جاهای دیدنی

جاهای دیدنی مشهد | سیاحت در دل شهر مقدس

جایگاه شهر مشهد و قصه آن در بین ایرانی‌ها با شهرهای دیگر کشور متفاوت است. خیلی از ما به این شهر فقط به چشم یک مقصد گردشگری نگاه نمی‌کنیم. مسافران زیادی در طول سال بارها و حتی برای یک شب اقامت به مشهد می‌روند تا چندساعتی روحشان را در حرم امام رضا جلا دهند و دلی سبک کنند.

شهر مشهد به‌جز اینکه پایتخت معنوی ایران است، یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران هم محسوب می‌شود. شهری در منطقه توس که اسکندر کبیر آن را قلب منطقه پارت می‌دانست.

 اگر به فکر سفری چندروزه به مشهد هستید و می‌خواهید در فواصل بین زیارت، از جاهای دیدنی متعدد این شهر دیدن کنید، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا یک فهرست کامل از مهم‌ترین جاهای دیدنی مشهد داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله مشهد کجاست؟ را مطالعه کنید.

درباره مشهد

شهر مشهد دومین شهر پرجمعیت و قطب گردشگری مذهبی ایران است. این کلان‌شهر مرکز استان خراسان رضوی است و از نظر وسعت هم بعد از پایتخت در رتبه دوم قرار دارد. شهری که امروزه به نام مشهد می‌شناسیم، در گذشته نوغان نام داشت و از زمان دفن امام هشتم کم‌کم نام آن به مشهد به معنی محل شهادت تغییر کرد.

نقطه شروع رشد و توسعه مشهد زمانی بود که نادرشاه افشار آن را به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد. به‌مرورزمان و بعد از اینکه تشیع، مذهب رسمی ایران شد، توجه به شهر مشهد به‌طور چشمگیری بیشتر شد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

مشهد آب‌وهوای متغیری دارد اما به‌صورت کلی در دسته آب‌وهوای سرد و خشک قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید زمانی که به مشهد می‌روید آب‌وهوا آزاردهنده نباشد بهتر است بهار و پاییز به این شهر سفر کنید. تابستان‌های مشهد گرم و زمستان‌های آن سرد و خشک است. با این حال بهترین زمان سفر به مشهد برای هرکسی متفاوت است به‌خصوص اگر قصد شما از سفر به این شهر اقامت کوتاه‌مدت و زیارت باشد.

سوغاتی و صنایع‌دستی مشهد تنوع زیادی دارند، پس خیالتان راحت باشد که دست‌خالی از این شهر بر نخواهید گشت. زرشک، زعفران، آجیل و نبات از معروف‌ترین سوغاتی‌های خوشمزه و خاص مشهد هستند. در کنار این سوغاتی‌های خوراکی می‌توانید از بین صنایع‌دستی این شهر مانند چرم، فیروزه، مهر و تسبیح یادگاری‌های ارزشمندی را برای خودتان یا عزیزانتان تهیه کنید.

بارگاه امام رضا (ع)؛ مقصد اول توریست‌های مشهد

نمایی از کنبد و گلدسته بارگاه امام رضا در مشهد
مهم‌ترین مقصد گردشگران و توریست‌ها در مشهد حرم امام هشتم شیعیان است.

بدون شک مهم‌ترین جاذبه شهر مشهد و دلیل اصلی انتخاب آن به‌عنوان پایتخت معنوی ایران، وجود آرامگاه امام هشتم شیعیان است. مهم‌ترین مقصد گردشگران و توریست‌ها در مشهد حرم امام هشتم شیعیان است. برای بسیاری از گردشگران خارجی فضای ملکوتی حرم و زیارتگاه‌های اطراف آن، ثبت یک تجربه خاص متفاوت است.

در حرم امام رضا، آرامگاه اشخاص بزرگ دیگری مانند آرامگاه شیخ نخودکی، آرامگاه پیر پالاندوز و آرامگاه شیخ طبرسی هم قرار دارد.

حرم امام رضا نه‌تنها یک مکان مذهبی ارزشمند بلکه بنایی با معماری فوق‌العاده است. ایوان نقاره‌خانه در شرق حرم، ایوان غربی یا باب طوس، پنجره فولاد (که در زمان تیموریان ساخته شده است)، سقاخانه نادری، رواق‌های حرم، آیینه‌کاری‌های حرم و … تنها گوشه‌ای از شکوه معماری این بنا را به رخ گردشگران می‌کشد.

آدرس: استان خراسان رضوی-مشهد-میدان بیت‌المقدس

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

ورودی: رایگان

مسجد گوهرشاد؛ جاذبه‌ای در دل حرم

نمایی از فضای داخلی مسجد گوهرشاد، از مهم‌تری جاهای دیدنی مشهد
مسجد گوهرشاد ازنظر معماری در دسته مسجدهای چهار ایوانی قرار می‌گیرد – عکاس: محسن سلمانی

شاهرخ چهارمین فرزند تیمور بزرگ و یکی از معروف‌ترین و تأثیرگذارترین شاهان دوره تیموری است. مسجد گوهرشاد به دستور یکی از زنان قدرتمند و نامدار در تاریخ ایران، یعنی گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ تیموری در سال 794 شمسی ساخته شد. این مسجد اولین مسجد جامع شهر مشهد است که در ضلع جنوبی آستان قدس رضوی قرار دارد و قدیمی‌ترین صحن حرم امام رضا است.

مسجد گوهرشاد ازنظر معماری در دسته مسجدهای چهار ایوانی قرار می‌گیرد؛ چون صحن آن مربعی شکل است و در اطراف آن چهار ایوان بزرگ قرار دارد.

ایوان جنوبی یا ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد، ازنظر معماری و هنرهای مختلفی که در ساخت آن به‌کاررفته است یکی از مهم‌ترین ایوان‌ها بین مسجدهای ایرانی محسوب می‌شود.

موارد زیر تنها گوشه‌ای از شکوه معماری ایرانی اسلامی در ساخت این مسجد را نشان می‌دهند:

  • کتیبه بایسنقر که در آن تاریخ ساخت بنای مسجد به خط ثلث معرق‌کاری شده است.
  • محراب ساخته‌شده از سنگ مرمر
  • منبری که از چوب گردو و گلابی ساخته‌شده و با هنر ظریف منبت‌کاری آراسته شده است.

آدرس: استان خراسان رضوی-مشهد-میدان بیت المقدس-بخش جنوبی حرم مطهر

ساعت بازدید: شبانه‌روزی

ورودی: رایگان

خانه تاریخی داروغه؛ از یادگاری‌های دوران قاجار

نمایی از حیاط خانه تاریخی داروغه
یکی از خانه‌های تاریخی نزدیک حرم امام رضا

اکثر خانه‌های تاریخی مشهد، در نزدیکی بارگاه امام رضا قرار دارند. همین موضوع باعث شده است که مسافران و گردشگران بتوانند قبل یا بعد از زیارت از این خانه‌های تاریخی بازدید کنند.

خانه تاریخی داروغه یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های مشهد است که به دستور آخرین داروغه شهر در دوران قاجار یعنی یوسف خان هراتی ساخته شد. او دستور ساخت این خانه را به‌قصد سکونت و پذیرایی از مهمانانش داد. خانه داروغه تا سال 1360 در اختیار ورثه بود و بعد به یکی از هیئت‌های مذهبی مشهد فروخته شد. از آن سال به بعد هرساله در این خانه مراسم مذهبی برگزار می‌شد تا اینکه شهرداری مشهد در سال 1391 این خانه را خرید و مراحل مرمت و بازسازی آن آغاز شد.

تلفیق معماری ایرانی و روسی بنای خانه، پایین‌تر بودن آن از سطح کوچه، کاشی‌کاری‌های رنگی، تندیس فرشته‌ها و شیرهای بالدار، تراس‌ها، پله‌ها و… باعث شد که در سال 1381 خانه داروغه مشهد به فهرست آثار ملی ایران اضافه شود.

آدرس: استان خراسان رضوی- مشهد-خیابان شهید نواب صفوی-خیابان نواب صفوی 2- کوچه سالاری مقدم 16

ساعت بازدید: برای بازدید از این خانه تاریخی تا ساعت 6 عصر فرصت دارید. با این حال بهتر است قبل از بازدید با شماره تماس 33691610-051 تماس بگیرید و از ساعت کاری و مبلغ ورودی آن‌ها مطمئن شوید.

خانه توکلی مشهد؛ جن‌زده زیبا!

سروصداهای این خانه باعث شکل‌گیری باور خرافی در مورد حضور اجنه در این خانه شد – عکاس: محمدرضا یعقوبی

خانه توکلی مشهد، یکی از خانه‌های تاریخی این شهر است که توانسته از تخریب جان سالم به در ببرد. قدمت خانه توکلی که به خانه اجنه یا بنای کشمشیان هم معروف است به زمان قاجار برمی‌گردد. المان‌های معماری دوران قاجار مانند کاشی‌کاری و آجرکاری نمای این ساختمان در کنار درهای چوبی متعدد، طاق‌ها و ستون‌های آجری، اتاق‌های تودرتو، شیشه‌های رنگی و … در خانه توکلی مشهود است.

خانه توکلی سال‌های زیادی متروکه و محل مناسبی برای سکونت افراد بی‌سرپناه بود. سروصداهایی که از این افراد شنیده می‌شد باعث شکل‌گیری باور خرافی در مورد حضور اجنه در این خانه شد و به همین خاطر تا مدت‌ها اهالی بومی به این خانه، خانه اجنه هم می‌گفتند. بعد از این‌که این بنا مرمت و بازسازی شد، مشخص شد که تمام این شایعه‌ها بی‌پایه و اساس بودند و امروزه خانه توکلی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد است.

آدرس: استان خراسان رضوی- مشهد- خیابان نواب صفوی- عسگریه 6 (محله عیدگاه)

ساعت بازدید: درهای این خانه تاریخی تا ساعت 7 به روی گردشگران باز است. البته ممکن است ساعت کاری مجموعه در فصول مختلف سال و ایام تعطیل تغییر کند.

آرامگاه فردوسی؛ خانه کسی که 30 سال رنج برد

نمایی از حیات آرامگاه فردوسی مشهد
آرامگاه فردوسی بارها در طول تاریخ ویران شد – عکاس: حسن حبیبی

فردوسی ناجی زبان پارسی است. کسی که از سنین جوانی سرودن بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کتاب شعر ایران، شاهنامه را آغاز کرد. آرامگاه این حکیم بزرگ در شهر توس و در فاصله 25 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. برای بسیاری از مسافران و گردشگران یکی از اولویت‌های سفر به مشهد، بازدید از آرامگاه فردوسی و ادای احترام به این مرد نامدار است.

آرامگاه فردوسی بارها در طول تاریخ ویران شد؛ اما همیشه کسانی بودند که بنا را مجدد طراحی کردند. بنای فعلی آرامگاه را هوشنگ سیحون معمار مشهور ایرانی بر اساس طرحی از کریم بهزاد بازسازی کرده است. دورتادور بنای آرامگاه از سنگ مرمر ساخته شده است که روی آن‌ها تصاویری با الهام از اشعار شاهنامه حک کرده‌اند. تندیس فردوسی و سی فواره (به نشانه سی سال زمانی که طول کشید تا سرودن شاهنامه تمام شود) هم از دیگر ویژگی‌های متمایز آرامگاه فردوسی است.

در خاک این منطقه از مشهد، به‌جز حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ‌مردان تأثیرگذار دیگری مانند مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان نیز آرمیده‌اند.

آدرس: استان خراسان رضوی-مشهد-توس- بلوار شاهنامه

ساعت بازدید: تا ساعت 5 عصر می‌توانید به آرامگاه فردوسی بروید. ساعت بازدید ممکن است در ایام تعطیل و فصل‌های دیگر سال تغییر کند.

آرامگاه نادر شاه افشار؛ همسایه حرم

مجسمه ینادر شاه سوار بر اسب و چند مرد در حال تلاش برای انداختن او
یکی از نزدیک‌ترین جاذبه‌های تاریخی نزدیک حرم

نادرشاه مؤسس سلسله افشاریان است. آرامگاه نادرشاه در مشهد قرار دارد و تبدیل به باغ‌موزه نادری شده است. نمای داخل باغ با درخت‌های بلند جلوه زیبایی دارد. مجسمه باشکوه نادرشاه هم داخل باغ و در کنار آرامگاهش ساخته شده است.

موزه نادری دو بخش دارد که در یکی از آن‌ها سلاح‌های جنگی دوره افشاریه، لوازم اسب‌سواری و نقاشی‌هایی از جنگ‌های نادرشاه و در بخش دیگر انواع سکه، ظروف و اشیاء اهدائی به دربار برای نمایش قرار داده شده‌اند.

آدرس: استان خراسان رضوی-شهر مشهد-چهارراه شهدا-خیابان شیرازی-باغ نادری

ساعت بازدید: تا ساعت 5 عصر می‌توانید از آرامگاه نادر شاه افشار بازدید کنید. البته حواستان باشد که امکان دارد ساعت بازدید در فصل‌های مختلف سال و ایام خاص مانند تعطیلات نوروز متفاوت باشد.

اجاره هتل آپارتمان در مشهد نزدیک حرم
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جنگل جیغ؛ جاذبه ترسناک مشهد

نمایی از جنگل جیغ در مشهد
اگر بیماری قلبی دارید در طول شب به این جنگل نروید – عکاس: محمد پورعباس

شاید با خواندن عنوان بالا، فکر کنید که عده‌ای تصمیم گرفتند با این نام‌گذاری توجه به این جنگل و منطقه سربرج را بیشتر کنند؛ اما باید بگوییم سخت در اشتباهید. جنگل جیغ یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهد است که توصیه می‌کنیم اگر بیماری قلبی دارید در طول شب به این جنگل نروید و حتماً قبل از رفتن به جنگل جیغ چند خط زیر را با دقت بخوانید:

بعدازاینکه در سال 1390 اهالی روستای سربرج از شنیدن صدای جیغ‌های شبانه از جنگل ترسیدند و به دهیار خبر دادند، خبر جنگل جیغ و صداهایی که به‌محض تاریک شدن هوا تا طلوع خورشید به گوش می‌رسید حسابی خبرساز شد.

این صداها شبیه به صدای زنی است که در حال سوختن در آتش است و جیغ می‌کشد. گروهی بر این باورند که این صدای جیرجیرک‌های خاصی است که چون روی هر درخت بیشتر از 3000 عدد از آن‌ها وجود دارند و باهم تصمیم به آوازخوانی می‌گیرند، به شکل جیغ به نظر می‌رسد. گروهی تصور می‌کنند به دلیل حمله ملخ‌ها در سال 1390، تغییراتی در اقلیم جنگل و رودخانه سربرج اتفاق افتاده است و به همین خاطر شب‌ها این صدای جیغ به گوش می‌رسد.

باید بگوییم هر 2 نظریه از طرف اهالی روستا و کسانی که شنیدن این صداها را باور خرافی می‌دانستند و به این جنگل رفته‌اند، تکذیب شده است. مسافرانی که فکر می‌کردند این موضوع یک شایعه است و نیمه راه پریشان برگشته‌اند یا صدای جیغی که در طول روز به گوش نمی‌رسد، دلایل دیگری هستند که فرضیه‌های علمی را رد می‌کنند.

به‌هرحال خیلی جدی توصیه می‌کنیم در طول روز به این جنگل بروید، اگر بیماری قلبی دارید وسوسه نشوید چون ممکن است خدای‌نکرده از شنیدن صدای جیغ اتفاقی برایتان بیفتد و درنهایت بهتر است کودکان را در بازدید از جنگل جیغ همراه خود نبرید.

راستی هرگز تنهایی و در طول تاریکی شب به جنگل جیغ نروید!

آدرس: استان خراسان رضوی-شهر مشهد-روستای سربرج

طرقبه مشهد؛ ییلاق خاطره‌انگیز مشهد

نمای طرقبه مشهد از دور
هوای طرقبه در بیشتر روزهای سال خنک و دلپذیر است – عکاس: علیرضا بهرامی

در سفر به مشهد اگر دلتان خواست بین زیارت و بازدید از اماکن تاریخی، به یک منطقه خوش آب‌وهوا بروید و کمی در دل طبیعت وقت بگذرانید، به طرقبه بروید.

موقعیت کوهستانی این منطقه باعث شده است که هوای طرقبه در بیشتر روزهای سال خنک و دلپذیر باشد. رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی که در طرقبه وجود دارند هم انتخاب خوبی برای صرف یک وعده غذا در حین تماشای طبیعت هستند.

به‌جز این‌ها می‌توانید به مکان‌های تفریحی طرقبه مانند مجتمع سوارکاری، دهکده آبی، پیست اسکی و مراکز خرید هم سر بزنید. با همه این اوصاف بی‌دلیل نیست که طرقبه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد باشد.

آدرس: استان خراسان رضوی-مشهد-طرقبه-انتهای غربی بلوار وکیل‌آباد

ساعت بازدید: برای رفتن به منطقه طرقبه محدودیت زمانی ندارید اما ساعت کاری رستوران‌ها و مجتمع‌های تفریحی محدودیت دارد.

شهر توس؛ شهری که فقط به آرامگاه فردوسی مشهور نیست!

مجسمه مردی به نام فردوسی رو به روی حوضی بزرگ و پست آن ساختمان آرامگاه فردوسی
شهر توس جاذبه‌های گردشگری مختلفی دارد.

شهر تاریخی توس متعلق به دوران هخامنشی است.  این شهر در گذشته به دلیل شرایط مساعد طبیعی و مسکونی اهمیت زیادی داشت ولی بعد از حمله مغول‌ها به‌طور کامل از بین رفت و ساکنان آن به مشهد رفتند.

شهر توس به‌تنهایی جاذبه‌های گردشگری مختلفی دارد. به‌جز معروف‌ترین مکان دیدنی توس که آرامگاه فردوسی است، بقعه هارونیه، قبرستان عاشقان، موزه شهر توس و شهر تاریخی تابران از مهم‌ترین جاهای دیدنی توس هستند.

آدرس: استان خراسان رضوی-شهر مشهد-توس

ساعت بازدید بقعه هارونیه: تا ساعت 6 عصر فرصت دارید از این بقعه دیدن کنید. البته ممکن است ساعات بازدید در ایام تعطیل و آخر هفته تغییر کند.

ساعت بازدید موزه: موزه توس تا ساعت 4:30 عصر باز است. ساعت کاری این موزه هم مثل سایر موزه‌های کشور در تعطیلات نوروز و فصل‌های مختلف سال تغییر می‌کند.

کوه سنگی مشهد؛ محل تاج‌گذاری شاه عباس

نمایی از کوه سنگی مشهد در روز
در حال حاضر کوه سنگی به یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تفریحی گردشگری مشهد تبدیل شده است – عکاس: امیر جوان

یکی از جاهای دیدنی مشهد که حتماً نامش را شنیده‌اید، کوه سنگی است و پربازدید‌ترین جای مشهد بعد از حرم امام رضا و آرامگاه فردوسی محسوب می‌شود. قدمت کوه سنگی به زمان شاه‌عباس صفوی برمی‌گردد و ارزش تاریخی آن به این خاطر است که او در سن 16 سالگی در این منطقه تاج‌گذاری کرده است.

در حال حاضر کوه سنگی به یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تفریحی گردشگری مشهد تبدیل شده است. در این منطقه انواع رستوران‌ها، مراکز خرید و رفاهی، شهر بازی، سالن تئاتر، باغ‌موزه طبیعی و … برای رفاه حال مسافران ساخته شده است.

آدرس: استان خراسان رضوی- مشهد- بلوار کلانتری-انتهای خیابان کوهسنگی

ساعت بازدید: به‌جز رستوران‌ها، مراکز خرید و … برای رفتن به پارک کوه سنگی محدودیت زمانی ندارید.

پارک ملت مشهد؛ انگلیسی‌ساز و زیبا!

نمایی از چرخ و فلک پارک ملت مشهد
ایده ساخت پارک ملت را 2 مهندس انگلیسی دادند – عکاس: محسن حیدری

پارک ملت مشهد یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بوستان‌های مشهد است. مساحت پارک ملت مشهد 72 هکتار یعنی 720 هزار مترمربع است و بیشتر از 35 هزار درخت تنومند و کهن‌سال در آن قرار دارد.

ایده ساخت پارک ملت را دو مهندس انگلیسی دادند؛ اما درنهایت کمی بعد از شروع پروژه، این مهندسان ایرانی بودند که پروژه ساخت پارک ملت را اجرا و بهره‌برداری کردند.

بزرگ‌ترین استخر روباز مشهد در این پارک قرار دارد که ظرفیت پذیرش 400 مراجع را دارد. اطراف پارک ملت هم مسیر مخصوص دویدن، زمین فوتبال، والیبال و … وجود دارد.

به‌جز وسعت و قدمت پارک ملت، شهر بازی این پارک یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن بین مسافران و اهالی مشهد است. بزرگ‌ترین چرخ‌وفلک خاورمیانه و هجدهمین چرخ‌وفلک بزرگ دنیا در پارک ملت مشهد قرار دارد. ارتفاع این چرخ‌وفلک 80 متر است و در هر دوری که می‌چرخد می‌تواند 450 نفر را تا این ارتفاع بالا ببرد.

آدرس: استان خراسان رضوی- مشهد- بلوار وکیل‌آباد

ساعت بازدید: پارک ملت به‌صورت شبانه‌روزی باز است اما بخش شهربازی در فصل‌های مختلف سال ساعت کاری متفاوتی دارد و 24 ساعته فعال نیست.

پارک هفت حوض مشهد؛ محصول باران اسیدی

مقاری آب بین رو صخره مانند حوض
در این پارک هفت حوضچه به اندازه یک استخر کوچک وجود دارد

یکی از مناطق بکر مشهد، پارک هفت حوض است. پارک طبیعی هفت حوض در اثر بارش باران‌های اسیدی شکل گرفته است. جنس آهکی زمین باعث فرسایش آن شده و به همین خاطر ظاهر متفاوتی را به وجود آورده است. در این پارک هفت حوضچه به اندازه یک استخر کوچک وجود دارد که آب آن‌ها از رودخانه طرق تأمین می‌شود.

اگر می‌خواهید در سفر به مشهد به محلی خلوت‌تر بروید، پارک هفت حوض را انتخاب کنید. آرامش پارک و صدای دل‌نشین آب محیطی دل‌چسب را برای لذت بردن از طبیعت فراهم کرده است و می‌توانید چند ساعتی را به دور از شلوغی و ازدحام شهر بگذرانید.

آدرس: استان خراسان رضوی-مشهد-بلوار صبا- خیابان شهید علی دائی-خیابان ریاضی-منطقه ملی گردشگری هفت حوض-بوستان هفت‌حوض

ساعت بازدید: برای رفتن به بوستان هفت حوض محدودیت زمانی ندارید اما بهتر است برای اینکه بتوانید از تماشای طبیعت بیشترین لذت را ببرید، در طول روز و قبل از تاریک شدن هوا به این منطقه گردشگری بروید.

منطقه گردشگری چالیدره؛ کوچک دوست‌داشتنی

غروب خورشیدپشت کوه ها، در دریاچه چالیدر
آب موردنیاز این منطقه از رودخانه جاغرق تأمین می‌شود. – عکس از سلیت flickr آیدی daniyal62

چالیدره یکی از جاهای دیدنی مشهد است. دریاچه این منطقه در دره‌ای با همین نام قرار دارد و آب موردنیازش از رودخانه جاغرق تأمین می‌شود. دریاچه چالیدره منظره چشم‌نوازی دارد و در آن امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری از قبیل رستوران‌، چای‌خانه،‌ تله‌کابین، قایق‌سواری و قطارهای تفریحی برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است.

آدرس: استان خراسان رضوی-شهر مشهد-به سمت طرقبه- جاده عنبران- انتهای بلوار

ساعت بازدید: مجموعه تفریحی چالیدره تا ساعت 12 شب میزبان گردشگران است.

جاذبه تاریخی غار مغان؛ یادگار دوره دوم زمین‌شناسی

غاری در میان کوهستان در دهانه ی آن گل هایی بنفش رنگ روییده است به نام غار مغان
اهمیت غار مغان به دلیل قدمت آن است.

در استان خراسان رضوی ۲۲۰ غار کشف شده است. در ۷۵ کیلومتری شهرستان مشهد روستایی به نام مغان قرار دارد که غار مغان در آن قرار گرفته است.

اهمیت غار مغان به دلیل قدمت آن است. بنا بر بررسی‌های انجام‌شده و کشف فسیل‌های داخل غار، عمر آن به بیش از صد میلیون سال می‌رسد. غار مغان متعلق به دوره دوم زمین‌شناسی است. در قسمتی از غار آب بسیار سردی وجود دارد که حتی در تابستان هم نمی‌شود مدت زیادی دست و پا را در آن نگه داشت. از دیگر جاذبه‌های دیدنی غار ستون‌های آهکی آن است که نمای زیبایی به غار بخشیده‌اند.

آدرس: استان خراسان رضوی-شهر مشهد- جاده خلج

ساعت بازدید: هر ساعت از روز که بخواهید می‌توانید به این غار بروید اما اگر تجهیزات کوهنوردی و پیاده‌روی در شب را ندارید، طوری برنامه‌ریزی کنید که تا قبل از غروب خورشید از غار بازدید کرده باشید.

روستاهای دیدنی اطراف مشهد؛ جاذبه‌های کوچک

نمایی از روستای زشک مشهد در روز
هر کدام از روستاهای اطراف مشهد جذبه‌های منحصر به فردی دارند – عکاس: محسن احمدی

مشهد در بخش کوهستانی استان خراسان رضوی قرار گرفته است. این موقعیت جغرافیایی باعث شده است، روستاهای دیدنی متعددی در اطراف مشهد وجود داشته باشد. علاوه بر موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی و آب‌وهوای خوش و دل‌چسب، وسعت و رونق شهر مشهد هم عامل دیگری است که در رشد و ترقی روستاهای دیدنی اطراف مشهد تأثیر به سزایی داشته است.

برخی از روستاهای دیدنی اطراف مشهد عبارت است از: روستای زُشک، روستای زیبای شاندیز، روستای عنبران، روستای دهسرخ و روستای کنگ. هر کدام از این روستاهای جاذبه‌های منحصربه‌فردی دارند که می‌توان برای یک سفر یک روزه اطراف مشهد مناسب باشد.

سخن آخر

در این مقاله 15 جاذبه گردشگری و مذهبی شهر مشهد را معرفی کردیم تا با کمک آن بتوانید سفری خاطره‌انگیز به مشهد داشته باشید.

در سفر به مشهد نگران رزرو اقامتگاه نباشید. چه یک‌روزه و فقط به‌قصد زیارت سفر کنید و چه برنامه سفری چندروزه و خانوادگی را داشته باشید، اتاقک کنار شما است. کافی است در نوار جست‌وجوی بالای صفحه نام مشهد را سرچ کنید تا چندین اقامتگاه مختلف برای شما نمایش داده شود.

اقامت دل‌چسبی برای شما در مشهد آرزو می‌کنیم.

سوالات متداول در مورد جاهای دیدنی مشهد

بهترین جاهای دیدنی مشهد کدامند؟

بارگاه امام رضا، مسجد گوهرشاد، آرامگاه نادر، آرامگاه فردوسی، خانه تاریخی داروغه

بهترین جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم کدامند؟

آرامگاه نادر، مسجد گوهرشاد، خانه تاریخی داروغه

پارک ملت مشهد کجاست؟

استان خراسان رضوی- مشهد- بلوار وکیل‌آباد

5/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *