شهرها

قشم کجاست؟ | سفری کوتاه به شهر عجایب ایران

برخی مناطق گردشکری تنها در زمان خاصی مناسبِ سفر هستند. با تغییر فصل، آب‌وهوای آن مناطق طوری تغییر می‌کند که دیگر ماندن در آن‌جا لذتی ندارد. اما بعضی نقاط دیگر این‌گونه نیستند و به آن‌ها چهار فصل گفته می‌شود. از طرف دیگر، زندگی در این روزها غیرقابل پیش‌بینی شده است. در نتیجه نمی‌دانیم چه‌روزهایی فرصت سفر برایمان پیش خواهد آمد.

اما با انتخاب یک مقصد چهار فصل، مطمئن خواهیم بود که همیشه آن‌جا در دسترس است. یکی از این مناطق نیز جزیره‌ی زیبای قشم است. چه در سرمای استخوان‌سوز زمستان دنبال یک محیط گرم باشید و چه در تابستان دنبال یک آب‌تنی لذت بخش، این‌جا مناسب شما است. اگر دوست دارید با این منطقه بیشتر آشنا شوید، معرفی قشم را در وبلاگ اتاقک از دست ندهید.

قشم کجاست؟

قشم کجاست
قشم از بزرگ‌ترین جزایر خلیج فارس – عکاس: Stunning World

وقتی به سمتِ جنوب بندرعباس در استان هرمزگان سفر می‌کنید، به یکی از معروف‌ترین جزایر ایرانی خواهید رسید. البته اگر بدانید موقعیت جغرافیایی جزیره‌ی قشم کجاست، احتمالاً با همسایه‌های این جزیره‌ نیز آشنا خواهید بود. از طرفی قشم با بندر لنگه همجوار است و از سوی دیگر به جزایر هنگام، لارک، تنب کوچک و بزرگ، ابوموسی و هرمز هم نزدیک است. مساحت قشم به بیش از ۱۴۹۰ کیلومتر مربع می‌رسد که با این حساب، یکی از بزرگترین جزایر خلیج فارس است. جمعیت جزیره قشم نیز از سقف ۱۴۸٬۰۰۰ نفر فراتر رفته است و در فصل تعطیلات، این جمعیت بیشتر هم می‌‌شود.

تاریخچه قشم

 قشم یکی از جزایر زیبا و دیدنی خلیج همیشه فارس ایران است. طبق یافته‌های باستان‌شناسان و کشف وسایل اولیه زندگی انسان، سابقه استمرار و سکونت در این جزیره به 400 سال پیش بازمی‌گردد.

در دوران حیات قشم تغییرات متعددی رخ داده است، به‌طوری‌که این جزیره ابتدا پس از حمله اعراب به ایران در زمان ساسانیان به دست سپاهیان اسلام افتاد. پس ‌از آن با حمله مغول‌ها نیز به تصرف بیگانگان درآمد، سپس با تصرف اتابکان فارس مجدد بخشی از خاک ایران شد و ارزش و اهمیت خود را حفظ کرد. این جزیره دوران پرفرازونشیبی را گذرانده و در طول دوره‌های مختلف اشغال و مجدد به خاک ایران بازگردانده شد.

در دوره هخامنشیان با اتصال دریای سرخ به مدیترانه در پی حفر کانال سوئز، جزیره قشم به یک مرکز کشتی‌سازی بزرگ تبدیل شد و اهمیت و اعتبار بیشتری را برای ایران به ارمغان آورد. اما اوج شکوفایی و رونق این جزیره به اوایل عصر اسلامی بازمی‌گردد که با به‌وجودآمدن شهرها و آبادی‌های بسیار در آن، قشم به یک مرکز فعال تجاری – دریانوردی تبدیل شد. هم‌اکنون نیز این جزیره در آغوش آب‌های نیلگون خلیج‌فارس آرام گرفته و به مقصد سفر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

فرهنگ و آداب‌ و رسوم قشم

فرهنگ و آداب و رسوم قشم
قشم مردمی بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد.

مردم جزیره قشم مردمی خونگرم، مهمان‌نواز و پایبند به آداب‌ورسوم هستند. اکثریت مردم این شهرستان مسلمان و پیرو دین اسلام‌اند به همین دلیل مراسمات و اعیاد اسلامی را به‌طور ویژه‌ای برگزار می‌کنند. علاوه بر مراسمات مذهبی که جزء آداب‌ورسوم ملی است و در سطح عمومی رواج دارد، برخی از آداب و رسومات این منطقه، محلی است و مختص قشم است.

ازجمله می‌توان به جشن نوروز صیاد اشاره کرد. این جشن هرساله در اواخر تیر که روز پایان صید است، برگزار می‌شود. مردم محلی در این روز به شکرانه پایان صید لباس‌های رنگی پوشیده و به جشن و پای‌کوبی می‌پردازند. شناکردن، انداختن لباس‌های کهنه در آب و خواندن دعای لوین ازجمله آداب این جشن است.

علاوه بر این، مراسم بادبان‌کشی نیز یکی دیگر از مراسمات مردمان این جزیره است که نمادی از رونق کشتیرانی و تجارت دریایی قشم به شمار می‌رود و قدمتی دیرینه دارد. در این مراسم ابتدا به ستایش و مدح پیامبر اکرم و ائمه اطهار پرداخته می‌شود سپس با رزیف خوانی و موسیقی سنتی ادامه یافته و در نهایت با برافراشتن بادبان کشتی‌ها مراسم به پایان می‌رسد. مردم این جزیره در سالیان گذشته قبل از سفر به کشورهای هند، آفریقا و غیره، مراسم بادبان کشی را اجرا می‌کردند.

مراسم مولودی‌خوانی در اعیاد خاص، مراسم قبله رفتن جهت طلب باران، زنبیل گردانی، جشن نخل و خرما، مراسم زار و غیره نیز از دیگر مراسمات مردمان این جزیره محسوب می‌شوند.

شهرهای جزیره قشم

شاید خیال کنید «مگر یک جزیره می‌تواند شهر هم داشته باشد؟» با اصلاحات قانونی صورت گرفته در سال ۱۳۹۷ و مرزکشی‌های جدید، شهرستان قشم از سه بخش تشکیل شد: حرا، مرکزی و شهاب. باید گفت مجموع شهرها و روستاهای موجود در این سه بخش، به بیش از ۶۹ مورد می‌رسد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به لارک، درگهان قشم،‌ بندر لافت و… اشاره کرد. جمعیت ساکن این شهرها و روستاها عموما به لهجه‌ی قشمی صحبت می‌کنند؛ گویش شیرینی که ترکیبی از واژه‌های فارسی، هندی و عربی است.

اقتصاد قشم

اقتصاد قشم
اقتصاد مردم قشم بر پایه ماهیگیری و دامداری استوار است – عکاس: yousef baykani

اگر کنار دریا ایستاده و در حال تماشای جز و مد قشم باشید، در افق لنج‌ها و قایق‌های صیادان را خواهید دید. یکی از پایه‌های اقتصاد این منطقه صنعت ماهیگیری است. وجود درختان حرا در قشم باعث شده خوراک مناسبی برای انواع دام موجود باشد. همین امر باعث شده با وجود نوع خاص اقلیم جزیره قشم، دامداری در آن‌جا پا بگیرد.

اما مهم‌تر از همه تبدیل این جزیره به یک منطقه‌ی آزاد‌، باعث توسعه‌ی آن نیز گردیده است. در کنار سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، رونق گردشگری قشم به پیشرفت اقتصادی مردم انجامیده است. از تأثیرات این اتفاق نیز، می‌توان به رشد خانه‌های بومگردی اشاره کرد. پس اگر دنبال یک اقامت اصیل می‌گردید، از این اقامتگاه‌های سنتی اتاقک غافل نمانید.

آب‌ و هوای قشم

آب و هوای قشم
معمولا آب‌وهوای قشم در طول سال گرم و خشک است – عکاس: علی مرادی

در ادامه‌ی معرفی قشم، نوبت به آشنایی با اقلیم این جزیره می‌رسد. با توجه به گرم و خشک بودن هوای جزیره‌ی قشم،‌ عجیب نیست دمای هوا در فصل گرما به ۴۶ درجه‌ی سانتی‌گراد هم برسد. از طرفی وجود دریا در اطراف این ناحیه، باعث افزایش میزان رطوبت هوا نیز خواهد شد. از آن طرف دمای هوا در زمستان چندان سرد نمی‌شود و نهایتاً به ۱۶ درجه‌ی سانتی‌گراد خواهد رسید.

برای مسافران زمستانی این خبر خوبی است؛ چرا که در فصل زمستان هم هنوز فرصت استفاده از تفریحات آبی وجود دارد. اگر به این توضیحات دقت کرده باشید، احتمالاً تصوری از اقلیم قشم هم خواهید داشت. با این شاخصه‌های جوی، توقع بارندگی فراوان در قشم خواسته‌ی زیاده‌ای است. باید گفت به طور میانگین، قشم سالانه ۱۱ روز بارندگی را تجربه می‌کند.

بهترین زمان سفر به قشم

بهترین زمان سفر به قشم
بهترین زمان سفر به قشم فصل زمستان و اوایل بهار است – عکاس: ali torabi

حالا که اجمالاً فهمیدید قشم کجاست، شاید دل‌تان هوس سفر کرده باشد. از خودتان می‌پرسید کدام فصل را انتخاب کنم که تا لذت بیشتری نصیبم شود. جواب این سؤال قدری به شرایط زندگی و حتی ذائقه‌ی شما بر می‌گردد. اگر با گرمای هوا مشکلی ندارید و تحمل هوای شرجی را دارید، پس همه‌ی فصول مناسب‌تان است.

البته تابستان فصل رونق بازارها و خرید در قشم هم هست. اگر می‌خواهید با دست و بالی پر به خانه برگردید، پس تابستان اصلاً هم بد نیست. اما اگر هوای خنک و معتدل را ترجیح می‌دهید، بهتر است تا رسیدن زمستان صبر کنید. در این فصل دمای هوای پایین می‌آید و از گرما یا سرمای شدید خبری نخواهد بود.

اجاره سوئیت در قشم با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدنی‌های قشم

هرچقدر هم از جلوه‌ی این جزیره بگوییم، باز هم بدون دیدن قشم این قشنگی قابل درک نخواهد بود. احتمالاً هر چه بیشتر با قشم آشنا شوید، برای مسافرت به‌ آن‌جا مشتاق‌تر خواهید شد. پس شما را معطل نمی‌گذاریم و سراغ دیدنی‌های جزیره قشم می‌رویم.

قلعه پرتغالی‌های قشم

قلعه پرتغالی‌ها
قدمت قلعه پرتغالی‌ها به 5 قرن پیش بازمی‌گردد – عکاس: Ali kashani zadeh

بگذاریم شروع این سفر مجازی را با جاذبه‌ای آشنا شروع کنیم. در کتاب‌های تاریخ مدرسه چندین دفعه نام قلعه پرتغالی‌ها آمده است. با سفر به قشم فرصت بازدید بدون واسطه از این جاذبه‌ی تاریخی راخواهید داشت. قدمت این قلعه به حدود ۵ قرن پیش می‌رسد و در بخش شمالی این جزیره قرار دارد. خاک سرخ رنگ جزیره‌ی هرمز، بخش مهمی از مصالح به کار رفته در قلعه‌ی پرتغالی‌ها است.

برای همین هم دیوارهای سنگی و سطح کف آن جلوه‌ی خاصی دارند. با گذر زمان تنها بخش‌های باقی مانده‌ی این جاذبه‌ به دیواره‌ی برج، دژ نگهبانی و آب‌انبار محدود شده است. اما بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. علاوه‌ بر این تماشای پلیکان‌ها و مرغ‌های دریایی اطراف قلعه پرتغالی‌ها، حس آرامش را برای‌تان تداعی می کند.

آدرس قلعه پرتغالی‌های قشم: ایران، استان هرمزگان، ضلع شمالی جزیره قشم

ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم
نمایی زیبا از ژئوپارک قشم – عکاس: Javad Zinati

یکی از مواردی که در معرفی قشم به مردم سایر کشورها نقش مهمی داشت، همین ژئوپارک است. همچنین این جاذبه‌ی قشم در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار حمایت‌ شده توسط یونسکو ثبت شد. یک نکته‌ی مهم دیگر درباره‌ي ژئوپارک قشم، اهمیت این ناحیه طبیعی-توریستی است؛ چرا که آن‌جا اولین ژئوپارک خاورمیانه محسوب می‌شود.

از ویژگی‌های اساسی چنین مکان‌هایی داشتن تنوع زیادی در زمینه‌ي زمین‌شناختی و زیست‌شناختی است. برای همین هم ژئوپارک‌ها به بخش‌های کوچک‌تری به نام ژئوسایت تقسیم می‌شوند. در این پارک هم ۲۵ ژئوسایت وجود دارد که بسیار شگفت‌انگیز هستند. پس حتماً بازدید از این جاذبه را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

آدرس ژئوپارک قشم: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم

دره ستارگان

دره ستارگان
دره ستارگارن از محبوب‌ترین و بهترین جاهای دیدنی قشم است – عکاس: Abolfazl Saberi

اگر از کرانه‌ی جنوبی قشم ۵ کیلومتر فاصله بگیرید،‌ به روستای برکه خلف خواهید رسید. در قسمت شمالی این روستا یکی از دیدنی‌‌ترین جاذبه‌های قشم قرار گرفته است. دره‌ی ستارگان در شب مانند مادری می‌شود که هزاران ستاره را روی دامن سیاه خود گذاشته است. اما آن‌چه این دره را معروف کرده، باورهای مردم بومی است.

برخی از اهالی معتقدند شب‌ها صدای ارواح و اجنه از این دره به گوش می‌رسد. البته دلیل علمی این قضیه به عوارض زمین دره‌ی ستارگان و وزش باد در بین آن‌ها بر می‌گردد. اگر شب به آن‌جا بروید اصلاً نگران نباشید. آن‌چه می‌شنوید صدای عبور باد از بین تپه‌های شنی بلند این منطقه است. اگر هم هنگام روز قصد بازدید دارید، حتماً به جزئیات منطقه دقت نمایید. چرا که ناهمواری‌های این دره، به شکل انواع حیوانات از جمله عقاب، تمساح و… درآمده و بسیار جالب‌اند.

آدرس دره ستارگان: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، شمال غرب روستای برکه خلف.

جنگل حرا قشم

جنگل‌های حرا قشم
درختانی که در این منطقه سر از آب بیرون آورده‌اند، بسیار دیدنی و منحصربه‌فرد هستند.

احتمالاً که حالا می‌دانید قشم کجاست، از شنیدن وجود جنگل در این جزیر تعجب کرده باشید. اما این اتفاق کاملاً جدی است! البته که قشم منطقه‌ای گرم و دور از آب شیرین محسوب می‌شود، اما درخت حرا از پس این آب‌وهوا هم برمی‌آید. تماشای درختان بیرون زده از آب و شناور روی تپه‌های کوچک، بسیار تازه و فراموش نشدنی خواهد بود.

در درون این جنگلِ ۲٬۴۰۰ هکتاری علاوه‌بر درختان انواع پرندگان، دوزیستان و حتی آبزیان مشاهده می‌شوند. برای حمایت از این سرمایه‌ی طبیعی نیز جنگل حرا قشم به یک منطقه‌ی حفاظت شده تبدیل گشته است. اگر می‌خواهید درخت‌های حرا،‌ لک لک، مرغ دریایی، خرچنگ و… را از نزدیک ببنیند، با یک ناخدا‌ی باتجربه همراه گردید. زیرا از طریق جزیره راه دسترسی مستقیمی به این منطقه وجود ندارد و باید به آب زد.

آدرس جنگل‌های حرا: ایران، استان هرمزگان، بین جزیره قشم و بندر خمیر، تنگه خوران خلیج‌فارس

گنبد و غار نمکی

گنبد و غار نمکی
رسوبات نمکی جمع شده به صورت دایره‌ای شکل فضایی عجیب‌وغریب را ایجاد کرده است.

در قسمت جنوبی جزیره قشم تپه‌ای ساخته شده از رسوبات نمکی و به شکل دایره وجود دارد. در دل این جاذبه‌ی زیبا یک غار بسیار عجیب نهفته است. با ورود به آن غار، شاهد طولانی‌ترین غار نمکی جهان با طول ۶۶۰۰ متر خواهید بود. جدا از درازای زیاد، قندیل‌های بلورین آویزان از سقف هم بسیار جذاب و دیدنی هستند.

این کریستال‌های سفید نمک قدمتی بیش از ۵۷۰ میلیون سال دارند. شاید برای شما هم باور‌نکردنی باشد که به چه سادگی می‌توان در طول زمان سفر نمود. اما جزیره‌ی قشم این امکان را به‌راحتی برای شما فراهم کرده است. همچنین وجود یک حوضچه‌ی کوچک آب نمک جلوه‌ی خاصی به تمام فضا می‌بخشد. در آخر باید گفت این دیدنی قشم هم، خوشبختانه به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

آدرس غار نمکی: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم،90 کیلومتری شهر قشم.

غار خربس

غار خربس
قدمت غار خربس به دوران مادها بازمی‌گردد – عکاس: Ario Barzan

در ادامه معرفی قشم و جاذبه‌های آن، باید مجدداً از جزیره فاصله بگیریم. اگر ۱۵ کیلومتر از سمت شرق جزیره دور شویم، به روستای خربس خواهیم رسید. درون این روستا غاری قرار دارد که قدمت آن به دوران حکمرانی مادها برمی‌گردد. همچنین گفته می‌شود غار خربس یکی از پرستشگاه‌های آیین میترا بوده است. اگر بر فراز این غار قدم بزنید علاوه‌بر مشاهده‌ی تپه‌های مرجانی، به لانه‌ی یکی از نادرترین گونه‌های عقاب می‌رسید. در روبروی غار نیز یک قبرستان تاریخی وجود دارد که آن را هم از دست ندهید.

آدرس غار خربس: ایران، استان هرمزگان، سمت راست جاده قشم به روستای رمچاه و روستای خربس

ساحل قشم

ساحل قشم
ساحل قشم؛ مکانی مناسب برای همه افراد – عکاس: Amir hpr

هر چه تا این‌جا گفتیم بیشتر ناظر به خشکی بود، اما بیایید قدری هم سراغ آب برویم. قشم با داشتن چندین ساحل مکان مناسبی برای کسب مجدد آرامش است. هیچ‌چیزی نمی‌تواند بهتر از نشستن در برابر غروب دریا و گوش سپردن به صدای موج، غصه‌های آدم را بزداید. البته باید گفت نه تنها قشم بلکه روستاهای تابع آن هم از سواحل خوش‌جلوه‌ای برخوردارند. اگر به سراغ ساحل نقره‌ای قشم بروید، تابش آفتاب بر سطح آب را نقره‌ای رنگ می‌بینید. دلیل این منظره‌ی بی‌نظیر کانی‌های موجود درون خاک ساحل است.

اگر به دنبال یک پارک ساحلی زیبا و پرامکانات هستید، حتماً به ساحل زیتون سر بزنید. علاوه‌بر وجود انواع تجهیزات و امکان تفریح‌های آبی، مراکز خرید خوبی هم آن‌جا هست. خارج از قشم نیز سواحل نیلگونی مثل شیب‌دراز، مسن، سوزا و سلخ هم مشتاق دیدار شمایند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی قشم را مطالعه کنید.

تفریحات قشم

تفریحات قشم
قشم از بهترین شهرها برای انجام تفریحات مختلف – عکاس: Amir hpr

قشم یکی از زیباترین شهرهای گردشگری جنوب ایران است که با داشتن جاهای دیدنی، اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری متنوع، بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. در این جزیره علاوه بر جاذبه‌های دیدنی، تعداد زیادی تفریحات آبی و غیر دریایی مهیج نیز برای مسافران فراهم شده است تا تجربه خوش سفر برایتان دوچندان شود. ازجمله این تفریحات مهیج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلای بورد

فلای بورد
فلای بورد ترکیبی از اسکی روی آب، شنا و جت اسکی است.

فلای بورد یکی از تفریحات آبی و مهیج جزیره قشم به شمار می‌رود که از ترکیب اسکی روی آب، شنا و جت اسکی تشکیل شده است و تجربه پرواز روی سطح آب را برایتان به ارمغان می‌آورد. این ورزش هیجان‌انگیز متصل به جت اسکی است و فشار و پمپاژ آب و حرکت جت اسکی شما را بین زمین و هوا نگه می‌دارد.

پاراسل

پاراسل
با پاراسل بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس پرواز خواهید کرد.

پاراسل یکی از تفریحات آبی و هوایی جزیره قشم است که تجربه پروازی هیجان‌انگیز بر فراز آب‌های نیلگون خلیج‌فارس را برایتان میسر می‌سازد. این بازی مفرح که هم به‌صورت انفرادی وهم گروهی امکان‌پذیر است، با استفاده از یک چتر به نام پاراسل که به یک قایق موتوری متصل شده است، انجام می‌گیرد. با حرکت و افزایش سرعت قایق، پاراسل بر بالای سطح دریا به پرواز در می‌آید و با استفاده از آن می‌توانید جزیره قشم و زیبایی‌های حیرت‌انگیز آن را از بالا نظاره‌گر باشید.

شاتل سواری

شاتل سواری
شاتل سواری؛ مهیج‌ترین تفریح آبی قشم

شاتل سواری یکی از پرطرف‌دارترین و مهیج‌ترین تفریحات آبی جزیره قشم است که در سفرتان به ساحل این جزیره می‌توانید تیوپ‌های رنگی آن را روی آب ببینید. این تیوپ‌ها به‌وسیله یک کابل به یک قایق موتوری متصل شده‌اند و با سوارشدن بر آن‌ها و حرکت قایق تندرو به‌سرعت بر روی آب کشیده خواهید شد.

اسکی روی آب

اسکی روی آب
اسکی روی آب؛ تفریحی انفرادی و هیجان‌انگیز

اسکی روی آب یکی از تفریحات مهیج، پرطرف‌دار و درعین‌حال مقرون‌به‌صرفه جزیره قشم است که به‌صورت انفرادی انجام می‌گیرد. در این بازی مفرح با به‌پاکردن تخته‌های اسکی، پوشیدن جلیقه نجات و دستکش مخصوص، طناب را که به یک قایق موتوری پرسرعت متصل است، با دو دستانتان گرفته و با حرکت کشتی با هیجانی وصف‌ناپذیر بر روی آب‌های خلیج‌فارس کشیده خواهید شد.

بنانا سواری

بنانا سواری
لذت تجربه بناناسواری هم به صورت انفرادی و هم گروهی امکان‌پذیر است.

بنانا سواری نیز یکی دیگر از تفریحات آبی و هیجان‌انگیز قشم است که هم به‌صورت انفرادی و هم پنج نفره انجام می‌گیرد. در این بازی هیجان‌انگیز تیوپ‌هایی به شکل موز وجود دارند که به‌وسیله طنابی به قایق‌های تندرو متصل هستند و با افزایش سرعت قایق‌ها این تیوپ‌ها با سرعت بالایی بر روی آب کشیده می‌شوند.

جت اسکی

جت اسکی
در جت اسکی لذت دریانوردی با سرعت بالا را تجربه خواهید کرد.

تفریحات جزیره قشم به‌قدری متعدد و متنوع هستند که قطعاً در انتخاب هرکدام از آن‌ها دچار مشکل خواهید شد. جت اسکی نیز یکی دیگر از تفریحات دریایی مهیج جزیره قشم است که ساختاری شبیه موتور دریایی دارد و تجربه دریانوردی با سرعت بالا در جزیره قشم را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

غواصی در جزیره قشم

غواصی در جزیره قشم
در غواصی از نزدیک نظاره‌گر انواع مختلف آبزیان خواهید بود.

به جرئت می‌توان گفت که تمام تفریحات جزیره قشم یک‌طرف، غواصی و تماشای شگفتی‌های زیر آب و موجودات آبزی از فاصله‌ای نزدیک هم طرف دیگر. غواصی یکی از مهیج‌ترین و درعین‌حال گران قیمت‌ترین تفریحات دریایی قشم است که لذت سفر به دنیای زیر آب را برایتان میسر می‌سازد و با استفاده از آن می‌توانید ماهی‌ها، مرجان‌ها و دیگر موجودات آبزی را از نزدیک تماشا کنید.

اسکوتر زیردریایی

اسکوتر زیردریایی
در اسکوتر زیردریایی به یک وسیله شبیه موتور، سوار خواهید شد.

اسکوتر زیردریایی برای کسانی که شنا و غواصی بلد نیستند اما دوست دارند به اعماق دریا رفته و شگفتی‌های زیر دریا را تماشا کنند، بهترین گزینه است. دستگاه اسکوتر زیردریایی شکلی شبیه موتور دارد و به یک کپسول اکسیژن متصل است و با استفاده از آن می‌توانید در زیر دریا به‌آسانی نفس بکشید. اسکوتر زیردریایی جزء تفریحات دریایی مهیج و تک‌نفره و درعین‌حال گران‌قیمت جزیره قشم به شمار می‌رود.

قایق‌سواری

قایق‌سواری
با قایق‌سواری به جای‌جای قشم سفر خواهید کرد.

قایق‌سواری بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس و مشاهده جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، بخش دیگر از تفریحات دریایی و مهیج جزیره قشم به شمار می‌روند. با سوارشدن بر این کشتی‌ها که در جای‌جای جزیره قشم واقع ‌شده‌اند، می‌توانید سفری زیبا در دل آب‌های نیلگون خلیج‌فارس داشته باشید و از زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای باشکوه این جزیره دیدن کنید.

پارک آبی قشم

پارک آبی قشم
پارک آبی قشم امکانات مختلفی دارد.

پارک آبی قشم با مساحت 2 هزار مترمربع، یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین پارک‌های آبی ایران است. این پارک با داشتن بخش‌های مختلف تفریحی ازجمله استخر، جکوزی، چاله فضایی، سرسره‌های منحنی متعدد، سالن بیلیارد، کافی‌شاپ، رستوران و برخورداری از مجهزترین و مرغوب‌ترین وسایل آبی، لحظات به‌یادماندنی را برای گذراندن اوقات فراغت و یک روز تفریحی در سفرتان به قشم برایتان رقم خواهد زد.

پاراگلایدر

پاراگلایدر
پاراگلایدر؛ تفریحی غیرآبی ولی پر از هیجان

پاراگلایدر یکی از تفریحات هیجان‌انگیز و غیردریایی جزیره قشم است. پاراگلایدر در واقع یک چتر موتوردار است که با سوارشدن بر آن می‌توانید پروازی دلنشین و امن را تجربه کرده و مناظر زیبا و دیدنی ساحل قشم را از نمایی بالا نظاره‌ کنید.

سوغات و صنایع دستی قشم

سوغات و صنایع دستی قشم
ادویه‌های جزیره قشم زبانزد عام و خاص است.

حیف است به چنین سفری بیایید و هیچ یادگاری باخود همراه نکنید. هر کس که می‌داند قشم کجاست، ادویه‌های این شهر را هم می‌شناسد. بخشی از طعم لذیذ غذاهای محلی به‌خاطر ادویه‌های خاص موجود در آن‌ها است. اگر شما هم عاشق این مزه‌ها شدید، با یادگار بردن ادویه می‌تواند دوباره آن طعم را تجربه کنید. همه‌ی ما لباس‌های زیبا و رنگارنگ زنان قشمی را دیده‌ایم. اگر می‌خواهید جلوه‌ی خاصی داشته باشید و یک عکس یادگاری زیبا بیندازید، پوشیدن این لباس‌ها ایده‌ی خلاقانه‌ای است.

وجود نخل‌های استوار، مواد اولیه یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی قشم را فراهم کرده است. برگ‌های خشک درخت خرما با زحمت دست هنرمندان ساکن این جزیره به انواع ظروف، سبد و… تبدیل می‌شوند. اگر به دنبال یک ظرف برای آجیل یا شیرینی می‌گردید، یک ظرف حصیری انتخاب منحصر‌به‌فردی است. از دیگر سوغات منطقه هم می‌توان به صنایع دستی دریایی، خرما، گلیم و… اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی قشم را مطالعه کنید.

مراکز خرید قشم

مراکز خرید قشم
قشم به داشتن بازارهای مختلفش معروف است – عکاس: saeed vakil

اصلاً نمی‌شود نام قشم را شنید و به خرید فکر نکرد. جدا از تبدیل این جزیره به یک منطقه‌ی آزاد، وجود مراکز تجاری فراوان شما را ناخودآگاه به خرید کردن ترغیب می‌نماید. برخی از این مراکز خرید عبارتند از:

  • بازار سنتی قشم
  • سیتی سنتر 1 و ۲ قشم
  • متجمع تجاری فردوسی
  • مجتمع تجاری خلیج فارس
  • مجتمع تجاری ستاره
  • و…

غذاهای محلی قشم

غذاهای محلی قشم
در قشم می‌توانید بهترین و خوشمزه‌ترین غذاها را بیابید.

اصلاً معرفی قشم بدون توضیح غذاهای لذیذ این منطقه کامل نمی‌شود. وجود دریایی بخشنده و ادویه‌های خوش عِطر، نتیجه‌ای جز یک غذای خوش عِطر و طعم ندارد. قبل از هرچیزی خوردن غذای محلی با نان سنتی چندین برابر بیشتر می‌چسبد. پس حتماً در هنگام سفر به قشم نان تمشی را امتحان کنید. اگر در حال میل صبحانه بودید نوشیدنی شیرچای را نیز از دست ندهید.

در وعده‌ی ناهار یا شام هم می‌توانید سراغ یکی از خوشمزه‌ترین غذاها، یعنی قلیه‌ماهی بروید. علاوه‌ بر این هوآری (مرغ و ماهی)، هلیم گندم، ماهی برشته و… نیز در سفره‌ی مردم قشم جای خاصی دارند.

رستوران‌های قشم

وقتی می‌خواهیم غذای جدیدی را میل نماییم، طبیعتاً به‌دنبال بهترین و اصیل‌ترین طعم می‌گردیم. از همین رو هم بسیاری مسافران در زمینه‌ی غذا دقت زیادی به خرج می‌دهند. یکی از دغدغه‌های این افراد نیز پیدا کردن رستورانی باکیفیت است. خیال‌تان تخت باشد. چرا که قشم پر از رستوران‌های باکیفیت و مطمئن است؛ رستوران‌هایی چون:

  • قلعه
  • حاج غفور
  • رستوران خاله
  • الوند
  • رستوران نعیم
  • رستوران شب‌های دفاری
  • آبشار
  • رستوران امیران

راه‌های دسترسی به قشم

راه‌های دسترسی به قشم
با هر وسیله نقلیه‌ای که به قشم بروید مطمئن باشید خاطرات خوبی خواهید داشت.

حالا که تقریباً معرفی قشم به نقطه‌ی مناسبی رسیده، باید به دنبال راهی برای رسیدن به مقصدمان باشیم. شما می‌توانید با ماشین شخصی، قطار، اتوبوس، تاکسی و هواپیما به قشم بروید، هر روشی را که انتخاب کنیم، حس‌وحال و مزایای خودش را دارد.

آیا قشم فرودگاه دارد؟

یکی از سوالات مهم درباره قشم این است که: آیا قشم فرودگاه دارد؟ بله قشم یک فرودگاه بین‌المللی دارد. از بعضی شهرها نیز به مقصد قشم پرواز وجود دارد، کافی است به سایت‌های فروش هواپیمایی رجوع کنید و ببینید آیا از شهر موردنظرتان به قشم پرواز وجود دارد یا نه. در مورد تهران به قشم، روزانه پروازهای مختلفی وجود دارد.

  • مدت زمان تهران تا بندرعباس با هواپیما: حداکثر 2 ساعت

چطور با قطار به کیش برویم؟

اگر به دنبال سفری راحت هستید و از آن طرف نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی کنید، قطار انتخاب خوبی خواهد بود. کافی است بلیت قطار بندرعباس را پیدا کنید و در کوپه‌ی خودتان بنشینید. در طول راه به صدای قطار و عبور از راه‌ها دل بسپارید تا سفر کوتاه‌تر شود. بعد از پیاده شدن در آن‌جا باید به اسکله شهید حقانی بروید و سوار کشتی‌های اتوبوسی به مقصد اسکله شهید ذاکری در قشم شوید ساعت کار اسکله از ساعت ۶ تا ۲۳:۳۰ است، البته قبل از رفتن به اسکله حتما زمان حرکت کشتی‌ها را در سایت چک کنید چون در بعضی مواقع اسکله به دلیل وزش باد شدید و مواج بودن دریا تعطیل می‌شود.

برای اطمینان از حرکت کشتی‌ها می توانید با شماره تلفن اسکله شهید حقانی بندرعباس: ۰۷۶۳۲۲۳۷۷۸۱تماس بگیرید و اطلاعات لازم را دریافت کنید.

  • فاصله تهران تا بندرعباس با قطار: حداقل 1200 کیلومتر و حداکثر 1500 (دارای 3 مسیر)
  • مدت زمان تهران تا بندرعباس با قطار: حداکثر 16 ساعت
  • ایستگاه های مسیر قطار: محمدیه در قم، کاشان، بادرود، زواره، نائین، اردکان، میبد، یزد، بافق، احمدآباد، سیرجان، تزرج و فین.

چطور با ماشین شخصی به قشم برویم؟

 در صورت تمایل به سفر با خودروی شخصی می‌توانید از بندرعباس به بندر پل رفته و پس از آن با لندینگ کرافت یا خودروبر به جزیره قشم برسید، می‌توانید ماشینتان را در یکی از پارکینگ‌های بندرعباس پارک کنید و بدون ماشین به جزیره قشم بروید.

چطور با اتوبوس به قشم برویم؟

برخی افراد هم علاقه‌مند یک سفر دسته‌جمع و گروهی هستند. زدن به دل جاده و صحبت‌های گرم صمیمی، لذت مسافرت را چندین برابر خواهد کرد، در این صورت برای مسافرت زمینی با اتوبوس به بندرعباس رفته و با کشتی به مقصد برسید.

اقامت در قشم

شاید بپرسید بهترین اقامتگاه بوم گردی قشم را چطور پیدا کنیم؟ از همه‌ی موارد که بگذریم بدون وجود یک سقف مطمئن، آرامشی نخواهیم داشت. چه در شهر خودمان و چه در هنگام سفر همه‌ی ما به دنبال سکونت‌گاهی مناسبیم. برای اقامت در قشم نگران نباشید و به سراغ بستن چمدان‌تان بروید. تنها کار لازم برای یافتن و رزرو یک اقامتگاه بهترین اقامتگاه بوم گردی قشم مناسب، مقرون‌به‌صرفه و مطمئن باز کردن سایت اتاقک است.

شما بدون صرف هزینه‌ی اضافی و در کم‌ترین زمان می‌توانید به اجاره سوئیت و ویلا در قشم بپردازید و اقامتگاه دلخواه خود را جستجو کنید. در این سایت انواع اقامتگاه‌ها با قیمت‌های مختلف وجود دارد اگر دنبال یک اقامتگاه با امکانات خوب و قیمت مناسب هستید اتاقک بهترین انتخاب است به این ترتیب می‌توانید هزینه سفر به قشم را نیز کاهش دهید. بعد از پیدا کردن گزینه‌ی مورد نظرتان هم از طریق همین سایت آن را رزرو کنید. با آرزوی سفری خوش برای شما.

فاصله قشم از مناطق مهم چند کیلومتر است؟

فاصله قشم تا درگهان 21 کیلومتر

فاصله قشم تا جزیره هرمز 52 کیلومتر

فاصله قشم تا جزیره هنگام 54 کیلومتر

فاصله قشم تا جنگل حرا 74 کیلومتر

فاصله قشم تا بندرعباس 32 کیلومتر با لنج 20 کیلومتر

فاصله قشم تا جزیره ناز 27 کیلومتر

نکاتی که در سفر به قشم لازم است بدانید.

  • اگر در سفرتان به جزیره قشم قصد رفتن به ساحل و انجام تفریحات دریایی را دارید بهتر است قبل از رفتن از شرایط آب‌وهوا مطلع باشید چرا که در صورت نامساعد بودن شرایط جوی، اجازه انجام بازی‌ها وجود ندارد.
  • قشم با داشتن جاذبه‌های دیدنی و تفریحی فراوان به یکی از مقاصد توریستی ایران تبدیل شده است؛ بنابراین باتوجه‌ به گردشگرپذیر بودن این جزیره بهتر است قبل از سفر محل اقامتتان را رزرو کنید؛ چون ممکن است زمانی که به قشم می‌رسید اقامتگاه‌ها پر شده باشد، در آن صورت در پیدا کردن اقامت مناسب دچار مشکل خواهید شد.
  • با توجه به آب‌وهوای گرم و شرجی جزیره قشم، در هنگام ساحل‌گردی در اطراف این جزیره حتماً از وسایل ضروری ازجمله ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید تا دچار گرمازدگی نشوید و همچنین پوستتان آسیب نبیند.
  • جزیره قشم علاوه بر ساحل زیبایی که دارد از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی متنوع دیگری نیز برخوردار است؛ بنابراین برای اینکه از سفرتان بیشترین لذت را ببرید بهتر است پیش از سفر به این جزیره لیستی از جاذبه‌های دیدنی که مایل هستید از آن‌ها بازدید کنید را تهیه کنید.
  • قبل از سفر به جزیره قشم بهتر است برای هزینه‌های مهم سفر ازجمله هزینه اقامت، هزینه تفریح، هزینه خرید و گشت‌وگذار و غیره به طور کامل برنامه‌ریزی کنید؛ و مطابق با بودجه‌ای که برای هریک در نظر گرفته‌اید در سفر پیش برید.

پرسش‌های متداول درباره قشم

قشم کجاست؟

قشم یکی از جزایر خلیج فارس است و در استان هرمزگان قرار گرفته است. قشم با بندر لنگه همجوار است و از سوی دیگر به جزایر هنگام، لارک، تنب کوچک و بزرگ، ابوموسی و هرمز هم نزدیک است.

بهترین زمان سفر به قشم کی است؟

اواخر پاییز و زمستان

معروف‌ترین جاهای دیدنی قشم کدام‌اند؟

قلعه پرتغالی‌های قشم، ژئوپارک قشم، دره ستارگان، جنگل حرا قشم، جزیره ناز

معروف‌ترین رستوران‌های قشم کدام‌اند؟

قلعه، حاج غفور، رستوران خاله، الوند، رستوران نعیم

چطور به قشم برویم؟

می‌توانید با ماشین شخصی، قطار، اتوبوس، تاکسی و هواپیما به قشم بروید. از بسیاری شهرها ی ایران پرواز مستقیم به سمت فرودگاه قشم وجود دارد. برای سفر با قطار باید با قطار بندرعباس بروید و  بعد از پیاده شدن در آن‌جا باید به اسکله شهید حقانی بروید و سوار کشتی‌های اتوبوسی به مقصد اسکله شهید ذاکری در قشم شوید البته قبل از رفتن به اسکله حتما زمان حرکت کشتی‌ها را در سایت چک کنید چون در بعضی مواقع اسکله به دلیل وزش باد شدید و مواج بودن دریا تعطیل می‌شود، در صورت تمایل به سفر با خودروی شخصی می‌توانید از بندرعباس به بندر پل رفته و پس از آن با لندینگ کرافت یا خودروبر به جزیره قشم برسید.

4.4/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *