تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی گیلان | معرفی 55 مورد از جاذبه‌های گیلان

از آنجایی که دغدغه‌های زندگی شهری روزبه‌روز بیشتر می‌شد، هرروز حس می‌کردم بیشتر به سفر و گشت‌وگذار در طبیعت نیاز دارم. البته، این‌ها مربوط به گذشته است؛ چراکه به‌دلیل شرایطی خاص تصمیم گرفتم به استان گیلان نقل مکان کنم و با استفاده از این فرصتی که در اختیار دارم، به گشت‌وگذار در جاهای دیدنی گیلان بپردازم. با این کار، دغدغه‌های زندگی شهری را از خودم دور کردم. حالا همیشه به دیدن مناطق بکر و سرسبز این استان می‌روم و هوای مطبوع و پاک این منطقه را استشمام می‌کنم. اگر شما هم به تماشای جاهای گردشگری گیلان علاقه دارید ولی نمی‌دانید از چه جاذبه‌هایی دیدن کنید، این موضوع را به من بسپارید. در این مطلب من لیستی از بهترین جاهای دیدنی این منطقه برایتان تهیه کرده‌ام تا شما هم مثل من از سفر به این منطقه مسحور شوید!

فهرست مطلب

1- ماسوله، دهکده‌‌ی پلکانی در دل کوه‌های سبز

ماسوله، دهکده‌‌ی پلکانی در دل کوه‌های سبز از جاهای دیدنی گیلان
نمایی از ماسوله در فصل بهار – عکاس رضا

اولین باری که راهی این منطقه شدم، مناظر بکر و سرسبز واقع در مسیر چشمانم را به خود جلب کرد. مسیر رسیدن به ماسوله، یکی از جاذبه‌های آن به‌شمار می‌رود که شامل درختان تنومند سرسبز و هوای بسیار مطبوع است. هنگام رسیدن به مقصد، این دهکده‌ی پلکانی و تاریخی جلوی چشمم نمایان شد که تصویری شگفت‌انگیز ارائه می‌داد. تصویر دهکده‌ای کوچک در دل کوه‌های سبز جنگلی که خانه‌های کاه‌گلی و نقلی‌مانند آن به صورت پلکانی روی یکدیگر قرار گرفته بودند. من فکر می‌کردم این همه‌ی ماجراست تا وقتی که وارد این دهکده شدم. به محض ورود، مردان محلی را در دکان‌های کوچک خود در حال فروش صنایع دستی دیدم. پس از اینکه بیشتر گشت زدم، بوی خوشی به مشامم خورد و با دنبال کردن این عطر خوش، زنان محلی را درحال پختن غذاهای محلی و شیرینی‌های خوش‌عطروبو دیدم. گشت‌وگذار در روستای ماسوله تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای من بود و سوژه‌هایی فوق‌العاده‌ای برای عکاسی داشت. شما می‌توانید روی سقف خانه‌ها قدم بزنید، در کافه‌های آن غذاهای محلی، آش داغ، بستنی و شیرینی‌های خوشمزه را نوش جان کنید و سوغات و صنایع دستی زیبایی آن را برای خود یا عزیزان‌تان خریداری کنید. بعد از غروب که هوا رو به تاریکی می‌رود، چراغ خانه‌ها روشن می‌شود و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز و آرامش‌بخش ایجاد می‌کند. ماسوله از آن مکان‌هایی است که حتما در سفر به گیلان باید از آن دیدن کنید.

آدرس ماسوله: استان گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن

اجاره ویلا در فومن با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

2- قلعه رودخان، تلفیقی از تاریخ و طبیعت بکر

قلعه رودخان فومن از مکان های دیدنی گیلان
عکس از گلناز قمیان

من به عنوان یک مسافر همیشه به دنبال جاذبه‌های منحصربه‌فرد و ماجراجویانه برای بازدید در سفر هستم. قلعه رودخان از آن مکان‌های بکر با جاذبه‌های مسحورکننده است که تاریخ و داستان‌هایی ناشناخته پشت خود دارد. این قلعه در قرن سیزدهم ساخته شده و توسط جنگل‌های سرسبز، رودخانه‌های پیچ‌درپیچ و آبشارهای خروشان احاطه شده است. پیشنهاد می‌کنم قبل از بازدید از این جاذبه‌ی دیدنی، حتما لباس و کفش راحت و مناسب همراه خود داشته باشید، همچنین خوراکی‌های شیرین و بطری آب؛ چراکه قرار است مسیر درازی را طی کنید!

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

برای رسیدن به این قلعه تاریخی، باید حدود 900 پله را بپیمایید؛ اما این مسیر پر از شگفتی‌های طبیعت است که خستگی را از تن‌تان بیرون می‌کند. من هنگام بازدید از قلعه رودخان، عجله‌ای برای رسیدن به مقصد نداشتم و ترجیح دادم از زیبایی‌های مسیر غافل نشوم، پیشنهاد می‌کنم شما هم همین کار را بکنید. در طول مسیر بنشینید، به صدای آبشار و رودخانه‌ها و پرندگان گوش کنید، عکس‌های زیبا بگیرید و در کل، از تمام مسیر لذت ببرید. پس از طی کردن این پله‌ها، تصویر شگفت‌انگیز قلعه رودخان تاریخی جلوی چشمان‌تان نمایان می‌شود، اما این همه‌ی ماجرا نیست! چراکه می‌توانید کمی بالاتر بروید و روی ارتفاعات کوه‌های سرسبز جنگلی بنشینید و از استان گیلان را زیر پایتان تماشا کنید. از این بالا تمامی زمین‌های شالیزار، خانه‌ها، جاده‌ها و جاذبه‌های سرسبز این استان دیده می‌شوند. وقتی من برای اولین بار به این منطقه سفر کردم، مناظر اطراف مه‌گرفته بود و حس می‌کردم در مکانی رویایی قرار دارم که متعلق به این دنیا نیست. تصور اینکه قرن‌ها پیش، این منطقه مکان فرمانروایی بوده و مردمان گذشته با اسب به این منطقه می‌آمدند و نگهبانان از این قلعه محافظت می‌کردند، حس عجیبی به من می‌داد.

این قلعه از دو بخش ارگ پایین و ارگ فوقانی تشکیل شده که ارگ پایین تعدادی برج و دیوار دارد، درحالی که ارگ فوقانی جایی است که کاخ اصلی در آن قرار گرفته است. زیبایی قلعه با معماری پیچیده و دقیق آن که ترکیبی از سبک‌های ایرانی است، بیشتر شده. این قلعه همچنین خانه تعدادی گذرگاه مخفی بوده که شما هم می‌توانید آن‌ها را ببینید. می‌گویند که گذرگاه‌های مخفی توسط خانواده حاکم برای دسترسی به محله‌های سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این قلعه همچنین خانه تعدادی از آثار تاریخی از جمله سلاح‌های باستانی، سکه‌ها و سفال‌ها است. قلعه رودخان جاذبه‌ای واقعا چشمگیر و منحصربه‌فرد است که نگاهی اجمالی به گذشته در اختیارتان قرار می‌دهد؛ همچنین با معماری خیره‌کننده، گذرگاه‌های مخفی و مناظر دیدنی‌اش، حتما تاثیری ماندگار بر روحتان خواهد گذاشت.

آدرس قلعه رودخان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان

3- اولسبلنگاه، بهشتی در آسمان!

اولسبلنگاه، بهشتی در آسمان! از جاهای گردشگری گیلان
حواستان باشد هوای اولسبلنگاه در بیشتر مواقع سرد است، بنابراین حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید

من همیشه تصور می‌کردم انسان فقط می‌تواند در آب دریا غرق شود؛ اما باور کنید، شما می‌توانید در اقیانوسی از ابر هم غرق شوید، فقط کافیست در زمان مناسب به اولسبلنگاه سفر کنید. اولسبلنگاه در ارتفاعات ماسال قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید با ماشین از تپه‌های سرسبز و دیدنی عبور کنید تا به ارتفاعات کوهستان‌های جنگلی برسید. به راستی که اولسبلنگاه بهشتی در آسمان است، چراکه مناظر شبیه به آن را فقط در کارتون‌ها یا رویاهای خود می‌توانید ببینید. گاهی در این منطقه گله‌های اسب نیز دیده می‌شوند و این چشم‌اندازها را رویایی‌تر می‌کنند. هنگامی که من به این منطقه سفر کردم، در ابتدا خبری از ابر و مه نبود. پس از کمی گذراندن وقت و عکاسی با خانواده، پشت سرم را نگاه کردم و به ناگاه حس کردم در آسمان، میان ابرها قرار گرفته‌ام. چراکه ابرها در بین این ارتفاع گیر افتاده و پدیده‌ی شگفت‌انگیز اقیانوس ابر را ایجاد کرده بودند. آن لحظه بود که غرق در اقیانوسی از ابرها شدم!

اولسبلنگاه مکانی کاملا بکر و دست‌نخورده است، بنابراین اگر می‌خواهید از مناظری خلوت، تمیز، با آب‌وهوای مطبوع و چشم‌اندازهای سرسبز لذت ببرید، حتما به اولسبلنگاه سفر کنید. حواستان باشد هوای این منطقه در بیشتر مواقع سرد است، بنابراین حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید. در فصل زمستان این منطقه لباس‌های سفید خود را بر تن می‌کند و وجهه‌ی جدیدی از شگفتی را برایتان نمایان می‌کند، اما باید حتما زنجیرچرخ و امکانات لازم را به‌همراه خود داشته باشید، زیرا جاده‌ خطرناک و لغزنده می‌شود. یکی از آرزوهای من برپاکردن کمپ و گذراندن دو سه شب در این منطقه‌ی خلوت و آرام است. می‌گویند هنگام شب، آرامش و سکوت عجیبی بر این منطقه حاکم است، همچنین تماشای ستارگان یکی از لذت‌های به‌یادماندنی در این منطقه به‌شمار می‌رود. کافیست امکانات، لباس گرم، غذا، آب و … را با خود بردارید و چندروزی را در طبیعتی بکر، به دور از دغدغه‌های زندگی شهری بگذرانید.

آدرس اولسبلنگاه: استان گیلان، شهرستان ماسال، ۲۵ کیلومتری غرب ماسال

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

4-دریاچه سقالکسار، نگینی درخشان در دل جنگل

دریاچه سقالکسار
عکس از گلناز قمیان

دریاچه سقالکسار از آن مکان‌هایی است که من حداقل دو بار در ماه از آن دیدن می‌کنم و هرگز از تماشای آن سیر نمی‌شوم (این تصویر را هم آخرین بار ثبت کردم). از دلایلی که به این جاذبه‌ی دیدنی علاقه دارم سرزنده بودن، سرسبز بودن، امکان ماهیگیری، بزرگ بودن و مرموز شدن آن هنگام شب است. این مکان در اکثر اوقات شلوغ است و تماشای مردم درحال پیک‌نیک، درست کردن کباب، روشن کردن آتش، ماهیگیری، دوچرخه و موتورسواری همیشه برایم لذت‌بخش است. تماشای مردمی که درحال شادی و خوش‌گذرانی هستند، روحیه شما را عوض خواهد کرد.

دریاچه سقالکسار، به‌خودی‌خود سوژه‌ای جذاب برای عکاسی به‌شمار می‌رود؛ حال تصور کنید در دل جنگل‌های اطراف و بکر آن چه خبر است! من همیشه هنگام سفر به این منطقه گشتی در دل جنگل‌های بکر اطراف می‌زنم، زیرا همیشه سوژه‌ای برای ماجراجویی دارند. آب‌وهوای این منطقه همیشه مطبوع است، اما راستش را بخواهید، من حال‌وهوای سقالکسار را در شب بیشتر دوست دارم. هنگام شب، صدای غورباقه‌های این دریاچه بلند می‌شود و در کنار تاریکی و مرموز بودن طبیعت، حس‌وحالی عجیب رقم می‌زند. هنگام شب، با روشن کردن آتش می‌توانید خودتان را گرم کنید و روشنایی به اطرافتان ببخشید؛ با کباب کردن جوجه یا گوشت گوساله نیز می‌توانید خوش‌گذرانی را با عزیزان خود به اوج برسانید. ترکیب صدای سوختن هیزم در آتش با صدای قورباغه‌های دریاچه در سکوت شب، حس‌وحالی به شما می‌بخشد که فقط هنگام تماشای فیلم‌ها شبیه به آن را تجربه کردید.

آدرس دریاچه سقالکسار: رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

5- شیطان کوه، فرشته‌ای در بهشت لاهیجانشیطان کوه و دریاچه لاهیجان

دست خودم نبود، اما اولین باری که نام این جاذبه دیدنی در گیلان را شنیدم، منطقه‌ای نفرین‌شده و شیطانی شبیه به فیلم‌های ترسناک در ذهنم تداعی شد. کوهی ترسناک و شیطانی که داخل آن مانند آتشفشان است. هنگامی که در مسیر رسیدن به این جاذبه بودم، از میان مناظری سرسبز و شگفت‌انگیز عبور کردم و مطمعا شدم که این جاذبه برخلاف تصوراتم، زیبا خواهد بود. جالب اینجاست که شیطان کوه در مرکز شهر لاهیجان و نزدیکی تلکابین آن قرار گرفته است. من با دیدن شهری به این زیبایی واقعا شگفت‌زده شده بودم و حتی الان هم رویای زندگی در این شهر زیبا را در سرم می‌پرورانم.

شیطان کوه، کوهی جنگلی و سبز بود که آبشاری مصنوعی از آن جاری می‌شد. من تصمیم گرفتم از پله‌های این کوه بالا بروم و خودم را به بالاترین نقطه‌ی آن برسانم و حالا از این تصمیم خوشحالم؛ چراکه از آن بالا مناظری شگفت‌انگیز از این شهر بهشتی نمایان بود. علاوه‌بر آن، دریاچه‌ی بزرگ و شگفت‌انگیزی که فقط چند قدم با شیطان کوه فاصله داشت، از چشم‌انداز بالا می‌درخشید. پس از عکاسی از این مناظر، پایین آمدم و خودم را به دریاچه رساندم. اطراف این دریاچه مسیری برای پیاده‌روی داشت که اهالی این شهر (خوش‌به‌حالشان!) هنگام غروب به این منطقه می‌آمدند و به ورزش، دویدن و پیاده‌روی می‌پرداختند. به راستی که لاهیجان شهری بهشتی است، برای همین باید حداقل یک بار هم که شده به آن سفر کنید. پیشنهاد می‌کنم در سفر به این شهر، سوار تله‌کابین آن نیز بشوید، چراکه این تله‌کابین از میان مناظری سرسبز و دیدنی و مزارع چای عبور می‌کند که شما را شگفت‌زده خواهند کرد. هنگام غروب، حتما از پل وسط دریاچه عبور کنید و عکس‌های شگفت‌انگیز بگیرید.

آدرس شیطان کوه: استان گیلان، لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز، شیطان کوه

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

6- گیسوم، جایی که دریا و جنگل به هم می‌رسند

تونل جنگلی گیسوم

جنگل یا دریا؟ مسئله این است!

همیشه در سفر، میان عاشقان دریا و جنگل اختلاف نظر وجود دارد. یک نفر می‌خواهد از گشت‌وگذار در دل جنگل‌های بکر و سرسبز لذت ببرد، صدای پرندگان را بشنود و آتش روشن کند، درحالی‌که دیگری می‌خواهد در کنار سواحل بنشیند و غرق صدای امواج دریا و تماشای وسعت آن شود. من جزو هر دو دسته هستم؛ به‌همین دلیل اگر شما هم مثل من عاشق هر دوی این شگفتی‌های طبیعت هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما از گیسوم دیدن کنید.

گیسوم جایی است که پس از گذر کردن از دل جنگل‌های بکر و دیدنی، به دریا می‌رسید؛ بنابراین می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از هر دو جاذبه لذت ببرید. هنگامی که با ماشین درحال حرکت به این منطقه هستید، از میان تونلی که از درختان به‌هم‌پیوسته تشکیل شده، عبور خواهید کرد. بعد از آن می‌توانید وارد جنگل‌های اطراف شوید، پیک‌نیک برپا کنید، با رعایت نکات زیست‌محیطی آتش روشن کنید، چای یا کباب آتشی درست کنید و در میان جنگل‌ها گشت بزنید. من همیشه هنگام سفر به این جاذبه، در جنگل‌ها قدم می‌زنم و از رودخانه‌ها و پوشش گیاهی جذاب آن لذت می‌برم. پس از اینکه گشت‌وگذارم در جنگل تمام شد، فقط با چند قدم خودم را به دریا می‌رسانم. واقعا لذت عجیبی دارد که پس از جنگل‌نوردی، فقط با چند قدم به سواحل برسید و به صدای امواج دریا گوش بسپارید. می‌توانید از تفریحات و بازی‌های ساحلی این منطقه که شامل اسب‌سواری، قایق‌سواری و پاراسل هستند نیز لذت ببرید.

آدرس جنگل و ساحل گیسوم: استان گیلان، ۹۰ کیلومتری رشت به آستارا، ۱۶ کیلومتری شهر تالش

7- امام زاده ابراهیم، ییلاقی رویایی با خانه‌های رنگی

بقعه‌ی امام زاده ابراهیم در ییلاقی سرسبز در ارتفاعات قرارگرفته
بقعه‌ی امام زاده ابراهیم در ییلاقی سرسبز در ارتفاعات قرارگرفته – عکس از گلناز قمیان

بقعه‌ی امام زاده ابراهیم در ییلاقی سرسبز در ارتفاعات قرارگرفته و همین باعث شده این منطقه علاوه‌بر یک جاذبه‌ی مذهبی، به یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان تبدیل شود. هوای این منطقه به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات سرد است، به‌همین دلیل بهترین زمان سفر به آن فصل تابستان است. یکی از مکان‌هایی که دوست دارم هفته‌ای یک بار در فصل تابستان از آن دیدن کنم همین منطقه است، چراکه مسیر رسیدن به آن چشم‌اندازهای سرسبز و مسحورکننده‌ای دارد که حال‌وهوایی بی‌نظیر برایم رقم می‌زند. پیشنهاد می‌کنم اگر شما هم به گیلان سفر کردید، حتما از این جاذبه‌ی فوق‌العاده دیدن کنید. از آن بالا، تا چشم کار می‌کند همه چیز سبز است. کوه‌های جنگلی و مرتفع سرسبز، اطراف این منطقه را احاطه کرده‌اند و جلوی ساختمان‌های شهری را گرفته‌اند، به همین دلیل حس می‌کنید در بهشت قرار دارید.

خانه‌های رنگارنگ این منطقه، توسط بومیان اجاره داده می‌شوند که می‌توانید با اقامت در آن‌ها شبی شگفت‌انگیز را در دهکده‌ای رنگارنگ بگذرانید. جالب اینجاست که این خانه‌های رنگی، در طبقه بالای مغازه‌ها قرار دارند و همگی دارای بالکن‌های بزرگی هستند که مسافران بیشتر وقت خود را روی آن میگذرانند. مغازه‌های پایین خانه‌ها، باعث شده حال‌وهوای این منطقه همیشه زنده باشد، چراکه بسیاری از افراد برای بازدید از صنایع دستی و خوردن خوراکی‌های خوشمزه، به گشت‌وگذار در این مناطق می‌پردازند. خانه‌های رنگارنگ، مغازه‌های فراوان، طبیعت مسحورکننده و حال‌وهوای سرزنده، تمام چیزی است که در این جاذبه‌ی دیدنی تجربه خواهید کرد.

آدرس امام زاده ابراهیم: استان گیلان، شهرستان شفت، منطقه احمد سرگوراب، دهستان چوبر، روستای امامزاده ابراهیم

8- میدان شهرداری رشت، خیابانی تاریخی با حال‌وهوای سرزنده

اطراف میدان شهرداری رشت را ساختمان‌های قدیمی با معماری اصیل ایرانی تشکیل داده‌اند
اطراف این میدان را ساختمان‌های قدیمی با معماری اصیل ایرانی تشکیل داده‌اند – عکس از گلناز قمیان

همه‌ی جاذبه‌های دیدنی مربوط به طبیعت نیستند، بلکه شما می‌توانید با گشت‌وگذار در خیابانی تاریخی، با معماری شگفت‌انگیز و حال‌وهوای سرزنده، اوقاتی خاص و به‌یادماندنی تجربه کنید. میدان شهرداری رشت جایی است که در آن معماری گیلانی، غذاهای محلی رشت، رستوران‌ها، چاشنی‌های بومی گیلان و فروشگاه‌های فراوان به چشم می‌خورند. ساکنان رشت، هرروز هنگام غروب برای قدم زدن، خرید و گشت‌وگذار به این منطقه می‌آیند و حال‌وهوای خود را عوض می‌کنند. مسافران نیز برای خرید، رفتن به رستوران، قدم زدن و تماشای بافت شهری رشت از این منطقه بازدید می‌کنند.

گاهی به‌جای طبیعت، دوست دارم به مکانی شلوغ و زیبا در شهر بروم و قدم بزنم. میدان شهرداری از آن مناطقی است که هروقت دلم می‌گیرد، به آنجا می‌روم و حال‌وهوای خودم را عوض می‌کنم، چراکه فضای سرزنده‌ی آن نشان از جریان و تکاپوی زندگی است. اطراف این میدان را ساختمان‌های قدیمی با معماری اصیل ایرانی تشکیل داده‌اند و تصویری شگفت‌انگیز خلق کرده‌اند. اطراف میدان مسیرهایی مخصوص پیاده‌روی وجود دارند که هیچ وسیله نقلیه‌ای اجازه عبور از آن را ندارد. پیاده‌روی در این مسیر بسیار لذت‌بخش است، زیرا این مسیر سنگ‌فرش شده و مجسمه‌های جذاب در طول آن قرار گرفته‌اند. اطراف آن هم انواع مغازه‌های پوشاک زنانه، مردانه، بچه‌گانه، شال و روسری، کیف و کفش، بازار طلا، میوه‌فروشی و … وجود دارند که می‌توانید هرآنچه را که نیاز دارید، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد خریداری کنید. پیشنهاد می‌دهم هنگام بازدید از این منطقه، به یکی از رستوران‌ها یا کافه‌های خیابانی آن بروید و خوشمزه‌های محلی این منطقه را در فضایی جذاب و سرزنده نوش جان کنید.

آدرس میدان شهرداری: استان گیلان، شهر رشت، محله فرهاد، خیابان سعدی، خیابان نشاط، شهرداری رشت

9- اسالم به خلخال، جاده‌ای رویایی در دل جنگل‌های انبوه

در برخی از نقاط جاده اسالم به خلخال درختان به یکدیگر پیوند خورده بودند و شبیه یک تونل، سقفی درست کرده بودند
در برخی از نقاط جاده اسالم به خلخال درختان به یکدیگر پیوند خورده بودند و شبیه یک تونل، سقفی درست کرده بودند – عکس از گلناز قمیان

از آنجایی که دوست دارم همه انواع جاهای گردشگری گیلان را در این مطلب پوشش دهم، حالا وقت آن رسیده جاذبه‌ای برای عاشقان جاده معرفی کنم. گاهی دوست داریم بزنیم به دل جاده! مقصد برایمان مهم نیست و می‌خواهیم از شگفتی‌های جاده‌ای پیچ‌درپیچ عبور کنیم، مناظر متنوع را پشت سر بگذاریم و در طول مسیر لذت ببریم. من قبل از سفر به جاده اسالم به خلخال، چیزهای زیاده درباره آن شنیده بودم، اما هنگامی که به آن سفر کردم، شگفت‌زده شدم. من تصور می‌کردم این فقط یک جاده‌ی یکنواخت است که در مسیری جنگلی قرار گرفته، اما هنگام عبور از آن چشم‌اندازهای متنوعی از جلوی چشمم عبور کردند که هرکدام جذابیت خاص خود را داشتند. در ابتدای جاده از دل مسیری جنگلی عبور کردم که هردو طرف آن درختان سربه‌فلک‌کشیده قرار داشتند و بلندای آن‌ها تا آسمان رسیده بود. در برخی از نقاط، این درختان به یکدیگر پیوند خورده بودند و شبیه یک تونل، سقفی درست کرده بودند، به‌راستی که این منظره حیرت‌آور بود. هرچه در این جاده‌ی پیچ‌درپیچ بیشتر حرکت می‌کردم، مناظر اطراف بکرتر و تماشایی‌تر می‌شد تا جایی که حس کردم در آسمان قرار دارم و جنگل‌هایی که از دل آن‌ها عبور کرده بودم، حالا زیر پایم قرار گرفته‌اند و آن‌ها را از چشم‌اندازی دور تماشا می‌کردم. در اطراف نیز تپه‌های وسیع و سرسبز قرار گرفته بودند که خانه‌های روستایی، گله‌هایی از گوسفند، گاو و اسب در دل آن‌ها دیده می‌شدند. هرچقدر از حس‌وحال عجیب و منحصر‌به‌فرد جاده اسالم به خلخال بگویم کم است، باید خودتان آن را تجربه کنید.

آدرس جاده اسالم به خلخال: استان گیلان، اسالم تا خلخال

10- آبشار لاتون، بلندترین آبشار شمال

درختان بلند و شاخ‌وبرگ‌های انبوه گیاهان، اطراف آبشار لاتون را احاطه کرده اند
درختان بلند و شاخ‌وبرگ‌های انبوه گیاهان، اطراف آبشار لاتون را احاطه کرده اند

بازدید از آبشار 110 متری لاتون برای من تجربه‌ای لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی بود. برای رسیدن به این آبشار مسیری طولانی را به‌صورت پیاده پیمایش کردم و در طول مسیر از تماشای مناظر مسحورکننده و بهشتی لذت بردم. مسیری را تصور کنید که در آن پوشش‌های گیاهی و جانوری متنوع، چشم‌اندازی از تپه‌های وسیع و سرسبز، جنگل‌های بکر و دیدنی‌های مسحورکننده وجود دارند. مسلما دلم نمی‌خواست هرگز به مقصد برسم و دوست داشتم تماشای این جاذبه‌‌ها تا بی‌نهایت ادامه پیدا کند. هنگامی که به آبشار لاتون نزدیک و نزدیک‌تر می‌شدم، صدای رودخانه‌های خروشان بیشتر و بیشتر می‌شد، تا اینکه چشمم به آن‌ها خورد که درمیان منظره‌ای جادویی می‌خروشند. با چند قدم دیگر، صدای این آبشار بلندقامت به گوشم خورد و هنگامی که چشمم به آن افتاد، از زیبایی آن حیرت‌زده شدم. درختان بلند و شاخ‌وبرگ‌های انبوه گیاهان، اطراف این آبشار را احاطه کرده و به آن زیبایی دوچندانی بخشیدند.

تلاش زیادی کردم تا عکسی زیبا از این آبشار شگفت‌انگیز ثبت کنم، اما آنقدر این آبشار بلند بود که در تصویر نمی‌گنجید! صدای هجوم آب آرامبخش بود و من می‌توانستم اسپری با طراوت آب را روی صورتم حس کنم که در هوای گرم تابستان بسیار لذت‌بخش بود. دوست داشتم ساعت‌ها و روزها در همان مکان آرام بنشینم و به این آبشار و مناظر اطراف آن خیره شوم، اما بالاخره باید برمی‌گشتم. الان که حدود سه سال از آن زمان می‌گذرد، هنوز لحظات به‌یادماندنی تماشای آن مناظر خیره‌کننده از جلوی چشمم عبور می‌کنند و خوشحالم که این فرصت را داشتم تا از این شگفتی طبیعت دیدن کنم. پیشنهاد می‌کنم شما هم این فرصت لذت‌بخش را به خود هدیه کنید و برنامه‌ای برای بازدید از این مناظر حیرت‌آور بچینید.

آدرس آبشار لاتون: استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل، روستای کوته کومه

11- روستای داماش، زیستگاه گل سوسن چلچراغ

ابرها در روستای سرسبز داماش
طبیعت روستای زیبای داماش پوشیده از ابرها – عکس از محمدرضا یعقوبی

روستای داماش روستایی بکر با قدمتی کهن که مانند زمردی سبزرنگ در دل شهرستان رودبار در استان گیلان می‌درخشد! این روستای جذاب و دیدنی، زیستگاه گلی کمیاب به نام سوسن چلچراغ است که تماشای آن می‌تواند برایتان جذاب باشد. جالب است بدانید این گل کمیاب فقط در دو ناحیه جهان پیدا می‌شود و ناحیه دیگر جمهوری آذربایجان است. این گل‌ها در منطقه حفاظت‌شده قرار دارند. چشمه‌های زیادی در روستای داماش وجود دارند که چشیدن آب گوارای آن‌ها برایتان لذت‌بخش خواهد بود. این روستا در ارتفاعات گیلان قرار دارد و مناظری سرسبز از جنگل‌های انبوه را جلوی چشمتان به نمایش می‌گذارد. داماش مقصدی عالی برای طبیعت‌گردی به‌شمار می‌رود، پس این بار برای سفر خود به گیلان، برنامه سفر به داماش را بچینید.

آدرس روستای داماش: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو

12- روستای تنیان، چشم‌اندازی از شالیزار و جنگل

دریاچه و جنگل در روستای تنیان از دیگر جاهای دیدنی استان گیلان
دریاچه‌ای جذاب در روستای تنیان – عکس از Habib Yajam

چشم‌اندازی بی‌نظیر از شالیزارهای وسیع و کوه‌های جنگلی! در صومعه سرا در نزدیکی شهرستان فومن قرار دارد که جاذبه‌هایی بکر و دیدنی را در دل خود جای داده. یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های صومعه سرا در استان گیلان، روستای تنیان است که با چشم‌اندازهای تماشایی خود از شما دلبری خواهد کرد. این روستا از سه طرف با کوه‌های جنگلی احاطه شده و رودخانه‌ها و چشمه‌های پرآب و خروشان آن لذت شما را چندبرابر می‌کنند. آب‌وهوای اینجا بسیار پاک و مطبوع است، بنابراین می‌توانید برای لحظاتی بنشینید و هوای پاک را وارد ریه‌های خود کنید.

آدرس روستای تنیان: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری صومعه‌ سرا، بخش میرزا کوچک گوراب زرمیخ

13- گردنه حیران، نگین گیلان

گردنه حیران غرق در مه
گردنه حیران یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی گیلان – عکس از سایت سفربازی

در جاده‌ی آستارا به اردبیل که نزدیک به مرز گیلان و آذربایجان قرار گرفته، گردنه حیران با چشم‌اندازهایی رویایی خودنمایی می‌کند. مناظر این گردنه آنقدر مسحورکننده و رویایی هستند که نمی‌توانم زیبایی آن را در کلمات توصیف کنم، فقط خودتان باید آن را از نزدیک ببینید! این گردنه از میان جاده‌های پیچ‌درپیچ با جنگل‌های انبوه می‌گذرد و به جاهای دیدنی مرموز و زیبایی ختم می‌شود. این منطقه معمولا به دلیل رطوبت دریای خزر، مه‌گرفته است و همین باعث ایجاد فضایی رازآلود و ماجراجویانه می‌شود. گردنه حیران جاییست که شما را حیران زیبایی‌های خود می‌کند. لازم است به شما بگویم که این گردنه از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده است که هرکدام دیدنی‌های جذابی را در دل خود جای داده‌اند.

آدرس گردنه حیران: استان گیلان، جاده ارتباطی آستارا و اردبیل، منطقه حیران

اجاره ویلا در گردنه حیران پشتیبانی 24/7
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

14- روستای هرزویل، زادگاه درختی کهن

طبیعت زیبای روستای هرزویل هنگام غروب آفتاب
غروب آفتاب در طبیعت روستای هرزویل تماشایی است – عکس از رضا سینا

در فاصله دو کیلومتری شهرستان منجیل، روستایی به نام هرزویل از دیگرمکان های دیدنی گیلان وجود دارد که به دلیل طبیعت بکر خود، محبوب دل طبیعت‌گردان است. چیزی که در این روستا اهمیت فراوانی دارد، یک درخت بسیار کهن است که بیش از 1000 سال عمر دارد. این درخت به عنوان یکی از آثار طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده و سازمان محیط زیست وظیفه‌ی حفاظت از آن را به عهده دارد، به همین دلیل دورتادور آن را با حصار بسته‌اند. می‌توانید به قصد طبیعت‌گردی به روستای هرزویل منجیل بروید و از تماشای جنگل و کوه لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنم پس از بازدید از درخت معروف هرزویل، مسیر را در دل جنگل و کوه ادامه دهید تا با صخره‌های تماشایی، رودخانه‌ی خروشان و دشت‌های پر از گل مواجه شوید. در این منطقه صدای پرندگان همراه با صدای خش‌خش برگ‌ها که توسط نسیم نوازش می‌شوند، آرامشی عجیب بر دلتان طنین‌انداز می‌کنند.

آدرس روستای هرزویل: استان گیلان، رودبار، دو کیلومتری منجیل، روستای هرزویل

15- ییلاق مریان، جایی که همه زیبایی‌های طبیعت جمع شده‌اند

طبیعت ییلاق مریان با هوای ابری
همه نوع زیبایی طبیعی را در طبیعت ییلاق مریان خواهید دید

با سفر به ییلاق مریان تالش می‌توانید هرنوع زیبایی که از طبیعت می‌شناسید را یک‌جا ببینید! اینجا ترکیبی از دشت‌های پر از گل، کوهستان‌های جنگلی، دریاچه‌ای پرآب و خانه‌های روستایی کوچک است. ترکیب همه‌ی این‌ها با یکدیگر ییلاق مریان تالش را به وجود آورده‌اند که امروزه مقصدی جذاب برای مسافران است. می‌توانید میان دشت‌های وسیع سرسبز قدم بزنید، کنار دریاچه بنشینید و از سکوت و آرامش محیط لذت ببرید. گاهی خانه‌های کاهگلی روستایی جلوی چشمتان نمایان می‌شوند و حس‌وحالی نوستالژیک به شما می‌بخشند. کوهستان‌های جنگلی بلند و باشکوه نیز قدرت طبیعت را به رخ می‌کشند. این روستا در زمان‌های گذشته محل زندگی تالش‌ها بوده و به دلیل آب‌وهوای خنک و بارش‌های فراوان اهمیت زیادی داشته. ازجمله جاذبه‌های این روستا گورستان تاریخی، حمام مریان و کاخ سردار امجد هستند. پیشنهاد من این است که در فصل‌های بهار و تابستان به ییلاق مریان تالش سفر کنید و از آب‌وهوای مطبوع و خنک آن لذت ببرید.

آدرس ییلاق مریان تالش: استان گیلان، 30 کیلومتری تالش، روستای مریان

16- ییلاق سوباتان، بهشت روی زمین

طبیعت بهشتی ییلاق سوباتان دشت و جنگل و ابر و کلبه ها
شبیه به ییلاق سوباتان را فقط در رویا می‌توان دید! – عکس از محمدرضا شاهپسند

اگر قرار بود بهشتی روی زمین وجود داشته باشد، ییلاق سوباتان قطعا تکه‌ای از این بهشت بود! سوباتان که در ارتفاعات سرسبز جنگلی قرار دارد، جایی است که هرکس به آن سفر کند، تا مدت‌ها حس خوب و خاطره‌‌ای شیرین همراه خود دارد. با قدم گذاشتن در سوباتان، بلافاصله با احساس آرامشی عجیب روبه‌رو می‌شوید، چراکه در اینجا هیچ خبری از زندگی شهری نیست و فقط تپه‌های سرسبز، کلبه‌های چوبی، دشت‌های پرگل و کوه‌های جنگلی دیده می‌شوند. گاهی دشت‌ها را گل‌های رنگی می‌پوشانند و منظره‌ای شگفت‌انگیز ایجاد می‌کنند. در سوباتان می‌توانید ابرها را درست روبه‌روی خود ببینید، گویی در بهشت طبقه هفتم آسمان قدم می‌زنید. گاهی اسب‌ها و دام‌ها را می‌بینید که با آرامش این‌طرف و آن‌طرف می‌روند، انگار که همه چیز امن است. هوا مطبوع و باطراوت است و عطر لطیف گل‌های وحشی و صدای تسکین‌دهنده پرندگان را به همراه دارد. ارتفاعات سوباتان، نمایی از مناظر بی‌بدیل را جلوی چشمتان قرار می‌دهد، طوری که انگار این مناظر بی‌انتها هستند. سوباتان برای ماجراجویان، طبیعت‌گردان و همه‌ی مسافران بهشتی تکرارنشدنی است که می‌توانید در آن به گشت‌وگذار بپردازید، کمپ و پیک‌نیک راه بیاندازید و اوقاتی به‌یادماندنی در کنار همسفران‌تان تجربه کنید.

آدرس ییلاق سوباتان: استان گیلان، شهرستان تالش، بخش کرگان‌رود، سوباتان

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

17- پارک فجر لنگرود، لذت تماشای گل‌های نیلوفر آبی

گل های نیلوفر آبی در پارک فجر لنگرود
گل‌های نیلوفر آبی، دریاچه، پل و جنگل‌های سرسبز در پارک فجر دیدنی‌اند – عکس از احمد کریمی

اگر به دنبال یک مکان گردشگری و جذاب در استان گیلان هستید، پارک فجر لنگرود را از قلم نیندازید. پارک فجر مکانی طبیعی و دیدنی است که آرامش را به بازدیدکنندگان خود هدیه می‌دهد. این پارک که در میان فضای سرسبز قرار گرفته و توسط کوه‌های جنگلی باشکوه احاطه شده، جواهری واقعی است که چشمان مسافران را به خود خیره می‌کند. پارک فجر که منطقه وسیعی را در برمی‌گیرد، یک استراحتگاه عالی برای دوست‌داران طبیعت و علاقه‌مندان به فضای باز است. مناظر این پارک با گل‌های رنگارنگ، باغ‌های زیبا و درختان بلندقامت آراسته شده‌اند. مسیرهای پیاده‌روی در پارک پیچ می‌خورند و شما را به قدم زدن و غرق شدن در زیبایی‌های دلربای محیط دعوت می‌کنند.

یکی از جاذبه‌های اصلی پارک فجر دریاچه خیره‌کننده آن است. سطح درخشان آب مناظر اطراف را منعکس می‌کند و زیبایی‌های اطراف دوبرابر می‌شوند! اطراف این دریاچه زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگانی است که بر جذابیت طبیعی پارک افزوده‌اند. اینجا مناطق مخصوصی برای  پیک‌نیک وجود دارد که خانواده‌ها و دوستان می‌توانند برای یک وعده غذایی لذت‌بخش در فضای باز دور هم جمع شوند. این پارک دارای زمین های بازی برای کودکان است که وسایل و فضای کافی برای بازی و تفریح در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های پارک فجر، گل‌های نیلوفر آبی هستند که مانند لباسی زیبا برخی قسمت‌های دریاچه را پوشانده‌اند و آن را تزئین کرده‌اند. این گل‌ها، سوژه‌ای ناب برای عکاسی هستند.

آدرس پارک فجر لنگرود: استان گیلان ،لنگرود جنب میدان شهید نورانی

18- منطقه گردشگری لیلاکوه، مکانی بکر برای گردش

ارتفاعات زیبای منطقه گردشگری لیلاکوه
منطقه گردشگری لیلاکوه، مکانی برای تماشای زیبایی‌های طبیعت – عکس از مانی نمک چیان

منطقه گردشگری لیلاکوه در استان گیلان به خاطر مناظر زیبا و فضای آرام خود شناخته شده است. لیلاکوه که در میان کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز قرار گرفته، منظره‌ای خیره‌کننده از زیبایی‌های طبیعت را ارائه می‌دهد. این منطقه توسط جنگل‌های انبوه احاطه شده، به طوری که تا چشم کار می‌کند همه چیز سبز است! همین مورد آن را به مقصدی ایده‌آل برای دوست‌داران طبیعت و کوهنوردان تبدیل کرده است. هوای پاک و مطبوع منطقه باعث می‌شود فقط اکسیژن خالص تنفس کنید. یکی از نقاط برجسته منطقه گردشگری لیلاکوه، زمین‌های چای آن است. این زمین‌ها سرسبزی منطقه را چندبرابر کرده‌اند؛ همچنین می‌توانید عطر خوش چای را در اینجا استشمام کنید. این روستا به خاطر کافه‌ها و رستوران‌های محلی نیز شهرت دارد. در این رستوران‌ها با غذاهای سنتی مانند میرزاقاسمی، باقالی‌پلو و فسنجان از مسافران پذیرایی می‌شود. گزینه‌های اقامت در روستای لیلاکوه از مهمان‌خانه‌های دنج تا کلبه‌های جذاب را شامل می‌شود تا بتوانید یک شب فراموش‌نشدنی و صبح دل‌انگیز را در این روستای سرسبز تجربه کنید. اگر نیاز به اجاره ویلا شمال داشتید، اتاقک در تمامی مراحل همراه شما خواهد بود.

آدرس منطقه گردشگری لیلاکوه: استان گیلان، 3 کیلومتری بخش مرکزی شهرستان لنگرود‎، روستای لیلاکوه

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

19- جواهردشت، دشتی به زیبایی یک جواهر!

ییلاق بهشتی جواهردشت پوشیده از مه
جواهردشت از هر جواهری زیباتر است – عکس از میثم امیریان

جواهردشت جایی است که تمام آنچه از طبیعت می‌خواهید را یک‌جا دارد. این مقصد رویایی، برای فصل تابستان مناسب است، چراکه آب‌وهوای آن در این فصل مطبوع و معتدل است و می‌توانید از ظهرهای داغ تابستانی فرار کنید. اینجا می‌توانید مراتع وسیع، کوهستان‌های جنگلی باشکوه، دشت‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه را ببینید و هوای پاک و تازه را به ریه‌های خود هدیه دهید. چیزی که بیش از هرچیزی در جواهردشت شما را مجذوب خود می‌کند، دور بودن از سروصدای شهری و شنیدن صدای دلنشین پرندگان و شرشر آب رودخانه‌ها است. روستای جواهردشت به خاطر جامعه صمیمی و مهمان‌نوازی گرم مردمش نیز معروف است. مردم محلی، دوستانه و مهمان‌نواز هستند و همیشه آماده هستند تا داستان‌ها و سنت‌های خود را با مسافران به اشتراک بگذارند. با کاوش در این روستا می‌توانید شاهد زندگی روزمره اهالی منطقه باشید، مردمی که معمولا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند. معماری سنتی یکی دیگر از نکات برجسته جواهردشت است. این روستا پر از خانه‌های کوچک روستایی است که از چوب و خشت ساخته شده‌اند. اینجا می‌توانید پیاده‌روی کنید و به تماشای پرندگان و مناظر سرسبز بپردازید.

آدرس جواهردشت: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، روستای ییلاقی جواهردشت

20- روستای تابستان نشین، گوهری بکر در استان گیلان

طبیعت روستای تابستان نشین از نمای بالا
چشم‌اندازی از زمین‌های شالی را می‌توان در طبیعت روستای تابستان نشین تماشا کرد – عکس از سجاد جمشیدپور

بسیاری از مسافران وقتی به استان گیلان سفر می‌کنند، اول به سراغ شهرهایی مانند رشت و لاهیجان می‌روند. درست است که این شهرها پر از جاذبه‌های دیدنی هستند، اما این استان بسیاری از جاذبه‌های بکر و دیدنی دیگر را در خود جای داده که از چشم‌ها پنهان مانده‌اند. روستای تابستان نشین املش یکی از این بهشت‌های گمشده است که جزو زیباترین جاهای دیدنی گیلان محسوب می‌شود. خانه‌های این روستا در میان مزارع چای قرار دارند و تصویری رویایی از طبیعت خلق کرده‌اند. این روستا طبیعتی بکر و کوهستانی دارد، کوهستانی از انبوه درختان سرسبز! قدم زدن در این روستای بکر و دست‌نخورده، اوقاتی به‌یادماندنی برایتان رقم می‌زند که تا مدت‌ها در ذهن‌تان باقی می‌ماند. مسیر رسیدن به این روستا شامل جاده‌ایست که از بلندترین ارتفاعات کوهستانی-جنگلی می‌گذرد و مناظر بی‌نظیری از جنگل‌های پایین را برایتان فراهم می‌کند. به محض دیدن این مناظر از ماشین خود پیاده‌شوید و تصاویر ناب ثبت کنید.

آدرس روستای تابستان نشین املش: استان گیلان، حدود ۵ کیلومتری املش

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

21- ییلاق دیلمان، زیباترین ییلاق شرق گیلان

ییلاق دیلمان، یکی از زیباترین جاهای دیدنی گیلان
نمایی از کوهستان‌های پربرف و تپه‌های سرسبز ییلاق دیلمان – عکس از احمد کریمی

در ییلاق دیلمان، دشت‌های سرسبز وسیع، جنگل‌های انبوه، آ‌ب‌وهوای خوش، چشم‌اندازهای بی‌بدیل و صدای دلنشین پرندگان دست به دست یکدیگر داده‌اند تا طبیعتی شگرف رقم بزنند. همه‌ی این‌ها باعث شده‌اند که این ییلاق، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی گیلان باشد. دیلمان در بلندترین نقطه‌ی شرقی گیلان قرار گرفته است. نه فقط خود ییلاق، بلکه مسیر رسیدن به آن پر از مناظر بکر و دیدنی است و فضاهایی تماشایی را به چشمان‌تان هدیه می‌دهد. اینجا آب‌وهوا سرد و کوهستانی است، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم در ماه‌های گرم سال به آن سفر کنید تا از آب‌وهوای مطبوع و مناظر بکر آن بیشترین لذت را ببرید. این ییلاق به چشمه‌های فراوان و قله‌های پربرف خود مشهور است و از شمال به رشته کوه البرز ختم می‌شود. جالب است بدانید دیلمان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر است؛ پس اگر اهل تاریخ و ماجراجویی باشید، می‌توانید آثار مربوط به بیش از 2000 سال پیش را در آن پیدا کنید.

آدرس ییلاق دیلمان: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، ییلاق دیلمان

22- آبشار میلاش، آبشاری باشکوه در آغوش طبیعت

آبشار دلربای میلاش در دل جنگل
پوشش گیاهی زیبا آبشار دلربای میلاش را تزئین کرده! – عکس از محمدرضا ساجدی

آبشاری باهیبت که به محض تماشایش، غرق شکوه آن می‌شوید! اما جذابیت این آبشار تنها در خودش خلاصه نمی‌شود، بلکه در مناظر سرسبز اطراف نیز جذابیت‌های بی‌پایانی نهفته است. فضای سرسبزی که آبشار را احاطه کرده، حسی دلنشین به شما می‌دهد. منظره آب که به زیبایی با گیاهان پر جنب‌وجوش ادغام می‌شود، سمفونی هماهنگی از طبیعت را ایجاد می‌کند. با ایستادن در مقابل آبشار میلاش، مجذوب سمفونی صدای آن نیز می‌شوید. جریان موزون آب، همراه با خش‌خش ملایم برگ‌ها و صداهای دور پرندگان، محیطی آرام ایجاد میکند که بازدیدکنندگان را به واحه‌ای آرام می‌برد. این منطقه دقیقا جایی است که می‌توان از شلوغی زندگی روزمره فرار کرد و در آغوش آرامش‌بخش طبیعت غرق شد. آبشار میلاش فقط ضیافت چشم و گوش نیست، بلکه یک خلوتگاه امن برای روح ارائه می‌دهد. منطقه اطراف با مسیرهای پیاده‌روی احاطه شده که عاشقان طبیعت‌گردی و گشت‌وگذار را خشنود می‌کند. هر قدمی که در این مسیرها برداشته می‌شود، جنبه جدیدی از شگفتی‌های طبیعی منطقه را آشکار می‌کند.

آدرس آبشار میلاش: استان گیلان، 45 کیلومتری رودسر، روستای میلاش

23- تالاب سوستان، گوهری پنهان در لاهیجان

تالاب سوستان هنگام غروب
به راستی که تالاب سوستان گوهری پنهان در گیلان است – عکس از رضا سینا

تالاب سوستان واقع در استان دلربای گیلان، گوهر پنهانی است که با زیبایی مسحورکننده مسافران را به خود جذب می‌کند. این شگفتی طبیعی مسحورکننده، بهشتی است برای کسانی که به دنبال آرامش در میان مناظر خیره‌کننده هستند. با پا گذاشتن به تالاب سوستان، رنگ‌های جذاب طبیعت بیش از هرچیزی شما را جذب خود می‌کنند. آب‌های فیروزه‌ای شفاف تالاب، آسمان آبی را منعکس و منظره‌ای بی‌نظیر ایجاد می‌کنند. فضای سرسبزی که تالاب سوستان را احاطه کرده، به جذابیت آن می‌افزاید. درختان سربه‌فلک کشیده اطراف، سایه‌بانی ایجاد می‌کنند تا بتوانید به راحتی زیر آن‌ها بنشینید و از فضای اطراف لذت ببرید. هوا مملو از رایحه مست‌کننده گل‌های وحشی است، زیرا عطر طبیعت با نسیم شور دریای خزر در هم می‌آمیزد. تنوع زیستی تالاب سوستان قابل توجه است. این مکان زیستگاه بی‌شماری از گونه‌های گیاهی و جانوری است که علاقه‌مندان به طبیعت و دوستداران حیات وحش را به کشف گنجینه‌های پنهان خود دعوت می‌کند. پرندگان کمیاب و در معرض خطر انقراض مانند فلامینگوها سواحل تالاب را زینت می‌دهند. اگر به لاهیجان سفر کردید، حتما سری به تالاب سوستان بزنید.

آدرس تالاب سوستان: استان گیلان، پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان، نزدیکی روستای سوستان

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

24- آبشار ماهی مشو، لذت آب‌بازی در ظهرهای گرم تابستان

آبشار باریک ماهی مشو و استخر پایین آن
در استخر پایین آبشار ماهی مشو می‌توانید شنا کنید – عکس از ایمان انصاری

خبری خوش برای عاشقان ماجراجویی و آب‌بازی! آبشار ماهی مشو یک جاذبه دیدنی در استان گیلان است که امکان طبیعت‌گردی و گشت‌وگذار در جنگل‌های اطراف خود را برایتان فراهم می‌کند. علاوه بر این؛ یک استخر کوچک با عمق 2 متر در پایین آبشار قرار دارد که جان می‌دهد برای آب‌بازی در ظهرهای گرم تابستان! البته حواستان باشد اگر شنا بلد نیستید به هیچ عنوان داخل این استخر نروید. ارتفاع آبشار به 10 متر می‌رسد. در جنگل‌های اطراف می‌توانید از میان درختان تنومند عبور کنید و چشم‌اندازهای بکر آن را ببینید. ممکن است نام این آبشار برایتان عجیب باشد. دلیل نامگذاری این آبشار عدم عبور ماهی‌ها از آب است. اگر از رودخانه نزدیک آبشار عبور کنید می‌توانید روی یک پل چوبی قدم بگذارید و لذت سفرتان را بیشتر کنید.

آدرس آبشار ماهی مشو: استان گیلان، لنگرود، اطاقور

25- آبشار لونک، لذت خوردن کباب و صدای شرشر آب

آبشار جذاب لونک و درختان بلند جنگلی
آبشار جذاب لونک، محبوب دل‌ها – عکس از سایت آرگا

یکی از معروف‌ترین آبشارهای گیلان، آبشار لونک است که در نزدیکی ییلاق دیلمان قرار دارد. علاوه‌ بر مسافران، مردم محلی گیلان نیز به دیدن این آبشار می‌آیند و آن را یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گیلان می‌دانند. برخلاف دیگر آبشارها که امکانات رفاهی خاصی ندارند، در نزدیکی این آبشار انواع امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و رستوران قرار دارند. در نزدیکی آبشار لونک انواع رستوران‌های سنتی وجود دارند و هرنوع کبابی را که دلتان بخواهد برایتان می‌پزند. لذت کباب خوردن کنار آبشار و شنیدن صدای شرشر آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود. اینجا می‌توانید انواع صنایع دستی و خوراکی‌های محلی را از دست‌فروشان خریداری کنید. لازم است بدانید آب‌وهوای این منطقه بسیار خنک است، پس اگر در روزهای سرد به آن سفر کردید، حتما لباس گرم همراه خود بردارید. ارتفاع آبشار لونک حدود 6 متر است و چشمه‌های کوچکی در فضای اطراف آن وجود دارند.

آدرس آبشار لونک: استان گیلان، دیلمان، ۲۲ کیلومتری جنوب سیاهکل

26- بشکافته سنگ دیلمان، جاذبه‌ای براثر یک حادثه!

بشکافته سنگ دیلمان در میان دشت‌های سرسبز از مکان های دیدنی گیلان
ساعت‌ها می‌توان این سنگ شکافته و باشکوه را تماشا کرد – عکس از امیرحسین کوهنورد

با اولین نگاه به این سنگ شکافته جذب ظاهر جالب و تماشایی آن می‌شوید، اما وقتی بدانید این سنگ چگونه به این شکل درآمده، برای بازدید از آن مشتاق‌تر می‌شوید. این سنگ درواقع بر اثر یک صاعقه‌ی مهیب به دو نیم شکافته شده است. اطراف این سنگ آنقدر تماشایی است که امروزه بسیاری از مسافران برای تماشای آن راهی شهرستان سیاهکل می‌شوند. طول این سنگ به 100 متر می‌رسد و آنچه آن را زیباتر کرده، درختان کوتاه‌قامتی هستند که روی آن رشد کرده‌اند. یک چشمه‎ی زیبا در نزدیکی بشکافته سنگ وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید. دشت‌های وسیع سرسبز اطراف منظره‌ای بکر و تماشایی ایجاد کرده‌اند که جان می‌دهند برای اینکه ساعت‌ها بنشینید و غرق آرامش فضای اطراف آن شوید. بشکافته سنگ دیلمان مقصد بسیاری از طبیعت‌‌گردان و گروه‌های کوهنوردی است.

آدرس بشکافته سنگ دیلمان: استان گیلان، دیلمان، جاده سیاهکل

27- جنگل‌های سیاهکل، یک گشت‌وگذار دل‌انگیز در دل انبوه درختان

جنگل‌های انبوه سیاهکل غرق در مه
جنگل‌های سیاهکل جان می‌دهند برای گشت‌وگذار

جنگل‌هایی خوش آب‌وهوا با مناظر سرسبز و دیدنی که جان می‌دهند برای یک گشت‌وگذار دل‌انگیز! درختان کهن‌سال و سربه‌فلک‌کشیده این جنگل را زینت داده‌اند و در هر فصلی از سال منظره‌ای منحصربه‌فرد در آن ایجاد می‌کنند. در فصل بهار، انگار که این جنگل خانه‌تکانی کرده، چراکه درختان تازه شکوفه می‌زنند، چمنزارها و پوشش گیاهی تازه می‌رویند و انگار جانی تازه می‌گیرند. در این فصل صدای پرندگان و انواع گونه‌های جانوری به گوش می‌رسد، انگار که به یک میهمانی پرشور در دل طبیعت دعوت شده‌اید. در فصل تابستان سرسبزی مناظر به اوج خود می‌رسد و هنگام پاییز لباس‌های نارنجی، زرد و قرمز خود را می‌پوشند. اگر تجهیزات کمپ یا پیک‌نیک داشته باشید که چه بهتر، می‌توانید اوقاتی به‌یادماندنی با همسفران خود در دل جنگل‌های سیاهکل بگذرانید.

آدرس جنگل‌های سیاهکل: استان گیلان، سیاهکل، شهر دیلمان، جنگل اسپیلی در ارتفاعات دیلمان

28- روستای سراش، گوهری جذاب در ارتفاعات لاهیجان

تصویری از مردم محلی و دام ها در روستای سراش
مردم محلی روستای سراش بسیار مهمان‌نواز هستند

سراش، جاذبه‌ی مسحورکننده‌ای که در قلب استان گیلان قرار دارد، با جذابیت مقاومت ناپذیر مسافران را به خود جذب می‌کند. این جواهر پنهان که به خاطر زیبایی و محیط فریبنده‌اش شناخته شده، مقصدی برای کسانی است که به دنبال تجربه‌ای جدید و ماندگار هستند. با نزدیک شدن به سراش، فضای سرسبز مناظر اطراف به شما خوش‌آمد می‌گوید و فضای آرامش‌بخش آن شما را غرق خود می‌کند. هوا مملو از رایحه معطر گل‌های وحشی است، درحالی که زمزمه ملایم جویبارهای اطراف به سمفونی ملودی طبیعت می‌افزایند. با شروع غروب خورشید، سراش به مکانی بی‌نظیر عاشقانه و آرامش‌بخش تبدیل می‌شود. پرتوهای طلایی غروب خورشید، درخششی گرم به کل منظره می‌بخشد و با ایجاد یک فضایی جادویی، قلب بازدیدکنندگان را می‌رباید. مردمان خون‌گرم و مهمان‌نواز منطقه باعث می‌شوند سفری دلنشین‌تر برای خود رقم بزنید. لازم است بدانید این روستا در ارتفاعات لاهیجان قرار گرفته، بنابراین آب‎وهوای خنک و کوهستانی دارد.

آدرس روستای سراش: استان گیلان، 17 کیلومتری شهر لاهیجان، روستای سراش

29- روستای کیسم آستانه، روستایی تاریخی با مناظر بکر

پل چوبی روستای کیسم آستانه
پل چوبی روستای کیسم، سوژه‌ای ناب برای عکاسی – عکس از سایت بلد

اولین چیزی که هنگام سفر به این روستا شما را جذب می‌کند، یک پل چوبی کوچک است که سوژه‌ای ناب برای عکاسی به شمار می‌رود. مسیر رسیدن به این روستا سرشار از مناظر سرسبز است که با سپیدرود همجوار هستند. این جاده پیچ‌های ملایمی دارد که در کنار جریان رودخانه ادامه می‌یابند؛ پس شما می‌توانید به صدای این رود زیبا به همراه آواز پرندگان گوش بسپارید و غرق فضای آرام آن شوید. یکی از دلایلی که مسافران را به این روستا می‌کشاند، تاریخی بودن آن است. تماشای اماکن تاریخی که حکایت از سال‌های دور را دارند، حس ماجراجویانه شما را برانگیخته خواهند کرد. این روستا یک پارک ساحلی به نام پارک ساحلی کیسم دارد که بازدید از آن به شدت توصیه می‌شود.

آدرس روستای کیسم آستانه: استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه، روستای کیسم

30- روستای ابراهیم سرا، دروازه‌ای رو به جاذبه‌های خیره‌کننده

روستای ابراهیم سرا و هوای ابری
روستای ابراهیم سرا تاریخ دور و درازی دارد – عکس از کوروش یزدانی

روستای ابراهیم سرا، واقع در استان زیبای گیلان، مقصدی فریبنده است که با زیبایی نفس‌گیر خود مسافران را به خود جذب می‌کند. با قدم گذاشتن به روستای ابراهیم سرا، بلافاصله با مناظر سرسبزی روبه‌رو می‌شوید که تا چشم کار می‌کند ادامه دارند. این روستا توسط جنگل‌های انبوه و کوه‌های باشکوه احاطه شده است. جذابیت روستای ابراهیم سرا به زیبایی طبیعی آن محدود نمی‌شود، بلکه این مکان غرق در میراث فرهنگی غنی است. این دهکده مکان‌های تاریخی متعددی را در خود جای داده که هر کدام داستانی منحصربه‌فرد از گذشته را روایت می‌کنند. در خیابان‌های باریک و پرپیچ‌وخم روستا، خانه‌های سنتی وجود دارند و نشان‌دهنده سبک معماری محلی هستند. مردم محلی رفتار خونگرمی دارند و مشتاق به اشتراک گذاشتن آداب و سخن‌های خود با بازدیدکنندگان کنجکاو هستند؛ بنابراین شما این فرصت را خواهید داشت که فرهنگ محلی را بشنوید. برای دوست‌داران طبیعت، این روستا تعداد زیادی فعالیت در فضای باز را ارائه می‌دهد. از پیاده‌روی در جنگل‌های سرسبز گرفته تا پیک‌نیک در کنار رودخانه، هیچ کمبودی برای برقراری ارتباط مجدد با طبیعت وجود ندارد. این روستا همچنین به عنوان دروازه‌ای برای دیدن جاذبه‌های اطراف مانند روستای خیره‌کننده ماسوله و قلعه رودخان باشکوه به حساب می‌آید.

آدرس روستای ابراهیم سرا: استان گیلان، ۲۵ کیلومتری اتوبان رشت به لاهیجان، 5 کیلومتری آستانه اشرفیه

31- روستای ویسرود، یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان در فصل تابستان

آبشار روستای ویسرود از جاهای دیدنی گیلان
روستای خنک ویسرود مکانی دنج برای روزهای گرم تابستان است

مکانی خنک و خوش آب‌وهوا را تصور کنید که رودخانه‌ای عظیم و خروشان از وسط آن عبور می‌کند و اطراف آن را درختان پیر انبوه احاطه کرده‌اند. این درختان آنقدر عظیم‌الجثه‌اند که در آسمان با یکدیگر پیوند خورده و به سختی اجازه می‌دهند که نور خورشید از میان شاخ‌وبرگ‌هایشان عبور کند. چیزی که شما می‌بینید، پرتوهای راه‌راه خورشید است که از میان شاخه‌ها راه خود را به زمین پیدا کرده‌اند. آب رودخانه بسیار سرد است و صخره‌های سنگی خزه‌ای، اطراف آن را احاطه کرده‌اند و با ایجاد منظره‌ای رویایی، قلب‌تان را تسخیر می‌کنند. هم خنکی آب رودخانه و هم عدم ورود نور آفتاب باعث شده ویسرود مقصدی بسیار خنک، حتی در فصل تابستان باشد. ویسرود جایی است که هم می‌توانید در آن به گشت‌وگذار و طبیعت‌گردی بپردازید، هم یک پیک‌نیک خانوادگی دنج را در آن بگذرانید. پیاده‌روی در مسیر کنار رودخانه شما را به سمت چشم‌اندازهایی بی‌بدیل هدایت خواهند کرد.

تجربه من در یک ظهر داغ تابستانی در روستای ویسرود بسیار دلنشین بود و باعث شد اینجا به پاتوق محبوبم تبدیل شود. تابستان بود و هوا بسیار گرم! وقتی پاهایم را داخل آب گذاشتم از خنکی آن تمام وجودم خنک شد. تماشای کودکانی که با شادی آب‌بازی می‌کردند بسیار دلنشین بود؛ همچنین خانواده آن‌ها که درحال درست کردن کباب روی آتش بودند. من برای وعده صبحانه به ویسرود رفتم و درست کردن یک املت آتشی بسیار لذت‌بخش بود. ویسرود یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان در فصل تابستان است. این روستا یک آبشار باشکوه و خروشان هم دارد که سردتر و زیباتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

آدرس روستای ویسرود: استان گیلان، بخش احمدسرگوراب شهرستان شفت، 44 کیلومتری رشت، روستای ویسرود

32- آبشار ویسادار، آبشاری خروشان در دل مکانی مرموز

آبشار باشکوه ویسادار از نمای بالا
آبشار باشکوه ویسادار در دل جنگلی مرموز قرار دارد – عکس از وحدت آیدنلو

آبشار ویسادار واقع در استان زیبای گیلان، یک شگفتی طبیعی مسحورکننده است. همانطور که آب‌های این آبشار از صخره ناهموار فرو می‌ریزند، با ایجاد صدا و منظره‌ای باشکوه قدرت خود را به رخ می‌کشند. برای رسیدن به این آبشار باید از یک مسیر جنگلی و پرپیچ‌وخم عبور کنید که چشمان شما را به خود خیره خواهند کرد. در این مسیر صدای دلنشین پرندگان و تکان خوردن برگ درختان توسط نسیم، مانند یک آواز و رقص در یک میهمانی بزرگ است. با نزدیک شدن به آبشار ناگهان با منظره‌ای باشکوه روبه‌رو می‌شوید. آب با چنین قدرتی فرو می‌ریزد و نمایشی باشکوه از قدرت و زیبایی ایجاد می‌کند. حجم زیاد آب یک اسپری مه آلود به وجود می‌آورد که در هوا پخش می‌شوند و حس طراوت و شادابی را روی پوست شما می‌گذارند. پوشش گیاهی سرسبز، با رنگ‌های خیره‌کننده و پر جنب‌وجوش، تضاد خیره‌کننده‌ای با آب‌های کف‌آلود سفید ایجاد می‌کند. منطقه اطراف آبشار برای افرادی که روحیه ماجراجو دارند، فرصت‌های فراوانی را برای کاوش فراهم می‌کند. با پیاده‌روی در جنگل‌های اطراف، جواهرات پنهانی مانند رودخانه‌های خروشان و پوشش گیاهی خاصی را کشف خواهید کرد. ارتفاع این آبشار به 15 متر می‌رسد و سومین آبشار بلند گیلان است.

آدرس آبشار ویسادار: استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری پره سر، دهستان ارده، روستای اوویار

33- تالاب انزلی، رقص نیلوفرهای آبی و لاله‌های دریایی

نیلوفرهای آبی و لاله‌های دریایی در تالاب انزلی
نیزارها و نیلوفرهای آبی در تالاب انزلی دیدنی هستند – عکس از اسد زرنوشه

اگر می‌خواهید به مکانی منحصربه‌فرد و خاص سفر کنید و چشم‌اندازی دیدنی از مناظر جذاب داشته باشید، تالاب دلربای انزلی را فراموش نکنید. تالاب انزلی که در منطقه‌ای وسیع امتداد یافته، پناهگاه حیات وحش و گونه‌های مختلف گیاهی است. فضای سرسبز اطراف تالاب به جذابیت آن می‌افزاید و با ایجاد فضایی آرام، به روحتان آرامش می‌بخشد. آب‌های درخشان تالاب انزلی زیر تابش گرم خورشید می‌درخشند و زیبایی مناظر اطراف را منعکس می‌کنند. همانطور که در لبه تالاب قدم می‌زنید، مجذوب سمفونی رنگ‌هایی می‌شوید که در سطح آب می‌رقصند. این رنگ‌های جذاب به لطف گل‌های نیلوفر آبی، نیزارها و لاله‌های دریایی ایجاد شده‌اند و مانند یک جشن برای چشم‌ها هستند. با قایق‌سواری در میان تالاب، به دنیایی از آرامش منتقل خواهید شد. همانطور که از میان آب‌های آرام عبور می‌کنید، آواز پرندگان و صدای خش‌خش ملایم نیزارها به استقبال شما می‌آیند. اگر دوست دارید پرندگان مهاجر را تماشا کنید، بهتر است در فصل زمستان به تالاب انزلی سفر کنید. چه از علاقه‌مندان به طبیعت، چه عاشق پرندگان باشید یا صرفا فردی که در جستجوی یک خلوتگاه آرام است، این تالاب دلربا در استان گیلان، شما را طلسم می‌کند.

آدرس تالاب انزلی: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان تکاوران، پل هوایی، تعاونی نیزار

اجاره ویلا در انزلی با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

34- ساحل چمخاله، مکانی دنج برای تماشای غروب

ساحل چمخاله و فضای دنج آن
هیجان تفریحات آبی و آرامش ساحل را در ساحل چمخاله تجربه می‌کنید – عکس از سید هاشم موسوی

فکر می‌کنم به اندازه کافی جنگل‌ها، روستاها و ییلاق‌های گیلان را به شما معرفی کردم؛ حال وقت آن رسیده تا خبری خوش به عاشقان دریا بدهم. همیشه تماشای دریا برایم لذت‌بخش بوده. تماشای وسعت آن، انعکاس نور خورشید یا مهتاب در آب‌های مواج آن و همچنین هنگام غروب و طلوع خورشید که انگار آسمان و دریا باهم پیوند می‌خورند! قدم زدن در سواحل و گوش سپردن به صدای آرامش‌بخش امواج دریا یک موسیقی ملایم است که خود باعث آرامش روح می‌شود. با پا گذاشتن به ساحل چمخاله با سواحل شنی طلایی رنگ روبه‌رو می‌شوید که تا چشم کار می‌کند ادامه دارند. شن‌های نرم و طلایی شما را دعوت می‌کنند تا کفش‌های خود را دربیاورید و گرما را زیر پاهای خود احساس کنید. در ساحل چمخاله به آرامی در کنار ساحل قدم بزنید و اجازه دهید نسیم ملایم پوست شما را نوازش کند و عطر نشاط‌آور دریا را با خود همراه کند. حیف نیست تا ساحل بیایید و کمی هیجان به خود وارد نکنید؟ این ساحل طیف وسیعی از فعالیت‌ها را برای تجربه‌ای هیجان‌انگیز ارائه می‌دهد. از قایق موتوری گرفته تا والیبال ساحلی و جت اسکی، اینجا می‌توانید انواع هیجان را تجربه و مقدار زیادی آدرنالین ترشح کنید. انواع امکانات رفاهی از سرویس بهداشتی گرفته تا پارکینگ و فروشگاه، همه چیز در این ساحل وجود دارد.

آدرس ساحل چمخاله: استان گیلان، شهر لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله

35- آکواریوم انزلی، روی زمین اعماق اقیانوس را کشف کنید!

تونل آکواریوم انزلی
دنیای زیر آب را در آکواریوم انزلی کشف کنید – عکس از علیرضا عماد

بیایید کمی متفاوت عمل کنیم و جاذبه‌های منحصربه‌فردتری را در استان گیلان کشف کنیم. آکواریوم انزلی تجربه‌ای فریبنده و مسحورکننده را برای بازدیدکنندگان در هر سنی ارائه می‌دهد. این آکواریوم شما را با زندگی دریایی پرجنب‌وجوش و رنگارنگ آشنا می‌کند؛ بنابراین می‌توانید دنیای عجیب و منحصربه‌فرد اعماق اقیانوس را ببینید و رازهای آن را کشف کنید. این آکواریوم دارای مجموعه‌ای چشمگیر از گونه‌های آبزی است که از ماهی‌های استوایی عجیب‌وغریب گرفته تا لاک‌پشت‌های دریایی باشکوه و دلفین‌های زیبا را شامل می‌شود. تنوع بی‌نظیر حیات دریایی، شگفت‌انگیز است و شما را به تحسین وامی‌دارد. آکواریوم به طور متفکرانه‌ای طراحی شده تا یک تجربه همه‌جانبه و تعاملی را ارائه دهد. درحالی که به گشت‌وگذار در این آکواریوم می‌پردازید، در هر قسمت به اکوسیستم‌های مختلف زیر آب منتقل می‌شوید که هرکدام جذابیت منحصربه‌فرد خود را دارند. یکی از نکات برجسته آکواریوم انزلی تونل زیر آب مسحورکننده آن است. هنگامی که در تونل قدم می‌زنید، با منظره‌ای شگفت‌آور از حیات دریایی احاطه می‌شوید و این توهم غوطه ور شدن در خود اقیانوس را ایجاد می‌کند. این تونل چشم انداز منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد تا موجودات دریایی را از نزدیک مشاهده کنید، گویی آن‌ها بخشی از زیستگاه طبیعی شما هستند.

آدرس آکواریوم انزلی: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، کیلومتر ۵ بلوار شهید فاتحی، فاز تجارت و گردشگری، درب ورودی شماره ۱

36- باغ محتشم، سرشار از انرژی مثبت

مسیر پیاده روی باغ محتشم رشت
باغ محتشم، مکانی سرشار از انرژی مثبت و سرزندگی – عکس از سعید هدیه

باغ محتشم که در شهر رشت قرار گرفته، مکانی سرشار از انرژی مثبت و سرزندگی است. به محض اینکه وارد آن می‌شوید، مردم را درحال دویدن و انجام انواع بازی‌هایی مانند تنیس روی میز، شطرنج، والیبال و … می‌بینید. مسیرهای پیاده‌روی با دقت آراسته شده از میان چمنزارهای سرسبز می‌پیچند و شما را به عمق این جاذبه دیدنی هدایت می‌کنند. درختان پیر و سربه‌فلک‌کشیده باغ را در آغوش کشیده‌اند و منظره‌ای دیدنی به آن بخشیده‌اند. نیمکت‌های باغ، پناهگاهی آرام ارائه می‌دهند و شما را به نشستن و غوطه‌ور شدن در آرامش فضا دعوت می‌کنند. طراحی باغ به طور یکپارچه معماری ایرانی را با طبیعت در می‌آمیزد و تعادلی هماهنگ بین زیبایی ساخته دست بشر و دنیای طبیعی ایجاد می‌کند. جالب است بدانید قدمت باغ محتشم به دوران قاجار بازمی‌گردد و امروزه به پاتوقی برای اهالی رشت تبدیل شده است. چه عاشق طبیعت باشید، چه از علاقه‌مندان به تاریخ و یا صرفا بخواهید لحظاتی آرامش‌بخش بگذرانید، باغ محتشم مقصدی ناب برای شما خواهد بود.

آدرس باغ محتشم: استان گیلان، رشت، خیابان حافظ، کنار رودخانه گوهررود

37- تالاب استیل، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی گیلان

تالاب استیل، از جاهای دیدنی گیلان
چشم‌اندازهای اطراف تالاب را کوهستان‌های جنگلی باشکوه و زمین‌های شالیزار تشکیل داده‌اند – عکس از اسما

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی گیلان که در آستارا قرار گرفته، تالاب استیل است. چشم‌اندازهای اطراف تالاب را کوهستان‌های جنگلی باشکوه و زمین‌های شالیزار تشکیل داده‌اند و منظره‌ای مسحورکننده ایجاد کرده‌اند. اگر عاشق گونه‌های مختلف پرندگان هستید، در فصل زمستان به این تالاب سفر کنید و از تماشای این پرندگان منحصربه‌فرد لذت ببرید. سکون آب‌های تالاب، آرامش محیط اطراف را منعکس می‌کند و حس هماهنگی و آرامشی ایجاد می‌کند که یافتن آن در جاهای دیگر سخت است. رنگ‌های زمردی آب‌های تالاب استیل زیر پرتوهای طلایی خورشید می‌درخشند و انعکاس کوه‌های جنگلی اطراف، جذابیت منطقه را دوبرابر می‌کنند. این تالاب، پناهگاه بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی است. اینجا می‌توانید قایق‌سواری کنید، کنار تالاب قدم بزنید و اجازه دهید نسیم ملایم صورت شما را نوازش کند.

آدرس تالاب استیل: استان گیلان، ۷ کیلومتری شهر آستارا، حاشیه جاده رشت به آستارا

38- امامزاده اسحاق، چشم‌اندازی از طبیعت زیبای گیلان

فروشگاه‌های امامزاده اسحاق
از این بالا می‌توانید طبیعت بکر استان گیلان را تماشا کنید

امامزاده اسحاق در بالای کوهستانی جنگلی و تپه‌های سرسبز قرار گرفته که چشم‌اندازی بی‌نظیر از مناظر اطراف را ارائه می‌دهد. از این بالا می‌توانید طبیعت بکر استان گیلان و زمین‌های شالیزار را تماشا کنید و در فضای آرامش‌بخش آن غرق شوید؛ البته گاهی این مکان پوشیده از مه غلیظ می‌شود و جلوی چشم‌اندازها را می‌گیرد، اما خود مه نیز فضایی مرموز و دیدنی در این مکان ایجاد می‌کند. زیبایی دلنشین امامزاده یک طرف و مسیر جنگلی آن یک طرف! مسیر رسیدن به امامزاده اسحاق، جاده‌ای پیچ‌درپیچ است که از میان جنگل‌های انبوه می‌پیچد و تصویری باشکوه از کوهستان‌های بلند جنگلی ارائه می‌دهد. هرچه بیشتر این جاده‌ی پیچ‌درپیچ را بپیمایید، چشم‌انداز مناظر اطراف دیدنی‌تر می‌شود.

آدرس امامزاده اسحاق: استان گیلان، شهرستان شفت، جاده امامزاده اسحاق

39- امامزاده هاشم، یک قطب گردشگری عالی برای مسافران

نمایی از امامزاده هاشم و کوهستان‌های اطراف
این روستا به دلیل قرارگیری در حاشیه جاده رشت به قزوین، موردتوجه بسیاری از مسافران قرار گرفته است

در دامنه کوه‌های جنگلی سراوان، یک روستای دیدنی به نام امامزاده هاشم می‌درخشد. این روستا به دلیل قرارگیری در حاشیه جاده رشت به قزوین، موردتوجه بسیاری از مسافران قرار گرفته است. ازجمله ویژگی‌های این جاذبه، مناظر زیبا، رستوران‌ها، کافه‌ها و استراحتگاه‌ها هستند تا اوقاتی با رفاه کامل برایتان رقم بزنند. اینجا می‌توانید از مناظر شگفت‌انگیز عکس بگیرید و کوهنوردی کنید؛ زیرا این منطقه در کوهپایه‌های سرسبز قرار گرفته است. جنگل‌های انبوه امامزاده هاشم از درختان صنوبر و کاج تشکیل شده‌اند و زیبایی آن‌ها غیرقابل‌وصف است. یکی دیگر از جاذبه‌های امامزاده هاشم، پارک جنگلی آن است که مناظری جذاب را به مسافران ارائه می‌دهد. همه این جاذبه‌ها دست به دست هم داده‌اند تا امامزاده هاشم به یک قطب گردشگری عالی برای مسافران تبدیل شود.

آدرس امامزاده هاشم: استان گیلان، شهرستان رشت، ابتدای جاده رشت به قزوین، بخش سنگر، دهستان سراوان

40- پارک ملی بوجاق، یک شگفتی طبیعی مسحورکننده

تصویری زیبا از اسب‌ها در پارک ملی بوجاق
پارک ملی بوجاق شبیه بهشتی روی زمین است – عکس از رضا سینا

پارک ملی بوجاق در استان گیلان، یک شگفتی طبیعی مسحورکننده است که با زیبایی خیره‌کننده خود بازدیدکنندگان را مجذوب می‌کند. این پارک که در میان فضای سرسبز و کوه‌های باشکوه قرار دارد، بهشتی برای علاقه‌مندان به طبیعت و ماجراجویان است. این پارک به‌خاطر گیاهان پرجنب‌وجوش و متنوعش مشهور است و دارای ملیله‌ای غنی از گل‌های وحشی، درختان سربه‌فلک‌کشیده و گونه‌های گیاهی کمیاب است. هوا مملو از رایحه شیرین شکوفه‌ها است و فضایی آرام ایجاد می‌کند که روح را تسکین می‌دهد. همانطور که به عمق پارک می‌روید، مسیرهای مخفی را کشف خواهید کرد که در میان جنگل‌های انبوه می‌پیچند و آبشارهای پنهان را آشکار می‌کنند. صدای آب جاری همراهی همیشگی است و با ایجاد یک ملودی آرامش‌بخش، در میان درختان طنین‌انداز می‌شود. وسعت این پارک به 3300 هکتار می‌رسد که 1600 هکتار آن دریایی و شامل تالاب است. جالب است بدانید پارک ملی بوجاق پناهگاهی امن برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوران وحشی شمال است.

آدرس پارک ملی بوجاق: استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه، بخش کیاشهر، شمال غرب شهر کیاشهر

41- پارک جنگلی سراوان، از آرامش دریاچه تا تفریحات هیجان‌انگیز

آلاچیق در پارک جنگلی سرسبز سراوان
فضای آرام و محیط چشم‌نواز پارک، مکانی ایده‌آل برای پیک‌نیک‌های خانوادگی است – عکس از حسین جوشاقانی

در پارک جنگلی بزرگ سراوان، مجموعه‌ای از جاذبه‌ها و تجربیات بی‌نظیر برایتان فراهم است که هم آرامش و هم هیجان را برایتان به ارمغان می‌آورد. درختان سربه‌فلک‌کشیده، بلوط‌های باشکوه و گیاهان بومی، محیطی ایده‌آل ایجاد می‌کنند که به آرامی در هماهنگی با زمزمه‌های باد تاب می‌خورند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پارک جنگلی سراوان، دریاچه زیبای آن است که جلبک‌های سبز آن را تزئین کرده‌اند. می‌توانید کنار این دریاچه قدم بزنید یا سوار قایق‌های پدالی شوید و زیبایی‌های آن را کشف کنید. اگر دلتان کمی هیجان می‌خواهد، پارک جنگلی سراوان فعالیت‌های هیجان‌انگیزی مانند پینت‌بال را ارائه می‌دهد. فضای آرام و محیط چشم‌نواز پارک، مکانی ایده‌آل برای پیک‌نیک‌های خانوادگی است. می‌توانید ماشین خود را به داخل پارک بیاورید و در جاده‌های سرسبز و پرپیچ‌وخم با لذت رانندگی کنید؛ سپس پیاده شوید و به گشت‌وگذار در دل جنگل‌های اطراف جاده بپردازید.

آدرس پارک جنگلی سراوان: استان گیلان، رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان

42- ییلاق اشکورات، سرزمین عجایب گیلان!

جنگل‌های سرسبز ییلاق اشکورات
چشمه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، باغ‌های گردو و غارهای فراوان این ییلاق دیدنی هستند

یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های گردشگری گیلان، ییلاق شگفت‌انگیز اِشکِوَرات است که در شهرستان رودسر قرار دارد. ییلاق اشکورات به سرزمین عجایب گیلان نیز شهرت دارد و هرساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف به سوی خود می‌کشاند. هوای پاک و مطبوع در جذب مسافران بی‌تاثیر نیست، اما چیزی که بیش از همه باعث شده این ییلاق را با عنوان سرزمین عجایب بشناسند، چشمه‌ها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، باغ‌های گردو و فندق و همچنین غارهای فراوان است. آوازه‌ی این ییلاق تاریخی به گوش گردشگران رسیده، به همین دلیل این مکان مقصد بسیاری از گروه‌های طبیعت‌گرد است. جاذبه‌های این ییلاق به قدری زیبا و دیدنی است که هوش از سرتان می‌برد. به دلیل قدمت زیاد ییلاق اشکورات، آثار تاریخی دیدنی نیز در آن یافت می‌شود. پس اگر اهل ماجراجویی، طبیعت و تاریخ هستید، ییلاق اشکورات مقصدی بهشتی برایتان خواهد بود.

آدرس ییلاق اشکورات: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد

43- ساحل صدف آستارا، جایی که صدف‌های رنگی آن را زینت داده‌اند

صدف‌های رنگارنگ ساحل صدف آستارا
صدف‌ها، مانند جواهرات پراکنده، در نور خورشید می‌درخشند و چشم‌اندازی جادویی در ساحل ایجاد می‌کنند

همیشه ساحل‌های پرصدف را دوست داشته‌ام! رنگ‌های رنگین‌کمانی آن‌ها از صورتی و بنفش گرفته تا آبی و سبز پر جنب‌وجوش، همیشه برایم جذاب بوده است. همانطور که در امتداد ساحل صدف آستارا قدم می‌زنید، چشمان شما بلافاصله به منظره خیره‌کننده صدف‌ها جلب می‌شود که شن‌ها را زینت می‌دهند. صدف‌ها، مانند جواهرات پراکنده، در نور خورشید می‌درخشند و چشم‌اندازی جادویی در ساحل ایجاد می‌کنند. وقتی خم می‌شوید تا آن‌ها را از نزدیک بررسی کنید، تعداد بی‌شماری از الگوها و بافت‌های پیچیده آن‌ها را کشف می‌کنید. برخی از پوسته‌ها صاف و صیقلی هستند، برخی دیگر برجستگی‌ها و مارپیچ‌هایی دارند. صدف‌ها یادگاری از موجوداتی هستند که زمانی آن‌ها را خانه می‌نامیدند؛ انگار که خدا آن‌ها را با دقت و ظرافت تمام ساخته است. وسعت این ساحل به 17 هکتار می‌رسد و امکانات کاملی دارد. برخی از امکانات این ساحل به شرح زیر هستند:

  • آلاچیق
  • استراحتگاه
  • بوفه و فروشگاه
  • دوش آب برای استحمام
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ

44- روستای استخرگاه، بهشت گمشده‌ی گیلان

تصویری زیبا از کلبه چوبی روی آب در روستای استخرگاه
این روستا در هر چهار فصل سال، مناظر بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد – عکس از سایت آرگا

روستای استخرگاه که به بهشت گمشده شهرت دارد، در قلب گیلان و شهرستان رودبار واقع شده است. این روستا در هر چهار فصل سال، مناظر بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد که تماشای آن‌ها هدیه‌ای به چشمان خواهد بود. برای رسیدن به روستای استخرگاه، از میان جاده‌ای با کوهستان‌های سرسبز جنگلی عبور می‌کنید، همچنین زمین‌های شالیزار از جلوی چشمانتان می‌گذرند. آب‌وهوای این روستا بسیار مطبوع و دلچسب است و به همین دلیل به پناهگاهی بکر برای بسیاری از مسافران و مردم بومی گیلان تبدیل شده است. اگر می‌خواهید از شلوغی و دغدغه زندگی شهری فاصله بگیرید و کمی آرامش به روحتان ببخشید، روستای استخرگاه بهترین مقصد برایتان خواهد بود. وقتی وارد استخرگاه می‌شوید، بلافاصله با فضای سبز سرسبزی روبرو می‌شوید که روستا را پوشانده و هماهنگی آرامش‌بخشی با کوه‌های اطراف ایجاد می‌کند. هوا مملو از رایحه شیرین گل‌های وحشی است و شما را به کاوش بیشتر و غوطه‌ور شدن در شکوه و عظمت طبیعی که در انتظار شماست ترغیب می‌کند.

جاذبه‌های روستای استخرگاه

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های استخرگاه، معماری سنتی آن است که میراث فرهنگی غنی این منطقه را نشان می‌دهد. خانه‌هایی که با چوب‌کاری‌های پیچیده و رنگ‌های پرجنب‌وجوش تزئین شده‌اند، حس گرما و مهمان‌نوازی را القا می‌کنند. یک خانه تاریخی 100 ساله نیز جزو مهم‌ترین جاذبه‌های روستای استخرگاه به شمار می‌رود. با قدم زدن در کوچه‌های باریک، احساس می‌کنید که به گذشته‌های دور منتقل شده‌اید، گویی وارد یک موزه زنده می‌شوید. این روستا توسط جنگل‌های انبوه احاطه شده، همانطور که در مسیرها حرکت می‌کنید، با مناظر خیره‌کننده از آبشارهای جاری، رودخانه‌های خروشان و دره‌های سبز زمردی مواجه می‌شوید که از اصلی‌ترین جاذبه‌های این روستا هستند.

آدرس روستای استخرگاه: استان گیلان، ۳۵ کیلومتری رودبار، بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل، روستای استخرگاه

45- دریاچه سرآگاه، آرامشی برای روح و جان

دریاچه سرآگاه و جنگل‌های انبوه اطراف در هوای ابری
طبیعت زیبای این دریاچه چشم‌نواز، شما را به وجد می‌آورد

علاوه‌بر جنگل‌ها، آبشارها و سواحل، دریاچه‌ها نیز مکان مناسبی برای طبیعت‌گردی و گذراندن اوقات آرامش‌بخش هستند. یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های گیلان که از نظر زیبایی حرف ندارد، دریاچه سرآگاه است. طبیعت زیبای این دریاچه چشم‌نواز، شما را به وجد می‌آورد، به خصوص وقتی عطر خوش شالیزاهای اطراف مشامتان را پر می‌کند. این دریاچه جزو جاهای دیدنی تالش به حساب می‌آید و مردم محلی از آن به عنوان مکانی برای پرورش ماهی استفاده می‌کنند. امکان کمپ و پیک‌نیک در کنار دریاچه وجود دارد، بنابراین می‌توانید وعده‌های غذایی خوشمزه خود را کنار دریاچه نوش جان کنید و از مناظر بی‌نظیر آن لذت ببرید. کلبه‌های چوبی نیز در اطراف دریاچه برای یک اقامت دلچسب وجود دارند. اطراف دریاچه را کوهستان‌های جنگلی سرسبز پوشانده‌اند که تماشای این مناظر، آرامش را بر روحتان طنین‌انداز می‌کند.

آدرس دریاچه سرآگاه: استان گیلان، ۱۰ کیلومتری تالش، روستای سراگاه

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

46- ییلاق کوربار، مخصوص طبیعت‌گردان حرفه‌ای!

طبیعت سرسبز ییلاق کوربار
برای رسیدن به طبیعت بکر کوربار، باید حدود 3 تا 4 ساعت پیاده‌روی کنید

یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای طبیعت‌گردی در استان گیلان، ییلاق کوربار است. این ییلاق که در شهر فومن و روستای ماسوله قرار دارد، با طبیعت شگفت‌آور و مثال‌زدنی خود شما را مسحور می‌کند؛ به خصوص اگر اهل طبیعت‌گردی باشید. قبل از سفر به ییلاق کوربار باید بدانید که مسیر نسبتا سخت است، پس اگر افراد سالمند یا ناتوان همراهتان هستند، بهتر است مقصد دیگری را انتخاب کنید. حتما می‌دانید که جاذبه‌هایی که مسیر سخت دارند، معمولا دارای طبیعت بکرتر و زیباتری هستند، پس اگر از پس این مسیر برمی‌آیید حتما از آن دیدن کنید. برای رسیدن به طبیعت بکر و دیدنی ییلاق کوربار، باید حدود 3 تا 4 ساعت مسیر پیاده را طی کنید.

آدرس ییلاق کوربار: استان گیلان، شهر فومن، روستای تاریخی ماسوله، ییلاق کوربار

47- تالاب عینک، هدیه‌ای به چشمان شما

تصویری از نمای بالای تالاب عینک
این تالاب از نمای بالا شبیه به عینک است! – عکس از علیرضا خوش اخلاق

در نزدیکی شهر دوست‌داشتنی رشت، تالابی به نام عینک و اتفاقا به شکل عینک قرار دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید. جالب است بدانید این تالاب به عنوان بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران شناخته می‌شود. این مقصد برای کسانی که به دنبال مقصدی در دل طبیعت بکر هستند، مناسب نیست، زیرا در نزدیکی خیابان قرار دارد. وسعت تالاب عینک به 163 هکتار می‌رسد. می‌توانید در فضای اطراف آن قدم بزنید و از آرامش آب‌های ساکن و پرواز مرغان ماهی‌خوار لذت ببرید.

آدرس تالاب عینک: استان گیلان، رشت، منطقه‌ی ۴، نزدیکی پارک دانشجو

48- پارک جنگلی سیاه داران، لذت تماشای گوزن‌ها

گوزن‌های پارک جنگلی سیاه داران
چشم‌اندازی شگفت‌انگیز از جنگل و دریا را در پارک جنگلی سیاه داران تماشا کنید – عکس از مهدی مولوی

در شهر تالش استان گیلان، یک پارک جنگلی به نام سیاه داران وجود دارد که چشم‌اندازهایی بکر و بی‌نظیر در مقابل چشمانتان نمایان می‌کند. به محض وارد شدن به آن، تصویری از درختان سرسبز جنگلی را می‌بینید که حسی سرشار از نشاط و زندگی به شما می‌بخشند. در این پارک جنگلی می‌توانید گونه‌ای خاص از گوزن‌های شاخ‌دار را تماشا کنید که تجربه‌ای ناب و فراموش‌نشدنی خواهد بود. در این پارک جنگلی، آلاچیق‌هایی وجود دارند که با نشستن روی آن‌ها چشم‌اندازی از شهر زیبای تالش و دریا را مشاهده خواهید کرد؛ این چشم‌انداز شبیه به یک تابلوی نقاشی زیباست! پارک جنگلی سیاه داران یک سورتمه هم دارد که شما را میان جنگل‌های انبوه عبور می‌دهد و اوج لذت و هیجان را برای خود و خانواده‌تان به ارمغان می‌آورد.

آدرس پارک جنگلی سیاه داران: استان گیلان، جنوب غربی تالش، هشتپر

49- سورتمه حیران، تلفیق طبیعت و هیجان

تصویری از چشم‌انداز طبیعت حیران روی سورتمه
سورتمه سواری در طبیعت بکر حیران، حس‌وحالی رویایی است

از لذت سورتمه سواری نمی‌توان غافل شد! یکی از دلایلی که همیشه عاشق سورتمه سواری بوده‌ام این است که حس پرواز را به من می‌دهد. وقتی با سرعت از روی ریل‌ها حرکت می‌کنید، درحالی که از زمین فاصله دارید، اوج شوق و هیجان در دلتان طنین‌انداز می‌شود. حال تصور کنید این لذت را در دل جنگل‌های بکر و سرسبز شمال تجربه کنیم! اگر می‌خواهید در کنار تماشای چشم‌اندازهای بکر و سرسبز، کمی هیجان هم تجربه کنید، بدون شک به سورتمه حیران بروید. طول این سورتمه جنگلی به 1500 متر می‌رسد و به عنوان مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمع شمال شناخته می‌شود.

آدرس سورتمه حیران: استان گیلان، شهر آستارا، جاده اصلی آستارا – اردبیل، روستای ونه بین، گردنه حیران، تله کابین حیران

50- تالاب امیر کلایه، سمفونی زیبای طبیعت

نمایی زیبا از تالاب امیر کلایه
مناظر سرسبز اطراف تالاب امیر کلایه بسیار دیدنی هستند – عکس از مهیلا

تالاب بین‌المللی امیر کلایه جایی است که زیبایی‌های طبیعت مانند شاهکاری فریبنده آشکار می‌شوند. این تالاب اثیری که در میان طبیعت سرسبز و در آغوش کوه‌های باشکوه البرز قرار گرفته، گوهری واقعی است که دل همه مسافران را تسخیر می‌کند. با نزدیک شدن به تالاب، حسی از آرامش شما را فرا می‌گیرد، گویی زمان به خودی خود کند می‌شود تا به شما اجازه دهد هر لحظه از این مکان جادویی را بچشید. هوا با رایحه‌ای لطیف از گل‌های شکوفه آغشته شده است، در حالی که ملودی ملایم آواز پرندگان شنیده می‌شود. در اطراف تالاب، تابلویی از پوشش گیاهی به رنگ زمردی، منظره را پوشانده و جذابیتی ماورایی ایجاد می‌کند. این تالاب پناهگاهی برای تنوع شگفت‌انگیز حیات وحش نیز عمل می‌کند. گونه‌های پرندگان کمیاب و عجیب‌وغریب به زیبایی در آسمان پرواز و این تالاب را به مقصدی ناب برای مسافران تبدیل می‌کنند.

آدرس تالاب امیر کلایه: استان گیلان، شهرستان لاهیجان، بخش رودبنه، دهستان شیر جوپشت، پناهگاه حیات وحش امیرکلایه

51- ییلاق سلانسر، گل سرسبد رودبار

دشت‌های پرگل ییلاق سلانسر
در این ییلاق می‌توانید دشت‌های پرگل و درختان تنومند را مشاهده کنید – عکس از مهدی سفرزاده

ییلاق سلانسر که از توابع شهرستان زیبای رودبار به شمار می‌رود، در ارتفاعات رستم آباد قرار گرفته است. این ییلاق به دلیل دسترسی آسان میان گردشگران بسیار محبوب است، به خصوص گردشگرانی که از جنوب استان وارد می‌شوند. علاوه بر ییلاق، مسیر رسیدن به آن نیز چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی را نمایان می‌کند که شامل روستاهای اطراف رستم آباد و قله درفک است. بهترین زمان سفر به ییلاق سلانسر فصل تابستان است که سرسبزی و زیبایی‌های طبیعت آن به اوج می‌رسند. در این ییلاق می‌توانید دشت‌های پرگل و درختان تنومند را مشاهده کنید. گاهی پدیده دریاچه ابر نیز در این ییلاق رخ می‌دهد که منظره‌ای رویایی به منطقه می‌بخشد.

آدرس ییلاق سلانسر: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش مرکزی، دهستان رستم‌آباد جنوبی، سلانسر

52- ییلاق سی دشت، برای عاشقان توت فرنگی!

طبیعت بکر و اسب‌های ییلاق سی دشت
برای رسیدن به ییلاق سی دشت از مسیری پر از کشتزارهای برنج و تپه‌های سرسبز عبور می‌کنید

در میان کوهستان‌های بلند و پوشیده از جنگل‌های سرسبز، ییلاقی شگفت‌انگیز به نام سی دشت پنهان شده است. برای رسیدن به ییلاق سی دشت از مسیری پر از کشتزارهای برنج و تپه‌های سرسبز عبور می‌کنید. اگر در فصل بهار به این منطقه سفر کنید، عطر خوش توت فرنگی را نیز استشمام خواهید کرد. اهالی ییلاق سی دشت هر سال جشنواره‌ای به نام جشنواره توت فرنگی برگزار می‌کنند و با این کار باعث جذب مسافران زیادی برای بازدید از منطقه و خرید توت فرنگی می‌شوند. علاوه بر توت فرنگی، باغ‌های ازگیل، فندق، گردو، سیب و آلوچه نیز در این ییلاق دیده می‌شوند.

آدرس ییلاق سی دشت: استان گیلان، شهرستان رودبار، ۳۰ کیلومتری شهر رستم آباد، ییلاق سی دشت

53- ییلاق سوئه چاله، جایی که از بهشت چیزی کم ندارد

اقیانوس ابر در ییلاق سوئه چاله
ییلاق سوئه چاله شبیه بهشتی باورنکردنی است!

ییلاق سوئه چاله که از جذاب‌ترین ییلاقات ماسال به شمار می‌رود، با آب‌وهوای پاک و مناظر بهشتی خود در روزهای گرم سال از مسافران حسابی دلبری می‌کند. دلیل مناسب بودن این ییلاق برای  سفر در تابستان، قرار گرفتن در ارتفاعات و آب‌وهوای خنک منطقه است. در این ییلاق می‌توانید چشم‌اندازی محسورکننده از طبیعت بکر اطراف مشاهده کنید، طبیعتی که در آن هیچ خبری از شلوغی زندگی شهری نیست و اوج آرامش را در دلتان ایجاد می‌کند. در این منطقه امکان تماشای پدیده‌ی اقیانوس ابر نیز وجود دارد که این ییلاق را شبیه تکه‌ای از بهشت کرده است.

آدرس ییلاق سوئه چاله: استان گیلان، شهرستان ماسال، ییلاق سوئه چاله

54- کشتی تفریحی میرزا کوچک خان، سفری به وسعت بی‌پایان دریا

کشتی تفریحی میرزا کوچک خان در بندر انزلی
اوج شادی و لذت را در کشتی تفریحی میرزا کوچک خان تجربه کنید

در سفر دریایی با کشتی تفریحی میرزا کوچک خان، فضا با ترکیبی مست‌کننده از شادی، آرامش و ماجراجویی همراه است. حرکت ملایم کشتی در میان وسعت بی‌پایان دریای آزاد حس شگفتی و آرامش را در دلمان طنین‌انداز می‌کند. محیط بی‌دغدغه، صمیمی و گرم میان همسفران که تجربه‌ای مشترک را با هم رقم می‌زنند، تا ابد در ذهنتان باقی خواهد ماند. ریتم آرامش‌بخش امواج و مناظر نفس‌گیر حس عمیقی از آرامش را القا می‌کند و اجازه می‌دهد تمامی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بین بروند. این کشتی مانند یک هتل مجهز است که در آن نوازندگان گروه موسیقی، می‌نوازند و فضایی شاد و لذت‌بخش برای مسافران رقم می‎زنند. در این کشتی می‌توانید یک وعده غذایی خوشمزه را نوش جان کنید.

آدرس کشتی تفریحی میرزا کوچک خان جنگلی: استان گیلان، شهر انزلی، اسکله بندر انزلی

55- روستای فوشه، منعکس‌کننده سبک زندگی گیلانی

طبیعت بکر روستای فوشه فومن
رنگ‌های زمردی در روستای فوشه تا انتها ادامه دارند

روستای زیبای فوشه جایی است که به نظر می‌رسد زمان در آن ایستاده و زیبایی طبیعت را در هر نقطه شکوفا می‌کند. فوشه در میان دره‌های سرسبز و در آغوش کوه‌های باشکوه البرز، گوهر پنهانی است که مسافرانی را که به دنبال تجربه‌ای ‌آرام هستند، دعوت می‌کند. مناظر اطراف روستا مجموعه‌ای از مزارع برنج را نمایان می‌کنند، جایی که رنگ‌های زمردی تا انتها ادامه دارند. خش‌خش ملایم برگ‌ها و سمفونی موزون آواز پرندگان، ملودی آرامش‌بخشی را ایجاد می‌کند که سفر شما را لذت‌بخش‌تر می‌کنند. فوشه روستایی قدیمی با خانه‌های چوبی سنتی است و معماری میراث فرهنگی غنی استان گیلان را منعکس می‌کند. گاهی عطر غذاهای سنتی گیلکی در این روستا استشمام می‌شوند که ممکن است بسیار وسوسه‌انگیز باشد.

آدرس روستای فوشه: استان گیلان، جنوب غربی شهرستان فومن، مجاورت قلعه رودخان، روستای فوشه

سخن پایانی

حدود یک سال است که در استان گیلان زندگی می‌کنم و به بازدید از جاذبه‌های آن می‌پردازم. در این مطلب، سعی کردم تجربه‌هایی که در بازدید از جاهای دیدنی گیلان کسب کردم، حس‌وحالی که از منطقه گرفتم و مناظری که تماشا کردم را برایتان توصیف کنم تا هنگام سفر به این استان شگفت‌انگیز، بهترین مقصد را برای خود انتخاب کنید. درمیان این همه زیبایی و حس خوبی که از این مناطق گرفتم مشکلی نیز وجود داشت. متاسفانه بسیاری از مسافران و حتی بومیان منطقه، به پاکیزگی و محیط زیست این استان اهمیتی نمی‌دهند و با ریختن زباله آسیب‌های زیادی به زیبایی و سلامت آن می‌زنند، به‌طوری که امروزه استان گیلان با بحران زباله روبه‌رو شده است. امیدوارم با فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر، هرکدام احساس مسئولیت بیشتری به محیط زیست خود داشته باشیم و به زیبایی و سلامت آن اهمیت بیشتری بدهیم. در نهایت اگر قصد سفر به گیلان را دارید می‌توانید برای اجاره ویلا در سراسر گیلان روی اتاقک حساب کنید.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی گیلان

مشهورترین جاهای دیدنی گیلان کدامند؟

قلعه رودخان، ماسوله، ساحل گیسوم، ییلاق سوباتان، ماسال، ییلاق اولسبلنگاه، آبشار لاتون، دریاچه سرآگاه، گردنه حیران و اسالم به خلخال برخی از مشهورترین جاهای دیدنی گیلان هستند.

زیباترین دریاچه های گیلان کدامند؟

دریاچه سقالکسار، دریاچه سرآگاه، دریاچه عروس، دریاچه استیل، دریاچه مصنوعی لاهیجان

زیباترین جنگل های گیلان کدامند؟

جنگل گیسوم و جنگل‌‌های سیاهکل

4.3/5 - (257 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

‫115 دیدگاه ها

  1. گیلان از نظر زیبایی و طبیعت بهشت ایرانه
    ولی بعضی از مردم در طبیعت و روستا اینقدری خانه میسازند و آشغال می‌ریزند که ایران داره منابع طبیعیش را از دست میدهد

  2. سلام واقعا نقطه نقطه ایران ما زیباست و گیلان سرسبز هیچ چیزی از اروپا را کم ندارد.فقط من نگران ضایعاتی هستم که در این طبیعت زیبا پخش شده که قسمتی از آن سهم مردم ساکن و قسمتی مربوط به بازدیدکنندگان میباشد.هیچ کس به غیر از ما ایرانیان اصیل نمی‌توانیم به طبیعت کمک کند.پس هر کس به سهم خود رعایت کند.

  3. سلام من مازندران زندگی میکنم و زادگاه ام استان گلستان هستش ، همه جای سرزمینمون ایران قشنگه ، فرقی نمیکنه کجا باشی ، هر جا تفریح برم اشغال خودم و هر اشغال دیگه ای رو در اطراف ببینم جمع میکنم و به داخل شهر منتقل میکنم ، حق با شمالی های عزیز هستش بعضی از مسافرین و محدود بومیان اصلا رعایت نمی‌کنند

  4. سلام ایران برای همه ایرانی ها است اون شخصی که میگه نیایید گیلان پس نفت و گاز خوزستان هم مصرف نکن بنزین خوزستان هم نریز تو ماشینت

  5. باسلام لطفا از روستای انارکول توی شهر رودبار بعداز پمپ بنزین توتکابن که معرف به اروپای کوچک معرف هست دیدن بفرماید

  6. لطف بفرمایید برای مسافرت، استانهای دیگر رو انتخاب بفرمایید! ما گیلانی‌ها به شدت از حضور مسافر در شهرهامون خسته شدیم، چون خودمون نمی‌تونیم از طبیعت استانمون استفاده کنیم؛ بس که تمام مدت به دلیل هجوم مسافر، ترافیک شدید و شلوغی رو باید تحمل کنیم. مخصوصا عزیزانی که از گیلان و گیلانی، بدگویی می‌کنن هیچ اصراری نیست که بیان گیلان!

    1. سلام. اولم ک شما خدتم سفر میکنی ب شهرای دیگ حرفت اشتباهه شما هم برو هرجای گیلان خاستی ترافیکه باشه ی شما با ترافیک مشکل نداری. همه همینن. با این لحن حرف زدنت ابروی گیلکیارو نبر.همه حق استفاده از طبیعتو دارن شما داری بهونه الکی میکنی.

      1. همه حق استفاده از طبیعت رو دارن درسته ؛ ولی الان دیگه تبدیل به آشغالدونی شده

      2. گیلانو زدن بنامش آخه همین دوتا مسافرم نیاد که اقتصادی نداره گیلان همه جای دنیا مسافرو‌رو چشم میزارن

  7. باسلام
    من نیزگلنازهستم بایددر جواب دوستانی که تصورشان این است که مردم گیلان
    فقیرنداصلادرست نیست چون کشاورزان کیلان محصولی دارندبه اسم
    کیوی که کشاورزان این مرزوبوم. رابی
    نهایت غنی وبی نیازکردهاست واین
    جوری نیست که مردم تهران به دادشان می رسندواقعنامتاسفم.

    1. گیلانو زدن بنامش آخه همین دوتا مسافرم نیاد که اقتصادی نداره گیلان همه جای دنیا مسافرو‌رو چشم میزارن

  8. گیلان
    گیلان
    همیشه بهاره گیلان
    چه سبزه زار گیلان
    کوه ودریا وانبوه جنگل زیبایی ها همه جمعند
    کاش ماقدربدانیم بارعایت حال واحوال هم
    بارعایت نظافت وانصاف

  9. آقای گیلانشاه توکه میگین مسافرا نیان اولا به توربطی نداره که بیان یانیان مسافریعنی پول سرمایه درآمد یعنی اشتغال زایی قرارنیست که به همه مسافرا توهین کنی.
    دومن مسعولین شماانقدبی عرضه هستن که نمیتونن چن تا سطل آشقال روخالی کنن.مسافرانمیتونن آشغالاروببرن خونه یاشهرخودشون.
    من خودم مال شهرشاندرمن هستم روزی من همش ازمسافران عزیزه
    بایدمقدمشونا گلباران کرد.شهری که توریست یامسافرتوش نباشه اون شهر آباد نمیشه…

    1. اقای گیلانشها چقد ذهن بسته و فقیری داری .همه جای دنیا عاشق مهمان نوازی هستن و از توریست بیشترین پول رو در میارن .

  10. دوست من
    اگر مسافران از استان‌های دیگه به استانی دیگر نروند کسب وکار وفعالیت کسبه از رونق میافتد وچه بسا بعضی مردم بعضی استانها سرگرسنه به زمین میذارند
    وقتی بیکار گیلانی بافروش هیزم وتمشک ارتزاق می‌کند وقتی هنرمند اصفهانی بافروش صنایع دستی کسب رزق میکند و… چراباید به هموطنان توهین کرد؟
    شماوما تلاش کنیم فرهنگ سازی کنیم
    متاسفانه مامیاییم گیلان اجناس را ۳برابرمیخریم اما اکثر مردم گیلان تندخو وحرف زدن معمولی شان دعواست
    آدم لذت میبره وقتی میره مازندران وگلستان خداشاهده مهمان نواز واجناس ارزانتره

    1. فکر کنم شما مازندرانی باشی که میخوای تبلیغاتی در خصوص شهرت انجام بدی، ولی این شیوه تبلیغ اصلاً درست نیست و مسافرانی که به گیلان و مازندران سفر کردن میدونن حرف شما کاملاً نادرسته، و خلاف گفته شما میگن طبیعت گیلان بکرتر و مردمانش مهمان نواز تر و هزینه ها خیلی ارزانتر از مازندرانه

    2. من ۸ ماه هست گیلان زندگی میکنم کسبه و مردم بسیار محترمی دارد خوش برخورد و بسیار بسیار مودب ،فقط در رانندگی هیچ قانونی را رعایت نمی‌کنند و خیلی هم خونسرد وسط خیابان یا فلکه پارک میکنند ،

      1. سلام باعرض ادب به همه ایرانیان محترم که جداازقومیتشون بسیارمهربان وشریف هستندبایدبگم بعنوان یک گیلانی خیلی خوشحالم که شماهموطنان عزیزطبیعت سرسبزگیلان روبرای سیاحت انتخاب می‌کنید چون تقریبابه تموم شهرهای ایران سفرکرده میخواستم بدونیدمعضل زباله دربسیاری ازشهرهاوجود داره مخصوصا شهرماکه هنوزفکری برای سیستم دفع زباله نشده ولی خواهش ما گیلانی‌ها ازشماعزیزان اینه که حتی شده زباله رومسافتی باخودتون ببریدتابه سطل زباله برسید تااین طبیعت همیشه سبزوزیبابرای همه فرزندانمان بیادگاربمونه ازنظرپارک هم موافق شماهستم ولی به شهراصفهان که معروف به نصف جهان هست سفرکردم ونزدیک پل خواجو شاهد پارک سوبله بودم تابرن کله پاچه بخرنوواقعاجای تاسف داره درکل ایران که هیچوقت قوانین رانندگی رعایت نمیشه با آرزوی ایرانی بهترازهمیشه

    3. دقیقا همینطوره مردم گیلان متاسفانه حالت جبهه گیری و بددهنی در صحبت کردن دارند و خیلی گرون فروشند . خودشونو بسیار با فرهنگ و لارژ هم میدونن … حتی پزشکاشونم در مواجهه با بیمار ادب رو رعایت نمیکنند و فقط اسکناس ب جیب میزنند .‌ من و همسرم ۱۰ ماهه در گیلان هستیم و به حدی خداشاهده از اخلاقیات این جماعت خسته شدیم که تصمیم گرفتیم اینجا رو ترک کنیم . موفق باشید

      1. سلام دوست عزیز اگه گیلانیها بی فرهنگ هستند مسافرت برو جای که مثل خودت با فرهنگ هستند من توهین به همه مسافرها نمیکنم ولی کسانی هستند که اشغال را از ماشین پرت میکنند تازه بهشون میگی ناراحت هم میشن خوب بی انصاف اشغال را که جمع کردی توی پلاستیک گذاشتی خوب یکجا آشغالی دیدی بنداز داخل اشغالی بعضی ها انتظار دارند هرکجا که پارک کردند همنجا آشغالی باشه خدای توی شهر خوتون چنین چیزی هست پارکینگها اتوبان و جادها پر اشغاله من گیلانی که هیچ موقع نمیام توی جاده یا اتوبان بشینم این محیط مال شما مسافرین محترم هست پس یجوری رفتار کنید که سری دیگه اومدید بتونید یه استراحت کوتاهی داشته باشید تا خستکی شما هم بر طرف شود به امید روزی که تمام محیط ایران عزیز پاک باشد خدا نگهدار

    4. من خودم شمالیم حرفتون کاملا درست مخصوصا رشتیا کاسب کارا البته همشون نه ولی اکثرا دوبار سوال کنی میخوان گردنتو بزنن بعضیا روانین

    5. دقیقا چون نمیخوایم گیلان مثل مازندران و گلستان نابود بشه . جنس رو منم گرون میخرم بخاطر شما . کجا مازندران ارزون تره؟

  11. سلام خسته نباشید این قلعه قدمتش بیشتر ازین چیزیه ک نوشتین دقیقا مشخص نیستش ولی طی سه دوره بازسازی شده

  12. بابا.لاهیجان.حذف.کنید.بزارما.ارامش.داشته.باشیم.اینجا.مردم.زندگی.دارن.تفرجگاه.نیست.که.دوستان.جاهای.خوبو.معرفی.کردن

    1. راست میگه کل شمال رو از مناطق توریستی حذف کنید ، اونوقت معلوم نیست شمالی‌ها چجوری روزگار میگذرونن ، شمال رو مردم شهرهای دیگه و مخصوصا تهرانیا آباد کردن.

      1. سلام. دوست عزیز قدم شما روی تخم چشم هایمان فقط رعایت حال مردم راکنید ممنون میشیم بعد پولی را که شما خرج میکنید توی جیب اندکی کاسب میره هر جنسی را که شما میخرید ما هم به همان مقدار پول میدیم تفاوتی بین ماها نیست نگران روزگارمانباشید من چندروز پیش استان مازندران بودم مردمانشان نجیب و مهربان و جاهای قشنگی داشت اصلا کنارجاده ها یا خیابان ها آشغال ندیدم ازجاده دماوند وار تهران شدم غباری گرفته بود انگار شمال ابریه وبه شماحق میدم که از طیبعت خدا استفاده کنید فقط و فقط رعایت و نظافت
        ممنون

      2. سلام.دوست عزیز شما توی خیابانهای تهران یک گیلانی یا مازندرانی را دیدی که آشغال را از خودرو پرت کنه ولی من توی جاده رشت به رودبار فاصله چهار راه کانال پژو نقره ای پلاک ۹۸ ظرف رانی را از خودرو پرت کرد خورد به ماشین من تازه یعنوان اعتراض براش بوق زدم ناراحت هم شد

    2. گیلان رو همین ۱۰روز پیش سفر کردم.مثل آدمای لاهیجان نیدم بی مرام و معرفت .فقد یه شام خوردیم که کاش اونجا نمیخوردیم ۳تایمون گفتیم فقد چطور از این شهر در بیایم رفتیم رشت بهشت معرفت

      1. سلام. دوست عزیزخدای خودتون باشید توی شهرشما شلوغ باشه چکار میکنید یک مقدار حق بدید به این مردم لاهیجان و کلا شهرهای که ازدهام از مسافرین گرامی میشه بهرحال عبور و مرور کند میشه مردم هم به کارهای روز مره خود بسختی میرسند

    1. میدان شهرداری خیلی سرزنده و شاده و واقعا حس خوبی میده
      حیفه که کسی تا رشت بیاد و میدون شهرداری رو نبینه
      شاید برای ساکنین رشت عادی شده باشه ولی برای مسافرها و کسایی که قصد خرید دارن واقعا جذابه

      1. سلام.لطف بفرمایید از روستای استخرگاه دفراز از شهرستان رودبار به ادرس رستم اباد توتکابن دشتویل روستای دفراز استخرگاه گزارش جمع کنید ممنون میشم

  13. سلام به همه خوانندگان گرامی
    استان گیلان در مجاورت کوه و دریا نقاط دیدنی بیشماری دارد از جمله ییلاق جواهردشت و ییلاق دیلمان نیز بازید کنید و از مناظر زیبا و آب وهوایی بینظیر لحظات خوبی را براتون آرزومندم

  14. درود برشما لطفا ازشهرزیباییهای طبیعت شاندرمن که جاهای دیدنی مثل غارآویشو .آبشاروزن.ییلاقات دشته.خشکه دریا .دشت النزه.وبام سبزسیاهمرد بنویسن .ممنونم.

  15. سلام زیباترین نقطه گیلان بلکه ایران و جهان از قلم افتاده چابکسر معتدلترین نقطه شمال در کنار دریا مرکز و پایتخت گل و گیاه شمال کمترین فاصله بین کوه و دریا در ایران 17کیلومتر ساحل شنی بینظیر با ویو کوه هیچ کجا مثل چابکسر نیست زیبا روی گیلان چشم و چراغ ایران و مایه فخر و مباهات جهان

  16. سلام همولایتی، هموطن
    من ایرانیم اهل لاهیجان
    عاشق سفر ، آره گیلان زیباست . اما بايد بگم ایران زیباست من بسیار سفر کردم ،متاسفانه بلوچستان رو هنوز ندیدم اما نمیدونم از قشنگی کدوم استان براتون بگم
    مگه ميشه زیبایی خوزستان رو نگفت مگه میشه ازقشم وهرمزگان، وای ،بوشهر ،سمنان آذربایجان، ايلام، یزد واقعا یعنی زیبایی کردستان، کرمانشاه ،زنجان همدان و…… سی و خورده‌ای استان ديگه بايد ایرانو دید .ولی هموطنم ، عزیز جانم، لطفآ به طبیعت احترام بگذاریم
    عاجزانه خواهش میکنم

    1. دوست عزیز من اهل بلوچستانم خوبه که بلوچستان نیومدی چون تو بلوچستان به جز فقر وفلاکت و بدبختی وبیکاری محرومیت وسوخت بری و تصادفات به دلیل جاده‌های بی کیفیت وکویری دیگه چی بگم اگه بیای بایه خاطره خیلی بد برمیگردی ماهم شرمنده شما میشیم که نتونستیم خدمتی به شما بکنیم کاش ما هم مثل استانهای دیگه امکانات داشتیم تا شرمنده مهمانهای خودنشویم وچند روزی که زنده ایم تو رفاه باشیم چه کنیم دنیا به هرحالتی میگذره خدا آخرتمون رو آباد کنه

      1. شما نباید شرمنده باشین دوست عزیز
        متاسفانه اونایی که باید شرمنده باشن نیستن

    2. قطعا ایران قشنگمون جاهای زیادی برای دیدن داره
      مجله اتاقک هم سعی داره همه این جاذبه‌هارو معرفی کنه

  17. از آستانه و روستاهای زیبایش مانند کیسم،رشت آباد،چولاب و ابراهیم سرا هم نام ببرید که بسیار زیبا هستند در کنار ه سپیدرود

  18. هر جا که تشریف می برید،لطفا زباله ها رو در طبیعت رها نکنید. به خودتون و بچه هاتون رحم کنین.

  19. واااای نمیخاد اقا خانم گیلانی. دارین مزاحم برای ما میارین آقای نقدی میشناسمت نمیخاد جاجاهای گیلان معرفی کنید که بیان بیشتر برای ما اشغال بریزن همانطور که نویسنده خانم گلناز قمیان گفته اند.من خودم به شخصه و و هزار نفر گیلانی میشناسم که ننیخان و دوست ندارن مسافر که چه عرض کنم مزاحم بیاد دوست نداریم گیلان مازندران عزیزمان شده اشغال دونی با اومدن مسافران مزاحم. ببخشید من رک حرفم زدم دوست نداریم مسافر بیاد اونجا گرانی نا امنی و تورم با خودش به ارمغان میاره ما دوست نداریم همسایه مون غير بومي باشه. لطفا به استان خودتون برگردید کسي که لیاقت زیبایی‌های گیلان مازندران نداره این سرزمین پاک حیفه یک سری آدمهای که می‌بایست تو بیابان های قم اصفهان زندگي کنند پاشون به اینجا بزارن.شما لطف کنيد به استان خودتون برید و گیلان مازندران به حال خودش رها کنید و مردمان مارو اذیت نکنید با تشکر برید لطفا

    1. دغدغه شما رو درک می‌کنیم. متاسفانه نه تنها شمال ایران بلکه جاهای تفریحی دیگر هم پر از زباله شده، ولی اینطور نیست همه مسافران زباله بریزند خیلی از مسافران هم حتی برای پاکسازی جنگل‌ها مراجعه می‌کنند.
      پاکسازی شمال از زباله و رعایت بهداشت و… یک مساله جمعی است که همه باید رعایت کنند.

    2. بهتون حق میدم که از آلوده شدن استان قشنگتون ناراضی باشین و حق هم دارین. اما این حق همه هموطنان ما هست که زیبایی‌های کشورشون رو ببینن، البته درصورتی که آسیبی به اون منطقه نزنن. بسیاری از مسافرها ازجمله خودم سعی میکنیم توی سفر حتی یه نقطه کوچیک به جای نذاریم و مراقب قشنگیای منطقه باشیم. الان هم من در یکی از روستاهای گیلان زندگی میکنم و سعی میکنم هرهفته با همسرم آشغال‌های ریخته شده رو جمع کنیم. ولی متاسفانه چیزی که من با چشم میبینم خیلی از بومی‌های همین روستا زباله‌هاشون رو کنار کانال آب رها میکنن، به حدی که من و همسرم هرهفته که میریم به جای اینکه پاکیزه‌تر شده باشه، دوبرابر هفته قبل زباله هست. مسافر و غیر مسافر فرقی نداره، همه‌ی ما باید یاد بگیریم به محیط زیست اهمیت بدیم. امیدوارم این فرهنگ بین ایرانی‌های عزیز بیشتر جا بیوفته. ممنون از نظراتتون.

      1. ببخشین ها اینایی که میگین یک کیسه پول میخاد فقط گذشت اون زمانها الان فقط باید اقازاده باشی وگرنه تا بتونی تا سر خیابون بری کلی پول میخاد با این گرانی ها دلتون چه خوشه؟؟؟بخدا من بچه انزلی هستم تا مسافر میاد ماها دیگه حتی نیم کیلو اسباب نمیتونیم بخریم برای بچه مون …انقد مردم سواستفاده گر گران فروش میشن ..تورو خدا نیاین سرجاتون بشینین اگه پول هنگفت دارین که سرتون میندازین پایین و راهی این شهر اون شهر میشین باعث گرانی میشین که دیگر چه میشود گفت چه باید گفت…از ماست که برماست…..

    3. دوست من
      اگر مسافران از استان‌های دیگه به استانی دیگر نروند کسب وکار وفعالیت کسبه از رونق میافتد وچه بسا بعضی مردم بعضی استانها سرگرسنه به زمین میذارند
      وقتی بیکار گیلانی بافروش هیزم وتمشک ارتزاق می‌کند وقتی هنرمند اصفهانی بافروش صنایع دستی کسب رزق میکند و… چراباید به هموطنان توهین کرد؟
      شماوما تلاش کنیم فرهنگ سازی کنیم
      متاسفانه مامیاییم گیلان اجناس را ۳برابرمیخریم اما اکثر مردم گیلان تندخو وحرف زدن معمولی شان دعواست
      آدم لذت میبره وقتی میره مازندران وگلستان خداشاهده مهمان نواز واجناس ارزانتره

    4. لطفا فقط به مسافر توهین نکنید شماکه خودتونن فاضلاب و زباله خونه هاتون رو کلا تو رود خونه میریزید یه سطل زباله درست و حسابی کنار جاده ها ندارید مسافری که شعور داره تا چند کیلومتر زباله رو با خودش میکشه تا یه سطل زباله پیدا کنه تمیزی ربطی به مسافر و بومی نداره

  20. سلام امیر نقدی لنگرودی هستم ، کوهنورد و دوچرخه سوار کوهستان ، البته این ده مورد که اشاره کردین درسته اما جاهای دیدنی زیادی هم هست که باید معرفی بشن ، مثل :

    ۱-آبشار میلاش
    ۲- آبشار ماهی مشو اطاقور
    ۳-چشمه سجیران
    ۴-گردنه زیبای شوییل
    ۵-روستای جواهردشت
    ۶-تابستان نشین املش
    ۷-اتاکوه لنگرود
    ۸-گردنه و آبشار روستای لیارجدمه
    ۹-تالاب سوستان لاهیجان
    ۱۰-قلعه گردن ، تول لات رحیم آباد
    ۱۱- آبشار سموش
    ۱۲- آبشار لونک
    ۱۳- بشکافته سنگ دیلمان
    ۱۴- جنگل های انبوه سیاهکل
    ۱۵- دریاچه روستای سراش لاهیجان
    ۱۶- آبشار روستای بندبن لاهیجان به سیاهکل
    و موارد دیگر
    و قله هایی که بسیار دیدنی و زیبا هستند

    همراه با لوکیشن و نشانی

  21. آخه ری تو گیلان صحبته بکنی و از دیلمان چیزی نگفتی
    واقعا کی

  22. خنده داره واقعا
    هیج جای گیلان اندازه ارتفاعات املش قشنگ نیست
    اما هیچ جا اسمش نمیارن 🤦‍♂️

    1. حتما تو آپدیت‌های بعدی دربارش صحبت میکنم. ممنون از نظرتون

      1. سلام.رودخانه ای به اسم کور رودخان توی روستای نصفی از روستاهای رودبار بعداز توتکابن به سمت رودبار یعنی نرسیده به تونل دوم بعداز امام زاده هاشم جای بکر و رودخانه ای زیبا البته تپه مارلیک که جام مارلیک را همنجا در اوردن دیدن بفرماید

  23. سپاس از مطالب زیباتون اکثر این مناطق را رفتم سه تاشو نرفتم حتما سفر خواهم کرد

      1. سلام من از شهر شیراز چندروزشمال بودیم دوستان زیادی هم در گیلان ومازندران داشتیم واقعاهمگی خوب وعالی هستند آشغالهای زیادی مانند فرش پتو توی جنگلهای نور بود خانم که دوست مابود میگفت خانه تکانی که میکنن آشغالا را میریزند تو جنگل واقعا حیفه شما باید قدر شهرستان خودتون را بدونین

    1. از آستانه و روستاهای زیبایش هم بنویسید. روستاهایی مانند کیسم رشت آباد و چولاب و ابراهیم سرادر کناره سپیدرود

  24. شهرستان لنگرود دارای پارک بسیار زیبایی هست به نام پارک فجر که درفصل تابستان پراز نیلوفر آبی واوایل پاییز پراز پرندگان مهاجر میشه وهمچنین منطقه کوهستانی وپاره جنگلی خرما سیسکوه ومنطقه گردشگری لیلاکوه که دارای بازارچه سنتی وانواع نان ومحصولات محلی هست وسایل زیبا چاف وچمخاله وخیلی مناطق زیبای دیگه که دراین شهر وجود داره آدرس گیلان شهرستان لنگرود به شهر ماهم جهت گردش بیاین

    1. ممنون از پیشنهادتون
      حتما مهمان شما خواهیم شد.

  25. باسلام وعرض ادب
    لطفاازاین میراث آباواجدادی خودمثل چشمهای خود حراست کنیم ونگذاری این طبیعت زیباوخداوادی ازبین برودخواهشااینارورسانه یی نکنیدکه عواقب خوبی برای مانخواهدداشت

  26. سلام.خدمت دوستان از همین جا اطلاع رسانی کنید مسافرین عزیز اشغال ها را توی جاده روستای و اصلی رها نکنید مدیریت کنید در اولین جای اشغالی گذاشته شود

  27. گیلان همه جاش بهشته ولی ما طرف آستارا گرونه حیران بعد آبشار لاتون عالیه

  28. من سه ساله گیلان. زندگی میکنم هفته‌ای یک جارو برای گردش انتخاب کردیم ولی هنوز هم جاهای زیادی مونده واقعا قشنگی گیلان تمومی ندارم فقط از دیدن زباله کنار جاده ها و نبودن سطل زباله ناراحت میشم حیفه این همه زیبایی که زباله‌ها خرابش میکنم

    1. آفرین کاملا موافقم من خودم ماسالی هستم ولی کرج زندگی میکنم اگه واقعا مسافرای عزیز همکاری کنن آشغال نریزن کنار خیابون تمام شمال همون زیبایی خودشو داره

  29. سلام
    شهر تالش که بهش می شود گفت دروازه بهشت.
    اگر قصد سفر تفریحی به مناطق ییلاقی تالش را دارید توصیه می کنم حتما به ییلاق مریان که هم طبیعتی مثال زدنی دارد و هم یک منطقه باستانی مربوط به دوره هخامنشی و اشکانی است.
    و دیگر اینکه ییلاق سوباتان (دشت شقایق) با آن آبشار زیبای ورزان و طبیعت بکر و اعجاب انگیزش انسان را متحیر و محو خود می کند.
    آدرس : ۵۰ کیلومتری ییلاقات تالش با تشکر

    1. بله زیبائیهای گیلان تمامی ندارن واقعاً خیلی خوشحالم وبخودم میبالم که یک گیلانی هستم ودربهشت زمین یعنی گیلان ساکن هستم کاش همه قدرزیباییهای طبیعی خداروبدونیم وبازباله ها خرابش نکنیم.

  30. منطقه ای خوش آب وهوا وییلاقی تو ورودی استان گیلان..اطراف شهر منجیل وجود داره به نام هرزویل که درخت سرو سه هزار سالش معروف..دیدن این منطقه سرسبز وخوش آب وهوا واقعا زیباست..

    1. ممنون از پیشنهادتون
      بله من اونجا سفر کردم و هم‌نظر با شما هستم

  31. سلام وقتی سواد نداری حداقل این چیزارو نزارین گردنه حیران مگه مال گیلان نیست پس چرا عکسی ازش نبود واقعا که

    1. سلام دوست عزیز
      اگر به عنوان مقاله نگاه کنین ما فعلا فقط به ۱۰ مورد اشاره کردیم و شاید بشه گفت صدها مورد دیگه هم وجود داره که در آینده تعدادی از اونها به این متن اضافه خواهند شد.
      چقدر خوبه با لحن بهتری با هم صحبت کنیم.

      1. بسیار عالی بود و اینکه ترس ما گیلانیان و دوستدار طبیعت از اینه که با معرفی مناطق بکر گیلان باعث بهم ریختگی طبیعت و برهم خوردن توازن و تعادل طبیعت میشود با احترام به شما و زحمتی که کشیدین شخصا علاقه ندارم جاهای بکر گیلان رو بعضی ها که از سفر و طبعیت بجز تخریب چیز دیگه ای نیاموختن

        1. بله درست می‌فرمایید حفظ و نگهداری طبیعت یکی از اولویت‌های اصلی ما باید باشه وگرنه همین طبیعت رو نیز از دست خواهیم داد و این با همکاری مسافران و مردم اون منطقه میسر میشه.

        2. خدا پدر مادرت بیامرزه پس هستند کسانی که بامن هم عقیده اند من دوست ندارم مزاحم به این استان عزیزمان گیلان مازندران بیاد و خرابی ببار بیارند نییاین لطفا کسي که لیاقت زیبایی‌های خدارو نداره

      2. یاد بگیرند که ظلم به طبیعت و مردمان بومی منطقه خواهد بود

      3. نمیخاد جا جاهایی گیلان مازندران معرفی کنید که بیان استان گیلان مازندران به لجن بکشند مسافر یعنی مزاحم کسي که قدر گیلان مازندران ندونه کسی که محیط زیست آلوده کنه خودمون ب شخصه هزار بار دعوا گرفتیم سر این اشغال ریختن این مسافران مزاحم

  32. صحبت از زیبایی باشه اسم روستای تبیان صومعه سرا به میان نیاد نامردیه

    1. ممنون از پیشنهادتون
      به زودی از این منطقه دیدن میکنم و تو آپدیت‌های بعدی اضافه میکنم

  33. در تالش یه روستا هست به نام ایربو واقعا میشه گفت یکی از زیباترین جاده روستایی با چشمهای فروان در مسیر جاده وقتی با دوستانمان به این روستا رسیدیم اونقدر قشنگ با منظره وصف ناپذیر داره فاصله این روستا تا مرکز شهر تالش 50 دقیقه هست

    1. سلام ممنون از پیشنهاد جذابتون
      حتما امتحانش می‌کنیم.

    2. سلام.دوستان اگه گذرتان به سمت شهرستان رودبار خورد حتما از رحمت اباد وعمارلو و داماش، داماش همان محل تولد گل سوسن چلچراغ بزنید اگه امکان داره وسط هفته بیاید بهتره چون پنجشنبه و جمعه ترافیک سنگین میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *