جاهای دیدنی

صنایع دستی و سوغات نمک آبرود | شهرک تفریحی شمال کشور

صنایع دستی نمک‌آبرود

تا اسم نمک‌آبرود به میان می‌آید به یاد تفریحات هیجان‌انگیز در دلِ جنگل‌های شمال می‌افتیم. لذت تله‌کابین و سورتمه سواری در میان درختان انبوه و عبور از پل معلق چوبی این شهرک تفریحی را محبوب گردشگران کرده است. این تفرجگاه توریستی، طبیعت سرسبز مازندران را به تفریحات هیجان‌انگیز پیوند زده است تا نهایت لذت را برای گردشگران به ارمغان آورد. علاوه بر این صنایع دستی نمک‌آبرود و سوغات آن نیز طرفداران بسیاری دارند، چراکه مسافران هنگام بازگشت به خانه خاطرات سفر را با نگاه به این یادگاری‌ها به یاد می‌آورند و دوباره غرق در لذت می‌شوند. همچنین برای عزیزانشان هدایایی از این دیار سرسبز می‌برند تا به این وسیله بگویند که به یادشان بوده‌اند. اگر قصد سفر به شهرک هیجان‌انگیز شمال کشور و اجاره سوئیت و ویلا در آن را دارید؛ در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی نمک آبرود بپرداریم .و صنایع‌ دستی و سوغاتی‌های آن را با هم مرور کنیم.

برای آشنایی بیشتر مقاله نمک آبرود کجاست؟ را مطالعه کنید.

چادرشب؛ لاون خوشرنگ مازندران

دار و دوک برای چادرشب بافی و یک زن در حال بافتن

چادرشب یکی از مشهورترین صنایع دستی نمک‌آبرود و شهرهای اطراف آن است. قدمت این هنر در مازندران به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد و اغلب توسط زنان محلی انجام می‌شود. چادرشب‌ها توسط نخ‌های ابریشمی یا کامواهای رنگی بافته می‌شوند و در اندازه‌های دو در دو هستند. نقش و نگار این چادرشب‌ها شامل نقوش چهارخانه، مشبک، گیاهی، حیوانی و دیگر نقوش هندسی است. چادرشب در زبان محلی مازندران، لاون نام دارد و دستگاه چادرشب‌بافی نیز با نام پاچال شناخته می‌شود.

حصیر؛ بافته‌ای از جنس طبیعت شمال

دیواری پر از صنایع دستی حصیری که آویزان شده اند

حصیربافی یکی از هنرهای رایج و خانگی در شمال کشور است. زنان و مردان پرتلاش این خطه از قدیم‌الایام تا به حال برای پرکردن اوقات فراغت و تامین مخارج زندگی به این هنر اشتغال داشتند. این صنایع دستی نمک‌آبرود شامل سبد، کلاه، زنبیل و ظرف میوه می‌شود که در بازارهای سنتی و کنار جاده به فروش می‌رسند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

بافته‌های پشمی؛ بافته‌هایی به رنگارنگیِ پاییز

بافته‌های پشمی صنایع دستی نمک آبرود

زنان خوش ذوق مازندران و شهرک زیبای نمک‌آبرود بافته‌های پشمی بی‌نظیری تولید می‌کنند که در فصل زمستان می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این بافته‌ها شامل کلاه پشمی، بالاپوش و جوراب‌های رنگارنگی هستند که طرح‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی دارند. مطمئن باشید که جوراب‌های پشمی و زیبای مازندرانی را در هیچ کجای دیگر دنیا پیدا نخواهید کرد. چراکه زنان روستایی این جوراب‌ها را بدون هیچ درزی و با ۹ میل بافتنی، می‌بافند!

اجاره ویلا در نمک آبرود با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاجیم و گلیم؛ هنر دستِ زنان محلی

گلیم چهارخانه که در هر خانه نقش های رنگارنگ وجود دارد

جاجیم یکی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین صنایع دستی نمک‌آبرود و شهرهای اطراف آن به شمار می‌رود. این بافته‌ از جنس پشم است و شباهت زیادی به گلیم دارد. با این تفاوت که در جاجیم‌بافی، بافته‌ها در ۴ تخته بافته شده و سپس به یکدیگر دوخته می‌شوند. در این هنر از دستگاهی با نام دار استفاده می‌شود که آن را به صورت افقی روی زمین قرار می‌دهند. یکی دیگر از سوغاتی‌های نمک‌آبرود، گلیم است. گلیم مازندران جایگاه ویژه‌ای در این استان دارد و زنان روستایی بخشی از درآمد خانواده را از طریق این هنر تامین می‌کنند. مادران مازندرانی گلیم‌بافی را به دختران خود یاد می‌دهند و به این ترتیب این هنر نسل به نسل انتقال پیدا می‌کند. این دست‌بافته‌های زیبا را می‌توانید از بازارهای محلی نمک‌آبرود و اطراف آن خریداری کنید و بخشی از خانه‌تان را به شکلی سنتی درآورید.

صنایع چوبی؛ هنری از دلِ درختان انبوه شمال

میوه خوری چوبی لاک تراشی شده

چوب همیشه محصولی پرکاربرد در زندگی مازندرانی‌ها بوده است. در شهرک تفریحی نمک‌آبرود نیز به‌واسطه وجود جنگل‌های انبوه، صنایع دستی چوبی رونق بسیاری دارد. ظروف لاک تراشی‌ شده، تابلوهای معرق و منبت‌کاری‌های زیبا محصول چوب و ریشه‌ی درختانی است که برکت و نعمت شمال ایران محسوب می‌شوند.

سفال؛ هنر دمیدن روح در گِل

کوزه ها، لیوانها و گلدانهای سفالی

یکی دیگر از هنرهای اصیل و تاریخی نمک‌آبرود و شهرهای اطراف آن، سفالگری است. سفال‌های ساده و لعابکاری‌شده همواره موردتوجه گردشگران بوده‌اند و اهالی شمال این ظروف زیبا را در بازارهای هفتگی به فروش می‌رسانند. سفالگری در مازندران قدمت طولانی دارد و به گفته مورخان عمر سفالینه‌های کشف‌شده از غارها و تپه‌های تاریخی مازندران به هفت هزار سال می‌رسد!

خوراکی‌های نمک‌آبرود

از هرچه بگذریم، از خوراکی‌های خوشمزه شمالی نمی‌توان گذشت. عطر غذاهای محلی، بوی سبزیجات معطر، انواع ترشیجات، مرباهای سنتی، تخم‌مرغ محلی، ماهی‌ها، چای، مرکبات و شیرینی‌های محلی هویت شهرهای شمالی را تشکیل می‌دهند. بازارهای سنتی و هفتگی نیز محل فروش این محصولات سنتی هستند و زنان و مردان محلی دست‌رنجشان را در این بازارها به فروش می‌رسانند. در مراکز خرید نمک‌آبرود نیز همانند دیگر بازارهای سنتی کلی خوراکی خوشمزه پیدا می‌شود که در کنار تفریحات هیجان‌انگیز می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. در ادامه چند خوراکی معروف نمک‌آبرود و شهرهای اطراف آن را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید

آغوزنون و قماق

شیرینی محلی آغوزنون و قماق در یک بشقاب

آغوزنون و قماق نوعی شیرینی محلی شمالی هستند که در نمک‌آبرود نیز پخته می‌شوند. زنان هنرمند این دیار در مناسبت‌های مختلف به خصوص شب یلدا، آغوزنون را با ترکیب کنجد و گردو و… می‌پزند و در کنار خانواده به جشن و پایکوبی می‌پردازند. قماق نیز نوعی کلوچه محلی است که از ترکیب آرد گندم، گردو و سبزیجات معطر و خوش‌طعم تهیه می‌شود.

عسل

عسل سوغات نمک آبرود

روستاهای اطراف نمک‌آبرود مرکز اصلی کلنی‌های زنبور عسل هستند. زنبورداران این خطه بهترین و مرغوب‌ترین عسل‌ها را تولید می‌کنند و در بازارهای محلی به فروش می‌رسانند. شما نیز می‌توانید در سفر به نمک‌آبرود عسل‌های صددرصد طبیعی را از محلیان خریداری کنید.

گردو

ظرف پر از گردو با پوست و بدون پوست

محصول باغات گردوی شمال نیز از دیگر سوغاتی‌های نمک‌آبرود و شهرهای اطراف آن هستند. این خشکبار مقوی را نیز می‌توانید از باغداران و اهالی روستاهای اطراف تهیه کنید. جالب است بدانید که حدود ۴ درصد از درختان جنگل‌های شمال، درختان تنومند گردو هستند و آب‌ و هوای این خطه برای به عمل آمدن این محصول خوشمزه ایده‌آل است.

برنج و شیرینی برنجک

شیرینی برنجک

در اطراف شهرک تفریحی نمک‌آبرود زمین‌های شالیزاری بسیاری وجود دارند که زنان و مردان روستایی برای به عمل آمدن این سوغاتی خوشمزه بسیار زحمت می‌کشند. هیچ واژه‌ای نمی‌تواند عطر و طعم این نوع برنج‌های ایرانی را وصف کند. فقط باید مقداری از آن را تهیه کنید و بپزید تا دور برنج‌های دیگر بازار را به کلی خط بکشید!

اهالی نمک‌آبرود و شهرهای اطراف نوعی شیرینی نیز از برنج تهیه می‌کنند که به نام برنجک یا دونه بهار معروف است. این شیرینی خوشمزه را نیز می‌توانید از بازارهای محلی این منطقه خریداری کنید و طعم بی‌نظیر آن را بچشید. از دیگر شیرینی‌های خوشمزه و بسیار سبکی که زنان مازندرانی‌ با برنج درست می‌‌کنند، می‌توان به رشته برشته اشاره کرد.

نان ییلاقی و پشت‌زیک

نان ییلاقی یا کوهی، نانی محلی و خوشمزه‌ است که در مناطق کوهستانی مازندران مثل نمک‌آبرود پخته می‌شود. زنان محلی این نان را با استفاده از تنورهای چوبی و گلی می‌پزند و در آن از آرد، تخم‌مرغ و شیر استفاده می‌کنند. این نان‌ها در هنگام کار میان‌وعده‌ای مقوی به حساب می‌آیند و انرژی از دست‌رفته را بازمی‌گردانند. پشت‌زیک نیز یک نوع سوهان از نوع مازندرانی است که با کنجد و شکر تهیه می‌شود. نام این شیرینی محلی از نام پرنده‌ای به نام زیک که در شمال ایران زندگی می‌کند، گرفته شده است. بال و پر این پرنده شباهت زیادی به این شیرینی خوشمزه دارد! از دیگر خوراکی‌های نمک‌آبرود و روستاهای اطراف آن می‌توان به انواع خشکبار، محصولات کشاورزی، سبزیجات معطر، چای و ماهی اشاره کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *