شهرها

همه چیز درباره مشهد | ملاقات با قطب گردشگری مذهبی ایران

مشهد یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران است. شهری که به‌محض ورود به آن، احساس می‌کنید روحتان سبک و حال دلتان خوب شده است. در فرهنگ ما ایرانی‌ها نذر کردن جایگاه ویژه‌ای دارد. خیلی از افراد وقتی گره‌ای در کارشان می‌خورد نذر می‌کنند که بعد از این‌که مشکلشان برطرف شد، به مشهد سفر کنند و به حرم امام رضا بروند. بعضی دیگر اعتقاد دارند اگر در لحظه تحویل سال در مشهد و حرم امام هشتم باشند، سال نو، سال پر خیروبرکتی برای آن‌ها می‌شود و از بلا دور می‌مانند.

به‌جز جاذبه‌های مذهبی، مشهد یکی از شهرهای تاریخی ایران است که قدمت آن به دوران هخامنشیان برمی‌گردد و آرامگاه بزرگانی مانند فردوسی در آن قرار دارد. با رونق گردشگری در سال‌های اخیر مشهد به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در ایران تبدیل شده است و به‌جز اماکن مذهبی و تاریخی، مراکز خرید و جاهای تفریحی متعددی در این شهر وجود دارد.

این مقاله از مجله گردشگری اتاقک یک راهنمای کامل برای سفر به مشهد است، پس اگر قصد سفر به مشهد را دارید به خواندن آن ادامه دهید.

مشهد کجاست؟

حصن اصلس حرم امام رضا، جمعیت عظیم در صحن و گنبد و گل دسته طلایی

مشهد مرکز استان خراسان رضوی در شمال شرق ایران است. این شهر در دشتی بین دو رشته‌کوه بینالود و هزار مسجد قرار گرفته است و رودخانه کشف رود در قسمت شمالی مشهد جاری است.

شهر مشهد در زمان افشاریان پایتخت ایران بود و همین موضوع نقطه آغازی بود تا امروزه این شهر به یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران تبدیل شود.

مساحت مشهد 351 کیلومترمربع است و دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران محسوب می‌شود. البته مشهد از نظر جمعیت هم در رتبه دوم بعد از پایتخت قرار دارد. جمعیت این شهر در آخرین سرشماری (سال 1395) بیشتر از 3 میلیون نفر بود.

تاریخچه مشهد

شهری که امروزه به نام مشهد به معنای محل شهادت می‌شناسیم تا قبل از دفن امام رضا به این نام شناخته نمی‌شد. در تاریخ از این منطقه جغرافیایی به نام نوغان یاد شده است؛ نامی که بر روی سکه‌های پیداشده از دوره ایلخانیان هم دیده می‌شود. بعد از دفن امام رضا در آرامگاه هارون‌الرشید نام این شهر به‌مرورزمان به مشهد تغییر کرد.

بعد از مهاجرت مردم توس در زمان شاه‌تهماسب صفوی به شهر مشهد فعلی، به‌تدریج نام نوغان فراموش شد. در متون تاریخی هم اولین بار در کتابی از محمد مقدسی در قرن چهار هجری از نام مشهد به عنوان اسم یک مکان نام برده شده است.

در زمان تیموریان توجه به شهر مشهد بیشتر شد و با تلاش همسر شاهرخ تیموری یعنی گوهرشاد آغا، اولین مسجد جامع شهر مشهد یعنی مسجد گوهرشاد ساخته شد.

اوج دوران شکوفایی شهر مشهد به زمان نادرشاه افشار برمی‌گردد که این شهر پایتخت ایران بود. او یکی از بانیان اصلی توسعه حرم امام رضا است و به شکرانه یکی از فتوحات خود، گلدسته‌ای طلایی در شمال غربی گنبد و جنوب صحن عتیق ساخت. از آن زمان به بعد توجه به این منطقه روزبه‌روز بیشتر شد تا جایی که در سال 1388 شهر مشهد، به‌ عنوان پایتخت معنوی ایران لقب گرفت.

فرهنگ و آداب‌ و رسوم مشهد

اکثر مردم مشهد فارس هستند و بعد از آن‌ها، بیشترین درصد قومیت مربوط به ترک‌ها می‌شود. بعد از حمله شوروی سابق به افغانستان و پس از شکل‌گیری طالبان، جمعیت زیادی از افغان‌ها به مشهد مهاجرت کردند و به همین خاطر جمعیت مهاجران افغانستان در مشهد زیاد است.

اهالی مشهد به زبان فارسی و با گویش مشهدی صحبت می‌کنند؛ البته در بخش‌هایی از مشهد صحبت کردن به زبان کرمانجی هم رایج است. تا قبل از شهادت امام رضا اکثر مردم مشهد اهل تسنن بودند ولی در حال حاضر بیشتر مردم این شهر پیرو مذهب شیعه هستند.

مردم مشهد مراسم مذهبی (اعیاد یا عزاداری‌ها) را بسیار پرشور برگزار می‌کنند و در این مواقع تعداد مسافران در این شهر بیشتر می‌شود. اهالی مشهد به بارگاه امام رضا توجه ویژه‌ای دارند و هر بار که نگاهشان به گنبد بیفتد به امام هشتم سلام می‌کنند. وقتی با اهالی مشهد صحبت می‌کنید متوجه می‌شوید که بیشتر آن‌ها سعی می‌کنند رفت‌وآمد خود در شهر را به شکلی تنظیم کنند که از نزدیکی حرم رد شوند یا بتوانند آن را ببینند.

به‌جز آیین‌های خاص برگزاری مراسم مذهبی، اهالی مشهد فرهنگ و آداب‌ورسوم خاص دیگری هم دارند. برای مثال یکی از رسوم قدیمی و جالب مردم خراسان و نه‌فقط مشهد، مراسم دعای باران است. در این مراسم دختران عروسک‌هایی از پارچه و پنبه درست می‌کنند و آن‌ها رو به آسمان می‌گیرند و در محله‌های مختلف می‌چرخانند تا مردم روی سر عروسک‌ها آب بریزند. آن‌ها معتقدند با این کار بارش باران بیشتر می‌شود.

شهرها و روستاهای مشهد

شهر مشهد، مرکز شهرستان مشهد است که از نظر تقسیمات کشوری شامل 3 بخش، 3 شهر و 11 دهستان می‌شود. دهستان‌های تبادکان، درزآب، طوس، کارده، کنویست و میان ولایت، 6 دهستان بخش مرکزی این شهرستان هستند.

از روستاهای شهر مشهد می‌توانیم به روستای زشک، خادر، عنبران، دهسرخ، ابراهیم‌آباد، خارزار، تپه نادر، تقی‌آباد، اروند، اسلام قلعه، خیرآباد، دلبران، دستگردان، چهار برج، زمان‌آباد، کوشک‌آباد، گرمه، قره محمد، شریف‌آباد و ماریان اشاره کنیم.

اقتصاد مشهد

به خاطر وجود بارگاه امام هشتم در مشهد، سالانه میلیون‌ها زائر از ایران و کشورهای اطراف برای زیارت به این شهر می‌آیند. وجود جاذبه‌های سیاحتی و مذهبی در کنار یکدیگر، مشهد را به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری در ایران تبدیل کرده است. به همین خاطر یکی از منابع اصلی درآمدزایی مردم مشهد، حوزه‌های وابسته به صنعت توریسم مانند هتل داری و اجاره ویلا و سوئیت به مسافران است.

اقلیم ویژه مشهد باعث شده است که این شهر موقعیت خوبی برای کشاورزی و به‌خصوص کاشت زعفران داشته باشد. زرشک، آجیل، خشکبار و نبات از دیگر محصولاتی هستند که اقتصاد مشهد روی آن‌ها شکل گرفته است.

به جز این موارد مشهد سرآمد شهرهای ایران در تولید چرم است و حتماً زمانی که قصد خرید محصولی چرمی را داشتید از زبان فروشنده شنیده‌اید که می‌گوید: «این چرم با دیگر چرم‌ها فرق دارد چون چرم مشهد است.»

آب و هوای مشهد

یک پارک با درختان و نیمکت های خود در یک ورز برفی در زمستان
در پاییز و بهار هوای مشهد خنک و مطبوع است.

به‌صورت کلی اقلیم مشهد معتدل و رو به خشک است؛ اما موقعیت جغرافیایی شهر مشهد و قرار گرفتن آن در حوزه رودخانه کشف رود، باعث شده است که این شهر آب‌وهوای متغیری داشته باشد.

در پاییز و بهار هوای مشهد خنک و مطبوع است؛ در مقابل زمستان‌های آن سرد و خشک و تابستان‌های مشهد گرم است. گرم‌ترین روز‌های مشهد در ماه‌های تیر و مرداد ثبت شده است که دما به طور متوسط ۳۵ درجه سانتی‌گراد است. ماه‌های آذر و دی با میانگین دمای بین 0 تا 2 درجه سانتی‌گراد به عنوان سردترین ماه‌های مشهد شناخته می‌شوند. بیشترین میزان بارش باران در این شهر هم در اواسط پاییز تا اواسط زمستان است.

بهترین زمان سفر به مشهد

نمایی از یک روز پاییزی یک پارک که برگ های نارنجی درختان روی زمین و روی دریچه کوچک وسط پارک ریخته است
از نظر اقتصادی، بهترین زمان سفر به مشهد تابستان و زمستان است.

مشهد در تمام فصل‌ها برای گردشگران جذاب و دیدنی است؛ اگر می‌خواهید در زمان سفر به مشهد آب‌ و هوا معتدل و مطبوع باشد، بهترین زمان سفر به مشهد برای شما پاییز و بهار است. در این فصل‌ها هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است و خشکی هوا هم آزاردهنده نیست.

اگر می‌خواهید سفری اقتصادی‌تر به مشهد داشته باشید و برای بلیت هواپیما یا قطار و اجاره اقامتگاه هزینه کمتری پرداخت کنید، بهترین زمان سفر به مشهد برای شما تابستان و زمستان است. همچنین در تابستان می‌توانید برای فرار از گرمی و خشکی هوا به ییلاق‌های اطراف مشهد بروید.

اجاره هتل آپارتمان در مشهد نزدیک حرم
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی مشهد

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تنها جاذبه گردشگری مشهد، حرم امام رضا است؛ اما مشهد جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری در خود پنهان کرده است. موزه‌ها، آرامگاه‌های افراد سرشناس، پادشاهان، مساجد تاریخی و … تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. ییلاق‌های متعددی هم اطراف مشهد وجود دارد که کافی است یک روز از برنامه سفر خود را به آن‌ها اختصاص دهید تا از طبیعت چشم‌نواز و شگفت‌انگیز آن‌ها نهایت لذت را ببرید. در ادامه با 9 مکان دیدنی مشهد بیشتر آشنا می‌شوید:

حرم مطهر امام رضا (ع)

صحن اصلی حرم امام رضا، گنبد، گل دسته و ایئان طلایی، سفا خانه ای در میان محوطه
قدمت حرم مطهر به دهه ۶۱۰ هجری قمری می‌رسد.

قطب گردشگری مذهبی ایران شهر مشهد است و این موضوع فقط به خاطر وجود مقبره هشتمین امام شیعیان، امام رضا (ع) است. این بارگاه نه‌ تنها مهم‌ترین جاذبه مذهبی مشهد بلکه مهم‌ترین جاذبه مذهبی ایران و یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری و توسعه این شهر است.

قدمت حرم مطهر به دهه ۶۱۰ هجری قمری می‌رسد که از دوران تیموریان مرمت و نوسازی بنای آن شروع شد. آینه‌کاری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها، طلاکاری و کاشی‌کاری‌های حرم مطهر در اوج شکوه و زیبایی است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آینه‌کاری‌های حرم مطهر امام رضا (ع) زیباترین آینه‌کاری‌ها در میان مساجد و بناهای آرامگاهی جهان است.

مسجد گوهرشاد

گنبد آبی رنگ و دو گل دسته کاشی کاره شده مسجدی به نام گوهرشاد
این مسجد در زمان تیموریان بنا شد.

در مجموعه حرم مطهر امام رضا، بناها و موزه‌های متعددی وجود دارد که برخی از آنها درست مانند حرم مطهر ارزشمند و از لحاظ تاریخی مهم هستند. یکی از مهم‌ترین بناهای موجود در حرم مطهر، مسجد گوهرشاد است. این مسجد در زمان تیموریان بنا شد و بانی آن گوهرشادبیگم، همسر شاهرخ میرزا فرزند تیمور گورکانی بود. مسجد گوهرشاد به لحاظ کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری‌ بسیار زیباست. ساخت بنا در حدود ۱۲ سال طول کشید و نام گوهرشاد بر کتیبه‌ای به خط ثلت و رنگ زرد برسردر معروف انیس‌الدوله  دیده می‌شود.

طرقبه

طرقیه مشهد
آب‌وهوای طرقبه نسبت به مشهد خنک‌تر است – عکاس: محمدباقر الکعبی

یکی از ییلاق‌های معروف اطراف مشهد، طرقبه است. طرقبه یکی از شهرهای شهرستان طرقبه شاندیز است که در دره‌ای سبز و میان رشته‌کوه بینالود قرار دارد. آب‌وهوای طرقبه به دلیل کوهستانی بودن، نسبت به مشهد خنک‌تر است. به همین دلیل در تابستان گردشگران بسیاری به آنجا سفر می‌کنند. در این منطقه باغ‌ها و پارک‌های بسیاری وجود دارد که باعث شده است طرقبه یک گزینه مناسب برای اقامت و رزرو سوئیت در مشهد به‌خصوص در فصل تابستان باشد.

آرامگاه فردوسی

ساختمان نمادین مقبره قردوسی در میان محوطه سرسبز و رو به روی یک حوض بزرگ
آرامگاه محمدرضا شجریان و مهدی اخوان ثالث هم در محوطه آرامگاه فردوسی قرار دارد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، آرامگاه افراد مشهوری در مشهد قرار دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آرامگاه فردوسی در شهر طوس است. هوشنگ سیحون بر اساس طرح قبلی کریم طاهرزاده بهزاد، آرامگاه فردوسی را طراحی کرد. در معماری داخلی بنا، کاشی‌کاری‌ها و نقوش برجسته بسیار زیبایی دیده می‌شود که از داستان‌های شاهنامه اقتباس گرفته شده است. در اطراف آرامگاه فردوسی به‌جز کتابخانه و موزه، آرامگاه دو تن از مشهورترین افراد ایران یعنی محمدرضا شجریان و مهدی اخوان ثالث هم قرار دارد.

آرامگاه نادرشاه

مجسمه از یک مرد با تبری در دست بر روی اسبو مردان دیگری که قصد حمله به وی را دارند
این بنا در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد.

یکی دیگر از بناهای تاریخی مشهد، آرامگاه نادرشاه است. این بنا در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد و به مجموعه باغ‌موزه نادری مشهور است. بنای یادبود نادرشاه مانند آرامگاه فردوسی، توسط هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۲ شمسی طراحی شد. طراحی این بنا به شکلی است که آرامگاه نادرشاه در قسمت مرکزی ساختمان قرار دارد و در دو طرف آن دو تالار موزه وجود دارد. یکی از این تالارها، موزه اسلحه‌های ایران در دوره‌های مختلف تاریخ و دیگری موزه اسلحه در دوران نادرشاه است.

خانه تاریخی داروغه

خانه با معماری قدیمی ، چار ستون و یک ایوان که از دو طرف پله دارد، حوزی در وسط حیاط و گلکاری های باغچه به نام خانه داروغه
خانه آخرین داروغه شهر

خانه تاریخی داروغه یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی شهر مشهد است که در سال 1381 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

در اواخر دوره قاجار یوسف خان هراتی که آخرین داروغه شهر بود دستور ساخت این خانه را برای سکونت و پذیرایی از مهمانان داد. این خانه تا سال 1366 در اختیار ورثه بود تا اینکه به یکی از هیئت‌های مذهبی فروخته شد و تا سال‌ها محل برگزاری مراسم مذهبی بود. درنهایت در سال ۱۳۹۱ در اختیار شهرداری قرار گرفت و مراحل بازسازی و مرمت آن آغاز شد.

گنبد هارونیه

نمایی از گنبد هارونیه مشهد در روز
یکی از قدیمی‌ترین بناهای به‌جامانده در شهر طوس

بقعه یا گنبد هارونیه در نزدیکی آرامگاه فردوسی قرار دارد. این بنا یکی از قدیمی‌ترین بناهای به‌جامانده در شهر طوس است که در قرن هشت هجری قمری ساخته شده است و در میان آثار ملی ایران قرار دارد.

در کنار بنا، سنگ سیاه‌رنگی دیده می‌شود که یادبود امام محمد غزالی است. کاربری بنا مشخص نیست؛ اما برخی این بنا را مدرسه یا خانقاه، برخی مدفن امام محمد غزالی و عده‌ای نیز مسجد مسلمانان بعد از حمله اسلام می‌دانند.

پارک جنگلی وکیل‌آباد

یک رود که روی آن پل سنگی است و درختان تنومندی نیز کنار |آن هستند
محبوب‌ترین پارک مشهد

در غرب شهر مشهد، منطقه‌ای خوش آب‌وهوا به نام وکیل‌آباد وجود دارد. پارک جنگلی وکیل آباد در انتهای بلوار وکیل‌آباد یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی مشهد است. به‌جز طبیعت زیبا و درختان تنومند، در این پارک جنگلی وسیع شهربازی و باغ‌وحش هم وجود دارد.

موزه‌های مشهد

موزه استان قدس رضوی
یکی از مهم‌ترین موزه‌های مشهد، موزه آستان قدس است.

در مشهد ۱۵ موزه فعال وجود دارد. یکی از مهم‌ترین موزه‌های مشهد و بزرگ‌ترین موزه‌های کشور، موزه آستان قدس رضوی است که در محدوده حرم مطهر قرار دارد. سایر موزه‌های معروف مشهد موزه مردم‌شناسی، موزه توس، موزه نادری، موزه آب، موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد و موزه بزرگ تاریخ طبیعی خراسان هستند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی مشهد را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی مشهد

گل ینفش رنگ زعفران بر روی محصول زعفران خشک شده قرمز
مشهورترین سوغات مشهد

امکان ندارد به مشهد سفر کرده باشید و دست‌خالی به شهرتان برگردید. بسیاری از افراد دوست دارند در سفر خود به مشهد، سوغات و رهاوردی برای دوستان خود تهیه کنند. سوغات مشهد تنوع بسیاری دارد.

یکی از معروف‌ترین و گران‌ترین سوغاتی‌های خوراکی مشهد، زعفران است. زعفران به طلای سرخ مشهور است و به همین خاطر معمولاً به‌صورت گرمی فروخته می‌شود. زرشک، انواع آجیل به‌خصوص نخودچی و کشمش و نبات از دیگر سوغاتی‌های خوراکی مشهد هستند که در چمدان همه مسافران پیدا می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات مشهد را مطالعه کنید.

غذاهای محلی مشهد

یک کاسه غذای شله مشهدی در یک سینی به همراه سبزی خوردن و نان
شله مشهدی با طعم بهشتی

در سفرتان به مشهد، از غذاهای محلی غافل نشوید. پای ثابت بیشتر غذاهای محلی مشهد گوشت گوسفند است. مثلاً تفاوت اصلی شله مشهدی که یکی از معروف غذاهای محلی مشهد است با سایر غذاهای ایرانی، گوشت گاو یا بره‌ای است که به آن اضافه می‌شود. شله مشهدی درواقع نوعی آش است که از ترکیب انواع حبوبات مانند ماش، عدس، لوبیا و … با گوشت درست می‌شود.

هفت‌رنگ‌پلو یکی دیگر از غذاهای محلی مشهد است. هفت‌رنگ‌پلو را از هفت نوع پلوی مختلف تهیه می‌کند و با خرما، زیره، کشمش، شوید، عدس و لوبیا ترکیب می‌کنند. آش لخشک، یتیمچه و ششلیک مشهد از غذاهایی هستند که در سفر به مشهد نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن‌ها گذشت.

رستورانهای مشهد

رستوران ترمه مشهد
رستوران ترمه، از بهترین رستوران‌های مشهد

زمانی که به مشهد سفر می‌کنید، تفاوتی نمی‌کند که هتل رزرو کرده‌اید یا در ویلا و سوئیت با امکانات آشپزی اقامت می‌کنید، به‌هرحال حتماً دلتان می‌خواهد برای صرف یکی از وعده‌های غذایی به رستوران‌های مشهد سر بزنید.

در شهر مشهد رستوران‌های متنوعی از رستوران‌های لوکس تا رستوران‌های ساده و معمولی وجود دارد. در ادامه 4 مورد از رستوران‌های معروف مشهد را معرفی می‌کنیم تا در سفر مشهد گوشه ذهنتان باشند:

رستوران پسران کریم

رستوران پسران کریم یکی از رستوران‌های معروف و لوکس مشهد با دکوراسیونی مدرن است. همان‌طور که در بخش قبل گفتیم، گوشت گوسفند و گاو یکی از پایه‌های اصلی غذاهای محلی و سنتی مشهد است. در رستوران پسران کریم هم انواع کباب مانند کباب فیله، ششلیک، کباب بختیاری، ماهیچه، کباب جوجه ران، فیله، کباب میکس و … سرو می‌شود. در این رستوران از استامبولی پلو کریم که غذای خاص آن است غافل نشوید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار خیام، بعد از خیام 61، ساختمان مروارید

رستوران سنتی ترمه

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند به رستورانی با دکوراسیون سنتی بروند، رستوران سنتی ترمه گزینه مناسبی است. فضای داخلی این رستوران با حوض آبی که در آن قرار دارد، میزها و تخت‌های سنتی‌ای که برای نشستن دارد و حتی ظروفی که در آن غذا سرو می‌شود حال و هوایی کاملاً ایرانی دارد.

در منوی این رستوران انواع غذاهای سنتی ایرانی مانند کوفته‌تبریزی، میرزاقاسمی، حلیم‌بادمجان و … سرو می‌شود. به گفته کسانی که قبلاً به این رستوران رفته‌اند، یکی از محبوب‌ترین آیتم‌های رستوران سنتی ترمه دیزی سنگی است.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار معلم

رستوران لیالی لبنان

برای کسانی که خیلی طرفدار کباب نیستند و دوست دارند غذاهای عربی یا فست فود را انتخاب کنند، رستوران لیالی لبنان انتخاب خوبی است. فضای داخلی این رستوران دکوراسیونی معمولی و ساده دارد. شاورمای مرغ و گوشت، مرغ سوخاری و پیتزا از پرطرفدارترین آیتم‌های منوی رستوران لیالی لبنان هستند. این رستوران بین اهالی مشهد هم حسابی معروف است، پس اگر آخر هفته‌ها یا در تعطیلات به مشهد سفر کردید، با دیدن شلوغی و صف طولانی مشتریان تعجب نکنید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، بلوار جلال آل احمد، قبل از سروش 2

رستوران تی رکس

رستوران تی رکس مشهد یک رستوران لوکس با دکوراسیونی مدرن برای طرفداران استیک است. در منوی این رستوران انواع استیک مانند استیک قارچ، استیک ترکی، استیک مخصوص تی رکس، انواع پاستا و سالاد وجود دارد. در این رستوران می‌توانید به‌جز نوشابه و دلستر، برای کنار غذا موهیتو و لیموناد طبیعی هم سفارش بدهید.

آدرس: استان خراسان رضوی، مشهد، شاندیز، فرشته

مراکز خرید مشهد

مرکز خرید الماس شرق
مرکز خرید الماس شرق مشهد

یکی از جاذبه‌های گردشگری در سفر به هر شهری گشت‌وگذار در مراکز خرید است. رونق گردشگری در مشهد باعث شده است که در سال‌های اخیر مراکز خرید متنوعی در این شهر ساخته شود. در این بازارها و پاساژها می‌توانید به‌جز سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی مشهد، سایر وسایل موردنیاز و مصرفی مانند لباس، لوازم‌آرایشی و بهداشتی، زیورآلات و … را هم تهیه کنید. بازار رضا، زیست خاور، مرکز خرید وصال، مرکز خرید پروما، مرکز خرید الماس شرق و مرکز خرید آرمان از مهم‌ترین مراکز خرید مشهد هستند. با توجه به بودجه و سلیقه شما هرکدام از این پاساژها می‌توانند بهترین مرکز خرید مشهد برای شما باشند.

اقامت در مشهد

در سفرتان به مشهد اصلاً نگران محل اقامت نباشید. مشهد یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران است و به همین خاطر اقامتگاه‌های متنوعی دارد؛ بنابراین خیالتان راحت باشد که با هر بودجه و سلیقه‌ای که داشته باشید، می‌توانید اقامتگاه مناسبی در مشهد رزرو کنید.

یکی از بهترین راه‌های اقامت در این شهر، اجاره هتل اپارتمان در مشهد و یا اجاره آپارتمان مبله و هتل آپارتمان در مشهد است. رزرو این نوع اقامتگاه‌ها باعث می‌شود در کنار کاهش هزینه‌های سفر، استقلال بیشتری در برنامه سفرتان داشته باشید.

راه‌های دسترسی به مشهد

از آنجایی‌که مشهد یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری ایران است، راه‌های دسترسی به این شهر هم از طریق زمینی و هم هوایی میسر است. در ادامه در مورد راه‌های دسترسی به مشهد بیشتر توضیح می‌دهیم:

سفر هوایی به مشهد

دو هواپیما در باند فردگاه، نمای برج مراقبت و چند ماشین پارک شده جلوی آن
از بیشتر فرودگاه‌های کشور به مقصد مشهد پرواز وجود دارد

تقریباً از تمامی فرودگا‌ه‌های ایران به مشهد پرواز وجود دارد، حتی در بعضی شهرها بیشتر از یک پرواز در روز به مشهد انجام می‌شود.

قیمت پروازهای مشهد نسبت به دیگر پرواز‌ها، ارزان‌تر است. از تهران به مشهد، تقریباً هر یک ساعت، یک پرواز انجام می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید از تهران به مشهد بروید، برای تهیه بلیت هواپیما دردسر چندانی ندارید. البته در زمان اوج سفر به مشهد مانند تعطیلات نوروز و اعیاد مذهبی، بهتر است برای تهیه بلیت کمی زودتر اقدام کنید.

سفر ریلی به مشهد

ساختمان راه آهن مشهد و یک لوکوموتیور قدیمی نمادین جلوی آن در محوطه گلکاری شده
خاطرات سفر با قطار به مشهد جزء جدایی‌ناپذیر کودکی ما است

ایستگاه راه‌آهن مشهد، یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های ریلی ایران است. از شهرهای مختلف ایران به مشهد مسیر ریلی وجود دارد. قطارهای این مسیر بسیار متنوع است و با هر هزینه‌ای می‌توانید برای مشهد بلیت قطار تهیه کنید. یکی از بهترین انتخاب‌ها از تهران، قطارهای سریع‌السیر مشهد است که با کم‌ترین زمان شما را به مقصد می‌رسانند.

سفر جاده‌ای به مشهد

سفر با اتوبوس یکی از ارزان‌ترین مسیرهای دسترسی به مشهد، است و از تمامی شهرهای ایران اتوبوسی به مقصد مشهد حرکت می‌کند.

در حال حاضر تنوع اتوبوس‌ها بسیار زیاد شده است و می‌توانید برای مسیر مشهد از اتوبوس‌های تخت دار استفاده کنید تا در مسیر طولانی اذیت نشوید. بعضی از اتوبوس‌ها برای سرگرم کردن مسافران در طول سفر، اینترنت رایگان هم دارند.

سفر با ماشین شخصی

اگر قصد سفر با ماشین شخصی به مشهد دارید، به‌راحتی می‌توانید از بزرگراه‌های ورودی به مشهد استفاده کنید. فاصله تهران تا مشهد، ۷۴۰ کیلومتر است و مدت‌زمان رسیدن به مشهد با توقف‌های بین مسیر حدود ۱۲ ساعت است.

نکاتی که در سفر به مشهد لازم است بدانید

  • حتماً قبل از سفر اقامتگاه خود را رزرو کنید.
  • اگر می‌خواهید در زمان پیک سفر یعنی تعطیلات نوروز، لحظه سال‌تحویل یا مراسم مذهبی به مشهد بروید، بلیت هواپیما یا قطار خود را از یک ماه قبل تهیه کنید.
  • قبل از سفر وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید تا لباس مناسب همراه داشته باشید.
  • اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، حتماً سلامت خودرو را به‌صورت کامل بررسی کنید.
  • داروهایی که مرتب مصرف می‌کنید را فراموش نکنید.
  • قبل از ترک منزل از بسته بودن درها و پنجره‌ها یا قفل بودن آن‌ها مطمئن شوید.
  • مدارک شناسایی مانند کارت ملی، شناسنامه، دفترچه بیمه و … را فراموش نکنید.
  • یکی از اطرافیان خود را در جریان سفر خود بگذارید تا اگر خدای‌نکرده مشکلی برای شما پیش آمد بتوانند خود را به مشهد برسانند.
  • اگر در فصل سرد به مشهد سفر می‌کنید، یک کرم مرطوب‌کننده همراه داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله هر آنچه در مورد مشهد می‌دانستیم را با شما در میان گذاشتیم، در مورد بهترین زمان سفر به مشهد، جاهای دیدنی مشهور مشهد، بهترین رستوران‌ها و مراکز خرید مشهد و نحوه دسترسی به این شهر مذهبی و توریستی صحبت کردیم. دیدنی‌های مشهد آن‌قدر زیاد است که پیشنهاد می‌کنیم برای سفر به این شهر حداقل یک هفته از زمان خود را خالی کنید.

در انتها هم ذکر این نکته ضروری است که اتاقک در مشهد هم همراه شما است و با مراجعه به صفحه اصلی سایت و جستجوی نام مشهد، می‌توانید تنوع بالایی از اقامتگاه‌های این شهر را مشاهده کنید.

سوالات متداول درباره مشهد

مشهد کجاست؟

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی است و در شمال شرقی ایران قرار دارد.

بهترین زمان سفر به مشهد کی است؟

مشهد، شهری نیمه‌بیابانی است و در هر فصلی می‌توانید به آن سفر کنید، اما بهترین زمان سفر به مشهد، فصل‌های بهار و پاییز هستند.

معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد کدامند؟

حرم امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد، طرقبه، شاندیز، آرامگاه فردوسی، آرامگاه نادرشاه، خانه تاریخی داروغه، شهربازی پارک ملت، پارک جنگلی وکیل آباد، مجتمع تفریحی کوهسر، موزه‌های مشهد.

معروف‌ترین رستوران‌های مشهد کدامند؟

رستوران پسران کریم، رستوران معین درباری، رستوران معلق مشهد، رستوران باغ زیتون، رستوران ایتالیایی لیو، رستوران سدروس، رستوران نسیم لبنان، رستوران بام کوهسر، رستوران الماس،  رستوران مهستان شاندیز، رستوران قصر درویش.

چطور به مشهد برویم؟

تقریبا از هر نقطه‌ی ایران می‌توانید با اتوبوس، قطار و هواپیما، مستقیما به مشهد سفر کنید. با خودروی شخصی نیز می‌توانید به راحتی خود را از طریق بزرگ‌راه‌های ورودی این شهر، به مشهد برسانید. همچنین برای اجاره ویلا و سوئیت در مشهد میتوانید وارد سایت اتاقک شوید.

4/5 - (45 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *