جاهای دیدنیشهرها

قدیمی ترین چنار تهران کجاست؟ | حدس می‌زنید این چنار چند سالش باشد؟

به نظرتان اگر چنارهای خیابان ولیعصر تهران مثل یارانی باوفا از این خیابان حمایت نمی‌کردند، باز هم خیابان ولیعصر این‌قدر محبوب بود؟ آیا می‌دانستید چنار در فرهنگ ما ایرانی‌ها نماد برکت و مراد است؟ تا جایی که در بعضی از فرهنگ‌ها به این درخت، درخت مراد می‌گویند. تازه هر چقدر سن و سال چنارها بیشتر باشد، تقدس آن‌ها هم بیشتر می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم ببینیم قدیمی ترین چنار تهران کجاست و چند سال دارد؟ می‌خواهیم درباره درختی صحبت کنیم که سال‌ها با مهربانی سنگ صبور مردم محله و آشیانه پرندگان مختلف بوده است.

قدیمی ترین چنار تهران کجاست؟

قدیمی ترین چنار تهران در کنار درب ورودی بانوان امامزاده یحیی قرار دارد.
قدیمی ترین چنار تهران در امامزاده یحیی در محله عودلاجان است. – عکاس: Amir Taghvaei

شاید با خواندن مقدمه حدس زده باشید که می‌خواهم بگویم قدیمی‌ترین چنار تهران در خیابان ولیعصر است؛ اما باید بگویم اشتباه حدس زدید. قدیمی ترین چنار تهران در محله عودلاجان و در جوار آرامگاه امامزاده یحیی ریشه در خاک دارد.

این موضوع یکی دیگر از نشانه‌های اهمیت و تقدس درخت چنار را در فرهنگ ما ایرانی‌ها نشان می‌دهد. چراکه از ایام قدیم خیلی از مردم باور داشتند که بهترین جا برای ساخت مسجد، معبد و بنای مقدس کنار یک درخت چنار است.

این درخت چنار تا قبل از مرگ درخت چنار امامزاده صالح، دومین چنار کهن‌سال تهران بود ولی حالا به صدر فهرست نقل‌مکان کرده است.

برای اجاره روزانه خانه در تهران از سایت اتاقک کمک بگیرید.

قدیمی ترین چنار تهران چند سال دارد؟

چنار قدیمی تهران 900 سال سن دارد.
عمر قدیمی ترین چنار تهران 900 سال است. – عکاس: Ghazal Askari

قدیمی ترین چنار تهران در آرامگاه امامزاده یحیی شاهد 900 ساله تاریخ تهران است. این چنار کهن که قطر تنه آن حدود 7 متر است، این‌همه سال شاهد بی‌صدای فراز و نشیب تاریخ تهران بوده است.

تصور کنید هزاران پرنده روی شاخ و برگ این چنار با هم آشنا شدند، لانه ساختند و بچه‌دار شدند. تصور کنید این درخت چندین سال سایه‌اش را بر سر انسان‌های تنها و خسته انداخته است و سنگ صبور آن‌ها و مرهم دل‌تنگی‌هایشان بوده است. بدون شک قدیمی ترین چنار تهران می‌تواند مهربان‌ترین چنار تهران هم باشد.

متأسفانه در حال حاضر از این چنار 900 ساله، جز تنه‌ای قطور و تنومند چیزی باقی نمانده است. با این حال امید داریم از دل همین تنه کهن‌سال، ریشه‌هایی جوان به‌سوی خورشید حرکت کنند. این امید ما اگر با رسیدگی مسئولین همراه باشید، تنها یک امید و آرزو باقی نمی‌ماند و حتماً نسل‌های بعد شاهد جان گرفتن دوباره این چنار خواهند بود.

مسیر دسترسی به قدیمی ترین چنار تهران

آشنایی با بهترین روش دسترسی به قدیمی ترین چنار تهران
بهترین مسیر دسترسی برای بازدید از قدیمی ترین چنار تهران، استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است.عکاس: ایمان کارجو

همان‌طور که گفتم قدیمی‌ترین چنار تهران در محله عودلاجان و آرامگاه امامزاده یحیی قرار دارد. این درخت را می‌توانید در کنار درب ورودی بانوان امامزاده پیدا کنید.

توصیه اکید می‌کنم برای دسترسی به این نقطه از تهران، قید خودروی شخصی را بزنید. چون هم در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و هم به خاطر بافت قدیمی منطقه و کوچه‌های باریک، پیدا کردن جای پارک مثل پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

بهترین مسیر دسترسی به بارگاه امامزاده یحیی و بازدید از این چنار، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی است.

ایستگاه مولوی در خط هفت مترو و ایستگاه 15 خرداد در خط یک مترو، دو تا از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به امامزاده یحیی هستند.

از این ایستگاه‌ها تا امامزاده کافی است یک پیاده‌روی شیرین و دل‌چسب در یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی تهران یعنی محله عودلاجان داشته باشید. این پیاده‌روی با توجه به ‌سرعت قدم زدن شما بین 20 تا 30 دقیقه طول خواهد کشید.

سخن آخر

در این مقاله از قدیمی ترین چنار تهران گفتیم. چناری 900 ساله که در محله تاریخی عودلاجان قرار دارد. همچنین به این موضوع اشاره کردیم که درخت چنار نماد برکت و مراد در ایران است. طوری که خیلی از بناهای مقدس در کنار درخت‌های چنار ساخته شدند.

اگر قصد سفر به پایتخت را دارید و می‌خواهید به ملاقات قدیمی‌ترین چنار تهران بروید، برای اجاره ویلا روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول درباره قدیمی ترین چنار تهران

قدیمی ترین چنار تهران کجاست؟

قدیمی ترین چنار تهران در امامزاده یحیی و کنار درب ورودی بانوان قرار دارد.

کهنسال ترین درخت ایران کجاست؟

سرو ابرکوه یزد، کهنسال ترین درخت ایران با عمری نزدیک به 4500 سال است.

آیا چنار امامزاده صالح همچنان وجود دارد؟

متأسفانه از چنار امامزاده صالح چیزی به‌جز یاد و خاطره‌ای سبز برای اهالی قدیمی تجریش باقی نمانده است.

4.8/5 - (17 امتیاز)

اتاقک

مینا افجه

همیشه عاشق تعریف‌کردن خاطراتم بودم، مخصوصا بعد از اینکه از سفر میومدم. جزئیات خونه‌های‌تاریخی، حرکت نور لابلای درخت‌ها یا صدای دریا رو طوری تعریف میکردم که دوستام می‌گفتن انگار خودشون اونجا بودن. همین استعداد، جرقه علاقه به نوشتن رو در من زد. تا جایی‌که دیگه نوشتن رو به حرف زدن ترجیح دادم و حالا در اتاقک این تجربه‌ها رو با شما به اشتراک میذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *