شهرها

کیش کجاست؟ | معرفی جزیره زیبا و مرجانی کیش

جزیره کیش در میان آب‌های خلیخ فارس می‌درخشد. این جزیره یکی از محبوب‌ترین جزایر جنوبی ایران در میان گردشگران داخلی و خارجی است. در این مطلب معرفی کوتاهی از جزیره کیش و دیدنی‌های این جزیره خواهیم داشت تا در سفر خود به جزیره کیش بتوانید از این راهنمای سفر استفاده کنید.

کیش کجاست؟

کیش کجاست
کیش از مناطق محبوب استان هرمزگان به شمار می‌رود – عکاس: mitra ramezanzade

جزیره زیبا و مرجانی کیش، جزیره‌ای در آب‌های خلیخ‌فارس و از بخش‌های شهرستان بندر لنگه و از مناطق بسیار دیدنی و جذاب استان هرمزگان در جنوب ایران به‌شمار می‌رود. این جزیره با چشم‌­انداز زیبای خود در آب‌های نیلگون خلیج ­فارس می­‌درخشد. کیش از شمال به سرزمین اصلی یعنی میهن عزیزمان ایران، از جنوب به کشور امارات متحده عربی، از شرق به تنگه هرمز و از غرب به کشورهای عربستان و بحرین ختم می‌شود.

تاریخچه کیش

قدمت شهر زیرزمینی و مرجان‌های جزیره کیش، نشان از کهن‌سالی و قدمت طولانی این جزیره دارند. می‌گویند در دوره هخامنشیان، صید مروارید در جزیره کیش انجام می‌شده، اما متاسفانه اطلاعات دقیقی از وضعیت این جزیره در سال‌های پیشین تاریخ در دسترس نیست و اسنادی درباره آن یافت نشده. منابع آب شیرین و زمین‌های حاصل‌خیز کیش نشان می‌دهند این جزیره حداقل 2000 سال قدمت دارد و مردم در طول این سال‌ها در جزیره کیش سکونت داشته‌اند. براساس متون تاریخی و شهر 800 ساله حریره، کیش در قرن 5 تا 8 به دلیل اینکه چندین نقطه از جهان را به یکدیگر پیوند می‌داده، وضعیتی بسیار عالی از نظر اقتصادی داشته و در اوج خود بوده است.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کیش

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کیش
فرهنگ و آداب‌ورسوم کیش تحت تاثیر از مناطق اطراف آن است.

کیش با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس همجوار است، به همین دلیل فرهنگ و آداب‌ورسوم مردمان این جزیره تحت تاثیر فرهنگ این مناطق نیز قرار گرفته است. نژادها، زبان‌ها، مذهب‌ها و مراسم گوناگونی در این جزیره وجود دارند و تماشای این همه تفاوت در یک جزیره کوچک بسیار جذاب است. از اصلی‌ترین آداب‌ورسوم مردم این منطقه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مراسم اهل هوا: اهل هوا، به کسانی می‌گویند که گرفتار بادهای جادویی شدند که بر او تسلط پیدا کردند و ممکن است باعث بیماری همه افراد شود. با برگزاری این مراسم، باید نزد مامان یا بابای باد بروند و او را رام کنند تا فرد گرفتار را رها کند.
  • باورها در مورد هرس درختان: بومیان کیش، هرگز درختان را با اره هرس نمی‌کنند، چراکه اعتقاد دارند این کار باعث زرد شدن درختان خواهد شد؛ در عوض از تبر استفاده می‌کنند.
  • نام‌گذاری کودک: بومیان کیش هنگام تولد یک نوزاد، اعتقاد دارند که باید نام بزرگان از دست‌رفته را روی او بگذارند.

اقتصاد کیش

اقتصاد کیش
اقتصاد کیش بیشتر بر پایه شغل‌های گردشگری است – عکاس: Vahid Vahid

کیش یکی از مهم‌ترین نقاط گردشگری ایران به‌شمار می‌رود و عمدتا اقتصاد این شهر نیز برپایه شغل‌های مربوط به گردشگری استوار است. هتل‌داری، ساخت هتل، ساخت ویلا، رستوران‌داری، تاکسیرانی، اداره کافی‌شاپ، ارائه تفریحات آبی و هر شغل دیگری که وظیفه خدمت‌رسانی به مسافران را برعهده دارد، از پردرآمدترین شغل‌های جزیره‌ی کیش به‌شمار می‌رود. ماهیگیری و فروش محصولات دریایی نیز جزو مشاغل مهم کیش هستند. کیش جزو مناطق آزاد تجاری است، به‌همین دلیل دارای مراکز خرید بی‌شماری است که در اقتصاد کیش نقش مهمی دارند.

آب‌ و هوای کیش

آب‌وهوای کیش
آب‌وهوای کیش در زمستان و پاییز بسیار دلنشین و عالی است – عکاس: Yas Omidvar

شاید به گوش شما خورده باشد که جزیره کیش بسیار گرم و شرجی است، اما آب‌وهوای این جزیره تقریبا در 8 ماه از سال بسیار مطبوع و عالی است. اگرچه آب‌وهوای این جزیره گرم و مرطوب شمرده می‌شود اما در فصل پاییز و زمستان و در ادامه آن گاهی در بهار رگبارهای دل گشایی، این جزیره را سرسبز می‌کند و آسمان آن، بی‌دریغ هر آنچه را که در کف دارد برای این سرزمین به ارمغان می‌آورد. بارش تگرگ و باران‌های تند چندروزه در این جزیره بی‌سابقه نبوده، همچنین رعدوبرق‌هایی که می‌توانند باعث خاموشی مطلق در این جزیره شوند و چشم‌ها را به‌سوی خود خیره کند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

بهترین زمان سفر به کیش

بهترین زمان سفر به کیش
بهترین زمان سفر به کیش به موقعیت و شرایط هر کسی متفاوت است – عکس از: KING (عکاس: نامعلوم)

بهترین فصل سال برای سفر به کیش معنا ندارد. اگر حتی در تابستان هم به جزیره کیش سفر کنید می‌توانید از تفریحات دریایی مثل پاراسل، گشت دریایی با قایق و لنج، اسکی روی آب، غواصی و غیره و در نهایت از شنا کردن در دریا لذت ببرید. اگر به دنبال فصلی مناسب‌تر هستید که هم هوا بهتر باشد و هم بتوانید از تفریحات دریایی استفاده کنید، بهترین زمان را باید مهرماه تا آذر و یا فروردین تا خرداد دانست. در این ماه‌ها از شدت شرجی هوا کاسته می‌شود.

اجاره سوئیت کیش با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی کیش

حال که پا به خاک مرجانی جزیره کیش گذاشته‌اید اولین چیزی که برای هر مسافری اولویت دارد دیدنی‌های جزیره کیش خواهد بود. نقطه به نقطه این جزیره، جذاب است و لذت سفر کردن به آن با دیدن پارک دلفین‌ها، پارک‌های ساحلی سیمرغ و مرجان، اسکله بزرگ تفریحی، درخت سبز و شهر حریره، کاریز، کلبه هور و کشتی یونانی دوچندان خواهد شد. اگر دورتادور این جزیره را بگردید، هر لحظه فرصت نابی برای لذت بردن خواهد بود.

پارک دلفین‌ها

پارک دلفین‌ها
پارک دلفین‌ها بهترین مکان برای تفریح با خانواده و دوستان است – عکاس: mitra ramezanzade

اگر به حیوانات علاقه دارید و یا صاحب فرزند هستید؛ هنگام سفر به کیش از پارک دلفین‌­ها دیدن کنید. این پارک با داشتن 21 گونه جانوری که به همراه مربی‌­هایشان نمایش می‌­دهند، بهترین مکان تفریحی برای خانواده‌هاست. شیر، گربه و گرازهای دریایی، پنگوئن‌ها و دلفین‌­ها از حیواناتی هستند که می‌توانید در این پارک شگفت‌­انگیز ببینید.

آدرس: قسمت جنوبی جزیره کیش، مجموعه بزرگ گردشگری و تفریحی پارک دلفین‌ها

پارک‌ ساحلی سیمرغ

پارک ساحلی سیمرغ
از جاذبه‌های پارک ساحلی سیمرغ می‌توان به مجسمه سفید که چهره یک مرد است، اشاره کرد – عکاس: mitra ramezanzade

این پارک در قسمت جنوب شرقی جزیره و در کنار جاده جهان و هتل مارینا قرار دارد. مجسمه بزرگ و سفیدرنگی که چهره یک مرد را نشان می‌دهد؛ بهترین جاذبه این پارک است. البته ساحل زیبا و آرام این پارک و صدای دریا را نیز نمی‌توان از یاد برد، زیرا بودن در کنار دریا و لذت هم‌نشینی با عزیزان را چند برابر می‌کند.

آرامیدن در کنار ساحل آرام دریا، دیدن مجسمه‌های متنوع، دوچرخه و موتورسواری از دیگر مزایای بودن در کنار خط ساحلی است.

آدرس: بلوار مرجان، مرجان ۱۱، مجاور هتل مارینا پارک و هتل سیمرغ

پارک مرجان

پارک مرجان
پارک مرجان کیش مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی است – عکاس: محمدرفیع بیک زاده

این پارک تفرجگاهی دل‌نشین در جزیره زیبای کیش است. پارک مرجان اسکله کوچکی دارد که ماهی‌های رنگارنگ از آنجا به چشم می‌خورند. همچنین می‌توانید از کافی‌شاپ‌ها و ایستگاه‌های دوچرخه و موتور نیز استفاده کنید و اوقات عالی و آرام‌بخشی را پشت سر بگذارید.

آدرس: میدان مرجان، پشت ساحل مرجان

اسکله تفریحی بزرگ

اسکله تفریحی کیش
نمایی زیبا از اسکله تفریحی کیش

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کیش، اسکله‌های تفریحی و تفریحات آبی آن است. اسکله تفریحی بزرگ کیش، یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه انواع تفریحات است. اگر بخت با شما یار باشد و آسمان جزیره ابری نبود، می‌توانید در این اسکله، آسمان شب را با تلسکوپ نظاره‌گر باشید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار هرمزگان

شهر حریره

شهر حریره
شهر حریره کیش؛ مکانی تاریخی و باستانی – عکاس: mitra ramezanzade

دیدن درخت 500 ساله انجیر معابد در منطقه تاریخی و باستانی حریره پس از پشت سر گذاشتن طوفان‌ها و زلزله‌ها و سایر بلایا بسی دیدنی است. شهر حریره که مربوط به سده 5 تا 10 هجری قمری است، از دل خاک بیرون کشیده شده و آثار به‌جامانده از آن، نشان از دورانی طلایی در این خاک دارد. خانه اعیانی، اتاق‌هایی با کف شیاردار و حمام شهر از آن دوران به‌جامانده که با قدم گذاشتن به این محل اصالت را  در جزیره کیش خواهید دید.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره کیش، میدان المپیک، میدان حریره، شهر باستانی حریره

شهر زیرزمینی کاریز

شهر زیرزمینی کاریز
شهر زیرزمینی کاریز، گل سرسبد کیش محسوب می‌شود – عکاس: Hadi Karimi

گذر از آن تونل‌های خنک همراه با بقایای مرجان‌ها و فسیل 570 میلیون ساله لاک‌پشت مسافر، بسیار لذت‌بخش و جذاب است. می‌توان گفت این بنا گل سرسبد دیدنی‌­های کیش است. قدمت، زیبایی و روح لطیف این شهر زیرزمینی شما را شگفت‌­زده می‌کند.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره کیش، بلوار المپیک، خیابان میرمهنا

کلبه هور

کلبه هور
کلبه هور در غروب آفتاب بسیار دیدنی و جذاب است – عکاس: niloofar pouyan

در این مکان مجسمه نگهبان دریا، فانوس به دست در آنجا قد علم کرده است. هور، فضایی دیدنی دارد که سرتاسر آلاچیق‌هایی برای استراحت در خود گنجانده و شما را به دیدن غروب بسیار زیبا و دیدنی آفتاب از پشت کشتی به یادگار مانده از یونانی‌ها (کشتی یونانی) در آب‌های کم‌عمق دریا دعوت می‌کند.

آدرس: کیش، جاده جهان، میدان هور

روستای ننه باغو

روستای ننه باغو
نمایی از روستای ننه باغو

دیدار از موزه که یکی از نمادهای جزیره کیش است، خاطره‌ای دل‌انگیز و به‌یادماندنی را در ذهن مسافرین رقم خواهد زد. روستای ننه باغو را نباید از قلم انداخت، زیرا مردمانی خونگرم در آنجا منتظر استقبال از مسافرین هستند.

آدرس: جزیره کیش، خیابان باغو، روستای باغو

پدیده شاندیز

پدیده شاندیز
در پدیده شاندیز کیش نظاره‌گر تفریحات و امکانات مختلفی خواهید بود – عکاس: Shahriar Rashti

در ادامه دیدنی‌های کیش می‌توان به پدیده شاندیز اشاره کرد که تمام امکانات و تفریحاتی که مدنظر دارید را یک‌جا جمع کرده است. هتل، مرکز خرید، پارک آبی و باغ گیاه‌شناسی از گزینه‌­های جذاب این مکان تفریحی در جزیره کیش هستند.

آدرس: جاده جهان، جنب بازار بزرگ پدیده کیش

تم پارک آبی اوشن

تم پارک آبی لوشن
تم پارک آبی اوشن؛ مکانی برای ماجراجویی و هیجان – عکاس: Yas Omidvar

یکی از تفریحاتی که در جزیره کیش می‌توانید در تمامی فصول امتحان کنید، بازی‌های آبی در پارک آبی است. پارک آبی اوشن یکی از بهترین پارک‌های تفریحی و موضوعی در ایران و جزیره کیش است. تمامی بازی‌های این پارک آبی با استانداردهای جهانی ساخته شده‌اند. اینجا بهترین مکان برای تجربه هیجان و ماجراجویی است.

آدرس: بزرگراه خلیج فارس، میدان ابوموسی، خیابان ابوموسی، تقاطع خیابان جهان

غذاهای محلی کیش

غذاهای محلی کیش
غذاهای محلی کیش بسیار خوشمزه و لذیذ هستند.

گشت‌وگذار اگر همراه با غذاهای خوشمزه و دل‌چسب باشد می‌تواند روز مسافر را بسازد. غذاهای محلی کیش بسیار متنوع هستند. از مهم‌ترین غذاها می‌توان به به سمک مشوی (samak mashwi) اشاره کرد که با ماهی و ادویه‌های عربی آماده می‌شود و طعم تندی دارد. یکی از معروف‌ترین غذاهای جنوب ایران، قلیه ماهی و قلیه میگو است. این غذاها را در هر مکان از جنوب ایران می‌توان پیدا کرد و کیش از آن مستثنا نیست.

پودنی

یکی از خوراکی‌های عجیبی که می‌توان در این جزیره پیدا کرد، پودنی است. پودنی از گوشت کوسه‌ماهی طبخ می‌شود. ابتدا آن را در آب‌لیمو و زردچوبه می‌پزند، سپس پوست آن را گرفته و گوشت را فشار می‌دهند تا آب آن خارج شود. در این مرحله گوشت آماده‌شده را با ادویه و سبزی‌ها معطر تفت می‌دهند و با برنج سرو می‌کنند. حتما در سفرتان به جزیره کیش، پودنی را امتحان کنید.

حمسه‌الخرت

حمسه‌الخرت
حمسه‌الخرت از غذاهای دریایی خوشمزه کیش

حمسه‌الخرت هم یکی دیگر از غذاهای دریایی است که با بخش خوراکی گوشت صدف مرواریدساز درست می‌شود. ادویه و پیازداغ را با آن تفت می‌دهند و با نان یا در کنار برنج سرو می­کنند.

مارگوگ یا مرقوق

مارگوگ یا مرقوق (margoog) از آن خوراک‌های اصیل است. در این غذا سبزی‌های تازه، گوشت بره، سیب‌زمینی، هویج، فلفل سبز تند، بادمجان، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص دست‌به‌دست هم می‌دهند تا طعمی به‌یادماندنی را زیر زبان‌های مسافرین به وجود آورند.

برنج مجبوس

برنج مجبوس
برنج مجبوس؛ غذای عربی و خوشمزه کیش

اغلب بومیان جزیره کیش، عرب‌زبان هستند، به همین دلیل فرهنگ و غذای عربی را نیز می‌توان در جزیره کیش دید. اگر به دنبال غذایی عربی و مجلسی در جزیره کیش هستید، برنج مجبوس (majboos) را امتحان کنید. این برنج، ترکیب برنج، ماهی یا گوشت یا مرغ، پیاز، گوجه‌فرنگی، دانه‌های گشنیز، رازیانه، زیره، فلفل سیاه، میخک، چوب دارچین، هل و زردچوبه است.

محمر یا برنج شکری

از غذاهای محبوب و محلی کیش محمر (برنج شکری) است. برای درست کردن این غذا، برنج را با مقدار زیادی شکر می‌پزند تا رنگ آن زرد شود و سپس با ماهی میل می‌کنند. از شیرینی‌های عربی هم می‌توان به خبیصه اشاره کرد. برای تهیه این حلوای عربی آرد گندم یا برنج را در روغن سرخ می‌کنند و بعد آن را به شربتی غلیظ از آب و شکر اضافه می‌کنند.

مضروبه

مضروبه
ماهی، سبزی محلی و سیر عنصرهای اصلی تشکیل دهنده مضروبه به شمار می‌روند.

مضروبه (mazroobe) از دیگر غذاهای سنتی جزیره کیش است که باز رد پای ماهی با سبزی‌های محلی و سیر در آن پیدا می‌شود. در سفرتان به جزیره کیش می‌توانید در رستوران‌های محلی، مضروبه را امتحان کنید تا طعم جدیدی در سفر بچشید.

هریسه

هریسه
هریسه؛ حلیم خوشمزه کیش

اگر به حلیم علاقه دارید پس هریسه (Hariseh) را از دست ندهید؛ این غذا از گندم و گوشت تهیه می‌شود. در جزیره کیش برای درست کردن هریسه اغلب از شیر به جای آب استفاده می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی کیش را مطالعه کنید.

رستوران های کیش

یکی از تفریحات لذت‌بخش که در سفر به کیش می‌توانید تجربه کنید، امتحان کردن غذاهای خوشمزه‌ی بومی در رستوران‌های این جزیره‌ی شگفت‌انگیز است. جذاب‌ترین رستوران‌ها با خوشمزه‌ترین غذاها و شیک‌ترین دکوراسیون، در جزیره‌ی کیش قرار دارند. پیشنهاد می‌کنیم حتما خودتان را به یک وعده‌ی غذایی خوشمزه در این رستوران‌ها میهمان کنید.

رستوران رویال استار

رستوران رویال استار
رستوران رویال استار هم دارای فضای باز و هم دارای فضای بسته است – عکاس: Hamid Alizadeh

غذاهای دریایی در کنار دیگر غذاهای خوشمزه‌ی ایرانی در این رستوران سرو می‌شوند. دو وعده‌ی شام و ناهار را می‌توانید در رستوران رویال استار میل کنید و از طعم آن لذت ببرید. این رستوران شامل فضای باز و بسته است که هردو به شکلی هنری مزین شده‌اند.

آدرس : بلوار صدف، فاز یک، ساختمان بساک، طبقه سوم

شماره تلفن: ۴۴۴۵۴۰۷۱-۰۷۶

رستوران میرمهنا

رستوران میرمهنا
رستوران میرمهنا؛ از رستوران‌های قدیمی کیش – عکاس: حبیب شجاعی

یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های کیش، رستوران میرمهنا است و یکی از بهترین مکان‌ها برای امتحان کردن یک غذای دریایی خوشمزه است. فضای بزرگ و مدرن و غذاهای باکیفیت، از امتیازات مثبت این رستوران به‌شمار می‌روند. پیشنهاد می‌کنیم هنگام مراجعه به این رستوران، حتما گل سرسبد آن، یعنی قلیه ماهی را امتحان کنید.

آدرس: نوار ساحلی، خیابان پروین اعتصامی، جنب هتل تاپ رز

شماره تلفن: ۴۴۴۲۲۸۵۵-۰۷۶

رستوران کوه نور

رستوران کوه نور
رستوران کوه نور از رستوران‌های مجلل و شیک کیش است – عکاس: ᴢᴜʟꜰɪQᴀʀ

فضای داخلی این رستوران از جنس سنگ و صخره است و همین باعث متمایز شدن آن از دیگر رستوران‌ها می‌شود. این رستوران شباهت زیادی به کوه نور دارد و حکاکی‌های تصاویر ایرانیان باستان روی سنگ‌های آن فوق‌العاده جذاب است. اجرای موسیقی زنده در این رستوران، لحظاتی خاطره‌انگیز برایتان به ارمغان می‌آورد.

آدرس: میدان امیر کبیر، بلوار دانش، جنب هتل صدف کیش

شماره تلفن: ۴۴۴۲۴۸۰۸-۰۷۶

رستوران توتی فروتی

رستوران توتی فروتی
رستوران توتی فروتی در نزدیک اسکله تفریحی کیش واقع شده است – عکاس: ᴢᴜʟꜰɪQᴀʀ

در رستوران توتی فروتی می‌توانید تجربه دلچسب یک وعده‌ی غذایی خوشمزه در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس را تجربه کنید. این رستوران در نزدیکی اسکله تفریحی کیش قرار دارد و منوی آن انواع غذاها اعم از ایرانی، دریایی، فرنگی و فست‌فود را در برمی‌گیرد.

آدرس: انتهای بلوار دریا، جنب اسکله بزرگ تفریحی

شماره تلفن: ۴۴۴۵۰۴۵۲-۰۷۶ و ۰۹۳۴۷۶۹۸۴۵۴

مراکز خرید کیش

مراکز خرید کیش
بازار ونوس؛ از بهترین مراکز خرید کیش – عکاس: Mohsen Gharakhani

از

از مراکز خرید کیش نمی‌توان گذشت. از دیرباز خرید کردن و شرکت در جشنواره‌های این جزیره یکی از تفریحات مسافران بوده و هست. از مراکز خرید کیش می‌توان به بازار مرجان و کوروش سنتر در منطقه مرجان اشاره کرد؛ به‌­علاوه سارینا و پردیس‌های 1 و 2 و رویامال را نمی‌­توان از خاطر برد. پس از آن‌ها بازار پانیذ، هایپر مارکت، مرکز تجاری و زیتون در یک راستا هستند.

از دیگر مراکز خرید مهم جزیره کیش که در میان مردم و گردشگران محبوب است، می‌توان به بازار ونوس، بازار مریم، بازار دامون و بازار پاندا اشاره کرد. اگر به دنبال اجناس ارزان‌قیمت هستید، بازار عرب‌ها در منطقه عرب‌های کیش نیز انتخابی عالی خواهد بود. این نکته نیز قابل‌ذکر است که تمامی مراکز خرید از طریق حمل‌ونقل عمومی، تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌ها قابل دسترسی هستند، بنابراین بابت رفت‌وآمد و دسترسی به جزیره کیش نگرانی نخواهید داشت.

صنایع‌ دستی و سوغات کیش

صنایع دستی و سوغات کیش
در کیش می‌توانید انواع سوغاتی و صنایع دستی مختلف را پیدا کنید.

یکی از تفریحات جزیره کیش، دیدن صنایع دستی این جزیره و خرید آن‌ها به عنوان سوغاتی کیش است. از سوغاتی‌های خوراکی کیش می‌توان به ماهی و میگوی تازه، خرما، انواع قهوه و شکلات، ادویه‌ها و عسل اشاره کرد.

از صنایع‌دستی جزیره کیش نیز غافل نشوید. مردم جزیره باذوق از پولک، مرجان، صدف، گوش‌ماهی و بقایای آبزیان، صنایع‌دستی مثل جعبه‌های زیورآلات، آویزها، زیورآلات، آینه‌‌ها و مجسمه درست می‌کنند. کوزه‌هایی که با گلی سبزرنگ به اسم مارن درست می‌شوند یکی دیگر از صنایع‌دستی ارزشمند و قدیمی جزیره کیش به شمار می‌­روند.

بافت حصیر و سبد با نوارهای به‌دست‌آمده از نخل خرما هم از ساخته‌های دست مردم بومی کیش است. مردم جزیره با کمک برگ‌های نخل، زیرانداز، کیف و زنبیل هم درست می‌کنند. به‌غیر از زیراندازهای حصیری نوع دیگری هم وجود دارد که با استفاده از پشم یا ابریشم بافته می‌شوند و به آن شیریکی پیچ می‌گویند. نقش‌ونگار این زیرانداز با طرح و رنگ‌هایی کاملا متفاوت از سایر شهرها و مختص کیش است و می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای سوغاتی باشد.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی کیش را مطالعه کنید.

اقامت در کیش

اجاره آپارتمان مبله در کیش و یا رزرو روزانه خانه، سوئیت و آپارتمان مبله با قیمت عالی در سایت اتاقک می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

سفر کیش یکی از خاطره‌انگیزترین مسافرت‌های شما خواهد شد و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم بیشتر زمان و هزینه خودتان را صرف گشت‌وگذار و تفریح کنید. خیالتان هم از بابت محل اقامت راحت باشد، ما در سایت اتاقک کنار شما هستیم. دسترسی به انواع اقامتگاه‌ها و آپارتمان‌ها در نقاط مختلف جزیره کیش دارید و با بررسی شرایط خود می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

راه‌ های دسترسی به کیش

راه‌های دسترسی به کیش
بسته به سلیقه و شرایط خود می‌توانید یکی از راه‌های دسترسی به کیش را گزینش کنید.

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه دسترسی به جزیره‌ی شگفت‌انگیز کیش از طریق هواپیما است و بیشتر مسافران این روش را برای سفر به کیش انتخاب می‌کنند. اگر اهل ماجراجویی هستید و مشکلی با طولانی بودن راه ندارید، روش‌های دیگری نیز برای دسترسی به کیش وجود دارند که در اینجا ذکر می‌کنیم:

  • سفر به کیش با ماشین شخصی:کافیست وسایل موردنیاز خود را در صندوق عقب ماشین بگذارید و سفر ماجراجویانه و هیجان‌انگیز خود را آغاز کنید. در هر شهری که هستید، ابتدا خود را به بندرعباس و سپس بندر چارک یا آفتاب برسانید و بعد با شناورها راهی جزیره کیش شوید.
  • سفر به کیش با قطار: ابتدا باید خود را به ایستگاه قطار بندرعباس برسانید، بعد از آن به سمت یکی از اسکله‌های بندرعباس حرکت کنید، در کمتر از نیم ساعت به جزیره‌ی زیبای کیش خواهید رسید.
  • سفر به کیش با اتوبوس: ارزان‌ترین راه رسیدن به کیش، سفر با اتوبوس است. در سفر به کیش با اتوبوس نیز باید از هرکجای ایران با اتوبوس خود را به بندرعباس برسانید و سپس از طریق شناورها وارد جزیره‌ی کیش شوید.

نکاتی که در سفر به کیش لازم است بدانید

فراموش نکنید کیش جزیره‌ای با آب‌وهوای گرم و مرطوب است، بنابراین اگر در فصل بهار، تابستان یا اوایل پاییز به این منطقه سفر می‌کنید، حتما لباس خنک و گشاد به‌همراه داشته باشید تا از عرق‌سوز شدن و گرمازدگی جلوگیری کنید. نوشیدن شربت خاکشیر و سکنجبین به شما کمک می‌کند روحتان خنک شود! پیشنهاد می‌کنیم در گرمای خرماپزون کیش، حتما از تفریحات آبی آن مانند پلاژ یا پارک آبی استفاده کنید و لذت آب‌تنی در هوای گرم را به خود ببخشید. به‌عنوان نکته‌ی آخر باید بگوییم کیش شهری بسیار تمیز و پاکیزه است، بنابراین با ریختن زباله از زیبایی و رویایی بودن این منطقه نکاهید.

سوالات متداول درباره کیش

کیش کجاست؟

کیش جزیره‌ای در آب‌های نیلگون خلیج فارس و از دیدنی‌های استان هرمزگان است.

بهترین زمان سفر به کیش کی است؟

فصل بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز.

معروف‌ترین جاهای دیدنی کیش کدامند؟

پارک دلفین‌ها، پارک‌های ساحلی سیمرغ، پارک مرجان، اسکله تفریحی بزرگ، شهر حریره، شهر زیرزمینی کاریز، کلبه هور، روستای ننه باغو، پدیده شاندیز، تم پارک آبی اوشن.

معروف‌ترین رستوران‌های کیش کدامند؟

رستوران میرمهنا، رستوران کوه نور، رستوران توتی فروتی، رستوران فودلند، رستوران رویال استار، رستوران شاندیز صفدری، رستوران فودکورت دامون.

چطور به کیش  برویم؟

راحت‌ترین راه سفر به کیش، سفر با هواپیما است؛ درغیر این صورت با قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی خود را به بندرعباس برسانید و سپس با شناور وارد جزیره‌ی کیش شوید.

4.4/5 - (116 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سامانه دوستم فود یکی از بهترین سامانه هایی هست که تو جزیره کیش باهاش آشنا شدم بسیار پر سرعت و قوی هستن برای سفارش غذا از همه رستوران ها و سفارشات آنلاین و دلیوری و سفارش از سوپر مارکت میتونید از این سامانه با خیال راحت استفاده کنید و نگران زمان و کیفیت نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *