شهرها

معرفی جاهای تفریحی و دیدنی نیشابور | نگین فیروزه ای ایران

معرفی شهر نیشابور

نیشابور، شهر فیروزه‌ای، یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در استان خراسان رضوی قرار دارد. نیشابور به عنوان دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی، از شهرهای مهم گردشگری، تاریخی و تفریحی ایران است. معروف ترین نماد این شهر سنگ های فیروزه‌ باکیفیت و اصیل آن است که شهرت جهانی دارند.

اکثر کسانی که با ماشین شخصی راهی سفر به مشهد می شوند، یک شب را هم در مسیر در نیشابور به سحر می رسانند. بد نیست سری هم به دیدنی های نیشابور بزنید و از این شهر زیبای کشورمان هم دیدن کنید. راستی حواستان باشد که اتاقک برای اجاره روزانه خانه در نیشابور برایتان پیشنهاد‌های ویژه ای در نظر دارد. اقامتگاه های اتاقک برای اجاره خانه و سوئیت در نیشابور را از دست ندهید.

معرفی شهر نیشابور

جاذبه گردشگری آرامگاه خیام

آرامگاه خیام یکی از زیباترین آرامگاه‌ها و اثری ماندگار در معماری ایران است. آرامگاه «حکیم عمر خیام نیشابوری» ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ ایرانی در سال ۱۳۴۱هجری شمسی بنا شد و از آن پس به یکی از دیدنی های نیشابور بدل گردید. آرامگاه خیام شاید فقط بنایی زیبا به نظر برسد اما در گوشه‌و‌کنار آن رازهای بسیاری نهفته است مانند نمادهایی که زندگی‌نامه خیام را به تصویر کشیده‌اند. نقشه این آرامگاه که این روزها به جاذبه‌ ای گردشگری تبدیل شده را «مهندس هوشنگ سیحون» طراحی کرده است .

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در نیشابور و نزدیک به آرامگاه خیام نام این شهر را در صفحه اصلی سایت ما جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید. 

جاذبه گردشگری آرامگاه خیام

جاذبه توریستی دهکده چوبی

بسیاری از مردم دهکده چوبی را یکی از زیباترین مکان های تفریحی نیشابور می‌دانند. شهرکی با خانه‌های چوبی، مسجد و درختان کاج بلند. این روستای چوبی توسط «مهندس حمید مجتهدی» ساخته شده است. نکته جالبی که درباره مسجد چوبی دهکده وجود دارد معماری حساب شده و مهندسی بی‌نظیر آن است، طوری که بنا را در برابر زلزله هشت ریشتری مقاوم ساخته‌. برای ساخت این دهکده از چوب درختانی مانند کاج، سپیدار، اشن، گلابی،‌ توت،‌ زبان گنجشک، گردو و گیلاس استفاده شده است.

برای سفر به شهر خاطره‌انگیز نیشابور به احتمال زیاد از سبزوار می‌گذرید و می‌توانید از جاهای دیدنی سبزوار هم در مسیر سفرتان دیدن کنید و در کنار این جذابیت‌ها خاطره بسازید.

جاذبه توریستی دهکده چوبی

جاذبه توریستی و تفریحی روستای بوژان

بوژان روستایی پلکانی با طبیعتی چشم‌نواز و آب‌و‌هوایی ییلاقی است و بسیاری از مردم  آن را ماسوله نیشابور می‌دانند. بازدید و عکاسی از روستای بوژان می‌تواند یکی از بهترین برنامه‌های شما برای گشت‌و‌گذار در اطراف شهر نیشابور باشد. در نزدیکی این روستا رودخانه‌ای هم‌نام با آن جریان دارد و این منطقه را به یکی از مکان های تفریحی نیشابور تبدیل کرده است. کوه‌های گودزرد، بوژان و سیاه‌خانی هم برای کوه‌پیمایی و تماشای روستا از ارتفاع، مناسب‌اند.

جاذبه توریستی و تفریحی روستای بوژان

آرامگاه عطار نیشابوری

علاوه‌بر خیام، آرامگاه عطار هم در نیشابور قرار دارد. قدمت آرامگاه عطار نیشابوری، یکی از عارفان و ادیبان شناخته شده ایرانی، به دوره تیموریان برمی‌گردد. بنای آرامگاه عطار یک بنای هشت ضلعی است که گنبد کاشی کاری شده بر بالای آن دیده می‌شود. بنا دارای چهار در ورودی است و در نمای بیرونی چهار غرفه کاشی کاری شده، تعبیه شده است. در میان بنا، آرمگاه عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع 3 متر وجود دارد.

در کنار مقبره عطار نیشابور، آرامگاه پرویز مشکاتیان نیز دیده می‌شود که این بخش را به یکی از مهم‌ترین دیدنی های نیشابور برای دوست‌داران موسیقی ایرانی تبدیل کرده است. آرامگاه عطار نیشابوری

باغ قدمگاه

باغ قدمگاه یکی از مکان‌های مقدسی است که در ۲۴ کیلومتری نیشابور کمی آنطرف تر از جاده نیشابور- مشهد قرار دارد. جایی سرسبز در دامنه های جنوبی کوه بینالود، سنگی سیاه با دو رد پا دارد. این ردپاها را به امام رضا نسبت می دهند. به همین دلیل هم نام این مکان مقدس را قدمگاه گذاشته اند. اکثر زائرانی که برای زیارت حرم امام رضا (ع) به سمت مشهد حرکت می کنند، از قدمگاه هم دیدن می کنند. باغی که در محوطه اطراف قدمگاه می‌بینید در دوران صفوی ساخته شده است.

فضای زیبای اطراف قدمگاه باعث شده، باغ قدمگاه علاوه بر جاذبه گردشگری، یک مکان تفریحی در نیشابور برای گردشگران داخلی  باشد. برای پیدا کردن یک اقامتگاه خوب در مشهد و اجاره خانه یا سوئیت در مشهد می توانید از اتاقک کمک بگیرید.

باغ قدمگاه

رشته کوه بینالود

بینالود معروف ترین کوه استان خراسان است که در بخش شمالی نیشابور قرار دارد. ارتفاع این کوه حدود 3211 متر است و بین نیشابور و مشهد جای گرفته است. با وجود این که آب و هوای نیشابور گرم و خشک است اما در دامنه های نیشابور و ارتفاعات آن خبری از گرما نیست. بارش قابل توجهی در ارتفاعات این کوه رخ می دهد که سبب سرسبزی آن می شود. اکثر جاذبه های گردشگری و دیدنی های نیشابور مثل غارهای مختلفی که در این مقاله به شما معرفی کردیم، در دل این کوه قرار دارند. کوه بینالود را به نام بام خراسان هم می شناسند.

رشته کوه بینالود

بیشتر بخوانید: برای دیدن بلندترین کوه‌ های ایران به کدام شهرها سفر کنیم؟

آسمان نمای خیام

در نزدیکی آرامگاه خیام، ساختمانی بزرگ و گنبدی مانند خواهید دید که گمان می کنید، مقبره شاعر یا نویسنده ای باشد. اما اینجا جایی است که تصویری متفاوت از آسمان و ستاره ها به شما نشان می دهد. آسمان نمای خیام که با نام افلاک نمای خیام هم مشهور شده، از سال ۷۷ تا به امروز در دست ساخت است اما متاسفانه عملیات ساخت آن هنوز هم به پایان نرسیده است!!

آسمان نمای خیام

آبشار گرینه

روستایی به اسم گرینه در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرقی نیشابور، آبشاری زیبا به همین نام را در دل خود دارد. روستا و آبشار گرینه تقریبا از دید گردشگران پنهان مانده و به همین دلیل هم طبیعی و بکر بودنش را حفظ کرده است. رودخانه اي پر آب، باغ های سرسبز و پر از درخت در کنار یک آبشار زیبا منطقه‌اي تماشایی در دو قدمی نیشابور ساخته است. آبشار گرینه یکی از بهترین دیدنی های نیشابور می‌باشد که می‌توان مقصد مناسبی برای سفر یک روزه باشد.

آبشار گرینه

بیشتر بخوانید: معروف‌ترین آبشارهای ایران | با طبیعت ایران آشنا شویم

غار سر نی

برای رسیدن به این غار باید راهی مسیر نیشابور-قوچان شوید. روستای درخت جوز که در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور قرار دارد، میزبان غار سر نی است و یکی از مکان های تفریحی نیشابور می‌باشد. در روستای درخت جوز طبیعتی بکر و دست نخورده در انتظار گردشگران است. یک درخت چنار کهنسال در این روستا وجود دارد که گفته می شود بیشتر از ۴۰۰ سال عمر کرده است!

غار سر نی که یک غار آبی است، به عنوان بزرگترین غار آبی خراسان شناخته می شود. حوضچه های آبی مختلفی در این غار وجود دارد که اجازه پیشروی در غار را نمی دهد. بنابراین فقط می‌توانید از بخش ابتدایی غار  سر نی بازدید کنید.

غار سر نی

بیشتر بخوانید: غار رودافشان، از مبدا تا مقصد

مقبره کمال الملک

کمال الملک جزو آن دسته از هنرمندان ایرانی است که همه دستان هنرمند و ذهن خلاقش را می شناسند. محمد غفاری، نقاش مشهور ایرانی که به نام کمال الملک لقب گرفته بود، در خاک نیشابور آرام گرفته است.

نزدیک بودن آرامگاه این هنرمند به آرامگاه عطار، جلوه‌ی خاصی از هنر معماری سنتی ایران را نشان می‌دهد. آرامگاه کمال الملک که توسط هوشنگ سیحون طراحی شده، به گونه ای تزئین شده که یادآور کاشان باشد. برای تزئین آرامگاه کمال الملک از کاشی معرق استفاده شده که یادآور معماری کاشان یعنی محل تولد کمال الملک است. این آرامگاه در سال 1342 و با حضور فرح پهلوی افتتاح شد و از آن زمان به یکی از مکان های تفریحی نیشابور تبدیل گردید.

مقبره کمال الملک

عمارت امین اسلامی

اگر به باغ ملی نیشابور سر می زنید بد نیست که به سمت مقابل خیابان هم بروید و سری به عمارت امین اسلامی بزنید. عمارت امین اسلامی، منزل شخصی یکی از خان های دوره پهلوی اول و دوم به نام امین اسلامی بوده است. معماری فوق العاده این خانه باعث شده که به یکی از دیدنی های نیشابور و یکی از آثار ملی ایران شناخته شود.

اطراف این عمارت را باغ بزرگی به مساحت 32 هزار مترمربع دربرگرفته که به باغ امین اسلامی مشهور است. این باغ از درختان متنوعی مثل کاج، شمشاد، توت و گردو پر شده که به شیوه‌ی زیبای باغ‌های ایرانی آرایش شده است. برای رسیدن به این پارک کافیست خودتان را به خیابان امام خمینی برسانید.

عمارت امین اسلامی

باغرود

باغرود مناسب ترین اسمی است که می توان برای این منطقه انتخاب کرد! ترکیب باغ + رود = جایی به نام باغرود که بهشتی سرسبز در نزدیکی نیشابور است.  باغرود منطقه ای سرسبز و ییلاقی خوش آب و هوا در ۱۲ کیلومتری شمال نیشابور است. باغرود یکی از محبوب ترین مکان های تفریحی نیشابور است و  آخر هفته ها باغرود پر می شود از کسانی که به طبیعت گردی علاقه‌مند هستند. امکان قایق سواری در رودخانه موجود در باغرود هم وجود دارد.

باغرود

آبشار بار

رشته کوه بینالود که در نزدیکی نیشابور قرار دارد، طبیعت بکر و نابی را برای نیشابور و شهرهای مختلفش به ارمغان آورده است. در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور، جایی بین دره های رشته کوه بینالود، شهری وجود دارد که بار نام گرفته است. در همین شهر هم آبشاری به نام بار وجود دارد که محوطه اطرافش را کوه ها و باغ های گردو پر کرده اند.

آبشار بار 300 متر طول دارد و در ادامه آن رودی به طول 20 کیلومتر شکل گرفته است. در این مسیر 20 کیلومتری چشمه های زیادی به این رودخانه می پیوندند و آن را پر آب تر از همیشه می کنند. از برکت وجود این رود و آبشار، شهر بار سرسبز، زنده و با طراوت است. گوشه و کنار این شهر پر از باغ های میوه است.

آبشار بار

قلعه لک لک آشیان

در نزدیکی نیشابور منطقه ای وجود دارد که بر اساس داستان ها و شنیده ها، قبلا درخت سرو پیر و بزرگی داشته است. این درخت محل زندگی لک لکی زیبا شده بود که در سرمای زمستان از این محدوده مهاجرت کرد. به همین دلیل هم مناطق نزدیک به این درخت را لک لک آشیان خطاب می کردند. اگر کمی در این منطقه گشت و گذار کنید، بقایای به جا مانده از یک قلعه قدیمی را خواهید دید.

اسم این قلعه را بر اساس اسم منطقه، قلعه لک لک آشیان گذاشته اند. گفته می شود که قدمت این قلعه به دوران قاجار برمی گردد. متاسفانه از این قلعه در مقابل باران و وقایع طبیعی دیگر محافظت خاصی نشده و به همین دلیل هم اثر زیادی از این جاذبه گردشگری نیشابور باقی نمانده است.

قلعه لک لک آشیان

آرامگاه بی بی شطیطه و زیارتگاه بانو پسنده

بی بی شطیطه یکی از زنان فاضل نیشابوری بوده که در حدود قرن های 2 و 3 هجری قمری زندگی می کرده است. گفته می شود که امام موسی کاظم عنایت خاصی به ایشان داشته است. خوبی های این بانو باعث شد که حالا امروز بعد از سالیان سال، هنوز هم آرامگاهش مورد توجه مردم باشد و به یکی از دیدنی های نیشابور تبدیل شود. آرامگاه بی بی شطیطه کوچک ولی باصفاست. مردم برای نیایش و نذر و نیاز به این آرامگاه مراجعه می کنند. در همین آرامگاه پیکر پاک بانو پسنده، یکی دیگر از زنان فاضل و پاکدامن نیشابوری نیز به خاک سپرده شده است.

آرامگاه بی بی شطیطه و زیارتگاه بانو پسنده

گنبدهای آجری شه میر

گنبد‌های آجری که از معروف ترین نماد‌های معماری ایران باستان هستند، در نیشابور هم دیده می شوند. دو گنبد آجری قدیمی و زیبا در فاصله 10 کیلومتری از نیشابور قرار دارند. این دو گنبد که مهرآباد و شادمهر نام دارند، در مسیری که منتهی به کاشمر می شود قرار گفته اند. به احتمال زیاد این دو گنبد مربوط به آرامگاه دو تن از افراد بزرگ دوره خودشان بوده اند. اما امروزه اثری از نام این افراد وجود ندارد. قدمت این دو گنبد به دوره سلجوقیان بر میگردد.

گنبدهای آجری شه میر

اجاره روزانه خانه مبله در نیشابور و راهنمای اجاره آپارتمان، سوئیت و بوم گردی برای اقامت

بهترین و ساده ترین راه را برای پیدا کردن یک اقامتگاه خوب در سفرتان انتخاب کنید. راه های قدیمی اجاره خانه و ویلا را فراموش کنید و یک راست سراغ اتاقک بیایید. برای پیدا کردن اقامتگاهتان کافیست شهر مقصد و تاریخ رفت و برگشت را در صفحه اول اتاقک وارد کنید. با یک کلیک انواع مختلف اقامتگاه ها برای شما نمایش داده می شود. هر سلیقه ای داشته باشید می توانید با کمک اتاقک به هدفتان برسید. مثلا اتاقک های اقتصادی بهترین گزینه برای کسانی است که به دنبال اجاره خانه با کمترین هزینه ها هستند. ویلاهای استخردار و اقامتگاه های بومگردی هم از اقامتگاه های محبوب اتاقک هستند که شاید در نبود اتاقک به این راحتی ها نمی توانستید آن ها را پیدا کنید. برای اجاره روزانه خانه مبله در نیشابور یا اجاره آپارتمان مبله، سوئیت ارزان و بوم گردی می‌توانید روی کمک اتاقک و میزبان هایش حساب باز کنید. اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.7/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. نیشابور از لحاظ سبزی و ادویه و محصولات گیاهی خیلی عالی هست
    نیشابور از لحاظ قیمت مواد اولیه بهترین هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *