تجربه سفرجاهای دیدنی

جاهای دیدنی فومن | سفر به شهر مجسمه‌ها

«خنده‌رو هرکه نیست از ما نیست، اخم در چنته گل‌آقا نیست»

این شعر برای کسانی که سنشان به زمان مجله گل‌آقا قد می‌دهد، شعری آشناست. شعری که مرحوم کیومرث صابری فومنی در ابتدای مجله طنز گل‌آقا می‌نوشت.

 از علاقه شخصی من به مجله گل‌آقا که بگذریم، مقاله را با این شعر شروع کردم تا بگویم قرار است در ادامه در مورد فومن و جاهای دیدنی فومن صحبت کنیم. شهری در استان گیلان که زادگاه بزرگانی چون شیون فومنی، کیومرث صابری فومنی و … است. شهری که قدمت تاریخی، جاهای دیدنی و خوراکی‌های خوشمزه‌اش آن را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای گیلان تبدیل کرده است.

فومن شهر کهن گیلان با قدمت 2500 تا 3000 سال

درباره فومن

شالیزارهای استان گیلان را که کنار بزنید، مروارید پنهان‌شده آن، یعنی فومن را پیدا می‌کنید. شهری که همه‌چیزتمام است، چون:

  • از نظر تاریخی، قدمت فومن به 2500 تا 3000 پیش برمی‌گردد؛ یعنی انسان‌ها در آن زمان، خیلی آگاهانه فهمیدند فومن چه گوهر نابی است.
  • از نظر جاهای دیدنی که هرچه بگویم کم است و تا خودتان نروید و از نزدیک نبینید، فایده ندارد. هرچند که من می‌خواهم در این مقاله درباره جاهای دیدنی فومن صحبت کنم.
  • از نظر خوشمزگی که شهر شیرین گیلان است. کلوچه فومن و رشته خوشکار کافی است یا بازهم از شیرینی‌ها بگویم؟
  • آب‌وهوای فومن در همه فصل‌ها مطبوع است. اگر روزهای بارانی و کمی سرد را دوست دارید، پاییز بروید. اگر هوای خنک دوست دارید، بهار راهی فومن شوید. می‌خواهید یک تعطیلات تابستانی خاطره‌انگیز داشته باشید؟ پس تابستان فومن را ببینید. با اینکه فومن در زمستان سرد است ولی به یک لیوان چای با رشته خوشکار یا کلوچه فومنی که فکر کنید، سرما لذت‌بخش می‌شود.

اگر همین‌الان تصمیم گرفتید از این مقاله خارج شوید و بروید سراغ برنامه‌ریزی برای سفر، لطفاً کمی صبر کنید؛ چون هنوز نرفتم سر اصل مطلب، یعنی معرفی جاهای دیدنی فومن!

قلعه‌ رودخان، دژی که هیچ دشمنی نتوانست آن را فتح کند

قلعه رودخان، دژی سنگی و با عظمت با قدمت تاریخی زیاد
قلعه رود خان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن

بدون شک یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن قلعه رود خان است. جایی که حتی اگر مسافران قصد سفر به فومن را هم نداشته باشند، حتماً میان راه از آن دیدن می‌کنند. قلعه رودخان در ارتفاعات جنگل رودخان در اطراف شهر فومن قرار دارد و به خاطر اینکه کنار رودخانه ساخته شده است به آن قلعه رودخان می‌گویند.

با اینکه تعداد پله‌های قلعه رودخان که برای گردشگران درست‌شده، حدود 1600 پله است؛ ولی به این قلعه، قلعه هزار پله هم می‌گویند. دلیل این لقب هم 935 پله‌ای است که کاوشگران آن‌ها را از زیر خاک بیرون کشیدند.

در ورودی قلعه رودخان یک بازار محلی وجود دارد که جان می‌دهد برای شکم گردی یا عکاسی با لباس‌های محلی. البته پیشنهاد می‌کنم شکمتان را قبل از اینکه به قلعه بروید پر نکنید. در عوض بعد از اینکه از 1600 پله برگشتید و حسابی ضعف کردید، سراغ بازار محلی بروید!

آدرس قلعه رودخان: گیلان، فومن، 20 کیلومتری جنوب غربی فومن

اگر تصمیم گرفتید راهی این شهر دیدنی شوید، برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

روستای فوشه، آرامش در نزدیکی قلعه رود خان

آبی روان از میان چند سنگ در گوهستان
روستای فوشه، روستایی در نزدیکی قلعه رودخان

در نزدیکی قلعه ‌رودخان روستایی زیبا، دیدنی و بکر به نام روستای فوشه قرار دارد. رودخانه‌ بی‌نظیر و پرآب در دل روستا و محاصره آن توسط کوه‌ها، باعث سرسبزی و زیبایی روستای فوشه شده است. این روستا با آب‌وهوای خنک، درختان توسکا و راش و سکوتی که دارد، یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن است.

آدرس روستای فوشه: گیلان، فومن، روستای فوشه

غار خون فوشه، بازمانده‌ای از 3000 سال پیش!

غار خون فوشه
از عمر غار خون فوشه 3000 سال می‌گذرد

اگر به روستای فوشه بروید، می‌توانید به یکی از غارهای تاریخی و قدیمی ایران سر بزنید. مسیر رسیدن به این غار کمی شیب دارد و ممکن است بعضی جاها سخت باشد؛ اما مناظر دیدنی‌ای که در طول مسیر همراه شما هستند، سختی رسیدن به غار را کم می‌کنند.

غار خون فوشه در منطقه‌ای بکر قرار دارد. جایی که برای فرار از شلوغی شهر و خلوت کردن با خود، یک انتخاب مناسب است. این غار نه‌تنها یکی از جاهای دیدنی فومن است بلکه از نظر تاریخی هم بسیار ارزشمند است؛ چراکه قدمت آن به 3 هزار سال پیش برمی‌گردد.

آدرس غار خون فوشه: استان گیلان، فومن، روستای فوشه، غار خون فوشه

ماسوله، بهشت فومن

تصویری از روستای زیبای ماسوله
یکی از زیباترین جاهای دیدنی فومن، روستای ماسوله است.

روستای ماسوله با خانه‌های پلکانی و پنجره‌هایی پر از گلدان شمعدانی، به بهشتی در شهر فومن تبدیل شده است. بافت تاریخی ماسوله، خانه‌های پلکانی، جاذبه‌های طبیعی، آب‌وهوای کوهستانی و خنک، بازار محلی، کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و چندین و چند دلیل دیگر باعث شده سالانه گردشگران زیادی راهی ماسوله شوند.

سفر به ماسوله و اقامت در آن، تصویر زیر را به واقعیت تبدیل می‌کند:

هوا خنک است، خورشید کم‌کم غروب می‌کند و باد ملایمی لابه‌لای موهایتان سردرگم است. یک کاسه آش داغ یا باقالی گرفته‌اید و در حال قدم زدن در بازارچه محلی ماسوله هستید که یک عروسک رنگی توجهتان را جلب می‌کند. وارد غرفه می‌شوید و آن را می‌خرید. بعد به اقامتگاه برمی‌گردید، از بالکن خانه چراغ خانه‌ها و فروشگاه‌ها را می‌بینید که یکی‌یکی روشن می‌شوند. بعد برای شام یا خودتان دست‌به‌کار می‌شوید یا به یکی از رستوران‌های محلی می‌روید. چند ساعت بعد، شب از نیمه گذشته، کلی خاطره خوش ساخته‌اید و خواب مهمان چشمانتان شده است.

آدرس ماسوله: گیلان، فومن، روستای ماسوله

اجاره اقامتگاه در ماسوله با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

گشت رودخان، باغ‌وحش طبیعی فومن

کلبه ای چوبی با حصار های چوبی در اطراف آنها در منطقه ای سرسبز با درختان بزرگ
گشت رود خان، منطقه ای حفاظت شده و زیستگاه حیوانات وحشی

گشت رودخان منطقه‌ای حفاظت‌شده در کوهستان‌های اطراف فومن است. این منطقه زیستگاه حیوانات وحشی مثل پلنگ، خرس قهوه‌ای، گورکن، گربه جنگلی و سیاه‌گوش است. قسمت کوهپایه‌ای و جلگه‌ای گشت رودخان، مکانی مناسب برای طبیعت‌گردان و گردشگران است. گردشگرانی که می‌توانند از تماشای رودخانه‌های پر آب، درختان هیرکانی، آبشارهای خروشان و هوای خنک حسابی لذت ببرند. لذتی که خاطره آن، مثل یک تصویر وصف‌نشدنی تا همیشه در ذهنشان باقی می‌ماند.

آدرس گشت رودخان: گیلان، فومن، جاده گشت رودخان

آبشار لارچشمه، بهشتی در میان راه

آبشاری بلند جاری در میان درختان جنگل
آبشار لار چشمه، جاذبه‌ای طبیعی، روح‌بخش و دلنواز

مسیر فومن به ماسوله یکی از جاده‌های منحصربه‌فردی است که گردشگران در سفرشان به این منطقه از آن عبور می‌کنند. آبشار لارچشمه در مسیر شهر فومن به ماسوله جاذبه‌ای طبیعی، روح‌بخش و دلنواز است.

این آبشار حدود 6 متر ارتفاع دارد و به خاطر اینکه در منطقه‌ای جنگلی و چشم‌نواز قرار دارد، جان می‌دهد برای عکاسی و ثبت خاطرات به‌یادماندنی. در نزدیکی آبشار لارچشمه هم رستوران، استراحتگاه‌‌ و قهوه‌خانه برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است.

آدرس آبشار لار چشمه: گیلان، فومن، جاده فومن-ماسوله، آبشار لار چشمه

آرامگاه سبز قبا، بقعه‌ای که درخت آقادار از آن مراقبت می‌کند

امام‌زاده‌ها همیشه حال‌وهوای خاص خودشان را داشته‌اند و بازدید از آن‌ها، قدم زدن در فضای معنوی و همچنین انجام آیین‌های مذهبی در این مکان‌ها لذت‌بخش است. یکی از جاهای دیدنی و معنوی فومن، آرامگاه سبز قبا است که برای دیدن آن باید به روستای شنبه‌بازار شهرستان فومن بروید.

یکی از نکات جالب این آرامگاه، وجود درختی کهن‌سال و تنومند است که پیشینیان به آن درخت مزار یا درخت آقادار می‌گفتند. امروزه برخی از مردم به پیروی از سنت‌ها و باورهای گذشته، برای برآورده شدن آرزوها و خواسته‌هایشان، پارچه‌ای سبزرنگ را به درخت می‌بندند که جلوه‌ی زیبایی به آن می‌دهد.

آرامگاه سبز قبا یکی از جاهای دیدنی فومن است که چندین شهید ایران در آن آرمیده‌اند. اگر به فومن سفر کردید، حتماً سری به این امام‌زاده بزنید و در فضای آرامش‌بخش آن گام بردارید.

آدرس آرامگاه سبز قبا: گیلان، فومن، آرامگاه سبز قبا

اجاره ویلا در فومن با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ییلاق آندره، پناهگاهی برای فرار از زندگی شهری

ییلاق آندره
ییلاق آندره، منطقه‌ای با کوه های پوشیده از درختان، مه و گل های سفید وحشی

در بخش سردار جنگل فومن، در مرز میان گیلان و زنجان و در مسیر جاده‌ی ماسوله به خلخال، یک ییلاق باشکوه و چشم‌نواز به نام ییلاق آندره با کوه های پوشیده از درختان، مه و گل های سفید وحشی در  انتظار شماست.

این ییلاق مناظر و طبیعتی بکر، زیبا و آرامش‌بخش دارد و بهترین گزینه برای کسانی است که می‌خواهند از فضای شهری و صنعتی دور شده و به دنیای بهشتی و سرسبز روستاها پا بگذارند.

آدرس ییلاق آندره: گیلان، فومن، ماسوله، ییلاق آندره

ییلاق زودل سر، مرتفع، خنک و سرشار از سکوت

ییلاق زودل سر
ییلاق زودل سر یکی از جاهای دیدنی فومن

یکی دیگر از ییلاق‌های دیدنی و باصفای فومن، ییلاق زودل سر است. نام ییلاق زودل سر، به دلیل قرار گرفتنش در نزدیکی روستایی با همین نام است و واژه‌ی «سر» هم نشان‌دهنده بلندی و مرتفع بودن آن است.

ییلاق‌ها بهترین جاهایی هستند که می‌توانید از هر آلودگی دیداری و شنیداری خودتان را نجات دهید و به آغوش آن‌ها پناه ببرید. ییلاق زودل سر با هوای خنک و کوهستانی و چشم‌انداز بی‌نظیر، یکی از جاهای دیدنی فومن است که بین گردشگران محبوبیت زیادی دارد.

آدرس ییلاق زودل سر: گیلان، فومن، روستای زودل سر، ییلاق زودل سر

چشمه آب معدنی علی زاخونی، با شکر بنوشید تا تسکین دردهایتان باشد!

چشمه‌های خروشان با آب گوارا، یکی از جاذبه‌های طبیعی در سراسر ایران هستند. چشمه‌هایی که آب آن‌ها تسکینی برای خیلی از دردها است. چشمه علی زاخونی فومن یک چشمه آب معدنی است که به خاطر نزدیکی به معادن آهن، آب تلخی دارد. بی‌کربنات موجود در آب این چشمه، باعث شده که برای بیماری‌های گوارشی خاصیت درمانی داشته باشد.

به دلیل وجود این خاصیت درمانی، مردم بومی این منطقه از آب چشمه استفاده می‌کنند و برای رفع تلخی، آن را با شکر مخلوط می‌کنند. راستی یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد چشمه علی زاخونی که به چشمه زمزمه هم معروف است، آب نارنجی‌رنگ آن است.

آدرس چشمه علی زاخونی: گیلان، فومن، ماسوله، جاده ماجولان به ماسوله، چشمه علی زاخونی

قله شاه معلم، ارزشمند و محترم

قله شاه معلم
قله شاه معلم یا ماسوله داغ، یکی از جاهای دیدنی فومن

نوبتی هم باشد، نوبت معرفی یک قله برای علاقه‌مندان به کوهنوردی، آن‌هم کوهنوردی حرفه‌ای است. قله شاه معلم که به آن ماسوله داغ هم میگویند یکی از جاهای دیدنی فومن است که بین کوهنوردان حرفه‌ای محبوبیت زیادی دارد.

ارتفاع قله شاه معلم حدود 3050 متر است و باید بگویم مسیر صعود به آن کار راحتی نیست. همین موضوع و ویژگی‌های اقلیمی منطقه، باعث شده که کوهنوردان حرفه‌ای احترام زیادی برای این قله قائل باشند.

آدرس قله شاه معلم: گیلان، فومن، جاده ماسوله به خلخال، قله شاه معلم

پارک فومن، محل زندگی مجسمه‌ها

پارک فومن
پارک فومن و مجسمه چهاردختران

پارک فومن یکی از زیباترین پارک‌های سطح شهر است. در این پارک مجسمه‌های رنگی متعدد و زیبایی مثل مجسمه‌های چهار دختران وجود دارد که دل گردشگران به فومن را می‌برد.

این مجسمه‌ها نمادی از حال و هوای زندگی اهالی فومن، حضور پررنگ زنان در زندگی و درآمدزایی، شادابی و طراوت مردم فومن است. به خاطر وجود مجسمه‌های این پارک و یک مجسمه معروف دیگر به نام مجسمه آناهیتا که در آن آناهیتا در حال راندن ارابه‌ای با 4 اسب است، به فومن شهر مجسمه‌ها هم می‌گویند.

وسایل بازی پارک در کنار چنارها و درختان هم مکمل این جای دیدنی فومن هستند.

آدرس پارک فومن: گیلان، فومن، پارک فومن

آبشار دودوزن، آبشاری در دل تونل جنگلی

آبشار دودزن
آبشار دودزن و لذت آب‌تنی بعد از عبور از تونل جنگلی

آبشار دودوزن یکی از جاهای دیدنی گیلان است که از یک سو به فومن راه دارد، پس بی‌انصافی بود اگر نامش را به فهرست جاهای دیدنی فومن اضافه نمی‌کردیم.

برای رسیدن به آبشار دودوزن، باید دل به جنگلی انبوه بسپارید و از یک مسیر سنگ‌فرش شده با موسیقی متن رودخانه عبور کنید. بعد از عبور از این مسیر چشم‌نواز به آبشار می‌رسید. حالا باید آماده باشید که از تماشای سرازیر شدن آب لذت ببرید و بعد اگر هوا خوب بود، در حوضچه آن آب‌تنی کنید. راستی یادتان نرود چند دست لباس اضافه همراه داشته باشید تا اگر خیس شدید، خدای‌نکرده سرما نخورید.

آدرس آبشار دودوزن: گیلان، فومن

سخن آخر

این مقاله را با شعری از کیومرث صابری فومنی شروع کردیم، بعد درباره فومن خواندیم و فهمیدیم چرا این‌قدر بین گردشگران محبوب است. پس قصد سفر کردیم و سراغ جاهای دیدنی فومن رفتیم؛ اما سفر به فومن بدون داشتن سقفی بالای سر کمی سخت است. برای سقف بالای سر و اقامتگاه هم سراغ اتاقک می‌رویم. برای سفر به فومن، شمال ایران و هر جای دیگر، کافی است وارد سایت اتاقک شوید، نام شهر مقصد را وارد کنید و با خیال راحت نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در فومن | اجاره ویلا استخردار در فومن | اجاره اقامتگاه بوم‌گردی فومن | اجاره ویلا جنگلی و کلبه فومن | اجاره خانه روستایی فومن اقدام کنید.

سؤالات متداول

جاهای دیدنی فومن کدامند؟

ماسوله، چشمه علی زاخونی، ییلاق زودل سر، ییلاق آندره، قلعه رودخانه، غار خون فوشه، روستای فوشه، آبشار لار چشمه

قلعه رودخان کجاست؟

قلعه رودخان یکی از جاهای دیدنی فومن است و در 20 کیلومتری جنوب غربی این شهر قرار دارد.

جاهای دیدنی قلعه رودخانه فومن کدامند؟

در سفر به قلعه رودخان می‌توانید از روستای فوشه و غار خون فوشه که در نزدیکی این قلعه هستند دیدن کنید. در ورودی قلعه رودخان هم یک بازار محلی وجود دارد که می‌توانید با لباس‌های محلی عکس بگیرید یا به کافه و رستوران بروید

4.6/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام
    احتراما عکسی که از ماسوله گذاشتین اصولا مربوط به اونجا نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *