سوغات و صنایع دستی

صنایع دستی و سوغات رشت | سوغات شهر بارانی گیلان

خرید صنایع دستی و سوغات در رشت بهترین بخش سفرتان به گیلان خواهد بود. چرا که قدم زدن در بازارهای رنگی و سرزنده این شهر روح شما را سرشار از شور و شوق و اشتیاق می‌کند و لحظاتی مفرح و شاد برای‌تان می‌سازد.

درباره رشت

رشت یکی از پرجمعیت‌ترین و مهم‌ترین شهرهای شمالی است، پس از حدود ۴ ساعت رانندگی از تهران می‌توانید به رشت برسید، رشت جاهای دیدنی زیادی دارد و اگر قصد سفر به آنجا را دارید حتما زمان بگذارید و از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر دیدن کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله رشت کجاست؟ را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات رشت

در بازارهای رشت، محصولات حصیری و صنایع دستی چوبی گیلان بیش از سایر دست‌سازه‌ها خودنمایی می‌کنند اما در این منطقه آثار هنری بسیار متنوعی تولید می‌شوند که قبل از سفر خوب است با آن‌ها نیز آشنا شوید. همچنین از آنجایی‌که سفر به رشت یعنی سفر به شهر خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه؛ پس از معرفی صنایع دستی در رشت، خوراکی‌های خوش عطر و طعم گیلانی را نیز معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

حصیربافی؛ سوغات اصیل رشت

یک خانم در حال حصیربافی با لباس محلی شمالی

به محض ورود به رشت بسیاری از مغازه‌ها و دکان‌های سنتی را خواهید دید که لوازم حصیری می‌فروشند. از زنبیل‌های حصیری گرفته تا کلاه، بادبزن، زیرانداز و حتی جاروهای سنتی را در این مغازه‌ها خواهید دید. خرید سوغاتِ رشت را از همین مغازه‌ها شروع کنید و یکی از این زنبیل‌های زیبا را خریداری کرده و با خود به بازار سنتی ببرید. در بازار سنتی هم زنبیلتان را با رب انار، سبزی محلی و… پر کنید تا خاطره سفر به رشت برای همیشه در حافظه‌تان ثبت شود. با استفاده از این حصیرها علاوه بر زیبا کردن شهر، به محیط‌زیست نیز کمک خواهید کرد. جالب است بدانید که این حصیرهای سنتی را با سوف و نی می‌بافند، این دو گیاه پر کاربرد نزدیک باتلاق‌ها و تالاب‌ها رشد می‌کنند. از سوی دیگر نی بامبو نیز در هنر بامبوبافی که شباهت زیادی به حصیربافی دارد، استفاده می‌شود. هنر و ذوق گیلانی‌ها را می‌توانید در بافت ظریف و زیبای بامبو نیز تماشا کنید.

عروسک‌های سنتی؛ اسباب بازی اصیل ایرانی

عروسک های بافتی رنگارنگ سوغات رشت

عروسک‌های پارچه‌ای و کاموایی نیز مانند لوازم حصیری در هر گوشه و کنار شهر دیده می‌شوند. این عروسک‌های خاص و منحصربه‌فرد را برای کوچولوهای‌تان کادو بخرید تا سفر به رشت برایشان دلپذیرتر شود! از سوی دیگر زنان محلی رشت نوعی دستگیره نیز می‌بافند که در طرح و رنگ‌های مختلف و زیبا عرضه می‌شود. این دستگیره‌ها نیز همانند عروسک‌ها با دقت و ظرافتی بی‌نظیر به صورت کاملا سنتی بافته می‌شوند.

بافتنی‌های پشمی؛ زیبا و منحصربه‌فرد

جوراب و کلاه پشمی سنتی

جوراب‌های رنگی و پشمی سوغات خاص گیلان هستند. این جوراب‌های زیبا و اصیل را در کمتر جایی پیدا خواهید کرد. چراکه این بافتنی‌ها توسط زنان مسن و هنرمند به وسیله چندین میل بافتنی بافته می‌شوند. در بافت برخی از این جوراب‌ها هیچ درزی وجود ندارد و با استفاده از 9 میل بافته می‌شوند! از دیگر محصولات پشمی و زیبای رشت می‌توان به دستکش، شال گردن و لباس‌های متنوع دیگر اشاره کرد. این محصولات رنگی و بااصالت با پشمی مرغوب که توسط دستگاه ریسندگی به نخ تبدیل شده است، بافته می‌شوند. در سفر به رشت چشم بگردانید و این بافتنی‌های زیبا و منحصربه‌فرد را پیدا کرده و برای خود و عزیزانتان تهیه کنید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

رشتی دوزی؛ تزئین لباس‌های محلی

پارچه مشکی که روی آن نقش های سنتی، رشتی دوزی شده است با نخ های رنگی آبی و سفید و سبز و زرد

رشتی دوزی نوعی قلاب بافی است که هنری بسیار قدیمی‌ در شهر رشت محسوب می‌شود. در این نوع دوخت، پارچه‌های ارزنده و قیمتی را با نخ ابریشم تزئین می‌کنند. این کار اغلب توسط

چموش دوزی؛ کفش سنت

یک جفت کفش چرم چموش دوزی شده

محصولات چرمی یکی از اصلی‌ترین سوغاتی‌های رشت محسوب می‌شوند. چموش نیز نوعی کفش چرمی است که گیلانی‌ها از قدیم‌الایام برای پیاده‌روی در کوهستان از آن استفاده می‌کردند. امروزه نیز این کفش‌ها را به عنوان سوغات و صنایع دستی در رشت عرضه می‌کنند. در ساخت این کفش‌ها هیچ نوع میخ یا چسبی به کار نمی‌رود و اتصال کفی به رویه فقط از طریق دوخت و دوز انجام می‌شود.

چادرشب بافی؛ رنگارنگ و کاربردی

پارچه های چادرشب بافی شده

چادرشب‌ بافته‌ای با اندازه‌ی دو در دو است که به عنوان زیرانداز، جانانی و زیرسفره‌ای کاربرد دارد. اهالی گیلان این چادرشب‌های رنگارنگ را با دستگاهی به نام پاچال می‌بافند و به عنوان سوغات رشت عرضه می‌کنند. اگر اهل خرید نان‌های سنتی هستید، یکی از این چادرشب‌ها را خریداری کنید و نان خود را لای آن بپیچید. به این ترتیب کمتر از نایلون پلاستیکی استفاده می‌کنید و بهداشت نان‌تان را نیز حفظ خواهید کرد.

مرواربافی؛ سبدبافی با چوب مروار

سبد های مرواربافی شده حصیری

در سال‌های اخیر نوع دیگری از سبدبافی با نام مرواربافی نیز در رشت و دیگر شهرهای گیلان رواج پیدا کرده است. مروار نوعی چوب نازک و انعطاف‌پذیر است که همانند بامبو بافته می‌شود. با استفاده از این صنایع دستی، محصولاتی مثل ظرف میوه، سبد، کاسه و… ساخته می‌شوند که در سفر به رشت می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

شال‌ بافی؛ عایق باران و سرما

از آنجایی‌که سایه‌ی باران و ابر همیشه بر فراز شهر رشت بوده و هست؛ اهالی شهر نوعی شال تولید کرده‌اند که از نفوذ رطوبت و سرما جلوگیری می‌کند. شال‌بافی هنری زیبا و ارزشمند در شمال کشور است که توسط زنان محلی انجام می‌شود. جنس این دست‌بافته‌ی گرم و نرم از پشم مرغوب است و در هنگام سرما و باران از کمر و سر محافظت می‌کند. این شال‌های رنگارنگ را به عنوان نمادی از گیلان، خریداری کنید و با آن‌ها زیر باران‌های گاه و بیگاه شهر پیاده‌روی کنید!

صنایع دستی چوبی؛ نقش هنر در چوب درختان

چوب های منبت کاری شده به شکل کفگیر و چنگال و سینی چوبی

خطه سبز گیلان همیشه از نعمت درختان انبوه و متنوع برخوردار بوده است. همچنین دسترسی راحت به چوب درختان سبب شده تا آثار هنری ارزشمندی توسط اهالی منطقه ساخته شوند. صنایع دستی چوبی گیلان شامل منبت، معرق، خراطی و… است که محصولاتی مانند تابلوهای فاخر، قاب عکس و عصا ثمره‌ی این هنرهای اصیل هستند.

سفالگری؛ هنری اصیل و کهن در گیلان

میز سفالگری و یکنفر در حال ساختن ظرفی سفالی

سفالینه‌های کشف شده از خاک گیلان نشان می‌دهد که هنر سفالگری از قدمت بسیاری در کشور برخوردار است. امروزه نیز سفال یکی از ارزشمندترین سوغاتی‌های رشت و گیلان به حساب می‌آید که در رنگ و طرح‌های مختلف ساخته می‌شود. در بازار سنتی رشت از کوزه گرفته تا گمج و ظروف محلی دیگر را می‌توانید تهیه کنید و به عنوان سوغاتی به شهر و دیار خود ببرید.

صنایع دستی در رشت را از کجا تهیه کنیم؟

بازار رشت

بازار بزرگ شهر رشت محلی پر شور و هیجان برای خرید سوغاتی است. این بازار در مرکز شهر قرار دارد و از میدان شهرداری تا خیابان امام خمینی کشیده شده است. در بازار سنتی رشت می‌توانید انواع و اقسام خوراکی‌های محلی و دست‌سازه‌های اهالی گیلان را پیدا کنید. این بازار بزرگ شامل ۱۴ کاروانسرا است و مغازه‌داران با محصولاتی که عطر و بوی سرسبزی و دریا می‌دهند، در آن حضور دارند. برای خرید صنایع دستی رشت کافی است از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب به این بازار مراجعه کنید و از حال و هوای سرزنده آن برای تجربه‌‌‌ی سفری دلپذیر بهره ببرید. علاوه بر این، در خیابان پیرسرای رشت نیز می‌توانید صنایع دستی بسیار زیبایی را پیدا کنید که شگفت‌زده‌تان می‌کنند! در این خیابان از اسباب‌بازی‌های بسیار قدیمی تا زنبیل‌های حصیری، قاشق چوبی و گمج‌های سفالی لعاب‌دار را می‌توانید خریداری کنید. این خیابان از هنری‌ترین و قدیمی‌ترین محله‌های شهر است که صنایع دستی در رشت را به گردشگران عرضه می‌کند.

خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های رشت

غذاها و خوراکی‌های رشت، این شهر را به خوشمزه‌ترین شهر ایران تبدیل کرده‌اند. جایی که عطر غذاهای محلی اشتهایتان را چند برابر می‌کند و انواع خورشت‌های محلی هوش از سرتان می‌برد. این خورشت‌ها که اغلب با سبزی محلی‌های مخصوص تهیه می‌شوند در مغازه‌های سطح شهر به صورت فریز شده و آماده همانند سبزی قورمه‌سبزی عرضه می‌شوند. در سفر به این شهر یک بسته سبزی ترش‌واش یا سبزی‌ فسنجان بخرید و به عنوان سوغاتی با خود به خانه ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع شیرینی، نان محلی، انواع چاشنی‌‌ها و غذاهای محلی رشت را مرور کنیم.

نان محلی

نان محلی سوغات رشت

اگر به رشت سفر کرده باشید حتما زنان محلی را در گوشه و کنار بازار و محله‌ها در حال پخت نان محلی دیده‌اید. نان‌هایی که با ترکیب شکر در روغن سرخ می‌شوند یا روی زغال و آتش پختشان تکمیل می‌شود. یکی از این نان‌های محلی کشتا است که با کدو تنبل و آرد تهیه می‌شود و از بهترین خوراکی‌های رشت محسوب می‌شود. از دیگر نان‌های محلی این خطه‌ی سرسبز و سرزنده کشور می‌توان به نان خلفه، لاکو، نان برنجی و گندمی اشاره کرد. داخل برخی از این نان‌های محلی را با شکر، گردو، هل و دارچین مزه‌دار می‌کنند که بسیار لذیذ می‌شود؛ طوری که با خوردن یکی دو تا سیر نمی‌شوید و دلتان بیشتر از این‌ها می‌خواهد!

رشته خشکار

رشته خوشکار سوغات رشت

یکی از معروف‌ترین خوراکی‌های رشتی، رشته خشکار است که طرفداران بسیاری دارد. این شیرینی خوشمزه گیلانی در ماه رمضان پخته می‌شود اما به دلیل استقبال گردشگران در دیگر مواقع سال نیز به فروش می‌رسد. مواد اولیه رشته خشکار برنج است و درون این رشته‌ها را با گردو پر می‌کنند. سپس رشته‌ها را سرخ کرده و در هنگام سرو کردن داخل شربتی خوشمزه می‌غلتانند. علاوه بر این، شیرینی کاکا نیز یکی دیگر از لذیذترین خوراکی‌های رشتی است که با کدو حلوایی، آرد، شیر و تخم مرغ تهیه می‌شود. این شیرینی را در اندازه‌های دلخواه سرخ می‌کنند و به عنوان سوغات رشت به فروش می‌رسانند.

چاشنی‌های رشت

چاشنی‌های رشت همان خوراکی‌هایی هستند که باعث می‌شوند از غذا سیر نشوید! در راس این خوراکی‌های خوشمزه زیتون پرورده خوش عطر و طعم قرار دارد که ترکیبی شگفت‌انگیز از زیتون، رب‌انار، سبزی محلی و گردو است. از دیگر چاشنی‌های بی‌نظیر رشتی می‌توان به کال کباب، ماهی شور، ماهی دودی، اشپل، ترشی هفت بیجار و لیته محلی اشاره کرد. جالب است بدانید که برخی از این چاشنی‌های رشتی صادر می‌شوند و در خارج از کشور نیز طرفداران بسیاری دارند!

سخن آخر

رشت یکی از زیباترین و خاطره‌انگیزترین شهرهای ایران است، حتما به این شهر سفر کنید و خاطرات خوبی را برای خود بسازید در این سفر حتما از صنایع دستی و سوغات رشت دیدن کنید و با خرید آنها از بازارهای محلی حمایت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *