شهرهاغذاهای محلی

معرفی غذاهای محلی قشم | غذاهایی خوشمزه با عطر و طعم دلپذیر

«یادش بخیر چقدر خوشمزه بود! کاش باز هم فرصتی باشد تا دوباره به آن‌جا برویم».

این عبارت را ممکن است بعد از گذشتن چندین سال یا با مرور کردن خاطرات خود و نگاه کردن به عکس‌های سفرتان بگویید. هر شهری غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارد که قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. غذاهای جنوبی نیاز به تعریف و تمجید ندارد. بدون شک از میان انواع مختلف غذاها از یکی از آن‌ها خوشتان خواهد آمد. شما هم مشتاقید با غذاهای محلی قشم آشنا شوید؛ پس مرا تا آخر این مطلب از خوشمزه‌گردی همراه کنید تا با تک‌تک غذاهای قشم آشنا شوید.

کلمبا

کلمبا
کلمبا جزء مقوی‌ترین غذاهای محلی قشم است.

یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین غذاهای محلی قشم، غذای کلمبا است که از گندم پرک شده، ماهی و ترکیبی از سبزیجات نظیر گشنیز و شوید خرد شده به دست می‌آید. برای آماده کردن این غذا ابتدا گندم را در آب می‌جوشانند. سپس ماهی را جداگانه با زردچوبه و نمک جوشانده و ماهی را تا زمانی می‌پزند که استخوان‌های آن به راحتی جدا شود. در مرحله بعد ماهی پخته شده و سبزی خرد شده را به گندم پرک که در حال جوش است اضافه می‌کنند. بعد با روغن حیوانی همه مواد را مخلوط کرده و می‌پزند. در نهایت، بعد از پخت کامل با نان محلی آن را میل می‌کنند.

برای اجاره سوئیت قشم می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره سوئیت در قشم با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

ماهی کبابی

ماهی کبابی
برای پختن این غذا می‌توانید آن را به دو صورت مختلف روی ذغال یا روی آتش گاز قرار بدهید.

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم غذای ماهی کبابی است. اهالی قشم برای آماده کردن ماهی کبابی ابتدا شکم ماهی‌های سنگسر یا سر خو را خالی کرده، شسته و برای طعم‌دار کردن آن از سبزی معطر تازه (نظیر گشنیز و شوید) خرد شده، پیاز و فلفل استفاده می‌کنند. بعد از این مرحله ماهی را روی ورقه‌های فلزی به دو صورت مختلف روی ذغال یا روی آتش گاز قرار می‌دهند تا کبابی شود. البته عادت جنوبی‌ها این است که بعد از خوردن ماهی خرما میل کنند. شما هم می‌توانید طبق راه و روش آنان عمل کنید.

پودینی کوسه

پودینی کوسه
برای تهیه این غذا از گوشت کوسه یا ماهی استفاده می‌شود.

همانطور که از نام این غذا نیز مشخص است برای تهیه آن از ماهی یا گوشت کوسه استفاده می‌کنند. اگر به رستوران‌های قشم سری بزنید بدون شک این غذا را در منوی آن‌ها خواهید یافت. اما بیایید راه و روش پخت این غذا را برایتان شرح دهیم تا اگر هوس خوردن آن را کردید بتوانید به راحتی آن را درست کرده و نوش‌جان کنید.

برای تهیه این غذا گوشت ماهی یا کوسه را با نمک، زردچوبه و پیاز می‌جوشانند. سپس آن را با سیر، پیاز، سبزیجات مختلف از قبیل گشنیز و شوید خرد شده در روغن سرخ می‌کنند. بعد از انجام این مراحل مقداری رب گوجه‌فرنگی و لیموی عمانی به آن اضافه کرده و به آن اجازه می‌دهند تا کاملا پخته شود.

مهیاوه

یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و سنتی مردمان جزیره قشم مهیاوه است. مردمان قشم این غذا را به عنوان پیش غذای تند با نان محلی میل می‌کنند. برای تهیه کردن آن ابتدا ماهی کوچک مانند ساردین را تمیز کرده و پس از شستن زیر آفتاب خشک می‌کنند. سپس ماهی خشک شده را له کرده و برای طعم‌دار کردن آن از ادویه‌های مخصوص رازیانه، زردچوبه، فلفل و گشنیز استفاده می‌کنند.

در آخر نیز با نمک و آب آن را مخلوط کرده و به مدت 20 تا 30 روز آن را در معرض نور خورشید قرار می‌دهند. این غذا نه تنها در بین مردمان قشم بلکه در شهرهای دیگر همانند جهرم و لار سرو می‌شود. جالب است بدانید که مهیاوه با نام‌های دیگری از قبیل مهوه یا مهیابه نیز شناخته می‌شود.

نان توموشی

نان توموشی
نان توموشی را می‌توان با مهیاوه یا با یک فنجان چای نوش‌جان کرد.

دیگر پختن نان در خانه‌های مردم قشم مثل گذشته چندان رواج ندارد. شما می‌توانید انواع نان‌های مختلف از جمله نان توموشی را در رستوران‌ها و نانوایی‌‌های جزیره پیدا کنید. توموشی یک نان معمولی و نازک محلی است که می‌توان آن را با یک فنجان چای برای صبحانه یا عصرانه میل کرد. برای درست کردن این نان علاوه بر پنیر و تخم‌مرغ از ادویه مخصوص که از خاک سرخ جزیره تهیه می‌شود، استفاده می‌کنند. به علاوه، اغلب این نان را با مهیاوه به عنوان میان وعده کامل سرو می‌کنند.

زیبون

زیبون
زیبون با ذائقه بیشتر افراد سازگاری دارد.

زیبون را می‌توان جزء اصیل‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم محسوب کرد که اکثرا با ذائقه و سلیقه مردم سازگاری دارد. این غذای خوشمزه به صورت ته‌چین درست می‌شود. گفتنی است که به علت اینکه زیبون به صورت ته دیگ پخته می‌شود، ابتدا نان را کف قابلمه قرار می‌دهند. سپس ماهی و سیب زمینی خلالی درشت و سرخ شده، پیاز سرخ شده و ادویه را با یکدیگر مخلوط می‌کنند. در نهایت آن را روی نان ریخته و سپس اجازه می‌دهند برنج به طور کامل دم بکشد.

البته روش دیگری نیز برای پخت این غذا وجود دارد. فقط و فقط تفاوت آن این است که ماهی را ابتدا کف قابلمه قرار داده و سپس بقیه مواد را به آن اضافه می‌کنند. لازم به ذکر است که غذای زیبون از آن غذاهای خوشمزه و رسمی اهالی قشم است که در میهمانی‌ها و مراسمات عروسی طرفداران پروپا قرصی دارد.

موفلک

موفلک
موفلک؛ یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم

برای تهیه موفلک، ابتدا گندم را تفت می‌‌دهند تا رنگ آن تغییر کند (قهوه‌ای شود). سپس گندم‌ها را همانند برنج خیس می‌کنند. بعد از آن ماهی را در آب، زردچوبه و نمک می‌جوشانند تا استخوان‌های آن به طور کامل جدا شود. در همین حین گوشت ماهی را با پیاز سرخ کرده و دوباره با آبی که ماهی را با آن جوشانده بودند اضافه کرده و می‌گذارند تا دوباره به جوش آید. در آخر گندم‌های خیس شده را به مواد قبلی اضافه می‌کنند تا آب اضافی آن تبخیر شده و دم بکشد.

هواری

هواری یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی قشم است. معمولا اهالی قشم برای پخت این غذا از ماهی هور استفاده می‌کنند. با این حال اگر ذائقه شما چندان با ماهی هور سازگاری ندارد می‌توانید از ماهی‌های دیگری برای پخت این غذا استفاده کنید. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را خیسانده و کنار می‌گذارند. سپس پیاز را با سبزیجات معطر (گشنیز، شوید و شنبلیله) به همراه سیر رنده شده در روغن سرخ می‌کنند.‌ پس از اینکه مواد ذکر شده سرخ شد، ماهی را به آن اضافه کرده و برای طعم‌دار کردن آن از زرد‌چوبه، ‌‌فلفل و نمک استفاده می‌کنند. پس از اتمام، برنج را روی این مواد ریخته و می‌گذارند کاملا دم بکشد.

‌عنکاس

برای تهیه عنکاس ابتدا ماهی را به صورت قطعه‌های مربعی خرد می‌کنند و داخل دیگ با خرما و آب می‌پزند. سپس پیاز خرد شده را تفت می‌دهند. پس از اینکه پیاز آماده شد ماهی را به آن اضافه می‌کنند. در نهایت برای خوشمزه شدن بیشتر این غذا سیب زمینی را به همراه موادی از قبیل نمک، ادویه، فلفل، رب گوجه‌فرنگی و فلفل سبز را اضافه می‌کنند تا به طور کامل بپزد.

اجاره سوئیت در قشم با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

عنکاس (خشک شده)

عنکاس خشک شده همانطور که از نامش پیداست غذای خشکی است. تهیه این غذا آسان نیست و بسیار پر زحمت است. ابتدا گوشت را تکه تکه می‌کنند و به مدت ده روز جلوی آفتاب می‌گذارند تا خشک شود. بعد از اینکه گوشت‌ها را کباب کرده آن را کمی می‌کوبند تا بافت گوشت از هم باز شود. این غذای خوشمزه و لذیذ را با لیمو یا خارک خرما سرو می‌کنند.

برنج دیشو

برنج دیشو
تهیه غذای برنج دیشو بسیار راحت و آسان است.

یکی از پرطرفدارترین، خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین غذاهای محلی قشم برنج دیشو است. افرادی‌ که به طعم شیرین تمایل دارند پیشنهاد می‌کنیم حتما طعم این غذا را امتحان کنند. این غذا با شیره خرما تهیه می‌شود. ابتدا برنج را خیسانده و کنار می‌گذارند. سپس مقداری شیره خرما را با آب مخلوط کرده و روی اجاق قرار می‌دهند تا به جوش آید. هنگامی که شیره خرما به جوش آمد برنج را اضافه کرده و می‌گذارند آب آن تبخیر شده و دم بکشد. به علاوه، گفتنی است که این پلو را همراه با ماهی سرخ شده میل می‌کنند.

هواری چگو میگ (پلو بچه میگو)

هواری چگو میگ
میگو اصلی‌ترین عضو غذای هواری چکو میگ است.

هواری چکو میگ که با نام لارو خشک شده نیز شناخته می‌شود یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی قشم است. همانطور که از نام آن نیز مشخص است میگو اصلی‌ترین عضو این غذا به شمار می‌رود. این نوع میگو را در جنگل حرا و در فصل تخم‌ریزی صید می‌کنند. برای تهیه این غذا ابتدا میگو خشک شده را در آب می‌ریزند و سپس پوست آن را جدا می‌کنند.

پس از تفت دادن پیاز، میگو را به آن اضافه می‌کنند. زمانی که میگو سرخ شد به آن زردچوبه و آب اضافه می‌کنند. پس از آن نیاز است عدس آب پز شده و 2 استکان آب داغ به غذا اضافه شود. در نهایت زمانی که آب به جوش آمد، برنج خیس شده را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهند دم بکشد.

کاتوغ

کاتوغ
برای تهیه کاتوغ از ماهی شور استفاده می‌شود.

کاتوغ ‌یک نوع خورشت خوشمزه و لذیذ جنوب است که در قشم به فراوانی تهیه می‌شود. کاتوغ با ماهی شور تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا نمک اضافی ماهی را می‌گیرند، بعد از آن ادویه، سبزی معطر، گوجه و پیاز را به آب اضافه می‌کنند و می‌گذارند به طور کامل پخته شود و جا بیفتد. برای مزه‌دار کردن آن نیز از تمر هندی استفاده می‌کنند.

سخن آخر

عطر، طعم و خوشمزگی غذاهای قشم تمام نشدنی هستند. بو و عطر غذاها به هنگام رسیدن به جزیره هوش از سرتان خواهد برد. توصیه می‌کنیم در سفر به قشم حتما غذاهای متنوع و لذیذ این جزیره را امتحان کنید. در این مقاله تلاش کردیم شما را با انواع غذاهای قشم آشنا کنیم. به علاوه، نگران اقامتتان هم نباشید اتاقک در این مسیر کنار شماست و چه به دنبال اجاره سوییت باشد و چه اجاره ویلا همه و همه را می‌توانید از سایت پیدا کنید. راستی شما تجربه خوردن کدام یک از غذاهای محلی قشم را دارید؟

5/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *