جاهای دیدنیشهرها

معرفی کوچه مروی تهران | گذری برای خرید، تفریح و عکاسی

سال اول دانشگاه یک استاد شیمی داشتیم که عاشق گردشگری و کشف جاذبه‌های ایران بود و همیشه با آب و تاب فراوان کوچه پس کوچه‌های تهران را توصیف می‌کرد، طوری‌که همیشه بعد از کلاس با بچه‌ها راهی تهران‌گردی می‌شدیم. یکی از کوچه‌های محبوب برای استاد شیمی ما، کوچه مروی تهران بود و اعتقاد داشت هر دانشجوی عکاسی باید کوچه مروی را با تک تک جزئیات بلد باشد، اما چرا؟ بین این همه خیابان، کوچه و مراکز لوکس، چرا باید یک کوچه قدیمی در منطقه ۱۲ تهران اینقدر محبوب باشد؟!

در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک کوچه مروی را با جز‌ئیات معرفی می‌کنیم تا در انتهای مقاله شما هم مثل ما به این کوچه جذاب سری بزنید!

تاریخچه کوچه مروی تهران

تاریخچه کوچه مروی تهران
عکس قدیمی از چشم‌انداز خیابان ناصرخسرو در سال ۱۳۱۰

حدود ۲۰۰ سال پیش و زمانی که فتحعلی شاه قاجار بر ایران حکمرانی می‌کرد، محمد حسین خان حاکم شهر مرو به تهران مهاجرت کرد و با وجود اصرار فتحعلی شاه برای قبول مسئولیت‌ در دربار، ترجیح داد که از فضای سیاست و حکومت دوری کند و وارد دنیای تجارت شود.

او در منطقه حصار صفوی و خیابان ناصری یا ناصرخسرو کنونی شروع به خرید زمین و ساخت مسجد و مدرسه کرد که با توجه به معماری این بناها و ساختار کوچه، به عنوان اولین گذر مدرن ایران شناخته شد و به احترام محمد حسین مروی، این کوچه را گذر مروی نام‌گذاری کردند. سال‌ها بعد که ناصرالدین شاه قاجار عمارت باشکوه شمس‌العماره را ساخت و افراد سرشناس و ثروتمند در این منطقه تردد بیشتری پیدا کردند، کم کم گذر مروی به یکی از بازارهای معروف و اصیل تهران تبدیل شد.

در دوران پهلوی رضا شاه دستور داد تا در این منطقه برای دانش‌آموزان، مدرسه دبستان و دبیرستان ساخته شود و به همین دلیل رونق و شهرت این کوچه افزایش پیدا کرد. با وجود گذشت سال‌ها، تغییر حکومت، ساخت و ساز انواع پاساژهای لوکس و مراکز خرید متنوع، همچنان کوچه مروی یکی از قطب‌های معروف و شلوغ بازار تهران است و بخش مهمی از کسب‌وکارها در این کوچه جریان دارد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

کوچه مروی کجاست؟

کوچه مروی کجاست
ایستگاه مترو ۱۵ خرداد- ۱۰ دقیقه فاصله تا کوچه مروی

کوچه مروی یکی از کوچه‌های معروف تهران است و در نزدیکی بازار بزرگ قرار دارد که بخشی از محله پامنار و ناصرخسرو محسوب می‌شود. این کوچه بین کوچه‌های معطر و توسرکانی قرار گرفته است. کوچه مروی درست از روبه‌روی عمارت شمس‌العماره شروع می‌شود و بعد از ۳۵۰ متر سنگ‌فرش زیبا و ستون‌های منحصربه‌فرد به خیابان پامنار می‌رسد و جز منطقه ۱۲ تهران محسوب می‌شود.

مسیر دسترسی به کوچه مروی

برای دسترسی به کوچه قدیمی مروی بهترین راه استفاده از مترو است، چون به دلیل شلوغی و طرح ترافیک، استفاده از خودرو شخصی چالش زیادی به همراه دارد؛ بنابراین از هر جای تهران که هستید باید از طریق خط یک مترو (خط قرمز) به ایستگاه‌های مترو امام‌خمینی یا پانزده‌خرداد بروید. فاصله پیاده‌روی از ایستگاه امام‌خمینی تا کوچه مروی حدود ۱۵ دقیقه است و فاصله پیاده‌روی از ایستگاه پانزده‌خرداد تا کوچه مروی حدود ۱۰ دقیقه است.

اما اگر با وجود ترافیک قصد دارید از خودرو شخصی استفاده کنید، باید از مسیر خیابان‌های مولوی، پانزده خرداد و مصطفی خمینی به سمت بازار و کوچه مروی حرکت کنید. ضمن اینکه می‌توانید از تاکسی‌های خطی استفاده کنید، ایستگاه‌های تاکسی در سعادت‌آباد، میدان انقلاب، میدان فاطمی، میدان آزادی و شهید محلاتی به مقصد میدان توپخانه، خیابان امام‌خمینی و میدان پانزده‌خرداد تاکسی‌های خطی دارند.

نکته: برای پارک خودرو در این منطقه می‌توانید از پارکنیگ سعدی که در خیابان سعدی جنوبی قرار گرفته، استفاده کنید و حدود ۵ دقیقه را تا کوچه مروی پیاده بروید.

کوچه مروی بورس چیست؟

کوچه مروی بورس
بورس بهترین برندهای شکلات در کوچه قدیمی مروی

اما سوال اصلی اینجاست که چرا باید به کوچه مروی برویم و این کوچه بورس چه محصولاتی دارد که با وجود گذشت سال‌ها همچنان پررونق به کار خود ادامه می‌دهد؟

از آن‌جایی‌که همیشه خوراکی محبوبیت بیشتری دارد، با این قسمت بازار شروع می‌کنیم. شما باید از سمت ناصرخسرو و غرب وارد این کوچه شوید تا عطر قهوه‌های اورجینال شما را سرمست کند! اما با قهوه چه چیزی خیلی می‌چسبد؟ قطعا شکلات‌!

در ادامه کوچه به فروشگاه‌های انواع شکلات و پاستیل خارجی و ایرانی می‌رسید که تردد در این قسمت برای کسانی که بیماری قندی یا رژیم لاغری دارند اصلا توصیه نمی‌شود. چون امکان ندارد این همه شکلات خوشمزه و با بسته‌بندی‌های جذاب شما را برای خرید وسوسه نکنند. اما بخش میانی کوچه به فروش لباس اختصاص دارد و شامل انواع لباس‌های ایرانی و خارجی بوده که جزء محصولات پرفروش و سودآور کوچه مروی محسوب می‌شود؛ بنابراین به راحتی از این قسمت عبور نکنید چون بدون شک لباس مناسب با سلیقه و استایل خود را پیدا می‌کنید.

اما در آخر بخشی از کوچه که شهرت بیشتری دارد و معمولا این کوچه را به دلیل وجود این فروشگاه‌ها می‌شناسند، قسمت لوازم آرایشی و بهداشتی است. در واقع اگر بر اساس محصولات کوچه را دسته‌بندی کنیم، بیشترین سهم به مغازه‌های لوازم آرایشی می‌رسد. در این‌جا هر نوع محصول آرایشی بهداشتی و حتی لوازمی مانند اتو مو، سشوار، بابلیس و … را می‌توانید از برندهای مختلف با قیمت مناسب خریداری کنید.

ضمن اینکه انواع ادکلن‌های محبوب در این مغازه‌ها به فروش می‌رسد. در واقع شما پیاده‌روی در کوچه را با عطر قهوه شروع می‌کنید و با عطر ادکلن‌های برند به انتهای کوچه می‌رسید. البته ناگفته نماند که در کوچه مروی محصولات مکمل ورزشی، تجهیزات خرازی، مواد غذایی، آباژور، لوستر و … نیز به فروش می‌رسد.

جاهای دیدنی نزدیک کوچه مروی

قبل از معرفی جاهای دیدنی تهران در اطراف کوچه مروی به شما توصیه می‌کنم که اگر عاشق عکاسی، معماری و گردشگری هستید، یک روز کامل را برای پیاده‌روی و عکاسی از جاذبه‌های این منطقه اختصاص دهید!

جاذبه‌هایی که در این قسمت از شهر قرار دارد شامل مسجد و مدرسه مروی، حوزه علمیه مروی، مسجد و مدرسه حکیم باشی، کاخ گلستان، گذر باب همایون، بازار بزرگ تهران، مسجد تاریخی امام خمینی و بازار فرش تهران است. در این قسمت چند نمونه را معرفی می‌کنیم.

گذر گردشگری باب همایون

گذر گردشگری باب همایون
باجه تلفن همگانی در گذر باب همایون – عکس از بلد

با حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از کوچه مروی به گذر گردشگری باب همایون می‌رسید. این قسمت هم یکی از خیابان‌های معروف و قدیمی تهران است که تعداد زیادی غرفه‌ مخصوص فروش غذا، سوغاتی و محصولات صنایع دستی در این گذر ساخته شده است؛ بنابراین این‌جا علاوه‌بر عکاسی و بازید از جاذبه‌هایی مانند زورخانه، عکاس‌خانه، باجه تلفن و آشنایی با محصولات بومی شهرهای مختلف می‌توانید غذاهای جدید و خوش طعمی را امتحان کنید تا انرژی کافی برای گشت‌وگذار در قلب تاریخی شهر را به دست آورید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان
نمایی از کاخ گلستان – عکاس: صادق میری

نزدیک‌ترین جاذبه به کوچه زیبای مروی کاخ گلستان است که قدمت آن به دوران شاه عباس صفوی برمی‌گردد و شامل عمارت‌های مختلفی مانند خلوت کریمخانی، تالار الماس، عمارت بادگیر، شمس العماره، ایوان تخت مرمر، کاخ اختصاصی و کاخ ابیض می‌شود. معماری منحصربه‌فرد کاخ گلستان و اتقاق‌هایی که در طی دوران‌های مختلف تاریخی این‌جا به وقوع پیوسته است، برای کسانی که علاقه‌مند به تاریخ و هنر ایران هستند، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود. ضمن اینکه در فصل‌های مختلف سال توریست‌های خارجی زیادی از این کاخ دیدن می‌کنند؛ بنابراین بازدید از این مکان برای هر ایرانی لازم و واجب است.

اطلاعات بازدید از کوچه مروی تهران

اما مهم‌ترین نکته قبل از رفتن به کوچه مروی تهران، اطلاع از ساعت کار فروشگاه‌های این کوچه است. کوچه مروی تهران نیز مانند بازار بزرگ در روزهای تعطیلات رسمی، تعطیل است اما در روزهای جمعه بین ساعت‌های ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر بخشی از فروشگاه‌های کوچه مروی باز هستند. در روزهای عادی سال هم از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر تمام کسبه فروشگاه‌های کوچه مروی با روی خوش پذیرای خریداران و توریست‌ها هستند.

سخن آخر

کوچه قدیمی مروی تهران با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال یکی از بخش‌های مهم تاریخ کشور ایران است که توریست‌های خارجی در سفر به ایران بازدید از این قسمت شهر را از دست نمی‌دهند. ما در این مقاله بخش‌های مهمی از این کوچه را به شما معرفی کردیم، اما اگر ساکن شهر تهران نیستید و قصد مسافرت به این‌جا را دارید، در سایت اتاقک می‌توانید با اجاره سوئیت، اقامتگاه‌ها و ویلاهای باکیفیت و مناسب را در منطقه ۱۲ و یا سایر نقاط تهران رزرو کنید.

سوالات متداول

ساعت کار کوچه مروی تهران چه ساعتی است؟

در روزهای عادی سال از ساعت ۸ صبح تا ۷ عصر فروشگاه‌های کوچه مروی باز هستند.

کوچه مروی بورس چه لوازمی است؟

این‌جا بیشتر با محصولات آرایشی و بهداشتی شناخته می‌شود اما فروشگاه‌های قهوه و شکلات‌های برند این کوچه خیلی معروف هستند.

بهترین مسیر دسترسی به کوچه مروی تهران کدام است؟

بهترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به کوچه مروی از طریق قطار مترو به سمت ایستگاه‌های امام خمینی و پانزده خرداد است. اما با تاکسی‌های خطی و ماشین شخصی هم می‌توانید به کوچه مروی بروید.

1.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *