تجربه سفرشهرها

همه چیز درباره قلعه رودخان | دژ دیدنی شمال ایران

قلعه‌ای تاریخی در دل جنگل‌های بکر و دیدنی! اگر فکر می‌کنید که شمال ایران فقط دیدنی‌های طبیعی دارد و نمی‌توانید هیچ آثار تاریخی را در این مکان پیدا کنید، بهتر است بگویم که یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی ایران در شمال قرار دارد. قلعه رودخان فقط یک مکان تاریخی نیست، بلکه مکانی بکر با چشم‌اندازهای مسحورکننده و سرسبز است که با زیبایی‌های خود هوش از سرتان می‌برد! اگر فکر می‌کنید اقراق می‌کنم با من همراه باشید.

قلعه رودخان کجاست؟

قلعه رودخان به عنوان یکی از مهم‌ترین دژهای نظامی و تاریخی ایران شناخته می‌شود که در نزدیکی روستای رودخان واقع در جنوب غرب فومن قرار گرفته است. این قلعه در دل جنگل‌های انبوه سرسبز واقع شده است که برای رسیدن به آن باید یک مسیر طولانی را بپیمایید. مساحت این قلعه 2/6 هکتار است و بزرگترین قلعه آجری ایران به شمار می‌رود. ارتفاع این قلعه 715 متر از سطح دریا است و حدود 1000 پله برای رسیدن به قلعه رودخان وجود دارد؛ اما اصلا نیازی نیست نگران مسیر باشید زیرا در این مسیر چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای از جنگل‌های انبوه با پوشش گیاهی متفاوت، آبشار و رودخانه مشاهده خواهید کرد.

قلعه رودخان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی فومن است.

تاریخچه قلعه رودخان

قلعه رودخان در طی سال‌ها حوادث زیادی را تجربه کرده است و می‌گویند که قدمت آن به عصر ساسانیان برمی‌گردد. این قلعه در دوران سلجوقیان بازسازی شده و اسماعیلیان از آن به عنوان پایگاه مبارزاتی و میرزا کوچک خان جنگلی از آن به عنوان مخفی‌گاه استفاده می‌کرده. این قلعه ابتدا رخون نام داشته، زیرا در نزدیکی رودخانه‌ای به نام رخون واقع شده بود و کم کم این نام به رودخان تغییر پیدا کرده است. یک بخش از این قلعه، ارگی 2 طبقه است که در قسمت غربی بنا شده و شامل 12 ورودی است. آب‌انبار، سردخانه، حمام، چشمه، حوض و چند واحد مسکونی از دیگر قسمت‌های بخش ارگ هستند. بخش شرقی این قلعه با عنوان قورخانه (محل نگهداری ادوات جنگی) شناخته می‌شود. بخش قورخانه با استفاده از روزنه‌ها و نورگیرها به اطراف تسلط دارد و شامل 12 بخش ورودی، زندان، حمام، درب اضطراری و آبریزگاه است. اگر با دقت به بناهای اطراف قلعه رودخان نگاه کنید، متوجه برج‌های دیده‌بانی خواهید شد که هشت ضلع داشته و با سقف‌های گنبدی خود اطراف قلعه را احاطه کرده‌اند. روزنه‌هایی که در دیوارها مشاهده می‌کنید برای تیراندازی و ریختن مواد مذاب هنگام حمله‌ی دشمن کاربرد داشته‌اند. هنگام پیمودن پله‌های قلعه رودخان، متوجه تند بودن شیب حوالی قلعه خواهید شد، این مورد به علاوه‌ی معماری مستحکم قلعه باعث شدند تا دشمنان در طول تاریخ در فتح این قلعه ناتوان باشند. قلعه‌ی رودخان به قدری مستحکم است که زلزله سال 1369 گیلان نتوانست هیچ آسیبی به آن وارد کند.

اقتصاد قلعه رودخان

قلعه رودخان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گیلان به حساب می‌آید، به همین دلیل به یک مرکز فروش سوغات و صنایع دستی برای مسافران تبدیل شده است. بسیاری از مردم منطقه، با فروش محصولات خود در این منطقه درآمد زندگی خود را به دست می‌آورند. به محض اینکه وارد منطقه‌ی قلعه رودخان می‌شوید، انواع رستوران‌ها، مغازه‌های فروش صنایع دستی و سوغاتی را مشاهده خواهید کرد. بسیاری از زنان محلی در این منطقه مشغول پخت و پز خوراکی‌های محلی گیلانی از جمله کاکا (نوعی شیرینی گیلانی) هستند که ممکن است بوی آن شما را به هوس بیندازد. عکاسی محلی یکی دیگر از منابع درآمد مردم این محله است، به طوری که با دادن لباس محلی به مسافران و عکاسی آن‌ها در فضایی زیبا، درآمد کسب می‌کنند.

آب و هوای قلعه رودخان

منطقه کوهستانی و سرسبز، کوه هایی پوشیده شده از درخت
عکس از گلناز قمیان

قلعه رودخان در دل جنگل‌های سرسبز گیلان قرار گرفته است. آب‌وهوای این منطقه به دلیل ارتفاع زیاد آن در فصل‌های پاییز و زمستان، سرد و بارانی است. برعکس، قلعه رودخان در تابستان آب‌وهوایی گرم و شرجی دارد، اما درخت‌های فراوان اجازه‌ی ورود آفتاب به این منطقه را نمی‌دهند، همچنین وجود آبشار و رودخانه باعث شده تا گرمای این منطقه در فصل تابستان قابل تحمل باشد. بهتر است برای اجاره ویلا، کلبه و سوییت در قلعه رودخان در فصول محبوب سفر کمی زودتر اقدام کنید.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

بهترین زمان سفر به قلعه رودخان

بهترین زمان سفر به قلعه رودخان فصل بهار، اوایل و یا اواخر تابستان است. قلعه رودخان در فصل بهار با هوای مطبوع و دلپذیر، رودها و آبشارهای پرآب، صدای آواز پرندگان و همچنین اقیانوسی از ابرها در ارتفاعات کوه‌های جنگلی، شما را مدهوش می‌کند. قلعه رودخان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و همچنین داشتن درختان بسیار بلند و تنومند، در فصل پاییز و زمستان کمی سرد است، اما از زیبایی‌های آن چیزی کم نمی‌شود. اگر قصد سفر به قلعه رودخان در فصل تابستان را دارید، لباس راحت، گشاد و خنک را فراموش نکنید، در غیر این صورت رطوبت هوا شما را اذیت خواهد کرد.

اجاره ویلا قلعه رودخان با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

گشتی در قلعه رودخان

پس از اینکه فهمیدید قلعه رودخان کجاست و با معماری این قلعه آشنا شدید، وقت آن است تا این مکان تاریخی و دیدنی را به طور کامل برایتان توصیف کنیم تا یک دید کلی نسبت به آن به دست آورید. بهترین راه برای به دست آوردن یک تصور کلی، گشت و گذار در این منطقه است، پس همراه ما باشید تا با یکدیگر گشتی در قلعه رودخان بزنیم و با قسمت‌های جذاب مختلف آن آشنا شویم.

ورودی قلعه رودخان

چندین مفازه در کنار هم که لباس محلی و سوغات می فروشند
عکس از گلناز قمیان

هنگامی که پا به ورودی قلعه رودخان می‌گذارید، در ابتدا کوه‌های بلند جنگلی اطراف که شما را احاطه کرده‌اند، هوش از سرتان خواهد برد! تماشای کوهستان‌های سرسبز مرتفع که با درختان تنومند و بلند پوشیده و در اقیانوسی از ابرها گم شده‌اند، در مقابل چشمانتان دلبری خواهند کرد. کم‌کم با جلو رفتن به سنگ‌فرشی می‌رسید که وسط آن جوی آبی کوچک جاری است؛ در سمت چپ این جوی انواع رستوران‌ها با غذاهای خوشمزه آماده‌ی پذیرایی از شما هستند. چشمتان به لباس‌های رنگارنگ محلی گیلان نیز می‌خورد که عکاسان آن‌ها را به شما قرض می‌دهند و از شما عکاسی می‌کنند. در سمت راست این جوی، زنان محلی را در حال پختن شیرینی‌ها و غذاهای محلی مشاهده خواهید کرد. همه‌ی این ها فقط ورودی قلعه رودخان هستند، پس آماده باشید تا قدم بر روی پله‌ها گذاشته و گشت‌وگذارمان را آغاز کنیم.

پله‌های قلعه رودخان

برای رسیدن به دژ مستحکم رودخان، باید 935 پله را بپیمایید، آماده هستید؟ هنگام پا گذاشتن روی اولین پله‌ها، مغازه‌های کوچکی را مشاهده خواهید کرد که در مقابل‌شان انواع ترشی‌های رنگارنگ را به طرز هوس‌انگیزی چیده‌اند و به شما قاشقی کوچک می‌دهند تا آن‌ها را مزه کنید. هنگامی که کمی بالاتر می‌روید در اطراف پله‌ها رودخانه‌های پرآب با صدای دلنشین، سنگ‌های بزرگ زیبا و درختان تنومند و سر به فلک کشیده با منظره‌ای بکر و بهشتی در مقابل چشمانتان خودنمایی خواهند کرد. با بالاتر رفتن از این پله‌ها زیبایی این مناظر چندبرابر خواهد شد. در طول مسیر تخت‌هایی وجود دارند که می‌توانید روی آن‌ها بنشینید و استراحت کنید و یک چای دبش تازه دم نوش جان کنید. نگران نباشید، زیبایی‌ها و شگفتی‌های این مسیر به قدری زیاد است که خستگی مسیر را فراموش خواهید کرد.

دژ آجری مستحکم، به مقصد رسیدید

دژی آجری و قدیمی در بالای یک کوه بهنام قلعه رودخان
عکس از گلناز قمیان

پله‌ها را طی کردید و به مقصد رسیدید، حال وقت آن رسیده تا از زیباترین نقطه‌ی این جاذبه‌ی دیدنی لذت ببرید. هنگام رسیدن به مقصد، دژ‌های مستحکم عظمت خود را به رخ می‌کشند. در این قسمت می‌توانید بالاتر بروید و چشم‌اندازی فوق‌العاده از مسیری که طی کردید مشاهده کنید. شما اکنون در بالاترین نقطه‌ی جنگل قرار دارید که می‌توانید شهرستان‌های اطراف و منظره‌ای زیبا از جنگل‌های سرسبز گیلان را مشاهده کنید. در برخی از فصول سال اقیانوسی از مه نیز در این منطقه به‌وجود می‌آید که تماشای آن حس‌وحالی باورنکردنی برایتان ایجاد خواهد کرد. امیدواریم از سفر به قلعه رودخان لذت برده باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی قلعه رودخان را مطالعه کنید

سوغات و صنایع دستی قلعه رودخان

کلبه ی کوچک در جنگل که آلوچه و لواشک می فروشد
عکس از گلناز قمیان

در ابتدای ورود و همچنین در طول پیمودن مسیر قلعه رودخان، انواع مغازه‌های کوچک و بزرگ را مشاهده خواهید کرد که در حال فروش انواع سوغات و صنایع دستی منطقه هستند. انواع ترشی‌جات، مهم‌ترین سوغات قلعه رودخان هستند که به محض ورود به این منطقه، در مقابل چشمانتان با رنگ‌های مختلف خود می‌درخشند و شما را وادار می‌کنند که مقداری از آن‌ها را تهیه کنید. به غیر از ترشی‌جات، انواع شیرینی‌های کاکا، کنجدی و عسل محلی نیز در این مکان به فروش می‌رسند. عروسک‌های بافتنی، ظروف سفالی، کیف و کلاه‌های حصیری و ظروف چوبی نیز از جمله صنایع دستی قلعه رودخان هستند. تماشای دادوستد مردم محلی و مسافران، حس زندگی و جریان بیشتری به این منطقه بخشیده‌ است.

غذاهای محلی قلعه رودخان

قلعه رودخان در استان گیلان قرار دارد و به همین دلیل می‌توانید انواع غذاهای محلی گیلان که در رستوران‌های این منطقه سرو می‌شوند را نوش جان کنید. در این مکان می‌توانید شیرینی کاکا، کباب شامی و واویشکا را که به صورت محلی توسط زنان بومی منطقه پخته می‌شوند تهیه کنید. کباب ترش، ترش آش، باقالی قاتق، ماهی دودی و میرزا قاسمی از مهم‌ترین غذاهای گیلانی هستند که در رستوران‌های قلعه رودخان سرو می‎شوند.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات قلعه رودخان را مطالعه کنید.

رستوران‌های قلعه رودخان

در قسمت سمت چپ ورودی قلعه رودخان چندین رستوران قرار دارند که خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و همچنین غذاهای سنتی ایرانی را سرو می‌کنند. می‌توانید قبل و یا بعد از یک پیمایش طولانی، لذتی به شکم گرسنه‌تان ببخشید و خودتان را به صرف یک غذای خوشمزه میهمان کنید. در این قسمت از مقاله چند تا از بهترین رستوران‌های قلعه رودخان را به شما معرفی می‌کنیم.

رستوران بام سبز قلعه

رستورانی با فضای دلنشین که با غذاهای دلپذیر در قلعه رودخان از شما پذیرایی خواهد کرد. دورچین‌های محلی گیلانی خوشمزه در این رستوران سرو می‌شوند که در کنار فضای دلنشین و هوای مطبوع قلعه رودخان، حسابی به شما می‌چسبد.

آدرس رستوران بام سبز قلعه: فومن، روستای حیدرآلات، پارک جنگلی قلعه رودخان

رستوران آقا رضا

رستوران آقا رضا در ورودی قلعه رودخان قرار دارد و با استفاده از مواد غذایی تازه که به صورت روزانه تهیه می‌شود، از شما پذیرایی خواهد کرد. بشقاب‌های ویژه با طراحی خاص در این رستوران باعث می‌شوند غذا بیشتر به شما بچسبد. فضای شیک و دلچسب در کنار غذاهای محلی گیلان، حس و حال نابی به شما می‌بخشد.

آدرس رستوران آقا رضا: فومن، روستای حیدرآلات، پارک جنگلی قلعه رودخان

رستوران ترنگ طلایی

این رستوران با کادر حرفه‌ای و خوش برخورد و همچنین غذاهای محلی و ایرانی در تمام فصول آماده‌ی پذیرایی از شماست. کته کباب، باقالی قاتق، ماهی کباب، میرزا قاسمی، ترش تره، کباب کوبیده، کباب بختیاری، انار بیج، شامی و دیگر غذاهای گیلانی در منوی این رستوران موجود است.

آدرس رستوران ترنگ طلایی: فومن، روستای حیدرآلات، پارک جنگلی قلعه رودخان

مراکز خرید قلعه رودخان

قلعه رودخان مکان مناسبی برای خرید کردن است، به خصوص اگر قصد خرید سوغات و صنایع دستی گیلان را داشته باشید، بنابراین در سفر به گیلان با بازدید از قلعه رودخان می‌توانید انواع سوغات و صنایع دستی این منطقه را با کیفیت بالا تهیه کنید. علاوه بر ورودی قلعه رودخان که انواع صنایع دستی، اسباب‌بازی و خوراکی‌های محلی به فروش می‌رسد، با پیمودن این مسیر و بالارفتن از پله‌ها نیز انواع مغازه‌ها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها انواع ترشی‌جات، لواشک‌های ترش و همچنین شیرینی‌های مختلف را تهیه کنید.

اقامت در قلعه رودخان

هنگامی که در مسیر رسیدن به قلعه رودخان هستید، انواع کلبه‌های جنگلی، کلبه‌های سوئیسی و خانه‌های ویلایی در دل جنگل یا کنار جاده وجود دارند که می‌توانید با رزرو آن‌ها یک یا چند شب شگفت‌انگیز را در آن‌ها بمانید. قلعه رودخان در دل جنگل قرار گرفته است، به همین دلیل اطراف آن را جنگل‌های انبوه سرسبز احاطه کرده‌اند. اقامت در جنگل‌های سرسبز اطراف قلعه رودخان هم مسیر دسترسی شما به آن را آسان‌تر می‌کند و هم می‌تواند اوقاتی دلنشین برایتان رقم بزند.

راه‌های دسترسی به قلعه رودخان

برای رسیدن به قلعه رودخان باید ابتدا خود را به شهر فومن برسانید. پس از عبور از روستاهای ملسکام و سیدآباد و پس از طی مسافتی حدود 21 کیلومتر از فومن، به این جاذبه‌ی دیدنی خواهید رسید. حال کافیست پله‌ها را بپیمایید و از این مسیر زیبا و سرسبز لذت ببرید. اگر از تهران به قلعه رودخان حرکت می‌کنید باید مسیری پنج و نیم ساعته و اگر از رشت به این جاذبه می‌روید باید یک ساعت و پانزده دقیقه در مسیر باشید.

نکاتی که در سفر به قلعه رودخان لازم است بدانید

دیوار ها و پله هایی زیاد از قلعه برزگ و قدیمی و آجری در کوهستان جنکلی
عکس از گلناز قمیان

از آنجایی که دژ مستحکم رودخان در بالای کوه‌های جنگلی قرار دارد، باید پله‌های زیادی را برای رسیدن به آن بپیمایید، پس باید حتما خودتان را از قبل آماده کنید. رعایت این نکات برای سفر به قلعه رودخان ضروری هستند:

  • کفش راحت و مناسب پیاده روی بپوشید.
  • وسایل غیرضروری و اضافه همراه خود نداشته باشید.
  • حتما یک بطری آب به همراه داشته باشید.
  • آب و هوا را از قبل بررسی کنید و در صورت بارش باران یک پانچو یا بارانی بپوشید.
  • اگر آمادگی جسمانی خوبی ندارید و یا دچار بیماری‌های قلبی و عروقی هستید، از بالا رفتن همه‌ی پله‌ها خودداری کنید یا در طول مسیر حتما استراحت کنید.
  • گاهی مسافران با ریختن زباله در این مکان، این جاذبه‌ی دیدنی و زیبا را آلوده می‌کنند. فراموش نکنید که جمع‌آوری زباله از این منطقه سخت است، زیرا برای تمیز کردن آن باید پله‌های زیادی را بپیمایند، پس حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید.
  • از خوردن ترشی‌جات قبل از شروع مسیر خودداری کنید، زیرا ممکن است فشارتان پایین بیاید.
  • فراموش نکنید نصف زیبایی قلعه رودخان، پیمودن مسیر آن است؛ پس حتما از زیبایی‌های مسیر لذت ببرید و فقط به فکر رسیدن به مقصد نباشید.

سوالات متداول

قلعه رودخان کجاست؟

قلعه رودخان در نزدیکی روستای رودخان واقع در جنوب غرب فومن قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به قلعه رودخان کی است؟

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه هستند.

معروف‌ترین رستوران‌های قلعه رودخان کدام‌اند؟

رستوران ترنگ طلایی، رستوران آقا رضا و رستوران بام سبز قلعه، معروف‌ترین رستوران‌های قلعه رودخان هستند.

چطور به قلعه رودخان برویم؟

پس از رسیدن به شهر فومن و گذر از روستاهای گوراب‌پس، ملسکام و سیدآباد به قلعه رودخان می‌رسید.

3.9/5 - (27 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. تابستان گذشته اونجا بودم و تنها فرد خانواده بودم که تونستم به قلعه برسم!
    به نظر من مسیر از خود قلعه زیباتر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *