شهرهاچه جوری سفر برم؟سایر

چگونه به جزیره هرمز سفر کنیم؟ | جزیره‌ای با خاک‌های رنگین‌کمانی

هرمز مجموعه‌ای بی‌نظیر از مناظر طبیعی و بکر است و سفر به آن، برای طبیعت‌دوستان پر است از شگفتی‌های جدید و منحصربه‌فرد! همین امر باعث می‌شود تا گردشگران برای تماشای طبیعت زیبای هرمز، لذت بردن از خاک‌های رنگین کمانی‌اش و مشاهده کوه‌های آتش‌فشانی‌ آن از بندرعباس یا جزیره قشم، دل به آب‌های خلیج فارس بسپارند و لحظات دلنشینی را در آن سپری کنند. با این‌که جزیره هرمز با آب‌های خلیج فارس محصور شده است، اما راه‌های دسترسی متعددی دارد. به‌همین دلیل در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک، می‌خواهیم روش‌های سفر به جزیره هرمز و هزینه مربوط به هر یک از این روش‌ها را بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همسفر این مسیر پرفرازونشیب شوید.

درباره جزیره هرمز

درباره جزیره هرمز
جزیره هرمز در فاصله 8 کیلومتری از بندرعباس قرار گرفته است – عکاس: حامد صابر

شاید هرمز جزیره‌ای کوچک، با 24 کیلومتر مربع مساحت باشد، اما زیبایی‌های زیادی در خود نهفته دارد و بی‌انصافی است اگر آن را از عجایب طبیعت ندانیم. این جزیره مخروطی‌ شکل که به‌عنوان گنبد نمکی خلیج فارس شناخته می‌شود، به‌دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تنگه هرمز و موقعیت اقتصادی خوبش، به آن لقب کلید خلیج فارس را هم داده‌اند.

خاک این جزیره، تنوع رنگی بسیار بالایی دارد و از آن می‌توان برای مصارف خوراکی و آرایشی استفاده کرد. جالب‌تر این‌که، محلی‌های این جزیره از خاک هرمز برای تهیه یک نوع سس که با ماهی سرو می‌شود، استفاده می‌کنند. این خطه بی‌نظیر با بندرعباس ۸ کیلومتر فاصله دارد و در نزدیکی جزیره قشم قرار گرفته است؛ بنابراین برای دسترسی به آن باید خود را به بندرعباس یا قشم برسانید و از آن‌جا راهی جزیره شوید. آب‌وهوای این جزیره برگرفته از وضعیت جوی جنوب کشور است؛ بنابراین در جزیره هرمز، تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی معتدل انتظارمان را می‌کشد و بهتر است، نیمه دوم سال را برای سفر انتخاب کنید.

برای اجاره اقامتگاه بومگردی و خانه روزانه در هرمز می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره سوئیت در هرمز با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

چگونه به جزیره هرمز سفر کنیم؟

هرمز جزیره‌ای در دل خلیج فارس است و از آن‌جایی که فرودگاه ندارد، برای دسترسی به آن باید بخشی از مسیر را هوایی یا زمینی طی کرد و مابقی راه را هم از مسیر آبی عبور کنید؛ بنابراین هر کجای ایران که هستید یا با هر وسیله نقلیه‌ای که سفر کرده‌اید، باید ابتدا خود را به بندرعباس یا جزیره قشم برسانید و از آن‌جا به جزیره هرمز بروید.

در این بخش از مقاله می‌خواهیم، راه‌های دسترسی به جزیره هرمز را از دو طریق زمینی و هوایی بررسی کنیم.

سفر زمینی به جزیره هرمز

برای سفر زمینی به جزیره هرمز می‌توان از وسایل نقلیه مختلفی مانند اتوبوس، قطار و وسیله نقلیه شخصی استفاده کرد. گرچه در سفر زمینی با هر یک از وسایل، مسیری طولانی پیش‌رو داریم، اما زیبایی‌های مسیر به‌قدری زیبا و چشم‌نواز است که از خستگی راه می‌کاهد و تجربیات شگفت‌‌انگیزی برای ما به ارمغان می‌آورد.

سفر زمینی با ماشین شخصی به جزیره هرمز

سفر زمینی با ماشین شخصی به جزیره هرمز
فاصله تهران تا بندرعباس تقریبا ۱۲۸۰ کیلومتر است، این مسیر حدود 14 ساعت زمان می‌برد.

آسان ترین روش سفر به جزیره هرمز قطعا سفر هوایی است، اما اگر می‌خواهید از زیبایی مسیر لذت بیشتری ببرید، بهتر است  کوله بار سفرتان را ببندید و با اتومبیل شخصی خود، دل به جاده بزنید.

برای رسیدن به بندرعباس چندین مسیر مختلف وجود دارد.

  • در مسیر اول می‌توانید از جاده کویری یزد و سیرجان عبور کنید و در طول مسیر، غرق در آسمان زیبای کویر و ستاره‌هایش شوید. این جاده بیشتر مناسب مسافرانی است که از شرق کشور مانند شهر مشهد و یا شهرهای مرکزی و شمالی مانند تهران راهی می‌شوند. انتهای این جاده شما را به بندرعباس می‌رساند.
  • در مسیر دوم باید از شهرهای اصفهان، شیراز و جهرم عبور کنید و خود را به لار برسانید و پس از آن به بندرعباس بروید. در این مسیر از زیباترین شهرهای ایران عبور می‌کنید و فرصتی فراهم می‌شود تا از دیگر جاذبه‌های کشور دیدن کنید و با دیدن این همه زیبایی شگفت‌زده شوید.
  • اگر ساکن شهرهای غرب و جنوب غربی کشور هستید، باید با گذشتن از اصفهان و شهر بابک به سیرجان برسید و به‌سمت بندر عباس مسیر را ادامه دهید.

نا گفته نماند، امکان بردن وسیله نقلیه شخصی به جزیره هرمز وجود ندارد؛ بنابراین زمان رسیدن به بندرعباس می‌توانید وسیله نقلیه خود را در پارکینگ اسکله شهید حقانی پارک کنید و از آن‌جا به جزیره هرمز بروید  یا از طریق بندر پل، با لندینگ کرافت به جزیره قشم بروید، سپس وسیله نقلیه خود را در جزیره قشم پارک کنید و از آن‌جا با شناورها خود را به جزیره هرمز برسانید.

سفر زمینی با اتوبوس به جزیره هرمز

سفر زمینی با اتوبوس به جزیره هرمز
ترمینال بندرعباس، برای رفاه حال مسافران به اتوبوس‌های VIP مجهز است.

اگر می‌خواهید با اتوبوس به جزیره هرمز سفر کنید، باید از هر کجای ایران که هستید، بلیط بندرعباس تهیه کنید. کسانی که از تهران عازم‌اند، مسیری 18 ساعته در پیش دارند. شاید در نگاه اول این مسیر طولانی به نظر برسد، اما از این مسیر طولانی می‌توانید لذت ببرید، بدون دل نگرانی‌ها به زیبایی‌ جاده چشم بدوزید و هر وقت دلتان خواست، چشمان‌تان را ببندید و استراحت کنید. فارغ از این‌که سفر زمینی با اتوبوس، هزینه سفر را به طور چشمگیری پایین می‌آورد و سفری اقتصادی خواهیم داشت.

طبق تعرفه سال ۱۴۰۲، قیمت بلیط اتوبوس از تهران تا بندرعباس و بالعکس معادل با ۴۱۹ هزار تومان است.

آدرس ترمینال بندرعباس: بندرعباس، بلوار نخل خدا، جنب پارک دولت، ترمینال خلیج فارس

شماره تماس:  09386286635 – 07633687252

سفر زمینی با قطار به جزیره هرمز

سفر زمینی با قطار به جزیره هرمز
بندرعباس- تهران، بندرعباس- مشهد و بندرعباس- اصفهان سرویس‌های ارائه شده در ایستگاه راه‌آهن بندرعباس هستند.

قطار، ایمن‌ترین نوع سفر است و کم‌ترین حوادث مربوط به این وسیله نقلیه است؛ بنابراین سفر با قطار به جزیره هرمز، البته به مقصد بندرعباس، انتخابی مطمئن و ایمن برای این مسیر طولانی اما هیجان‌انگیز است. حتی در این مسیر طولانی می‌توانید لحظات خوشایندی را در کنار دوستان یا خانواده خود سپری کنید، با دیگر مسافران هم‌صحبت شوید و دوستان جدیدی پیدا کنید. از شهرهای مختلفی مانند مشهد، تهران، شیراز، تبریز و سایر شهرهای بزرگ کشور می‌توان با قطار به این جزیره سفر کرد. این مسیر از تهران تا بندرعباس با قطار 20 ساعت زمان می‌برد.

طبق مصوبه سال ۱۴۰۲، قیمت آن در محدوده ۲۹۸ هزار و ۸۵۰ تومان تا ۶۳۲ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفته است. این قیمت با توجه به نوع قطار، امکانات رفاهی کوپه و تعداد ظرفیت هر کوپه مشخص می‌شود.

آدرس راه آهن بندرعباس: بندرعباس، بلوار راه آهن (فاصله راه آهن تا اسکله شهید حقانی برابر با 6.5 کیلومتر است).

شماره تماس: ۰۷۶۳۲۱۷۴۰۰۱ – ۰۷۶۳۲۱۷۴۰۰۲ –  ۳۲۱۷۴۰۰۳ ۰۷۶

سفر با هواپیما به جزیره هرمز

سفر با هواپیما به جزیره هرمز
در فرودگاه بندرعباس، بیش از ۱۵۰ پرواز هفتگی داخلی و خارجی انجام می‌شود و مساحتی حدود ۴/۴۸۱ هکتار دارد.

برای سفر به جزیره هرمز با هواپیما می‌توانید از شهرهایی مانند تهران، اصفهان، یزد، مشهد، تبریز، عسلویه، اهواز، شیراز و کیش، خود را به بندرعباس یا جزیره قشم برسانید. تهران تا بندرعباس با هواپیما حدود یک ساعت و 45 دقیقه فاصله دارد و تا جزیره قشم تقریبا 2 ساعت زمان می‌برد.

پروازهای داخلی فرودگاه بندرعباس به مقاصد تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، یزد، رشت، آبادان، کرمانشاه، اهواز، مشهد، چابهار، ساری، کیش و سیری انجام می‌شود. سفر با هواپیما کوتاه‌ترین و در عین‌حال گران‌ترین روش برای دسترسی به جزیره هرمز است. در سفر هوایی گرچه از تماشای زیبایی‌های مسیر جا می‌مانید اما فرصت بیشتری دارید تا از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس و جزایر قشم و هرمز دیدن کرده و حتی گشتی بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس بزنید و از دیگر جزایر آن دیدن کنید.

در صورتی که بندرعباس را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کردید، باید به اسکله شهید حقانی بروید و از آن‌جا راهی جزیره هرمز شوید. در صورت سفر به قشم هم باید از طریق اسکله شهید ذاکری اقدام کنید.

  • قیمت بلیط هواپیما از تهران تا بندرعباس، طبق تعرفه سال 1402، دو میلیون و 107 هزار و 800 تومان است.
  • قیمت بلیط هواپیما از تهران تا قشم، طبق تعرفه سال 1402، دو میلیون و 100 هزار تومان است.

آدرس فرودگاه بندرعباس: بندرعباس، بلوار امام خمینی، ۱۵ خرداد (فاصله فرودگاه بین المللی بندرعباس تا پایانه مسافری دریایی شهید حقانی حدودا 13 کیلومتر است).

شماره تماس: ۳۳۶۶۵۸۳۷ 076  و ۳۳۶۶۵۸۲۸ 076

نکاتی برای دسترسی به جزیره هرمز

نکاتی برای دسترسی به جزیره هرمز
برای سفر به جزیره هرمز از بندرعباس یا قشم، باید سوار شناورهای دریایی (اتوبوس‌های دریایی) شوید.

همان‌طور که گفتیم، دسترسی به جزیره هرمز از دو طریق بندرعباس و جزیره قشم امکان‌پذیر است. در هر دو مسیر، بر روی آب‌های خلیج فارس شناور می‌شوید و تا رسیدن به مقصد با شنیدن صدای موج‌های دریا و پرندگان مهاجر در رویاهای شیرین‌تان غرق می‌شوید.

اگر از بندرعباس عازم جزیره هرمز هستید باید خود را به اسکله شهید حقانی برسانید و در صورت حرکت از قشم به سمت جزیره هرمز باید از اسکله شهید ذاکری اقدام کنید.

برای سفر به هرمز از قشم باید از شناورها، اتوبوس‌های دریایی یا لنج استفاده کنید. این مسیر تقریبا 50 دقیقه زمان می‌برد. البته این زمان به نوع شناور و شرایط جوی بستگی دارد.

فاصله زمانی از بندرعباس تا هرمز کمی بیشتر است و حدود یک ساعت و 30 دقیقه زمان می‌برد. شناورهای موجود از اسکله شهید حقانی وظیفه حمل مسافر به جزیره هرمز را دارند. البته در سال‌های گذشته، قایق‌های موتوری هم وجود داشتند و در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانستند شما را به جزیره هرمز برسانند. اما به دلیل وجود خطرات ناشی از تصادف قایق‌های موتوری، از این وسیله دیگر برای جابه‌جایی مسافرین استفاده نمی‌شود.

آدرس اسکله شهید حقانی: بندرعباس، امام موسی صدر، بلوار آیت‌الله طالقانی

شماره تماس: ۰۷۶۳۲۲۳۷۷۸۱

آدرس اسکله شهید ذاکری: شهرستان قشم، باهنر، بلوار ژئو پارک، بلوار خلیج فارس

شماره تماس: ۰۷۶۳۵۲۲۵۵۳۶

ساعت حرکت شناورها

ساعت حرکت شناورها
بهتر است قبل از حرکت به سمت اسکله‌های شهید حقانی و ذاکر تماس بگیرید و از ساعت حرکت شناورها مطمئن شوید.

برنامه حرکت شناورهای دریایی از جزیره قشم و بندرعباس به سوی جزیره هرمز و بالعکس به صورت زیر است. معمولا ساعت حرکت شناورها ثابت است، اما در صورت شرایط جوی نامساعد ممکن است ساعت حرکت شناورها تغییر کند یا لغو شود؛ بنابراین بهتر است، قبل از حرکت به سمت بندر تماس بگیرید و از ساعت حرکت شناورها مطمئن شوید.

  • از جزیره قشم شناورهای دریایی شما را در ساعات 7، 9، 14 و 15 در چهار نوبت، به جزیره هرمز می‌رسانند.
  • از جزیره هرمز شناورهای دریایی شما را در ساعات 8، 10 و 15 در سه نوبت، به جزیره قشم می‌رسانند.
  • از بندرعباس شناورهای دریایی شما را در ساعات 6:45، 9، 12، 14، 17 و 21:30 در شش نوبت، به جزیره هرمز می‌رسانند.
  • از جزیره هرمز شناورهای دریایی شما را در ساعات 7، 10، 13:30، 15:30 و 19 در پنج نوبت، به بندرعباس می‌رسانند.

در روزهای پنج شنبه و جمعه هر نیم ساعت حرکت می‌کنند.

قیمت بلیط شناورها از هر دو مقصد بندرعباس و جزیره قشم به سمت جزیره هرمز طبق تعرفه سال 1401 برای هر نفر 105 هزار تومان است. بلیط برای کودکان بالای 4 سال الزامی است و برای تهیه بلیط باید کارت شناسایی همراه داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله، شما را با روش‌های سفر به جزیره هرمز آشنا کردیم. هر یک از این روش‌ها مزایای مخصوص به خود را دارند و هر سبک‌وسلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد. به عنوان مثال در روش هوایی فرصت کافی برای اقامت در جزیره و لذت بردن از زیبایی‌های آن را دارید، در حالی که در روش زمینی از زیبایی‌های مسیر هم بی‌بهره نخواهید ماند.

افراد معمولا یکی از این روش‌ها را مطابق با توانایی مالی، جسمی و مدت زمان سفرشان انتخاب می‌کنند. البته قبل از هر چیز بهتر است، ابتدا اقامتگاه خود را در جزیره هرمز و یا در یکی از مناطق بندرعباس یا جزیره قشم رزرو کنید. برای رزرو اقامتگاه ما به شما سایت اتاقک را پیشنهاد می‌کنیم. چرا که از طریق این سایت می‌توانید محل اقامت خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با بهترین قیمت و کیفیت به صورت آنلاین رزرو کنید و لحظات خوشی را در کنار دوستان و خانواده‌ سپری کنید.

سوالات متداول

چگونه از تهران به جزیره هرمز برویم؟

برای دسترسی به جزیره هرمز، باید خود را از طریق هوایی یا زمینی به بندر عباس یا جزیره قشم برسانید و از آن‌جا با شناورهای دریایی به جزیره هرمز بروید.

چطور از کیش به جزیره هرمز برویم؟

امکان سفر از جزیره کیش به جزیره هرمز به‌صورت مستقیم وجود ندارد، بلکه برای سفر به این جزیره از کیش، باید ابتدا خود را به بندرعباس یا کیش برسانید و سپس از آن‌جا به جزیره هرمز سفر کنید.

چگونه از بندرعباس به جزیره هرمز برویم؟

شناورهای موجود در اسکله شهید حقانی بندرعباس آماده خدمت‌رسانی به شما برای دسترسی به جزیره هرمز است.

چطور از قشم به جزیره هرمز برویم؟

از اسکه شهید ذاکری قشم، می‌توان با شناورها، اتوبوس‌های دریایی یا لنج به جزیره هرمز سفر کرد.

3.7/5 - (21 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. همش دوروغ محضه این طوری که تعریف میکنن نیست و جاذبه خاصی نداره .
    بنظر من اصلا ارزش رفتن ودیدن نداره.

    1. با سلام
      اتفاقا جزیره هرمز فوق العاده است من تازه از اونجا برگشتم البته کشورهای دیگه ام زیاد رفتم و واقعا تاسف خوردم که چرا از این همه زیبایی در کشور خودم غفلت کرده بودم.

  2. توضیحات عالی بود فقط کاش در مورد رستوران و کافی شاپ هم توضیح بدید و اینکه آپ دیتباشد

    1. سلام دوست خوبم. اول همه تشکر می کنم که این مقاله را مطالعه کردید.
      بله گفته شما به نوعی درست هست. اما این درخشش به دلیل نوع خاک هرمز نیست. بلکه علت آن،
      پدیده ای عجیب در خلیج فارس است.
      این جریان معمولا زمانی رخ می‌ دهد که حجم قابل توجهی از پلانکتون‌ ها توسط امواج به ساحل برده می‌شوند. (فیتوپلانکتون ها موجودات ریزی هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و بر اساس ویژگی های زیست بومی شان طبقه بندی می‌شوند.) 
      این گونه از پلانکتون‌ ها به دلیل وجود رنگ‌دانه‌ های فتوسنتزی خاص به طور طبیعی می‌ درخشند. این ارگانیسم‌ ها معمولا زمانی که در معرض شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند از خود نور ساطع می‌کنند. جریان‌های سریع و یا تلاطم آب و برخورد با ساحل از مواردی است که باعث ساطع شدن نور از این پلانکتون‌ها می‌شود. 
      حال اگر در برخی شب های پاییز و زمستان به سواحل جزیره هرمز بروید و در تاریکی شب همان موقع که یکی دو ساعتی از تاریکی آسمان می گذرد، در کنار ساحل بمانید، مشاهده می کنید که شب تاب های آبی رنگ همراه با موج آب به ساحل می آیند و می روند.
      تعدادی زیادی از آنها در خاک ماسه ای ساحل می مانند و تعداد زیاد دیگری دوباره به آب برمی گردند. البته برای دیدن آنها باید جایی تاریک در ساحل پیدا کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *