گرفته است، در واقع خانقاهی بوده است که سعدی در اواخر عمر خود در آنجا زندگی می‌کرده و هیچ شباهتی به بنای زیبای امروزی نداشته است. بهترین شکل راهنمای سفر به شیراز این است که سعدیه را در اولین روز سفرتان ببینید و به آنجا بروید. حیاط باصفا و بی‌نظیر سعدیه، حوض فیروزه مستطیلی و باریک میان حیاط و بارگاه شکوهمند آن، همه چیز را برای تکمیل زیبایی سعدیه آماده کرده است. امکان ندارد از پله‌های این بنای تاریخی بالا بروید و با تماشای گنبد فیروزه‌ای آن غرق در لذت نشوید! راستی یادتان باشد از مغازه‌های مجاور سعدیه، بهترین فالوده شیرازی را هم تهیه و نوش جان کنید و خستگی روز اول سفر را از تنتان بیرون کنید.

آدرس: استان فارس، شهر شیراز، بلوار بوستان، مجاور باغ دلگشا

  • هزینه ورودی: ۳ هزار تومان | فاصله تا جاذبه بعدی: 7 دقیقه

حافظیه

برنامه سفر دونفره شیراز

پایان روز اول برنامه سفر به شیراز باید با شکوه و غرق در زیبایی به پایان برسد! پس هنگام غروب و تاریک شدن هوا، به سمت حافظیه حرکت کنید و ساعت‌ها از آرامش و زیبایی آن کیفور شوید. همان زمان که قدم در حیاط حافظیه می‌گذارید، می‌توانید آرامش، جذابیت و زیبایی را زیر پوستتان احساس کنید و از بودن در آنجا لذت ببرید. مقبره تماشایی حضرت حافظ، معماری بنا و سنگ مزار خیره‌کننده آن، همه چیز را برای لذت بردن از این سفر فراهم می‌کند. یادتان باشد تفالی هم به حافظ شیرازی بزنید و روز اول سفر را به شعری دلنشین از او مزین کنید.

آدرس: شیراز، حد فاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

  • هزینه ورودی: ۳ هزار تومان

روز دوم برنامه سفر به شیراز

روز دوم برنامه سفر به شیراز را با کمی دور شدن از مرکز شهر آغاز کنید. روز دوم، سفر به ایران باستان است و آنقدر جذابیت دارد که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذشت.

تخت جمشید

تخت جمشید

اگر دوست دارید در زمان سفر کنید و به روزگار دور بروید، تخت جمشید را انتخاب کنید. از مرکز شهر شیراز که حرکت کنید، حدود یک ساعت بعد، به تخت جمشید می‌رسید. یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های شیراز که حس زیبایی، غرور و وطن‌پرستی را یکجا در جانتان ته‌نشین می‌کند. تخت جمشید مهم‌ترین سند تاریخ تمدن در جهان و یادگاری از سلسله هخامنشیان است. بقایای این بنای باشکوه همچنان باقی‌ست و با تماشای شکوه و عظمت آن به حیرت فرو می‌روید. اگر به خرید دکوری‌های شبه باستانی علاقه داشته باشید، می‌توانید چرخی هم در مغازه‌های اطراف تخت جمشید بزنید و یادگاری‌های کوچکی را تهیه کنید.

راستی یادتان باشد کمی آب و خوراکی هم برای مسیر با خودتان بردارید که روز دوم برنامه سفر به شیراز طولانی است.

آدرس: استان فارس، شهرستان مرودشت، مجموعه تخت جمشید

  • هزینه ورودی: ۳ هزار تومان | فاصله تا جاذبه بعدی: 15 دقیقه

نقش رستم

نقش رستم شیراز

زیبایی و شکوه تخت جمشید را که تماشا کردید و چشمتان از زیبایی پر شد، بهتر است به سمت نقش رستم حرکت کنید. با ورود به محدوده نقش رستم با یک صخره بسیار بزرگ روبه‌رو می‌شوید که یادگارهای سه دوره تاریخی مهم ایران یعنی دوران ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان، روی آن منقش شده است.

نگاره‌های زیبا و جذاب ایران باستان، آرامگاه‌های تاریخی، نقش‌ برجسته‌ها و کتیبه‌های باستانی و تاریخی را می‌توانید در نقش رستم ببینید. برنامه سفر به شیراز بدون تماشای نقش رستم، چندان لطفی ندارد. پس در روز دوم سفر جذابتان، نقش رستم را از یاد نبرید.

آدرس: شهرستان مرودشت، جاده مرودشت-سارویی، نقش رستم

  • هزینه ورودی: 3 هزار تومان | فاصله تا جاذبه بعدی: 1 ساعت

مجموعه پاسارگاد

پاسارگاد شیراز

مجموعه پاسارگاد یکی دیگر از زیباترین دیدنی های شیراز است که باید آن را در برنامه سفر به شیراز بگنجانید. مجموعه پاسارگاد از آن جاهای دیدنی بی‌نظیر، متفاوت و جذابی است که چشمتان را خیره می‌کند.

در این مجموعه، می‌توانید آثار، بناها و مقبره‌های تاریخی را تماشا کنید که گوشه‌ای از تاریخ غنی هخامنشیان را به تصویر می‌کشند. در مجموعه زیبای پاسارگاد، گویی به یک مکان و زمان ناشناخته و حیرت‌انگیز سفر می‌کنید که وصف جذابیت آن در کلام نمی‌گنجد. با رفتن به این مجموعه تاریخی، از موارد زیر دیدن می‌کنید:

  • آرامگاه کوروش کبیر
  • کاخ دروازه
  • سنگ دروازه
  • برج سنگی
  • تل تخت
  • محوطه مقدس
  • کاروانسرای مظفری
  • کاخ اختصاصی
  • کاخ بارعام
  • مجموعه باغ ایرانی

آدرس: استان فارس، شهرستان پاسارگاد، مجموعه پاسارگاد

  • هزینه ورودی: ۳ هزار تومان | فاصله تا جاذبه بعدی: 1 ساعت و 45 دقیقه

دروازه قرآن

دروازه قرآن شیراز

قطعا با شنیدن نام شیراز، یکی از معروف‌ترین دیدنی‌هایی که به ذهن شما می‌آید، دروازه قرآن است. دروازه قرآن یکی از قدیمی‌ترین دروازه‌های شهر شیراز است که در زمان عضدالدوله دیلمی بنا شده است. این بنای زیبا در ابتدای ورودی شهر قرار دارد و در گذشته، رسم بود که در ابتدای هر ماه قمری، مردم شهر دو بار از این دروازه عبور می‌کردند. جالب است بدانید که این دروازه تاریخی یک بار در سال 1315 به دستور وزیر وقت شهر شیراز تخریب و دوباره در سال 1328 در محل بنای قدیمی ساخته شد.

  • هزینه ورودی: رایگان

روز سوم برنامه سفر به شیراز

روز سوم برنامه سفر به شیراز را با شیرینی گشت‌وگذار در مرکز شهر شیراز و میان دیدنی‌های تاریخی آن به پایان ببرید.

مسجد وکیل

مسجد وکیل از آن دیدنی‌های جذابی است که وصف آن بدون دیدنش ممکن نیست! این مسجد زیبا در شیراز، یادگار کریم‌خان زند است که در کنار بازار و حمام وکیل خودنمایی می‌کند. بنای مسجد و تزیینات به‌ کار رفته در آن آنقدر زیبا و تماشایی است که می‌تواند ساعت‌ها شما را به خودش خیره کند. خطاطی‌های هنرمندانه نستعلیق، نسخ و ثلث، کتیبه‌های منقوش، حجاری‌های خاص و معماری بی‌نظیر مسجد وکیل شما را به خودش خیره می‌کند.  روز سوم برنامه سفر به شیراز را با دیدن این بنای تاریخی آغاز کنید و برای روانه شدن به سمت بازار حیرت‌انگیز وکیل آماده شوید.

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان آیت الله طالقانی، غرب بازار وکیل

  • هزینه ورودی: ۲ هزار تومان | فاصله تا جاذبه بعدی: 5 دقیقه

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز

هیجان‌انگیزترین بخش هر سفر، بازارگردی و تماشای شوق زندگی در بازار شهر است. اگر برنامه سفر به شیراز را آغاز کردید، بازارگردی و غرق شدن در میان عطر و بوهای بی‌تکرار آن را از دست ندهید. بازار وکیل یکی از بناهای تاریخی شیراز است که در مجاورت حمام و مسجد وکیل قرار گرفته است. این بازار تاریخی تماشایی و جذاب، در گذشته قلب شهر شیراز بوده است و بازرگانان اجناسشان را در آنجا خرید و فروش می‌کردند.

امروزه که به بازار وکیل بروید، علاوه بر معماری خاص و تماشایی آن، از جریان داشتن شوق زندگی در آن لذت می‌برید! می‌توانید انواع سوغات شیراز، از عرقیات گیاهی مرغوب تا ادویه‌های خوش عطر و بو و صنایع دستی جاجیم و … را در این بازار دیدنی پیدا کنید. برنامه سفر به شیراز را با یک بازارگردی هیجان‌انگیز، به یک برنامه خاص و به‌یادماندنی تبدیل کنید.

آدرس: استان فارس، شیراز، خیابان زند، بازار وکیل

  • هزینه ورودی: رایگان | فاصله تا جاذبه بعدی: 10 دقیقه

حمام وکیل

حمام‌ها در گذشته جایگاه بسیار ویژه‌ای داشتند و از آنجایی که اغلب خانه‌ها فاقد حمام بودند، هر پادشاهی تلاش می‌کرد که در ابتدای حکومت خود یک حمام عمومی بسازد!

حمام زیبای وکیل نیز حاصل این سنت بود و امروزه به عنوان یک مکان دیدنی محبوب در میان گردشگران و مردم شیراز شناخته می‌شود. بنابراین بهتر است برنامه سفر به شیراز را با رفتن به حمام وکیل به پایان برسانید. معماری این بنا حرف ندارد و زیبایی خود را از هنر معماری دوران زندیه وام گرفته است. به شما قول می‌دهیم که با تماشای سبک معماری، تزیینات و آهک‌بری‌های شاهکار این بنا به وجد بیایید. وجود مجسمه‌های کاملا طبیعی در حمام وکیل و به نمایش درآمدن سنت‌ها و مراسم‌های نمادین در آن، حمام وکیل به یک موزه مردم‌شناسی زیبا تبدیل شده است که رفتن به آنجا شما را سر ذوق می‌آورد.

آدرس: استان فارس، شیراز، بلوار طالقانی و در ضلع غربی بازار وکیل

  • هزینه ورودی:  ۵ هزار تومان | فاصله تا جاذبه بعدی: ۳۰ دقیقه

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

بعد از یک گشت‌وگذار در بازارهای سنتی شیراز بهتر است به یکی از زیباترین باغ‌های شهر بروید و در آنجا استراحت کنید. باغ ارم یکی از باغ‌های ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که هرساله گردشگران و مسافران زیادی برای دیدن این جاذبه به شیراز سفر می‌کنند. این باغ به دلیل داشتن فضای سبز و دلنشین و امکاناتی که دارد؛ اوقات خوشی را به همراه خانواده برایتان به ارمغان می‌آورد. قدم‌زدن در باغ‌های زیبا، پوشیدن لباس‌های سنتی و قدیمی، خرید سوغات و محصولات فرهنگی مخصوص شهر، خوردن خوراکی‌های مشهور شیراز از جمله فالوده شیرازی شما را در این باغ زیبا و تاریخی حسابی سرگرم می‌کند.

  • هزینه ورودی: ۵ هزار تومان

برنامه غذایی در سفر به شیراز

غذاهای شیراز

در سراسر شیراز و در اطراف جاذبه‌های این شهر انواع رستوران‌ها و کافه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید نهار و شام را در آنجا صرف کنید. شهر شیراز دارای غذاهای مخصوص و خوشمزه‌ای است که در طول سفر می‌توانید آنها را نوش جان کنید. از مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین این غذاها می‌توان به کلم پلو، قنبر پلو، شیرازی پلو، قورمه به، یخنی نخود، اشکنه، لوبیا پلو و… اشاره کرد.

سخن آخر

در این نوشتار تلاش کردیم بهترین برنامه سفر به شیراز را در اختیارتان قرار دهیم. اگر از آن لذت بردید و آن را مفید می‌دانید، از این راهنمای سفر به شیراز استفاده کنید. ضمن اینکه باید بگوییم شیراز جاهای دیدنی زیادی دارد و اگر زمان داشته باشید و روزهای بیشتری در شیراز بمانید می‌توانید جاهای دیدنی زیادی را ببینید. حتما مقاله جاهای دیدنی شیراز در مجله اتاقک را که حدود ۴۰ جاذبه به شما معرفی می‌کند را مطالعه کنید. اتاقک برای شما آرزوی یک سفر عاشقانه و خاطره‌انگیز را دارد.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *