شهرهاجاهای دیدنی

معرفی جاهای دیدنی گلپایگان | شاهکارهایی بی‌نظیر از معماری تا تاریخ و فرهنگ ایران

گلپایگان یکی از شهرهای زیبا و خوش آب‌وهوای کشور عزیزمان ایران است که به واسطه طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی‌اش در میان گردشگران جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و از طرفی دیگر نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. در این مقاله از اتاقک قصد داریم، نگاهی به زیبایی‌ها و جاهای دیدنی گلپایگان بیندازیم و از جاذبه‌های آن لذت ببریم. پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

گلپایگان کجاست؟

گلپایگان کجاست
گلپایگان شهری چهار فصل با آب‌وهوای بکر و منحصر‌به‌فرد است – عکاس: عکاس: مسعود بانا

گلپایگان مرکز شهرستان گلپایگان و از توابع استان اصفهان است. این شهر رویایی در شمال غربی استان اصفهان واقع شده است. به علاوه گلپایگان نقطه مشترک سه استان اصفهان، مرکزی و لرستان است. همچنین توسط کوه‌هایی چون کوه شیخ احمد، کوه سرخ و کوه صالح پیغمبر محاصره شده است.

بیابان‌های گرم و خشک از ناحیه شرقی و کوهستان‌های پربرف و سرد از ناحیه غربی، هوای شهر گلپایگان را تحت تأثیر خود قرار داده است و همین امر باعث شده تا گلپایگان زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی گرم و خشک داشته باشد. با این اوصاف گلپایگان شهری چهار فصل است و در تمامی فصول جاذبه‌هایی مخصوص به خودش دارد. با این حال اگر می‌خواهید، از هوای مطلوب و طبیعت زیبای آن بهره ببرید، بهترین زمان برای سفر به گلپایگان، فصل بهار و به‌ویژه در اردیبهشت ماه است.

گفتنی است، با سفر به گلپایگان، نباید از خرید صنایع دستی زیبای این شهر، مانند منبت‌کاری، معرق‌کاری، قالی‌بافی، گلیم و گیوه‌بافی غافل شوید و بایستی با خوردن کباب گلپایگان، ماست چکیده، کشک و پنیرهای پرورده، خشکبار، ترشیجات و عسل مرغوب گلپایگان، سفری به یاد ماندنی برای خود رقم بزنید.

در ادامه این مطلب قصد داریم معروف‌ترین مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و بخش‌های جذاب برای تفریح و سرگرمی در گلپایگان را همراه با مشخصات کامل و آدرس معرفی کنیم.

اجاره سوئیت اصفهان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاذبه‌های تاریخی گلپایگان

گلپایگان، از شهرهای تاریخی ایران با قدمتی چند هزار ساله است. در این شهر ابنیه‌هایی تاریخی بسیار زیبا، با معماری اصیل و هنرمندانه دیده می‌شود. گردشگران با سفر به این شهر و بازدید از جاذبه‌های تاریخی آن گویی دفترچه‌ای از روزگاران گذشته را ورق می‌زنند و با آداب‌ورسوم و فرهنگ مردمان گلپایگان از گذشته تا به امروز، بیشتر آشنا خواهند شد.

مسجد جامع گلپایگان

مسجد جامع گلپایگان
مسجد جامع گلپایگان؛ اثری ماندگار از دوران سلجوقی

مسجد جامع گلپایگان از قدیمی‌ترین مساجد ایران و از آثار به‌یاد مانده دوران سلجوقی است که در آن ردپایی از معماری دوران سلجوقیان مشاهده می‌شود. البته بعد از مرمت و بازسازی مسجد، جنبه مذهبی آن بر جنبه تاریخی غلبه پیدا کرد. بنای اولیه مسجد به دستور ابونصر ابراهیم بن محمد بابا عبدالملک در تاریخ ۵۰۸ هجری قمری، بر روی آتشکده‌ای ساسانی ساخته شد و در زمان فتحعلی‌ شاه قاجار هم با ساخت شبستان‌های ساده، طرفین گنبد و بناهای شرقی و غربی، بر مساحت آن اضافه شد.

این مسجد تاریخی از صحن و شبستان وسیع و گنبد بزرگ آجری تشکیل شده است. برای ساخت آن بیشتر از آجر و سنگ استفاده شده و در قسمت‌هایی از مسجد که بعدا اضافه شده است، کاشی‌کاری‌های بسیار زیبا به‌کار رفته است. گنبدخانه این مکان از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است و در لابه‌لای آجرهای آن، نقش‌های اسلیمی، همراه با گچ‌بری بسیار زیبا دیده می‌شود. از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به وجود کتیبه‌های آجری متعدد و تزیینات فراوان دوره سلجوقی اشاره کرد. یک حوض آب بزرگ و کم‌عمق هم در وسط صحن مسجد قرار گرفته که بر زیبایی این مسجد افزوده ‌است و در‌حال‌حاضر نمازگزاران، از آن برای وضو گرفتن استفاده می‌کنند.

آدرس مسجد جامع گلپایگان: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، خیابان مسجد جامع

زمان بازدید: بازدید از مسجد جامع گلپایگان تا پیش از غروب آفتاب و به‌غیر از اوقات شرعی امکا‌ن‌پذیر است. زیرا نمازهای پنج‌گانه در این مسجد برگزار می‌شود.

لازم به‌ذکر است بازدید از این مسجد رایگان است و هنگام بازدید هم باید افراد پوشش اسلامی داشته باشند.

ارگ گوگد

ارگ گوگد
بنای ارگ گوگد شباهت زیادی به مهمان‌سراهای قدیمی دارد.

ارگ گوگد به‌عنوان دومین سازه خشتی آجری بزرگ ایران، با قدمتی 400 ساله، از دیگر بناهای تاریخی شهر گلپایگان است و امروزه هم برای پذیرایی از گردشگران، به‌عنوان هتل سه ستاره تغییر کاربری داده است. البته در گذشته، بیشتر مورد توجه تجار و افراد سرشناس قرار می‌گرفت. جالب است بدانید، ارگ گوگد با نام ارگ علیخانی هم شناخته می‌شود؛ زیرا در گذشته، شخصی به نام علیخان بختیاری آن را به‌عنوان مهریه به همسرش بخشیده بود.

این ارگ تاریخی با مساحت 6400 مترمربع، دارای چهار برج قدیمی در چهار راس با نقوش تزیینی است و نگهبانان در این برج‌ها برای محافظت از ارگ دیده‌بانی می‌کردند. ورودی ارگ دارای دو در بزرگ و کوچک است که درب بزرگ آن را مردکوب و درب کوچک آن را زن‌کوب می‌نامند. دیوارهای سرخ رنگ ارگ، با سوراخ‌های تعبیه شده بر روی آن به‌عنوان سیستم امنیتی هشدار‌دهنده، نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

بنای تاریخی ارگ شباهت بسیار زیادی به مهمان‌سراهای قدیمی داشته و اتاق‌ها در اطراف حیاط قرار گرفته است. ساختمان ارگ، شامل دو طبقه است که به‌وسیله راه‌پله‌ای باریک و کوچک به یکدیگر راه داشته و به‌نظر می‌رسد که در گذشته بر اساس نظام طبقاتی، بزرگان در طبقه بالا و کسانی که مقام پایین‌تری داشتند در طبقه پایین ساکن بودند. وجود چاه در قسمت شرقی ارگ، برای روزهای کم آبی و حوضی زیبا در وسط حیاط از دیگر ویژگی‌های این بنای تاریخی است.

آدرس ارگ گوگد: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، شهر گوگد، خیابان آیت‌الله گلپایگانی

تلفن تماس: 03157330095

زمان بازدید: از این بنای تاریخی می‌توانید از ساعت 8 تا ۲۳ شب دیدن کنید.

مناره گلپایگان

مناره گلپایگان
مناره گلپایگان بلندترین بنای تاریخی ایران است.

مناره یا میل گلپایگان، سازه‌ای 18 متری، متعلق به دوران سلجوقیان است. این شاهکار تاریخی، به‌عنوان بلندترین بنای تاریخی ایران شناخته شده است. همچنین برای راهنمایی کاروانیان نیز تعبیه شده بود تا با روشن کردن چراغی بر بالای آن راه را به آن‌ها نشان دهد. این مناره تاریخی از دو در، کتیبه‌ای به خط کوفی منقش به آیات قرآن و دو راه پله با ۶۴ پله داخل مناره تشکیل شده است. البته بر روی کتیبه این مناره، تاریخی ثبت نشده است و طبق شواهد به دست آمده، گویا زمان ساخت آن به دوران احداث مسجد جامع و بازار چهارسوق برمی‌گردد.

آدرس مناره گلپایگان: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، خیابان امام خمینی، سه راه آیت طالقانی، روبه‌روی پارک فانوس

زمان بازدید: از ۸ صبح تا 7 بعد ازظهر

بازار چهارسوق گلپایگان (بازار مسجد جامع)

بازار چهارسوق گلپایگان (بازار مسجد جامع)
بازار چهارسوق گلپایگان قدمتی 400 ساله دارد.

بازار چهارسوق گلپایگان یا بازار سنتی گلپایگان از دیگر مکان‌های تاریخی گلپایگان، با قدمتی 400 ساله است. بازار گلپایگان در گذشته از اهمیت و استراتژی تجاری بسیار مهمی برخوردار بوده و متعلق به دوران سلجوقیان است. با این حال در زمان صفویان بخش‌های تخریب شده بازار، دوباره بازسازی شدند و بخش‌هایی هم به بنای بازار اضافه شد. بازار قدیمی گلپایگان از بخش‌های مختلفی چون بازار گیوه‌دوزان، بازار مسگرها، بازار کوزه‌گران، بازار فرش‌فروشان و ديگر بخش‌ها تشکیل شده است. این بازار قدیمی دارای دهانه ورودی بسیار بزرگ، به همراه طاق‌بندی است که البته برای روشنایی بازار از نور طبیعی استفاده شده است و در‌ضمن فضای داخلی بازار تحت تاثیر گرمای تابستان و سرمای زمستان قرار نمی‌گیرد.

مصالح استفاده شده در این بازار سنتی، از آجر است و سبک سازه‌های آجری سلجوقی در آن رعایت شده است. بازار از یک سو به مناره‌ تاریخی و بلند شهر گلپایگان و از سمت دیگر به مسجد جامع گلپایگان وصل است و گردشگران می‌توانند با گشت‌وگذار در این بازار از معماری زیبای آن لذت ببرند و از مغازه‌های رنگارنگ آن صنایع‌دستی و دیگر ملزومات را برای یادگاری و سوغات خریداری کنند.

آدرس بازار چهارسوق گلپایگان: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، بازار مسجد جامع، مسجد جامع

بازدید از بازار چهارسوق گلپایگان رایگان است.

کبوترخانه؛ بنایی خشتی از دوران قاجار

کبوترخانه
کبوترخانه بنایی خشتی است و از دوران قاجار به یادگار مانده است.

کبوترخانه گلپایگان بنایی خشتی با معماری جذاب و منحصربه‌فرد است و طراحی آن به‌گونه‌ای است که تابستانی بسیار خنک و زمستان‌هایی گرم دارد. این بنای تاریخی با ظاهری مستطیلی شکل، از جاذبه‌‌های گردشگری گلپایگان متعلق به دوران قاجار است و توسط کشاورزان احداث شده تا هم پناهگاهی برای کبوتران باشد و هم با تولید کود از طریق پرندگان، زمین‌های کشاورزان تقویت شود. از ویژگی این سازه‌ها، می‌توان به قطر سوراخ‌ها اشاره کرد که در ساختش از لوله‌های سفالی استفاده کرده‌اند.

آدرس کبوترخانه: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان-جاده گوگد- جاده فقستان

امامزاده هفده تن

امامزاده هفده تن
امامزاده هفده تن در زمان شاه عباس اول صفوی ساخته شده است.

این مکان تاریخی از جاذبه‌های مذهبی گلپایگان، متعلق به قرن یازدهم هجری است که در زمان شاه عباس اول صفوی ساخته شد. از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به گنبد هشت گوش با کاشی‌کاری زیبا، کتیبه کاشی معرق و چوب منبت‌کاری شده بسیار زیبا در ورودی امامزاده اشاره کرد. در داخل حرم شاهد کتیبه منظوم ارسی مفصلی در مدح شاه عباس اول صفوی هستیم.

این بقعه تاریخی دارای ۴ درب و ۳ سرراهی زیبا است که در اطراف آن کتیبه بسیار نفیسی قرار گرفته ‌است. معماری بقعه مربوط به عهد صفویه است و از کاشی‌کاری معرق، منقوش و کتیبه به خط کوفی برخوردار است.

از افرادی که در این محل مدفون شده‌اند می‌توان به امامزاده ابو الحسن فرزند امام حسن مجتبی (ع)، سلطان اسماعیل فرزند امام جعفر صادق (ع)، صالح و قاسم فرزندان جعفربن علی (ع)، عباس و حسین فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع)، شهربانو و حلیمه و صفورا دختران حضرت حضرت موسی بن جعفر (ع)، علی اکبربن علی بن حسین (ع)، محمد بن محسن بن علی بن حسین(ع)، محمود و محسن و عبدالله بن یحیی بن امام موسی الکاظم (ع)، موسی و مظفر فرزندان جعفر طیار، اسحاق فرزند ابراهیم که مشخص نیست ابراهیم مزبور به کدام امام منتسب است، اشاره کرد.

آدرس امامزاده هفده تن: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، خیابان هفده تن

زمان بازدید: همه روزه و به صورت شبانه‌روزی

بقعه‌ امامزاده سید السادات

بقعه‌ امامزاده سید السادات
امامزاده سید السادات از جاذبه‌های مذهبی گلپایگان مربوط به قرن 8 هجری قمری

بارگاه ملکوتی امامزاده سید السادات، با قدمتی متعلق به قرن 8 هجری قمری از دیگر جاذبه‌های مذهبی گلپایگان است که البته این بنای تاریخی در زمان سلطنت فتحعلی شاه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

این بنای تاریخی با گنبدی فیروزه‌ای رنگ با کاشی‌کاری هنرمندانه متشکل از ایوان، دو طبقه غرفه، گنبدی به ارتفاع ۹ متر، گلدسته، سه در ورودی و سنگ‌نبشته‌ا‌ی در ورودی امامزاده است و طبق اطلاعات درج شده بر روی این سنگ‌نبشته، متوجه می‌شویم که این مکان متعلق به پیکر سه نفر از فرزندان امام موسی کاظم (ع) به نام‌های امامزاده اسحاق، امامزاده منصور و امامزاده رضا است.

آدرس بقعه‌ امامزاده سید السادات: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، خیابان امام خمینی، خیابان سید سادات

بقعه امامزاده ابوالفتوح

بقعه امامزاده ابوالفتوح
گنبد بقعه امامزاده ابوالفتوح از نوع دوازده ترک و رک است.

بقعه امامزاده ابوالفتوح از دیگر جاذبه‌های مذهبی گلپایگان است. این بارگاه ملکوتی متعلق به قرن دهم هجری قمری است و در روستای وانشان قرار گرفته است. کتیبه تاریخی این بارگاه، نشان می‌دهد، این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. بنای امامزاده به‌صورت چهار گوش و آجری ساخته شده است. بر روی این قسمت چهار گوش گنبدی هرمی و دوازده ترکی ساخته شده است. مصالح عمده برای ساخت بنای امامزاده سنگ، گل و آجر بوده است و به‌طور‌کلی گنبد از نوع دوازده ترک و رک است.

آدرس بقعه امامزاده ابوالفتوح: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان – روستای وانشان

جاذبه‌های طبیعی گلپایگان

گلپایگان به‌واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش از طبیعتی بکر و چشم‌اندازی زیبا برخوردار است. به‌گونه‌ای‌که اکثر گردشگران، سفر به گلپایگان را برای همین جاذبه‌های طبیعی‌اش انتخاب می‌کنند. در این‌جا می‌خواهیم به دل طبیعت زیبای گلپایگان قدم بگذاریم و از دیدن مناظر زیبای آن شگفت‌زده شویم.

تنگ غرقاب

تنگ غرقاب
قدمت سنگ نگاره‌ها در تنگ غرقاب به قرن 7 و 8 هجری قمری باز می‌گردد.

تنگ غرقاب نام یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان گلپایگان است که در روستایی با همین نام واقع شده و از توابع بخش مرکزی شهرستان گلپایگان به‌شمار می‌آید. در این روستا، مناظر طبیعی بسیار زیبایی دیده می‌شود و علاوه‌بر این نگاره‌ها و سنگ‌نوشته‌های مختلفی وجود دارند. قدمت این سنگ نگاره‌ها متعلق به قرون 7 تا 8 هجری قمری است. بر روی سنگ نگاره‌های غرقاب گلپایگان، نقوشی از حیوانات دیده می‌شود و این نقوش وجود شکارگاه در این منطقه سرسبز را نشان می‌دهد. از سویی دیگر با مشاهده این نقش‌نگاره‌ها، به باورها و نحوه زندگی مردم گذشته در این منطقه پی خواهید برد.

به این نکته توجه داشته باشید، برای بازدید از این منطقه بهتر است مایحتاج خود را از گلپایگان خریداری کرده و به‌‌همراه داشته باشید؛ زیرا امکانات رفاهی و فروشگاهی در آن وجود ندارد و برای مشاهده سنگ‌نبشته‌ها، باید مسیری ناهموار و سخت را پیاده‌روی کنید.

آدرس تنگ غرقاب: استان اصفهان، شهرستان گلپايگان، روستای غرقاب

 زمان بازید: بازدید از این منطقه در تمامی ساعات شبانه‌روز آزاد و رایگان است؛ اما بهترین زمان بازدید از تنگه غرقاب، طلوع آفتاب تا قبل از غروب آفتاب است.

دریاچه سد گلپایگان

دریاچه سد گلپایگان
دریاچه سد گلپایگان، اولین سد مدرن و مخزن خاکی ایران است.

دریاچه سد گلپایگان که باعنوان سد شاه اسماعیل هم شناخته شده است، اولین سد مخزن خاکی و سد مدرن ایران به‌شمار می‌آید. این سد مدرن و زیبا از سال 1334 تا 1336 در راستای آبیاری اراضی کشاورزی و پیشگیری از خسارات ناشی از سیل، ساخته شد. ظرفیت این سد، در سال‌های اخیر افزایش یافته و هم اکنون ظرفیت آن به ۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

دریاچه سد گلپایگان بر روی رودخانه اناربار (قم‌رود) تاسیس شده و در آن آبزیانی چون سوف، کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی قزل‌آلا زندگی می‌کنند. این مکان گردشگری زیبا یکی از جاذبه‌های طبیعی گلپایگان است و مسافران می‌توانند لحظات خوشی را در کنار دریاچه سپری کنند و از مناظر زیبای اطراف آن عکس‌های یادگاری ثبت کنند. حتی این دریاچه مکانی مناسب برای علاقه‌مندان به ماهیگیری محسوب می‌شود. مسیر سد گلپایگان از سمت جنوب باختری شهر گلپایگان و در 23 کیلومتری این شهر است، برای دسترسی به این منطقه گردشگری باید به سمت روستای اختوان بروید تا به دریاچه سد گلپایگان برسید.

آدرس دریاچه سد گلپایگان: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان

زمان بازدید: این مکان گردشگری در تمامی ایام هفته و به‌صورت 24 ساعته قابل دسترسی است.

کوه الوند گلپایگان

کوه الوند گلپایگان
کوه الوند گلپایگان با نام کلنگ سیاه هم شناخته می‌شود.

کوه الوند گلپایگان در شمال غربی این شهر واقع شده و با طول 15 کیلومتر و عرض 5 کیلومتر، از شمال غربی تا جنوب شرقی امتداد دارد. ارتفاع بلندترین نقطه کوه الوند گلپایگان، 3111 متر است و از آن به‌عنوان کلنگ سیاه هم یاد می‌شود. در قسمت پایین دامنه‌های جنوبی کوه، چشمه‌ای زیبا و چهار فصل به نام چشمه خضر قرار گرفته است و گردشگران برای رسیدن به این چشمه باید از جاده‌ای خاکی به طول 12 کیلومتر عبور کنند.

آدرس کوه الوند گلپایگان: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان- جاده کوه الوند

روستای درب امامزاده (امامزاده ابراهیم) گلپایگان

روستای درب امامزاده (امامزاده ابراهیم)
روستای درب امامزاده، جاذبه‌ای مذهبی در گلپایگان

روستای درب امامزاده، در واقع روستایی کوچک و سرسبز است که در 10 کیلومتری گلپایگان واقع شده و برای دسترسی به آن باید از سمت جاده خمین به سمت اصفهان حرکت کرد. در این روستا بقعه امامزاده ابراهیم از نوادگان موسی بن جعفر(ع) قرار گرفته است و علت نام‌گذاری این روستا، به علت همین امامزاده است. حتی در پشت امامزاده، یک قبرستان تاریخی با قدمت 1000 ساله وجود دارد.

آدرس روستای درب امامزاده: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان و جاده گوگد سعید آباد

روستای وانشان؛ روستایی تاریخی و بهشتی در گلپایگان

روستای وانشان
روستای وانشان، روستایی تاریخی و زیبا

وانشان، روستایی تاریخی و زیبا از توابع گلپایگان است. این روستا در نزدیکی مزرعه امیریه واقع شده و تا گلپایگان 12 کیلومتر فاصله دارد. از ویژگی‌های بارز روستای وانشان، برخورداری آن از آبی زلال و گواراست و نام روستای وانشان‌ هم به‌معنای نشانی از آب خوب، گواه همین موضوع است. ساکنان روستا به گویش وانشانی یا ونیشونی صحبت می‌کنند و در واقع آثار پیدا شده در روستا نظیر سفالینه‌ها، بقایای استخوان چند انسان و برخی دیگر از آثار کشف شده در غاری کهن و کوه تیر روستا، نشان می‌دهد که قدمت آن به سه هزار سال پیش بازمی‌گردد.

جالب است بدانید روستای وانشان هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده است و در آن جاذبه‌های دیگری چون لمبی، دزی، چشمه گردکونی (مورا)، دیگا، بابادودورشاه، کوه محد حیدر، مزرعه امیریه، حسن آباد، قلعه جمال، بقعه‌ قریه وانشان که محل دفن امامزاده ابوالفتح (ع) وجود دارد. در این روستا، درختی کهن‌سال در مجاورت دیوار امامزاده قرار دارد که بالغ بر هزار سال از عمر آن می‌گذرد.

آدرس روستای وانشان: روستای وانشان در 12 كيلومتری جنوب شهرستان گلپايگان و 15 کیلومتری شمال خوانسار قرار دارد.

غار قلعه جمال

غار قلعه جمال
مسیر غار قلعه جمال سخت و صعب‌العبور است.

غار قلعه جمال از دیگر مکان‌های گردشگری و طبیعی گلپایگان به‌شمار می‌آید. این غار در کوهی به همین نام و در پنج کیلومتری جنوب‌غربی گلپایگان واقع شده است. گردشگران می‌توانند از مناظر زیبا و شگفت‌انگیز غار دیدن کنند و از گشت‌وگذار در غار لذت ببرند. البته به این نکته توجه داشته باشید، برای دسترسی به غار قلعه جمال، نیاز به پیاده‌روی در مسیری سخت و صعب‌العبور خواهید داشت.

آدرس غار قلعه جمال: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، پنج کیلومتری جنوب‌غربی گلپایگان، کوه قلعه جمال

پارک ساحلی گلپایگان

پارک ساحلی گلپایگان
پارک ساحلی گلپایگان؛ تفرجگاهی مناسب برای عموم مردم

پارک ساحلی گلپایگان، مساحتی معادل با هشت هکتار دارد. این پارک تفرجگاهی مناسب برای گردشگران و اهالی گلپایگان است و وجود تفریحات و امکاناتی چون شهربازی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، پیست اسکیت و استراحتگاه‌های فصلی، باعث شده تا افراد زیادی این مکان گردشگری را برای گذران وقت در کنار دوستان و خانواده انتخاب کنند.

آدرس پارک ساحلی گلپایگان: استان اصفهان، شهرستان گلپايگان، جنب رودخانه اناربار، حد فاصل پل قاضی زاهد تا پل آزادگان

پارک جنگلی گلپایگان

پارک جنگلی گلپایگان
پارک جنگلی گلپایگان با بهشت مادر نیز شناخته می‌شود.

یکی دیگر از مکان‌های گردشگری گلپایگان، پارک جنگلی آن است. در واقع پارک جنگلی گلپایگان که باعنوان بهشت مادر شناخته شده در بیرون از شهر واقع شده و از آب‌وهوای مطبوع و طبیعتی دل‌انگیز برخوردار است. در این پارک جنگلی، علاوه‌بر امکانات رفاهی، آبشار مصنوعی بسیار زیبایی نیز ساخته شده است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب خواهد کرد.

آدرس پارک جنگلی گلپایگان: استان اصفهان، شهرستان گلپایگان، خیابان ولیعصر

روستای کوچری

روستای کوچری
روستای کوچری دارای آب‌هوای معتدل و بکری است.

روستای کوچری در 8 کیلومتری جنوب غربی شهرستان گلپایگان قرار گرفته و دارای جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و آب‌وهوای معتدل است. در منطقه کوچری چهار نمونه خط پهلوی کشف شده ‌است و بزرگ‌ترین نقش صخره‌ای ایران، به شکل بز کوهی با طول ۱۱۲ سانتی‌متر و عرض ۹۰ سانتی‌متر در این روستا دیده شده است.

جالب است بدانید، بز نماد فراوانی، نعمت و زایندگی به حساب می‌آید و بیشترین نقوشی که در منطقه کوچری تکرار شده، بز کوهی است. در سال‌های اخیر هم سدی زیبا با هدف تامین آب آشامیدنی دراز مدت شهرهای دلیجان، ساوه، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور و سلفچگان در این روستا به بهره‌برداری رسیده و جلوه‌ای زیبا به این منطقه بخشیده است.

سخن آخر

سفر به گلپایگان از دسته سفرهای جذابی است که تا سال‌ها در خاطراتتان باقی خواهد ماند. در این شهر علاوه‌بر جاذبه‌های گردشگری، برای رفاه حال مسافران، اقامتگاه‌های متنوعی نیز مهیا شده است. با این حال نکته مهمی که برای سفر به گلپایگان باید در نظر گرفت، مشخص کردن محل اقامت است. با برنامه‌ریزی دقیق به خصوص در زمان‌های تعطیلات و پیک مسافرت، می‌توانید آسوده خاطر سفر کنید و لحظاتی خوش و مفرح را در کنار دوستان و عزیزانتان در شهر زیبا و کهن گلپایگان رقم زنید. توصیه ما به شما، مراجعه به سایت اتاقک است. در اتاقک ‌می‌توانید با اجاره روزانه خانه در گلپایگان، اقامتگاه خود را به‌صورت آنلاین و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه رزرو کنید.

3/5 - (68 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با استان‌هایی چون اصفهان، مرکزی و لرستان مرز مشترک دارد؟
    شهری از استان اصفهان با استان اصفهان مرز مشترک دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *