شهرهاتجربه سفر

همه چیز درباره متل قو | سفر به شهر قوها

متل قو یا سلمانشهر یکی از شهرهای توریستی است که در استان مازندران قرار دارد. مراکز تجاری و خرید محبوبیت این منطقه را بیشتر کرده‌اند و گردشگران می‌توانند هنگام سفر به متل قو در کنار استفاده از جاذبه‌های طبیعی وسایل مورد نیاز خود را به‌راحتی تهیه کنند. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم شما را با متل قو و جاهای دیدنی آن آشنا کنیم. 

متل قو کجاست؟

 متل قو یا سلمان شهر بخشی از شهرستان عباس‌آباد محسوب می‌شود که در فاصله ۸ کیلومتری شرق عباس‌آباد و ۵ کیلومتری غرب کلارآباد قرار دارد. این شهر، که به دلیل وجود یک متل به نام قو به این نام معروف شده است، یکی از شهرهای ساحلی دریای خزر است و به‌ خاطر داشتن ساحلی زیبا و منظره‌های طبیعی میزبان گردشگران بسیاری است.

شما هم می‌توانید با اجاره ویلا متل قو محل اقامت دلخواهتان را از اتاقک رزرو کنید و راهی این شهر جذاب شوید. متل قو از یک طرف به جنگل نزدیک است و از طرفی دیگر در حاشیه دریای خزر قرار دارد و ساحل آن مکان مناسبی برای استراحت و انجام تفریحات آبی است. 

مجموع تجاری- تفریحی متل قو در کنار دریا

تاریخچه متل قو

هنگامی که جمشید جوانشیر در سال 1338 اقدام به تاسیس یک متل در جنگل مخروبه کلارآباد می‌کرد، ابدا تصور نمی‌کرد که این متل چه نقشی در سرنوشت منطقه ایفا خواهد کرد. او که از تماشای قوهای فراوان منطقه به وجد آمده بود، نام متل خود را متل قو گذاشت. در مدت زمان کمی مناسب بودن هزینه اقامت در متل قو برای قشر متوسط آن را شناخته شده و پرطرفدار ساخت.

به دلیل محبوبیت فراوان این متل و تردد زیاد مسافران، کم‌کم شهری با نام “ساقی کلایه” در اطراف آن برپا شد. شهر ساقی کلایه از حدود سال 1340 با شهرک‌سازی‌ها بزرگتر شد و نام آن پس از پیروزی انقلاب به “سلمان شهر” تغییر کرد. امروزه این شهر از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری استان مازندران است و مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

اقتصاد متل قو

 متل قو یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان مازندران و حتی شمال کشور به شمار می‌آید. به خصوص افرادی که عاشق خرید کردن در سفر هستند، معمولا از متل قو بازدید می‌کنند، بنابراین طبیعی است که اقتصاد متل قو بر گردشگری متکی باشد. برج‌ها و ساختمان‌های تجاری، خدمات حمل و نقل، اقامت و تغذیه، تفریحات آبی و هیجانی، تورهای گردشگری، فروش صنایع دستی و سوغاتی از فعالیت‌هایی هستند که مردم متل قو به آن مشغول‌اند. در روستاهای اطراف این شهر نیز، افراد زیادی به کشاورزی و دامداری می‌پردازند.

آب و هوای متل قو

متل قو یک شهر ساحلی بوده و به همین دلیل آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. این شهر در فصل تابستان گرم می‌شود و میزان رطوبت آن به حداکثر خود می‌رسد، به طوری که حتی بوی دریا را در این فصل می‌توانید حس کنید. در فصل پاییز هوای متل قو معمولا سرد، مرطوب و پرباران است، بنابراین اگر در این فصل قصد سفر به متل قو را داشتید، حتما از قبل شرایط آب و هوایی ان را چک کنید تا در معرض بارش‌های سیل آسا قرار نگیرید. زمستان‌های این شهر سرد و مرطوب بوده و به ندرت با بارش برف همراه است. فروردین متل قو هنوز کمی سرد است و حال و هوای زمستانی دارد، اما با رسیدن اردیبهشت به معتدل‌ترین هوای خود رسیده و کم کم گرم می‌شود.

بهترین زمان سفر به متل قو

طبیعت زیبای این شهر در هر زمانی طرفداران خود را دارد و در هر فصلی علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند و این منطقه هیچگاه خالی از مسافر و گردشگر نیست. اما بهترین زمان برای سفر به متل قو از اوایل اردیبهشت ماه تا اوایل تابستان است؛ در این زمان شرایط آب و هوا دلپذیرتر است و به خصوص شکفتن شکوفه‌های بهارنارنج زیبایی این منطقه را دوچندان می‌سازد. البته شهریور نیز در متل قو هوا معتدل است.

لازم به ذکر است که در ماه‌های خرداد و تیر نیز جمعیت زیادی به این شهر سفر می‌کنند و از آب و هوای دلپذیر این شهر لذت می‌برند. می‌توان گفت که این شهر یکی از مقاصد پرطرفدار برای گذراندن تعطیلات تابستانی است. ناگفته نماند که پاییز هزاررنگ این منطقه هم طرفداران زیادی دارد و به راستی که طبعیت رنگارنگ و زیبایی پاییزی این منطقه منحصربه فرد است.

اجاره ویلا متل قو با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی متل قو یا سلمانشهر

افرادی که متل قو را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند، گزینه‌های زیادی برای تفریح در اختیار دارند. ساحل زیبا به همراه تفریحات آبی، جنگل‌های زیبا، غارهای آبی و طبیعت زیبا در کنار مراکز خرید لوکس و زیبا باعث شده که این منطقه برای هر سلیقه جذاب و وسوسه کننده باشد.

پروژه الماس قو خاورمیانه

نخستین تصویری که با شنیدن نام متل قو به ذهن بسیاری از ما می‌رسد، تصویر دو برج دوقلوی 25 طبقه است که با نام پروژه الماس قو خاورمیانه شناخته می‌شوند. این مجموعه امکاناتی چون مجتمع مسکونی قو، مجتمع تجاری الماس قو خاورمیانه، مجتمع ورزشی الماس، هتل 5 ستاره دولوکس الماس و … را در خود جای داده است و از مهم‌ترین جاهای دیدنی متل قو می‌باشد.

جنگل تیلا کنار

یکی از جذابیت‌های متل ‌قو، فاصله کوتاه بین دریا و جنگل است. به‌طوری که می‌توانید در فاصله چند ساعت هم سری به دریا بزنید و هم از جنگل دیدن کنید. جنگل تیلاکنار که در دامنه رشته کوه البرز و در نواحی جنوبی شهر سلمان شهر واقع شده، طبیعتی بسیار زیبا و سرسبز را ایجاد کرده است. به‌‌ لطف وجود درختان انبوه جنگل و جریان آب رودخانه، هوای این منطقه بسیار مطبوع و دلنشین است و برای گردش و پیک‌نیک بسیار مناسب است.

دره دو هزار و سه هزار

دره‌های معروف دو هزار و سه هزار در جنوب شهر تنکابن و موازی هم واقع شده‌اند. روستاهای زیبایی مانند «اشتوج»، «امام‌ زاده قاسم»، «اشکورمحله»، «لیر سر» و «خانیان» در این مسیر واقع شده‌اند، با گشت‌وگذار در این منطقه می‌توانید از طبیعت زیبای آن نهایت لذت را ببرید.

ساحل متل قو و تفریحات آبی

از دیگر تفریح های پرهیجان در متل قو تفریح‌های پلاژ ساحلی متل قو مانند والیبال و فوتبال ساحلی، شنا، قایق‌سواری، پاراسل، جت اسکی و… است. ساحل ماسه‌ای مجاور متل قو نیز از جمله سواحل زیبا و مکانی مناسب برای گردش است.

روستای اسبچین از جاذبه های دیدنی متل قو

روستای اسبچین از توابع سلمان‌شهر است و طبیعت بی‌نظیری دارد. نام این روستا از دیواره‌های سنگی کوه البرز گرفته شده که سفید‌رنگ است و از فاصله دور تصویر خیره‌کننده‌ای دارد. رودخانه‌ای به همین نام در این روستا جریان دارد که از چشمه گوشیر سرچشمه می‌گیرد و طراوت بیشتری به این منطقه می‌بخشد. در فصل‌های مختلف عمق آب این رودخانه تغییر می‌کند و در زمان‌هایی که عمق آن زیاد است قسمت‌هایی را برای قایق‌سواری تجهیز می‌کنند.

غار دانیال سلمانشهر

غار دانیال در روستای دانیال، یکی از توابع متل قو که در حدود پنج کیلومتر با این شهر فاصله دارد، قرار گرفته است. این غار یکی از غارهای آبی و رودخانه‌ای است که از عمر آن هزاران سال می‌گذرد. آب داخل این غار از چشمه‌های جوشانی که در قسمت‌های مختلف آن قرار دارند سرچشمه می‌گیرد و به دلیل اینکه املاح کمی دارد قابل آشامیدن است. داخل این غار یک تالار اصلی به طول دو کیلومتر و عرض یک‌و‌نیم متر قرار دارد که به‌واسطه وجود قندیل‌ها و سنگ‌های صیقلی نمای زیبایی را به وجود آورده است و حیواناتی مانند خفاش، خرچنگ و قورباغه در آن زندگی می‌کنند.

اگر به متل قو سفر کنید با جاذبه های گردشگری نمک آبرود چند کیلومتر بیشتر فاصله ندارید و می‌توانید انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای برای گردش داشته باشید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نمای داخل غار دانیال در سلمانشهر

ساحل خزر

متل قو یکی از محبوب‌ترین شهرهای استان مازندران است و ساحل بی‌نظیری دارد که شما می‌توانید در آن تصویر زیبای موج‌ها و نور خورشید را هنگام غروب آفتاب تماشا کنید. پلاژهای تفریحی در این ساحل امکان انجام تفریحات و ورزش‌های آبی را به وجود آورده‌اند. برج‌های دوقلوی ساحلی که ساختاری مدرن دارند جلوه‌ای خاص به این منطقه بخشیده‌اند و در لحظه ورود به شهر خودنمایی می‌کنند. در این برج‌ها هتل، مراکز خرید و سالن‌های ورزشی متنوعی ساخته شده که مورد استقبال بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته‌اند.

ساحل دریای خزر، تعداد زیادی ماشین لب دریا پارک کرده اند و تعدادی قایق و جت کسی درون آب قرار دارد.

پلاژهای زیبای متل قو یا سلمانشهر

یکی از دلایل سفر مردم به متل قو، سواحل زیبا و پلاژهای ساحلی این شهر است. متل قو دارای لوکس‌ترین و بهترین تفریحات آبی در شمال ایران است. همانطور که پیش‌تر معرفی شد، ساحل‌های متل قو بسیار زیاد هستند و از شرقی‌ترین آن‌ها، یعنی مجتمع آموزشی رفاهی سازمان بنادر و دریانوردی شروع شده و با گذر از ساحل امیردشت، مجموعه تفریحی آبادیس، ساحل البرز، پلاژ ساحلی سی سرا، ساحل شرقی سلمان شهر، ساحل متل قو و ساحل خزر به ساحل اسبچین در غربی‌ترین نقطه سلمانشهر به پایان می‌رسد. در تمام پلاژها و سواحل متل قو یا سلمانشهر، امکانات و خدمات بی نظیری ارائه می شود. ساحل متل قو و نزدیک به برج‌های عظیم‌زاده معروف‌ترین پلاژ ساحلی شهر است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی متل قو را مطالعه کنید.

مراکز خرید متل قو یا سلمانشهر

یکی از تفریحات گردشگران در متل قو، خرید است. مراکز خرید متل قو بسیار متنوع هستند و در بسیاری از آنها خدمات رفاهی مانند پارکینگ و رستوران نیز وجود دارد که گردشگران در زمان خرید خیالشان راحت باشد.

تقریباً در بحبوبه مرور تمام شهرهای شمال، نیم‌نگاهی به بازارهایشان داشته‌ایم، هرچند نگاهمان بیشتر به بازارچه‌های محلی متمرکز بوده است، با این حال مراکز خرید یکی از بزرگ‌ترین داشته‌های هر شهر است. محصولات مراکز خرید متل قو نیز بسیار متنوع است و از برندها و مارک‌های معتبر داخلی و خارجی می‌توانید در آنها خرید داشته باشید.

صنایع دستی و سوغات متل قو

پس از گشت و گذار در متل قوی زیبا و لذت بردن از طبیعت آن جا، نوبت به خرید سوغاتی و خوراکی های لذیذ شمالی است. در این شهر می توانید تمام سوغاتی های معروف مازندارن مانند شیرینی های محلی، ترشی، لواشک، زیتون، چای، برنج و … را خریداری نمایید. اما معروف ترین سوغاتی های متل قو کوکی های کشمشی و گردویی لذیذ است، که نباید آنها را از دست بدهید.

حصیربافی، لاک تراشی، سفال و سفالگری، نمدمالی، موج‌بافی، جاروبافی، گلیم بافی از جمله صنایع دستی متل قو محسوب می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی متل قو را مطالعه کنید.

غذاهای محلی متل قو

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به متل قو، حتما چند وعده غذایی خود را در رستوران‌های این شهر میل کنید، چرا که بهترین و باکیفیت‌ترین رستوران‌ها با خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شمال، آماده پذیرایی از شما هستند. البته غذاهای غیر محلی و فرنگی هم در منوی این رستوران‌ها موجود هستند، اما خوردن غذاهای محلی شهری که به آن سفر می‌کنید، لذت سفرتان را چند برابر خواهد کرد. از جمله غذاهای محلی متل قو که باید حتما آن‌ها را امتحان کنید به این صورت هستند:

  • آغوز مسما
  • ماهی شکم پر
  • فسنجون
  • خورشت آلو
  • خورشت ناردون
  • ترش سماق

رستوران های متل قو

زمانی که قصد سفر به یک شهر را داریم یکی از دغدغه‌های ما پیداکردن رستوران خوب است، در این بخش از مقاله تعدادی از رستوران‌های معروف متل قو را همراه با آدرس به شما معرفی می‌کنیم.

رستوران شاندیز متل قو

در رستوران شاندیز می‌توانید انواع غذاهای ایرانی، مانند انواع کباب و انواع خوراک مثل ماهیچه و گردن را با کیفیت مناسب سفارش دهید.

آدرس: متل قو، بعد از برج‌های عظیم زاده، پلاژ مرکزی، مجتمع مهدی سنتر، طبقه چهار

رستوران ارکیده متل قو

 رستوران ارکیده متل قو در یک فضای بسیار زیبا در کنار دریای خزر قرار گرفته. در منوی این رستوران علاوه‌بر غذاهای ایرانی، غذاهای خوشمزه محلی استان مازندران، مثل ماهی سفید، ماهی ترش، مرغ ترش، خورشت فسنجان، میرزاقاسمی و باقلاقاتوق را به چشم می‌خورد. علاوه‌براین رستوران ارکیده متل قو کافی‌شاپ نیز دارد.

آدرس: متل قو، بعد از برج‌های عظیم‌زاده

رستوران فرزین متل قو

رستوران فرزین متل قو در سالهای گذشته برنده چهار تندیس زرین به عنوان رستوران محبوب کشور شده است و به عنوان یکی از بهترین رستوران‌های متل قو شناخته می‌شود. منوی آن شامل سه بخش غذای ایرانی، ایتالیایی و کافه است.

آدرس: متل قو، خیابان امام، روبروی آتش‌نشانی

اکبرجوجه متل قو

در منوی رستوران‌های اکبرجوجه فقط یک غذا دیده می‌شود و آن هم جوجه سرخ شده همراه با سس انار و برنج است. اما در منوی این شعبه غذاهای دیگر مثل  مرغ شکم‌پر  و ماهی سرخ‌شده هم دیده می شود که در صورت تمایل می‌توانید این غذاها را نیز سفارش دهید.

آدرس: متل قو، بلوار امام رضا، روبروی شمس‌آباد

برگر بار متل قو

جالب است بدانید مدیر برگربار احمدرضا عابدزاده است که بیشتر اوقات با روی باز از مشتریان استقبال می‌کند منوی این رستوران، همانطور که از نامش پیداست فست‌فود است.

آدرس: متل قو، کلارآباد، روبروی سی‌سرا

مسیر دسترسی به متل قو

در صورتی که شما هم قصد سفر به متل قو را دارید خوب است که بدانید امکان دسترسی به متل قو از طریق جاده چالوس، جاده هراز و اتوبان قزوین – رشت وجود دارد، و شما می‌توانید از مسیر انتخابی خود سفر کنید.

در صورتی که جاده چالوس را برای سفر انتخاب کرده‌اید، کافی است ابتدا به سمت چالوس و سپس به سمت متل قو بروید، اگر از اتوبان قزوین – رشت حرکت کنید ابتدا به رشت، لاهیجان، رامسر و در نهایت متل قو خواهید رسید. و اگر انتخاب شما جاده هراز است از جاده هراز به سمت محمودآباد و سپس به سوی چالوس بروید و از آنجا به متل قو می رسید.

اقامت در متل قو

همان طور که گفته شد متل قو یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در کشور است. هرچند بسیاری از مسافرین در مورد هزینه اقامت در متل قو تردید دارند و گمان می‌برند که اقامت در متل قو بسیار پرهزینه است. البته این باور نادرست است اگرچه مجموعه‌های اقامتی لوکس در متل قو کم نیستند، اما به دلیل تقاضا و تعداد زیاد مسافرین انواع اقامتگاه‌ها در رده‌های مختلف قیمتی در این محدوده ساخته شده است.

اگر در سایت‌های معتبر آنلاین رزرو ویلا مانند اتاقک جستجو کنید، خواهید دید که تعداد زیادی ویلا و اقامتگاه برای هر رده درآمدی، در این شهر وجود دارد. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که نگران هزینه اقامت در متل قو باشید، کافیست پیش از سفر برای اجاره ویلا شمال یا گزینه مورد نظر خود اقدام کنید تا با خیال آسوده سفر بروید و بیشترین استفاده را از جاذبه های گردشگری متل قو ببرید.

اجاره ویلا ساحلی متل قو  |  اجاره کلبه جنگلی متل قو  |  اجاره ویلا استخردار و لوکس متل قو

 

نکاتی که در سفر به متل قو لازم است بدانید

در اینکه سفر به متل قو تجربه‌های بسیار شیرینی برای شما رقم خواهد زد شکی نیست، اما ممکن است در صورت سفر در ایام تعطیل به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت، کمی آزرده خاطر شوید. ترافیک‌های سنگین و گذراندن مدت طولانی در آن یکی از موارد آزاردهنده سفر به متل قو در ایام تعطیل است. یکی دیگر از موارد آزاردهنده سفر به این شهر زیبا، گران فروشی بسیاری از فروشندگان یا گرفتن مبالغ زیاد برای خدمات اندک است که شاید با آن مواجه شوید. این موارد مشکلاتی هستند که خود به خود حل نشده و نیازمند رسیدگی مسئولین هستند تا مسافران بتوانند بدون دغدغه از سفر به این شهر زیبا لذت ببرند.

سوالات متداول درباره متل قو

متل قو کجاست؟

 متل قو در ۸ کیلومتری شرق عباس‌آباد و ۵ کیلومتری غرب کلارآباد قرار دارد.

بهترین زمان سفر به متل قو کی است؟

فصل بهار- شهریور ماه در تابستان

معروف‌ترین جاهای دیدنی متل قو کجاست؟ 

پروژه الماس قو خاورمیانه (برج های عظیم زاده)، جنگل تیلا کنار، غار دانیال

معروف‌ترین رستوران‌های متل قو کدامند؟ 

رستوران شاندیز متل قو، رستوران ارکیده متل قو، برگر بار متل قو با مدیریت احمدرضا عابدزاده

چطور به متل قو برویم؟ 

در صورتی که جاده چالوس را برای سفر انتخاب کرده‌اید، کافی است ابتدا به سمت چالوس و سپس به سمت متل قو بروید، اگر از اتوبان قزوین – رشت حرکت کنید ابتدا به رشت، لاهیجان، رامسر و در نهایت متل قو خواهید رسید. و اگر انتخاب شما جاده هراز است از جاده هراز به سمت محمودآباد و سپس به سوی چالوس بروید و از آنجا به متل قو بروید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.6/5 - (72 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متل قو واقعا ساحل تمیزی داره آٰامش خاصی داره و کلا شهرش به آدم آرامش میده
    من که رفتم احساس کردم وارد یه شهر اروپایی شدم.
    امیدوارم همونجوری مونده باشه.
    ما خیابون دریاگوشه اقامت کردیم
    و جنگل تیلاکنار هم رفتیم.
    غار دانیال
    حتما بچرخید داخل شهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *