شهرهاجاهای دیدنی

معرفی آرامگاه امامزاده یحیی | مکانی آرام در محله‌ای پر جنب‌وجوش

این‌جا تهران است. پایتخت کشورمان ایران! شهری که ترکیب جذابی از بزرگراه و کوچه‌های پرپیچ‌وخم و باریک را در خود جای داده است.

این‌جا تهران است با هزاران جور جاذبه گردشگری! جایی که پر است از آثار باستانی، پارک‌های زیبا، رشته‌کوه‌هایی سربه‌فلک کشیده‌ای که این شهر را در آغوش کشیده‌اند و اماکن مذهبی و تاریخی.

بله، درست است! در پایتخت کشورمان همه نوع جاذبه گردشگری پیدا می‌شود، اما ما این‌بار می‌خواهیم سراغ مکانی مذهبی و مقدس برویم که در تاریخ دیرینه ایران ریشه دارد. این خطه‌ جذاب و دیدنی، آرامگاه امامزاده یحیی است که در محله‌ای به نام عولادجان قرار گرفته است. البته این محله خود یک جاذبه تاریخی است و بسیاری از ابنیه‌های قدیمی را در برگرفته است. در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک با هم به زیارتگاه دنج امامزاده یحیی می‌رویم و به‌دور از شلوغی و هیاهوی شهر تهران، در کمال آرامش، لحظاتی راز و نیاز کنیم و از بنای تاریخی آن لذت ببریم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

آرامگاه امامزاده یحیی کجاست؟

آرامگاه امامزاده یحیی کجاست
وقتی از دور به گنبد آرامگاه نگاه می‌کنیم، بقعه آبی رنگ و زیبایی می‌بینیم که منظره خاصی به این منطقه از تهران بخشیده است.

یکی از مکان‌های مذهبی و جاهای دیدنی تهران، آرامگاه امامزاده یحیی یا بقعه ابوالقاسم عزالدین یحیی است. این مکان زیارتی در محله‌ای به‌نام عولادجان، منطقه ۱۲ تهران قرار گرفته است.

عودلاجان که با نام‌های دیگری چون اودلاجان یا لارجان هم شناخته می‌شود، از محله‌های قدیمی شهر تهران است. این محله از خیابان ناصرخسرو تا خیابان ری امتداد دارد و از غرب با خیابان ناصرخسرو، از شرق به ری، از شمال به امیر کبیر و از جنوب با ۱۵ خرداد همسایه است و در خود محله‌های امامزاده یحیی، پامنار و ناصرخسرو را جای داده است. محله عودلاجان، مملو از بناهای تاریخی و آجری متعدد است و یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران به‌شمار می‌آید.

اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی آرامگاه امامزاده یحیی را دقیق‌تر بررسی کنیم، باید گفت، این مقبره در کوچه‌ای به‌همین نام در خیابان ۱۵ خرداد، بعد از خیابان شهید مصطفی خمینی (حدفاصل شرقی- غربی خیابان ری و خیابان سیروس (مصطفی خمینی فعلی) و شمالی- جنوبی امیرکبیر به ۱۵ خرداد (بوذرجمهری) قرار گرفته است.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

نگاهی به تاریخچه بنای امامزاده یحیی

تاریخچه بنای امامزاده یحیی
در دو کتیبه کوچک بر روی در قدیمی بقعه، نوشته شده بانی بقعه خشتی قدیم شخصی به نام قرابشاره بوده و معمار آن، دیو حسن نام داشته است – عکاس: مهدیه قاسمی

امامزاده یحیی با مساحت 1500 مترمربع از بخش‌های مختلفی چون صحن وسیع، مسجد، ایوان، رواق، ضریح، حرم آیینه‌کاری، سرداب، گنبد کاشی مخروطی شکل و سقاخانه‌ تشکیل شده است. البته هر یک از این بخش‌ها به‌مرور زمان و در ادوار مختلف به آن اضافه شدند.

ضریح بقعه در اتاقی به مساحت 50 مترمربع قرار گرفته است و در داخل آن چندین ستون، همراه با درگاه‌های کاشی‌کاری شده در دو قسمت بالا و پایین وجود دارد. امامزاده یحیی (ع) در واقع آرامگاه ابوالقاسم عزالدین یحیی (ع) و امامزاده محمد (ع) است. (هر دو تن از فرزندان امام سجاد (ع) هستند).

قدیمی‌ترین خط نوشته‌های تهران، متعلق به سال 895 هجری قمری و نوشته شده در دوره ملک شاه غازی، از دیگر جاذبه‌های امامزاده یحیی است. صندوق چوبی روی مرقد هم گواهی دیگر بر قدمت این بناست که بر روی آن تاریخ 895 هجری قمری ثبت شده است.

ساختمان اصلی این آرامگاه به دوره مغول در قرن 7 هجری نسبت داده شده است. شکل اولیه بقعه، همانند دیگر بناهای آن زمان، به‌صورت یک برج خشتی هشت ضلعی با گنبد آجری ۱۲ ضلعی هرمی بود. در زمان قاجار، بقعه را کاشی‌کاری کردند و در حال حاضر هم در محل برج خشتی قبلی، بقعه هشت ضلعی کنونی ساخته شده است.

بنای جدید آرامگاه در سال ۱۳۲۰ به همان سبک بنای قدیمی دوباره ساخته شد و در طول سال‌های متوالی به آن، قسمت‌های دیگری شامل ایوان، کفش‌کن، اتاق موزه و دفتر آستانه و کتابخانه اضافه کردند. قدمت بنای آرامگاه به 800 سال قبل باز می‌گردد. در حالی‌که بر روی کتیبه ضریح، سال ۱۳۵۸ درج شده است. این تاریخ نشان‌دهنده، زمان بازسازی مجدد بقعه است.

این بنای تاریخی و مذهبی در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ به شماره ۲۴۱ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده یحیی کیست؟

امامزاده یحیی کیست
یکی از جالب‌ترین نذرهایی که برای آرامگاه امامزاده یحیی صورت می‌گیرد، نذر تسبیح برای گرفتن حاجت است – عکاس: آریو برزن

شاید کنجکاو باشید، امامزاده یحیی کیست و متعلق به چه دورانی است که بعد از گذشت 800 سال هنوز نام و خاطرش در یاد‌ها باقی مانده است و مردم برای زیارت و راز و نیاز به مقبره این شخص بزرگوار پناه می‌برند.

امامزاده یحیی از بزرگان دوره سلجوقیان است و طبق اسناد تاریخی، گویا با پانزده واسطه به امام چهارم حضرت سجاد (ع) می‌رسد. حتی برخی بر این باورند که از فرزندان امام سجاد (ع) است. اما بر روی بقعه این امامزاده بزرگوار را فرزند امام حسن مجتبی (ع) می‌دانند.

وی در زمان حیات خود در شهرهای ری و قم ساکن بوده است و در آن زمان ریاست عامه سادات را بر عهده داشت، البته بنابر صلاحدید و برای اصلاح امور شیعیان، وارد دربار سلجوقیان شد و پس از آن هم با دختر خواجه نظام‌الملک طوسی، از بزرگ‌ترین سیاستمدارن تاریخ ایران ازدواج کرد.

اما سرانجام عزالدین یحیی (ع)، در جنگ میان طغرل سوم سلجوقی و علاءالدین تکش خوارزمشاهی در شهر ری به شهادت رسید.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاذبه‌های اطراف آرامگاه امامزاده یحیی

جاذبه‌های اطراف آرامگاه امامزاده یحیی
سرای کاظمی از معدود خانه‌های تاریخی تهران است که به طور اصولی مرمت شده و به‌عنوان موزه تهران قدیم استفاده می‌شود – عکاس: مجید ایرانی

همان‌طور که گفتیم، آرامگاه امامزاده یحیی در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران، معروف به عولادجان قرار گرفته است. جالب این‌جاست که قدیم‌‌الایام این محله، بالاشهر تهران به‌حساب می‌آمد و بسیاری از افراد سرشناس و مرفه در آن ساکن بودند. اما در حال حاضر، در لابه‌لای شلوغی‌های تهران، به یک گذر تاریخی پایتخت تبدیل شده است. جایی‌که بسیاری از خانه‌ها و ابنیه‌های تاریخی تهران در این محله واقع شده است و برای بازدید از همه آن‌ها، باید حداقل نصف روز زمان صرف کنید. حتی بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی هم در این محله ساخته شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های محله عولادجان، درخت چنار 900 ساله‌ای است که درست مقابل درب ورودی آرامگاه امامزاده یحیی قرار گرفته است. در گذشته 3 راس از این چنارها وجود داشت که البته یکی از آن‌ها به دلیل سد معبر در خیابان بریده شد و دیگری هم خشک شد.

اما هنوز سردوگرم روزگار، نتوانسته کمر این چنار بلند قامت و تنومند روبه‌روی درب امامزاده را خم کند. حال تصور کنید، اگر این درخت تنومند با قطر 7 متر، به‌عنوان کهنسال‌ترین عضو پایتخت دهان باز کند، چه حرف‌ها، تجربیات و نصیحت‌هایی برای گفتن خواهد داشت.

البته به‌جز آرامگاه امامزاده یحیی و چنار 900 ساله، در کوچه پس کوچه‌های پرپیچ‌وخم این محله، ابنیه‌های تاریخی دیگری هم وجود دارد که در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

  • بازارچه نواب؛
  • حمام نواب (در حال حاضر این حمام قدیمی تبدیل به موزه شده است)؛
  • خانه تاریخی وزیر مختار فرانسه؛
  • زورخانه‌های امامزاده یحیی که یکی در کوچه امامزاده و دیگری در کوچه عرب‌زاده واقع شده است؛
  • خانه مهرانگیز یا خانه وثوق‌الدوله (خانه‌ای که سریال پدرسالار در آن فیلمبرداری شد)؛
  • سرای کاظمی (خانه یکی از اصطبل‌داران ناصرالدین شاه که در حال حاضر موزه تهران قدیم در آن قرار گرفته است)؛
  • خانه دبیرالملک (این بنا متعلق به دوره قاجار است و حالا به‌عنوان خانه فرهنگی امامزاده شناخته می‌شود)؛
  • مدرسه معمارباشی (این مدرسه علمیه، یادگاری از دوره قاجار است)؛
  • خانه مدرس (این خانه روزگاری محل زندگی شهید مدرس بوده است و حالا تبدیل به دارالقران و موزه یادگارهای این شهید بزرگ شده است)؛
  • خانه فخرالملوک (در حال حاضر تبدیل به سفره‌خانه و کافی‌شاپ «نون و نمک» شده است).

اگر بعد از گشت‌وگذار در این محله قدیمی احساس گرسنگی کردید، می‌توانید سری به خانه فخرالملوک (کافی‌شاپ نون و نمک) بزنید و یا خود را در کبابی روبه‌روی خانه کاظمی، به یک غذای خوشمزه مهمان کنید.

نحوه دسترسی به آرامگاه امامزاده یحیی

نحوه دسترسی به آرامگاه امامزاده یحیی
بردن وسیله نقلیه شخصی به محله عولادجان به‌دلیل شلوغی، قرار گرفتن در محدوده طرح ترافیک و تنگی معابر سخت است – عکاس: غزل عسگری

قبل از هر چیز باید بگویم، آرامگاه امامزاده یحیی در محدوده طرح ترافیک و در کوچه‌های تنگ و باریک قرار گرفته است، پس بهتر است از خیر ماشین بردن به این مکان بگذرید و برای دسترسی به این جاذبه تاریخی- مذهبی از تاکسی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. البته بردن وسیله نقلیه شخصی به این بقعه متبرکه غیر ممکن نیست. در ادامه شما را با نحوه دسترسی به این امامزاده با وسایل نقلیه مختلف آشنا می‌کنیم.

  • برای دسترسی با تاکسی یا اتوبوس باید از هر کجای تهران که هستید، خود را به اول خیابان 15 خرداد برسانید و از آن‌جا با کمی پیاده‌روی (3 دقیقه) به آرامگاه امامزاده یحیی خواهید رسید.
  • برای دسترسی با مترو باید سوار بر خط 1 مترو شوید و در یکی از ایستگاه‌های 15 خرداد یا بهارستان پیاده ‌شوید. هر یک از این ایستگاه‌ها تا امامزاده حدود 10 دقیقه پیاده‌روی دارد.
  • برای دسترسی با ماشین شخصی هم باید از خیابان‌های امیرکبیر، ری یا 15 خرداد به سمت امامزاده بروید و در یکی از همین خیابان‌های اطراف ماشین خود را پارک کنید و بقیه راه را پیاده بروید.

سخن آخر

در این مقاله، با هم سفری به بخش تاریخی شهر تهران داشتیم و از آرامگاه امامزاده یحیی دیدن کردیم. شما هم اگر به بناهای قدیمی علاقه دارید و عاشق قدم زدن در کوچه‌های تنگ و باریک و پر از خاطره هستید، حتما سری به محله عولادجان بزنید.

البته این تنهای جاذبه گردشگری تهران برای ساکنین پایتخت و دیگر نقاط ایران نیست! پس اگر اهل تهران نیستید، اما علاقه دارید به این شهر فرنگ سفر کنید، بهتر است برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های خود، سری به سایت اتاقک بزنید و با اجاره سوئیت، ویلا و هر نوع اقامتگاهی آن هم با بهترین کیفیت و قیمت، بدون دغدغه سفرتان را شروع کنید.

سوالات متداول

امامزاده یحیی کجاست؟

امامزاده یحیی در تهران، خیابان 15 خرداد و در کوچه امامزاده واقع شده است.

بهترین وسیله برای دسترسی به امامزاده یحیی چیست؟

برای رفتن به امامزاده می‌توان از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو و یا ماشین شخصی استفاده کرد، اما بهترین وسیله مترو است.

دسترسی با مترو به امامزاده یحیی چگونه است؟

برای دسترسی با مترو باید در ایستگاه‌های 15 خرداد یا بهارستان پیاده ‌شوید و از آن‌جا با 10 دقیقه پیاده‌روی به امامزاده برسید.

آرامگاه امامزاده یحیی متعلق به چه دورانی است؟

بنای امامزاده متعلق به دوران مغول است.

4.8/5 - (183 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *