جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات قشم | یادگاری از بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس

قشم،‌ بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس، در استان هرمزگان قرار دارد. شهرستان قشم از مناطق آزادی است که زیر نظر سازمان مناطق آزاد اداره می‌شود، به همین دلیل بازارهای این جزیره رونق زیادی دارند، قشم به معنای واقعی کلمه جایی عجیب و شگفت‌انگیز است. جزیره‌ای که پدیده‌های طبیعی بسیار زیبا و نایابی در آن قرار دارند و سرزمینی منحصربه‌فرد در قلب خلیج فارس محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر مقاله قشم کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات قشم

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به قشم، خرید سوغاتی است. گشت‌‌و‌گذار در بازارهای رنگارنگ صنایع دستی قشم آن قدر حال و هوای خوبی دارد که بسیاری از گردشگران فقط به قصد خرید به این جزیره سفر می‌کنند. البته ناگفته نماند که ارزانی و تنوع اجناس در منطقه آزاد تجاری قشم هر کسی را برای خرید وسوسه می‌کند. اگر شما هم به سوغاتی‌های رنگی رنگی جنوبی علاقه دارید، در این نوشتار با ما همراه باشید تا صنایع دستی قشم، بزرگترین جزیره کشور و خلیج فارس را با هم مرور کنیم.

برقع و لباس محلی جزیره

برقع و لباس محلی جزیره

برقع یا روبند سنتی یکی از پوشش‌های زنان جزیره است که از محبوب‌ترین صنایع دستی شهرستان قشم در میان گردشگران به شمار می‌رود. انواع برقع را می‌توانید از بازارهای محلی جزیره در رنگ‌های گوناگون قرمز، سبز، مشکی و… تهیه کنید. این روبندها از بالای ابرو تا زیربینی را می‌پوشانند و برای عکاسی در طبیعت زیبای قشم بی‌نظیرند.

لباس‌های رنگارنگ و زیبای جزیره هم که نیاز به تعریف ندارند. این البسه به دست دختران و مادران جزیره مزین به هنر سوزن‌دوزی، شک‌بافی، گلابتون‌دوزی، زری دوزی و خوس دوزی می‌شوند تا شن‌های رنگین جزیره را تداعی کنند. اگر گشتی در بازار سنتی قشم بزنید می‌توانید زیورآلات سوزن‌دوزی شده و کیف و کفش سنتی رنگارنگ را نیز پیدا کنید. بدون شک عاشق این دستبافته‌های رنگی و خوش‌دوخت خواهید شد! پس برای خرید این محصولات پیش از سفر برنامه‌ریزی کنید و وقت زیادی را برای گردش در بازارهای قشم اختصاص دهید.

ساز عود یا بربط

عود بر روی گلیم های دستبافت رنگی

ساخت عود یا بربط که از گوش‌نوازترین سازهای سنتی ایرانی است، در قشم انجام می‌شود. هنر عودسازی یکی از اصیل‌ترین صنایع دستی قشم به شمار می‌‌آید که برای علاقه‌مندان به موسیقی جنوبی، ساز بسیار ارزشمندی است. اگر به موسیقی سنتی علاقه دارید، در سفر به قشم یک عود خوش‌صدا تهیه کنید تا به این ترتیب خاطره سفر به جزیره برای همیشه در ذهنتان ثبت شود! عود شباهت زیادی به تار دارد اما بزرگتر از آن است.

زیورآلات صدفی

تعدادی از انواع صدف و ستاره دریایی از خلیج فارس

اهالی جزیره وقتی از خانه‌های‌شان بیرون می‌آیند با موهبت‌های الهی نظیر ساحل و دریا روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها هر روز تابلوی نقاشی پرورگار متعال را تماشا می‌کنند و حس زیبایی‌شناسی‌شان تقویت می‌شود. مردم این دیار از هدیه‌های دریا که شامل صدف و مروارید و… است، زیورآلات زیبایی می‌سازند که در بازار‌های محلی قشم می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. قشمی‌ها از صدف‌های دریا برای تزئین آینه، جاقلمی، مجسمه و حتی کیف نیز کمک می‌گیرند.

اجاره سوئیت در قشم با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

لنج

یک لنج روی دریای آبی رنگ خلیج فارس و تعدادی آدم داخل لنج روی عرشه

لنج‌ها همان قایق‌های بزرگی هستند که شبیه به یک کشتی کوچک روی آب‌های خلیج‌ فارس شناورند و احتمالا در سفر به قشم یکی از آن‌ها را سوار شده‌اید. لنج‌سازی ایران به عنوان میراث معنوی در یونسکو به ثبت رسیده و هنری اصیل و برخواسته از طبیعت قشم است. قطعا لازم به توضیح نیست که این لنج‌های بزرگ درون ساک سفرتان جا نمی‌شوند! اما می‌توانید نمونه‌های کوچک و اسباب‌بازی آن را برای کودکانتان هدیه بخرید و حتی به عنوان یک یادگاری از جزیره به خانه ببرید.

تور ماهیگیری

یک نفر در حال ماهیگیری با گرگوری

یکی دیگر از صنایع دستی قشم، بافت تور ماهیگیری است. این بافته قدیمی و سنتی جزیره، در شهرهای ساحلی و جزایر دیگر طرفداران بسیاری دارد. به این تورهایی که در قشم تولید می‌شوند، گرگور می‌گویند. بعضی از گردشگران این گرگور‌های فلزی را برای تزئین و دکور خانه‌شان خریداری می‌کنند.

حصیر

تعدادی از محصولات حصیری دستبافت

محصولات حصیری یکی دیگر از صنایع دستی قشم هستند که از الیاف گیاهان منطقه به ویژه برگ درخت نخل ساخته می‌شوند. زنان و مردان محلی با هنر دست خود سینی، گلدان، سبد و ظرف میوه می‌بافند و به این ترتیب از طبیعت منطقه‌شان سازه‌ای هنری به‌وجود می‌آورند.

گلیم

در قشم نیز گلیم پیدا می‌شود. گلیم‌بافی از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است که در اغلب شهرهای کشور ردپای آن را می‌توان دید. قشمی‌ها با کمک نخ ابریشم، موی بز یا پشم گوسفند این زیراندازهای زیبا را می‌بافند و به اقتصاد خانواده‌شان کمک می‌کنند.

سوغاتی‌های خوشمزه قشم

اگر عاشق کشف طعم‌های جدید هستید و از امتحان کردن خوراکی‌های محلی لذت می‌برید، قشم را برای سفر انتخاب کنید. در این جزیره انواع غذاهای دریایی مثل زیبون، قلیه ماهی، ماهی کبابی، کلمبا و غوزی گوشت انتظار شما را می‌کشند! اما اگر دنبال میان وعده و سوغاتی خوراکی هستید، هم‌چنان همراه ما باشید تا محبوب‌ترین خوراکی‌های این دیار را به شما معرفی کنیم.

نان‌های محلی

نان تموشی

در گوشه و کنار جزیره زنان بومی را خواهید دید که به پخت انواع نان‌های سنتی قشم مشغولند. بیش از ۲۰ نوع نان سنتی در جزیره قشم پخته می‌شود که مشهورترین آن‌ها تموشی نام دارد. در پخت این نان خوشمزه خمیر را روی تابه داغی می‌گذارند و سپس روی آن پنیر یا تخم‌مرغ می‌ریزند و با سس ماهی نوش جان می‌کنند. از دیگر نان‌های محلی قشم می‌توان به نان پنیری، نان بالاتاوه، نان کروسی، نان خمیر، نان رخنه و نان دستی اشاره کرد که در سفر به این شهر می‌توانید طعم بی‌نظیر و دلچسب آن‌ها را بچشید.

کیک هلر

تعدادی کیک هلر که مرتب روی هم چیده شده اند

در ۱۸ کیلومتری جزیره قشم روستایی به نام هلر وجود دارد که دارای دو کارگاه شیرینی‌پزی و حلواپزی است. در این دو کارگاه شیرینی‌جات بسیار خوشمزه‌ای درست می‌شود که به گفته محلی‌ها در هیچ جای دنیا نظیر ندارند. یکی از این شیرینی‌ها، کیک هلر نام دارد که به همه قنادی‌های قشم نیز راه پیدا کرده است. کیک هلر را از ترکیب آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل درست می‌کنند و حالتی اسفنجی دارد. اگر به دنبال سوغاتی خوراکی هستید، یک بسته از این کیک‌ می‌تواند بهترین انتخاب برای عزیزانتان باشد.

ادویه‌های محلی

انواع ادویه از جمله هل، زنجبیل، فلفل قرمز و... داخل پاکت هایی کنار هم

اگر عاشق غذاهای جنوبی هستید، ادویه‌جات خوشمزه این دیار را با خود به شهرتان ببرید. چراکه به کمک آن‌ها طعمی جنوبی و بی‌نظیر به غذاهای‌تان خواهید داد و مانند یک آشپز جنوبی، غذاهای خوشمزه دریایی درست خواهید کرد. ناگفته نماند که ماهی‌های جنوب نیز از مهم‌ترین سوغاتی‌هایی هستند که در سفر به قشم می‌توانید خریداری کنید.

شکلات‌های وارداتی

شکلات کیت کت

یکی از پرطرفدارترین سوغات قشم که مختص به این جزیره هم نیست، شکلات‌های خارجی است! در منطقه آزاد تجاری قشم کالاهای وارداتی به قیمتی ارزان‌تر از شهرهای دیگر به فروش می‌رسند که در میان آن‌ها شکلات و خوراکی‌های وارداتی نیز یافت می‌شود. این خوراکی‌های خوشمزه را می‌توانید در اغلب مغازه‌های سطح جزیره پیدا کنید و دو سه بسته از آن‌ها را برای عزیزانتان هدیه ببرید.

خرما

مقدار زیادی خرما داخل کاسه ای فلزی بر روی رومیزی رنگی

خرما مشهورترین سوغات جنوب کشور است. به هر کدام از شهرهای جنوبی سفر کنید این میوه پرفایده نخلستان‌ها را پیش روی خود خواهید دید. در قشم نیز انواع مختلف خرماهای باکیفیت و تازه را می‌توانید بخرید و یک بسته از آن را با خود به خانه ببرید.

مسقطی محلی

مسقطی زرد رنگ ، مرتب چیده شده در یک بشقاب و با گل سرخ و خلال گردو تزئین شده روی رو میزی ترمه آبی

در این شهر نوعی مسقطی از ترکیب نشاسته، گلاب و زعفران تهیه می‌شود که بافتی نرم و طعمی خوشمزه و شیرین دارد. این شیرینی محلی علاوه بر قشم، در شهرهای دیگر کشور نیز تهیه می‌شود و طرفداران بسیاری به‌خصوص در میان کودکان دارد.

سخن آخر

 گردش در طبیعت بکر و خرید از بازارهای جزیره به همراه چشیدن طعم لذیذ غذاهای جنوبی از ویژگی‌های سفر به قشم است. حتما به بازارهای محلی قشم سربزنید، معمولا در بخش‌های مختلف قشم مثل جنگل حرا، جزیره ناز و… بازارهای کوچک محلی را خواهید دید که هنر دست مردمان قشم هستند حتما از این بازارها خرید کنید تا به اقتصاد کوچ و محلی قشم کمک کرده باشید.

3.6/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *