جاهای دیدنی

همه چیز درباره دریاچه ارواح نوشهر | دریاچه ای غرق در وهم و سکوت

اگر در مرحله‌ای از زندگی‌تان هستید که قدم زدن کنار ساحل، پیاده‌روی در جنگل، کوه‌نوردی و … شما را هیجان‌زده نمی‌کند و دلتان می‌خواهد یک روز متفاوت را با چاشنی ترس بگذرانید، به دریاچه ارواح نوشهر بروید. بله درست خواندید، به دریاچه ارواح بروید و اجازه دهید ارواح نامرئی آنجا میزبان شما باشند.

دریاچه ارواح نوشهر با درختان شکسته‌ی ایستاده در آب، از لابه‌لای مه و شاخ و برگ انبوه جنگل، آن‌چنان منظره ترسناک و وهم‌آلودی را رقم زده است که پاهایتان هنگام نزدیک شدن به آن سست خواهد شد.
دریاچه‌ای با درختانی تیز و کشنده که سر از آب بیرون آورده‌اند، ابرهایی که مانند مردابی سپید رنگ روی آب می‌لغزند و آماده پایین کشیدنتان در آب هستند، صدای حیوانات ساکن در دریاچه و … تمام حواس شما را به خودشان جلب می‌کنند. ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید خورشید در حال غروب کردن است و حالا شما بازیگر فیلم ترسناک دریاچه ارواح نوشهر هستید! پس بدانید که داستان واقعی بازدید از این منطقه نه در بدو ورود، بلکه از زمان تاریکی هوا آغاز می‌شود.

دریاچه ارواح کجاست؟ کابوسی از جنس تاریکی و مرگ

دریاچه ارواح کجاست
دریاچه ارواح در 32 کیلومتری نوشهر قرار دارد.

دریاچه ارواح یکی از جاهای دیدنی نوشهر است. 32 کیلومتر که از نوشهر فاصله بگیرید و به سمت روستای صلاح‌الدین کیا حرکت کنید، به دریاچه ارواح می‌رسید. نام دیگر دریاچه ارواح دریاچه ممرز است، دلیل آن‌هم درختان ممرز و توسکایی است که اطراف دریاچه را پوشانده‌اند. شاید تصور کنید اگر به این دریاچه نمی‌گفتند دریاچه ارواح، دیگر ترسناک نبود ولی باید بگویم استثنائا در این یک مورد اشتباه کرده‌اید! با فرارسیدن شب، تابیدن نور مهتاب بر تن دریاچه و رقصیدن سایه درختان بر سطح آب، باور خواهید کرد که هرآن چه درباره دریاچه ارواح گفته‌اند، حقیقت دارد. درست همین زمان است که رفتن به نزدیکی آب ترسناک می‌شود و ترجیح می‌دهید در کنار دوستان و اطراف آتش باقی بمانید.

چرا به این دریاچه، دریاچه ارواح میگویند؟

دلیل اصلی نام‌گذاری این دریاچه، چیزی جز موقعیت جغرافیایی و طبیعت منطقه نیست و 3 دلیل زیر را می‌توان مهم‌ترین دلایل برای نام‌گذاری این دریاچه دانست:

  • صداهای دریاچه: این دریاچه تا سال‌ها ناشناخته بود و همین موضوع باعث شده دریاچه و محیط اطراف آن‌که بیشتر از 40 هکتار مساحت دارد، در سکوتی عمیق فرو برود. این سکوت با صدای زوزه حیوانات، پرندگان، شاخه‌های شکسته و تنه نیمه‌جان درختان تصویری رازآلود ساخته است.
  • وجود حیوانات مختلف: این دریاچه محل زندگی پرندگان مختلف، روباه، شغال، مار، قورباغه و… است. ترکیب صدای این جانوران با یکدیگر و به‌خصوص مکالمات آن‌ها، در تاریکی شب تا حدودی ترسناک است.
  • فضای همیشه مه‌آلود: مه یک رخداد طبیعی است که به‌تنهایی نه‌تنها ترسناک نیست؛ بلکه خیلی هم لذت‌بخش است؛ اما ازآنجایی‌که این دریاچه همیشه مه‌آلود است و با توجه به 2 مورد بالا، فضای مه‌آلود دریاچه باعث شده که این منطقه ترسناک به نظر برسد.

باید بگویم مواردی که در بالا ذکر شد همگی دلایلی علمی و منطقی هستند؛ بنابراین خیالتان راحت باشد که در این دریاچه روحی قصد شکار شما را ندارد. با این حال پیشنهاد می‌کنم اگر دوست دارید یک تجربه هیجان‌انگیز در زندگی داشته باشید یا کمی با دوستانتان شوخی کنید، باهم به دریاچه ارواح بروید!

بهترین زمان بازدید از دریاچه ارواح

بهترین زمان بازدید دریاچه ارواح
بهترین زمان بازدید از دریاچه ارواح بهار و تابستان است.

برای هرکسی بهترین زمان بازدید از یک منطقه متفاوت است. اگر می‌خواهید وقتی به دریاچه ارواح بروید، مه کمتری در فضا باشد و از سرسبزی طبیعت لذت ببرید، بهترین زمان بازدید 2 فصل تابستان و بهار است.

 اگر می‌خواهید محیط رازآلود دریاچه را بیشتر احساس کنید و مثل فیلم‌های ترسناک احتمال بارش باران هم وجود داشته باشد؛ پاییز زمان خوبی برای بازدید از دریاچه ارواح است. برای دسترسی بهتر به این دریاچه، می‌توانید با کمک اتاقک نسبت به اجاره ویلا در نوشهر اقدام کنید.

اجاره ویلا نوشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

تفریحات دریاچه ارواح که هیچ ترسی ندارند!

تفریحات دریاچه ارواح
جنگل نوردی، کمپینگ و عکاسی از تفریحات محبوب در دریاچه ارواح هستند – عکاس: رضا خردپور

دریاچه ارواح برای کسانی که در طول روز از آن دیدن می‌کنند، منظره‌ای کاملاً متفاوت با شب‌ها دارد. درست مثل فیلم‌ها که یک نفر از گروه، در طول شب صحنه‌های ترسناکی دیده و وقتی روز بعد به دوستانش می‌گوید، هیچ‌کس حرفش را باور نمی‌کند. تفریحات زیر، محبوب‌ترین تفریح‌ها در دریاچه ارواح هستند:

جنگل نوردی

فضای همیشه مه‌آلود اطراف جنگل، درختان توسکا و ممرز، طبیعت سحرآمیز دریاچه و … فرصتی طلایی برای جنگل نوردی در دریاچه ارواح را به وجود آورده‌اند. جنگل نوردی در اطراف این دریاچه با بقیه تجربه‌های مشابهش فرق دارد. اینجا ذهن شما به خاطر نام دریاچه، کنجکاو و مشکوک است. مدام منتظرید جانوری عجیب یا صدایی ترسناک شما را مجبور به دویدن کند؛ البته همین‌جا بگویم این‌ها همش زاده ذهن شما است و هیچ خطری در این دریاچه شما را تهدید نمی‌کند.

کمپینگ

دریاچه ارواح ۷۰۰ متر طول و ۳۰۰ متر عرض دارد و به همین خاطر برای شنا و یا قایق‌سواری مناسب نیست. در عوض می‌توانید از منظره‌ی بی‌نظیر این منطقه و بکر بودن جنگل‌های اطراف آن که در فهرست میراث ملی طبیعی هم ثبت شده‌اند لذت ببرید. اگر تجهیزات کمپینگ دارید، از این فرصت استفاده کنید و یک شب در کنار دریاچه کمپ کنید.

عکاسی

عکاسی در این دریاچه یک تفریح جذاب است؛ چون شاید مثل فیلم‌ها و سریال‌ها وقتی از دریاچه برگشتید و داشتید عکس‌ها یا فیلم‌ها را دوباره نگاه می‌کردید، متوجه چیزی عجیب و غیرعادی شدید!

در سفر به دریاچه ارواح، با طلوع آفتاب تمام سایه‌ها و درختان خوفناک شب قبل جایشان را به منظره‌ای شبیه به تراژدی بعد از جنگ می‌دهند. درختانی که شکسته، نیمه‌جان یا سبز و استوار در میان آب خودنمایی می‌کنند با پس‌زمینه‌ای از جنگل و آسمان آبی، حالا به سوژه‌ای بی‌نظیر برای عکاسی تبدیل شده‌اند. به همین خاطر یکی از تفریحات محبوب گردشگران در این دریاچه ثبت عکس‌های متفاوت است.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه ارواح

در نزدیکی دریاچه ارواح، جاذبه‌های گردشگری و طبیعی دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سی سنگان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی مازندران است. این پارک جنگلی در شمال غربی دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز قرار دارد و فاصله آن با دریاچه فقط 17 کیلومتر است. بعد از قدم زدن در پارک جنگلی می‌توانید خودتان را به دریا برسانید و در ساحل سیسنگان، از تفریحات ساحلی مثل قایق‌سواری، جت اسکی و … لذت ببرید. حتی اگر از اقامت در دریاچه ارواح می‌ترسید، می‌توانید بعد از بازدید، در این پارک جنگلی کمپ کنید.

دریاچه سد آبیدر

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه ارواح
دریاچه آبیدر از جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه ارواح

اگر از دریاچه ارواح، 13 کیلومتر به سمت شمال غرب حرکت کنید به دریاچه سد آبیدر میرسید. در اطراف این دریاچه امکانات رفاهی برای اقامت و پیک‌نیک مسافران در نظر گرفته شده است. این دریاچه فرصت خوبی است تا به بدن خسته شده از ترستان کمی استراحت دهید.

آبشار چلندر

جاهای دیدنی نزدیک دریاچه ارواح
آبشار چلندر در فاصله 30 کیلومتری از دریاچه ارواح قرار دارد

در 30 کیلومتری شمال غربی دریاچه ارواح، روستایی زیبا به نام چلندر قرار دارد. در نزدیکی این روستا می‌توانید از آبشار چلندر که خودش از جاهای دیدنی نوشهر است دیدن کنید. برای تماشای آبشار هم کافی است حدود 20 دقیقه از میان جنگل‌های زیبای اطراف روستا عبور کنید. اگر در فصل تابستان به این آبشار رفتید، آب‌تنی و شنا در حوضچه‌های آبشار را از دست ندهید.

مسیر دسترسی به دریاچه ارواح

مسیر دسترسی به دریاچه ارواح
مسیر دسترسی به دریاچه ارواح – عکاس: محمد حسین نوریان

برای رسیدن به دریاچه ارواح باید راهی استان مازندران و شهرستان نوشهر شوید. در کیلومتر ۱۲ جاده نوشهر و بعد از عبور از جاده ونوش، جاده فرعی روستای چلندر و صلاح الدین کلای سفلی قرار دارد که باید وارد آن شوید.

توجه کنید که مسیر دسترسی دریاچه به صورتی است که تنها خودروهای آفرود می‌توانند آن را بپیمایند. پس از عبور از روستاها به محیط‌بانی منطقه خواهید رسید و کارهای اداری موردنیاز شما برای ورود به منطقه انجام خواهد شد.
بعد از محیط‌بانی، جاده شمالی را باید تا ۱۰ کیلومتر و تا رسیدن به تابلو دشت و بند ممرز ادامه دهید. در انتهای جاده جنگلی پیش روی شما نیز، دریاچه ارواح قرار دارد. برای دسترسی بهتر به این دریاچه می توانید نسبت به اجاره ویلا شمال از سایت اتاقک اقدام کنید.

توصیه های ایمنی سفر به دریاچه ارواح

  • این دریاچه یک منطقه محافظت‌شده است و به همین خاطر هیچ‌گونه امکانات رفاهی ندارد.
  • برای اقامت در این دریاچه باید همه تجهیزات لازم برای کمپینگ را داشته باشید.
  • اگر قصد کمپ ندارید، حتماً در کوله خود آب‌معدنی، خوراکی، پاور بانک و … بگذارید.
  • مسیر دریاچه در فصل بارندگی گل‌آلود است و ممکن است آزاردهنده باشد. توصیه می‌کنم حتماً قبل از بازدید از دریاچه وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید.
  • اگر قصد دارید یک وعده غذا کنار دریاچه نوش جان کنید، پیشنهاد می‌کنم غذاهای گوشتی را فراموش کنید. ممکن است این غذاها توجه حیوانات وحشی را جلب کنند.
  • اگر بعد از یک روز بارانی به دریاچه رفتید بهتر است چکمه بپوشید. در روزهای غیر بارانی هم حتماً کفش مناسب بپوشید تا بتوانید مرزهای بیشتری از کنجکاویتان را در نوردید.

اقامت در دریاچه ارواح

بسیاری از افرادی که راهی دریاچه ممرز یا همان دریاچه ارواح می‌شوند، لوازم موردنیاز برای کمپینگ را همراه خود دارند، اما درصورتی‌که شب مانی در کنار دریاچه و ماندن در جنگل انتخاب شما نیست، می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید و نسبت به اجاره ویلا و سوئیت نوشهر | ویلا ساحلی نوشهر | اجاره ویلا جنگلی نوشهر | اجاره ویلا استخردار نوشهر اقدام کنید.

سؤالات متداول

دریاچه ارواح کجاست؟

دریاچه ارواح در 32 کیلومتر شهر نوشهر و در روستای صلاح الدین کیا قرار دارد.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه ارواح کدامند؟

پارک جنگلی سی سنگان، دریاچه سد آبیدر، آبشار چلندر

بهترین زمان بازدید از دریاچه ارواح کی است؟

بهترین زمان بازدید از دریاچه بهار و تابستان است؛ اگرچه که پاییز دریاچه ارواح هم دیدنی است.

امکانات رفاهی دریاچه ارواح چیست؟

دریاچه ارواح یک منطقه حفاظت‌شده است و هیچ امکانات رفاهی ندارد.

چه طور به دریاچه ارواح برویم؟

استان مازندران، کیلومتر 12 جاده نوشهر، بعد از جاده ونوش، ورودی جاده فرعی روستای چلندر- بعد از رسیدن به روستا و انجام کارهای اداری در محیط‌بانی، 10 کیلومتر در جاده شمالی که بروید به تابلو دشت ممرز می‌رسید. در انتهای جاده جنگلی دریاچه ارواح منتظر شما است.

5/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *