شهرهاجاهای دیدنیجنگل‌ها

معرفی کامل جنگل جیغ مشهد | جنگلی رازآلود و مخوف

جنگل جیغ مشهد، بله درست متوجه شدید همان صدای جیغی که می‌شناسید. حتما شما هم با شنیدن نام این جنگل تعجب کرده باشید یا هم ترسیده باشید. کاملا حق دارید؛ چراکه در پشت پرده این جنگل داستان‌ها و رازهای مختلفی نهفته است. برخی‌ها معتقدند شیاطین این جنگل را نفرین کرده‌اند؛ اما برخی‌ها هم می‌گویند این باورها افسانه‌ای بیش نیستند و صدای جیرجیرک‌ها است که به صورت زنجیره‌ای بر روی درختان می‌نشینند و شب‌ها در این جنگل حکمرانی می‌کنند. داستان هر چه باشد هنوز جواب درستی برای آن پیدا نشده است.

 اگر شما هم مثل من اهل طبیعت‌گردی هستید و در عین حال دلی همانند شیر دارید و سری نترس؛ همراه من در این سفر مجازی از مجله گردشگری اتاقک باشید تا با هم سری به این جنگل مخوف، ترسناک و در عین حال زیبا و هیجان‌انگیز بزنیم.

جنگل جیغ مشهد کجاست؟

جنگل جیغ مشهد کجاست
جنگل جیغ در 32 کیلومتری مشهد و در روستای سربرج قرار گرفته است – عکاس: mohammad Porabbas

احتمالا با خواندن این مطلب مشتاق شدید که به دیدن جنگل جیغ مشهد بروید. پس اگر قبل از سفر می‌خواهید بدانید که این جنگل دقیقا کجای مشهد قرار دارد؟ باید بگوییم که جنگل جیغ در روستای سربرج از توابع استان خراسان رضوی واقع شده است.

روستای سربرج در جنوب مشهد قرار دارد و با مرکز شهر تنها 32 کیلومتر فاصله دارد. به طور میانگین این مسافت بدون توقف با 50 دقیقه رانندگی طی می‌شود. اگر بخواهید از پایتخت راهی جنگل جیغ شوید، فاصله تهران تا این جنگل نیز 924 کیلومتر است که پیمودن این مسافت نیز 11 ساعت طول می‌کشد. اگر دوست دارید بیشتر از جاهای دیدنی مشهد بدانید پیشنهاد می‌کنم خواندن این مقاله را در اولویت قرار دهید.

آدرس دقیق جنگل جیغ: استان خراسان رضوی، جنوب مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه، روستای سربرج، جنگل جیغ

آب‌وهوای جنگل جیغ مشهد

آب‌وهوای جنگل جیغ مشهد
آب‌وهوای جنگل جیغ حتی درتابستان‌ها نیز خنک است – عکاس: mehdi gh hatami

جنگل جیغ در روستای ییلاقی سربرج قرار گرفته است. همین موضوع باعث شده آب‌وهوای این جنگل کمی خنک‌تر از دیگر مناطق اطراف باشد. به طور کلی در فصل بهار و تابستان آب‌وهوای جنگل جیغ خنک و دلپذیر است و می‌توانید در روزهای گرم سال از هوای خنک آن نهایت لذت را ببرید. در اوایل پاییز به خصوص مهرماه هوای جنگل بسیار مطبوع است؛ اما رفته رفته با شروع زمستان بارش سنگین برف و باران باعث سرد شدن هوای این جنگل می‌شود.

اجاره هتل آپارتمان در مشهد نزدیک حرم
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

مسیر دسترسی به جنگل جیغ مشهد

مسیر دسترسی به جنگل جیغ مشهد
برای سفر از تهران به جنگل جیغ باید از اتوبان آزادگان راه خود را شروع کنید – عکاس: Mahdi Es’haghi Ghalibaf EFIAP

همان‌طور که قبلا گفتیم جنگل جیغ در فاصله 924 کیلومتری تهران قرار گرفته است. برای سفر از تهران به جنگل جیغ باید از اتوبان آزادگان شروع کنید. از این اتوبان وارد اتوبان امام رضا شوید و سپس مسیر را در حدود 870 کیلومتر پیش بروید. در این مسیر با عبور از شهرهای مختلف همچون سمنان، دامغان، شاهرود و سبزوار در نهایت به نیشابور خواهید رسید.  بعد از پشت سر گذاشتن نیشابور از ملک اباد و باغچه نیز عبور کرده و از طریق اتوبان نیشابور- مشهد وارد آزادراه مشهد- باغچه شوید. از طریق این آزادراه ابتدا از بزرگراه سلسله الذهب و سپس از بزرگراه کلانتری عبور کنید و در سمت چپ از طریق خروجی وارد خیابان حافظ شوید.

در انتهای این خیابان به سمت جاده خلج تغییر مسیر داده و وارد این جاده شوید. از این جاده زیبا؛ اما پرپیچ‌وخم تا روستای سربرج  حدود نیم ساعت (23 کیلومتر) راه است. با طی این مسافت در اولین دوراهی با دیدن تابلو روستا به سمت راست بپیچید و با طی 7 کیلومتر به روستای سربرج برسید. با نزدیک شدن به روستا به سمت چپ جاده که سر برگردانید می‌توانید درختان سرسبز جنگل جیغ را ببینید. این جنگل مسیر پیاده‌روی آن چنان سخت و خسته‌کننده‌ای ندارد و کودکان و میانسالان نیز می‌توانند از جنگل جیغ دیدن کنند.

بهترین زمان سفر به جنگل جیغ مشهد

بهترین زمان سفر به جنگل جیغ مشهد
فصل بهار و تابستان به خصوص خرداد ماه بهترین زمان برای سفر به جنگل جیغ است – عکاس: Masoud Vafaye

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به جنگل جیغ مشهد است. هوا در این بازه زمانی بسیار عالی است و می‌توانید گل‌های خوش عطر، درختان سرسبز و مناظر چشم‌نواز و وصف‌نشدنی این جنگل را از نزدیک به چشم ببینید. اگر از ما بپرسید پیشنهاد ما به شما این است که برای داشتن سفری هیجان‌انگیز خرداد ماه سری به جنگل جیغ بزنید. در این ماه در کنار طبیعت سرسبز، صداهای عجیب‌وغریب نیز واضح‌تر به گوش می‌رسد.

اگر شما هم مثل من طرفدار پاییز هستید و می‌خواهید طبیعت هزار رنگ جنگل جیغ را در این فصل ببینید باید بارندگی و کمی سرمای هوا را تحمل کنید. طبیعت یک‌دست سفیدپوش جنگل جیغ در زمستان هم دیدنی است؛ ولی در این فصل هوای این منطقه بسیار سرد است. بااین‌حال، اگر به سرتان زد که در زمستان به دیدن جنگل جیغ بروید حتما با راهنمای حرفه‌ای و تجهیزات کافی راهی سفر شوید.

می‌توانید برای اجاره ویلا و سوئیت مشهد از سایت اتاقک کمک بگیرید.

فعالیت‌هایی که می‌توان در جنگل جیغ انجام داد

فعالیت‌هایی که می‌توان در جنگل جیغ انجام داد
طبیعت زیبای جنگل جیغ برای عکاسی و طبیعت‌گردی مکان خوبی است – عکاس: Masoud Vafaye

درست است که می‌گویند شب‌های جنگل جیغ مشهد به دلیل وجود صداها ترسناک است؛ اما برعکس روزهای این جنگل بسیار زیبا و تماشایی است. درختان سربه‌فلک کشیده، گونه‌های گیاهی و جانوری جذاب و طبیعت بکر و آرامش‌بخش تنها بخشی از شگفتی‌های جنگل جیغ است. اگر به جنگل جیغ سفر کردید می‌توانید با انجام فعالیت‌های زیر سفرتان را به یاد ماندنی‌تر کنید.

  • عکاسی
  • کمپینگ
  • طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی

جاهای دیدنی نزدیک جنگل جیغ مشهد

حالا که با کوله‌باری بسته برای تجربه سفری هیجان‌انگیز راهی جنگل جیغ شده‌اید بد نیست سری به جاهای دیدنی نزدیک این جنگل نیز بزنید تا سفر هیجان‌انگیزتان تکمیل‌تر شود. در ادامه به معرفی برخی از این جاهای دیدنی نزدیک جنگل جیغ مشهد خواهیم پرداخت:

روستای تجر؛ ییلاقی خوش آب‌وهوا

تجر یکی از روستاهای ییلاقی و خوش آب‌وهوای ایران است که به صورت مثلثی شکل در محل تلاقی با سه شهر نیشابور، مشهد و طرقبه قرار گرفته است. فاصله این روستای ییلاقی با روستای سربرج به 4 کیلومتر و با جنگل جیغ مشهد نیز به 10 کیلومتر می‌رسد. تجر از جمله روستاهای پلکانی به شمار می‌رود و با داشتن جاذبه‌های دیدنی همچون کوه‌ها، طبیعت سرسبز و رودخانه‌های پر آب به مکان مناسبی برای گشت‌وگذار در طبیعت تبدیل شده است.

آدرس روستای تجر: استان خراسان رضوی، شهرستان طرقبه، دهستان طرقبه، روستای تجر

روستای سر برج؛ سرسبز و دیدنی

روستای سر برج
روستای سربرج؛ با طبیعتی بکر و منحصربه‌فرد – عکاس: alireza rezaei

روستای سربرج یکی از روستاهای زیبا با طبیعتی بکر و دیدنی در جنوب مشهد است. این روستا طبیعت سرسبز خود را مدیون رودخانه خروشانی است که سال‌ها پیش خشک شده بود؛ اما طی سال‌های اخیر به طرز ناگهانی و مشکوکی پر از آب شده است. طول این رودخانه 13 کیلومتر است و از ابتدای جاده پیر رودخانه تا روستای تجر ادامه دارد. فقط رودخانه و جنگل جیغ نیست که در دل این روستا جای گرفته‌اند. بلکه اگر کمی زحمت به خرج دهید و مسیر هفت کیلومتری این روستا را تا بعد از آخرین دو راهی طی کنید می‌توانید از قلعه ویران شده که یکی از جاذبه‌های تاریخی روستای سربرج است نیز دیدن کنید.

آدرس روستای سربرج: استان خراسان رضوی، جنوب مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه، روستای سربرج

غار مغان؛ غاری با قدمت 100 میلیون سال

غار مغان
غار مغان؛ از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به جنگل جیغ مشهد – عکاس: Mahmood Yazarloo

اگر روحیه گردشگری متنوعی دارید بعد از طبیعت‌گردی در دل جنگل جیغ مشهد می‌توانید سری نیز به اماکن تاریخی نزدیک این جنگل بزنید. غار تاریخی و دیدنی مغان یکی از این جاذبه‌های دیدنی است که در امتداد جاده خلج و بعد از روستای سربرج واقع شده است. فاصله این غار تا روستای سربرج 30 کیلومتر است که پیمودن این مسافت حدودا یک ساعت طول می‌کشد. کشف شواهد تاریخی و فسیل‌های حلزونی حاکی از قدمت دور و دراز این غار دارند و نشان می‌دهند که قدمت غار مغان به حدود 100 میلیون سال پیش بازمی‌گردد. این غار در ارتفاع 2910 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای دو دهنه اصلی، دهیلزها، پرتگاه‌ها و راه‌های پر پیچ‌وخم بسیاری است. به همین دلیل برای ماجراجویی در این غار از راهنماها و افراد حرفه‌ای کمک بگیرید.

آدرس غار مغان: استان خراسان رضوی، جاده خلج، 30 کیلومتری روستای سربرج، نزدیک روستای مغان

اقامت در جنگل جیغ مشهد

اقامت در جنگل جیغ مشهد
کمپینگ یکی از گزینه‌ها برای اقامت در جنگل جیغ است – عکاس: mohammad Soltani051

اگر عاشق طبیعت هستید ممکن است با دیدن جنگل جیغ مشهد دلتان نیاید به این راحتی از این همه زیبایی دل بکنید. پس اگر به این جنگل رفتید و خواستید چند صباحی را در آنجا بمانید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید، گزینه‌های متعددی برای اقامت در این جنگل وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها کمپ کردن است. جنگل جیغ تا دلتان بخواهد فضا برای کمپ کردن در اختیارتان قرار می‌دهد. اما به گفته برخی‌ها ماندن در این جنگل دل شیر می‌خواهد! چرا؟ چون یکی از دلایلش همان صداهای جیغ است؛ اما دلیل منطقی‌ترش وجود حیوانات وحشی در این جنگل است. پس اگر تصمیم گرفتید شب را در جنگل جیغ صبح کنید حتما سعی کنید مناطقی را برای اقامت و برپایی چادر انتخاب کنید که خطر کمتری داشته باشید. همچنین علاوه‌بر پاییز و زمستان این جنگل حتی در شب‌های تابستان نیز هوای سردی دارد برای اینکه شب سردتان نشود لباس گرم و کیسه خواب همراه خودتان داشته باشید.

علاوه‌بر کمپ کردن، با معروف شدن جنگل جیغ مشهد بسیاری از اهالی خانه‌های خود را جهت اقامت به گردشگران اجاره می‌دهند، می‌توانید از این خانه‌های روستایی و گرم استفاده کرده و از مهمان‌نوازی مردم روستا بهره‌مند شوید. همچنین اقامتگاه‌های مختلفی نیز در نزدیکی جنگل جیغ به‌خصوص در مسیر جاده خلج وجود دارد که اجاره این اقامتگاه‌ها نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. برای این کار کافی است به سایت اتاقک مراجعه کرده و با مشاهده تمامی محل‌های اقامت نزدیک این جنگل، متناسب با بودجه و نیازی که دارید، اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به جنگل جیغ مشهد بدانید

  • جنگل جیغ با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد، در نیمه دوم سال دارای آب‌وهوای سرد کوهستانی است؛ بنابراین اگر در این دو فصل قصد سفر به این جنگل را دارید، حتماً لباس گرم و تجهیزات لازم با خود به همراه داشته باشید.
  • در جنگل جیغ مشهد درختان سرسبز و گونه گیاهی متنوعی وجود دارند؛ بنابراین در هنگام طبیعت‌گردی در این جنگل سعی کنید آسیبی به طبیعت نزنید.
  • در جنگل جیغ از روشن کردن آتش تا حد ممکن خودداری کنید. اگر هم آتش روشن کردید حتما هنگام رفتن از خاموش شدن آن مطمئن شوید.
  • برای اینکه با خیال راحت در جنگل جیغ قدم بزنید، بهتر است، کفش‌ مناسب پیاده‌روی در طبیعت را بپوشید.
  • برای سفر به جنگل جیغ به وسیله خاصی نیاز ندارید؛ اما اگر قصد کمپ کردن و چادر زدن در دل جنگل جیغ را دارید، حتماً وسایل و تجهیزات مخصوص کمپ همراه خودتان داشته باشید.
  • ورود به جنگل جیغ رایگان است و هیچ محدودیت زمانی نیز برای ورود به این جنگل وجود ندارد.

کلام آخر

در این مقاله جنگل جیغ مشهد را برایتان معرفی کردیم، جنگلی که با وجود همه حرف و حدیث‌ها در پشت سرش هنوز هم دل گنده‌ای دارد و با آغوش باز انتظار میزبانی از شما را می‌کشد. می‌توانید ساعت‌ها در میان درختان این جنگل قدم بزنید و از سکوت اعجاب‌انگیز و محیطی رؤیایی که برایتان ایجاد کرده است نهایت لذت را ببرید؛ اما حواستان باشد که آرامش جنگل جیغ را به هم نزنید و به طبیعت آن آسیبی نرسانید.

به عنوان کلام آخر اینکه اگر دل شیر دارید و سری نترس این شما و این هم جنگل جیغ؛ خوشحال می‌شویم تجربیاتتان را با ما درمیان بگذارید. ضمنا برای اجاره ویلا در نزدیکی این جاذبه دیدنی می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

سؤالات متداول درباره جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ مشهد کجاست؟

جنگل جیغ در استان خراسان رضوی و در روستای سربرج واقع شده است و حدود 32 کیلومتر تا مشهد فاصله دارد.

بهترین زمان برای سفر به جنگل جیغ مشهد چه موقع هست؟

بهار و تابستان

تفریحات جنگل جیغ مشهد چیست؟

پیاده‌روی، عکاسی در طبیعت، پیک‌نیک، کمپینگ و غیره

جاهای دیدنی و تفریحی نزدیک جنگل جیغ مشهد کدام‌اند؟

غار مغان، روستاس تجر، روستای سربرج

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *