خانه / اتاقک گردی / اقامتگاه سرای سایه کاشان | گزارش اختصاصی اتاقک

اقامتگاه سرای سایه کاشان | گزارش اختصاصی اتاقک

اقامتگاه سرای سایه کاشان

برای سفر در زمان باید به کاشان، شهر خانه‌های تاریخی و مهد فرهنگ و تمدن ایران سفر کرد. شهر کاشان یکی از توریستی‌ترین  شهرهای استان اصفهان است. مرجان، یکی از بوم‌گردانِ اتاقک، برای ما از تجربه سفر به کاشان و اقامتش در اقامتگاه سرای سایه نوشته است.:

«بعد‌‌از‌‌ظهر بود که به کاشان رسیدیم. با آقای اسکندری مسئول اقامتگاه تماس گرفتیم و تلفنی ما را تا کوچه باریکی که پارکینگ مجموعه بود راهنمایی کردند. از آنجایی که می‌دانستیم اقامتگاه بوم‌گردی سرای سایه در داخل شهر است انتظار نداشتیم که فضای سنتی و دنجی داشته باشد. برای رسیدن به اقامتگاه از کنار بازارچه‌ طاقی که شبیه نقاشی بود گذشتیم و در انتهای کوچه به اقامتگاه سرای سایه رسیدیم.»

اقامتگاه سرای سایه 06

آشنایی بیشتر با اقامتگاه سرای سایه کاشان

برای رسیدن به حیاط مجموعه از راهرویی باریک که با عکس‌های قبل و بعد از بازسازی تزيين شده بود عبور کردیم. در همان نگاه اول مجذوب معماری و حال خوب اقامتگاه شدیم. سرای سایه شبیه به خانه‌های قدیمی فیلم‌های ایرانی است، حوضی بزرگ در وسط حیاط که دورتادور آن گلدان چیده شده است و در و پنجره‌های چوبی ساختمان زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. در همین لحظه آقای اسکندری از دفتر بیرون آمد و با هم خوش‌و‌بش کردیم، او مردی محترم با قلبی مهربان و رئوف بود.

اقامتگاه سرای سایه 05

نگاه کلی به اقامتگاه سرای سایه

اقامتگاه بوم‌گردی سرای سایه در بافت تاریخی شهر قرار دارد. خانه‌ای تاریخی با ۲۰۰ سال قدمت که در دوره پهلوی ساخته شده است. این خانه روح دارد و عشق در میان راهرو و اتاق‌های قدیمی‌اش مانند باد بهاری در جریان است. به همت آقای اسکندری و همسر محترمشان در سال ۹۶ این بنا بازسازی و اقامتگاه سرای سایه متولد شد. این اقامتگاه دوطبقه دارای ۶ اتاق است. اتاق‌هایی که دور‌تا‌دور حیاط قرار گرفته‌اند و از پنجره آن‌ها می‌توان حوض باصفای مجموعه و شمعدانی‌های اطرافش را دید. اقامتگاه سرای سایه ظرفیت اسکان و پذیرایی از ۱۹ گردشگر را دارد.

اقامتگاه سرای سایه 04

اقامتگاه سرای سایه 03

تجربه اقامت در سرای سایه

برای رسیدن به اتاقمان از چهار پله پایین رفتیم، در شیشه‌ای و پرده‌ای که پشت آن را پوشانده بود، حس خوب زندگی در خانه‌های قدیمی را برایمان زنده کرد. اتاق مرتب و تمیز بود، فضای کافی برای رفت‌و‌‌آمد، تهویه و نور مناسبی داشت. رختخواب‌ها تمیز بودند و تخت‌ها راحت. سرویس‌بهداشتی و حمام هم تمیز و مجهز بودند. بعد از استراحت به حیاط رفتیم، کمی با مسافران ایرانی و خارجی صحبت کردیم و سپس از اقامتگاه خارج شدیم.

بعد از گشت‌و‌گذار به دنبال رستورانی سنتی رفتیم. از آنجایی که پلو با گوشت و لوبیا ، کوفته آب سماق‌، خورش نخود آله و جوجویی تاس کباب که از معروف‌ترین غذاهای سنتی و بومی کاشان‌ اند آماده نبود سفارش ما به کباب شترمرغ‌، شفته سماق و کشک‌و‌بادمجان تغییر پیدا کرد. پس از آن صاحب رستوران برایمان یک چای هل تازه‌دم دیشلمه ریخت. پس از شکم‌گردی در شهر به سرای صمیمی سایه بازگشتیم.

صبح روز بعد با تابش پرتو خورشید از پنجره بیدار شدیم و برای صبحانه به غذاخوری رفتیم. ظرف‌های مسی زیبا، محتویات صبحانه را در آغوش کشیده بودند. نان و مربای تازه، گوجه، خیار، انگور، کره، پنیر و… به صورت سلف‌سرویس قرار داشت و سماور بزرگ، قوری چای را گرم نگه می‌داشت.

اقامتگاه سرای سایه 02

صبحانه اقامتگاه سرای سایه

خدمات رفاهی اقامتگاه سرای سایه

همه اتاق‌های اقامتگاه سرای سایه دارای امکانات رفاهی مانند تخت، سیستم گرمایشی و سرمایشی شامل رادیاتور، پکیج و کولر گازی، حمام و سرویس بهداشتی است. خدمات لاندری هم در اقامتگاه با هزینه جداگانه ارائه می‌شود.

این اقامتگاه دارای یک آشپزخانه عمومی است که مسافران می‌توانند به صورت مشترک از یخچال و اجاق گاز آن استفاده کنند. البته سه اتاق مجموعه دارای آشپزخانه اختصاصی است. توجه داشته باشید که برای صرف غذاهای بومی در اقامتگاه باید از قبل هماهنگی لازم را انجام دهید.

اقامتگاه سرای سایه

توصیه‌هایی برای سفر به کاشان

کاشان بهشت گردشگران است. باغ و حمام فین کاشان با حوض معروف خود و سکه‌هایی که در تلاش برای رسیدن به گودال آرزوها هستند، خانه‌های تاریخی با سردمداری خانه طباطبایی‌ها و بروجردی‌ها، تپه سیلک و ارگ سلجوقیان فقط بخشی از جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان اند و برای بازدید ازهمه آن‌ها، حداقل به سه روز نیاز داریم.