شهرها

همه چیز درباره تهران | گشتی کوتاه دور پایتخت

شهر تهران پایتخت سیاسی، اجتماعی و تجاری ایران است. این شهر از زمان سلسله قاجار به عنوان پایتخت سیاسی ایران انتخاب شد. تهران امروزه بیش از 10 میلیون‌نفر جمعیت دارد و دومین شهر پرجمعیت خاورمیانه به حساب می‌آيد. با این‌حال، جاهای دیدنی تهران تنوع بالایی دارند و بهتر است قبل از سفر برنامه سفر خود را مشخص کنید. امروز در این مطلب به‌طور کامل درباره تهران صحبت می‌کنیم تا در زمان سفر به تهران، برنامه مشخصی داشته باشید، با ما همراه باشید.

تهران کجاست؟

شهر تهران، مرکز استان تهران و پایتخت ایران است. این شهر در دامنه‌های رشته کوه البرز قرار دارد. بخش عمده جمعیت تهران، مسلمان و شیعه هستند و به طور محدودی نیز ارامنه، یهودیان، زرتشتیان و بهائیان در تهران زندگی می‌کنند. تهران به عنوان یک کلان شهر دارای جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، مذهبی و گردشگری بسیاری است که هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان و ایران به خود می‌بیند. شهر تهران دارای 22 منطقه و 122 ناحیه است و دو فرودگاه مهم امام خمینی و مهر آباد نیز در شهر تهران قرار دارند.

تاریخچه، شهر تهران

طبق یافته‌های باستان‌شناسان و کشف ابزارهای سنگی و اسکلت‌های هفت‌هزارساله انسان، سابقه استمرار و سکونت در شهر تهران به دوران نوسنگی بازمی‌گردد. در اوایل قرن هفتم به دنبال ویرانی شهر ری و مهاجرت شهروندان آن به تهران، دانش ساخت‌وساز نیز به این شهر منتقل و موجب پیشرفت و آبادانی تهران شد؛ اما سرچشمه شکوفایی و رونق تهران به دوران قاجار بازمی‌گردد. در این دوره تهران توسط آقا محمدخان قاجار تصرف و به عنوان پایتخت برگزیده شد. سپس با آغاز دوران پهلوی دوره جدید شهرنشینی در تهران آغاز و این شهر از یک شهر معمولی به یک پایتخت مدرن تبدیل شد. بین سال‌های 1300 تا 1320 تمامی دروازه‌ها در این شهر برداشته شدند و با ساخت خیابان، بلوار و غیره شهر وارد فاز توسعه شد و هم‌زمان با متمرکز شدن امور کشوری در پایتخت، شمار کارکنان نیز در این شهر افزایش یافت. بعد از انقلاب و جنگ ایران و عراق نیز توسعه تهران ادامه یافت و هم‌اکنون این شهر میزبان جمعیت بسیاری از اقصی نقاط ایران است.

فرهنگ و آداب‌ورسوم تهران

تهران یکی از شهرهای وسیع و پهناور ایران است که آداب‌ورسوم و فرهنگ مردمانش زیر سایه مهاجرت اقلیت‌ها و قومیت‌های متعدد و مختلف دستخوش تغییرات شده و دیگر آن رنگ و بوی سابق را ندارد؛ اما بااین‌حال آیین‌ها و مراسمات متعددی در این شهر برگزار می‌شود که برخی از آن‌ها تقریباً مشابه دیگر شهرهای ایران است. ازجمله می‌توان به عید نوروز، مراسم عزاداری ماه محرم، مناسبت‌های مذهبی، عید فطر، عید غدیر، چهارشنبه‌سوری، سیزده به در و غیره اشاره کرد.

اما برخی مراسم‌ها هستند که فقط در برخی مناطق تهران برگزار می‌شوند و جزء فرهنگ بومی این شهر به شمار می‌روند. ازجمله می‌توان به مراسم تیرما سیزده اشاره کرد. در این مراسم که در روز 13 تیرماه برگزار می‌شود مردم و خانواده‌ها در پشت‌بام خانه‌ها دورهم جمع می‌شوند و بازی‌های مختلفی را انجام می‌دهند. شب علفه نیز یکی دیگر از مراسمات رایج شهر تهران است که یک روز مانده به عید برگزار می‌شود. مردم این شهر یک‌شب مانده به عید نوروز را شب علفه می‌نامند و با پختن سبزی‌پلو با ماهی، این شب را در کنار خانواده جشن می‌گیرند.

شهرها و روستاهای تهران

استان تهران با داشتن جمعیتی بالغ‌ بر 14 میلیون نفر پانزدهمین شهر پرجمعیت جهان است و از نظر تقسیمات کشوری دارای 16 شهرستان، 71 دهستان، 34 بخش، 741 روستا و آبادی دارای سکنه و 45 شهر است. نام برخی از شهرهای استان تهران عبارت‌اند از:

  • تهران
  • ورامین
  • اسلام‌شهر
  • رباط کریم
  • رودهن
  • فشم
  • فیروزکوه
  • کهریزک
  • دماوند
  • لواسان
  • پردیس

حدود 65 درصد از جمعیت این استان در شهرها و حدود 45 درصد از اهالی نیز در روستاهای تهران ساکن هستند. مرکز این استان شهر تهران است که به‌عنوان پایتخت و شلوغ‌ترین شهر ایران نیز شناخته می‌شود. به همین دلیل این شهر از طرف شهرداری به‌دلیل رسیدگی بهتر به امور به 22 منطقه تقسیم شده است. هر یک از این مناطق 22 گانه تهران دارای محلات متعدد است که تعداد آن‌ها در مجموعه به 572 محله می‌رسد.

اقتصاد تهران

تهران کانون اقتصادی ایران است و به‌عنوان پایتخت کشور از نظر سیاسی و اقتصادی از جایگاه بالایی برخوردار است؛ ا این شهر با اختصاص نیمی از بخش صنعت کشور به خود در اقتصاد ایران نقش به سزایی دارد و همین موضوع موجب سرمایه‌گذاری‌های فراوان و ایجاد مشاغل زیادی در این شهر شده است. ازجمله رسته‌های شغلی تهران که بیشتر مردم از آن‌ها کسب درآمد می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مشاغل فنی و خدماتی (خدمات کامپیوتری، کافه، آرایشگاه، باشگاه و غیره)
  • مشاغل تولیدی (شرکت ایران‌خودرو، شرکت ماشین‌سازی، شرکت سایپا، سیمان‌سازی و غیره)
  • مشاغل اینترنتی و آنلاین (تولید محتوا، برنامه‌نویسی، طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ)
  • مشاغل دامپروری و کشاورزی
  • مشاغل خانگی
  • مشاغل گردشگری

آب‌وهوای تهران

شهر تهران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص دارای آب‌و‌هوای چهارفصل است. نواحی شمال تهران به دلیل نزدیک بودن به کوهستان، آب‌و‌هوایی کوهستانی دارد اما بیشتر مناطق جنوبی تهران، آب‌وهوای گرم و خشک دارد. به طورکلی آب‌وهوای تهران نیمه خشک است و بیشترین بارش‌های فصلی آن در زمستان است.

بهترین زمان سفر به تهران

تهران شهری چهار فصل است و در تمام فصول جاذبه‌های طبیعی و گردشگری متعددی دارد. در فصل بهار هوای تهران بسیار خنک و معتدل است و شهر بسیار زیبا می‌شود. تابستان نیز برای سفر به شهر تهران بسیار مناسب است. در فصل پاییز و زمستان خیابان‌های شهر تهران بسیار شلوغ و پر‌ترافیک است هوای تهران اغلب آلوده می‌شود. هر چند که از اواخر پاییز جاذبه‌های برفی و اسکی تهران آماده پذیرش گردشگران می‌شوند و شهر تهران نیز زیبایی‌های خود را دارد. اما بهترین زمان سفر به تهران اردیبهشت و اوایل پاییز است که تهران در زیباترین حالت خود قرار دارد.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی تهران

اگرچه تهران یک شهر سیاسی و تجاری مهم است. اما این شهر جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که برخی از آنها ثبت جهانی شده‌اند. جاهای دیدنی تهران را باید به دو بخش تاریخی و گردشگری تقسیم کرد، در زیر به برخی از موارد مهم اشاره کرده‌ایم.

جاذبههای تاریخی و موزههای شهر تهران

برج آزادی

شهر تهران یکی از شهرهای تاریخی ایران است و از حدود 200 سال قبل به عنوان پایتخت قاجاریه انتخاب شده است. آثار تاریخی و سیاسی متعلق به دوران پهلوی و قاجار شامل کاخ گلستان، کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران هستند که در زمان حکومت‌های  گذشته  در تهران ساخته شده‌اند. کاخ گلستان جزو فهرست ثبت شده ایران در لیست یونسکو است. این کاخ زیبا در نزدیکی بازار تهران قرار دارد.

مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران نیز شامل‌های کاخ‌ها و موزه‌های متعددی است که برای یک بازدید خانوادگی انتخاب عالی می‌باشد. عمارت مسعودیه، سردر باغ ملی، برج آزادی، میدان حسن آباد، امامزاده صالح در تجریش، حرم‌عبدالعظیم‌حسنی در شهرری، مدرسه دارالفنون، موزه و کتابخانه ملک از دیگر جاهای تاریخی و دیدنی تهران هستند.

موزه های شهر تهران

موزه زمان یا موزه ساعت ایران در خانه تاریخی حسن خداداد

موزه‌های شهر تهران نیز تنوع بالایی دارند. در این موزه‌ها آثار تاریخی، علمی، ورزشی و هنری به نمایش درآمده است.مهم‌ترین موزه‌های تهران شامل موزه زمان، موزه ملی ایران، موزه جواهرات، موزه آبگینه، موزه هنرهای معاصر، موزه سفالینه، موزه فرش، موزه اخوان ثالث و غیره هستند. اولین موزه ساعت ایران در خانه تاریخی حسن خداداد قرار دارد که به نام موزه زمان شناخته می‌شود.  موزه ملی ایران نیز مهم‌ترین موزه باستان‌شناسی کشور است که آثار بسیاری ارزشمند و قدیمی در آن نگهداری می‌شود. در موزه جواهرات ایران، گنجینه‌های نفیس و ارزشمندی شامل جواهرات ایرانی و خارجی برای نمایش گذاشته شده است.

جاذبه‌های فصلی شهر تهران

درخت با برگ های زرد در بلوار

فصل پاییز یکی از زیباترین فصل‌های شهر تهران است که گشت‌و‌گذار متفاوتی در خیابان این شهر را برای شما به همراه دارد. باران پاییزی، برگ‌های هزار رنگ، هوای دلچسب و پاک می‌تواند یک گردش خاطره‌انگیز را در پارک‌های شهر تهران برای گردشگران رقم بزند. پارک ملت، خیابان ولیعصر از تجریش تا میدان راه آهن، پارک جمشیدیه، پارک لاله، پارک نیاوران، باغ فردوس، باغ نگارستان و… از معروف‌ترین پارک‌های شهر تهران هستند که در آنها جاذبه‌های فرهنگی و هنری نیز نگهداری می‌شود.

همانطور که گفته شد، تهران شهری چهار فصل است و در تمام طول سال برای گردشگران جاذبه دارد. حتی اگر در فصل زمستان به تهران سفر کنید، می‌توانید به پیست اسکی آبعلی، شمشک و دیزین رفته و به ورزش مفرح اسکی بپردازید. در فصل تابستان نیز هوای تهران در بیشترین روزها چندان گرم نیست و مناطق شمال تهران آب‌و‌هوای مطبوعی برای گردشگری دارد. درکه، دربند، توچال و روستای گرمابدره در فصل تابستان پذیرای گردشگران زیادی است.

جاذبه‌های دیدنی و مدرن شهر تهران

برج میلاد

شهر تهران علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، جاهای دیدنی مدرن نیز دارد. برج میلاد، بام تهران، پل طبیعت، پارک آب‌و‌آتش و پارک چیتگر برای تهران‌گردی بسیار مناسب هستند. برج میلاد بزرگ‌ترین سازه شهر تهران و سومین برج خاورمیانه است و علاوه‌بر کارکرد مخابراتی جاذبه‌ گردشگری نیز به حساب می‌آيد.

برج میلاد با داشتن مراکز تجاری، موزه، رستوران، مرکز همایش و خدمات تفریحی بسیاری به یک مکان دیدنی مدرن در تهران تبدیل شده است.

بام تهران نیز در منطقه توچال تهران قرار دارد و چشم‌انداز زیبایی از تهران به گردشگران ارائه می‌دهد. علاوه‌بر تماشای شهر فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ای مانند بانجی جامپینگ، وی‌آر، سنگ‌نوردی، بگ جامپ، زیپ‌لاین و غیره نیز اوقات خوشی را برای گردشگران رقم می‌زند.

پل طبیعت تهران کجاست

پل طبیعت یکی دیگر از سازه‌های مدرن شهر تهران است. این پل در منطقه عباس‌آباد قرار گرفته که غیر خودرویی بوده و پارک طالقانی و آب‌و‌آتش را به هم وصل می‌کند و منظره و چشم‌انداز زیبایی از تهران ارائه می‌دهد.

دریاچه چیتگر

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج فارس در شمال‌غرب تهران ساخته‌ شده و مجموعه تفریحی گردشگری بسیار بزرگی در اطراف آن قرار دارد و هر روزه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. قایق‌سواری، ماهی‌گیری، دوچرخه‌سواری، ساحل سنگی، سرزمین بازی، اسکیت هوایی، سافاری پارک وحشت و غیره بخشی از جاذبه‌های فراوان این دریاچه هستند.

شهر تهران علاوه بر پارک‌های شهری دارای پارک‌های جنگلی و جاذبه‌های طبیعی متعددی است که در نقاط مختلف شهر تهران قرار دارد. باغ گیاه شناسی در پیکان‌شهر، پارک جنگلی سرخه‌حصار، پارک جنگلی پردیسان، پارک جنگلی لویزان، پارک جنگلی طالقانی در عباس آباد، پارک جنگلی چیتگر و بوستان یاس فاطمی از جمله این پارک‌ها هستند که معمولا در تعطیلات آخر هفته مورد استقبال خانواده‌ها قرار می‌گیرند.

جاذبه‌های مذهبی شهر تهران

یکی از جذابیت‌های سفر به شهر تهران بازدید از اماکن زیارتی این شهر است. مکان‌های مذهبی که در میان گردشگران جایگاه ویژه‌ای دارند، به‌طوری‌که بسیاری برای بازدید از آن‌ها راهی این شهر می‌شوند.

امامزاده صالح (ع)

بارگاه امامزاده صالح با مساحت 3000 مترمربع در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش قرار دارد. این مکان متعلق به امامزاده صالح فرزند امام موسی کاظم (ع) است که در سال 700 هجری قمری بنا شده است. نمایی زیبا، معماری منحصربه‌فرد، حیاطی بزرگ و باصفا، گنبد امامزاده و قرار گرفتن دو مناره در اطراف این بنا که با کاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ تزیین شده‌اند بر زیبایی هر چه بیشتر این بارگاه مقدس افزوده‌اند که در نوع خود دیدنی است.
آدرس امامزاده صالح (ع): ایران، تهران، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش

حرم شاه عبدالعظیم

حرم شاه عبدالعظیم، زیارتگاهی مشهور و قدیمی است که هرساله افراد بسیاری برای زیارت و سیاحت به این آرامگاه مشرف می‌شوند. شاه عبدالعظیم یا عبدالعظیم حسنی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است و بقعه آن در شهر ری واقع شده است. بنای اولیه این آرامگاه توسط محمد پسر زید داعی علوی در نیمه دوم قرن سوم هجری قمری ساخته شده است؛ اما مرمت و بازسازی‌های متعدد آن در طی دوران ایلخانی، صفوی و قاجار انجام گرفته است. بنای اصلی این آرامگاه به‌صورت چهارطاقی و به سبک معماری دوران سلجوقیان ساخته شده است و دارای گنبدی طلایی و دو مناره بزرگی است که در دو طرف بنا قرار گرفته‌اند.
آدرس حرم شاه عبدالعظیم: تهران، شهرری، خیابان مدرس، میدان مدرس

امامزاده قاسم

آرامگاه امامزاده قاسم یکی از اماکن تاریخی و مذهبی تهران است که در غرب رودخانه گلابدره و در شمال میدان تجریش قرار دارد. این مکان مقدس، منسوب به امامزاده قاسم از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است و قدمت آن به دوره صفویان بازمی‌گردد. معماری این بنای تاریخی به شکل هشت‌ضلعی و بسیار زیبا ساخته شده است و قرارگیری آن در کنار برج‌های مرتفع تهران، جلوه‌ای خاص به این منطقه بخشیده است. از دیگر اماکن مذهبی و زیارتی تهران می‌توان به امامزاده داوود، امامزاده عبدالله (ع)، بقعه هفت‌دختران، امامزاده طاهر (ع) و غیره اشاره کرد.
آدرس امامزاده قاسم: تهران، میدان تجریش، خیابان دربند، خیابان گلابدره، میدان امامزاده قاسم، خیابان بانی

مکانهای تفریحی و دیدنی اطراف تهران

روستای لواسان

در اطراف شهر تهران نیز جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که می‌توانید با طی مسافتی کوتاه گردش یک روزه‌ای به همراه خانواده در آنجا داشته باشید. شهر لواسان یکی از شهرهای شهرستان شمیرانات است که در شمال‌شرق تهران قرار گرفته و منطقه ییلاقی و خوش آب‌و‌هوایی به حساب می‌آيد. روستای فشم در منطقه رودبارقصران یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تهران است. شکوچه‌های اوند، فیروزکوه، آبشار کلوگان و آبشار سنگان نیز از مناطق دیدنی اطراف شهر تهران به حساب می‌آيد.

کوه‌های تهران

شهر تهران در دامنه کوه البرز و در پهنه‌ای بین دو وادی کویر و کوه قرار دارد و علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و مناطق طبیعی زیبا، دارای کوه‌های سر به فلک کشیده بسیاری نیز هست که هرکدام از آن‌ها برای تجربه سفری لذت‌بخش و خاطره‌انگیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این شهر که در ارتفاع 1050 تا 1800 متر از سطح دریا واقع شده است، از سمت جنوب با کوه‌های بی‌بی شهربانو و ری و از سمت شمال با کوه‌های البرز محصورشده است. قله توچال با ارتفاع 3959 متر بلندترین قله تهران است که بر تمام شهر تهران مشرف است. از دیگر کوه‌ها و قله‌های تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قله کُلَکچال با ارتفاع 3350 متر
• کوه شاه‌نشین با ارتفاع 3885 متر
• قله سربازارک با ارتفاع 3840 متر
• قله دارآباد با ارتفاع 3150 متر
• قله سیاه‌بند با ارتفاع 3320 متر
• قله لزون با ارتفاع 3500 متر

قدم زدن در مناطق و محلات قدیمی تهران

قدم‌زدن در مناطق و محله‌های قدیمی تهران و تماشای صفا و صمیمیت کوچه‌ها و خانه‌های قدیمی، دیوارهای آجری و مغازه‌های باصفا می‌تواند لذت سفر به این شهر را دوچندان کند. کوچه‌گردی در محله‌های قدیمی تهران که هنوز هم‌رنگ و بوی قدیم را حفظ کرده‌اند یکی از جذاب‌ترین و دل‌نشین‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید در سفرتان به تهران تجربه کنید. اگر از کوچه‌گردی خسته شدید در بعضی از این محلات رستوران‌های ساده با فضای دلنشینی وجود دارد که می‌توانید انواع غذاهای اصیل ایرانی را نوش جان کنید. علاوه بر این برخی از این محله‌ها به دلیل برخورداری از بافت زیبا و قدیمی برای عکاسی نیز مکان مناسبی به شمار می‌روند. ازجمله محله‌های قدیمی تهران می‌توان به محله عودلاجان، محله سنگلج، محله چاله میدان، محله دولت، کوچه مروی، کوچه ده ونک، کوچه برلن، کوچه‌باغ‌های محله کن، خیابان 30 تیر و غیره اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی تهران را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات تهران

ظرف پر از کشمش

آلوچه و لواشک‌های دربند به عنوان خوشمزه‌ترین سوغات تهران و کشمش و انگور مرغوب شهریار که در باغ‌های این شهرستان کاشته می‌شود از سوغاتی‌های شهر تهران هستند. اگر گذرتان به شهرری ری و حرم عبدالعظیم حسنی افتاد، سوهان تهران در بازارهای اطراف حرم برای خرید در دسترس قرار دارد. گلاج فیروزکوه یکی از نان‌های سنتی عشایر فیروز کوه است که به عنوان سوغات می‌توان از فیروزکوه تهیه کرد.

3 شیشه دوغ آبعلی
منبع گیلان‌فود

دوغ آبعلی تهران نیز قدمتی تاریخی و طعم بیادماندنی و خاطره‌انگیز دارد. این دوغ بیشتر در آبعلی در جاده هزار قابل تهیه است که خیال شما را بابت اصل بودن آن راحت می‌کند. سیب دماوند نیز یکی از خوشمزه‌ترین سیب‌های ایران است که انواع سیب شمیرانی، گلاب، شفیع آباد، عباسی، قندک و چند نوع دیگر دارد و به عنوان سوغات تهران ارزش خرید دارد.

صنایع دستی معروف و شناخته شده شهر تهران شامل شیشه‌گری و تراش شیشه، تابلو فرش‌های ارزنده، جاجیم، نقاشی روی چرم، سفال، رودوزی، ورنی بافی و چاپ باتیک است. اگر قصد خرید صنایع دستی شهر تهران را دارید می‌توانید به پاساژ پروانه یا جمعه‌بازار تهران (چهارراه استانبول)، بازار تجریش، خیابان استاد‌نجات‌الهی (مرکز فروش صنایع دستی در تهران)، مراکز فروش عتیقه خیابان منوچهری و دیگر مراکز خرید تهران مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی تهران را مطالعه کنید.

غذاهای سنتی تهران

معروف‌ترین غذاهای سنتی شهر تهران دم‌پختک، اشکنه، سرگنجشکی و خورش‌های خوشمزه و رنگارنگ هستند. البته این غذاها بیشتر در خانه‌ تهرانی‌ها پخته می‌شوند و نمی‌توان آنها را در رستوران‌های شهر تهران پیدا کرد. از دیگر غذاهای سنتی شهر تهران خورش قیمه، خورش قورمه‌سبزی ، آش رشته، آش شله قلمکار، آبگوشت آجیل، کوفته دست به گردن، هفت رنگ پلو، ته چین فیروزکوهی، لوبیاپلو، والک پلو، دمی بلغور جو، دمپختک باقالی، اشکنه اسفناج و آب جوجه هستند که بسیاری از این غذاها دیگر پخته نمی‌شوند.

رستوران‌های شهر تهران

رستوران گردی و چشیدن طعم غذاهای محلی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سفر است. در تهران نیز رستوران‌های متعددی از سنتی گرفته تا مدرن در جای‌جای این شهر قرار گرفته‌اند که لذت تجربه غذاهای متنوع و لذیذ را در محیط‌های متنوع برای میهمانان و گردشگران به ارمغان می‌آورند. ازجمله رستوران‌های معروف تهران عبارت‌اند از:

رستوران نارنجستان

رستوران بین‌المللی نارنجستان یکی از رستوران‌های مجلل و پنج‌ستاره تهران است که در منطقه سعادت‌آباد واقع شده است. این رستوران در طبقات یازدهم و دوازدهم برج سرو قرار دارد، در طبقه یازدهم غذاهای فرنگی و در طبقه دوازدهم نیز غذاهای ایرانی سرو می‌شود. برخورداری از فضایی لوکس و مجلل، پرسنلی حرفه‌ای و مسلط به چندین زبان دنیا و ارائه انواع غذاهای سنتی ایرانی، دریایی، اروپایی و خاورمیانه ازجمله دلایلی است که این رستوران را در زمره بهترین رستوران‌های تهران قرار داده است.
آدرس رستوران نارنجستان: ایران، تهران، سعادت‌آباد، بین میدان سرو و کاج، میدان شهرداری، مجتمع سرو

رستوران مسلم

اگر پس از گشت‌وگذار در بازار تهران خواستید خستگی خرید را از تنتان دور کنید حتماً به رستوران مسلم که در قلب بازار بزرگ تهران واقع شده است، سری بزنید. این رستوران یکی از شلوغ‌ترین رستوران‌های تهران است که با برخورداری از فضای زیبا و ساده و ارائه غذاهای ایرانی و محلی خوشمزه و حجیم، آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.
آدرس رستوران مسلم: ایران، تهران، بازار تهران، نبش سبزه‌میدان، کوچه حاج رحیم خان، پلاک 4

رستوران گردان برج میلاد

یکی از رستوران‌های معروف تهران که در طبقه ششم برج میلاد قرار دارد، رستوران گردان برج میلاد است. فضای داخلی این رستوران بسیار لوکس و مدرن بوده و از دو بخش ثابت و متحرک تشکیل شده است. بخش متحرک این رستوران در هر ساعت 360 درجه حول محور ثابت خود می‌چرخد و این امکان را فراهم می‌کند که در هنگام صرف غذا چشم‌انداز کاملی از شهر تهران را از بالا نظاره کنید. در این رستوران می‌توانید با صرف هزینه‌ای بابت ورودی، هر سه وعده صبحانه، نهار و شام را به‌صورت بوفه آزاد و سلف‌سرویس نوش جان کنید.
آدرس رستوران گردان برج میلاد: ایران، تهران، برج میلاد، طبقه ششم

رستوران کوبابا

رستوران کوبابا در خیابان جردن تهران واقع شده است و دارای فضایی باز و فضای بسته با دکوراسیونی زیبا و مجللی است. در این رستوران می‌توانید طعم لذیذ انواع غذاهای محلی، ایرانی، افغانی، لبنانی و عربی را در محیطی لوکس و آرامش‌بخش و با قیمت و کیفیت عالی تجربه کنید.
آدرس رستوران کوبابا: ایران، تهران، خیابان جردن، خیابان گلخانه، شماره 257، طبقه اول

مراکز خرید تهران

بازار بزرگ تهران
عکس از Diego Delso

تهران کلان‌شهری بزرگ و مدرن و مرکز تجارت ایران است و به‌واسطه جاذبه‌های دیدنی متنوع، پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری هست. بازارها و مراکز خرید متنوع تهران که در جای‌جای این کلان‌شهر عظیم قرار گرفته‌اند را نیز می‌توان جزء جاذبه‌های دیدنی این شهر برشمرد که هرکدام با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود کالاهای متنوعی را عرضه می‌کنند.

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده تهران است که به‌عنوان قطب اقتصاد ایران نیز شناخته می‌شود. در این بازار که مساحت آن به 105 هکتار می‌رسد، رستوران‌های متنوع امامزاده، مساجد، کاروان‌سرا، خانه موزه شهید چمران و تعداد زیادی بازار، سرا و تیمچه قرار دارد که هرکدام کالاهای متنوعی ازجمله پوشاک، لوازم‌خانگی، محصولات چرمی، کیف و کفش و غیره را باکیفیت و قیمت مناسب عرضه می‌کنند.
آدرس بازار بزرگ تهران: تهران، منطقه 12 شهری تهران، میدان پانزده خرداد

بازار تجریش

بازار تجریش نیز یکی از بازارهای قدیمی و تاریخی تهران است که در نزدیکی امامزاده صالح (ع) و در دل محله تاریخی تجریش قرار دارد. در کنار تماشای این نمای تاریخی که در دل خود مساجد، تکیه‌ها، بازارها و سراهای متعددی را جای‌داده است، می‌توانید از کالاها و صنایع‌دستی متنوع و منحصربه‌فرد آن نیز تهیه کرده و استفاده کنید. علاوه بر این در این بازار یک میدان سرپوشیده میوه و تره‌بار نیز وجود دارد که در آن انواع میوه‌ها و سبزیجات به فروش می‌رسد.
آدرس بازار تجریش: تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه بی‌آرتی میدان تجریش

مراکز خرید لوکس و مدرن

اگر اهل خریدکردن از مراکز لوکس و مدرن هستید. در تهران علاوه بر بازارهای تاریخی و قدیمی، پاساژها و مراکز خرید لوکس و مدرن متعددی نیز وجود دارند که همواره مملو از مسافران و بازدیدکنندگان هستند. ازجمله می‌توان به پاساژ تندیس واقع در ضلع شمالی میدان تجریش، مرکز خرید مریم واقع در الهیه، پاساژ قائم در میدان تجریش، مرکز خرید پالادیوم در خیابان مقدس، مرکز خرید اسکای سنتر لواسان در لواسانات، مرکز خرید ایران مال در غرب تهران، مگامال در اکباتان، مرکز خرید دنیای نور، بام‌لند، پاساژهای میدان ونک و خیابان ولیعصر، مراکز خرید خیابان جمهوری، مرکز خرید تیراژه ۱ و ۲، و غیره اشاره کرد.

هفته بازارهای تهران

علاوه بر این موارد در تهران هفته بازارها نیز در تمام روزهای هفته و در مکان‌های مختلفی برپا می‌شوند. در این هفته بازارها انواع محصولات از میوه و سبزیجات گرفته تا پوشاک و صنایع‌دستی متنوع و باکیفیت و همچنین باقیمت پایین توسط کسبه بازار و دست‌فروشان به فروش می‌رسد. ازجمله این هفته بازارها می‌توان به شنبه‌بازار واقع در محله کوهسار تهران، یکشنبه‌بازار واقع در شهرک آزادی، دوشنبه‌بازار واقع در شهرک قدس، سه‌شنبه‌بازار واقع در فرهنگسرای ارسباران، چهارشنبه‌بازار واقع در میدان صنعت، پنجشنبه‌بازار واقع در محله فرحزاد و جمعه‌بازار پروانه نیز که در ابتدا در پارکینگ پروانه واقع در چهارراه استانبول برپا می‌شد؛ اما هم‌اکنون در بلوار کتابخانه ملی برگزار می‌شود، اشاره کرد.

علاوه براین‌ها مراکز خرید بزرگ مانند ایران‌مال در غرب تهران، مگامال در اکباتان، مرکز خرید دنیای نور، بام‌لند، پاساژهای میدان ونک و خیابان ولیعصر، مراکز خرید خیابان جمهوری، مرکز خرید تیراژه 1 و 2، و غیره برای خرید بسیار مناسب هستند.

اقامت در تهران

هتل اسپیناس پالاس

تهران به‌عنوان پایتخت کشور سالانه میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است. برای اقامت در این شهر بزرگ و دیدنی گزینه‌های اقامتی متعددی ازجمله هتل‌، هتل آپارتمان، مسافرخانه، سوئیت و خانه‌های اجاره روزانه وجود دارد که انتخاب مکان اقامتگاه مناسب را سختتر کرده است. البته در حال حاضر سایت‌های اینترنتی متعددی برای رزرو و تعیین محل اقامت در تهران به کمک شما می‌آیند.

بهترین هتل‌های تهران

در تهران، هتل‌های متنوعی از لوکس و مدرن گرفته تا هتل‌های معمولی و اقتصادی زیادی وجود دارد. اگر دوست دارید در مدت اقامت خود در تهران به یک هتل لوکس و ۵ ستاره بروید، می‌توانید هتل اسپیناس پالاس، هتل آزادی تهران، هتل استقلال تهران، هتل لاله، هتل هما تهران و هتل نووتل را انتخاب کنید. کیفیت این هتل‌ها نسبت به دیگر هتل‌های تهران کاملاً محسوس است و قطعاً هزینه بیشتری برای شما خواهد داشت.

اگر قصد اقامت در هتل ارزان‌قیمت و اقتصادی را دارید می‌توانید هتل ۱ و ۲ ستاره شهر تهران را انتخاب کنید. هتل خیام، هتل مینا، هتل ساسان، هتل پرستو تهران و هتل آراد تهران از جمله این هتل‌ها هستند که در بعضی از آنها هزینه هر شب اقامت به کمتر از ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد. برخی از افراد برای کاهش هزینه اقامت هتل‌آپارتمان را انتخاب می‌کنند که در برخی از موارد هزینه رزرو آن از هتل نیز بالاتر است. به عنوان مثال هتل‌آپارتمان جم یکی از گران‌ترین و لاکچری‌ترین هتل‌آپارتمان‌های تهران است و هزینه یک شب اقامت آن به بالای ۲ میلیون تومان می‌رسد.

اگر به دنبال هتل‌آپارتمان ارزان‌قیمت هستید برخی از آنها مثل هتل‌آپارتمان رازی، هتل‌آپارتمان پارس و هتل‌آپارتمان خلیج هزینه اقامت در حدود ۵۰۰ هزار تومان برای هر شب است. اگر هدف شما از سفر به تهران، تنها تهرانگردی است پیشنهاد می‌کنیم در مناطق مرکزی شهر مانند محدوده بلوار کشاورز برای اقامت انتخاب کنید. در این صورت دسترسی شما به تمام مناطق شهر و البته جاهای دیدنی تهران آسان خواهد بود. هر چند هتل‌های شهر تهران در تمامی مناطق این شهر پراکنده هستند.

اجاره روزانه خانه در شهر تهران

یکی دیگر از انتخاب‌ها برای اقامت شما اجاره روزانه خانه در تهران است. اگر خانه‌ای را در نزدیک مترو و حمل‌و‌نقل عمومی اجاره کنید، دیگر نیازی به اتومبیل شخصی نداشته و درگیر ترافیک سنگین خیابان‌های تهران نمی‌شوید. خانه‌های مبله، سوئیت و آپارتمان‌های مناسب در نقاط مختلف شهر تهران برای اجاره در دسترس هستند. اجاره روزانه خانه در شهر تهران مزایای زیادی از جمله صرفه‌جویی در هزینه، راحتی و آسایش، امکان مقایسه قیمت و دیدن تصاویر داخل خانه از طریق سایت‌های اینترنتی، امکان آشپزی و برگزاری مهمانی، پرداخت آنلاین اجاره و هزینه اقامت دارد. برای اجاره روزانه خانه در تهران بهترین راه استفاده از سایت‌های رزرو خانه در شهر تهران مانند اتاقک است. در این سایت البته گزینه‌های دیگری مانند هاستل، سوئیت و مهمانسرا نیز وجود دارد

در زمان اجاره روزانه خانه در تهران با سایت یا اپلیکیشن اتاقک به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر با خودرو شخصی به تهران می‌روید، در زمان انتخاب سوئیت یا اقامتگاه حتماً از داشتن پارکینگ مطمئن شوید.
  • هزینه اجاره روزانه خانه در تهران در حدود ۲۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان است که فصل‌های مختلف متغیر می‌باشد.
  • اگر تعداد نفرات شما بیش از مقدار تعیین شده توسط صاحب‌خانه است، حتماً این موضوع را با صاحب‌خانه در میان بگذارید.
  • در صورتی که حیوان خانگی نیز به همراه دارید، این موضوع را به صاحب‌خانه اطلاع دهید.

راه‌های دسترسی به شهر تهران

برای سفر به شهر تهران گزینه‌های متعددی وجود دارد و می‌توانید از تمامی شهرهای ایران دسترسی زمینی و هوایی به این شهر داشته باشید.

برای دسترسی هوایی، تهران دو فرودگاه دارد. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد که میزبان پروازهای داخلی است. برای سفر با قطار نیز خوشبختانه این شهر مجهز به سیستم حمل‌ونقل ریلی است و می‌توانید در هرکجای ایران که هستید خود را به ایستگاه راه‌آهن واقع در جنوب این شهر برسانید. علاوه بر خطوط ریلی و فرودگاه، مسیرهای جاده‌ای متعدد، خودروهای شخصی و اتوبوس‌های بین‌شهری را به تهران منتهی می‌کنند. تهران پنج ترمینال به نام‌های پایانه شرق، پایانه جنوب، پایانه غرب، پایانه پونک و پایانه بیهقی دارد که مبدأ و مقصد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بین‌شهری متعددی است.

اگر قصد سفر به تهران با خودروی شخصی را نیز دارید می‌توانید از تمامی شهرهای ایران با استفاده از مسیرهای جاده‌ای متعدد برای دسترسی به این شهر استفاده کنید.

  • از سمت جنوب با استفاده از بزرگراه تهران – قم و بزرگراه آزادگان
  • از سمت شرق با استفاده از آزادراه تهران – دماوند و بزرگراه تهران – پردیس
  • از سمت جنوب شرقی با استفاده از جاده تهران – ورامین و بزرگراه امام رضا
  • از سمت غرب با استفاده از بزرگراه شهید لشگری و بزرگراه تهران – کرج
  • از سمت جنوب غربی نیز با استفاده از بزرگراه تهران – ساوه

سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری

تهران شهر بسیار بزرگی است و بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و اتوبان‌های درون‌شهری فراوانی، گستره پهناور این شهر را به یکدیگر متصل می‌کنند. برای رفت‌وآمد درون‌شهری نیز سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری بسیار گسترده‌ای در این شهر وجود دارد که می‌توان به تاکسی، تاکسی آنلاین، اتوبوس‌های درون‌شهری (خصوصی و بی‌آرتی) و مترو اشاره کرد.

متروی تهران

متروی تهران گسترده‌ترین سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری ایران را به خود اختصاص داده است. مترو ارزان‌ترین و سریع‌ترین وسیله نقلیه برای رفت‌وآمد در تهران است که در حال حاضر با داشتن 7 خط فعال و 141 ایستگاه، روزانه در حال جابه‌جایی بیش از هشت هزار نفر مسافر است. خط پنج متروی تهران نیز یکی از خطوط برون شهر متروی این شهر است که از ایستگاه متروی صادقیه تهران شروع و تا ایستگاه متروی کرج ادامه دارد.

نکاتی که در سفر به تهران لازم است بدانید.

  • تهران پرجمعیت‌ترین شهر ایران است و به دلیل ازدحام جمعیت در روزهای عادی، سعی کنید برای سفر به تهران تعطیلات عید نوروز را انتخاب کنید.
  • تهران سرشار از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است؛ بنابراین بهتر است قبل از سفر در مورد مکان‌های دیدنی آن اطلاعات کاملی به دست آورده و با برنامه‌ریزی پیش بروید
  • در تمامی مناطق تهران هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی وجود دارد؛ بنابراین در انتخاب اقامتگاه، موقعیت مکانی خود، قرار داشتن هتل در طرح ترافیک و دوری و نزدیکی به وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو را در نظر بگیرید.
  • اگر برای گردش و تفریح قصد سفر به تهران را دارید باتوجه‌به معضل آلودگی هوا و ترافیک شدید در این شهر بهتر است فصل بهار را برای سفر به تهران انتخاب کنید چرا که در این فصل با توجه‌ به مسافرت رفتن پایتخت‌نشینان از حجم آلودگی هوا نیز کم می‌شود.

سوالات متداول درباره تهران

مساحت تهران چقدر است؟

مساحت تهران حدود 730 کیلومتر مربع است و از نظر مساحت رتبه بیست و هفتمین شهر بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است.

بهترین زمان سفر به تهران  کی است؟

بهترین زمان سفر به تهران اردیبهشت و اوایل پاییز است که تهران در زیباترین حالت خود قرار دارد.

معروفترین جاهای دیدنی تهران کدامند؟

برج میلاد، پل طبیعت، کاخ سعدآباد، نیاوران، بام تهران، دریاچه چیتگر، موزه جواهرات

معروف ترین رستوران های تهران کدامند؟

رستوران مسلم، رستوران البرز، رستوران نایب، رستوران نارنجستان

اجاره ویلا و سوئیت از اتاقک

2/5 - (712 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: نامشخص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *