بازار‌ها و مراکز خرید

همه چیز درباره بازار بزرگ تهران | قلبی تپنده‌ در دل پایتخت ایران

وقتی بخواهیم از مهم‌ترین مکان اقتصادی ایران صحبت کنیم، ناخودآگاه نام بازار بزرگ تهران به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور به میان می‌آید. این مکان نه تنها بخش مهمی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است، بلکه به دلیل قدمت طولانی و بناهای تاریخی ارزشمند با معماری بی‌نظیرش، جزئی از آثار باستانی کشور هم به‌شمار می‌آید؛ بنابراین افراد در کنار خرید، می‌توانند از بناهای قدیمی بازار دیدن کنند، در مراسم خاص بازاری‌ها شرکت کنند و خود را در یکی از رستوران‌های قدیمی بازار برای سرو غذا، مهمان کنند.

در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک، می‌خواهیم با هم به این مکان شلوغ و هزار رنگ و لعاب که همچون شهری در بافت قدیمی تهران جای گرفته است، سفری داشته باشیم، به جای‌جای آن سر بزنیم و از تمام زیبایی‌ها و شگفتی‌های آن صحبت کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه بازار بزرگ تهران: (پیشینه، مساحت بازار تهران، معماری)

تاریخچه بازار بزرگ تهران پیشینه مساحت بازار تهران معماری

بازار بزرگ تهران، یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید ایران محسوب می‌شود. بسیاری از افراد معتقدند این بازار یادگاری از دوران قاجار است؛ اما غافل از این که پیدایش اولیه آن در دوران صفویه شکل گرفته است و در دوره‌های دیگر شاهد گسترش آن بوده‌ایم. در این بخش از مقاله می‌خواهیم سوار بر ماشین زمان شویم و نگاهی به پیشینه بازار و معماری زیبا و منحصربه‌فرد آن بیندازیم.

بازار تهران در دوران صفویه

بازار تهران در دوران صفویه

هسته اولیه بازار بزرگ تهران، زمان حکومت شاه ‌تهماسب صفوی، زمانی‌که قزوین را به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد، شکل گرفت. در آن زمان شاه تهماسب تردد زیادی به شهر تهران داشت. در این رفت‌و‌آمدها دستور داد تا با خاک حصار بزرگی اطراف تهران که آن زمان فقط شش هزار مترمربع مساحت داشت، درست کنند. تهران در زمان صفویان در مجموع چهار منطقه داشت. یکی از این مناطق با نام بازار شناخته می‌شد و این منطقه بعد از حصارکشی هم از نظر تجاری مورد توجه پادشاهان زندیه و صفویه قرار گرفت.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

بازار بزرگ در دوران قاجاریه

بازار بزرگ در دوران قاجاریه

در دوران قاجار بعد از آن‌که تهران به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد، بازار تهران هم شکل و شمایل تازه‌ای به خود گرفت و در زمان هر یک از پادشاهان قاجاریه، بخشی به این شاهراه اقتصادی کشور اضافه شد. در این دوره تغییرات و شکل‌گیری بنای بازار، تقسیم‌بندی بخش‌های گوناگون و ساخت سراهای مختلف صورت گرفت. این بازار از همان ابتدای سلطنت آغامحمدخان قاجار، رونق چشمگیری پیدا کرد؛ زیرا در آن زمان دستور ساخت حجره‌ها و دالان‌های متعددی برای آن داده شده و مردم برای خرید و فروش روانه این منطقه از شهر تهران شدند. فتحعلی شاه قاجار هم در زمان حکومتش، دستور ساخت مسجدی در حوالی بازار بزرگ داد و ارزش و اهمیت بازار را دوچندان کرد. در همین دوران بخش‌هایی چون چهار سوق، کوچک بازار، چهل تن و بازار مروی هم به بافت بازار تهران اضافه شدند.

محمدشاه قاجار هم، بازار بین‌الحرمین را به این مجموعه اضافه کرد.

دوره ناصرالدین شاه قاجار، به عنوان دوران طلایی بازار بزرگ شناخته شده است؛ زیرا در این دوره ساخت‌و‌سازهای فراوانی نظیر بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها انجام شد. در این دوران ورودی اصلی بازار و دیگر ورودی به بازار اضافه شدند. بازارچه معیر و قوام‌الدوله (معروف به بازارچه دوقلو، بازار کربلایی عباس علی کمرگچی، بازارچه نایب‌السلطنه و … هم از بازارهای مهم آن دوران بودند که در اطراف بازار بزرگ تهران ساخته شدند؛ اما متاسفانه، امروز تنها نامی از آن‌ها به جای مانده است.

جالب است بدانید در دوران قاجار، تنها راه اصلی بازار بزرگ تهران از دروازه شاه عبدالعظیم شروع می‌شد و تا مسجد جامع و بازارچه احمدکور ادامه داشت و بخش‌های مهم بازار متعلق به این دوران شامل بازار کفاشان، بازار فرش‌فروشان، بازار امیر، بازار زرگرها، بازار ساعت‌فروشان، بازار چهل تن، بازار آهنگران، بازار مسگران، بازار پاچنار و غیره هستند.

دوره پهلوی و اوج تحولات سیاسی

دوره پهلوی و اوج تحولات سیاسی
عکس: از سایت خبرگزاری مهر

بازار تهران در دوره پهلوی، روند روبه رشد خود را ادامه نداد و حتی با ساخت بازارچه‌ها در دیگر بخش‌های پایتخت و پیدایش فرهنگ مدرنیته، این قسمت تا حدودی در امور اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی ضعیف شد. البته بسیاری از رویدادهای سیاسی از میان کسبه بازار شروع شد و این قلب تپنده اقتصاد کشور، در تحولات سیاسی هم نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است.

این شاهراه اقتصادی کشور با وسعت بیش از 105 هکتار، از بخش‌ مختلفی همچون تیمچه، بازار، راسته، پاساژ، مغازه، مسجد، تکیه و زیرگذرهای مختلفی تشکیل شده است و با وجود سرد و گرم‌های زیادی که در طول روزگار چشیده، هنوز هم، سهم عظیمی از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده است.

معماری بازار بزرگ تهران

معماری بازار بزرگ تهران

معماری بازار بزرگ تهران، به یک دوره خاص تعلق ندارد و نمی‌توان سبک دقیقی برای آن در نظر گرفت؛ چراکه بخش‌های مختلف آن، به مروز زمان و در طول دوران‌های مختلف ساخته شده است. البته در بیشتر بخش‌های آن نشانه‌هایی از معماری تهرانی قابل مشاهده است.

معماری سنتی تهران، دو راسته بسیار مهم دارد و در محل این تقاطع‌ها، چهارسوق بازار بزرگ قرار گرفته است. چهار سوق بزرگ با قدمتی متعلق به سال 1222، فضایی هشت ضلعی دارد. داخل این فضا یک گنبد کوتاه دایره‌ای شکل، مزین به گچ‌کاری هنرمندانه‌ای قرار گرفته است. در راهروهای پیچ در پیچ بازار هم، شاهد طاق‌های ضربی و گنبدهای بسیار زیبایی هستیم که در آن‌ها روزنه‌ها و سوراخ‌های متعددی برای گردش هوا و تامین روشنایی بازار وجود دارد و نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.

از بخش‌های قدیمی بازار می‌توان به بازار امیر، چهارسوق بزرگ، سر در سبزه میدان و قسمت‌های مربوط به مسجد جامع اشاره کرد. البته بخش‌های آسیب‌دیده یا جدید بازار، معماری خاصی ندارند و از مصالح جدید برای آن‌ها استفاده شده است.

 بازار بزرگ تهران کجاست؟

 بازار بزرگ تهران کجاست

این شاهراه پراهمیت اقتصاد پایتخت، با حالت چهارگوش، در منطقه 12 و تقریبا در بخش مرکزی تهران واقع شده و از شمال به پانزده خرداد، از شرق به خیابان آیت الله شهید مصطفی خمینی، از غرب به خیابان خیام و از جنوب به خیابان مولوی و میدان محمدیه محدود شده است. بازار از طریق خیابان ناصر خسرو به میدان امام‌خمینی منتهی می‌شود.

بازار بزرگ تهران ورودی‌های مختلفی دارد و از خیابان‌های اطراف می‌توان به این ورودی های دسترسی پیدا کرد، البته اگر قصد ورود به بخش مشخصی از بازار را دارید، بهتر است، نزدیک‌ترین محل دسترسی را انتخاب کنید.

نحوه دسترسی به بازار بزرگ تهران

برای رسیدن به بازار بزرگ تهران چندین راه متعدد وجود دارد و شما می‌توانید با توجه به محدوده‌ای که کار دارید و یا زمانی که می‌خواهید به بازار بزرگ بروید از وسایل نقلیه‌ای چون مترو، اتوبوس، خودرو شخصی و یا تاکسی خطی استفاده کنید.

ترکیبی از آرامش و شلوغی بازار بزرگ تهران با مترو

مترو

رایج‌ترین و بهترین روش برای دسترسی به بازار بزرگ تهران، استفاده از مترو است. در هر نقطه‌ای از تهران که هستید، برای بازارگردی با مترو، کافی است خود را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو رسانده و با تعویض خط مترو به خط یک، در یکی از ایستگاه‌های پانزده خرداد، خیام و میدان محمدیه پیاده شوید. گفتنی است، ایستگاه مورد نظرتان را باید با توجه به منطقه‌ای از بازار که در آن کار دارید، انتخاب کنید.

مترو پانزده خرداد، شلوغ‌ترین و نزدیک‌ترین ایستگاه برای رفتن به بازار بزرگ است. این ایستگاه در تقاطع خیابان پانزده خرداد و خیام واقع شده و افراد از ورودی راسته فرش فروش‌ها می‌توانند وارد بازار شوند.

اتوبوس بی‌آر‌تی

اتوبوس بی‌آر‌تی

اگر قصد رفتن به بازار بزرگ تهران با خط اتوبوس را دارید، باید با استفاده از خطوط بی‌آر‌تی پایانه آزادی – خاوران، در چهارراه مولوی پیاده شده و با کمی پیاده‌روی خود را به بازار برسانید. هم‌چنین شما می‌توانید از خط تجریش تا راه‌آهن استفاده کرده و در ایستگاه منیریه یا امام‌خمینی پیاده شوید و با اندکی پیاده‌روی خود را به ورودی 15 خرداد برسانید. (به طورکلی از خطوطی می‌توانید استفاده کنید که در ایستگاه گلوبندک توقف دارند.)

تاکسی خطی

تاکسی خطی

یکی دیگر از راه‌های دسترسی به بازار بزرگ، استفاده از تاکسی در نقاط مختلف تهران به سمت بازار است. برای بازارگردی با تاکسی فرقی نمی‌کند که از کجای تهران  می‌خواهید به بازار بروید، فقط کافی است به سمت گلوبندک حرکت کرده و وارد محدوده بازار بزرگ شوید.

خودروی شخصی

خودروی شخصی

بازار بزرگ در محدوده طرح ترافیک قرار گرفته است؛ بنابراین افرادی که با خودروی شخصی می‌خواهند به بازار بروند، باید مجوز ورود به این محدوده را داشته باشند. حال اگر مجوز طرح ترافیک دارید، باید ابتدا به خیابان امام‌خمینی وارد شوید و از سمت خیابان وحدت اسلامی، خود را به خیابان پانزده خرداد برسانید. در این خیابان باید به دنبال جای پارک که غالبا دست نیافتنی است، بگردید و یا از پارکینگ‌های این منطقه استفاده کنید.

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به ضلع شرقی بازار بزرگ بروید، باید به خیابان مصطفی خمینی بروید. برای ورود به بخش شرقی بازار، کافی است وارد بازار سرپولک شوید. دسترسی به خیابان خیام با خودروی شخصی اندکی مشکل است؛ چراکه این خیابان از سمت شمال یک طرفه است. بنابراین باید از سمت خیابان امیر کبیر وارد خیابان مصطفی خمینی شوید و سپس در تقاطع مولوی وارد خیابان مولوی شده و از طریق میدان محمدیه وارد خیابان خیام شد.

لازم به ذکر است خیابان پانزده خرداد از تقاطع خیام تا ناصر خسرو بسته است و تنها عبور عابر پیاده مجاز است.

ساعات کاری بازار بزرگ تهران

ساعات کاری بازار بزرگ تهران

ساعت کار بخش‌های داخلی حجره‌های بازار که بیشتر عمده‌فروش هستند با ساعت کار مغازه‌ها و پاسا‌ژهای اطراف آن تفاوت دارد. بخش‌های داخلی و حجره‌های بازار، از شنبه تا چهارشنبه، ساعت 9 صبح تا 5 عصر  یکسره باز هستند  و تنها ممکن است برخی مغازه‌ها و حجره‌ها، مدت زمان ناهار و نماز را حضور نداشته باشند. تعطیلات رسمی و جمعه‌ها این بخش از بازار تعطیل است و پنج شنبه‌ها هم به صورت نیمه وقت از ساعت 9 صبح تا 2 بعدازظهر حضور دارند.

مغازه‌ها و پاساژهایی که در خیابان اصلی و یا اطراف بازار بزرگ وجود دارند، ساعت کاری متفاوتی دارند. معمولا این مراکز خرید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب، فعالیت دارند و در روز پنج شنبه از ۹ صبح تا ۵ عصر باز هستند. روزهای جمعه هم بخش‌های خارجی، مغازه‌ها و پاساژهایی که ورود و خروج آن‌ها از خیابان اصلی است، حضور دارند.

بخش های مختلف بازار تهران

بخش های مختلف بازار تهران
عکاس: Mohammad

بازار بزرگ تهران از بخش‌های مختلفی چون راسته یا گذرگاه، سرا، تیمچه، چارسوق، بازارچه و بازارهای داخلی تشکیل شده است.

  • راسته یا گذرگاه اصلی و فرعی، مسیری طولانی در بازار است که دکان‌ها در دو طرف آن قرار گرفته‌اند.
  • سرا به حیاط میانی با حجره‌های به هم پیوسته در اطراف آن گفته می‌شود. سراها با یکدیگر از نظر شکل زمین، تعداد طبقات، نوع ایوان، رواق و راهروها تفاوت دارند.

سراهای بازار بزرگ عبارتند از: ابوتراب، اسلامی، امیرکبیر، بوعلی، تهرانچی، جواهریان، دالان‌دراز، دلگشا، شیخ جعفر، قدیانی، کرباسی، گلشن‌شکن، مصباح، مهدی‌زاده، میرزا اسماعیل، نو قزوینی‌ها، وزیری، یزدی‌ها و…

  • تیمچه به فضاهای سرپوشیده و کوچکی گفته می‌شود که برای عرضه یک نوع کالای خاص در نظر گرفته شده است.

تیمچه‌های بازار بزرگ عبارتند از: حاجی ابوتراب، باوفا، فرد، حاجب الدوله، ‌توجه، ملاعلی کنی

  • چارسوق، چهارسو یا چهارسوق به محل تقاطع دو راسته اصلی گفته می‌شود و از معماری متفاوت و تزیینات داخلی بسیار زیادی برخوردار است.

بازار بزرگ تهران خود شامل بازارها و بازارچه‌های متعددی است.

بازارهای داخلی بازار بزگ  تهران شامل مواردی چون بین‌الحرمین، امیر و آهنگران  هستند. بازارچه‌هایی چون رضا، زرگرها، زید، طوسی، عباس‌آباد، قیصریه، کفاش‌ها، پردیس، پرسپولیس، خلیج فارس، خیاط‌ها، دروازه نو، دوبی، کیش، کیلوئی‌ها، لوازم تحریر، مسجد جامع، مسگرها، ملی، نجارها و نیک هم از دیگر بخش‌های داخلی بازار بزرگ تهران هستند.

سبزه میدان؛ میدانی سرسبز در وسط هیاهوی بازار

سبزه میدان

سبزه میدان از قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های بازار بزرگ تهران به‌شمار می‌آید. این قسمت در شمال بازار قرار گرفته است و در اطراف آن فروشگاه‌های مختلفی از قبیل رستوران‌ها و فست‌فودهای خوشمزه، مغازه‌های خشکبار فروشی، دکوراسیون و لوازم خانگی و فرش و غیره وجود دارند. سردر زیبایی هم در ضلع جنوبی آن دیده می‌شود که دروازه ورودی به بازار تهران است. پیشینه سبزه میدان به دوران صفویان می‌رسد. در زمان زندیه و قاجار، از این منطقه برای کاشتن سبزی خورن اهالی تهران استفاده می‌شد و علت نام‌گذاری آن هم، بر همین اساس بوده است.

البته در سال 1268 قمری، امیرکبیر دستور تغییرات اساسی در این بخش از بازار را داد. از آن زمان تاکنون، سبزه میدان تبدیل به مرکزی مهم برای برپایی مراسم‌های مذهبی، سیاسی و اجتماعی در تهران شده است و حتی نمایش‌های خیابانی هم در آن برگزار می‌شود. تنها چیزی که از آن دوران زیبا و تاریخی برجای مانده هست، برگزاری مراسم اقامه عزای سیدالشهدا در این میدان است که هر ساله در ماه محرم این مکان جلوه ناب و مذهبی به خود می‌بخشد.

طبق نوشته‌ها و گفته‌هایی که در کتاب اعتمادالسلطنه آمده است، گفته شده که در قدیم درختان تنومند و زیبا وجود داشته است. با این حال وقتی به‌صورت دقیق و ریزبین نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در میان این میدان درختان چنار با حوضی که کاشی‌کاری شده بود وجود داشت؛ اما در عصر حاضر این مکان شاهد تغییرات اساسی بوده است و مغازه‌های جدید و نو جای آن‌ها را گرفته است.

تیمچه مهدیه؛ تجربه‌ای شگفت‌انگیز از سنتی‌ترین و دلچسب‌ترین بخش بازار

تیمچه مهدیه

چیزی که در نگاه اول در تیمچه مهدیه زیادی به چشم می‌خورد، معماری بی‌نظیر و سقف آن است. این تیمچه در قرن سیزدهم هجری ساخته و بنا شده است. برای دسترسی به این بخش از بازار بزرگ تهران باید از در ورودی سبزه میدان، وارد بازار کفاش‌ها و اروسی دوزها شوید. تیمچه مهدیه در ابتدای این بازار قرار دارد. این تیمچه که مختص فروش ترمه است، با پوشش ضربی و تزیینات زیبای یزدی‌بندی از نمای بسیار چشم‌نوازی برخوردار است.

تیمچه حاجب الدوله؛ سنتی، اصیل و معتبر

تیمچه حاجب الدوله

یکی از برجسته‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای بازار تهران، تیمچه حاجب‌‌الدوله است. این تیمچه جزو یکی از بازارهایی است که در اطراف سبزه میدان واقع شده است. بهتر است هنگامی که به سبزه میدان سر می‌زنید از این تیمچه هم دیدن کنید و در واقع با یک تیر دو نشان بزنید. زمانی که پای خود را در تیمچه حاجب‌الدوله بگذارید متوجه سقف منحصربه‌فرد، فوق‌العاده، ارس‌هایی با شیشه‌های زیبا و رنگی در این مکان خودنمایی می‌کند، خواهید شد. این تیمچه در دوران ناصرالدین شاه، توسط حاج‌ علی خان حاجب‌الدوله، کنار مسجد امام بنا شد. در این بخش از بازار، لوازم منزل و خانگی، لوازم آشپزخانه، ظرف و محصولات دکوری عرضه می‌شود. پس از تیمچه حاجب الدوله، وارد بازار بزازها می‌شوید.

قهوه خانه حاج علی درویش | کوچک‌ترین کافه دنیا

قهوه خانه حاج علی درویش

پس از تیمچه حاجب الدوله و در شمال بازار بزازها با کوچک‌ترین قهوه خانه دنیا مواجه می‌شوید. این قهوه‌خانه کوچک با ابعادی کم‌تر از 2 متر، در سال 1297 تاسیس شد. صاحب کنونی این مکان نوستالژیک شخصی به نام حاج کاظم است. این مکان ارثیه پدری اوست و جالب است بدانید، این قهوه‌خانه ارزشمند در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است. خوردن چایی آن هم در استکان و نعلبکی قدیمی حس و حال دیگری دارد که هیچ جای تهران آن را پیدا نمی‌کنید. در کنار لذت بردن و نوش جان کردن از چایی می‌توانید از دکوراسیون زیبا، وسایل نوستالژیک آن نیز لذت ببرید. فقط کافی است ریزبین و نکته‌سنج باشید تا چیزی را از قلم نیندازید. علاوه‌براین همه مواردی که ذکر شد، عکاسی کردن از این محل را فراموش نکنید؛ چراکه دیگر همچین جایی به سختی پیدا می‌شود.

از جمله کارهای فرهنگی که در این کافه کوچک و جمع‌وجور جاری است می‌توان به کتاب‌ها اشاره کرد. تا چایی دم کشد و از طعم و عطر آن لذت ببرید می‌توانید دقایقی را صرف خواندن کتاب کنید. همچنین صندوقچه کوچکی نیز در این مکان وجود دارد که می‌توانید به اندازه وسعت خود داخل صندوق بیندازید تا کمکی هم به بچه‌های بهزیستی کشورتان کرده باشید.

گذری به گدشته باستانی با امام زاده سید ولی (ع)

امام زاده سید ولی

امام‌زاده سید ولی(ع)، مکانی مذهبی در دل بازار بزرگ است. این مقبره متعلق به نوادگان امام محمد تقی (ع) است و برای دسترسی به آن باید از بازار حاجب‌الدوله به ‌سمت بازار کفاش‌ها و بازار سید ولی حرکت کرد.

ساختمان ساده و باصفای امام‌زاده مزین به کاشی‌کاری، آینه‌کاری و گل و گیاهان سبز و سرزنده حال و هوای ویژه‌ای به بازار بخشیده است و نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. در شمال غرب این مقبره متبرکه، مسجدی تاریخی متعلق به دوره فتحعلی‫ شاه قاجار وجود دارد. چندین سال قبل هم در کنار بقعه درخت چناری تنومند، معروف به چنار خون بار، وجود داشت. از بازار سید ولی می‌توان به بازار پاچنار رسید و در نهایت هم وارد خیابان خیام شد. بنای این بقعه به شکل مربع است و هر ضلع آن نیز به سه و نیم متر می‌رسد.

تجربه‌ای عمیق‌تر با آرامش مسجد جامع تهران

مسجد جامع تهران

مسجد جامع تهران، به عنوان قدیمی‌ترین مسجد پایتخت شناخته شده و از آن با نام‌های دیگری چون مسجد عتیق و مسجد جامع بازار تهران یاد می‌شود. این مسجد با هفت شبستان، حوض و سقاخانه، دارای مساحت 4500 مترمربع و 20 هزار مترمربع زیربنا است و در فهرست آثار ملی ثبت شده است. جالب است بدانید هر یک از شبستان‌های مسجد در در دورانی متفاوت ساخته شده‌اند. شبستان آیت الله شاه آبادی با قدمتی هزار ساله، قدیمی‌ترین شبستان مسجد بوده و شبستان عتیق که مسجد عتیق هم نامیده می‌شود و قدمتی بیش از ۷۰۰ سال دارد.

مسجد جامع بازار تهران نماد تمدنی ایران است و یک شاهکار از هنر، فرهنگ معماری اسلامی باستان در ایران و جهان به شمار می‌رود. این مسجد محبوبیت عظیمی در میان مردم و به خصوص گردشگران دارد که به آن با هدف عبارت، دیدار و خلوت با درگاه الهی مراجعه می‌کنند.

مسجد امام یا مسجد شاه بازار

مسجد امام یا مسجد شاه بازار

مسجد امام، مسجد شاه یا مسجد سلطانی، یادگاری از دوران قاجار است. بنای اولیه این مسجد در سال 1212 یا 1214 به دستور فتحعلی‌ شاه قاجار ساخته شد و به همین دلیل نام مسجد شاه بر روی آن گذاشته شده است. البته مناره‌های مسجد در سال 1307 به دستور ناصرالدین شاه به آن اضافه شدند. این مکان تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و پس از مسجد جامع تهران، به‌عنوان دومین مسجد جامع بزرگ پایتخت شناخته شده است. بنای این مسجد از تزئینات بسیار زیبا و قابل توجهی از قبیل کاشی‌کاری، کتیبه‌های متعدد و گچ‌کاری برخوردار است که هر چقدر بگوییم کم گفته‌ایم. همچنین معماری بخشی از آن برگرفته از مسجد وکیل شیراز است.

بنای زیبای مسجد امام به صورت مربعی و ایوانی شکل بوده که زیبایی منحصربه‌فردی را به این مکان القا کرده است. این مسجد به دلیل موقعیت خود و قرارگیری در بازار حوادث تاریخی متعددی را دیده است. از جمله این حوادث می‌توان به انقلاب مشروطه و نهضت تنباکو اشاره کرد.

خانه ملک؛ نگینی در پرتو بازار بزرگ تهران

خانه ملک

خانه ملک یکی از زیباترین، دلنشین‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین مکان است که خود را در بازار جای داده است. خانه ملک، از موقوفات یکی از تجار ثروتمند مشهدی به نام حاج حسین آقا ملک است. این فرد خیر منزل خود را به کتابخانه و موزه تبدیل کرد و برای گسترش آن، زمینی را در محوطه باغ ملی تهران خریداری کرد. خانه ملک مابین دو مسجد امام و مسجد جامع قرار گرفته است.

 این بنای تاریخی که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، متعلق به دوره قاجار و پهلوی است و تزئیناتی چون کاشی‌کاری، آجرکاری، حجاری، دیوار پوش‌های قاجاری، منبت‌کاری، گچبری، تزیینات فلزی و غیره، آن را زیباتر کرده‌اند. همچنین این خانه قدمتی 150 ساله دارد.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

خرید با شیوه اصیل و زیبا در بازار بین الحرمین

بازار بین الحرمین

بازار بین الحرمین از دیگر بخش‌های بازار بزرگ تهران است. این بازار که امروزه در زمینه فروش لوازم التحریر فعالیت دارد، از جذابیت خاصی برخوردار است. بازار بین الحرمین در نزدیکی مسجد امام قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید پس از خیابان پانزده خرداد، به سمت پله نوروزخان بروید.

توقفی کوتاه در پله نوروزخان

پله نوروزخان

پله‌های نوروزخان متعلق به دوره قاجار، اولین کوچه پله دار شهر تهران به‌شمار می‌آید. پله‌های کوچه نوروزخان در کنار خیابان پانزده خرداد قرار گرفته‌ است تا مردم و کسبه بازار در هوای سرد و یخبندان تردد آسانی داشته باشند و در شیب کوچه لیز نخورند.

گشتی در بازارچه چهارسوق بزرگ

بازارچه چهارسوق بزرگ

یکی از شلوغ‌ترین و قدیمی‌ترین بخش‌های بازار بزرگ، چهارسوق بزرگ است. این بخش از بازار که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، در تقاطع بازار چهارسوق، بازار مسجد جامع، کوچه هفت‌تن و بازار مسگرها قرار گرفته است

 در بازار بزرگ چارسوق مهم دیگری در تقاطع بازار امام‌زاده زید (ع) و بازار مسگرها وجود دارد که با عنوان چارسو کوچک شناخته می‌شود.

زیارتی ارزشمند در امام‌زاده زید (ع)

امام‌زاده زید

امام‌زاده زید (ع)، مقبره سید زید بن زین ‌العابدین بن حسین بن علی (ع) است. این مقبره از آثار به جا مانده دوران صفوی است که در دوران قاجار هم بازسازی شد. صندوق مرقد به عنوان قدیمی‌ترین بخش امامزاده، متعلق به سال 902 هجری قمری است. آرامگاه لطفعلی خان زند هم در کنار این بقعه متبرکه قرار گرفته است. این امامزاده در بازار بزازها قرار گرفته است.

این مقبره متبرکه به عنوان سومین بقعه قدیمی تهران و بزرگ‌ترین زیارتگاه شهر محسوب می‌شود و کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های زیبای آن، هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. امامزاده زید(ع) در سال 1315، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

سرای امیر و معماری شگفت‌انگیز

سرای امیر

سرای امیر معروف به سرای  «اتابکیه» از یادگاری‌های امیرکبیر است، به همین دلیل در حیاط اول آن مجسمه امیرکبیر قرار گرفته است. این بازارچه، در غرب بازار بزرگ بنا شده است. این سرا به فروش پارچه و منسوجات اختصاص یافته است.

پس از سرای امیر می‌توانید به حمام چال که در کوچه عباس‌آباد واقع شده است، بروید. در این مکان مغازه‌دارها، غالبا پارچه‌های خود را اغلب به‌صورت عمده می‌فروشند.

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس

کلیسای تادئوس و بارتوقیمئوس مقدس، تنها کلیسای بازار بزرگ تهران واقع در کوچه موسوی واقع است. عمارت این کلیسا، متعلق به دوران زندیه است و به عنوان اولین کلیسای تهران شناخته شده است. این اثر درفهرست آثار ملی ثبت شده است.  این کلیسای دارای یک طبقه، حیاط، ایوان، تالار مراسم، اتاق گوشه جنوب شرقی تالار و فضایی در شرق تالار است و ساختار آن شباهت زیادی به کلیسای وانک در اصفهان دارد.

این کلیسا در نزدیکی خیابان مولوی و خیابان مصطفی خمینی قرار گرفته است و به‌راحتی می‌توانید از بازار خارج شوید. شما می‌توانید از حمام چال، وارد کوچه موسوی شده و خود را به کلیسا برسانید.

امام‌زاده سید اسماعیل (ع)؛ پایگاه زیارتی مقدس در قلب بازار

امام‌زاده سید اسماعیل

امام‌زاده سید اسماعیل (ع) از دیگر مکان‌های تاریخی و مذهبی بازار بزرگ تهران است که در بخش شرقی آن و در حوالی خیابان مصطفی خمینی و چهارراه مولوی قرار گرفته است.

این امام‌زاده در فهرست آثار ملی ثبت شده و دارای بخش‌های مختلفی چون صحن، رواق، ايوان، بقعه با آینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های زیبا و مسجد تشکیل شده است. ایوان بلند امام‌زاده با دو مناره زیبا، جذابیت آن را دوچندان کرده است.

خانه موزه شهید چمران؛ تجربه‌ای از زیبایی‌های فرهنگی ایران

خانه موزه شهید چمران

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی بازار بزرگ تهران، خانه موزه شهید چمران است. این خانه 244 متری با معماری مربوط به دوره قاجاریه، خانه پدری شهید چمران است که در آن تعدادی از لوازم شخصی شهید چمران از کودکی تا شهادت و نقاشی‌های کشیده‌شده توسط این شهید بزرگوار در قالب دو بخش به نمایش درآمده است. این خانه موزه در نزدیکی بازار سرپولک، کوچه صراف قرار گرفته است.

تکیه دولت؛ شاهکاری از معماری ایرانی

تکیه دولت

تکیه دولت متعلق به زمان ناصرالدین شاه قاجار است. این تکیه در آن زمان، برای اجرای تئاتر و نمایش احداث شد و ساختار آن شباهت زیادی با رویال آلبرت هال لندن داشت. در دوران قاجار و اویل دوره پهلوی از این مکان که در جنوب شرقی کاخ گلستان، جنوب غربی شمس‌العماره، شمال سبزه میدان و روبه‌روی مسجد جامع بازار تهران قرار گرفته بود، برای تعزیه‌خوانی و مراسم مذهبی در محوطه بازار بزرگ تهران استفاده می‌شد.

تکیه دولت با ساختمانی سه طبقه و نمایی آجری، به عنوان بزرگترین سالن نمایش در طول تاریخ ایران، ظرفیتی بیست هزار نفره داشت. این شاهکار دوره قاجار دارای نمای بیرونی هشت ضلعی، سه ورودی و بیست اتاق و یک ایوان سلطنتی  است و در وسط سقف آن هم، چهل چراغی روشن بود که فضای زیبایی به تکیه می‌داد. البته در حال حاضر دیگر اثری از این بنای تاریخی وجود ندارد و بانک ملی شعبه بازار بزرگ تهران، در محل تکیه دولت واقع شده است.

پاساژهای بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران، به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای جهان، در بین توریست‌ها و شهروندان ایرانی بسیار معروف است. این بازار در مرکز شهر تهران قرار گرفته و به عنوان قدیمی‌ترین بازار ایران شناخته می‌شود. این بازار با داشتن گستره وسیعی از محصولات و کالاهای مختلف، بهترین مکان برای خرید و تفریح است. در این مکان، پاساژهای مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها به دلیل خصوصیات و محصولات منحصربه‌فرد، بسیار معروف هستند. همچنین در اینجا برای تازه‌کاران پیدا کردن و خرید از این پاساژها راحت‌تر از ورود به خود بازار است.

پاساژ رضا تهران؛ مرکز خرید با تاریخی نفیس

پاساژ رضا تهران

پاساژ رضا بازار بزرگ از جمله مراکز خریدی است که در مرکز بازار واقع شده و در آن بیشتر پوشاک، لباس بچگانه، کیف و کفش و غیره عرضه می‌شود. این پاساژ دارای 5 طبقه و 600 واحد تجاری است. از آنجایی که در این پاساژ تنوع محصولات زیاد است، بسیاری از مردم از این نقطه به‌عنوان مرجع خرید لباس استفاده می‌کنند.

آدرس: تهران، بازار، خیابان مولوی، خیابان مصطفی خمینی، خیابان پانزده خرداد

ساعت کار: شنبه تا پنج‌شنبه 9 صبح تا 19 بعداز ظهر، جمعه 11 صبح تا 4 عصر

پاساژ چهارسوق؛ جایی برای یادگاری‌های ایرانی

پاساژ چهارسوق

این بازار قدیمی قدمتی به درازای 450 سال دارد. این مرکز خرید در دل بازار بزرگ تهران و در میان چهارسوق بزرگ و کوچک قرار گرفته است. از این مجتمع تجاری می‌توانید انواع لباس مردانه و زنانه و شال و روسری را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تهیه کنید. بدون شک از این پاساژ دست خالی بیرون نخواهید رفت.

آدرس:  تهران، بازار، خیابان بازار مسجد جامع، خیابان بازار چهارسوق بزرگ

ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 6 بعداز ظهر، پنج شنبه‌ها تا 4 بعدازظهر باز است. جمعه تعطیل است.

خرید با سبک ایرانی در پاساژ قائم تهران

پاساژ قائم تهران

پاساژ قائم دارای 700 واحد و در 6 طبقه ساخته شده است. پاساژ قائم، عرضه کننده انواع پرده و پارچه، پوشاک، لباس بچگانه، طلا و بلیجات، صنایع دستی و لوازم منزل در بازار عباس‌آباد، کوچه علی آبادی قرار گرفته است. طبقه اول و دوم این پاساژ مربوط به لوازمی همچون طلا، بدلیجات و ساعت است. در طبقه سوم نظاره‌گر انواع کیف و کفش، صنایع دستی و لوازم خانه و منزل خواهید بود. طبقه چهارم این پاساژ مربوط به پوشاک آقایان، بانوان و بچگانه است. طبقه پنجم مربوط به ارائه خدمات و تعمیرات موبایل و کامپیوتر و همچنین لوازم آرایشی و بهداشتی است. بی شک دختران، زنان و بانوان از این طبقه به سختی خواهند گذشت. در نهایت طبقه ششم مربوط به لوازم نقاشی، تابلوهای هنری و آثار خطاطی است که می‌توانید با بازدید از این طبقه خود را رهسپار دنیای رنگ و هنر کنید. شما می‌توانید اجناس مورد نیازتان را از این پاساژ به صورت خرده و عمده خریداری کنید. البته ممکن است بعضی از فروشگاه‌ها به ویژه در ماه‌های پرخرید سال مانند بهمن و اسفند، خرده فروشی نداشته باشند.

آدرس: تهران، بازار، خیابان حمام چال، خیابان زیبا

پاساژ مریم؛ تجربه‌ای زنده از میراث فرهنگی و خرید

پاساژ مریم
عکاس: sobhan

پاساژ مریم در خیابان بازار کفاش‌ها، یکی از دنج‌ترین مکان‌های بازار بزرگ تهران قرار گرفته است. از این پاساژ می‌توانید انواع لباس‌هاو پارچه‌های مردانه و زنانه را با قیمتی مناسب‌ خریداری کنید.

آدرس: استان تهران، تهران، 15 خرداد، خیام، بازار کفاش‌ها، بین بازار سید ولی و امامزاده زید

ساعت کار: از شنبه تا پنج‌شنبه ساعت 9 صبح تا 19 بعدازظهر

پاساژ کویتی‌ها؛ جایی برای تفاوت و استثنایی بودن

پاساژ کویتی‌ها

پاساژ کویتی‌های یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید در بازار بزرگ تهران است. بیشتر مغازه‌های مرکز خرید کویتی‌های تهران در طبقات بالاتر پاساژ به عمده فروشی لباس زنانه مشهورند و بیشتر واحدهایی که فروش تکی دارند، در طبقات اول و دوم مستقرند.

آدرس: تهران، بازار، خیابان کاشی، خیابان موسوی

ساعت کار: شنبه تا چهارشنبه 8 صبح تا 9 شب، پنج شنبه تا  4 بعدازظهر باز است.

پاساژ دلگشا؛ تجربه‌ای رویایی و لذت‌بخش از خرید

پاساژ دلگشا

بازار بزرگ دلگشا در مساحتی به وسعت ۵۰ هزارمتر مربع در قلب بازار تهران، خیابان 15 خرداد ساخته شده است.  این مرکز خرید دارای 10 طبقه  و ۱۶۰۰ واحد تجاری است. اجناس عرضه شده در این پاساژ از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و مراجعه کنندگان می‌توانند کالاهای باکیفیت ایرانی و خارجی را از با بهترین قیمت‌ها خریداری کنند.

آدرس: تهران، بازار، محله سنگلج، خیابان خیام (بین خیابان داور و خیابان پانزده خرداد بازار تهران)

ساعت کار: شنبه تا پنج‌شنبه 9 صبح  تا 6 بعدازظهر، جمعه 10 صبح تا 4:30 بعدازظهر

پاساژ ایساتیس؛ بهترین و آسان‌ترین مقصد برای خرید

پاساژ ایساتیس
عکاس: ali m

مرکز خرید ایساتیس عرضه‌کننده انواع برندهای خارجی و داخلی کیف و کفش است. کفش‌های موجود در این پاساژ از تنوع بسیار بالایی برخوردار بوده و با هر سبک و سلیقه‌ای سازگار است. بنابراین به جرات می‌توان گفت هر فرد با هر سن و سلیقه‌ای از این پاساژ دست خالی بیرون نمی‌آید.

آدرس: تهران، بازار، خیابان خیام، نبش کوچه امین

شکم‌گردی اساسی در رستوران‌های بازار بزرگ

شکم‌گردی در بازار بزرگ تهران و خوردن یک غذای لذیذ، آن هم بعد از یک گشت‌وگذار جانانه و خرید دلچسب خالی از لطف نیست و حس و حالی متفاوت به آدمی بدهد. در این‌جا رستوران‌های محبوب و نام آشنای بازار را به شما معرفی می‌کنیم.

رستوران مسلم؛ خوردن غذاهای خاص ایرانی با طعم و بویی ماندگار

رستوران مسلم

همه ما رستوران مسلم را با صف‌های طولانی می شناسیم؛ اما این شلوغی و انتظار ارزش خوردن یک غذای خوشمزه را دارد. نکته جالب این‌جاست که رستوران مسلم از سرویس‌دهی عالی برخوردار بوده و در تمامی اوقات هوای مشتریانش را دارد و کمتر کسی است که از این رستوران ناراضی بیرون بیاید. اگر گذرتان به بازار بزرگ خورد، حتما سری به رستوران مسلم بزنید و بهترین ته‌چین‌ها و خوراک‌های ماهیچه تهران را سرو کنید. گفتنی است مبلغی که برای یک پرس غذای رستوران مسلم پرداخت می‌کنید، نسبت به حجم و کیفیت بالای غذا بسیار مقرون به صرفه است. همچنین مسلم در بازار دو شعبه دارد.

آدرس: بازار تهران، ۱۵ خرداد، نبش سبزه میدان، کوچه حاج رحیم خان، پلاک ۴

شماره تماس: 02155602275

ساعت کار: 11:00 صبح  تا 18:00 بعدازظهر

غذاهای هوس‌انگیز در رستوران شرف‌الاسلامی

رستوران شرف‌الاسلامی

در دل یکی از راه‌های پیچ‌درپیچ بازار بزرگ، رستوران شرف الاسلامی با کباب‌های بسیار خوشمزه و لذیذش جاخوش کرده است. البته به جز کباب که باعث شهرت این رستوران شده است، ته چین، ششلیک، باقالی پلو با ماهیچه و زرشک پلو این رستوران طرفداران زیادی دارد.

آدرس: بازار تهران، سبزه میدان، ضلع جنوب شرقی، پلاک 824

شماره تماس: 02155621051

ساعت کار: 11:30 صبح تا 17 بعدازظهر

فلافلی مروی

فلافلی مروی

گاهی اوقات در بازار بزگ خوردن یک ساندویچ خوشمزه را به چلوکباب ترجیح می‌دهید. اگر هوس یک ساندویچ فلافل لذیذ را کرده‌اید، حتما سری به فلافلی مروی بزنید و سس انبه آن را هم امتحان نکنید. فلافلی مروی در مقابل کاخ شمس‌العماره قرارگرفته و شعبه دیگر آن، در خیابان کارگر است.

آدرس: بازار تهران، خیابان ناصر خسرو، ابتدای کوچه مروی

ساعت کار: 11  صبح تا 23

رستوران نایب؛ لوکس و منحصربه‌فرد

رستوران نایب

رستوران نایب با قدمتی 150 ساله، به عنوان اولین چلوکبابی شهر تهران شناخته شده است. این شعبه از رستوران در بازار صحاف‌ها قرار دارد و کمتر پیش می‌آید، در زمان باز بودن، صندلی خالی در آن پیدا کنید. رستوران نایب در دیگر جاهای تهران هم شعبه دارد؛ اما طعم کباب رستوران نایب در بازار چیز دیگری است.

آدرس: بازار تهران، 15خرداد، بازار زرگرها، بازار صحاف‌ها، پلاک31و33و35

شماره تماس: 02155895201

ساعت کار: 11:30 صبح تا 16 بعدازظهر

رستوران شمشیری؛ فضایی دنج و دلنشین

رستوران شمشیری

اگر می‌خواهید غذایی سنتی را در یک فضایی دنج و آرام، آن هم در دل بازار بزرگ تهران، نوش جان کنید، حتما سری به رستوران شمشیری بزنید. در این رستوران بهترین کوبیده‌های تهران را می‌توانید نوش جان کنید. در کنار سرو غذا، دوغ محلی‌اش را هم امتحان کنید.

آدرس: بازار تهران، سبزه میدان، ضلع جنوب شرقی، پلاک 824، رستوران ایرانی شمشیری

شماره تماس: 02155621051

ساعت کار: 11:30 صبح تا 17 بعدازظهر

رستوران قدح؛ غذاهایی با مزه ناب و ماندگار

رستوران قدح

رستوران قدح از جمله رستوران‌های محبوب و ساده در راسته فرش‌فروشان بازار بزرگ تهران است. شهرت این رستوران بیشتر به خاطر کباب‌های بی‌نظیرش با طعم اصیل ایرانی است. اگر فقط یک بار غذای این رستوران را تست کنید، مشتری دائمی آن می‌شوید.

آدرس: بازار تهران، خیام شمالی، کوچه کربلائی، پلاک 76

شماره تماس: 02155801911

ساعت کار: 12 الی 17 بعدازظهر

رستوران خیام؛ سفره‌خانه‌ای با تزئینات خاص

رستوران خیام

رستوران خیام، سفره‌خانه‌ای سنتی است که در ساختمانی ۲۰۰ ساله قرار گرفته و با کاشی‌کاری‌های تزیینی و سقف‌های گنبدی مزین شده است. این رستوران حال و هوایی متفاوت دارد و خوردن غذا در این مکان نوستالژیک می‌تواند بهانه خوبی برای رفع خستگی باشد.

آدرس: بازار تهران، خیابان خیام شمالی، روبروی امامزاده سید نصرالدین، پلاک 539

شماره تماس: 55800760-021

ساعت کار: ۱۱ صبح  تا ۱۱:۳۰ شب

هتل‌های حوالی بازار بزرگ تهران

اگر مسافر تهران هستید و تمامی کارهایتان مربوط به بازار بزرگ و حوالی آن است، بهتر است هتل یا اقامتگاه مورد نظر خود را که از سایت اتاقک رزرو کرده‌اید، در این منطقه انتخاب کنید. بیشتر هتل‌های نزدیک به بازار در خیابان بالای پانزده خرداد مانند خیابان‌های پامنار، سعدی، ناصرخسرو، میدان امام خمینی و خیابان انقلاب قرار گرفته اند؛ زیرا شاهرگ حیاتی حمل‌ونقل، مربوط به این خیابان است.

هتل خیام تهران

هتل خیام تهران

هتل خیام، هتلی دو ستاره است که در اطراف میدان بهارستان و در نزدیکی چهار راه سرچشمه قرار گرفته است. این هتل دسترسی آسانی به مکان‌هایی نظیر بازار بزرگ تهران، کاخ گلستان، موزه‌های آبگینه، سکه، پست، جواهرات و ایران باستان دارد.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر، کوچه نویدی

هتل الیان تهران

هتل الیان تهران

هتل الیان تهران، از دیگر هتل‌های ۲ ستاره و ارزان قیمت اطراف بازار است که در میدان امام خمینی و در پایین خیابان امیرکبیر واقع ‌شده است. از این هتل می‌توانید به مراکز تجاری و خرید، موزه‌ها، کاخ و مترو دسترسی آسانی داشته باشید.

آدرس: تهران، خیابان سعدی جنوبی،  پایین تر از خیابان امیرکبیر، بلوک 9

هتل فردوسی تهران

هتل فردوسی تهران

هتل فردوسی، هتلی 4 ستاره است که در حوالی بازار بزرگ و ابتدای خیابان فردوسی واقع شده است. برای دسترسی به این هتل باید ابتدا به میدان امام خمینی بروید. ایستگاه مترو، اتوبوس تندرو و تاکسی‌های خطی نیز در اطراف هتل به وفور یافت می‌شوند. بنابراین از هتل فردوسی به هر نقطه‌ای از پایتخت که تمایل داشته باشید، به راحتی دسترسی خواهید داشت.

آدرس: تهران، میدان امام خمینی، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، شماره ۲۴

هتل مهر تهران

هتل مهر تهران

هتل مهر تهران از هتل‌های ۱ ستاره و ارزان قیمت پایتخت است. این هتل که البته از کیفیت قابل قبولی هم برخوردار است، در میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر غربی واقع‌شده است.

آدرس: تهران، میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، چهارراه سرچشمه، خیابان امیرکبیر غربی ، کوچه سراج الملوک

هتل شیراز تهران

هتل شیراز تهران

هتل شیراز تهران، هتلی 3 ستاره است. این هتل در خیابان سعدی شمالی و در حوالی بازار بزرگ تهران واقع‌ شده است و دسترسی آسانی به وسایل نقلیه دارد. این هتل باکیفیت از فضای صمیمی و دلچسب برخوردار بوده و همین امر باعث شده تا گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

آدرس: تهران، خیابان سعدی شمالی، بین خیابان منوچهری و مخبرالدوله

هتل نادری نو تهران

هتل نادری نو تهران

هتل نادری نو، هتلی 2 ستاره با امکانات رفاهی مقبول است. این هتل در خیابان جمهوری و بعد از پل حافظ واقع‌ شده است و دسترسی بسیار مناسبی به سفارتخانه‌ها و مراکز دیدنی و برخی از موزه های تهران مانند موزه آبگینه، موزه ایران باستان، موزه جواهرات و بازار بزرگ تهران دارد.

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، بعد از پل حافظ، کوچه گوهرشاد

هتل مرکزی ایران

هتل مرکزی ایران

هتل مرکزی ایران یکی از محبوب‌ترین هتل‌های 2 ستاره‌ اطراف بازار برزگ تهران است. این هتل در حوالی خیابان لاله زار قرار گرفته و در میان توریست‌های خارجی جایگاه ویژه‌ای دارد. از این هتل می‌توانید، دسترسی آسانی به مراکز و اماکن دیدنی پایتخت مانند بازار بزرگ تهران، موزه و کاخ گلستان، دروازه تهران، موزه ملی و موزه آبگینه داشته باشید.

آدرس: تهران، خیابان لاله زار نو، نرسیده به چهارراه منوچهری، پایین تر از سینما کریستال

جاهای دیدنی نزدیک بازار بزرگ تهران

از آن‌جایی که بازار بزرگ در بافت قدیمی تهران واقع شده، جاهای دیدنی و ابنیه‌های تاریخی متعددی در اطراف آن قرار گرفته است. شما می‌توانید در کنار بازارگردی، بازدید از این جاذبه‌های گردشگری را در برنامه خود قرار داده و یک گردش به‌یاد ماندنی داشته باشید.

پارک شهر؛ مکانی برای تفریح و استراحت در قلب شهر

پارک شهر

پارک شهر در فاصله 2.6 کیلومتر بازار بزرگ، یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران است و در دل خود جاذبه‌های گردشگری مختلفی نظیر موزه صلح تهران، آکواریوم، باغ پرندگان و سایت پرنده‌نگری و دریاچه مصنوعی جای داده است.

آدرس: تهران، محدوده خیابان‌های خیام و شهید فیاض‌بخش

بازارچه عودلاجان؛ ترکیبی کامل و زیبا از صنایع دستی و سوغات

بازارچه عودلاجان

این بازارچه قدیمی در 850 متری بازار قرار گرفته و از جاذبه‌های گردشگری عودلاجان به‌شمار می‌آید. با ورود به این بازارچه گویی به تونل زمان قدم گذاشته اید. در این بازار صنایع دستی و سوغاتی شهرهای مختلف ایران به فروش می‌رسد و افراد می‌توانند ضمن لذت بردن از تماشای ابنیه تاریخی بازار با فرهنگ شهرهای مختلف هم آشنا شوند.

آدرس: تهران، منطقه ۱۲، خیابان پانزده خرداد

کاخ گلستان؛ جواهری تاریخی در مرکز شهر با فضایی باشکوه

کاخ گلستان

کاخ گلستان با قدمتی در حدود 400 سال، یکی از جاهای دیدنی اطراف بازار بزرگ تهران است. این بنای زیبا با معماری و تزیینات بی نظیر، در فهرست میراث یونسکو ثبت شده است و فقط با بازار 650 متر فاصله دارد. کاخ گلستان مجموعه‌ای از بناهای تاریخی نظیر شمس‌العماره، ایوان تخت مرمر، کاخ اختصاصی، تالار سلام، تالار آینه، تالار عاج، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر و… است. کاخ گلستان در خیابان پانزده خرداد و ضلع شمالی میدان ارگ قرار دارد.

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ

کاخ شمس‌العماره؛ ظریف و دقیق با معماری بی‌نظیر

کاخ شمس‌العماره

این بنا بخشی از کاخ گلستان است که در دوران ناصر‌الدین شاه ساخته شد تا نظاره‌گر چشم‌اندازی وسیع از تهران باشد. از مشخصات این بنای زیبا می‌توان به برج‌های دوقلو در بالای سازه با پنجره‌های قوسی، کاشی‌کاری زیبا و پیچیده، یک سالن باز در مرکز ساختمان، از ویژگی‌های این ساختمان منحصربه‌فرد است.

آدرس: بخشی از جاذبه‌های کاخ گلستان است

گذر گردشگری باب همایون

باب همایون

گذر گردشگری باب همایون در یک کیلومتر بازار بزرگ تهران واقع شده است. این خیابان از اولین خیابان‌های شهر تهران است که سنگفرش و بعدها آسفالت شده‌ است. جالب است بدانید، ابتدای خیابان باب همایون ایستگاه های اغذیه فروشی، کافه و کافی شاپ سنتی و مدرن ایجاد شده است و برنامه‌های فرهنگی و گردشگری با هدف احیاء حیات شبانه در قلب تاریخی تهران در میدان امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

آدرس: تهران، پامنار، خیابان امام خمینی، میدان امام خمینی

راهنمای خرید در بازار تهران

راهنمای خرید در بازار تهران

گرچه خرید کردن از بازار بزرگ‌بسیار لذت‌بخش است و در آن هر نوع کالایی را که نیاز دارید، می‌توانید با بهترین کیفیت و قیمت تهیه کنید؛ اما اگر به محیط بازار و مسیرهای تو در تو و پرپیچ و خم آن آشنایی نداشته باشید، در نهایت دست خالی و خسته به مقصد باز می‌گردید و این اتفاقی بسیار ناخوشایند است.

بنابراین اگر قصد خرید کالای خاصی از بازار را دارید، بهتر است قبل از هر چیز مکانی که مختص به فروش کالای مورد نظرتان را مشخص کرده و پس از آن نزدیک‌ترین ورودی بازار به آن نقطه را مشخص کنید و در نهایت راهی بازار شوید. به همین دلیل ما در این جا راهنمای جامعی از بازار برای خرید کالاهای مختلف را به شما معرفی می‌کنیم.

آجیل و خشکبار: بهترین آجیل و خشکبار را می‌توانید از سرای دالان دراز واقع در چهارسوق بزرگ تهیه کنید.

پوشاک: راسته جعفری، کوچه حمام چال، کوچه هفت تن و بازار مسگرها عرضه‌کننده بهترین پوشاک مردانه و زنانه است.

شال و روسری: برای خرید شال، روسری و… حتما به بازار جعفری سری بزنید.

پارچه: سرای امیرکبیر، حمام چال و بازار عباس آباد بهترین مکان برای خرید پارچه هستند. در انتهای بازار عباس آباد هم، بورس فروش انواع پرده به صورت خرده و عمده است.

لوازم التحریر: بازار بین الحرمین، اطراف مسجد جامع و شمال سرای قزوینی‌ها مکان مناسبی برای خرید لوازم‌التحریر، کاغذ و کالاهای اداری است.

نایلون و لوازم پلاستیکی: انتهای شرقی بازار و نرسیده به بازار سید اسماعیل، محل مناسبی برای خرید انواع نایلون و لوازم پلاستیکی است.

طلا و جواهرات و ساعت: انواع طلا، جواهرات و ساعت را می‌توانید از راسته زرگرها در این بازار خریداری کنید. در این بازار می‌توانید، طلاهایی اجرت پایین را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

بدلیجات: اگر قصد خرید بدلیجات باکیفیت و زیبا را دارید، حتما به بازار سلطانی سر بزنید.

ظروف و دکوری: تیمچه حاجب الدوله بهترین بخش برای خرید ظروف چینی، کریستال و دکوری در بازار بزرگ تهران است.

لوازم آرایشی و خوراکی: بازار مروی بهترین مکان برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی از بهترین مارک‌های موجود در ایران است. هم‌چنین در این مرکز می‌توانید خوراکی‌های خوشمزه ایرانی و خارجی را تهیه کنید.

لوازم خیاطی و کیف و چمدان: سرای مشیر خلوت از جمله مراکز خریدی است که می‌توانید از آن لوازم خیاطی و کیف و چمدان تهیه کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر فروشگاه‌های لوازم خیاطی عمده‌فروش هستند و برای خرید جزئی باید زمان زیادی را صرف کنید.

لوازم خانگی: از بازار چهل تن و بازار سید اسماعیل می‌توانید انواع لوازم خانگی را خریداری کنید.

کفش و چرم: کوچه سید ولی محل فروش کفش و چرم در بازار بزرگ تهران است.

فرش و تابلوفرش: در انتهای جنوبی بازار کفاش‌ها و سرای بوعلی، مغازه‌های فرش فروشی حضور دارند و بهترین مکان برای خرید فرش‌های دستبافت و تابلو فرش هستند.

تنباکو و دخانیات: کوچه احمدی در بازار به فروش تنباکو و دخانیات اختصاص یافته است.

جوراب و لباس زیر: انواع جوراب، زیرپوش و لباس زیر را می‌توانید از کوچه مزینی و کوچه رضایه تهیه کنید.

صندل و کفش: برای خرید کفش و صندل با بهترین کیفیت و تنوع بالا، حتما سری به منوچهرخانی در بازار بزرگ تهران بزنید.

عطاری: پله نوروزخان یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازار بزرگ تهران مربوط به عطاری است.

عطر و ادکلن: اگر می‌خواهید عطر و ادکلن را با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالا خریداری کنید، باید به بازار مسجد جامع بروید.

لوازم تولد: بخش دیگری از پله نوروزخان به فروش لوازم تولد اختصاص یافته است.

سخن آخر

خرید کردن و گشت زدن آن هم در بازار بزرگ تهران حرفی برای گفتن باقی نمی‌گذار. اگر این بازار تلفیقی از فرهنگ و تاریخ هم باشد که نورعلی‌نور می‌شود. بازار بزرگ تهران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای تهران، تنوع فراگیری از محصولات محلی و بین‌المللی را در خود جای داده است. از این رو مردم و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. با کشف بازار بزرگ تهران، شما به یک تجربه فراگیر خرید محصولات از همه نوع و رنگ خواهید رسید و مطمئنا این نجربه یه یکی از بهترین خاطرات شما بدل خواهد شد.

سوالات متداول

بازار بزرگ تهران کجاست؟

بازار بزرگ تهران منطقه‌ای در بخش مرکزی تهران واقع شده و از اطراف به خیابان‌های‌ مولوی، مصطفی خمینی (سیروس)، پانزده خرداد و خیام محصور است.

ساعات کاری بازار تهران چگونه است؟

بازار تهران روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷ و در پنج‌شنبه تا ساعت 14 باز بوده و جمعه‌ها هم تعطیل است. البته بخش‌های خارجی بازار در روزهای شنبه تا چهارشنبه تا ساعت ۲۰ فعالیت می‌کنند و در روزهای پنج‌شنبه‌ تا ساعت ۱۷ مشغول به کار هستند. برخی پاساژها واقع در انتهای خیابان اصلی بازار هم روزهای جمعه باز هستند.

بهترین موقع برای خرید از بازار بزرگ چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از بازار، ساعات اولیه صبح است تا بازار خلوت‌تر باشد. روزهای جمعه و تعطیلات رسمی هم می‌توانید از پاساژها و مغازه‌های اطراف بازار خرید کنید.

کدام وسیله نقلیه برای رفتن به بازار مناسب‌تر است؟

از آن‌جایی که ایستگاه‌های مترو با ورودی‌های بازار بزرگ کم‌ترین فاصله را دارند، بهتر است با مترو به بازار سفر کنید.

چگونه با مترو به بازار تهران برویم؟

چندین ایستگاه مختلف که همگی مربوط به خط یک هستند برای دسترسی به بازار وجود دارد؛ اما ایستگاه مترو پانزده خرداد، به دلیل کم‌ترین فاصله با ورودی اصلی بازار بهترین گزینه است.

قدمت بازار بزرگ تهران متعلق به چه زمانی است؟

بنای اولیه بازار در زمان صفویان پایه‌ریزی شد؛ اما این شاهراه اقتصادی در دوره قاجار گسترش یافت تا این‌که به شکل و شمایل امروزی‌اش رسید.

مدت زمان بازدید از بازار بزرگ چه‌قدر طول می‌کشد؟

برای بازدید از بازار بزرگ باید یک روز کامل وقت بگذارید. در ضمن اگر می‌خواهید در همه جای بازار گشت‌وگذاری داشته باشید، توصیه ما بازارگردی در روزهای غیر تعطیل است.

آیا بازار تهران جمعه‌ها باز است؟

بازار تهران را می‌توان به چند بخش راسته بازار، بخش‌های بیرونی و پاساژهای اطراف تقسیم‌بندی کرد. اگر قصد خرید از بازار بزرگ تهران در روزهای جمعه را دارید، می‌توانید به پاساژهای اطراف مانند بازار رضا، پاساژ دلگشا و غیره مراجعه کنید. برخی از مغازه‌های بیرونی بازار هم به خصوص زمان نزدیک شدن به عید، فعالیت می‌کنند.

4.7/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *