چه جوری سفر برم؟نکات آموزشی سفر

کارهای که قبل از سفر باید انجام دهیم!

تقریبا همه افراد روزهای قبل از سفر دچار نگرانی و استرس می‌شوند. چه یک سفر کوتاه آخر هفته‌ای باشد یا سفر چندماهه به کشور دیگر این نگرانی وجود دارد. برای اینکه بتوانید این نگرانی را کنترل کنید، نیاز است لیستی از کارهای پیش از سفر آماده کنید. این لیست به شما کمک می‌کند، در لحظه‌های منتهی به سفر استرس زیادی نداشته باشید. در این مطلب از اتاقک 14 کاری که باید پیش از سفر انجام دهید، را آورده‌ایم.

تهیه بیمه مسافرتی

یکی از موارد مهم در برنامه‌ریزی سفر بیمه مسافرتی است. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و در تمامی کشورها گردشگران پیش از سفر به بیمه مسافرتی فکر می‌کنند. متأسفانه این مورد در کشور و فرهنگ ما هنوز به درستی جا نیفتاده است، به‌طوری‌که خیلی از افراد حتی از وجود آن بی‌خبرند.

انواع بیمه‌های مسافرتی

بیمه‌های مسافرتی به دو صورت کلی برای سفرهای داخلی و خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. اگر نسبت هزینه به خدماتی که برای حوادث احتمالی می‌توانید دریافت کنید را محاسبه کنید، ارزش بالای آن را متوجه می‌شوید. اگر هم مسافرت به صورت گروهی و یا چند نفره باشد، هزینه بیمه مسافرتی کمتر خواهد شد. هزینه بیمه به مدت زمان سفر و یا سن بیمه‌شدگان هم بستگی دارد.

بیمه مسافرتی

مزایا و خدمات بیمه مسافرتی

بیمه‌های مسافرتی بسته به شرکت ارائه دهنده بیمه، که به آن بیمه‌گر گفته می‌شود، ممکن است که با هم تفاوت‌هایی داشته باشند. اما به‌طور کلی بیمه مسافرتی شامل موارد زیر می‌شود:

  • غرق‌شدن، مسموميت، تأثير گاز، بخار و يا مواد خورنده مانند اسيد
  • پرداخت هزینه‌های فوریت‌های پزشکی
  • جا‌به‌جایی یا بازگرداندن بیمه‌شده و همراه در صورت بروز بیماری یا وقوع حادثه
  • تحویل دارو و یا نیازهای پزشکی
  • حواله و یا تضمین وجوه نقد
  • پیگیری‌ و پرداخت هزینه مسائل حقوقی
  • فقدان مدارک شناسایی در طول سفر
  • پرداخت هزینه در صورت فقدان و یا سرقت بار و چمدان
  • و …

بیمه مسافرتی 01

تعهدات بیمه‌گر و بیمه گذار

قرارداد بیمه مسافرتی مثل تمام قراردادهای انواع بیمه، شامل قوانین و مقررات مختلفی می‌شود و دو طرف قرارداد بیمه موظف به اجرای بندهای قراردادند.

بیمه سفر

دریافت ویزا

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برنامه‌ریزی پیش از سفر، گرفتن ویزا برای سفرهای خارجی است. قبل از سفر خارجی حتما شرایط ویزای آن کشور را بررسی کنید و اگر نیاز به ویزا دارد، مدارک خود را آماده و ویزا را دریافت کنید. به یاد داشته باشید برخی از کشورها ویزا فرودگاهی دارند و برای دریافت این ویزا نیاز است، مدارکی مانند رزرو پرواز برگشت، رزرو قطعی اقامتگاه و بیمه مسافرتی را داشته باشید.

چکاپ شرایط جسمی

پیش از سفر حتما به دکتر مراجعه کنید و وضعیت جسمی خود را بررسی کنید. در صورتی که داروی مصرف می‌کنید، نسخه داور را به همراه داشته باشید. در اغلب کشورها ورود داور مشکوک و بحث‌برانگیز است و داشتن نسخه به‌روز می‌تواند این بدبینی را از بین ببرد. همچین برای ورود به برخی از کشورها نیاز است واکسن خاصی را ترزیق کنید.

رزرو اقامتگاه

پیشنهاد می‌کنیم براساس نوع سفرتان، اقامتگاه خود را رزرو کنید. اگر اهل ماجراجویی و سفرهای پرخطر هستید به مکانی که امکان کمپ کردن دارد، فک کنید. در صورتی که سفر خارجی دارید، حتما هتل یا اقامتگاهی براساس بودجه خود انتخاب و رزرو کنید. در بسیاری از مرزها ورودی رزرو اقامتگاه مسافران چک می‌شود. علاوه بر اینکه داشتن مکانی برای اقامت در کشور جدید می‌تواند برای کاهش استرس تاثیر بسیاری داشته باشید. حتما از واچر هتل یا اقامتگاه خود یک کپی تهیه کنید.

اما اگر با خانواده یا دوستان به سفر داخلی می‌روید، پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر رزرو سوئیت یا اقامتگاه خود را قطعی کنید. در این مورد سایت اتاقک می‌تواند به شما کمک کند تا پیش از سفر رزرو قطعی سوئیت یا اقامتگاهتان را در دست داشته باشید و با خیال راحت سفرتان را شروع کنید.

کپی بلیت هواپیما

اگر سفرتان با ماشین شخصی نیست، حتما یک کپی از بلیتتان تهیه کنید. اگر به احترام محیط زیست تمایلی ندارید کپی بلیت را بر روی کاغذ داشته باشید، حتما بلیتت را به صورت فایل PDF در تلفن همراه خود داشته باشید. در حال حاضر برای پروازهای داخلی نیازی به دادن بلیت نیست و با داشتن کارت ملی می‌توانید کارت پرواز تهیه کنید. اما داشتن فایل بلیت در صورت ایجاد مشکل می‌تواند به شما کمک کند.

کپی از مدارک

مدارک شناسایی مانند کارت ملی، پاسپورت و شناسنامه را در چمدانتان قرار دهید و از این مدارک یک کپی تهیه کنید. برای سفرهای خارجی حتما عکس پاسپورت و ویزا خود را در تلفن همراهتان داشته باشید تا در صورت ایجاد مشکل، دسترسی به آن‌ها آسان باشد.

 

اطلاع دادن به دوستان یا خانواده

پیش از سفر، در مورد مسیرتان به دوستان یا خانواده‌تان اطلاع دهید. به ویژه اگر سفرتان از نوع ماجراجویی یا طبیعت‌گردی است، برنامه سفر و مسیرهای که تصمیم دارید طی کنید را به فردی بگوید. در این صورت اگر مشکلی در سفر برایتان پیش بیایید، این افراد می‌توانند به شما کمک کنند.

چک دوباره تاریخ مدارک

حتما در روزهای پیش از سفر، تاریخ مدارک خود از جمله تاریخ اعتبار پاسپورت، تاریخ ویزا، تاریخ بلیت رفت و برگشت، تاریخ رزرو اقامتگاه را دوباره چک کنید. احتمالا از مسافران زیادی شنیده‌اید که در زمان گرفتن کارت پرواز متوجه شدیم که تاریخ سفر برگشت را برای سفر رفت زده‌ایم و سفر به تعویق افتاده است.

چک کردن آب و هوای مقصد

پیش از سفر آب و هوای مقصد را برای ده روز آینده چک کنید. با اینکار می‌توانید به راحتی در مورد لباس‌های مورد نیاز خود تصمیم‌گیری کنید و از بردن وسایل غیر ضروری خودداری کنید.

کیف امداد و نجات

حتما برای سفر خود یک کیف امداد و نجات تهیه کنید. این کیف می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرص‌های مسکن مجاز برای سفر
  • باند
  • چسب زخم
  • پد چشمی
  • گاز استریل
  • بتادین
  • پد الکلی
  • تیغ
  • نخ
  • دستمال مرطوب آنتی باکتریال
  • گاز وازلینه
  • چراغ قوه
  • گش‌گیر
  • ماسک
  • دستکش
  • سوت

تهیه آداپتور مناسب

اگر به سفر خارجی می‌روید لازم است قبل از سفر آداپتورهای لازم برای شارژ وسایل الکترونیکی خود تهیه کنید.

شارژ کردن وسایل الکترونیکی

شارژ وسایل الکترونیکی پیش از شروع سفر اهمیت زیادی دارد. پاوربانک، لپ‌تاب، موبایل، ساعت هوشمند و غیره را کامل شارژ کنید تا در زمان سفر بتوانید از آنها در صورت نیاز استفاده کنید.

تهیه یک ساندویچ کوچک

بهتر است برای راه، یک ساندویچ کوچک تهیه کنید. در بسیاری موارد ممکن است در طی سفر گرسنه شوید و به دلایل مختلف نتوانید چیزی تهیه کنید، این ساندویچ‌ها در این زمان نجات‌دهنده هستند.

تهیه ارز

اگر به سفر خارجی می‌روید، حتما پیش از سفر ارز کشور مقصد را تهیه کنید. اگر به سفر داخلی می‌روید، مقدار پول نقد در کیف پول خود داشته باشید و کارت‌های اعتباری خود را چک کنید.

نکته آخر

در کنار اینکه سفر یک فعالیتی جذاب و دلنشین به حساب می‌آید، اغلب افراد در روزهای پیش از سفر نگرانی‌های دارند. برای کنترل این نگرانی‌ها می‌توانید لیستی از کارهای پیش از سفر تهیه کنید و براساس آن لیست کارها را پیش ببرید. در این مطلب از اتاقک 14 مورد از کارهای که پیش از سفر باید انجام دهیم، آورده شد.

5/5 - (5 امتیاز)
اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *