تجربه سفرجاهای دیدنی
موضوعات داغ

اطراف تهران کجا بریم؟ | ۳۱ پیشنهاد جذاب برای فرار از شلوغی و دود و ترافیک

تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که از زندگی در شلوغی‌های پایتخت خسته شوید و دلتان یک مقصد جذاب و زیبا برای چندساعتی استراحت بخواهد؟ خیلی وقت‌ها ترکیب خستگی و تلاش برای رها شدن از دود و هیاهوی تهران و کمبود وقت برای رفتن به یک مکان بکر، باعث می‌شود که از سفر منصرف شوید. به همین دلیل هم روند این خستگی به شکل صعودی بالا می‌رود و درنهایت شما را فرسوده می‌کند.

اما خبر خوب این است که مقاصد گردشگری جذاب و  مکان های دنج و خلوت اطراف تهران وجود دارند که می‌توانید به آنجا سفر کنید. در این مقاله از مجله اتاقک، قصد داریم ۱۰ مقصد جذاب اطراف تهران را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید یک سفر یک‌روزه کوتاه، جذاب و متفاوت به یک مکان جدید و نزدیک داشته باشید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برای اجاره ویلا اطراف تهران هم می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

فهرست مطلب

چرا مقاصد گردشگری اطراف تهران مهم هستند؟

تقریباً همه پایتخت‌نشینان روز خود را با شلوغی، ترافیک و هیاهوی تهران آغاز می‌کنند. رانندگی در ترافیک و سروصدای ماشین‌ها، آلودگی، بوی دود و تقلا و تلاش‌های زندگی مدرن شهری، تمام آن چیزی است که در تهران وجود دارد. به همین دلیل ساکنین پایتخت خستگی‌های جسمی و روحی بسیار بیشتری را تجربه می‌کنند و همین مسئله، باعث فرسودگی می‌شود.

یکی از مهم‌ترین راه‌های نجاتی که برای هر کسی، خصوصاً پایتخت‌نشینان وجود دارد، زدن به دل جاده و طبیعت است! رفتن به یک مکان جدید که ترکیب جذابی از طبیعت، سکوت و پاکیزگی است، می‌‌‌تواند تأثیر مثبت زیادی در روحیه آن‌ها داشته باشد.

 نکته مهم برای سفر به طبیعت این است عموماً فرصت کمی برای رفت‌وآمد و گردش وجود دارد؛ بنابراین افراد ترجیح می‌دهند مقصدهای نزدیک را برای سفر یک یا دوروزه انتخاب کنند تا نهایت استفاده و لذت را از آن ببرند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

مقصدهای جذاب اطراف تهران و طبیعت اطراف تهران می‌توانند نجات‌دهنده شما از شلوغی‌های تهران و هیاهوی عجیب‌و‌غریب آن باشند. با شناخت مقصدهای گردشگری اطراف تهران می‌توانید برای چند سفر کوتاه، جذاب و هیجان‌انگیز آماده شوید.

اجاره ویلا در اطراف تهران قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران

مسافت حرف اول را در سفر می‌زند و برای بسیاری از افراد دوری و نزدیک بودن مسیر اهمیت زیادی دارد. باید بدانید که در اطراف تهران و در فاصله چند کیلومتری از آن، مقصدهای بسیار جذابی وجود دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آنجا می‌رسید. در این مقاله می‌توانید بیشتر از 30 مقصد جذاب اطراف تهران را در میان این مقاصد گردشگری پیدا کنید:

روستای آهار؛ تماشایی و منحصربه‌فرد

روستای آهار جاذبه های گردشگری اطراف تهران
روستایی برای تماشای رنگ‌ها

فکرش را بکنید در کمترین زمان ممکن، از تهران پر از دود و شلوغی، به جایی زیبا، خوش آب‌وهوا و منحصربه‌فرد بروید! جایی در نزدیکی رشته کوه البرز که بهترین مکان برای سفرهای یک روزه است! روستای آهار در فاصله ۴۰ کیلومتری تهران قرار دارد و آنقدر زیباست که یک بار رفتن به آنجا، شما را عاشق این روستا می‌کند.

کوچه‌باغ‌های آهار در اردیبهشت ماه جان می‌دهد برای پیاده‌روی و لذت بردن از زیبایی محیط و درختان کهن و پر از شکوفه آن. زمانی که به روستا وارد می‌شوید، می‌توانید هوای تمیز و تازه را وارد ریه‌هایتان کنید و از حجم زیبایی و بکر بودن فضا به وجد بیایید. در روستای زیبای آهار می‌توانید متنوع‌ترین عکس‌ها را ثبت و همه زیبایی آنجا را به خاطراتتان سنجاق کنید. امکان کوهنوردی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری هم در این روستا وجود دارد که از جمله محبوب‌ترین تفریحات فعالیت‌های گردشگران در روستا به شمار می‌رود.

در پاییز هم اگر به آهار مسافرت کنید با دنیایی از رنگ‌ها ملاقات خواهید کرد. پیاده‌روی در پاییز نیز در آهار بهترین خاطرات را برای شما رقم می‌زند. مدت زمانی که برای حرکت از تهران و رسیدن به این روستای زیبا نیاز دارید، حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه است و به‌راحتی می‌توانید برای سفر یک‌روزه و جذاب‌تان به این مکان برنامه‌ریزی کنید.

آدرس روستای آهار: ایران، تهران، شمیران، دهستان رودبار قصران

روستای وردیج و واریش؛ سفر به دنیای آدمک‌های سنگی

روستای وردیج جاذبه های گردشگری اطراف تهران
روستای آدمک‌ها

یکی دیگر از مکان های تفریحی اطراف تهران از میان ده مقصد جذاب اطراف تهران روستاهای وردیج و واریش هستند. این دو روستا در فاصله بسیار نزدیکی در غرب تهران قرار دارند. در این روستا، آدمک‌های سنگی جالبی را می‌بینید که بسیار اتفاقی و به‌طورطبیعی، در اثر پدیده هوازدگی به‌وجود آمده‌اند. این مجسمه‌ها از جاذبه‌های طبیعی و بسیار معروف حد فاصل روستای واریش و روستای وردیج هستند که مسافران را به خودشان جذب می‌کنند.

آب‌وهوای این دو روستا در اردیبهشت ماه نظیر ندارد و از آن دسته دیدنی‌های اطراف تهران هستند که می‌تواند پناهگاهی برای استراحت و رفع خستگی‌ها باشد. قدم زدن در کوچه‌باغ‌های این دو روستا، تنفس هوای خنک و پاک آن، نشستن در کنار آبشار این دو روستا و گوش سپردن به صدای طبیعت، همه آن چیزی است که می‌تواند جان دوباره به شما ببخشد. اگر از میدان آزادی تهران به سمت روستای وردیج و واریش حرکت کنید، پس از ۴۰ دقیقه به آنجا می‌رسید و سفر جذاب و منحصربه‌فردتان آغاز می‌شود!

آدرس روستای وردیج و واریش: ایران، استان تهران، شهرستان تهران، بخش کن و سولقان

شمشک

ویلا در شمشک
شمشک سفیدپوش ترین منطقه نزدیک تهران

شمشک یکی از شهرهای ایران است که با شنیدن نامش به یاد برف و اسکی می‌افتیم. این شهر در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران قرار دارد. یکی از تفریحات مهم شمشک اسکی روی برف است که در زمستان‌ها طرفدارهای زیادی دارد. این شهر در تابستان‌ها به دلیل قرار گرفتن روی ارتفاعات یک انتخاب خوب برای دور شدن از گرمای تهران است. روستای امامه، امامزاده اسماعیل و قله سرکچال از جاذبه‌هایی هستند در که زمان سفر به شمشک می‌توانید به آن‌ها سر بزنید. ویلاهای شمشک بسیار متنوع و خاص هستند و با هر سلیقه‌ای می‌توانید اتاقک مورد نظرتان را از بین آن‌ها انتخاب کنید. فاصله تهران تا شمشک حدود ۵۹ کیلومتر است و ۱ ساعت و ۲۲ دقیقه زمان می‌برد تا شما از تهران به شمشک برسید.

آدرس شهر شمشک: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران

اجاره اقامتگاه در شمشک با پشتیبانی 24/7
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

روستای افجه؛ لذت سکوت و آرامش

روستای افجه جاهای دیدنی اطراف تهران
روستای افجه، مکانی ناب برای فرار از شلوغی تهران

یکی دیگر از مقاصد جذاب و جاهای سرسبز اطراف تهران روستای افجه است. این روستای زیبا که در دهستان لواسانات قرار دارد یکی از مکان های دیدنی اطراف تهران است که بسیاری از ساکنان پایتخت، برای سفر یکروزه یا سفر دو روزه به آنجا برنامه‌ریزی می‌کنند.

این روستای تماشایی در ماه اردیبهشت نظیر ندارد و آنقدر سرسبز و زیباست که دل کندن از آنجا را برایتان سخت می‌کند. دشت زیبا و بی‌نظیر هویج در این روستا، بهترین مکان برای یک تفریح و استراحت یک‌روزه است که می‌توانید خستگی شهرنشینی را از دل خودتان بتکانید.

فقط کافیست به این روستای زیبا سفر کنید تا چشمتان از زیبایی باغات آن پر شود. هوای خنک افجه، جان می‌دهد برای فرار از گرمای پایتخت و خنکای آن را روی پوست خود احساس می‌کنید. آبشارهای افجه، قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری، از جمله دیدنی‌های این روستاست و می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. افجه، آنقدر تماشایی و زیباست که آن را به‌عنوان پایتخت لواسانات می‌شناسند. این روستا در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران قرار گرفته و برای رسیدن به آنجا حدود ۱ ساعت زمان لازم دارید. اگر دوست دارید به یکی از بهترین مقاصد اطراف تهران سفر کنید، بهتر است افجه را در برنامه سفر خودتان قرار دهید!

آدرس روستای افجه: ایران، استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، 5 کیلومتری لواسان

اجاره ویلا لواسان با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

باغ لاله گرماب؛ پرسه در میان گل‌ها

جاهای دیدنی اطراف تهران باغ لاله
محل رویش تماشایی‌ترین لاله‌های جهان – عکاس: حامد نعیمایی

تماشای باغ پر از لاله‌های رنگارنگ در هوای خنک و دل‌نشین چالوس و عطر بی‌نظیر گل‌ها،‌ یک رؤیای تحقق‌یافته است که می‌توانید آن را با سفر به گرماب تجربه کنید. باغ لاله گرماب در فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری جاده‌ی کرج به سمت چالوس و در روستایی با همین نام قرار گرفته است. این باغ محل رویش تماشایی‌ترین لاله‌های جهان است که منظره‌ای بی‌نظیر،‌ رنگارنگ و باورنکردنی را به تصویر می‌کشد. اگر به این منطقه سفر کنید،‌ می‌توانید تنوعی از لاله‌ها را ببینید که در میان باغ خودنمایی می‌کنند و هرکدام زیبایی منحصربه‌فردی دارند. از لاله‌های جامی و حاشیه‌دار گرفته تا انواع لاله‌های ستاره‌ای،‌ قدحی، ‌فنجانی و پر گلبرگ. یادتان باشد اگر فصل بهار و ماه اردیبهشت را برای رفتن به باغ لاله گرماب انتخاب کنید،‌ می‌توانید این گل‌های بهشتی را ببینید و از عطر و بوی خوبشان سرمست شوید.

فاصله‌ی پایتخت تا روستای گرماب چندان زیاد نیست و می‌توانید پس از طی حدود یک ساعت و نیم الی 2 ساعت به آنجا برسید. ازاین‌جهت روستای گرماب و باغ لاله‌ی مشهورش،‌ یکی از بهترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری برای سفرهای کوتاه به شمار می‌رود. راستی یادتان باشد برای ثبت لحظات شاد و رنگارنگتان در میان لاله‌ها‌، حتماً دوربین عکاسی به همراه داشته باشید تا خاطره‌ی سفر به این منطقه تا همیشه برایتان ماندگار شود. دوست دارید این سفر لذت‌بخش و متفاوت را با چه کسی تجربه کنید؟! همین حالا همسفرتان را پیدا کنید و به سمت باغ لاله گرماب بروید تا زیبایی این منطقه برای همیشه در جان و روحتان ته‌نشین شود.

آدرس باغ لاله گرماب:‌ استان البرز،‌ فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری جاده کرج به سمت چالوس،‌ روستای گرماب،‌ باغ لاله گرماب

آبشار سنج؛ طبیعت‌گردی در کنار لطافت آب

جاهای دیدنی اطراف تهران آبشار سنج
مکانی بی‌نظیر برای سفرهای کوتاه در مجاورت پایتخت – عکاس: آرشیا محلوجیان

تا حالا دلتان خواسته کوله‌بار سفرتان را جمع کنید و به جایی دنج و آرام بروید که جز صدای شرشر آب و آواز پرندگانش هیچ صدای دیگری به گوش نمی‌رسد؟! اگر به دنبال چنین جایی می‌گردید،‌ باید بگوییم که مسیر را درست آمده‌اید! آبشار سنج یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که برای عاشقان طبیعت‌گردی و طرفداران سفرهای کوتاه و یک‌روزه،‌ یک انتخاب بی‌نظیر به شمار می‌رود.

این آبشار تماشایی در روستای سنج و منطقه‌ای کوهستانی و خوش آب‌وهوا،‌ داخل یک دره با دیوارهای سنگی قرار گرفته است. آب آبشار از ارتفاعات روستای سنج سرچشمه می‌گیرد و تصویر بکری را در این منطقه ایجاد کرده است که هرگز آن را از یاد نخواهید برد. فکرش را بکنید در کنار آبشاری با ارتفاع ۱۵ متر به صدای زنده‌ی آب گوش می‌سپارید و وقتی با چشم رد آب را می‌گیرید،‌ آن را سرریز در چشمه‌ای زیبا می‌بینید که انتهای دره با آسودگی جا خوش کرده است.

این منطقه به دلیل نزدیکی به تهران در میان گردشگران بسیار پرطرفدار است و مکانی بی‌نظیر برای سفرهای کوتاه در مجاورت پایتخت به شمار می‌رود. طبیعت بکر اطراف آبشار سنج،‌ آرامش بی‌مثال،‌ هوای پاک و مطبوع و فضای رؤیایی این منطقه تنها بخش کوچکی از جاذبه‌های آن به شمار می‌رود. اگر دوست دارید لذت سفر در طبیعت زیبای اطراف پایتخت را تجربه کنید،‌ آبشار سنج بهترین انتخاب برای شماست.

آدرس آبشار سنج: استان البرز،‌ شهرستان ساوجبلاغ،‌ بزرگراه کرج-قزوین،‌ خروجی کردان،‌ روستای کردان،‌ روستای سنج،‌ آبشار سنج

ارنگه؛ کوچه‌باغ‌های رویایی

ارنگه جاهای دیدنی اطراف تهران
ارنگه، همراهی صدای رودخانه موقع قدم زدن در کوچه باغ‌ها

اگر به دنبال یکی از مقاصد جذاب اطراف تهران در اردیبهشت ماه می‌گردید، بهتر است ارنگه را انتخاب کنید! این روستای تماشایی با کوچه‌های رویایی خود که بیشتر به یک نقاشی شباهت دارند، در ۱۸ کیلومتری کرج قرار گرفته و مقصد بسیاری از پایتخت‌نشینان در آخر هفته است.

طبیعت ارنگه در اردیبهشت آنقدر زیباست که خاطره سفر به آنجا را فراموش نخواهید کرد. صدای روح‌افزای رودخانه و باد خنکی که در اردیبهشت ماه روی پوستتان می‌دود، آبشارهای زیبای منطقه و طبیعت سرسبز با انواع درختان پر شکوفه، دقیقا همانجایی است که برای یک سفر کوتاه و تازه کردن جانتان به آن نیاز دارید. از تهران تا ارنگه حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه راه است و به‌سرعت به آنجا می‌رسید. اگر دلتان هوس یک سفر جذاب و کوتاه در اطراف تهران کرده است، مطمئن باشید که ارنگه بهترین مکان برای گردش است.

آدرس روستای ارنگه: ایران، البرز، کیلومتر 18 جاده چالوس

تنگه واشی

تنگه واشی
تنگه واشی، جایی که باید حداقل یک بار رفت

تنگه واشی یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران است. این تنگه در نزدیکی فیروزکوه قرار گرفته و روزهای گرم تابستان بهترین زمان بازدید از آن است. این مکان با طبیعت بکر، صخره‌های در هم پیچیده، رودخانه و آبشار بی‌نظیرش انتخاب خوبی برای یک آخر هفته به همراه خانواده است. این تنگه به دلیل مسیر سخت و پیاده‌روی زیاد برای کودکان و افراد مسن مناسب نیست. در قسمتی از مسیر مجبور می‌شوید از میان رودخانه حرکت کنید، پس کفش مناسبی به همراه داشته باشید. ۳ کتیبه‌ای که روی صخره‌های تنگه واشی وجود دارند همگی در زمان قاجار و به دستور فتحعلی شاه ساخته شده‌اند. برای اقامت در نزدیکی تنگه واشی می‌توانید ویلاهای دماوند یا فیروزکوه را انتخاب کنید.

آدرس تنگه واشی: ایران، تهران، 17 کیلومتری فیروزکوه

کردان، مقصد بهشتی تهرانی‌ها

ویلا در کردان
کردان، مقصد بهشتی اهالی پایتخت

کردان روستای باصفای استان البرز است که به داشتن باغ‌های میوه معروف شده است. این روستا با طبیعت سرسبز و آب‌وهوای خوبی که دارد در فصل‌ گرم سال میزبان‌ مسافران زیادی از پایتخت است. مردم تهران، کردان را یکی از اولین گزینه‌های تفریح خود در آخر هفته‌ها می‌دانند. کردان در ۷۰ کیلومتری تهران و ۲۵ کیلومتری غرب کرج قرار دارد. برای رفتن به کردان از تهران، باید به سمت کرج حرکت کنید و پس از وارد شدن به آزادراه تهران – قزوین و طی کردن حدود ۲۰ کیلومتر، ورودی کردان را مشاهده می‌کنید. بابت اجاره ویلا استخردار کردان نگران نباشید چون ویلاهای استخردار و مجهز اتاقک در کردان بهترین گزینه برای گذراندن یک آخر هفته در این روستای دوست‌داشتنی‌ هستند.

آدرس روستای کردان: ایران، استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ

اجاره ویلا کردان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

روستای برغان؛ طعم ملس آلوچه

روستای برغان
برغان، خوشمزه ترین روستا نزدیک تهران

یکی دیگر از مقاصد جذاب اطراف تهران در اردیبهشت ماه که جان می‌دهد برای یک سفر کوتاه آخر هفته، روستای برغان است. یک روستای جذاب، دیدنی و منحصربه‌فرد که طعم ملس آلوچه‌های محلی آن همیشه زیر زبانتان باقی می‌ماند.

برغان از جمله روستاهای استان البرز است که تنها، 50 کیلومتر با تهران فاصله دارد. قدم زدن زیر سایه درختان چنار کهنه، گوش سپردن به صدای رودخانه و لمس خنکای هوای این روستا، می‌تواند یک سفر به یادماندنی را در اردیبهشت به شما هدیه کند. از تهران تا روستای برغان، حدود 2 ساعت راه است و می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به آنجا برسید. راستی، فراموش نکنید که آلوچه‌های مشهور این روستا را هم امتحان کنید و به‌عنوان سوغات خوشمزه برغان، بخرید!

آدرس روستای برغان: ایران، استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، منطقه چندار، دهستان برغان

اجاره اقامتگاه های برغان با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

طالقان؛ تکه‌ای از بهشت اردیبهشت

روستای طالقان جاهای دیدنی اطراف تهران
طالقان، فرصتی برای تماشای طبیعت و غرق شدن در تاریخ

اگر دوست دارید در اردیبهشت ماه به یکی از جذاب‌ترین و نزدیک‌ترین مقاصد گردشگری اطراف تهران سفر کنید، حتما طالقان را انتخاب کنید. شهر طالقان با قدمت هزار ساله خود، آنقدر تماشایی است که با رفتن به آنجا، محو زیبایی‌های آن می‌شوید. آب‌وهوای خنک و جذاب طالقان در اردیبهشت ماه و تصویر رویایی و سرسبز طبیعت در این ماه، دقیقا همان چیزی است که شما را به وجد می‌آورد.

این شهر در فاصله ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد و پس از حدود ۳ ساعت به آنجا می‌رسید. این شهر علاوه‌بر طبیعت فوق‌العاده‌ خود، جاهای دیدنی جذابی هم دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. حمام تاریخی میر، حمام شهرک، بقعه امامزاده میرسعید و … از دیدنی‌های طالقان هستند.

آدرس شهر طالقان: ایران، استان البرز، شهرستان طالقان، شهر طالقان

اجاره ویلا طالقان با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دشت لار؛ در دامان دماوند

دشت لار مازندران جاهای دیدنی اطراف تهران
دشت لار، آغوش باز دماوند برای تهرانی‌ها

دشت لار یکی از رویایی‌ترین مکان‌ها در میان ده مقصد جذاب اطراف تهران در اردیبهشت ماه است که با تماشای آن به حیرت می‌افتید. این دشت زیبا و تماشایی در نزدیکی تهران و کوهپایه‌های دماوند قرار دارد. در اردیبهشت ماه، دشت لار میزبان شقایق‌های وحشی است و می‌توانید در زیبایی بی‌نظیر آن غرق شوید.

سفر به دشت زیبای لار، علاوه‌بر آنکه خستگی‌تان را از تن بیرون می‌کند، تبدیل به یک خاطره ماندگار برای شما خواهد شد.

آدرس دشت لار: ایران، مازندران، آمل، بخش لاریجان

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سد لتیان

سد لتیان
عکاس: steven wang

سد لتیان که در گذشته با نام سد فرحناز نیز شناخته می‌شد، یکی از شناخته‌شده‌ترین سدهای تهران است که در جنوب شهر لواسان واقع شده است. این سازه ارزشمند ساخته شده از بتن روی رودخانه جاجرود احداث شده است و ارتفاع آن به 107 متر و طول آن نیز به 405 متر می‌رسد. سد لتیان علاوه بر تامین آب شرب شهر تهران، برای باغات و مزارع کشاورزی اطراف نیز مزایای زیادی به همراه دارد. این سد در میان دره قرار گرفته و دورتادور آن را کوه‌های مرتفع احاطه کرده‌اند. رودخانه‌های جاجرود، برگ جهان، افجه و کندرود نیز از آبریزها و تامین‌کنندگان این سد هستند. سد لتیان با وجود مناظر طبیعی بی‌نظیر و جاذبه‌های دیدنی که در اطرافش دارد به یکی از مقاصد گردشگری در اطراف تهران تبدیل شده و سالانه گردشگران بسیاری برای راه‌اندازی بساط پیک‌نیک، طبیعت‌گردی، قایق‌سواری و ماهیگیری راهی این منطقه می‌شوند.

آدرس دریاچه سد لتیان لواسان: ایران، استان تهران، 10 کیلومتری شمال شرقی تهران، 5 کیلومتری شمال منطقه جاجرود، جنوب شهر لواسان

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست
شورمست، رویایی‌ترین دریاچه در نزدیکی تهران – عکاس: امیر مهتاب فر

شورمست دریاچه‌ای زیبا و رویایی است که در فاصله 5.5 کیلومتری شهر پل سفید و در نزدیکی روستای شورمست واقع شده است. این دریاچه همچون نگینی درخشان در میان کوه‌ها و درختان سر به‌فلک‌کشیده توسکا قرار گرفته و با طبیعت بی‌نظیر، چشم‌اندازی دیدنی و آب‌وهوای خوشی که دارد همه‌ساله پذیرای گردشگران و طبیعت‌دوستان در فصل بهار و تابستان است. وسعت این دریاچه به 15 هزار متر مربع می‌رسد و عمق آن نیز بین 5 تا 15 متر مربع در قسمت‌های مختلف متغیر است و قسمت‌های کم عمق آن از خزه و جلبک پوشیده شده است. می‌توانید با کمپ کردن و برپایی چادر در اطراف این دریاچه در کنار تماشای منظره‌ای نفس‌گیر و دیدنی آن و لذت بردن از صدای آب، ماهیگیری، قایق‌سواری و اسکی روی آب نیز انجام دهید و سفری لذت بخش را تجربه کنید.

آدرس دریاچه شورمست: ایران، استان مازندران، پل سفید، جنوب غربی سواد کوه، مجاورت روستای شورمست

دشت آزو

دشت آزو
دشت آزو، طبیعت‌گردی با چشم‌انداز دماوند – عکاس: بهادر ساکت طبار

دشت آزو دشتی سرسبز و دیدنی پوشیده از لاله‌های وحشی و گل‌های رنگارنگ است که همچون تکه از بهشت در دامنه قله سربلند و سفیدپوش دماوند جای گرفته است. این دشت در فاصله 120 کیلومتری از تهران و در مسیر جاده فیروزکوه به آمل واقع شده است و دسترسی به آن از طریق روستای زیبا و دیدنی نوا امکان‌پذیر است. مساحت این دشت به 35 هکتار می‌رسد و برخورداری از طبیعت بکر و دست‌نخورده، آب‌وهوای خنک و ییلاقی، آسمان صاف و پاک، چشم‌انداز زیبایی که به قله با صلابت دماوند دارد و همچنین هم‌جواری آن با چشمه‌ها و آبشارهای متعدد بر قابلیت‌های تفرجگاهی این منطقه افزوده است. برپایی کمپ در دامان سرسبز این دشت، عکاسی، تماشای گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع، شب‌نشینی و رصد ستارگان در آسمان پرفروغ و پرنور آزو، کوهنوردی و صعود به قله پاشوره که در این دشت واقع شده ازجمله تفریحاتی است که می‌توانید در کنار تماشای دشت آزو از انجام آن نیز لذت ببرید.

آدرس دشت آزو: ایران، استان مازندران، کیلومتر 88 جاده هراز، جاده فرعی نوا، حوالی روستای نوا

آبشار هریجان

آبشار هریجان
آبشار هریجان، فرصتی برای یک لحظه آرامش – عکاس: امیرصیام ملکی

شهر تهران به علت هم‌جواری با شهرهای شمالی از جاذبه‌های دیدنی فراوان و طبیعت زیبا و بکری در اطراف خود برخوردار است. آبشار هریجان یکی از این جاذبه‌های دیدنی است که در گردنه هزار چم جاده چالوس و در غرب روستای زیبا و باصفای هریجان جای گرفته است. این آبشار از ارتفاع 9 متری و از بالای صخره‌ها و بوته‌های سرسبز به پایین سرازیر می‌شود و درختان واقع شده در دامنه کوه را سیراب می‌کند. در سفر به روستای هریجان علاوه‌بر تماشای این آبشار، از بازدید دشت‌ها، مزارع دیدنی و گونه‌های جانوری متنوع آن نیز غافل نشوید.

آدرس آبشار هریجان: گردنه هزار چم، 10 کیلومتری جاده تهران به چالوس

آبشار شاهان دشت

آبشار شاهان دشت
عکاس: علی پورقربان

در کنار جاده هراز و در فاصله 120 کیلومتری از تهران، آبشار شاهاندشت یکی از زیباترین آبشارهای ایران به زیبایی هر چه تمام جلوه‌گری می‌کند. این آبشار در انتهای روستای ییلاقی و باصفای شاهاندشت واقع شده و با قرار گرفتن در ارتفاع 50 متری از سطح زمین به عنوان دومین آبشار مرتفع ایران شناخته شده است. آبشار شاهاندشت بعد از سرازیر شدن از بلندای یک صخره بزرگ به صورت رودی از میان روستا عبور کرده و با سیراب کردن مزارع و باغات اطراف در نهایت به رودخانه هراز می‌ریزد.

این آبشار به دلیل نزدیک بودن به تهران، قرار گرفتن در یک روستای خوش آب‌وهوا و برخورداری از طبیعت زیبا و چشم نواز بسیار موردتوجه گردشگران قرار گرفته و همه‌ساله میزبان مسافران بسیاری از اقصی نقاط ایران است.

آدرس آبشار شاهاندشت: ایران، استان مازندران، 65 کیلومتری شهر آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت

آبشار سنگان

آبشار سنگان
عکاس: احسان خضری

آبشار سنگان یکی از زیباترین شاهکارهای طبیعت است که در 20 کیلومتری شمال غرب تهران و در روستای سنگان واقع شده است. این آبشار در ارتفاع 2572 متری از سطح دریا و در دامنه قله پهنه حصار قرار گرفته و از ارتفاع 30 متری و از بالای صخره‌ای مرتفع به پایین دست سرازیر می‌شود. آبشار سنگان پس از سرازیر شدن به پایین دست صخره، به‌صورت رودی باریک از میان باغات و درختان روستا عبور و به رودخانه کن می‌ریزد. غارهای کوچک و بزرگ و کوه‌های عظیم با صخره‌های بزرگ که در محیط اطراف آبشار سنگان قرار گرفته‌اند و همچنین مسیر دسترسی به این آبشار که سرشار از درختان و باغ‌های سرسبز و دیدنی است نیز بخش از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این آبشار هستند که بر قابلیت‌های تفرجگاهی آن افزوده‌اند. علاوه‌بر تماشای آبشار سنگان در فصل بهار و تابستان، بازدید از این آبشار در فصل زمستان نیز که با سرد شدن هوا به مجموعه‌ای از قندیل‌های یخی تبدیل می‌شود، خالی از لطف نیست.

آدرس آبشار سنگان: ایران، استان تهران، 20 کیلومتری شمال غرب تهران، بخش کن، روستای سنگان

آبگرم لاریجان

آبگرم لاریجان
عکس از سایت: خانه آب ایران

لاریجان یکی از روستاهای خوش آب‌وهوای و ییلاقی آمل است که در نزدیکی قله دماوند قرار دارد. این روستا به واسطه چشمه‌های آب گرمی که در دل خود جای داده همه ساله به‌ویژه در فصول گرم سال پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری است. آب گرم لاریجان یا آب گرم رینه واقع در 60 کیلومتری شمال شرق تهران و در نزدیکی شهر رینه یکی از این چشمه‌های آب گرم است که از دل قله دماوند سرچشمه می‌گیرد. آبگرم لاریجان سرشار از املاح معدنی است و خاصیت درمانی زیادی دارد.

آدرس آبگرم لاریجان: ایران، استان مازندارن، شهرستان آمل، بخش لاریجان، نزدیک شهر رینه

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

غار یخ مراد

غار یخ مراد
عکاس: داوود دانی

غار یخ مراد یکی از شگفت‌انگیزترین و کم‌نظیرترین غارهای یخی ایران است که در 60 کیلومتری شهر تهران و در محور جاده تهران به چالوس واقع شده است. این غار یخی پیشینه‌ای 50 میلیون ساله دارد و طبق مطالعات باستان‌شناسان قدمت آن به دوره دوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد. غار یخ مراد دارای دهانه‌ای به ارتفاع 7 متر و عرض 3 متر است و از 3 تالار اصلی، یک برکه یخی، سه یخچال زیرزمینی و یک آبشار یخی تشکیل شده است. چشمه‌های یخ‌زده در کف زمین، قندیل‌های یخی، استالاکتیت‌های اسفنجی، یخ‌های بلورین که همچون کریستال‌های شفاف از زمین و سقف این غار سر برآورده‌اند از ویژگی‌های بارز غار یخ مراد هستند که آن را از دیگر غارهای ایران متمایز کرده‌اند. این غار در ارتفاعات چالوس قرار گرفته و دارای مسیرهای تودرتو و پرپیچ‌وخم است؛ بنابراین ورود به آن نیازمند تجهیزات غارنوردی است.

آدرس غار یخ مراد: ایران، استان البرز، جاده چالوس، منطقه گچسر، روستای کهنه ده

روستای شهرستانک، لذت قدم زدن در کوچه‌باغ‌های قدیمی

جاهای دیدنی اطراف تهران شهرستانک
شهرستانک، جایی بری قدم زدن میان کوچه‌ باغ‌ها

روستاها بهترین انتخاب برای فرار از شلوغی و هوای آلوده تهران هستند. خوشبختانه، تهران همسایه‌های خوب زیادی دارد که اتفاقاً خیلی هم خونگرم و مهمان‌نواز هستند. یکی از این روستاها که در فاصله کمی از تهران قرار دارد، روستای شهرستانک است. روستای شهرستانک منطقه‌ای ییلاقی به‌حساب می‌آید که با سفر یک‌روزه به آن می‌توانید خودتان را از هر آنچه در تهران اذیتتان می‌کند نجات دهید.

در این روستا می‌توانید از طبیعت لذت ببرید، بین درختان گیلاس و آلبالو قدم بزنید و در کوچه‌باغ‌های قدیمی‌اش هوایی تازه کنید. از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی در این ییلاق خوش آب‌وهوا، باغ‌های میوه، آبشارها و رودخانه‌های کوچک و بزرگ است. علاوه بر این در روستای شهرستانک می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی‌ای مثل کاخ ناصری و قلعه دزد بند هم دیدن کنید.

آدرس: استان البرز، جاده چالوس، نرسیده به گچسر، دوراهی شهرستان

کن و سولقان، 1 روح در 2 بدن

جاهای دیدنی اطراف تهرانکن سولقان
کن سولقان، منطقه‌ای با قدمت 1400 ساله

شاید با خواندن عنوان بالا تعجب کنید که چرا در توصیف کن و سولقان نوشته‌ایم یک روح در 2 بدن؟ در جواب باید بگوییم خیلی از افراد تصور می‌کنند که 2 روستای کن و سولقان یک روستا هستند و در زبان عامیانه هم به آن «کن سولوقون» می‌گویند؛ اما در واقعیت این‌ها 2 روستای مجزا هستند. قدمت روستای کن که در شمال غربی ایران قرار دارد، به 1400 سال پیش می‌رسد. این موضوع را وقتی در کوچه‌باغ‌های قدیمی یا مکان‌های خلوت‌تر آن قدم بزنید احساس می‌کنید، طوری که انگار در حال قدم زدن در تاریخ هستید.

امام‌زاده داوود معروف‌ترین جای دیدنی این منطقه است که سالانه خیلی از اهالی پایتخت و حتی مسافران شهرهای دیگر از آن بازدید می‌کنند. رود کن که از توچال سرچشمه می‌گیرد، آبشار رندان، پارک کوهسار و روستای سنگان هم از جاذبه‌های طبیعی ییلاق کن سولقان است. در این منطقه سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های مختلفی هم قرار دارد که برای استراحت، آن‌هم بعد از یک طبیعت‌گردی جانانه، انتخاب مناسبی هستند.

آدرس: استان تهران، اتوبان همت، بزرگراه آبشناسان، بلوار کوهسار (از بلوار کوهسار 25 کیلومتر رانندگی لازم است تا به سولقان برسانید)

 فیروزکوه

جاهای دیدنی اطراف تهران فیروزکوه
فیروزکوه، طبیعت نجات دهنده تهرانی‌ها

فیروزکوه یکی از جاهای دیدنی در شمال غرب تهران است که برای لذت بردن از آب‌وهوای مطبوع و جاذبه‌های گردشگری آن، یک روز کم است. رودخانه‌ها، باغ‌های فیروزکوه و موقعیت جغرافیایی این شهر، دست‌به‌دست هم داده‌اند تا فیروزکوه رنگ هوای گرم را نبیند. تنگه واشی که در بخش‌های قبل معرفی کردیم، چشمه آب معدنی خمده، روستای سله بن و دریاچه آهنک از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه است.

سفر به فیروزکوه برای اهالی پایتخت یک راه‌حل نجات‌دهنده برای فرار از تکراری‌های زندگی، دغدغه‌ها، استرس‌های کاری یا خانوادگی و نفس کشیدن در هوای سالم است. فاصله تهران تا فیروزکوه فقط 140 کیلومتر است که اگر ترافیک نباشد با 2 ساعت رانندگی به آن می‌رسید.

آدرس: استان تهران، جاده فیروزکوه، شهرستان فیروزکوه

جاده چالوس

جاهای دیدنی اطراف تهران جاده چالوس
جاده چالوس، یار و مقصد دیرینه

سال‌ها است که جاده چالوس، مقصد اهالی پایتخت برای سفرهای یک‌روزه است. جاده‌ای که از وقتی آزاده راه تهران-شمال هم راه افتاده است، روزانه مسافران زیادی از آن گذر می‌کنند. البته بیشتر مسافران پایتخت برای سفرهای یک‌روزه ترجیح می‌دهند از جاده قدیم استفاده کنند. جاده‌ای که در دلش خاطرات مختلفی از میلیون‌ها ایرانی دارد.

طبیعت زیبای کنار جاده، رودخانه‌ها و سد کرج از مهم‌ترین توقفگاه‌های اهالی پایتخت در جاده چالوس هستند. به‌جز این، در طول این جاده سفره‌خانه‌ها و رستوران‌های مختلفی وجود دارد که جان می‌دهند برای شکم گردی در یک روز تعطیل! اگر هم نمی‌خواهید به رستوران بروید، کافی است بساط پیک‌نیک را آماده کنید و کنار دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، یک روز خاطره‌انگیز را در دل طبیعت سپری کنید.

آدرس: استان تهران، آزاد-راه تهران شمال، جاده چالوس

آدرس: استان تهران، اتوبان تهران-کرج، پل فردیس، جاده چالوس

قلعه الموت، بقایایی از تاریخ ایران

جاهای دیدنی اطراف تهران قلعه الموت
عکاس: ابراهیم مردی

قلعه الموت یکی از مکان های دیدنی اطراف تهران است که بسیاری از عاشقان بازدید از جاهای تاریخی را به سمت خودش می‌کشاند. با اینکه قلعه الموت از توابع قزوین است؛ اما فاصله کم آن با تهران باعث شده که در فهرست مقاصد پرطرفدار گردشگری و تورهای طبیعت‌گردی یک‌روزه قرار بگیرد. برای رسیدن به قلعه الموت کافی است در آزادراه کرج-قزوین و نرسیده به قزوین، وارد مسیر فرعی الموت شوید.

قلعه الموت در مرتفع‌ترین بخش یک صخره سنگی قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از پله‌هایی که در طول مسیر تعبیه‌شده استفاده کنید. پس حواستان باشد کفش مناسب بپوشید، عینک آفتابی و ضد آفتاب را هم فراموش نکنید.

 قلعه الموت سال‌ها محل زندگی حسن صباح در قرن 5 هجری قمری بود و علت اصلی اهمیت این قلعه، فعالیت‌های امنیتی و نظامی‌ای بود که او در آن انجام می‌داد. این قلعه یکی دیگر از بناهای تاریخی ایران است که به دست هلاکوخان مغول، بخش‌های زیادی از آن به آتش کشیده شد.

در بازدید از قلعه الموت، مناظر زیبای اطراف و آب‌وهوای مطبوع منطقه حال و هوای شما را حسابی عوض می‌کند. اگر هم فرصت دارید و دلتان نمی‌خواهد به تهران برگردید می‌توانید بعد از بازدید از قلعه، مسافتی 75 کیلومتری را طی کنید و خودتان را به دریاچه اوان برسانید تا این بار از تماشای طبیعت مدهوش شوید.

آدرس: استان قزوین، معلم کلایه، شرق روستای گازرخان

دریاچه تار و هویر؛ سفر به قلب زیبایی

جاهای دیدنی اطراف تهران دریاچه تار و هویر
یکی از پرطرفدارترین مناطق برای طبیعت‌گردی نزدیک پایتخت – عکاس: علیرضا منتظران

تا حالا به یک سفر ماجراجویانه با لذت تجربه‌ی قایق‌سواری و ماهیگیری رفته‌اید؟ این چیزی است که‌ 2 دریاچه‌ی تار و هویر به شما هدیه می‌دهند! یکی دیگر از زیباترین دیدنی های اطراف تهران است که می‌توانید با طی مسافت اندکی به آنجا برسید،‌ دریاچه‌های تار و هویر هستند که در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شهر دماوند و روستایی با نام هویر قرارگرفته‌اند. این دو دریاچه‌ی تماشایی توسط یک کوه،‌ به نام دوبرار،‌ از یکدیگر جدا شده‌اند و امروزه یکی از پرطرفدارترین مناطق برای کمپ یا طبیعت‌گردی نزدیک پایتخت هستند. مطالعات زمین‌شناسی نشان می‌دهند که 2 دریاچه‌ی تار و هویر درنتیجه‌ی رانش زمین و ایجاد گودالی به عمق ۵۰ متر به وجود آمده‌اند. آب آن‌ها هم از طریق ذوب برف در فصل زمستان و چشمه‌های آب زیرزمینی که در کف دریاچه‌ها قرار دارند تأمین می‌شود.

اطراف دریاچه توسط 2 رشته‌کوه قره‌داغ و رشته‌کوه زرین احاطه‌شده و به همین دلیل،‌ این منطقه هوای خنک و بسیار مطبوعی دارد. سفر به روستای هویر در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شهر دماوند،‌ با تماشای مناظر بکر و طبیعت مسحورکننده،‌ هیجان قایق‌سواری و ماهیگیری،‌ امکان شنا در دریاچه و لذت بردن از ترکیب صدای باد،‌ آب و پرندگان خوشخوان گره خورده است.

بنابراین اگر هوس کرده‌اید به یک سفر متفاوت بروید و درعین‌حال فرصت زیادی ندارید،‌ می‌توانید دریاچه‌های تار و هویر را برای این کار انتخاب کنید. فراموش نکنید که اگر قصد شب ماندن در طبیعت دارید، حتماً تجهیزات کامل همراه خود داشته باشید و با یک فرد آشنا به منطقه این کار را انجام دهید.

آدرس دریاچه تار و هویر: استان تهران،‌ فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شرق دماوند،‌ روستای هویر،‌ دریاچه تار و هویر

روستای لالان؛ انتخاب خوب آخر هفته‌ها

جاهای دیدنی اطراف تهران لالان
روستای لالان در بهار و تابستان بسیار تماشایی است – عکاس: bita ghs

اگر هنوز برای پر کردن آخر هفته‌هایتان به هیچ نتیجه‌ی مطلوبی نرسیده‌اید،‌ ما سفر به روستای لالان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. روستایی ییلاقی و با آب‌وهوای بی‌نظیر، لالان از آن دسته جاذبه‌های گردشگری است که فاصله‌ی زیادی تا پایتخت ندارد؛ به همین دلیل هم مورد استقبال اهالی و ساکنان تهران و البرز قرار گرفته است.

 اگر از تهران به سمت شمال شهر حرکت کنید، در فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری شمال شهر و ۱۱ کیلومتری شمال فشم به این روستای بکر و جذاب خواهید رسید. روستای زیبای لالان در دامنه‌های سبز و تماشایی رشته‌کوه البرز قرار دارد و با کوه‌های فراوان احاطه شده است. همین مسئله دلیل اصلی هوای خنک و جذاب این منطقه به شمار می‌رود و بسیاری از گردشگران را برای فرار از گرمای تابستان به آنجا می‌کشاند.

شاید برایتان جالب باشد که نام‌گذاری این منطقه کاملاً برگرفته از جاذبه‌های طبیعی آن است؛ چراکه این روستا در فصل بهار از بوته‌های گل و لاله‌های ظریف و تماشایی پر می‌شود. به همین دلیل نام روستا را لاله‌گون گذاشتند که به‌مرورزمان به آن لالان میگویند.

روستای لالان در 2 فصل بهار و تابستان بسیار تماشایی است و رویش گل‌ها و طبیعت بکر و ناشناخته‌اش،‌ چشم هر بیننده‌ای را با خودش خیره می‌کند. اگر اهل کوهنوردی یا علاقه‌مند به این ورزش هم باشید، می‌توانید در این منطقه به مکان‌های جذاب و تماشایی بروید و چشم‌انداز روستا را از بالای کوه نظاره کنید.

تجربه‌ی سفر به لالان آن‌قدر بی‌نظیر است که آن را به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما تبدیل می‌کند. پس تا دیر نشده همسفرانتان را انتخاب کنید و به سفری یک‌روزه در نزدیکی تهران بروید.

آدرس روستای لالان: تهران، شمیرانات، جاده‌ی لشکرگ، فشم، بخش رودبار قصران، شهرستان شمیران، روستای لالان

رودهن؛ ییلاقی در نزدیکی تهران

جاهای دیدنی اطراف تهران رودهن
رودهن شهری ییلاقی با آب‌وهوای خنک و دلپذیر – عکاس: tiara toyd

قطعاً تابه‌حال نام رودهن را زیاد شنیده‌اید.‌ یک شهر ییلاقی با آب‌وهوای خنک و دلپذیر در نزدیکی تهران که بهترین گزینه برای یک سفر کوتاه و هیجان‌انگیز است. رودهن جزو آن دسته از مکان های دیدنی اطراف تهران به شمار می‌رود که شما را از شلوغی، هیاهو و آلودگی پایتخت نجات می‌دهد و با طبیعت زیبا و دل‌نشینش،‌ حال شما را دگرگون می‌کند.

این شهر در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شرق تهران، در شهرستان دماوند قرار دارد و علاوه بر طبیعت تماشایی،‌ پر از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی است. آب‌وهوای دل‌چسب رودهن در فصل بهار و تابستان هر گردشگری را برای سفر و گشت‌وگذار در آنجا ترغیب می‌کند. شکوفه‌های درختان،‌ سرسبزی باغات روستاهای این منطقه،‌ میوه‌های محلی و تازه و عطر بی‌نظیر گل‌های وحشی،‌ همه چیز را برای سفر به رودهن آماده کرده است.

اگر دوست دارید یکی از مکان های تفریحی اطراف تهران را برای پر کردن آخر هفته‌های خود انتخاب کنید،‌ رودهن همان مقصدی است که شما را راضی خواهد کرد. کافی است کوله‌بار سفرتان را ببندید و با طی مسافتی کوتاه،‌ پس از حدود 2 ساعت به مقصد جذاب و تماشایی خود برسید.

آدرس شهرستان رودهن:‌ تهران،‌ شهرستان دماوند،‌ شهر رودهن

روستای خور؛‌ مسیری رو به تاریخ چند هزارساله

جاهای دیدنی اطراف تهران خور
یکی از آرام‌ترین و زیباترین روستاهای اطراف تهران – عکاس: امین فرهادی

تا حالا فکر کرده‌اید هر منطقه و دیاری که به آنجا سفر می‌کنید،‌ دست شما را می‌گیرد و به کدام سو می‌برد؟ روستای خور از آن دیدنی های اطراف تهران است که اگر دستتان را در دستش بگذارید،‌ سفری منحصربه‌فرد و خاص به دل تاریخ چند هزارساله‌ی این منطقه خواهید داشت. جایی که با زیبایی‌هایش دل شما را آب می‌کند و برگشت از آنجا را سخت!‌

روستای خور یکی از آرام‌ترین و زیباترین روستاهای اطراف تهران است که با قدمتی در حدود 2 هزار سال در ارتفاعات خوش آب‌وهوای استان البرز و جایی در دامنه‌ی قله‌ی گندم‌چال جا خوش کرده است. اگر به این روستای تاریخی در نزدیکی پایتخت سفر کنید،‌ می‌توانید به مناطق طبیعی و تماشایی مثل چشمه خور،‌ کوه نمار،‌ درخت چنار کهن ۸۰۰ ساله و همچنین چشمه خان کهریزک بروید. علاوه بر این جاذبه‌های تاریخی، مجموعه‌ای از بکرترین دره‌ها، دشت‌ها،‌ آبشارها، چشمه‌های زیبا و سرسبزی بی‌مثال باغات روستا،‌ روح و جان شما را نوازش می‌کنند.

سفر به روستای خور،‌ یک گردش تفریحی و تاریخی دلچسب و جذاب است که هم شما را به چند هزار سال قبل می‌برد و هم از طبیعت بی‌نظیر آنجا لذت خواهید برد. یادتان باشد که هوای خور در بهار بسیار مطبوع و دلچسب است و اگر در این فصل به آنجا سفر کنید، می‌توانید از نوازش باد خنک میان موهایتان لذت ببرید. برای آنکه به روستای زیبای خور برسید، باید ابتدا خودتان را به استان البرز برسانید و از آنجا وارد جاده‌ی چالوس شوید. پیش از آنکه به سد کرج برسید و پس از طی ۱۷ کیلومتر، به یک خروجی با نام خورنکلا خواهید رسید. پس از عبور از خروجی خوزنکلا و رد شدن از چند روستا، به روستای زیبا و تاریخی خور می‌رسید.

آدرس روستای خور: تهران، استان البرز، جاده‌ی کرج-چالوس، بعد از خروجی خوزنکلا، روستای تاریخی خور

برج طغرل؛ نماد قدرت سلجوقیان

جاهای دیدنی اطراف تهران برج طغرل
یادآور جلال و شکوه سلطنت سلجوقیان – عکاس: arz mohammadi

یکی دیگر از دیدنی های اطراف تهران که بدون شک از تماشای آن غرق در لذت و شکوه خواهید شد، برج طغرل است. این برج تاریخی کهن و خوش‌ساخت، در قسمت شرقی ابن‌بابویه و شهرری قرار دارد و یادآور جلال و شکوه سلطنت سلجوقیان است. در اولین برخورد با این برج تماشایی و زیبا، یک بنای بسیار بلند ۲۰ متری خشتی را می‌بینید که به عقیده‌ی برخی از مورخان، آرامگاه طغرل بیک، بنیان‌گذار سلسله‌ی سلجوقی است.

برج طغرل هنر معماری دوران سلجوقی را به شکلی تمام و کمال به نمایش می‌گذارد. اگر به‌دقت به این برج تاریخی نگاه کنید، ۲۴ کنگره را بر فراز آن خواهید دید که با طلوع آفتاب اولینِ آن‌ها روشن می‌شود. سپس با گردش خورشید و طی شبانه‌روز به ترتیب دیگر کنگره‌ها روشن می‌شوند و به این صورت می‌توانید از روی کنگره‌های روشن، زمان را حدس بزنید!

در گذشته نیز در قسمت باروی این برج آتش روشن می‌کردند تا مسافران جاده‌ی ابریشم از مسیر خود منحرف نشوند و راهشان را راحت‌تر پیدا کنند. بنای برج طغرل، یک بار در دوره‌ی پادشاهی ناصرالدین‌شاه و یک‌بار هم در سال ۱۳۷۷ مرمت و بازسازی‌شده و امروزه می‌توانید به‌راحتی از آن دیدن کنید.

برای آنکه به یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی اطراف بروید، ابتدا خودتان را به شهرری تهران و خیابان ابن‌بابویه برسانید. سپس به راحتی می‌توانید بنای خاص،‌ مرتفع و هنرمندانه‌ی این برج را ببینید و از زیبایی‌اش لذت ببرید.

آدرس: تهران، شهرری، خیابان ابن‌بابویه، مقابل سردر شرقی آرامگاه ابن‌بابویه

روستای سله بن؛ سه هزار سال قدمت در فیروزکوه

جاهای دیدنی اطراف تهران سله بن
تاریخ‌نگاران قدمت این منطقه را در حدود ۳ هزار سال تخمین زده‌اند – عکاس: mr hosseoni

روستای سله بن یکی دیگر از محبوب‌ترین مناطق دیدنی اطراف تهران است که جذابیت تاریخ و زیبایی طبیعت را به یکدیگر پیوند داده است. این ییلاق تماشایی در نزدیکی پایتخت، آب‌وهوایی کوهستانی دارد و بهترین انتخاب برای سفر در فصل بهار و تابستان به شمار می‌رود. هوای روستای سله بن در 2 فصل ابتدایی سال بسیار خنک و دلچسب است ولی پاییز و زمستان‌های سردی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک آخر هفته‌ی گرم و شلوغ تهران را به تعطیلاتی سرشار از زیبایی، آرامش و همراه با هوای خنک تبدیل کنید، روستای سله بن بهترین انتخاب است.

همان‌طور که اشاره کردیم این روستا از جمله مناطق تاریخی به شمار می‌رود و گواه این مدعا هم سفالینه‌های قدیمی کشف‌شده در کاوش‌های باستان‌شناسی است. تاریخ‌نگاران قدمت این منطقه را در حدود ۳ هزار سال تخمین زده‌اند و این نشان می‌دهد که از چند هزار سال پیش تا کنون، مردمانی در این منطقه سکونت داشته‌اند.

یادتان باشد اگر به این روستا سفر کردید، حتماً از جاذبه‌های طبیعی و دست‌نخورده‌ی آن دیدن کنید. سد نمرود و پل سله بن از جاهای دیدنی‌های پرطرفدار این روستا هستند. اگر از اتراق کنار رودخانه،‌ پیک‌نیک کردن و برپایی کمپ هم لذت می‌برید،‌ سفر به این منطقه بهانه‌ی بسیار خوبی برای تجربه‌ی این لذت‌های بی‌نظیر است.

آدرس روستای سله بن: تهران،‌ فیروزکوه،‌ بخش ارجمند،‌ دهستان دوبلوک،‌ روستای سله بن

روستای جابان؛ مهد پرورش تخمه جابانی

جاهای دیدنی اطراف تهران جابان
منطقه‌ای با آب‌وهوای دلپذیر و خنک و به دور از هرگونه آلودگی – عکاس: میثم صارمی

حتماً تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که تخمه‌ی ژاپنی را امتحان کنید. خیلی از افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند که این تخمه محصول کشور ژاپن است؛ درحالی‌که این تخمه‌ی خوشمزه و خوش‌رنگ و لعاب یکی از محصولات خوشمزه‌ی کشور عزیزمان ایران است که در روستای زیبا و تماشایی جابان یا گوپان تهیه می‌شود! جابان از جمله طبیعت نزدیک تهران و منطقه‌ای ییلاقی در شهرستان دماوند است. منطقه‌ای با آب‌وهوای دلپذیر و خنک،‌ دور از هرگونه آلودگی و با زیبایی‌های طبیعی بی‌نظیر.

سفر به جابان برابر است با دیدن زیباترین مکان‌های طبیعی مانند هفت‌ چشمه‌ای که در تمامی طول سال پر از آب است. اگر به این روستای تماشایی سفر کردید،‌ حتماً از محصولات و میوه‌های خوشمزه‌ی باغات روستا نوش جان کنید. گیلاس،‌ آلبالو،‌ خیار و هلو از جمله میوه‌هایی هستند که در این منطقه رشد می‌کنند و بخشی از محصولات صادراتی شهر دماوند به شمار می‌روند.

این روستا در حدود ۹۵ کیلومتر از شهر تهران فاصله دارد و پس از 2 ساعت رانندگی به آنجا خواهید رسید. برای رسیدن به جابان ابتدا باید به سمت شهرستان زیبای دماوند حرکت کرده و پس از رسیدن به دهستان ابرشیوه به روستای جابان خواهید رسید.

آدرس روستای جابان: تهران،‌ شهرستان دماوند،‌ بخش مرکزی، دهستان ابرشیوه،‌ روستای جابان

سخن آخر

سفر از آن دسته کارهایی است که می‌تواند جان دوباره‌ای را به شما ببخشد و پناه خستگی‌هایتان باشد. در این مقاله از وبلاگ اتاقک، تلاش کردیم بیشتر از 30 مقصد جذاب اطراف تهران را به شما معرفی کنیم تا از سفر به آن لذت ببرید.

همراه با اتاقک، می‌توانید مقصد مورد نظر و اقامتگاه محبوب خودتان را به‌راحتی انتخاب کنید و یک گردش جذاب را رقم بزنید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.2/5 - (23 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درود بر شما خانوم زینل ای….واقعا جای تشکر داره که اینهمه زحمت کشیدی و مطالب زیبایی از گوشه کنار واطراف شهرمون نوشتی.واقعا که من حض کردم.و بخاطر همین از هفته آینده که تعطیلات سه روزه عید فطره تصمیم دارم سفری رو شروع کنم به همه این جاهایی که بهش اشاره کردی.البته ناگفته نمونه که همه. رو تو این سه روز نمی‌خوام برم هفته ای یه جا رو انتخاب میکنم چون که بغیر از تنگه واشی و کردان من به هیچ کدوم از روستاها و جاهای دیدنی که گفتی نرفتم،انشالله مطالب قشنگتری رو ازت توی اطاقک مطالعه کنم.شادو پیروز باشی.🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *