شهرهاجاهای دیدنی

معرفی پارک جمشیدیه تهران | گشت‌وگذاری در باغ وحش سنگی پایتخت

اگر اهل پایتخت هستید و دنبال جایی برای گذران وقت و لذت بردن از طبیعتی زیبا می‌گردید، ما به شما پارک جمشیدیه را معرفی می‌کنیم. این پارک زیبا و تمام عیار، صفای ویژه‌ای به شمال تهران بخشیده است و از آن‌جور جاهایی است که یک دل نه صد دل عاشقش می‌شوید. در این پارک از درختان سربه‌فلک کشیده و فضای سرسبز گرفته تا زمین بازی کودکان و بزرگسالان، رستوران و تندیس‌های سنگی به شکل‌های مختلف یافت می‌شود. جذابیت‌های این مکان دلبر، به‌قدری زیاد و سرگرم‌کننده است که هر چه در آن بگردید، سیر نمی‌شوید و بارها و بارها قصد رفتن به این جاذبه سبز به سرتان می‌زند.

به‌همین دلیل در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک تصمیم گرفتیم تا در پارک جمشیدیه تهران، بساط پیک‌نیک را بگسترانیم و هنگام نوشیدن یک فنجای چای داغ به همه جای پارک سرک بکشیم. پس با ما همراه باشید.

پارک جمشیدیه کجاست؟

پارک جمشیدیه یکی از مهم‌ترین پارک‌های شمال پایتخت است. اگر بخواهیم در خصوص موقعیت جغرافیایی این پارک دقیق‌تر صحبت کنیم، باید بگوییم بوستان جمشیدیه، بخشی از اراضی باغ‌های دولو است که در ناحیه ۴ و منطقه ۱ شهرداری تهران، ۱۸ کیلومتری محله نیاوران در نزدیکی دارآباد، بین دیواره‌های صخره‌ای کوه کلکچال، خیابان جمشیدیه و جاده کلکچال قرار دارد.

به دلیل مجاورت پارک با دامنه رشته کوه‌های دماوند، آب‌وهوای آن در اغلب ماه‌های سال خنک یا بسیار سرد است و از اولین مکان‌های تهران است که با برف پوشیده می‌شود. برای این پارک، 4 درب ورودی تعبیه شده است که البته هر یک از این درب‌ها، خود به سمت منطقه‌ای خوش آب‌وهوا باز می‌شود و شما را به بهشتی دیگر سوق می‌دهد.

  • از شمال با کلکچال؛
  • از جنوب با باغ‌های دولو؛
  • از شرق با خیابان جمشیدیه؛
  • از غرب با جاده کلکچال.

لازم به ذکر است که این مجموعه ورودی‌های فرعی زیادی در قسمت‌های مختلف‌اش دارد، اما به‌عنوان ورودی اصلی پارک محسوب نمی‌شود.

تاریخچه پارک جمشیدیه تهران

تاریخچه پارک جمشیدیه تهران
این بوستان دارای دو بخش پارک جمشیدیه و پارک فردوسی است که هر دو از زیبایی‌های بصری فوق‌العاده‌ای برخوردارند – عکاس: مرتضی برجسته

شنیده‌اید می‌گویند فلانی سرد و گرم روزگار زیاد چشیده است. این حرف مصداق درستی از پارک جمشیدیه است. چراکه این بوستان خوش آب‌وهوا یادگاری از دوره قاجار است. گفته‌ها و شنیده‌ها حاکی از آن است که متعلق به فردی به نام جمشید دولو قاجار بوده است. علت نام‌گذاری پارک هم، قطعا برگرفته از نام مالک آن است.

با اهدای این اراضی از طرف جمشید دولو به فرح پهلوی، این منطقه رسما به‌عنوان بوستانی 10 هکتاری، طراحی و تاسیس شد. البته قرار بود که این‌جا خانه سالمندان احداث شود، اما بعدها و در سال 1356، توسط کامران دیبا نقاش، معمار و شهرساز مدرنی است، به‌عنوان پارک و جهت استفاده عمومی ساخته شد.  این معمار هنرمند، علاوه بر پارک جمشیدیه، بسیاری از پروژه‌های شهری از قبیل موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگ‌سرای نیاوران و فرهنگسرای دانشجو و پارک شفق را هم اجرا کرده است.

بوستان جمشیدیه از بدو تأسیس تاکنون، دو بار بازسازی شده است و در طی این بازسازی‌ها، ‌۱۶ هکتار به وسعت آن افزوده شد. قسمت جدید را به پاس شاعر گران‌قدر کشورمان بوستان سنگی فردوسی نامیده‌اند و از نظر زیبایی با بخش اولیه پارک در رقابت است و توانسته در نظر گردشگران جایگاه ویژه‌ای کسب کند.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

پوشش گیاهی و جانوری پارک جمشیدیه

پوشش گیاهی و جانوری پارک جمشیدیه
وجود پله‌ها و عبور از کفپوش‌های ناهموار سنگی، نمادی زیبا از جاده‌های جنگلی است – عکاس: دلیر سعیدی

در این پارک زیبا، درختانی چون نارون، چنار، سرو، بلوط، زبان گنجشک، افرای سیاه و درختان میوه چون بادام، سیب، زردآلو و گلابی قد علم کرده‌اند و سخاوتمندانه اکسیژن ناب تقدیم پایتخت‌نشینان می‌کنند. از دیگر شگفتی‌های پارک، شنیدن نوای خوش پرندگانی است که از لابه‌لای شاخ‌وبرگ درختان شنیده می‌شود. جالب این‌جاست که در پارک جمشیدیه، بیش از 60 گونه پرنده شناسایی شده است و حتی گشت‌وگذار در آن، فرصت مناسبی است تا با گونه‌های مختلف پرندگان آشنا شوید.

مکان‌های گردشگری نزدیک پارک جمشیدیه

مکان‌های گردشگری نزدیک پارک جمشیدیه
کاخ نیاوران در فاصله 3 کیلومتری از پارک جمشیدیه قرار گرفته است.

در اطراف بوستان جمشیدیه، مکان‌های گردشگری دیگری قرار گرفته است. پس شما می‌توانید در کنار گشت‌وگذار در این پارک از دیگر جاهای دیدنی تهران هم لذت ببرید.

  • پارک نیاوران؛
  • کاخ نیاوران؛
  • موزه ملت؛
  • بازار تجریش.

بخش‌ها و امکانات مختلف بوستان جمشیدیه

وقتی وارد پارک جمشیدیه می‌شوید، اولین چیزی که نظرتان را به خود جلب می‌کند، تلفیق زیبای درختان جاندار و مجسمه‌های سنگی بی‌جانی است که گویی روح طبیعت در آن‌ها دمیده شده و فضای پارک را زیباتر کرده‌اند. علاوه بر درختان و مجسمه‌ها، بوستان جمشیدیه، امکانات رفاهی و تفریحی متعددی نظیر آلاچیق‌ها، دریاچه، آبشار، کافه‌های گوناگون، آبنما، سرویس‌های بهداشتی، رستوران، فضای نگهداری پرندگان، منقل برای آتش افروختن، دستگاه اسپوتنیک (دستگاه غذای گربه)، نگارستان و آمفی تئاتر را هم در خود جای داده است. در ادامه شما را بیشتر با این امکانات آشنا می‌کنیم.

دریاچه پارک جمشیدیه

دریاچه پارک جمشیدیه
وجود دریاچه‌ای زیبا به‌همراه آب‌نماهای گوناگون، در وسط پارک طراوت دلپذیری به محیط بخشیده است – عکاس: محمد محمدی

در پارک جمشیدیه، دریاچه و آبشارهای متعددی وجود دارد و همین امر منجر به زیباتر شدن پارک و طراوت هوای آن شده است. وجود این آبشارها، شکل و شمایل پارک جمشیدیه را شبیه به باغ و بوستان‌های ایرانی کرده است و نیمکت‌های کنار آبشار هم فرصتی برای شما فراهم می‌کند تا از طبیعت زیبای پارک بیشتر لذت ببرید.

حضور ماهی‌ها، مرغابی‌ها و اردک‌ها بر روی دریاچه، این فضا را دلنشین‌تر کرده است و فضای بسیار جذابی را برای کودکان‌مان به‌وجود آورده است. این دریاچه در قسمت شمالی پارک و در نزدیکی رستوران جمشیدیه و نمازخانه‌ شمالی قرار دارد.

نگارستان و آمفی تئاتر پارک جمشیدیه

نگارستان و آمفی تئاتر پارک جمشیدیه
در این آمفی‌تئاتر برنامه‌هایی عالی به نمایش گذاشته می‌شود که دیدن آن‌ها را به شما توصیه می‌کنیم – عکاس: مرتضی برجسته

این‌ بخش مکانی برای اجرای تئاتر و کارهای فرهنگی در دل طبیعت است تا هنر دوستان بتوانند در کنار بهره‌گیری از طبیعت به فعالیت‌های فرهنگی هم بپردازند.

بوستان سنگی جمشیدیه

بوستان سنگی جمشیدیه
در لابه‌لای 600 پله، باغ وحش سنگی قرار گرفته است – عکاس: سعید سعیدی

یکی از جالب‌ترین بخش‌های پارک جمشیدیه موزه سنگی یا فردوسی پارک آن است. برای دسترسی به این موزه باید کفش آهنین به‌پا کنید و 600 پله را بالا بروید. بعد از طی کردن این پله‌ها با دنیایی از حیوانات و اشکال مختلف سنگی و گل‌کاری‌های بسیار زیبا مواجه می‌شوید. این مجسمه‌ها، حاصل تغییرات هنرمندانه‌ای است که بر روی تخته‌سنگ‌های موجود در خود پارک ایجاد شده‌ است تا اشکال مختلفی که دارای مفاهیم طبیعی، فرهنگی و عرفانی هستند را به تصویر بکشند. این مجسمه‌ها، توسط دکتر هوشمند وزیری، خالق غار موزه وزیری لواسان ساخته شده‌اند.

این بخش در قسمت انتهایی این بوستان و منتهی به کوه قرار گرفته است و اگر کمی سربچرخانید، چوپانانی را می‌بینید که گوسفندان خود را در دشتی کوچک، حوالی این بوستان به چرا آورده‌اند.

چشمه پارک جمشیدیه

چشمه پارک جمشیدیه
صدای جوشش چشمه و عبور آن از کنار شما زمانی که دارید به‌آرامی در پارک قدم می‌زنید، سمفونی بسیار زیبایی ایجاد می‌کند – عکاس: مجید جعفری

قرار گرفتن پارک جمشیدیه در دامنه کوه، مزایای بسیار زیادی برای این بوستان به‌ارمغان آورده است، اما یکی از مهم‌ترین‌شان، عبور چشمه‌ای معدنی و طبیعی از وسط پارک است. توصیه می‌کنم، کنار این چشمه بساط پیک‌نیک بگسترانید و محو این همه زیبایی شوید.

نمایشگاه‌های موقت

نمایشگاه‌های موقت
با وجود نمایشگاه‌های موقت می‌توانید لذت طبیعت‌گردی و خرید را با هم تجربه کنید.

بسیاری از نمایشگاه‌های موقت از جمله صنایع دستی و غذاهای سنتی شهرهای مختلف ایران در پارک جمشیدیه برگزار می‌شود. البته این نمایشگاه‌ها، زمان برگزاری مشخصی ندارند، پس اگر شانس با شما یار باشد، می‌توانید ضمن گشت‌وگذار در پارک از نمایشگاه‌های موقتی که در آن برگزار می‌شود هم دیدن کنید.

 گذرگاه‌های سنگی

 گذرگاه‌های سنگی
گذرگاه‌های پارک توسط درختان سرو و نارون احاطه شده است – عکاس: علی صدوقی

در سرتاسر پارک، گذرگاه‌های سنگ‌فرش شده برای عبور و مرور گردشگران دیده می‌شود. اطراف این مسیر سنگی، درختان سربه‌فلک کشیده، سایه‌بانی زیبا و جذاب برای گردشگران به‌وجود آورده‌اند و نمایی بسیار زیبا در چهار فصل سال خلق کرده‌اند.

پارکینگ پارک جمشیدیه

پارکینگ پارک جمشیدیه
پارکینگ این پارک ظرفیت ۲۵۰ خودرو را دارد و در فضایی روباز قرار گرفته است.

برای کسانی که با وسیله نقلیه شخصی به این پارک می‌آیند، جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص پیدا کردن جای پارک خودرو وجود ندارد. چراکه در انتهای خیابان فیضیه و در کنار بوستان، پارکینگ بزرگی احداث شده است و افراد می‌توانند با پرداخت هزینه، خودروی خود را در پارکینگ پارک کنند و با خیالی راحت از جای‌جای پارک دیدن کنند.

رستوران و کافی‌شاپ‌های جمشیدیه

رستوران و کافی‌شاپ‌های جمشیدیه
بوستان جمشیدیه دارای چندین رستوران مختلف با غذاهای متنوع ایرانی و محلی است – عکاس: بهراد موعودی

در بوستان جمشیدیه تهران ۴ رستوران و سفره‌خانه با فضاهای داخلی و روباز قرار گرفته‌اند. هر یک از این رستوران‌ها، متعلق به اقوام مختلف ایران است. گردشگران می‌توانند هر بار به گوشه‌ای از ایران سفر کنند و غذای محلی آن دیار را در یکی از این رستوران‌ها، نوش جان کرده‌اند.

رستوران کردستان جمشیدیه

برای دسترسی به رستوران کردستان باید به مرتفع‌ترین قسمت پارک جمشیدیه بروید و پله‌های بسیاری را برای رسیدن به آن طی کنید. غذا خوردن در این رستوران که توسط هم‌وطنان کردستانی اداره می‌شود، تصویر زیبایی از منظره این شهر بزرگ با انبوه ساختمان‌های گوناگون را برای ما به نمایش می‌گذارد.

آدرس رستوران کردستان جمشیدیه: انتهای خیابان فیضیه، جنب درب چهارم بوستان جمشیدیه

رستوران آذربایجان جمشیدیه

این رستوران که در نزدیکی درب ورودی واقع شده از شما با غذاهای ایرانی و غذاهای مخصوص آذربایجان پذیرایی می‌کند.

آدرس رستوران آذربایجان جمشیدیه: خیابان فیضیه، جنب درب سوم بوستان جمشیدیه

سفره خانه اقوام ترکمن

این سفرخانه که نمایی چون آلاچیق‌های ترکمن دارد، در ارتفاعات بوستان قرار گرفته است و در آن می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه ترکمنی مثل چکدرمه، بورک و مانتی‌های ترکمنی را امتحان کنید.

آدرس سفره خانه اقوام ترکمن: خیابان فیضیه، پارک جمشیدیه، درب چهارم

رستوران جمشیدیه

رستوران جمشیدیه از دیگر رستوران‌های پارک با منویی متنوع از غذاهای ایرانی است.

آدرس رستوران جمشیدیه: خیابان امیدوار، جنب درب چهارم بوستان جمشیدیه

تفریحاتی که در پارک جمشیدیه می‌توان انجام داد!

تفریحاتی که در پارک جمشیدیه می‌توان انجام داد
قرارگیری کوه، رودخانه و آبشار در فضایی جنگلی، مجموعه زیبایی را به وجود آورده است.

پارک جمشیدیه جایگاهی خوش برای افرادی است که به طبیعت علاقه‌مندند. در این پارک می‌توانید با خیالی آسوده دست در دست یار بر روی جاده‌ای سنگفرش شده قدم بزنید، ریه‌های‌تان را از هوای پاک پر کنید و چشمان‌تان را به روی طبیعتی زیبا باز کنید.

بساط پیک‌نیک را کنار دریاچه یا آبشارهای سنگی آن بگسترانید و از صدای آب، نوای پرندگان و هیاهوی بچه‌ها لذت ببرید. البته رستوران‌های متعددی در پارک جمشیدیه دایر شده‌اند و امکان رستوران‌گردی و خوردن غذاهای محلی خوشمزه را برای گردشگران فراهم کرده‌اند.

پارک جمشیدیه از معدود پارک‌هایی است که در تمام فصول سال، جلوه بسیار زیبایی از طبیعت را به رخ می‌کشد. از زمستان برفی‌اش گرفته که سرتاسر پارک را سفیدپوش می‌کند تا پاییز هزار رنگش، بهار شکوفه‌بارانش و تابستان‌هایی که تا چشم کار می‌کند سبزی و سرزندگی همه‌جا را فراگرفته است. برای ثبت این همه زیبایی، حتما دوربین عکاسی همراه داشته باشید.

اگر علاقه به کوهنوردی و صعود به ارتفاعات دارید، پارک جمشیدیه بهترین انتخاب است، زیرا این پارک در مسیر ارتفاعات کلکچال قرار گرفته است و حضور کوهنوردان فضای جذابی به پارک بخشیده است.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

چگونه به پارک جمشیدیه برویم؟

چگونه به پارک جمشیدیه برویم
برای دسترسی به پارک جمشیدیه، فقط کافی است، خود را به میدان تجریش برسانید – عکاس: متین

بوستان جمشیدیه واقع در منطقه یک شهر تهران است و در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار قرار گرفته است.

  • برای دسترسی به این پارک با اتوبوس، بهتر است با سرویس‌های خط تجریش- راه آهن به خیابان تجریش بروید و بعد از آن با اتوبوس‌های خط تجریش- جماران در ایستگاه مدرسه یادگار امام که در سر خیابان امیدوار قرار گرفته است، از اتوبوس پیاده شوید. سپس با تاکسی یا پیاده به بوستان جمشیدیه بروید.
  • برای دسترسی با مترو، باید از هر کجای تهران که هستید، سوار بر خط یک تجریش شوید. در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید و بعد از آن با اتوبوس‌های خط تجریش- جماران به خیابان امیدوار برسید.
  • برای استفاده از تاکسی هم باید خود را به میدان تجریش برسانید و از آن‌جا هم سوار بر تاکسی‌هایی شوید که از سمت میدان قدس به پارک جمشیدیه می‌روند.
  • اگر برای رفتن به پارک وسیله نقلیه شخصی دارید، باید از هر کجای تهران که هستید خود را به خیابان نیاوران برسانید و پس از آن وارد خیابان فیضیه شوید. پارکینگ ورودی پارک در در انتهای خیابان فیضیه، قرار دارد و شما می‌توانید با پرداخت هزینه ماشین خود را در آن‌جا پارک کنید.

نکاتی که هنگام گشت‌وگذار در پارک جمشیدیه باید رعایت کرد!

نکاتی که هنگام گشت‌وگذار در پارک جمشیدیه باید رعایت کرد
پارک جمشیدیه در ارتفاعات قرار گرفته است و پستی و بلندی بسیار زیادی دارد – عکاس: محمد محسنی

پارک جمشیدیه جایی است که دل‌تان می‌خواهد وجب به وجب آن را طی کنید و از جای‌جایش لذت ببرید. اما برای این‌که لذت گشت‌وگذارتان دوچندان شود، چه خوب است، نکات زیر را رعایت کنید.

  • پارک جمشیدیه در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و شیب زیادی دارد، پس مراقب زمین خوردن در مسیرهای ناهموار و هنگام بالا رفتن از پله‌ها باشید.
  • این پارک به‌دلیل داشتن زمین‌های ناهموار، برای افراد معلول، سالمند و کم‌توان توصیه نمی‌شود.
  • هنگام گشت‌وگذار در پارک، به طبیعت زیبای آن احترام بگذارید و از ریختن زباله، روشن کردن آتش و آسیب رساندن به درختان و گیاهان پارک خودداری کنید.
  • به این نکته توجه داشته باشید، آخر هفته‌ها پارک خیلی شلوغ است و ممکن است، مدت زمان زیادی در ترافیک پارکینگ بمانید. در چنین شرایطی بهتر است، ماشین خود را در اولین جای پارکی که پیدا کردید، پارک کنید.
  • هوای پارک جمشیدیه کوهستانی است، پس در زمان‌های سرد سال، حتما لباس گرم بپوشید.
  • اگر علاقه زیادی به رصد پرندگان دارید، حتما زمان مراجعه به پارک دوربین چشمی همراه داشته باشید. زیرا پرندگان لابه‌لای درختان، با چشم غیر مسلح به‌خوبی دیده نمی‌شوند.

سخن آخر

برای لذت بردن از تعطیلات آخر هفته و پناه بردن به دل طبیعت، پارک جمشیدیه بهترین گزینه است. این پارک بخش‌های مختلفی دارد و به‌نوعی تلفیقی از هنر و طبیعت است؛ پس دیدن آن برای ساکنین دیگر شهرهای ایران هم خالی از لطف نیست.

حال اگر شما اهل تهران نیستید و می‌خواهید از بوستان جمشیدیه و دیگر جاهای دیدنی پایتخت دیدن کنید، بهتر است سفری چند روزه به تهران داشته باشید. برای اقامت در این شهر بزرگ و شلوغ هم، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. چراکه سایت گردشگری اتاقک بهترین اقامتگاه‌ها را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در اختیارتان قرار می‌دهد. برای اجاره سوئیت، فقط کافی است، سری به سایت اتاقک زده و گزینه مورد نظرتان را به صورت آنلاین رزرو کنید.

سوالات متداول

پارک جمشیدیه کجاست؟

پارک جمشیدیه در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار واقع شده است.

در پارک جمشیدیه چه تفریحاتی می‌توان انجام داد؟

عکاسی، پیک نیک، رستوران‌گردی، پیاده‌روی، کوهنوردی و غیره

دیدنی‌های پارک جمشیدیه کدام است؟

بوستان فردوسی، آبشارها و دریاچه، مجسمه‌های سنگی، نمایشگاه‌ها

پارک جمشیدیه چند ورودی دارد؟

برای این پارک 10 هکتاری، 4 درب ورودی تعبیه شده است.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *