شهرهاجاهای دیدنی

بازار تجریش | محفل صمیمی رنگ‌ها و نوستالژی

یادم می‌آید جایی خوانده بودم که بهار همیشه با اولین شکوفه‌ها شروع نمی‌شود. بهار وقتی شروع می‌شود که تصمیم می‌گیریم بالاخره کاری را که همیشه به تعویق می‌انداختیم شروع کنیم. مثلاً بالاخره ورزش کنیم، کلاس نقاشی ثبت‌نام کنیم، یاد بگیریم یک ساز بزنیم و هزاران نقطه شروع دیگر مثل این. به خاطر همین ممکن است بعضی‌ها در سال چند بهار داشته باشند و بعضی‌ها هیچ بهاری. حالا شاید بپرسید این‌ها چه ربطی به بازار تجریش دارد؟ باید بگویم ربطش این است که اکثر ما بازار تجریش را با حال و هوای آن در آخرین روزهای اسفند و نزدیک بهار می‌شناسیم. جایی که حاجی‌فیروزها ماهی‌های قرمز را نوازش می‌کنند و سبزه‌ها و سمنوها به ما چشمک می‌زنند. ولی باید بگویم این بازار دقیقاً مثل همان تعریف بهار است که گفتم و هر لحظه از سال که به ملاقاتش بروید، مثل بار اول برای شما دلبری می‌کند و هیچ‌چیزش تکراری نمی‌شود. درست انگار بهار است و دوباره جوانه زده است. به‌هرحال فرقی نمی‌کند که عصرهای پاییز و زمستان به هوای باقالی و لبو به بازار بروید، حوالی عید برای خرید وسایل هفت‌سین یا تابستان برای خرید توت‌فرنگی و گیلاس. حالا که این بازار این‌قدر جذاب است پس بیایید در این مقاله بیشتر با او آشنا شویم و ببینیم جادوی این دالان رنگارنگ چیست؟

بازار تجریش کجاست؟

یک سر بازار تجریش به میدان قدس و سر دیگرش به میدان تجریش می‌رسد.
بازار تجریش در حدفاصل میدان تجریش و میدان قدس قرار دارد. – عکاس: مینا افجه

بازار تجریش تهران در حدفاصل میدان تجریش تا میدان قدس قرار دارد. خیلی‌ها از جمله من از ورودی میدان تجریش وارد این بازار می‌شوند. بازار تجریش مثل کسی است که شباهت زیادی به یکی از اقوام درجه‌یکش دارد. مثل وقتی‌که کسی به ما می‌گوید چقدر شبیه مادرت، پدرت، عمه‌ات، عمو و … هستی، این بازار هم نمونه کوچکی از بازار بزرگ تهران است. طوری که بازدید از آن مثل این است که کل بازار بزرگ تهران را در یک روز ببینی.

آدرس بازار تجریش تهران: تهران، جنوب غربی میدان تجریش، بازار تجریش تهران

تاریخچه بازار تجریش

گزهای خوشمزه بازار تجریش، عضو تازه وارد بازار هستند.
بررسی تاریخچه بازار، از قدمت اولین غرفه‌ها – عکاس: مینا افجه

بازار تجریش شناسنامه مکتوب ندارد و مانند فردی کهن‌سال است که وقتی از او می‌پرسید چند سالش است، می‌گوید نمی‌دانم و اطرافیانش سن او را لو می‌دهند. حکایت این بازار هم همین است، حجره‌دارهای قدیمی می‌گویند بازار 150 سال سن دارد، بعضی‌ها می‌گویند 70 سال. با این حال تکیه بازار تجریش خبر از قدمت 220 ساله این بازار می‌دهد.

بازار میدان تجریش از همان اول رونق این روزها را نداشت. منطقه شمیرانات که بازار هم در آن قرار دارد، منطقه‌ای ییلاقی در تهران بود که مردم بیشتر روزهای گرم اواخر بهار و تابستان را در آن می‌گذراندند. به‌مرورزمان و با مهاجرت مردم از طالقان و اطراف شهر تهران، این منطقه توسعه پیدا کرد. نقطه عطف شکوفایی بازار تجریش زمانی بود که دربند، ییلاق موردعلاقه رضاشاه شد و کم‌کم جاده شمیران به تجریش ساخته شد و اتوبوس‌ها و ماشین‌ها جای درشکه‌ها را گرفتند.

با رونق گرفتن منطقه شمیرانات و تجریش، اهالی کم‌کم غرفه‌هایی را اطراف تکیه تجریش برای فروش میوه‌ها و سبزی‌های تازه باغ‌های ازگل، تجریش و … ساختند. بعد هم با بیشتر شدن رفت‌وآمد مردم به تجریش، غرفه‌های دیگر که لبنیات، گوشت، پارچه و … می‌فروختند در بازار تجریش شروع به کار کردند. این بازار در ابتدا بازار روباز بود و سقف نداشت به همین خاطر حجره‌داران مجبور بودند در روزهای بارانی یا برفی بازار را تعطیل کنند. همین موضوع باعث شد که به فکر مسقف کردن بازار با چوب، خشت و گل بیافتند. در سال 1352 هم سقف بازار با آهن یکدست شد. چند سال پیش هم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بازار تجریش را مرمت و بازسازی کرد و حالا همه مغازه‌ها یکدست هستند و کاشی‌کاری‌های سنتی فیروزه‌ای با نام غرفه و نمای آجری‌شان، جلوه زیبا و درعین‌حال سنتی بازار را به‌خوبی نشان می‌دهند.

در بازار تجریش چه خبر است؟

دیدنی‌های بازار تجریش از همان بدو ورود
آشنایی با جاذبه‌ها و غرفه‌های بازار قدیمی تجریش – عکاس: مینا افجه

اگر تابه‌حال به بازار تجریش تهران نرفتید و فکر می‌کنید مگر می‌شود در بازاری که چندان هم بزرگ نیست، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد فروخته شود باید بگوییم بله می‌شود! همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم این بازار  نمونه کوچک بازار بزرگ تهران است و در آن هر چه به ذهنتان برسد، پیدا می‌شود. بیایید باهم تصور کنیم از ورودی میدان تجریش می‌خواهیم قدم‌به‌قدم در بازار بگردیم و غرفه‌های مختلف را بررسی کنیم:

اولین غرفه‌هایی که از سمت میدان تجریش برای شما دلبری می‌کنند، غرفه‌های فروش میوه آن‌هم چه میوه‌هایی هستند. من که هر بار رفتم میوه‌هایی را دیدم که تابه‌حال فقط عکس‌هایشان را در اینترنت دیده بودم یا اسم‌های عجیب‌وغریبشان را شنیده بودم. به‌جز تنوع و خاص بودن محصولات، کیفیت میوه‌های این غرفه‌ها هم بسیار بالاست و البته قیمت کمی هم ندارند. روبروی این مغازه‌ها هم معمولاً چند دست‌فروش هستند که نوبرانه هر فصلی از چغاله بادام، زغال‌اخته و توت گرفته تا اسفناج، سیر تازه و … را می‌فروشند.

در اولین قدم‌هایی که برمی‌داریم تا وارد بازار شویم، یک مغازه خیلی هوس‌انگیز در سمت چپ ماست که امکان ندارد بتوانید در برابر خرید اجناسش مقاومت کنید. این مغازه انواع ترشی، شور، آلوچه، رب انار، روغن‌زیتون و از همه مهم‌تر لواشک‌های خانگی می‌فروشد. روبروی این مغازه هم یک سبزی فروشی است که هرچقدر سبزی آش، سبزی پلویی، سبزی قورمه و … بخواهید جلوی چشمتان خرد می‌کند و عطر سیرهایش کل ورودی بازار را گرفته است.

همین‌طور که دارید کم‌کم به دل بازار می‌روید، سمت راست و چپتان مغازه‌های میوه‌فروشی، زعفران، ظروف نقره، آجیل و … شما را همراهی می‌کنند. کمی که از ورودی بازار تاریخی تجریش دور شوید، به چند پله می‌رسید که شما را به سمت تکیه تجریش هدایت می‌کند. کنار این پله‌ها هم یک مغازه بزرگ است که انواع تسبیح‌های رنگارنگ و چشم و نظر می‌فروشد.

تصویری زیبا از تسبیح‌های زیبای بازار تجریش
تسبیح‌های رنگارنگ در بازار زیبای تجریش می‌درخشند. – عکاس: مینا افجه

حالا رسیدیم به معروف‌ترین و قدیمی‌ترین قسمت بازار، یعنی تکیه بازار تجریش. قدمت تکیه بازار تجریش به دوران قاجار می‌رسد و میوه‌فروشی بزرگی که در مرکز آن قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین قسمت‌های بازار هم برای ما ایرانی‌ها و هم برای گردشگران خارجی است. در این میوه‌فروشی بزرگ هر نوع سبزی و میوه‌ای که فکر کنید وجود دارد. اطراف این قسمت هم مغازه‌های مختلف با اجناس متفاوتی مثل انواع ادویه‌های رنگارنگ، گیاهان دارویی، سبزی، ترشی، گردو، خرما، ظروف مسی، نقره‌ای و … قرار دارد.

نمایی از تکیه تجریش و میوه‌فروشی مرکز آن
تکیه تجریش و میوه‌فروشی معروفش – عکاس: هادی محمودی

از اینجا به بعد وارد دالان اصلی بازار می‌شوید و می‌توانید این مسیر را تا میدان قدس ادامه دهید. از این قسمت به بعد دیگر تعداد میوه‌فروش‌ها کم و کم‌تر می‌شود و غرفه‌های فروش کفش، لوازم آشپزخانه (از دم‌کنی و اسپند دود کن تا ایرفرایر و میکسر)، صنایع‌دستی، زعفران، آجیل، طلا، نقره، لباس و … فعال هستند. همین‌طور که به انتهای بازار نزدیک می‌شوید، ناگهان بوی خوراکی‌های خوشمزه قاروقور شکمتان را راه می‌اندازد. اینجاست که دو مغازه جذاب که در حال پخت تازه گز و باقلوا هستند، دست و پای شما را شل می‌کنند. اگر از این مرحله توانستید بگذرید و متوقف نشدید به یک غرفه نان فانتزی در انتهای بازار می‌رسید که همیشه شلوغ است. در این غرفه انواع نان‌های فانتزی، کلوچه‌های سنتی، نان قندی و … فروخته می‌شود.

کنافه‌ها و باقلواهای خوشمزه و تازه بازار تجریش
خوراکی‌های خوشمزه بازار تاریخی تجریش نمی‌گذارند به رژیم غذاییتان پایبند باشید. – عکاس: مینا افجه

در این قسمت دو راه دارید. راه اول اینکه دوباره به داخل بازار به سمت میدان تجریش برگردید یا اینکه از مغازه‌های کنار خیابان دیدن کنید که بیشتر مغازه‌های لباس‌فروشی، کفش، زیورآلات و … است. اگر شانس یارتان باشد، دست‌فروش‌های این قسمت هم معمولاً اجناس خوبی می‌فروشند که قیمت مناسب‌تری دارد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران به سایت اتاقک مراجعه کنید.

جاهای دیدنی بازار تجریش

به‌جز مغازه‌های مختلف که در بازار زیبای تجریش و غرفه‌های سنتی‌اش دلبری می‌کنند، جاهای دیدنی بازار شامل موارد زیر هم می‌شود:

  • سه مسجد قدیمی بازار تجریش در نزدیکی تکیه به نام‌های مسجد خان، مسجد سیدالشهدا و مسجد اعظم
  • رستوران سنتی و کباب فروشی داخل بازار
  • سقف و طاق نمای زیبای تکیه بازار تجریش که از گذشته محل برگزاری پرشور مراسم تاسوعا و عاشورا و تعزیه بوده است.
اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مسیر دسترسی به بازار تجریش

آشنایی با راه‌های دسترسی به بازار تجریش
با خودروی شخصی، اتوبوس، مترو و تاکسی می‌توانید به بازار تجریش بروید. – عکاس: مینا افجه

در بخش‌های قبل گفتیم که بازار زیبای تجریش بین میدان قدس و میدان تجریش قرار دارد و شما از هر دو سمت می‌توانید به این بازار دسترسی داشته باشید. بازار تجریش محله شلوغی است و اطراف آن هم پر از جاذبه‌های گردشگری است، به همین خاطر دسترسی با خودروی شخصی کمی سخت است و باید خودرو را با فاصله از بازار پارک کنید. البته چند پارکینگ در حوالی بازار است که اگر شانس یارتان باشد می‌توانید خودرو را آنجا پارک کنید. تازه پارکینگ ارگ تجریش و پارکینگ پاساژ تندیس هم گزینه‌های خوبی است. اگر هم اهل پیاده‌روی هستید، می‌توانید در کوچه‌پس‌کوچه‌های نزدیک به باغ فردوس در خیابان ولیعصر خودرو را پارک کنید و از آنجا به سمت بازار بروید. به‌جز دسترسی با خودروی شخصی، شما می‌توانید با اتوبوس و مترو هم به بازار رنگارنگ تجریش بروید.

  • دسترسی به بازار تجریش با اتوبوس: برای رسیدن به بازار تجریش با اتوبوس، گزینه اتوبوس‌های بی آر تی خط راه‌آهن- تجریش و اتوبوس‌های خط رسالت-قدس پیش روی شماست.
  • دسترسی به بازار تجریش با مترو: روشن‌تر از روز است که برای رسیدن به بازار تجریش، باید در آخرین و عمیق‌ترین ایستگاه متروی خط کهریزک-تجریش تهران یعنی ایستگاه میدان تجریش پیاده شوید.

ساعت کاری بازار تجریش

ساعت کاری بازار تجریش همه روزه از ساعت 9 صبح تا 10 شب است.
بازار تجریش جمعه ها باز است. – عکاس: مینا افجه

بازار میدان تجریش در فهرست جاهای دیدنی تهران رتبه بالایی دارد. حال و هوای بازار قدیمی تجریش و غرفه‌های رنگارنگش این مکان را به یکی از مقاصد محبوب گردشگری اهالی پایتخت و مسافران تهران تبدیل کرده است. از سؤال‌های اصلی هرکسی که می‌خواهد به بازار رنگارنگ تجریش برود این است که ساعت کاری بازار تجریش چیست و این‌که بازار تجریش جمعه ‌ها باز است یا نه؟ پاسخ سؤال اول این است که ساعت کاری بازار تجریش از ساعت 9 صبح تا 10 شب است و پاسخ سؤال دوم هم یک بله قاطع است! پس شما جمعه‌ها هم می‌توانید به بازار زیبای تجریش بروید و حسابی کیف کنید. ولی حواستان باشد جمعه‌ها افراد زیادی به بازار می‌آیند تا جایی که ممکن است هر قدم برداشتن شما چند دقیقه طول بکشد! راستی بازار خوشمزه و خوش‌رنگ تجریش با تاریک شدن هوا و روشن شدن چراغ سر در مغازه‌ها، جانی دوباره می‌گیرد.

جاهای دیدنی نزدیک به بازار تجریش

میدان تجریش یکی از محله‌های قدیمی و جذاب تهران است. در این منطقه به‌جز بازار میدان تجریش که فقط مکانی برای خریدوفروش کالا نیست و یکی از جاهای دیدنی تهران هم است، چندین جاذبه گردشگری دیگر هم وجود دارد که در ادامه با 6 مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم:

امامزاده صالح (ع)

تصویری از کاشی‌های فیروزه‌ای و زیبای امامزاده صالح (ع)
امامزاده صالح (ع) در در نزدیکی بازار میدان تجریش – عکاس: شهاب عزیز پور

امامزاده صالح قطب مذهبی و معنوی میدان تجریش است. جایی که عاشقان آن حضرت برای تماشای گنبد فیروزه‌ای و مناره‌ها و کبوترانی که در آستانش ساکن‌اند، لحظه‌شماری می‌کنند. امامزاده صالح (ع) یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بودند و بارگاه ایشان، یکی از اماکن مقدس و روحانی تهران و میدان تجریش است. قدمت بارگاه امامزاده صالح (ع) به سال 700 هجری قمری می‌رسد. ارزش تاریخی و معنوی این بنای مقدس باعث شد که نامش در سال 1351 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شود.

باغ فردوس

تصویری از عمارت باغ فردوس برای زمان محمدشاه
باغ فردوس یکی از مقاصد محبوب گردشگری در حوالی بازار تجریش – عکاس: مینا افجه

باغ فردوس که این روزها به موزه سینما تبدیل شده است، یکی از جاهای دیدنی اطراف بازار پرطرفدار تجریش است. فاصله باغ فردوس تا بازار تجریش چندان زیاد نیست و با حدود 20 دقیقه پیاده‌روی طی می‌شود. عمارت باغ فردوس در زمان محمدشاه قاجار ساخته شد و نامش در فهرست آثار ملی ایران دیده می‌شود.

ارگ تجریش

تصویری از ارگ تجریش یکی از مدرن‌ترین پاساژهای تهران
ارگ تجریش را به راحتی در خیابان سعدآباد پیدا می‌کنید. – عکاس: مینا افجه

اگر می‌خواهید بعد یا قبل از اینکه به دل بازار سنتی و تاریخی تجریش بزنید، از یک پاساژ مدرن که نمایندگی برندهای معروف در آن است و معماری جذابی دارد دیدن کنید، پس به ارگ تجریش بروید. ارگ تجریش ساختمانی 10 طبقه با نمای شیشه‌ای است که فقط 5 طبقه آن پارکینگ است. ارگ تجریش را می‌توانید به‌راحتی در همان اوایل خیابان سعدآباد پیدا کنید.

پاساژ قائم تجریش

پاساژ قائم یکی از جاهای دیدنی نزدیک به بازار تجریش
پاساژ قائم حدود 40 سال پیش ساخته شد. – عکاس: Amir N./small>

یکی از قدیمی‌ترین پاساژهای تهران، پاساژ قائم تجریش است. درب اصلی این پاساژ 6 طبقه در خیابان تجریش و درب فرعی آن در خیابان شهرداری است. در پاساژ قائم تجریش که طبق گفته کسبه حدود 40 سال پیش ساخته شده است، نزدیک به 700 غرفه فروش طلا، لوازم منزل، پوشاک و … فعال است.

کاخ نیاوران

کاخ باشکوه نیاوران در نزدیکی بازار تجریش
کاخ نیاوران، یکی از جاهای دیدنی نزدیک بازار سنتی تجریش – عکاس: Reza

بازدید از بازار تجریش فرصت خوبی است تا سری هم به کاخ‌های نزدیک آن بزنید. کاخ نیاوران در میدان نیاوران، یکی از کاخ‌های دیدنی تهران است که زمانی محل زندگی و کار محمدرضا شاه پهلوی بود و حالا به موزه‌ای جذاب تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید به بازار تجریش بروید، اول به کاخ نیاوران بروید و بعد به ملاقات بازار تجریش در شب بروید.

دربند

نمایی زیبا از دربند تهران
تجریش گردی بدون دربند تکمیل نمی‌شود. – عکاس: Vladimir Barać

دربند یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای دیدنی و تفریحی تهران است که فاصله چندان زیادی با بازار قدیمی تجریش ندارد. اگر شکم گردی در دربند و نوش جان کردن چلوکباب و جوجه‌کباب می‌تواند یک آخر هفته معرکه برای شما درست کند، پس کار امروز را به فردا نیندازید و بعد از بازدید از بازار به دربند بروید.

سخن آخر

در این مقاله راهی بازار تجریش تهران شدیم. منطقه‌ای که اتمسفرش با جاهای دیگر تهران فرق دارد و همیشه پرشور است. بازار سنتی تجریش قدرت زیادی دارد تا حال ما را برای چندین روز خوب نگه دارد و البته دلبری‌هایش هم به‌قدری است که سریع دل‌تنگش می‌شویم. امیدوارم اگر قصد سفر به پایتخت را دارید، فراموش نکنید که اتاقک کنار شماست تا با خیال راحت در بازار تجریش گشت‌وگذار کنید، سوغاتی‌های رنگارنگ بخرید و بدون دغدغه تا پاسی از شب در خیابان ولیعصر شب‌زنده‌داری کنید. بعد وقتی پاهایتان خسته شد و چشمانتان خواب‌آلود، به اقامتگاهی که رزرو کرده بودید برگردید.

سؤالات متداول درباره بازار تجریش

بازار تجریش تهران کجاست؟

بازار تجریش در ضلع جنوب غربی میدان تجریش قرار دارد.

ساعت کاری بازار تجریش چیست؟

بازار تجریش همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 10 شب باز است.

بازار تجریش جمعه ها باز است؟

بله بازار تجریش جمعه ها باز است و شما می‌توانید یک عصر دلپذیر را در آن بگذاردید.

پاساژ قائم تجریش کجاست؟

پاساژ قائم تجریش در خیابان تجریش قرار دارد. البته می‌توانید از درب فرعی آن که در خیابان شهرداری است هم وارد پاساژ قائم تجریش شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *