تجربه سفرجاهای دیدنیرامسرمحبوب ها

شمال کجا بریم ؟ | معرفی 93 تا از بهترین جاهای دیدنی شمال (۱۴۰3) ایران با عکس و آدرس

به مقاله جاهای دیدنی شمال خوش آمدید! هنگامی که به‌دنبال برنامه‌ریزی برای یک سفر هستید، «شمال» اولین مقصدی است که در ذهنتان می‌درخشد؛ حتی ممکن است بدون برنامه‌ریزی قبلی کوله‌بار خود را ببندید و راهی جاده شمال شوید. شمال ایران به دلیل قرارگرفتن در کنار دریا‌چه‌ی خزر و همچنین کوه‌های جنگلی البرز، چشم‌اندازهای سرسبز، بکر و مسحورکننده‌ای دارد و همین شمال ایران را به پرگردشگرترین نقطه ایران تبدیل کرده است. شمال کشور عزیزمان از سه استان مازندران، گیلان و گلستان تشکیل شده است. در این مطلب از مجله گردشگری اتاقک قصد داریم 93 مورد از زیباترین و مهم‌ترین جاهای گردشگری شمال در این سه استان را به شما معرفی کنیم تا هنگام سفر به این منطقه‌ی بکر، جاذبه‌های شورانگیزی را کشف کنید.

فهرست مطلب

زیباترین جاهای دیدنی شمال

بیایید با یک خاطره شروع کنیم…

پدربزرگم یک فولکس‌واگن آبی‌رنگ داشت. در تمام عکس‌های جوانی‌اش یعنی دهه 40 و 50، با آن فولکس‌واگن بارها به دل جاده چالوس زده بود. اصلاً به خاطر رانندگی در این جاده بود که این ماشین را انتخاب کرد. ماشینی که جادار باشد و بتوان دسته‌جمعی سفر کرد. البته معتقد بود با هرکسی نباید شمال رفت و همسفر شمال را باید گزینشی انتخاب کرد.

کل خاطرات مادرم هم با قصه‌های جاده چالوس و آن فولکس‌واگن گره خورده است. وقتی مادرش از شب قبل سفر برای توراهی کتلت درست می‌کرد، بعد آخرین لحظه به‌زور یک ساک دیگر تو صندوق جا می‌داده است و یک سبد هم که همیشه برای کمک‌راننده بود. سبدی حیاتی که باید تعادل محتویات آن یعنی فلاسک چای، لیوان‌های شیشه‌ای دسته‌دار، قند، چاقو و میوه در تمام مسیر حفظ می‌شد.

مطمئنم همه شما با بخشی از این مقاله ارتباط برقرار کردید و تجربه‌های مشابهی را در سفر به شمال داشتید؛ اما این بار قرار است با فلاکس چای و سایر وسایل، سراغ قشنگ ترین جای شمال برویم و ببینیم اصلا بهترین جای شمال کجاست؟! دیگر خیلی حواستان را پرت نکنم، بیایید تصور کنیم به دوران کودکی برگشته‌ایم و شب تا صبح را از ذوق سفر به بهترین منطقه شمال نخوابیدیم:

1- جنگل‌های فلکده، فرصت بازدید از نسخه آپدیت شده طبیعت

جنگل‌های فلکده
جنگل فلکده بخشی از جنگل‌های دو هزار تنکابن است – عکاس: مصطفی متقی‌نیا

اگر بخواهیم سفرمان به زیباترین جای شمال را به‌ رسم اکثر ایرانی‌ها از جاده چالوس شروع کنیم، 60 کیلومتر بعد از چالوس به تنکابن می‌رسیم. تنکابن مثل کسی است که وقتی قصد سفر به رامسر می‌کنیم باید حتماً به او هم سری بزنیم. در دل تنکابن جاهای دیدنی زیادی وجود دارد؛ ولی جنگل‌های فلکده از آنجاهایی است که مسافران کمتر سراغش را گرفته‌اند.

حالا برای این‌که از دلش در بیاوریم، این بار در سفر به تنکابن به جنگل‌های دیدنی و زیبای فلکده می‌رویم. جنگل فلکده بخشی از جنگل‌های دو هزار تنکابن و در روستایی به همین نام قرار دارد. معجزه اصلی این روستا به‌جز طبیعت شاهکارش، چشمه آب گرم فلکده است. چشمه آب گرم فلکده، نسخه به‌روز شده چشمه‌های آب گرم است؛ چراکه آن بوی زننده گوگرد که خیلی‌هایمان به یک بوی مشترک تشبیه می‌کنیم را ندارد؛ ولی خواص درمانی‌اش را حفظ کرده است و حتی بعضی‌ها آن را می‌نوشند.

 سفر به این جنگل‌‌ها یعنی یک سفر دو سر برد به زیباترین جای شمال. چون‌که مسیر از جاده چالوس شروع می‌شود و به تنکابن، جاده دو هزار و بعد روستای فلکده ختم می‌شود. روستایی که برای رسیدن به آن باید حدود 7 کیلومتر قبل از روستا، از دل یک جاده جنگلی رد شوید تا بتوانید پیدایش کنید. اوایل بهار و اوایل پاییز این منطقه بکرتر است و می‌توانید از هوای خنک آن نهایت لذت را ببرید.

آدرس: استان مازندران، تنکابن، جاده تنکابن- خرم آباد، روستای فلکده

2- ییلاق جهان نما، طبیعتی که پاسخگوی همه انتظارات شماست!

ییلاق جهان نما
ییلاق حیرت‌انگیز جهان نما در کرکوی گلستان

شمال برای ما یعنی مازندران، گیلان و گلستان. حالا این بار می‌خواهیم برای تماشای زیباترین جای شمال از جاده هراز یا فیروزکوه به گلستان سفر کنیم. وقتی در ییلاق جهان نما به انتهای این بخش برسید، متوجه می‌شوید این اسم واقعاً برازنده این ییلاق است؛ چون این ییلاق به‌تنهایی بار زیبایی‌های جهان را به دوش می‌کشد.

انتظارات ما از طبیعت شمال چیست؟ دلمان جنگل، آبشار، آب‌وهوای خنک، طبیعت بکر، خانه‌های روستایی با سقف‌های شیروانی، رودخانه، چشمه و حجم بی‌انتهایی از سکوت را می‌خواهد دیگر، درست است؟ پس چرا نشسته‌اید. بروید سراغ تقویم و برای اولین تعطیلی پیش رویتان برنامه سفر به این ییلاق را بچینید. تازه هنوز شاه‌بیت هنرهای ییلاق را نگفتم، آنجایی که اگر خودتان را به بالاترین ارتفاع برسانید، چشم‌اندازی بی‌رقیب از جنگل‌های گرگان، بندر ترکمن و کردکوی خواهید داشت. اکتشاف زیبایی‌های دیگر این ییلاق را به شما می‌سپارم، بروید، ببینید و بعد هم بیایید از تجربه سفرتان به ییلاق جهان نما بگویید. یادتان باشد بهترین زمان سفر به این ییلاق نیمه اول سال است.

آدرس: استان گلستان، کردکوی

3- دریاچه چورت، مثال بارز «حتماً حکمتی داشته است!»

دریاچه چورت
دریاچه زیبای چورت، دریاچه‌‌ای است که بعد از زلزله متولد شد – عکاس: فرهاد صارمی

مصداق واقعی این جمله مصطلح یعنی «سخت نگیر! حتماً حکمتی دارد» دریاچه چورت است. حالا چرا؟ به این خاطر که این دریاچه زیبا، دیدنی و کمتر شناخته‌شده، حیاتش را وام‌دار زلزله است. اگر زلزله در این منطقه نمی‌آمد، این دریاچه هم شکل نمی‌گرفت. پس وقتی می‌گویند زلزله یکی از بلایای طبیعی است، آن قسمت طبیعی‌اش هم مهم است و نباید فقط به قسمت بلایا توجه کنیم. خب دیگر حرف زلزله بس است. بریم سراغ بحث شیرین ماجرا یعنی سفر به دریاچه چورت.

این دریاچه در استان مازندران قرار دارد. شاید در لحظه ورود به این دریاچه احساس کنید شنوایی‌تان مشکل پیدا کرده است؛ چون برای کسانی که از شهرهای شلوغ یا پایتخت راهی دریاچه می‌شوند، حجم سکوت دریاچه باورنکردنی است. بعد که یکی از همسفرانتان به شانه‌تان زد و به خودتان آمدید، تازه متوجه می‌شوید زیباترین جای شمال درست روبه‌روی شماست. درختان و شاخ و برگ‌های دریاچه که به خاطر زلزله در آن قرار دارند، باوجود زیبایی خیره‌کننده شما را از قدرت طبیعت هم آگاه می‌کنند.

این دریاچه در اکثر روزهای سال مهمان دارد آن‌هم چه مهمانی! توده‌ای مه که فضایی کمی ترسناک را به دریاچه داده‌اند و مثل فامیل‌های نزدیک دریاچه هستند. در کنار دریاچه می‌توانید از جنگل‌نوردی با همراهی صدای پرندگان و ساکنین دریاچه لذت ببرید، بعد سراغ ماهیگیری بروید و در آخر هم قاب‌های بی‌نظیری برای عکس‌های شمال پیدا کنید. راستی این دریاچه در بهار و پاییز در اوج زیبایی خود قرار دارد.

آدرس: استان مازندران، بین شهرهای ساری و کیاسر، 10 کیلومتری روستای چورت

4- روستای مازیچال، دهکده‌ای فرا طبیعی

روستای مازیچال
روستای دیدنی مازیچال در کلاردشت مازندران – عکاس: مصطفی متقی‌نیا

دهکده مازیچال را می‌توان زیباترین جای شمال دانست که ازقضا خالق یکی از خنده‌دارترین، شیرین‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین خاطره‌های کودکی من هم است. یادم می‌آید در اولین سفرم به کلاردشت، بعد از اجاره اقامتگاه که مهمان یکی از خانواده‌های مهربان مازندران بودیم، به توصیه آن‌ها به روستای مازیچال رفتیم.

وقتی به روستا رسیدیم ماشین را پارک کردیم و به دل جنگل زدیم. طبیعت بی‌نظیر و هوا خنک بود. همه این‌ها باعث شد متوجه نشویم که تا چه ارتفاعی در دل جنگل پیش روی کردیم. در آن ارتفاع فقط صدای صحبت کردن و حرکت ما بود که سکوت را می‌شکست. وقتی خسته شدیم تصمیم گرفتیم روی یک سنگ استراحت کنیم که ناگهان من صدایی شنیدم. صدایی شبیه صدای خرس که هرلحظه هم نزدیک‌تر می‌شد. این صدا به‌قدری ترسناک بود که احساس کردیم وارد منطقه ممنوعه شدیم و پا به فرار گذاشتیم. به‌سرعت در حال کم کردن ارتفاع بودیم که فهمیدیم ای‌دل‌غافل، این صدای یک گاو کنجکاو درشت‌هیکل است که او هم با ما تصمیم گرفته است در کوه‌های مازیچال جنگل‌نوردی کند. شاید الآن خیلی خنده‌تان نگرفته باشد، اما اگر گروهی آدم بزرگ‌سال با دو کودک را تصور کنید که چون صدای یک گاو در آن طبیعت بکر، شبیه صدای خرس بوده است با چه حالتی در حال فرار بودند، احتمالاً نظرتان عوض می‌شود و می‌خندید!

خلاصه این‌ها را گفتم که بگویم مازیچال همین‌قدر فریبا است. دلبری‌هایش حدومرز ندارد. هوای ییلاقی که در بهار و تابستان خنک است و پاییز و زمستان سردی دارد، طبیعت چشم‌نواز، جنگل‌های دست‌نخورده یا به‌اصطلاح «پاکوب» نشده و غیره، تنها گوشه‌ای از وجنات این دهکده رؤیایی است. به‌تازگی هم ابتدای مسیر آسفالت شده و یک پل معلق هم به جاذبه‌های آن اضافه شده است. توصیه می‌کنم حتماً از این روستا به‌عنوان زیباترین جای شمال در مازندران و کلاردشت دیدن کنید.

آدرس: استان مازندران، کلاردشت

اجاره ویلا کلاردشت با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

5- آبشار ویسادار، زیباترین جای شمال که دلتنگ شماست!

آبشار ویسادار
آبشار ویسادار، جدی؛ ولی دلنازک – عکاس: حسین محمدی

در بخشی از شعری که شاعرش اگر اشتباه نکنم علی قمیان بود خواندم که:

«بهتر و زیباتر از لبخند که میدانی چیست؟ گریه‌های بی‌ریا و باشکوه آبشار…»

این شعر نظرم را در مورد آبشارها عوض کرد؛ چون همیشه در ذهنم آبشارها شبیه پیرمردهایی بودند که با هیچ‌کس جز نوه‌هایشان خوش‌اخلاق نیستند و همیشه احساس می‌کردم هرکسی که به تماشای آبشار می‌رود، نقش همان نوه را ایفا می‌کند.

اگر شما هم با شعر بالا منقلب شدید و احساس کردید آبشار می‌تواند شبیه یک آدم خیلی خیلی دلتنگ که بی‌ریا و باشکوه اشک می‌ریزد هم باشد، پس به سمت گیلان و آبشار ویسادار حرکت کنید.

این آبشار در دل جنگل‌های رضوانشهر پنهان‌شده و 15 متر ارتفاع آن است.

تماشای این آبشار آن‌هم از لابه‌لای درختان سرسبز وقتی در حال شیطنت با خورشید هستند و هر از گاهی نوری از بین برگ‌های آن‌ها روی صورتتان می‌افتد و شنیدن صدای سرازیر شدن اشک‌های آبشار وقتی از صخره‌ها به پایین می‌ریزند، یکی از زیباترین تصاویر را ذهنتان خلق می‌کند. تصاویری که هرچقدر تلاش کنید نمی‌توانید آن‌ها را پاک کنید. اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان به آبشار برسید، مسیر قزوین رشت را انتخاب کنید اگر هم قصد بی‌وفایی به جاده چالوس را ندارید، از این جاده هم می‌توانید خودتان را به آبشار برسانید.

آدرس: استان گیلان، رضوانشهر، دهستان ارده، روستای ابویار

6- تالاب سوستان، سوگلی تالاب‌ها

تالاب سوستان
13 بهمن روز جهانی تالاب هاست – عکاس: خدیجه بهرامی

می‌دانستید تالاب‌ها برای خودشان روز جهانی دارند؟ از سال 1997 دوم فوریه یا همان 13 بهمن خودمان، روز جهانی تالاب‌هاست. حالا ما چه خوش‌شانسیم که کشورمان این‌همه تالاب دارد و اگر بخواهیم جشن بگیریم، چه مهمانی شلوغ و رنگارنگی خواهد شد.

این مقاله در مورد زیباترین جای شمال است و حالا که تالاب‌ها این‌قدر مهم هستند، باید در این فهرست به یک تالاب هم اشاره کرد و آن تالابی نیست جز، تالاب دیدنی و زیبای سوستان در لاهیجان گیلان.

در بخش قبل از آبشار ویسادار در گیلان دیدن کردید تا در این استان هستید به لاهیجان و تالاب سوستان هم بروید. این تالاب مثل همه تالاب‌های دیگر، شبیه آدمی است که اصلاً از ظاهرش نمی‌توان هیچ حدسی در مورد شخصیتش زد. چون:

  • عمق آن فقط با شیرجه که اصلاً منطقی نیست، مشخص می‌شود.
  • نیلوفر آبی که در کمتر جایی از جهان زندگی می‌کند، آرایشش می‌کنند.
  • جانوران و گیاهانی که فضای آن برایشان امن است، با خیال راحت در حال گذران زندگی هستند
  • در پاییز و زمستان، پرندگان مهاجر سراغش را می‌گیرند.

پس واقعاً این تالاب از آن مدل آدم‌هایی است که اصلاً از ظاهر آرامش نمی‌توان تشخیص داد این‌قدر معاشرتی و خونگرم باشد. بازدید از این تالاب یعنی تماشای تردستی‌های طبیعت با پس‌زمینه شالیزارهای لاهیجان و کوه بیجار.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، روستای سوسستان

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

7- مسیر ته جن به سلیمان تنگه، جاده اسم منو فریاد میزنه!

مسیر ته جن به سلیمان تنگه
مسیر ته جن به سلیمان تنگه، زیباترین جای شمال است.

برای تماشای یکی دیگر از زیباترین جاهای شمال باید از گیلان به سمت مازندران، ساری و بخش دو دانگه برویم. مسیر سلیمان تنگه زیباترین جای شمال است که شما را به وصال یار یعنی همان سد سلیمان تنگه می‌رساند.

مسیر ته جن به سلیمان تنگه نسخه تجویزی کسانی است که معتقدند سفر یک نوع درمان است و تأثیر آن‌هم تا مدت‌ها باقی مهم‌اند. در این مسیر، وقتی با دوستانتان در ماشین هستید، مدام در حال صدا کردن یکدیگر هستید و میگویید: «وای! این سمت را ببین چه شالیزارهایی تا چشم کار می‌کند سرسبز است. وای! یک گله گوسفند، خدای من بره‌شان را ببین! بزن کنار جایمان را عوض کنیم من می‌خواهم کوه‌ها را ببینم! و …» این جملات حتماً برای شما جملات آشنایی در سفر به شمال هستند ولی در مسیر ته جن به سلیمان تنگه به اوج خودشان می‌رسند.

در انتهای این مسیر زیبا به سد زیبای سلیمان تنگه می‌رسید و اگر به ماهیگیری علاقه‌مند باشید، زیباترین جای شمال در انتظار شماست.

آدرس: جاده فیروزکوه، نرسیده به پل سفید، فرعی سد سلیمان تنگه

8- جنگل‌های راش سنگده، قرار ملاقات با یکی از بهترین دوستانمان

جنگل‌های راش سنگده
جنگل‌های راش سنگده در مازندران، ساری و روستای سنگده قرار دارند.

وقتی نام جنگل‌های راش سنگده در فهرست زیباترین جای شمال قرارگرفته، باید در مقدمه آن از یک نقل‌قول شایسته استفاده کنم، نقل‌قولی انگلیسی که می‌گوید: «جنگل همان‌جایی است که انسان‌ها اولین بار مفاهیم معماری را درک کردند».

این جنگل‌ها در ساری و بخش دو دانگه قرار دارد. جایی که درختان سربه‌فلک کشیده و تنومند راش در آن دور هم جمع شده‌اند و جنگل راش سنگده را به وجود آوردند. پیاده‌روی در این جنگل، قدم زدن لابه‌لای درختان بلندقامت، تماشای برگ‌های رنگارنگ که مثل فرش پای درختان پهن‌شده‌اند و تنفس هوای بی‌نظیر جنگل، باعث می‌شود زندگی شما به قبل از سفر به جنگل های راش سنگ ده و بعدازآن تقسیم شود.

آدرس: استان مازندران، ساری، دو دانگه، روستای سنگده

اجاره ویلا ساری با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

9- سوباتان، شکر شکر شوند همه طوطیان هند زین ییلاق زیبایی که ما داریم!

سوباتان
ییلاق دیدنی سوباتان، همیشه زیبا و خیره‌کننده است – عکاس: شکری محسوب

ییلاق سوباتان، جایی است که فقط اسمش به ما می‌گوید شبیه کسی است که درد و رنج زیادی دارد ولی تمام تلاشش را می‌کند که مهربان، خوش‌اخلاق، مهمان‌نواز، خونگرم، زیبا، باوقار، باشکوه و خلاصه همه‌چیزتمام باشد.

دلش نمی‌خواهد وقتی ما به دیدنش می‌رویم نامرتب باشد، دلش نمی‌خواهد به ما بد بگذرد، در عوض دوست دارد همیشه از او به نیکی یاد کنیم. بدون شک ییلاق سوباتان زیباترین جای شمال در گیلان است. جایی که سفر به آن یعنی فرار از همه روزمرگی‌ها، سروصداها، اضطراب‌ها و همه ناملایمات زندگی.

این ییلاق در نیمه اول سال حسابی دلبری می‌کند، طوری که نمی‌دانید به آبشار ورزان نگاه کنید یا دریاچه نئور. از طرف دیگر دلتان می‌خواهد ساعت‌ها در ییلاق و چمنزارها بنشینید و زندگی در همان لحظه ثابت بماند. درست مثل یک عصر خنک شهریور که دم دمای غروب است، عطر گیاهان مدهوشتان کرده و نسیم خنک در حال رقصیدن لابه‌لای موهایتان است. چشمانتان از تماشای زیبایی شوکه شده‌اند و مدام به شما می‌گویند: «کاش به ما گفته بودی قرار است این‌همه از ما کار بکشی.»

سفر به این ییلاق برای شما تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود، پس آن را به تعویق نیندازید.

آدرس: استان گیلان، تالش

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

10- روستای دلیر، به سوئیس ایران خوش‌آمدید!

روستای دلیر
روستای دلیر در جنوب چالوس و بخش مرزن‌آباد قرار دارد. – عکاس: مهرداد صانعی

برای معرفی آخرین جایی که لقب زیباترین جای شمال را می‌خواهم به آن بدهم، سراغ روستای دیدنی و بکر دلیر رفتم. این روستا یکی از روستاهای مرزن‌آباد در استان مازندران است و برای عشاق جاده چالوس یک جای رؤیایی است. چراکه بهترین مسیر برای رفت‌وبرگشت از این روستا جاده چالوس است. برای رسیدن به این روستا باید نرسیده به مرزن‌آباد، از دوراهی دزده بند خارج شوید. از دوراهی دزده بند تا روستای زیبای دلیر حدود 25 کیلومتر جاده آسفالته و کوهستانی که از دل جنگل عبور می‌کند، پیش روی شماست.

اگر دلتان می‌خواهد در سفر به شمال و چالوس سراغ جاهای خلوت‌تر و کمتر شناخته‌شده بروید، روستای دلیر انتخاب مناسبی است. روستایی که وقتی وارد آن می‌شوید احساس می‌کنید به یک کشور خارجی سفر کردید. چراکه بافت قدیمی روستا، تپه‌های سرسبز، منظره رشته‌کوه‌های مرتفع البرز و علم‌کوه، مسیرهای پیاده‌روی و … همگی شبیه روستاهای سوئیس هستند. از دیگر ویژگی‌های خاص این روستا چشمه‌های آب، رودخانه، طبیعت خیره‌کننده و سکوت این روستا است. این روستا مثل یک غذای خوشمزه است که همه ترکیبات آن اندازه است و مستقیم ما را به دوست‌داشتنی‌ترین اتفاقات زندگی‌مان وصل می‌کند. توصیه می‌کنم اگر به منطقه آشنا نیستید تا قبل از تاریک شدن هوا از روستا خارج شوید چراکه جاده کوهستانی و پرپیچ‌وخم است و نور کافی هم ندارد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش مرزن‌آباد

اجاره ویلا کلاردشت با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

11- روستای ییلاقی فیلبند (بابل، مازندران)

روستای ییلاقی فیلبند از جاهای دیدنی شمال ایران
روستای ییلاقی فیلبند تنفس لای ابرها

ییلاق فیلبند مازندران از مکان‌های گردشگری شمال ایران به اقیانوس ابر دائمی مازندران شهرت دارد و تقریبا در هر زمانی از سال به آن سفر کنید، قدم زدن در میان ابرها را تجربه خواهید کرد. این منطقه آب‌وهوای سردی دارد و در زمستان پوشیده از برف می‌شود، به همین دلیل بومیان دامدار این منطقه، در فصل زمستان روستا را ترک می‌کنند.

اگر می‌خواهید در دل چشم‌اندازهایی رویایی و مسحورکننده قدم بزنید و با اجاره یک خانه روستایی، زندگی در دل طبیعت بکر را تجربه کنید، سفر به این مکان یکی از زیباترین اتفاقات زندگی‌تان خواهد بود.

آدرس: استان مازندران، جنوب شهر بابل، بخش بندپی غربی

12- متل قو (سلمان‌شهر، مازندران)

متل قو از جاهای دیدنی شمال ایران
قایق سواری، والیبال، فوتبال ساحلی، جت اسکی و گشت‌وگذار در پاساژها از جمله تفریحات این مکان زیبا هستند.

اگر می‌خواهید به منطقه‌ای ساحلی سفر کنید که تمامی امکانات رفاهی، تفریحی، گردشگری، مراکز خرید، هتل و … در دسترس‌تان باشد، متل قو مقصدی مناسب برای شماست. معمولا پایتخت‌نشینان در تعطیلات راهی این‌جا می‌شوند، چراکه این منطقه در نزدیکی تهران و پس از پیمودن جاده چالوس قرار دارد.

متل قو یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاهای شمال از زمانی که هیچ شهری در این منطقه وجود نداشت، به‌جا مانده است؛ اما حالا به مجموعه‌ای بزرگ از هتل‌ها، اقامتگاه‌ها، مراکز خرید و امکانات تفریحی تشکیل شده و روزانه از هزاران مسافر سلمان‌شهر میزبانی می‌کند. قایق سواری، والیبال، فوتبال ساحلی، جت اسکی و گشت‌وگذار در پاساژها از جمله تفریحات پرطرفدار هستند.

آدرس: استان مازندران، عباس آباد، سلمان شهر

اجاره ویلا متل قو با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

13- نمک آبرود (چالوس، مازندران)

نمک آبرود از جاهای تفریحی شمال
نمک آبرود یک شهرک گردشگری است

می‌خواهید هیجان را در دل جنگل‌های بکر مازندران تجربه کنید؟ نمک آبرود یکی دیگر از دیدنی های شمال مقصدی هیجان‌انگیز برای شما خواهد بود. سورتمه‌سواری و سوارشدن بر تله‌کابین بر فراز کوه‌های مرتفع سرسبز و جنگلی، فقط قسمتی از تفریحات این مکان هستند و می‌توانند اوقاتی ناب و فراموش‌نشدنی برایتان رقم بزنند.

نمک آبرود در واقع یک شهرک گردشگری است و سالانه گردشگران بی‌شماری را به‌خود جذب می‌کند؛ وجود پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و اقامتگاه‌های لوکس اطراف این‌جا نیز بر افزایش جذب گردشگران به این منطقه بی‌تاثیر نیستند. برخلاف متل قو که چشم‌اندازهای ساحلی را در خود جای داده، این شهرک زیبا مملو از مناظر سرسبز جنگلی است.

آدرس: استان مازندران، در 12 کیلومتری غرب شهر چالوس

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

14- مجتمع تفریحی رامسر (رامسر، مازندران)

مجتمع تفریحی رامسر از جاهای گردشگری شمال
در مجتمع تفریحی رامسر سوار تله‌کابین شوید و از مناظر شگفت‌انگیز دریا و جنگل لذت ببرید

مهم‌ترین ویژگی شهر رامسر که باعث تمایز چشم‌اندازهای آن از دیگر شهرهای مازندران شده، فاصله بسیار کم دریا با کوه‌های جنگلی است؛ این باعث شده مسافران با نگاه کردن به نقطه‌نقطه‌ی شهر، فقط سرسبزی و زیبایی ببینند. مجتمع تفریحی از مکان‌های گردشگری شمال شامل تله‌کابین، زیپ‌لاین، شهربازی، پیست کارتینگ، سینمای سه‌بعدی، پینت‌بال، جت‌اسکی، پارک جنگلی هزارپله و رستوران‌های متعدد است. با سفر به مجتمع تفریحی رامسر می‌توانید اوقاتی باصفا و حال‌وهوایی به‌یادمادنی را تجربه کنید.

سعی کنید هنگام سفر، سوار تله‌کابین شوید و از مناظر شگفت‌انگیز دریا و جنگل لذت ببرید؛ با این کار می‌توانید فاصله‌‌ی بسیار کم دریا و کوه‌های جنگلی را نظاره‌گر باشید. برای اقامت در این شهر هم می‌توانید در سایت اتاقک برای اجاره ویلا و سوئیت در رامسر اقدام کنید.

آدرس: استان مازندران، 5 کیلومتری غرب رامسر

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

15- جنگل دوهزار (شهسوار، مازندران)

جنگل دوهزار از دیدنی های شمال
جنگل دوهزار از زیباترین دیدنی های شمال

مادامی که درحال گذر از جاده چالوس هستید، به شهر شهسوار یا تنکابن می‌رسید. از تنکابن می‌توانید خود را به مسیر این جنگل برسانید و از شگفتی‌های آن بهره‌مند شوید. جنگل‌های دوهزار و سه‌هزار جزء وسیع‌ترین و مهم‌ترین جنگل‌های شمال ایران هستند و مسافران بی‌شماری را در تمامی فصول سال به خود جذب می‌کنند.

این جنگل‌ها در دل کوه قرار گرفته‌اند و مناظر بکر و سرسبزی را در دل خود جای داده‌اند. اگر از آن دسته افرادی هستید که از جنگل‌نوردی، طبیعت‌گردی و مناظر بکر لذت می‌برید، بهتر است حداقل یک بار در عمر خود به این جنگل زیبا سفر کنید. شنیدن صدای پرندگان مختلف و همچنین صدای برخورد آب خروشان رودخانه‌ها با سنگ‌های عظیم در کنار مناظر مسحورکننده، اوقاتی رویایی در جنگل‌های دوهزار برایتان رقم خواهد زد.

آدرس: استان مازندران، شهسوار (تنکابن)، بخش خرم آباد، منطقه دوهزار

16- دشت دریاسر (شهسوار، مازندران)

دشت دریاسر از بهترین جاهای دیدنی شمال
نمایی زیبا از دشت دیدنی دریاسر

حال که سری به جنگل‌های دوهزار زدید، حیف است مناظر رویایی دریاسر که مانند بهشتی در دل جنگل‌های دوهزار می‌درخشد را از دست بدهید. این دشت در میان 4 کوه محصور شده است. کوه الموت بلندترین کوه اطراف این دشت به‌شمار می‌رود که چشم‌انداز آن از این دشت بسیار دیدنی است. دریاسر در فصل بهار با گل‌های زرد و رنگارنگ خود مسافران را مست‌ و مدهوش می‌کند.

طبیعت‌گردان و عاشقان کمپ، معمولا این دشت را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند؛ چراکه برای رسیدن به این دشت شگفت‌انگیز باید مسیری را پیاده در دل جنگل طی کرد. این مکان برای کسانی که آمادگی پیاده‌روی و جنگل‎‌نوردی ندارند مناسب نیست، اما برای عاشقان جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی بهترین گزینه است.

آدرس: استان مازندران، جنوب شهسوار، منطقه دوهزار

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

17- سد لفور (سوادکوه، مازندران)

سد لفور از بهترین جاهای شمال
سد لفور از بهترین مناطق شمال

سد لفور از دیگر مناطق دیدنی شمال مکانی جذاب برای افرادی است که به‌دنبال آرامش هستند. این سد بزرگ وسعتی به اندازه 7 کیلومتر مربع و عمقی 75 متری دارد. اطراف این سد را کوه‌های جنگلی و درختان بلندقامت احاطه کرده‌اند و منظره‌ای شبیه به یک تابلوی نقاشی دیدنی ایجاد کرده‌اند. علاوه‌بر نقش حیاتی سد لفور برای محیط زیست، نقش گردشگری آن را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

منطقه‌ی لفور طبیعتی سرسبز و بکر برای کسانی است که می‌خواهند اوقاتی را در جنگلی خلوت و ساکت بگذرانند و با روشن کردن آتش و کباب کردن جوجه و کباب، لذت سفر خود را چندبرابر کنند. شما هم می‌توانید بساط چادر و پیک‌نیک خود را کنار این سد پهن کنید و از آرامش و چشم‌اندازهای جذاب آن لذت ببرید، فقط حواس‌تان باشد با ریختن زباله کوچک‌ترین آسیبی به این منطقه نرسانید. در لفور می‌توانید در کلبه‌های جذابی اقامت کنید برای اجاره کلبه جنگلی به سایت اتاقک مراجعه کنید.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، 10 کیلومتری جنوب غرب شیرگاه

18- جواهرده (رامسر، مازندران)

جواهرده مازندران از مناطق دیدنی شمال
جواهرده خنک و سرسبز

جواهرده یکی از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی رامسر است که برای رسیدن به آن باید 50 دقیقه از رامسر در مسیری پر پیچ‌وخم و جنگلی عبور کنید. این روستا در برخی از روزهای سال پوشیده از برف است و امکان قدم زدن در میان ابرها را برایتان فراهم می‌کند، گویی در آسمان درحال پرواز هستید. موقعیت جغرافیایی و قرارگیری این روستا در ارتفاعات البرز، باعث شده آب‌وهوایی بسیار پاک و مطبوع داسته باشد. این روستا به دلیل داشتن آب‌وهوای خنک، مکان مناسبی برای فرار از گرمای شرجی تابستان است؛ به‌همین دلیل ساکنین آن در گذشته و در فصل تابستان به جواهرده می‌آمدند و هنگام زمستان به شهر خود بازمی‌گشتند.

آدرس: غرب استان مازندران، ۲۹٫۵ کیلومتری مرکز شهر رامسر، دهستان سخت‌سر

19- آبشار آب پری (نور، مازندران)

آبشار آب پری در نور مازندران از جاهای دیدنی در شمال
آب پری در نور مازندران از مناطق دیدنی در شمال

آبشاری با آب زلال و خنک! آبشار آب پری که از کوه‌های مازندران سرچشمه می‌گیرد، از میان سنگ‌های این کوه‌ها در شیب تند عبور می‌کند و تا دره‌ای جنگلی مسیر خود را ادامه می‌دهد. ویژگی منحصربه‌فرد این آبشار که آن را از دیگر آبشارها متفاوت کرده است، قرار گرفتن آن در ارتفاعات جنگلی بکر است. همین باعث ایجاد منظره‌ای شگفت‌انگیز از این آبشار شده که می‌توانید ساعت‌ها به تماشای آن بنشینید و از صدای پرندگان، صدای دل‌نشین آب و تابش پرتوهای خورشید از لابه‌لای درختان سبز لذت ببرید. هنگام بازدید از این آبشار می‌توانید از پیک‌نیک در جنگل، پیاده‌روی در طبیعت، و رستوران‌گردی نیز لذت ببرید، زیرا رستوران‌ها و جنگل‌های فراوانی در نزدیکی آن قرار دارند.

جاده‌ای که شما را به آبشار می‌رساند، بسیار جذاب است. هرچه بیشتر در مسیر این جاده حرکت کنید، به ارتفاعات بالاتری می‌روید و مناظر بکرتری را مشاهده خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم در طول این مسیر ماشین را کنار بزنید و اوقاتی را به تفریح در جنگل‌های دیدنی آن بگذرانید. اگر وسایل پیک‌نیک همراه خود دارید که چه بهتر! لازم است بگوییم هنگام سفر به این منطقه در فصل‌های سرد، حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید؛ چرا که هوای این منطقه به دلیل قرارگیری در ارتفاعات بسیار خنک‌تر است. درضمن این جاده پرپیچ‌وخم و خطرناک است، پس هنگام رانندگی حتما احتیاط کنید.

آدرس: استان مازندران، 5 کیلومتری شهر نور، نزدیکی رویان

اجاره ویلا در نور با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

20- چشمه‌های باداب سورت (ساری، مازندران)

چشمه‌های باداب سورت از مکان های دیدنی شمال
بسیاری معتقدند که آب شفاف چشمه‌ها، دارای خواص درمانی است.

یک مکان منحصربه‌فرد برای کسانی که می‌خواهند از چشم‌اندازهای متفاوت، عجیب و شگفت‌انگیز دیدن کنند. باداب سورت جاذبه‌ای است که در ساری قرار دارد و به خاطر حالت پلکانی طبیعی و منحصربه‌فردش که طی هزاران سال از جریان آب شکل گرفته، در میان جهان شهرت دارد. حالت پلکانی آن از سنگ تراورتن، ماده معدنی که در اثر جریان آب رسوب می‌کند، ساخته شده و رنگ‌های جذاب و چشمگیر خود را مدیون مواد معدنی آب است.

این جاذبه در دره‌ای بین دو کوه قرار گرفته‌ و درباره اطراف آن افسانه‌های متعددی از قدیم وجود دارد. شما می‌توانید از پله‌های آن بالا بروید و از مناظر خیره‌کننده اطراف از چشم‌انداز بالا لذت ببرید. بسیاری معتقدند که آب شفاف چشمه‌ها، دارای خواص درمانی است و به عنوان یک آبگرم طبیعی در نظر گرفته می‌شود. چشمه‌های این مکان میان مردم محلی محبوبیت بسیار زیادی دارد، چرا که آن‌ها علاوه بر مفید بودن برای سلامتی، آرامش‌بخش نیز هستند.

به طور کلی، باداب سورت یک جاذبه منحصر‌به‌فرد و خیره‌کننده در مازندران به‌شمار می‌رود که به دلیل اهمیت طبیعی و فرهنگی خود شناخته شده است. اگر اهل ماجراجویی هستید، از این جاذبه و زیبایی‌های طبیعت آن لذت ببرید و در عین‌حال افسانه‌های محلی مرتبط با آن را کشف کنید.

آدرس: استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست

21- دریاچه الیمالات (نور، مازندران)

دریاچه الیمالات در میان جنگل های نور از مکان های دیدنی شمال ایران
در اطراف دریاچه گونه‌های مختلف جانوری از جمله لاک‌پشت و قورباغه زندگی می‌کنند.

کافیست از میان درختان سربه‌فلک‌کشیده و چشم‌اندازهای بی‌نظیر عبور کنید تا دریاچه‌ی شگفت‌انگیز الیمالات را مقابل چشمان خود ببینید. این دریاچه، یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های شمال است که در تمامی فصول سال مناظری مسحورکننده را مقابل چشمانتان به ‌نمایش می‌گذارد. در اطراف این دریاچه گونه‌های مختلف جانوری از جمله لاک‌پشت و قورباغه زندگی می‌کنند که می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید.

اگر اهل عکاسی هستید، مناظر اطراف این دریاچه سوژه‌ای ناب برای ثبت تصاویر خارق‌العاده هستند. در روزهای تعطیل، مسافران زیادی از سراسر ایران برای تفریح و خوش‌گذرانی راهی این منطقه می‌شوند. در این منطقه همه‌چیز برای گذراندن یک روز عالی برایتان مهیا خواهد بود. اگر اهل قایق‌سواری باشید، می‌توانید قایق‌های پدالی را اجاره کنید و از گشت‌وگذار در دریاچه‌ای بزرگ و در دل طبیعتی بکر لذت ببرید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا

اجاره کلبه جنگلی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

22- روستای لاویج (چمستان، مازندران)

روستای لاویج در مازندران از جاهای دیدنی شمال ایران
بهترین زمان سفر به روستا فصل تابستان است.

روستای لاویج نام روستایی کوچک در شمال ایران و دامنه رشته کوه‌های البرز است. این روستا باوجود وسعت کوچکش دارای تاریخ و فرهنگ فوق‌العاده غنی است. لاویج به‌عنوان روستایی جذاب، با خیابان‌های باریک و پیچ‌درپیچ و مردم محلی مهمان‌نواز شناخته می‌شود. هنگام سفر به این منطقه‌ی شگفت‌انگیز می‌توانید در امتداد خیابان‌ها صنایع دستی و سوغات محلی منطقه را خریداری کنید، همچنین در رستوران‌هایی که غذاهای محلی خوشمزه سرو می‌کنند یک وعده‌ی غذایی خوشمزه نوش‌جان کنید.

هنگام سفر به این منطقه از چشم‌انداز خیره‌کننده گرفته تا مردم مهمان‌نواز، همیشه در خاطرتان باقی خواهد ماند. بهترین زمان سفر به این منطقه فصل تابستان است، چراکه این منطقه آب‌وهوای خنکی دارد که آن را به بهترین مکان برای فرار از گرمای تابستان تبدیل کرده است. ناگفته نماند که خانه نیما یوشج در روستای یوش قرار دارد که به این منطقه بسیار نزدیک است.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نور، 18 کیلومتری جنوب چمستان

23- پارک جنگلی سی‌ سنگان (نوشهر، مازندران)

پارک جنگلی سی‌ سنگان از دیدنی های شمال
فاصله تهران تا این پارک جنگلی از مسیر جاده هراز حدود ۲۶۰ کیلومتر و از مسیر جاده چالوس حدود ۲۰۰ کیلومتر است

استان مازندران به زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده‌اش معروف است و پارک جنگلی سی‌سنگان یکی از چشمگیرترین جاذبه‌های آن است. این پارک به مساحت 602 هکتار در شمال ایران قرار گرفته و تنها چند ساعت با پایتخت فاصله دارد. این پارک جنگلی محل زندگی انواع گیاهان و جانوران است که آن را به مقصدی عالی برای دوست‌داران طبیعت تبدیل کرده است. بیش از سیصد گونه درخت، درختچه و گل در این پارک وجود دارد، از جمله درختان زیبای بادام وحشی و پسته که چشم شما را به خود خیره خواهد کرد. علاوه‌بر این، این پارک محل زندگی انواع جانوران حیات وحش مانند روباه، شغال، گراز و آهو است.

در این پارک جنگلی مسیری برای پیاده‌روی با مناظر مسحورکننده وجود دارد، پس اگر به سلامتی و تندرسی خود اهمیت می‌دهید و عاشق ورزش در هوای مطبوع هستید، این بهترین مکان برای شما خواهد بود. اگر پس از فعالیت و پیاده‌روی خسته شدید و نیاز به استراحت داشتید، می‌توانید از مناطقی که برای پیک‌نیک و کمپینگ درنظر گرفته شده، استفاده کنید. تماشای پرندگان و شنیدن آواز دلنشین آن‌ها نیز یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توانید در این پارک جنگلی تجربه کنید.

چه به دنبال مکانی خلوت و آرام و چه به دنبال یک ماجراجویی هیجان‌انگیز باشید، باید حداقل یک بار از این پارک جنگلی شگفت‌انگیز دیدن کنید. لازم است بدانید این پارک جنگلی به دریا نزدیک است، بنابراین می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از تفریحات آبی و آرامش ساحل و دریا نیز بهره‌مند شوید. اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری و موتورسواری در جنگل از دیگر تفریحاتی هستند که می‌توانید در پارک جنگلی سی‌سنگان تجربه کنید.

آدرس: استان مازندران، 30 کیلومتری جاده نوشهر به نور

24- سد لار (آمل، مازندران)

سد لار در میان کوه و دشت
این سد در دامنه کوه دماوند در شهرستان آمل قرار گرفته است.

سد لار یک سد خاکی است که در استان مازندران قرار دارد. این سد بین سال‌های 1380 تا 1385 ساخته شد و توسط وزارت نیرو اداره می‌شود. این سد روی رودخانه لار قرار گرفته و از مخزن آن برای آبیاری و تولید برق آبی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که سد لار برای آبیاری و کشاورزی استفاده می‌شود و آب آن بیش از 80000 هکتار از زمین‌های کشاورزی را تامین می‌کند. از این سد برای تغذیه آب‌های زیرزمینی نیز استفاده می‌شود. از همه‌ی این موارد که بگذریم، این سد به دلیل احاطه شدن با جنگل‌های سرسبز، منظره‌ای دیدنی ایجاد کرده و همین آن را به یک مقصد گردشگری محبوب برای مسافران تبدیل کرده است.

مسافران هنگام بازدید از این سد می‌توانند زیبایی‌های طبیعی خیره‌کننده این منطقه را کشف کنند و از فعالیت‌هایی مانند ماهیگیری، قایق‌سواری و تماشای پرندگان لذت ببرند. این سد همچنین فرصتی عالی برای آشنایی با اکولوژی و فرهنگ محلی استان مازندران فراهم می‌کند. از دیگر جاذبه‌های اطراف این سد می‌توان به قله‌ها، چشمه‌ها، آبشارها و رودخانه‌های خروشان و انواع مختلف گونه‌های گیاهی و جانوری اشاره کرد.

آدرس: استان مازندران، آمل، ۱۳ کیلومتری پلور

اجاره ویلا استخردار
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

25- جنگل دالخانی (رامسر، مازندران)

آبشار و حوضچه زیبا در جنگل دالخانی
دالخانی رامسر به دالان بهشت نیز شهرت دارد

جنگل دالخانی یکی از باورنکردنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران است. این منطقه از جنگل‌های سرسبز و رشته‌کوه‌های مملو از درخت تشکیل شده که تجربه‌ای بی‌نظیر را برای دوست‌داران طبیعت به ارمغان می‌آورد. دالخانی مکانی ایده‌آل برای کوهنوردی و کمپینگ است، پس اگر عاشق گشت‌وگذار در طبیعت هستید، از این مکان نهایت لذت را خواهید برد. دالخانی تا چشم کار می‌کند درختان و درختچه‌های سبز و انواع گیاهان را دارد که از بالای تپه‌ها می‌توانید از مناظر مسحورکننده آن لذت ببرید.

از دیگر دلایل محبوبیت این جنگل، آبشارها و رودخانه‌های فراوان هستند که جذابیتی دوچندان به این جنگل بخشیده‌اند. این جنگل محل زندگی انواع جانوران حیات وحش مانند گراز وحشی، آهو، خرگوش، روباه و پرندگان شکاری است؛ همچنین گونه‌های گیاهی و جانوری مانند گل‌های وحشی، قارچ‌ها و گیاهان متنوعی در این جنگل زندگی می‌کنند. این جنگل در برخی از روزهای سال مه‌آلود است که منظره‌ای رمزآلود برای عاشقان ماجراجویی ایجاد می‌کند. در این بهشت سرسبز اکسیژن خالص وجود دارد، بنابراین اگر به آن سفر کردید حتما ریه‌هایتان را از هوای مطبوع و پاک این منطقه پر کنید!

آدرس: استان مازندران، شهرستان رامسر، جاده ییلاق جنت رودبار

26- پل ورسک (سوادکوه، مازندران)

پل ورسک سوادکوه از مناطق دیدنی شمال
هدف از ساخت این پل تردد قطار به‌سمت شمال کشور بوده است.

پلی شگفت‌انگیز در سوادکوه مازندران! این پل که روی رودخانه ورسک قرار دارد، یک شاهکار مهندسی است که منظره‌ای خیره‌کننده ایجاد کرده و توسط یک شرکت دانمارکی ساخته شده است. این پل یکی از مهم‌ترین آثار ایران است، به‌حدی که نام آن در فهرست آثار ملی ثبت شده. پل ورسک در سال 1315 ساخته شد و یکی از قدیمی‌ترین و دیدنی‌ترین پل‌های کشور به‌شمار می‌رود. این پل بین دو کوه عظیم و استوار تعبیه شده و در مسیر خط راه‌آهن تهران-شمال قرار دارد. طراحی منحصربه‌فرد آن از دو طاق تشکیل شده و طول آن 273 متر است. این پل از نظر تاریخی نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا در طول جنگ جهانی دوم توسط نیروهای متفقین مورد استفاده قرار گرفت.

پل ورسک یک منظره جذاب و یک جاذبه توریستی محبوب در این منطقه است. اطراف آن را کوه‌ها و جنگل‌های سرسبز احاطه کرده‌اند که آن را به مکانی زیبا تبدیل کرده، به‌طوری‌که می‌توانید ساعت‌ها به تماشای آن بنشینید. این پل همچنین یک مکان محبوب برای عکاسان و دوست‌داران طبیعت است، زیرا منظره‌ای خیره‌کننده از مناظر ارائه می‌دهد. این پل اخیرا بازسازی شده و اکنون یک سازه ایمن و محکم محسوب می‌شود. دسترسی به آن از طریق یک جاده پرپیچ‌وخم امکان‌پذیر است. این جاذبه‌ی دیدنی، بسیار منحصربه‌فرد و متفاوت از دیگر جاهای دیدنی است، زیرا نمادی از تاریخ این منطقه محسوب می‌شود.

آدرس: استان مازندران، جاده فیروزکوه، شهرستان سوادکوه، روستای ورسک

27- روستای فشکور (چالوس، مازندران)

روستای فشکور مازندران
آب و هوای فشکور مازندران به علت نزدیکی به علم کوه سرد و کوهستانی است

روستای فشکور یکی دیگر از روستاهای سرد چالوس در استان مازندران است. آب‌وهوای این روستا به قدری سرد است، که فقط باید در فصل تابستان یا اواخر بهار به آن سفر کنید و اگر قصد داشتید شب بمانید، باید لباس گرم‌هایتان را هم با خود ببرید. این دلیلی است که مسافران آن را مقصدی مناسب برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان می‌دانند. آثار تاریخی باقی‌‌مانده از این روستا نشان می‌دهند که قدمت آن به دوران ایران باستان بازمی‌گردد.

خانه‌های کاه‌گلی و چوبی این روستا با استفاده از بخاری‌های هیزمی گرم می‌شوند و بیرون آمدن بخار از دودکش‌های آن‌ها، شما را به یاد کارتون‌های دوران بچگی می‌اندازد و حسی نوستالژیک ایجاد می‌کند. اگر خواستید در تابستان سفری خاطره‌انگیز داشته باشید و به گشت‌وگذار در فضایی خنک و مه‌آلود در کنار مناظر سرسبز و دیدنی بپردازید، به فشکور سفر کنید.

آدرس: استان مازندران، چالوس، کیلومتر 25 جاده چالوس، روستای فشکور

28- روستای آلاشت (سوادکوه، مازندران)

روستای آلاشت از جاذبه های دیدنی شمال
روستای زیبا و غرق در مه!

آلاشت یکی از مناطق دیدنی مازندران است که از جاده فیروزکوه فقط 254 کیلومتر با تهران فاصله دارد، بنابراین اگر پایتخت‌نشین هستید، می‌توانید به راحتی و با طی کردن مسیری کوتاه خود را به این بهشت باورنکردنی برسانید. طبیعت بکر و آب‌وهوای دلپذیر این منطقه زبانزد است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، خانه‌های خشتی با سقف‌های چوبی شیروانی و کوچه‌های باریک سنگفرش شده حسابی دل شما را می‌برد و سفری خاطره‌انگیز برایتان رقم می‎زند.

در بیشتر روزهای سال، این روستا مه گرفته است که اگر خوش شانس باشید پدیده‌ی اقیانوس ابر را نیز می‌توانید تماشا کنید. این پدیده‌ی شگفت‌انگیز حس رویایی قدم زدن میان ابرها را برایتان به‌وجود می‌آورد. پیشنهاد می‌کنیم یک کلبه یا ویلای کوچک در این روستای شگفت‌انگیز اجاره و پس از بیدار شدن، صبح دلنشین آن را تماشا کنید. برای اجاره ویلا شمال می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، بین سوادکوه و پل ورسک، آلاشت

29- دهکده دودانگه (ساری، مازندران)

دهکده دودانگه ساری در مازندران
دهکده جذاب و تاریخی دودانگه

در 60 کیلومتری جنوب شهر ساری، دهکده‌ای جذاب و تاریخی به نام دودانگه وجود دارد که مقصدی باورنکردنی برای عاشقان طبیعت است. جنگل‌های خزری و چشم‌اندازهای زیبا باعث جذب بسیاری از طبیعت‌گردان به این منطقه می‌شوند. اگر در فصل تابستان یا اواخر بهار به این منطقه سفر کنید، می‌توانید تنی به آب چشمه‌های زلال و خنک این دهکده بزنید؛ همچنین در این فصول خبری از گل‌ولای، سرما و بارش‌های پی‌درپی در این منطقه نیست. دور بودن از شهر، جنگل‌های سرسبز و زمین‌های شالی باعث شده‌اند در اینجا فقط اکسیژن خالص را تنفس کنید. اینجا می‌توانید به صدای دلنشین پرندگان گوش بسپارید و از تماشای پوشش گیاهی و جانوری متنوع لذت ببرید.

آدرس: استان مازندران، ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان ساری

30- دهکده کندلوس (نوشهر، مازندران)

دهکده کندلوس مازندران
کندلوس با قدمتی چندهزارساله – عکس از محسن توسلی

دهکده کندلوس منطقه‌ای با آب‌وهوای خنک و دلپذیر است که مسافران زیادی را در تمامی روزهای سال به خصوص فصل تابستان به سوی خود می‌کشاند. قدمت این روستا به چندین هزار سال می‌رسد، پس مکانی عالی برای ماجراجویی و کشف ناشناخته‌ها به شمار می‌رود. این روستا در دامنه‌های سرسبز رشته‌کوه‌ البرز قرار دارد و مناظری سرسبز و دیدنی را در دل خود جای داده است. این دهکده یک آبشار زیبا نیز دارد که می‌توانید در روزهای گرم سال تنی به آب آن بزنید و اوقاتی به‌یادماندنی تجربه کنید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، بخش کجور، دهستان زانوس رستاق، روستای کندلوس

31- دریاچه قو (رامسر، مازندران)

منظره‌ای از دریاچه قو رامسر و کوهستان‌های جنگلی اطراف
آب‌های شفاف دریاچه قو زیر نور گرم خورشید می‌درخشند – عکس از میترا رمضان‌زاده

در چند کیلومتری روستای زیبای جواهرده، یک دریاچه با چشم‌اندازی خیره‌کننده وجود دارد که مسافران زیادی برای بازدید از آن راهی این منطقه می‌شوند. آب‌های شفاف این دریاچه زیر نور گرم خورشید می‌درخشند و شما را دعوت می‌کنند تا در آغوش باطراوت آن غوطه‌ور شوید. این دریاچه در میان منظره‌ای سرسبز قرار گرفته و با گل‌های سرزنده و درختان سربه‌فلک‌کشیده که به آرامی در نسیم خنک تاب می‌خورند، آراسته شده است. هوا مملو از عطر شیرین طبیعت است. همانطور که در سواحل دریاچه قو قدم می زنید، سکون آب آرامشی عمیق به روحتان می‌بخشد. اینجا می‌توانید سوار قایق‌های پدالی شوید و از قایق‌سواری روی آب‌های آرامی که توسط جنگل‌های انبوه احاطه شدند، لذت ببرید.

آدرس: استان مازندران، رامسر، پایین دست روستای جواهرده

اجاره ویلا رامسر با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

32- آبشار چلندر (نوشهر، مازندران)

آبشار کوچک چلندر و حوضچه آب آن
حوضچه‌های کوچک جان می‌دهند برای یک آب‌تنی دلچسب در روزهای گرم تابستان! – عکس از ROSE ABM

آبشار چلندر که در روستایی با همین نام در نوشهر واقع شده، میان جنگل‌های انبوه و درختان بلندقامت پنهان شده است. برای تماشای آن باید مقداری در جنگل قدم بزنید. ارتفاع این آبشار کوتاه است و حدودا به 4 متر می‌رسد؛ اما این ارتفاع کوتاه چیزی از زیبایی‌هایش کم نمی‌کند. حوضچه‌های کوچک و زیبایی در پایین آبشار به‌وجود آمده‌اند که جان می‌دهند برای یک آب‌تنی دلچسب در روزهای گرم تابستان! این آبشار در محیطی زیبا قرار گرفته و گیاهان و جانوران پرجنب‌وجوش اطراف آن را تزئین کرده‌اند. زیبایی آبشار چلندر در ساعات طلایی طلوع و غروب خورشید بیشتر می‌شود. همانطور که پرتوهای خورشید بر آب آبشار می‌رقصند، بازی مسحورکننده‌ای از نور و سایه ایجاد می‌کنند و مناظر را با پالتی از رنگ‌های زنده رنگ می‌زنند.

آدرس: استان مازندران، ۱۸ کیلومتری جاده نوشهر به نور، جنوب شرقی روستای چلندر

اجاره ویلا نوشهر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

33- غار اسپهبد خورشید (سوادکوه، مازندران)

دریچه غار باشکوه و تاریخی اسپهبد خورشید
داخل این غار پر از اسرار و شگفتی‌های تاریخی است که شما را حیرت‌زده می‌کنند – عکس از محمد جهانبخشی

غاری در میان کوهستان‌های باشکوه و خیره‌کننده‌ی البرز! دهانه‌ی این غار شبیه به یک دایره است که قطر آن به 90 متر می‌رسد. این غار بزرگ‌ترین طاق طبیعی در دنیا است و هنگامی که بر دهانه آن می‌ایستید، چشم‌اندازهای بی‌بدیل اطراف شما را شگفت‌زده می‌کنند. اگر ماجراجو هستید خبر خوشی برایتان دارم! داخل این غار پر از اسرار و شگفتی‌های تاریخی است که شما را حیرت‌زده می‌کنند و چیزهای زیادی در پاسخ به حس ماجراجویی‌تان ارائه می‌دهند.

آتشکده، قلعه، آب‌انبار، حمام و تنور در داخل این غار با استفاده از سنگ ساروج ساخته شده‌اند که قدمت آن‌ها مربوط به دوران ساسانیان است. بزرگی داخل غار حیرت‌انگیز است و از قدرت هنر طبیعت سخن می‌گوید. به محض وارد شدن به غار، به نظر می‌رسد که شما به دنیایی پنهان قدم گذاشته‌اید، جایی که طبیعت شاهکاری را برای همه ترسیم کرده است. سکوتی که غار را فرا گرفته، فضایی آرام ایجاد می‌کند و به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که از هرج‌ومرج دنیای بیرون فرار کنند.

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، ناحیه دوآب، ۱.۵ کیلومتری جاده‌ سوادکوه به تهران

34- قلعه کنگلو (سوادکوه، مازندران)

قلعه باشکوه کنگلو برفراز کوهی جنگلی
با نزدیک شدن به قلعه، فضایی از رمزوراز اطراف را فرا می‌گیرد – عکس از حسین اکبرزاده

قلعه زیبای کنگلو که یکی از مسحورکننده‌ترین جاهای دیدنی شمال است، به عنوان مقصدی باشکوه از تاریخ و عظمت معماری ایران به‌ شمار می‌رود. این قلعه دیدنی در میان مناظر سرسبز و مشرف به دریای خزر واقع شده و نظر بازدیدکنندگان از سراسر جهان را به خود جلب کرده است. با نزدیک شدن به کنگلو، فضایی از رمزوراز اطراف را فرا می‌گیرد. دیوارهای سنگی با ابهت قلعه حکایت از دوران گذشته دارند، گویی خود قلعه نگهبان اسرار است و صبورانه منتظر است تا داستان‌های خود را با کسانی که از آن بازدید می‌کنند به اشتراک بگذارد.

قدم گذاشتن در دروازه‌های قلعه، بازدیدکنندگان را به گذشته، به دوران شوالیه‌ها و اشرافیت می‌برد. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های قلعه، موقعیت استراتژیک آن بر فراز تپه‌ای است که مناظری پهناور از اطراف و دریای درخشان خزر را ارائه می‌دهد. با ایستادن بر دیوارهای قلعه، نمی‌توان از مناظر خیره‌کننده اطراف چشم برداشت.

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، جاده خطیرکوه

35- پارک جنگلی کشپل (نور، مازندران)

راه‌پله‌های پارک جنگلی کشپل نور
آب‌وهوای این جنگل مطبوع و دل‌انگیز است و رودخانه‌ی زیبای لاویج نیز از آن می‌گذرد.

یک پارک جنگلی با مناظر سرسبز و دیدنی که پوشش گیاهی آن 6 نوع درخت توسکا، بلوط، افرا، ممرز، انجیلی و لرک را تشکیل می‌دهد. این پوشش گیاهی منحصربه‌فرد در کنار رودخانه‌ها و چشمه‌های زلال می‌درخشند و صحنه‌ای رویایی جلوی چشمان‌تان نمایان می‌کنند. مسیر رسیدن به پارک جنگلی کشپل که از جاده نور می‌گذرد، خود زیبایی‌های بی‌شماری دارد که شبیه به بهشتی سرسبز است.

آب‌وهوای این جنگل مطبوع و دل‌انگیز است و رودخانه‌ی زیبای لاویج نیز از آن می‌گذرد. در این جنگل می‌توانید به صدای دلنشین خروش چشمه‌ها گوش بسپارید و به چشمان‌تان تصویری شگفت‌انگیز از مناظر طبیعت را هدیه دهید. پارک کشپل، مکان مناسبی برای فرار از شلوغی زندگی روزمره و گذراندن اوقاتی در آرامش کامل است.

آدرس: استان مازندران، نور، مسیر ییلاقی لاویج، ۲.۵ کیلومتری چمستان

36- جنگل واز چمستان (آمل، مازندران)

مردم درحال دوچرخه‌سواری در جنگل واز چمستان
قدمت جنگل به 65 میلیون سال قبل بازمی‌گردد! – عکس از سایت همشهری آنلاین

اگر گرمای هوا شما را آزار می‌دهد و به دنبال مقصدی با آب‌وهوای خنک در فصول گرم سال می‌گردید، کجا بهتر از چمستان؟ جنگل زیبای واز چمستان منطقه‌ای با آب‌وهوای کوهستانی سرد و مرطوب است که بیش از 9 هزار هکتار وسعت دارد. این منطقه ترکیبی از ییلاقات سرسبز و جنگل‌های انبوه هیرکانی است که رودخانه‌های فراوانی را در دل خود جای داده. جالب است بدانید قدمت جنگل واز چمستان به 65 میلیون سال قبل بازمی‌گردد! پس برخی درخت‌های این منطقه ممکن است دایناسورها را هم دیده باشند. قطعا بازدید از جنگلی خنک، با چشم‌اندازهای سرسبز و بی‌نظیر که قدمتی دیرینه دارد، برایتان دلچسب خواهد بود.

آدرس: استان مازندران، آمل، جنوب چمستان و لاویج

37- جنگل الیمستان (آمل، مازندران)

اسب‌ها در جنگل زیبای الیمستان
الیمستان، تلفیق زیبای دشت و جنگل – عکس از الهام سروری

جنگلی چهارفصل که در هر زمانی از سال به آن سفر کنید، از آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر آن لذت می‌برید. چشمه‌های خروشان زیادی در سراسر جنگل زیبای الیمستان پراکنده شده‌اند. پوشش گیاهی متنوع و سایه‌سار درختان بلندقامت، هوایی مطلوب و مناظری چشمگیر ایجاد کرده‌اند. جنگل‌های این مکان با دشت‌های وسیع و سرسبز ترکیب شده‌اند تا با ارائه مناظری متفاوت و منحصربه‌فرد، سفری خوش برای مسافران رقم بزنند.

در قسمت‌هایی از جنگل، شاخه‌ی درختان در آسمان به هم گره‌ خورده‌اند و دالانی از بهشت ایجاد کرده‌اند. در دشت‌های الیمستان، گل‎های رنگارنگ می‌رویند و عطر خوش آن‌ها مشام‌تان را پر می‌کنند. این جاذبه در هر فصلی شبیه به یک تابلوی نقاشی زیباست که نقاشی ماهر آن‌ها را به تصویر کشیده‌اند.

آدرس: استان مازندران، آمل، کیلومتر ۲۰ جاده هراز، نزدیکی روستای الیمستان

38- قلعه مارکوه (کتالم، مازندران)

مناظر اطراف قلعه مارکوه و دریاچه ابر هنگام غروب
چشم‌اندازهای اطراف از بالای قلعه مارکوه دیدنی هستند – عکس از سعید جهانگیری

قلعه مارکوه که به عنوان یکی از زیباترین مناطق شناخته می‌شود، نمادی از عظمت و شکوه معماری باستانی است. این قلعه باشکوه، با تاریخ جذاب و زیبایی الهام‌بخش خود، مسافران را از دور و نزدیک به خود جلب می‌کند. قدمت این قلعه به دوران ساسانیان می‌رسد و شاهد داستان‌های بی‌شماری از دلاوری‌ها، فتوحات و افسانه‌ها بوده است.

جالب است بدانید این قلعه در طول قرن‌ها به عنوان یک دژ استراتژیک برای سلسله‌های مختلف از جمله سلجوقیان و صفویان بوده است. با نزدیک شدن به قلعه، شکل باشکوه آن در برابر آسمان آبی روشن توجه را جلب می‌کند. این قلعه که بر فراز تپه‌ای صخره‌ای قرار دارد، منظره‌ای دیدنی از دره‌های سرسبز اطراف و دریای خزر ارائه می‌دهد. این قلعه در میان جنگل‌های سرسبز قرار گرفته، جایی که سمفونی غوغای پرندگان و خش‌خش برگ‌ها فضای آرامش‌بخشی را ایجاد می‌کنند.

آدرس: استان مازندران، کتالم، جاده‌ تلارسر

39- باغ گیاه شناسی نوشهر (نوشهر، مازندران)

نیمکتی در باغ گیاه شناسی نوشهر، از جاهای دیدنی شمال
پناهگاهی دلربا برای علاقه‌مندان به طبیعت و گل‌های رنگارنگ – عکس از غرل پوراسفندیار

باغ گیاه شناسی که در استان زیبای مازندران واقع شده، پناهگاهی دلربا برای علاقه‌مندان به طبیعت و گل‌های رنگارنگ است. اگر از عاشقان گل‌وگیاه هستید و در گوشه‌وکنج خانه‌تان پر از گلدان‌های رنگارنگ است، باغ دلربای گیاه شناسی مقصدی جذاب برای شما خواهد بود و حسابی در آنجا به شما خوش می‌گذرد. وقتی پا به باغ می‌گذارید، بلافاصله با سمفونی رنگ‌ها و رایحه‌ها روبه‌رو می‌شوید. فضای سرسبز تا جایی که چشم کار می‌کند گسترده شده و شما را به کشف شگفتی‌های آن دعوت می‌کند.

هوا مملو از عطر شیرین گل‌های شکوفه و خش‌خش ملایم برگ‌ها است. این باغ پناهگاهی برای طیف متنوعی از گونه‌های گیاهی است که برای نمایش تنوع زیستی غنی منطقه ساخته شده. هر مرحله یک شگفتی گیاه شناسی جدید را به نمایش می‌گذارد، از درختان سربه‌فلک‌کشیده تا درختچه‌های ظریف و از شکوفه‌های پر جنب‌وجوش تا سرخس‌های عجیب‌وغریب! یکی از نکات برجسته این بهشت گیاه شناسی، مجموعه وسیعی از گونه‌های گیاهی کمیاب و در خطر انقراض است. این گنجینه‌های گیاه شناسی با دقت در داخل باغ نگهداری می‌شوند.

آدرس: استان مازندران، نوشهر، خیابان شریعتی

40- پل معلق بابلسر (بابلسر، مازندران)

نمایی زیبا و دلنشین از پل معلق بابلسر در هنگام غروب
شب‌های آرامش‌بخش در کنار پل بابلسر

پل معلق بابلسر، واقع در استان زیبای مازندران، یک شگفتی واقعی معماری است که هم چشم و هم روح را مجذوب خود می‌کند. این پل با طراحی زیبا و حضور مسحورکننده خود، به عنوان نمادی از تاریخ غنی و زیبایی جاودانه شهر بابلسر شناخته شده است. با نزدیک شدن به این سازه باشکوه، با طاق‌های قشنگ آن روبه‌رو می‌شوید که به زیبایی روی آب‌های درخشان زیر کشیده شده‌اند.

به نظر می‌رسد این پل زمان حال را با گذشته مرتبط می‌کند، گویی داستان‌های دوران گذشته را برای کسانی که از دروازه‌هایش می‌گذرند زمزمه می‌کند. جذابیت این پل نه تنها در ظاهر فیزیکی آن بلکه در احساساتی است که برمی‌انگیزد. این پل مربوط به دوران پهلوی اول است و در سال 1313، یعنی قبل از جنگ جهانی اول احداث شد. این پل ماشین‌رو، قسمت غربی و شرقی بابلسر را به هم متصل می‌کند و بسیار پرتردد است. طول این پل 80 متر و ارتفاع آن به 16 متر می‌رسد.

آدرس: استان مازندران، بابلسر، خیابان پاسداران

اجاره ویلا بابلسر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

41- علم کوه (کلاردشت، مازندران)

تصویری زیبا از علم کوه مازندران
علم کوه، بلندترین قله ایران پس از دماوند

عاشق کوهنوردی هستید و می‌خواهید بلندترین کوه ایران پس از دماوند را بپیمایید؟ علم کوه که در جنوب دریای مازندران قرار دارد، مقصدی ناب برای کوهنوردان حرفه‌ای است که تخصص و تجهیزات کافی برای کوهنوردی را دارند. یک تخته سنگ بزرگ به نام سماور به صورت عمودی در مسیر صعود به قله وجود دارد که چشمان شما را به خود جلب خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنم اینجا توقف کنید و تصاویری زیبا و دیدنی با این تخته سنگ ثبت کنید.

آدرس: استان مازندران، کلاردشت، منطقه تخت سلیمان

42- دریاچه ولشت (کلاردشت، مازندران)

دریاچه ولشت در دل کوهستان‌های سبز
در این دریاچه می‌توانید قایق‌سواری و ماهیگیری کنید

دریاچه‌ای که مانند یک جواهر در دل کوهستان‌های سرسبز جنگلی می‌درخشد! از مهم‌ترین تفریحات این دریاچه می‌توان به شنا، ماهیگیری و قایق‌سواری اشاره کرد که اوقاتی ناب و به‌یادماندنی برایتان رقم می‌زنند. اگر علاقه‌ای به این تفریحات ندارید، کافیست کنار دریاچه بنشینید و از تماشای مناظر خیره‌کننده اطراف و آب آرام آن لذت ببرید. در فصل زمستان آب دریاچه یخ می‌زند، پس بهتر است در فصل‌های بهار، پاییز و حتی تابستان به این منطقه سفر کنید.

آدرس: استان مازندران، ۲۵ کیلومتری جاده چالوس، نزدیکی مرزن آباد

43- آبگرم رینه (آمل، مازندران)

طبیعت زیبای اطراف آبگرم رینه
طبیعت اطراف آبگرم رینه بسیار دیدنی است – عکس از امید رحیمی

همانطور که می‌دانید چشمه‌های آبگرم مقاصدی محبوب برای مسافران به شمار می‌آیند، چرا که خواص درمانی و املاح معدنی این چشمه‌ها برای بسیاری از بیماری‌ها مفید هستند. یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین چشمه‌های آبگرم مازندران، رینه نام دارد که در شهر آمل قرار گرفته است. زیبایی‌های آبگرم رینه فقط به این چشمه ختم نمی‌شوند، بلکه اطراف آن را چشم‌اندازهایی سرسبز و مسحورکننده احاطه کرده‌اند تا نهایت لذت را از طبیعتی بکر ببرید.

آدرس:  استان مازندران، شهرستان آمل، خش لاریجان، روستای رینه

44- روستای لاسم (آمل، مازندران)

طبیعت زیبای روستای لاسم
روستایی پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی! – عکس از امیر اسدی

روستایی پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی! یکی از دلایلی که روستای زیبای لاسم نزد مسافران محبوبیت بسیاری دارد، وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌شمار است که ساعت‌ها می‌تواند آن‌ها را سرگرم کند. با سفری یک روزه به لاسم، می‌توانید بسیاری از زیبایی‌ها و اسرار آن را کشف کنید. آبشاری دلربا در این روستا وجود دارد که می‌توانید به تماشای آن بنشینید، آب‌بازی کنید یا تصاویری خارق‌العاده ثبت کنید. این آبشار به راحتی در دسترس است و در گذشته از به عنوان یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های شاهان قاجار شناخته می‌شد.

آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، روستای لاسم

45- جاده هراز (آمل، مازندران)

جاده هراز در هوای برفی
جاده دیدنی و زیبای هراز در هوای برفی صفای دیگری دارد! – عکس از علیرضا نجفی

حتما تابه‌حال بارها نام جاده زیبای هراز را شنیده‌اید، اما تا به حال به آن سفر کرده‌اید؟ اگر نه پیشنهاد می‌کنم هرچه زودتر این کار را انجام دهید، چرا که یکی از مشهورترین و جذاب‌ترین جاده‌های کشورمان، جاده هراز است. طبیعت بکر و زیبای جاده هراز شما را مسحور می‌کند. در طول مسیر این جاده، جاذبه‌های دیدنی بی‌شماری قرار دارند که اگر وقت داشته باشید می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. آبشارها، آبگرم‌ها، تالاب‌ها، روستاها و جنگل‌های جذابی جلوی چشمتان قرار می‌گیرند و شما را مست و مدهوش می‌کنند.

آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، جاده بلده

46- مرداب هسل (چالوس، مازندران)

رنگ زیبای صورتی مرداب هسل
رنگ مرداب گاهی به رنگ صورتی جذاب است!

مرداب هسل یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چالوس به‌ شمار می‌رود که مانند زیبای خفته در دل جنگل‌های بکر خفته است. با پیاده‌روی در این جنگل‌های سحرآمیز، به مرداب می‌رسید که رنگ صورتی جذاب آن جلوه‌ی خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است. نکته جالب اینجاست که هرچه به مرداب نزدیک‌تر شوید، مزه هوا ترش و اسیدی می‌شود! این مرداب در فاصله 250 متری از سطح دریا قرار دارد و مساحت آن حدودا یک هکتار است. در پایین این مرداب، یک چشمه از زیر درختی کهن‌سال می‌جوشد. سطح مرداب را جلبک‌ها با قطر نیم سانتی‌متر پوشانده‌اند.

آدرس: استان مازندران، ۱۰ کیلومتری شهر چالوس

47- آبشار شاهاندشت (آمل، مازندران)

آبشار شاهاندشت در میان کوهستان
ارتفاع آبشار شاهاندشت به 51 متر می‌رسد – عکس از محمد صادق اسکندرجوی

در ارتفاعات روستای شاهاندشت، مجموعه‌ای از هشت آبشار وجود دارد که ارتفاع بلندترین آن به 51 متر می‌رسد. این آبشار یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری شمال است که در دل طبیعتی بکر و باشکوه قرار دارد. آبشار همیشه پرآب است و اگر به آن نزدیک شوید می‌توانید از اسپری شدن ریزقطرات آب روی صورتتان لذت ببرید و شکوه آن را تماشا کنید. ارتفاع آبشارهای کوچک‌تر اطراف 15 و 30 متر است که برخی از آن‌ها از پله‌هایی پی‌درپی تشکیل شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها بالا بروید. هنگام بازدید از آبشار نه فقط از آبشار، بلکه از مناظر بکر اطراف لذت خواهید برد.

آدرس: استان مازندران، ۶۵ کیلومتری شهر آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت

48- غار آبی دانیال (متل قو، مازندران)

فضای داخلی غار آبی دانیال
غار آبی دانیال، مقصدی جذاب برای ماجراجویان – عکس از محمد جهانبخشی

اگر به اندازه کافی از مناظر سرسبز، بکر و سواحل شمال لذت برده‌اید، وقت آن است کمی تنوع به خرج دهید و به دنبال ماجراجویی باشید. غار آبی یک مقصد متفاوت در شمال است که مسیر دسترسی بسیار زیبایی هم دارد. مسیر رسیدن به این غار شما را از میان جنگلی سرسبز و بکر عبور می‌دهد. در این غار می‌توانید از پیچ‌وخم‌ها عبور و ناشناخته‌های زیادی را کشف کنید. آب داخل غار از چند چشمه کوچک سرچشمه گرفته‌ و کاملا زلال است. در برخی از قسمت‌های غار، عمق آب به یک متر می‌رسد، درنتیجه باید کفش و لباس مناسب همراه خود داشته باشید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان سلمانشهر، روستای دانیال

49- آبشار ترز (سوادکوه، مازندران)

آبشار باشکوه ترز
آبشار ترز در دل طبیعتی سرسبز و بکر قرار دارد – عکس از فرهاد صارمی

آب‌وهوای مطبوع، طبیعت سرسبز و دلنشین، آبشاری بلند و باشکوه، همه‌ی این‌ها در کنار هم منظره‌ای ایجاد کرده‌اند که شبیه به بهشت است. مناظر اطراف آبشار این بهشت دیدنی را به وجود آورده‌اند که مقصدی ناب برای بسیاری از مسافران و طبیعت‌دوستان است. در پایین آبشار یک استخر زیبا وجود دارد که می‌توانید در آن آب‌تنی کنید و اوقاتی خوش و خاطره‌انگیز بسازید.

آدرس: استان مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، منطقه لفور

50- جاده اسالم به خلخال (اسالم، گیلان)

در جاده اسالم به خلخال درختان بلندقامت از دو طرف جاده به یکدیگر پیوسته و تونلی سبز رنگ تشکیل‌داده‌اند
در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، در مسیر جاده اسالم به خلخال گل‌های شقایق زیبایی می‌رویند

جاده اسالم به خلخال یکی از پرآوازه‌ترین جاده‌های ایران است، به‌طوری که در طول پیمودن مسیر 70 کیلومتری آن چشمانتان جز زیبایی چیز دیگری نخواهد دید. هنگامی که شروع به پیمودن این مسیر می‌کنید، درختان بلندقامت که از دو طرف جاده به یکدیگر پیوسته و تونلی سبز رنگ تشکیل‌داده‌اند، خودنمایی خواهند کرد. مادامی که این جاده را ادامه می‌دهید، به تپه‌های وسیع و سرسبزی می‌رسید که گاهی پدیده‌ی اقیانوس ابر در آن ایجاد می‌شوند و زیبایی‌های این منطقه را چندبرابر می‌کنند.

این جاده هرگز به پایان نمی‌رسد! البته اگر بخواهید برای تمامی جاذبه‌های این مسیر توقف کنید. جاذبه‌هایی مانند رودخانه‌های پرآب، چشمه‌های جوشان، آبشارهای خروشان و مناطق ییلاقی با چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز در طول جاده اسالم به خلخال وجود دارند. کافیست کمی اهل طبیعت‌گردی باشید و از ماشین خود پیاده شوید.

آدرس: استان گیلان، شهر اسالم، جاده اسالم تا خلخال

51- جنگل و ساحل گیسوم (تالش، گیلان)

جنگل و ساحل گیسوم از دیگر زیبایی های شمال
گیسوم جنگلی زیبا و ۸۰ هکتاری است که در فاصله ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا و ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار گرفته است

اگر نمی‌دانید بین جنگل و دریا کدام جاذبه‌ی گردشگری شمال را برای بازدید انتخاب کنید، یک‌راست به‌سمت گیسوم بروید. گیسوم منطقه‌ای است که می‌توانید در دل جنگل‌های بکر به ماجراجویی بپردازید و پس از آن فقط با چند قدم، در کنار سواحل دریاچه‌ی خزر تفریح کنید. مسیر ورود به این‌جا بسیار جذاب است، زیرا درختان بلند دوطرف جاده را فراگرفته‌اند، دست‌فروشان لباس‌های رنگی رنگی خود را آویزان کرده و به فروش می‌رسانند و همین باعث ایجاد حال‌وهوایی بانشاط و رنگارنگ شده است. در این منطقه علاوه بر لباس‌های رنگی رنگی، می‌توانید انواع خوراکی‌های خوشمزه محلی، صنایع دستی، کلاه‌های حصیری و … را خریداری کنید.

هنگام سفر به گیسوم می‌توانید در جنگل‌های اطراف آن بساط پیک‌نیک برپا کنید، چای آتشی دبش نوش جان کنید یا خودتان را به‌صرف یک جوجه کباب خوشمزه میهمان کنید.

آدرس: استان گیلان، ۱۸ کیلومتری جاده تالش به انزلی

اجاره ویلا در تالش با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

52- گردنه حیران (آستارا، گیلان)

گردنه‌ حیران یکی از جاهای دیدنی استان گیلان و شهر آستارا است
گردنه‌ زیبای حیران یکی از جاهای دیدنی استان گیلان و شهر آستارا است.

این گردنه‌ی حیران کننده یکی از جاهای دیدنی استان گیلان و شهر آستارا است گردنه حیران و شهرت جهانی دارد. طول این گردنه 35 کیلومتر و ارتفاع برخی نقاط آن به 1500 متر از سطح دریا می‌رسد. این منطقه تقریبا در تمامی فصول سال مه‌آلود است و جزء بکرترین و زیباترین جاذبه‌های کشورمان به‌شمار می‌رود.

این گردنه جاده‌ای پیچ‌درپیچ با جنگل‌های انبوه و گاهی رنگارنگ است. کلمات قادر به وصف زیبایی‌ها و شگفتی‌های این منطقه نیستند و فقط چشمانتان باید آن‌ها را درک کند. اگر می‌خواهید همه‌ی چشم‌اندازهای حیران‌کننده این گردنه را یک‌جا مشاهده کنید، سوار تله‌کابین شوید. پیشنهاد می‌کنیم اگر به گردنه حیران رفتید، حتما بین راه توقف کنید و از مناظر آن لذت ببرید، زیرا ممکن است به این زودی‌ها دوباره فرصت سفر به این منطقه را نداشته باشید.

آدرس: استان گیلان، جاده اصلی اردبیل به آستارا، ابتدای تونل اردبیل تا 5 کیلومتری آستارا

53- روستای پلکانی ماسوله (فومن، گیلان)

در روستای پلکانی ماسوله خانه‌ها مانند پله در بالای یکدیگر قرارگرفته‌اند
روستای زیبای ماسوله در ۳۰ کیلومتری فومن و ۶۰ کیلومتری رشت قرار دارد

روستای پلکانی ماسوله نه فقط بین گردشگران ایرانی، بلکه بین بسیاری از توریست‌های خارجی نیز محبوب است. خانه‌هایی که مانند پله در بالای یکدیگر قرارگرفته‌اند، چشم‌اندازهای سرسبز از کوه‌های جنگلی اطراف روستا، آبشار خروشان و پرآب، مغازه‌های فروش صنایع دستی و سوغات محلی روستا و زنانی که درحال پختن و فروش غذاهای محلی این منطقه هستند، همگی باعث محبوبیت این روستا بین مسافران شده‌اند.

مسیر رسیدن به ماسوله بسیار دیدنی است، به‌طوری که باید از جنگل‌های سرسبز با آب‌وهوای مطبوع عبور کنید. در هر فصلی به ماسوله سفر کنید، حال‌وهوای شاداب و سرزنده، تماشای تکاپوی مردم و صدای خنده‌ی آن‌ها دلتان را شاد خواهد کرد. پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به ماسوله حتما خوراکی‌های محلی آن را نوش‌جان کنید، زیرا مزه‌ی آن‌ها تا ابد زیر زبانتان می‌ماند.

آدرس: استان گیلان، 60 کیلومتری شهر رشت، فومن، بخش سردار جنگل فومن

اجاره ویلا در فومن با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

54- قلعه رودخان (فومن، گیلان)

برای رسیدن به قلعه‌ رودخان باید همت کنید و 1620 پله را بپیمایید!
برای رسیدن به قلعه‌ رودخان باید همت کنید و 1620 پله را بپیمایید!

قلعه دیدنی رودخان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شمال کشورمان به‌شمار می‌رود که در کنار چشم‌اندازهای سرسبز، بکر و مسحورکننده، آثار باستانی با قدمت بسیار را در دل خود جای داده است؛ البته برای رسیدن به قلعه‌ی چندهزارساله و قدیمی آن باید همت کنید و 1620 پله را بپیمایید! نگران نباشید، زیرا این مسیر آنقدر زیبا و رویایی است که نیازی نیست فقط به فکر رسیدن به مقصد باشید، بلکه می‌توانید از نقطه‌نقطه‌ی چشم‌اندازهای آن در طول مسیر لذت ببرید.

در طول این مسیر فروشگاه‌های صنایع دستی و خوراکی‌های محلی وجود دارند. همچنین وجود آبشار و رودخانه در طول این مسیر کمی از بهشت ندارند. قلعه رودخان مکانی است برای علاقه‌مندان تاریخ و طبیعت، اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، حتما برای سفر به این جاذبه‌ی شگفت‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

آدرس: فومن، 20 کیلومتری جنوب غرب فومن، نزدیک روستای رودخان

55- بام سبز لاهیجان (لاهیجان، گیلان)

بام سبز لاهیجان بام سبز لاهیجان در قسمت بالای شیطان‌کوه قرار دارد
بام سبز لاهیجان در قسمت بالای شیطان‌کوه قرار دارد

لاهیجان که به عروس گیلان مشهور است، جزء زیباترین شهرهای کشورمان به‌شمار می‌رود. آب‌وهوای مطبوع، مناظر سرسبز، بافت شهری جذاب، مزارع چای و یک استخر بزرگ در نزدیکی شیطان کوه و بام سبز باعث تمایز آن از دیگر شهرها شده‌اند. هنگامی که به این بام سفر می‌کنید، اهالی این شهر را در حال ورزش کردن و دویدن در اطراف استخر بزرگ لاهیجان تماشا خواهید کرد که حس سرزندگی و نشاط به روحتان می‌بخشد. چشم‌اندازهای حیرت‌آور این منطقه نیز حسی فراموش‌نشدنی برایتان به ارمغان خواهد آورد.

بازدید از بام، باعث می‌شود تمامی زیبایی‌های این شهر را در یک قالب تماشا کنید. این بام در قسمت بالای شیطان‌کوه قرار دارد و هنگامی که به بالای آن می‌رسید، استخر بزرگ لاهیجان، مزارع چای، چشم‌اندازهای سرسبز، بافت شهری شگفت‌انگیز و آسمان پاک و آبی آن را از دریچه‌ای متفاوت تماشا می‌کنید.

آدرس: استان گیلان، لاهیجان، قسمت بالای شیطان‌کوه

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

56- بازار منطقه آزاد انزلی (بندر انزلی، گیلان)

بازار منطقه آزاد انزلی از زیباترین جاهای دیدنی شمال
از لوازم خانگی گرفته تا فروشگاه‌های شکلات و پاستیل‌ ‌فروشی، عینک، کیف و کفش، انواع پوشاک در مراکز بازار منطقه آزاد انزلی یافت می‌شود.

اگر اهل خرید و بازارگردی هستید، منطقه آزاد بندر انزلی برای شما بهشت است! اگر همسفرانتان علاقه‌ای به بازارگردی و خرید ندارند، نگران آن‌ها نباشید، زیرا در منطقه آزاد انزلی علاوه‌بر پاساژ‌ها و مراکز خرید بزرگ و متعدد، ساحل و دریا و امکانات تفریحی و رفاهی هم وجود دارند. به فاز تجارت بندر انزلی، بازار کاسپین هم می‌گویند. در این منطقه می‌توانید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را پیدا کنید و بخرید. تعداد زیادی از برندها در این منطقه شعبه دارند و به‌دلیل تجارت آزاد این منطقه، قیمت اجناس مقرون‌به‌صرفه هستند.

پیشنهاد می‌دهیم هنگام بازدید از این جاذبه‌ی دیدنی، ابتدا گشت‌وگذاری در بازارها داشته باشید و پس از آن به محوطه‌ی بیرون بیایید و از کافی‌شاپ‌ها و فودکورت‌های این منطقه خوراکی‌های خوشمزه تهیه کنید و لب دریا نوش‌جان کنید تا خستگی بازارگردی حسابی از تنتان خارج شود. در این منطقه امکانات رفاهی، آلاچیق‌های متعدد و باربیکیو هم وجود دارند که می‌توانید خودتان را به یک کباب خوشمزه یا چای آتشی لب ساحل میهمان کنید.

آدرس: استان گیلان، 25 کیلومتری انزلی، بلوار شهید فاتحی، بعد از جاده هتل نرگس

اجاره ویلا در انزلی با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

57- اولسبلنگاه (ماسال، گیلان)

اولسبلنگاه منطق ای زیبا در شمال
جاده‌ای که شما را به اولسبنگاه می‌رساند، مملو از درختان بلندی است که در هم پیچ‌وتاب خورده‌اند

امکان ندارد کسی اسم اولسبلنگاه را شنیده باشد و رویای سفر به آن را در سر نپروراند. این مکان بهشتی در ارتفاعات گیلان در شهر ماسال است که از تپه‌های وسیع و سرسبز و دریاچه‌هایی از ابر تشکیل شده و چشم‌اندازهایی مسحورکننده را ایجاد کرده است. این طبیعت بکر و دست‌نخورده شما را به یاد کارتون هایدی می‌اندازد که با دامن صورتی در تپه‌های سرسبز می‌دوید و آرزوهای زیادی در دل کودکان می‌کاشت.

جاده‌ای که شما را به این‌جا می‌رساند، مملو از درختان بلندی است که در هم پیچ‌وتاب خورده‌اند. اولسبلنگاه مکانی است که شما را از دغدغه زندگی شهری دور می‌کند، به‌طوری که می‌توانید نهایت آرامش را در سکوت طبیعتی بکر تجربه کنید. خانه‌های این منطقه‌ی ییلاقی، همه به سبک روستایی هستند و با سقف‌های حلبی قرمز رنگ از مسافران دلبری می‌کنند. کافیست یک روز را در این منطقه بگذرانید تا تماشای مه غلیظ صبحگاهی، طلوع پرتوهای طلایی خورشید، چریدن گله‌ای گوسفندان و آغاز جنب‌وجوش زندگی روستایی را از نزدیک تماشا کنید. پدیده‌ی حیرت‌آور اقیانوس ابر، قدم زدن در میان ابرها و تجربه سکوت و آرامش عجیب شب، از دیگر تجربه‌هایی هستند که با سفر به این‌جا به‌دست می‌آورید.

آدرس: استان گیلان، شهرستان ماسال، 27 کیلومتری غرب ماسال

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

58- دریاچه سقالکسار (رشت، گیلان)

دریاچه سقالکسار
دریاچه دیدنی سقالکسار مکان فیلم‌برداری فیلم ماهی و گربه است – عکس از محمدرضا علی نیا

اگر به گیلان و رشت سفر کردید، می‌توانید با پیمودن مسیر کوتاهی به راحتی خودتان را به سد یا دریاچه سقالکسار برسانید. این دریاچه مناظری شگفت‌انگیز در اطراف خود دارد که شما را محو خود خواهند کرد. سقالکسار مکانی بکر و عالی برای ماهیگیری، نشستن و همچنین پیاده‌روی است. در ابتدا که وارد این جای دیدنی می‌شوید، این دریاچه مانند نگینی در جلوی چشمانتان خودنمایی خواهد کرد. پس از گرفتن چند عکس زیبا در کنار دریاچه می‌توانید به دل جنگل‌های اطراف بروید و کمی ماجراجویی کنید. لازم است بدانید که این دریاچه مکان فیلم‌برداری فیلم ماهی و گربه است. این مکان آرامش و سکون عجیبی دارد که لحظاتی ماندگار برایتان رقم خواهد زد.

آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

59- امام زاده ابراهیم (شفت، گیلان)

امام زاده ابراهیم شفت از جاهای گردشگری شمال
در امام زاده ابراهیم شفت آبشار، رودخانه، مناظر جنگلی، مراکز خرید، اقامتگاه‌ها و … گرد هم آمده‌اند تا سفری به‌یادماندنی برایتان رقم بزنند – عکس از گلناز قمیان

امام زاده ابراهیم واقع در شهر شفت فقط یک مکان مذهبی نیست، بلکه یکی از مهم‌ترین مناطق شمال، به‌خصوص استان گیلان به‌شمار می‌رود که به دلیل داشتن مناظر مسحورکننده، مسافران مذهبی و غیرمذهبی زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. هنگامی که در مسیر امام زاده رانندگی می‌کنید، مناظر خیره‌کننده اطراف شما را شگفت‌زده خواهند کرد. برای رسیدن به این جاذبه دیدنی باید از جاده‌ای در دل کوه‌های جنگلی عبور کنید و به سمت بالا و بالاتر بروید.

این امام زاده به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای دارد که شما را مست و مدهوش خواهند کرد. در این مکان انواع مغازه‌ها با خوراکی‌های محلی، صنایع دستی، انواع لباس‌های زیبا و رنگارنگ و حتی مغازه‌های لوازم خانگی وجود دارند که حال‌وهوای این منطقه را زنده نگه داشته‌اند. اقامتگاه‌های سنتی زیادی نیز در طبقات بالای فروشگاه‌های این منطقه وجود دارند که با یک شب اقامت در آن‌ها می‌توانید از دغدغه‌ی زندگی شهری فاصله بگیرید و از چشم‌اندازهای سرسبز شگفت‌زده شوید. در این منطقه آبشار، رودخانه، مناظر جنگلی، مراکز خرید، اقامتگاه‌ها و … گرد هم آمده‌اند تا سفری به‌یادماندنی برایتان رقم بزنند.

آدرس: استان گیلان، شهرستان شفت، خیابان مدرس،خیابان فرعی یکم

60- آبشار دودوزن (شفت، گیلان)

آبشار زیبای دودوزن
آبشار دودوزن با ارتفاع 54 متر، سوژه‌ای ناب برای عکس‌هایتان

وقت آن است که از آبشاری با قدمت 100 تا 150 ساله دیدن کنیم. آبشاری که برای دیدن آن باید از چندین پله پایین بروید، اما بعد از آن سری از سرزمینی رویایی بیرون می‌آورید که آبشاز دودوزن در آن می‌درخشد. آب این آبشار از چشمه دودوزن تامین می‌شود و روستای پایین دست خود را آبیاری می‌کند. ارتفاع این آبشار حدود 54 متر است و سوژه بسیار مناسبی برای عکاسی به‌شمار می‌رود؛ پس اگر عاشق عکاسی هستید، دوربین خود را بردارید و راهی این آبشار شوید.

یکی از دلایل درخشش این آبشار، قرارگرفتن آن در میان بافت جنگلی است. مسیر رسیدن به این آبشار نیز شامل مناظر بکر و دیدنی است که شما را شگفت‌زده خواهند کرد. هنگامی که به این سرزمین رویایی قدم می‌گذارید، صدای جوش و خروش آبشار و همچنین عطر و بوی شیرینی کاکا و نان گردویی که توسط زنان محلی پخت می‌شوند، شما را مست و مدهوش خواهند کرد.

آدرس: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شفت، منطقه خرم‌کش

61- جواهردشت (رودسر، گیلان)

ییلاق جواهردشت با اقیانوسی از ابر پوشانده
ییلاق زیبای جواهردشت با اقیانوسی از ابر پوشانده شده است.

یکی دیگر از مناطق شمال، روستای ییلاقی جواهردشت است که در استان گیلان قرار گرفته. این ییلاق در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد و همین باعث ایجاد مناظر شگفت‌انگیز در این منطقه شده است. در اکثر روزهای سال، این ییلاق با اقیانوسی از ابر پوشانده شده و همین باعث عشق‌ و علاقه‌ی طبیعت‌گردان به ییلاق شده است. مسیر رسیدن به این ییلاق نیز پر از پیچ‌وخم‌های زیباست که هر فردی را مجذوب می‌کند. برای رسیدن به این ییلاق باید از روستاهای سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلا، گاوماست و چند روستای دیگر نیز عبور کنید. مساحت این مکان به 100 هکتار می‌رسد. رودخانه‌ای به‌نام رحیم آباد نیز در این ییلاق وجود دارد که باعث شده زیبایی‌های این منطقه چندبرابر شود. آب‌وهوای بکر و تماشای مناظر فوق‌العاده حس‌وحالی به‌یادماندنی در این منطقه برایتان به‌یادگار خواهند گذاشت.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، ییلاق جواهردشت

62- دشت النزه (ماسال، گیلان)

دشت النزه گیلان
النزه، مکانی بکر و به دور از دغدغه شهری – عکس از sobhan pakaein

دشتی که مسیر رسیدن به آن کمی طولانی و سخت است، اما همین باعث شده مناظر آن بکر و دست‌نخورده باقی بماند. دشت النزه جایی است که شلوغی زندگی شهری در آن وجود ندارد؛ در عوض، می‌توانید هوای پاکیزه و مطبوع آن را استشمام کنید. چشمان‌تان فقط سرسبزی را خواهد دید و چشمه‌های زلالی که در آن جریان دارند. این دشت مملو از درختان میوه‌ای چون آلوچه وحشی و گلابی است.

هنگام شب، می‌توانید آسمان پرستاره را که منظره‌ای آرامش‌بخش در آسمان خلق کرده‌اند تماشا کنید و لذت ببرید. این‌جا گله‌های اسب وحشی آزاد هستند و آن‌ها را درحال این‌ طرف و آن طرف رفتن مشاهده خواهید کرد. بافت زندگی قدیمی و روستایی هنوز در اینجا جریان دارد و خانه‌های چوبی با سقف‌های شیروانی خود شما را به یاد نقاشی‌هایتان کودکی‌تان می‌اندازند.

آدرس: استان گیلان، شهرستان ماسال، 55 کیلومتری ماسال

63- ییلاق سوئه چاله (ماسال، گیلان)

ییلاق سوئه چاله ماسال
سوئه چاله، جایی که میان ابرها قدم خواهید زد – عکس از سایت تاپ توریست

ییلاق سوئه چاله یکی دیگر از ییلاقات بهشتی ماسال است که مقصدی مناسب برای سفر در فصل تابستان به‎‌شمار می‌رود؛ زیرا به دلیل قرار گرفتن در ارتفاقات آب‌وهوای خنک و بسیار مطبوعی دارد. این ییلاق در نزدیکی ییلاق اولسبلنگاه قرار گرفته و زیبایی مناظر آن چیزی کم از اولسبلنگاه ندارد. فضای مه‌آلود در کنار چشم‌اندازهای بکر و سرسبز آن شما را حیرت‌زده خواهند کرد. پیشنهاد می‌کنم اگر به گیلان و شهرستان زیبای ماسال سفر کردید، حتما سری به ییلاق بزنید.

آدرس: استان گیلان، شهرستان ماسال، ییلاق سوئه چاله

64- ییلاق دیلمان (سیاهکل، گیلان)

ییلاق دیلمان گیلان
دیلمان، ییلاقی خیره‌کننده و چشم‌نواز – عکس از علیرضا جواهری

ییلاق دیلمان یکی دیگر از ییلاقات گیلان است که به دلیل قرارگیری در ارتفاعات، آب‌وهوای بسیار سردی دارد؛ پس اگر در فصول سرد سال به آن سفر کردید حتما لباس خیلی گرم همراه خود داشته باشید. یافته‌های تاریخی در این ییلاق نشان از زندگی غارنشینی در گذشته‌های دور می‌دهند. امروزه دیلمان را به دلیل مناظر خیره‌کننده و چشم‌نوازش می‌شناسیم. وجود گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در این منطقه، باعث محبوبیت بیشتر آن شده‌اند. کوه‌های بلند پوشیده از برف در کنار چمنزارهای وسیع، منظره‌ای دلنواز هستند که شما را محو خود می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم برای بازدید از این ییلاق، فصل بهار یا تابستان را انتخاب کنید.

آدرس: استان گیلان، شهرستان سیاهکل، دیلمان

65- روستای داماش (رودبار، گیلان)

روستای داماش
داماش، زیستگاه گل سوسن چلچراغ – عکس از محمدرضا یعقوبی

روستای داماش مقصدی است که باید در فهرست سفر هر مسافری باشد. این روستای زیبا توسط تپه‌های وسیع و جنگل‌های سرسبز احاطه شده که محیط طبیعی خیره‌کننده‌ای را ایجاد می‌کند. این روستا نیز در ارتفاعات استان گیلان قرار دارد و به همین دلیل مقصد مناسبی برای سفر در تابستان است. جالب است بدانید این منطقه زیستگاه گل سوسن چلچراغ است و همین تصویری شگفت‌انگیز به فضای آن بخشیده. هوای اینجا خنک و مه‌آلود است و سوژه‌ای ناب برای عکاسی ایجاد می‌کند. یکی از بارزترین ویژگی‌های روستای داماش، معماری سنتی آن است.

خانه‌های قدیمی آن از چوب ساخته شده‌اند که فرهنگ و تاریخ محلی را به تصویر می‌کشد. با قدم زدن در روستا، می‌توانید جذابیت منحصربه‌فرد منطقه را تجربه و حس کنید که در زمان‌های گذشته برگشته‌اید. برای دوستداران طبیعت، روستای داماش یک بهشت خواهد بود. جنگل‌های اطراف محل زندگی انواع حیات وحش از جمله گونه‌های پرندگان کمیاب است که می‌توان آن‌ها را روی درختان مشاهده کرد. این روستا همچنین به خاطر باغ‌های گل زیبای خود که ضیافتی برای چشم و روح است، شهرت دارد.

آدرس: استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش عمارلو

66- آکواریوم انزلی (بندر انزلی، گیلان)

ماهی‌ها و کوسه‌های آکواریوم انزلی
اعماق اقیانوس‌ها را در آکواریوم انزلی کشف کنید!

همیشه زندگی در اعماق اقیانوس برایمان رمزآلود است و حس کنجکاوی و ماجراجویی ما را برمی‌انگیزد. اینکه در اعماق آب‌ اقیانوس‌ها، چه موجوداتی و با چه شکل و ظاهری زندگی می‌کنند، می‌تواند برای هرکسی در هر سنی جالب باشد، به خصوص کودکان. اگر شما هم دوست دارید زندگی اعماق آب‌ها را روی زمین و در فاصله چندقدمی خود مشاهده کنید، به بازدید از آکواریوم بروید. این سرزمین عجایب آبی شما را به دنیایی از رنگ‌های زنده، حیات دریایی دلربا و الهام‌بخش می‌برد. از رنگ‌های خیره‌کننده ماهی‌های استوایی گرفته تا الگوهای مسحورکننده صخره‌های مرجانی، هر گوشه از آکواریوم یک جشن بصری برای چشم است. زندگی دریایی پرجنب‌وجوش به زیبایی در میان آب می‌رقصد و با ایجاد مناظری فریبنده، شما را شگفت‌زده می‌کند.

قسمت‌های مختلف آکواریوم زیبای انزلی

موجودات آبزی در آکواریوم از 5 قاره دنیا هستند و می‌توانید آن‌ها را با عبور از یک تونل 40 متری تماشا کنید. هنگامی که در این آکواریم قدم می‌زنید، انگار که پا به اعماق اقیانوس‌ها گذاشته‌اید و با نگاه کردن به اطراف خود ماهی‌های ریز و درشت رنگارنگ جلوی چشمانتان نمایان می‌شوند. این آکواریوم از بخش‌های زیر تشکیل شده است:

  • سالن خلیج فارس
  • بخش آرواره
  • بخش آمازون
  • غار دریایی
  • بخش دریای خزر
  • بخش کوسه ماهی‌ها
  • تونل
  • بخش ماهی‌های واتوز
  • بخش پرندگان و خزندگان
  • بخش ماهی کوی

آدرس: استان گیلان، منطقه آزاد انزلی، کیلومتر ۵ بلوار شهید فاتحی، فاز تجارت و گردشگری، درب ورودی شماره ۱

67- ساحل چمخاله (لنگرود، گیلان)

غروب آفتاب در ساحل چمخاله
غروب زیبا در ساحل چمخاله تماشایی است

ساحل چمخاله که در امتداد دریای خزر واقع شده، یکی از مهم‌ترین سواحل گیلان به شمار می‌رود. با پا گذاشتن روی ماسه‌های طلایی و نرم ساحل، صدای موزون امواج ملایم، ملودی آرامش‌بخشی خلق می‌کنند که بلافاصله ذهن را به آرامش می‌برد. اگر به دنبال بازی و هیجان باشید، ساحل چمخاله مجموعه‌ای از فعالیت‌های هیجان‌انگیز آبی را ارائه می‌دهد.

از جت اسکی و پاراسل گرفته تا قایق‌سواری، این‌جا می‌توانید حسابی آدرنالین ترشح کنید. برای کسانی که تفریحات آرام‌تری را ترجیح می‌دهند، این ساحل فرصت‌های زیادی برای قدم زدن در کنار ساحل فراهم می‌کند. اینجا می‌توانید بساط پیک‌نیک خود را پهن کنید و در کنار خانواده یک عصرانه خوشمزه نوش‌جان کنید. این ساحل انواع امکانات و تجهیزات رفاهی را برایتان فراهم می‌کند تا سفری دلچسب و راحت تجربه کنید.

آدرس: استان گیلان، شهر لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله

68- تالاب انزلی (بندر انزلی، گیلان)

منظره زیبای تالاب انزلی
قایق‌سواری و تماشای پرندگان از تفریحات ناب تالاب انزلی هستند – عکس از محسن ایرانی

این تالاب مسحورکننده که بین دریای خزر و رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته، بهشتی از آرامش است. با قدم گذاشتن به سواحل تالاب انزلی، بلافاصله با سمفونی رنگ‌ها و صداها مواجه می‌شوید. ترکیب رنگ‌های شگفت‌انگیز نیزارها، نیلوفرهای آبی و لاله‌های دریایی شما را مجذوب خود می‌کند. هوا مملو از آواز پرندگان است که در بالای تالاب اوج می‌گیرند و حسی سرشار از آرامش را به وجودتان می‌بخشند. این‌جا می‌توانید انواع پرندگان مهاجر ازجمله قوها و فلامینگوهای خوشرنگ و زیبا را تماشا کنید.

تالاب انزلی در فصل‌های مختلف

یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های تالاب، چشم‌انداز همیشه در حال تغییر آن است. با گذر فصل‌ها، تالاب دگرگون می‌شود و هر روز که می‌گذرد، منظره‌ای جدید و فریبنده را ارائه می‌دهد. در بهار، تپه‌های اطراف با رنگ‌آمیزی گل‌های وحشی مناظر را رنگ‌آمیزی می‌کنند و پس‌زمینه‌ای عالی برای آب‌های آرام تالاب ایجاد می‌کنند.

در ماه های تابستان، تالاب با فعالیت زنده می‌شود. قایق‌ها به آرامی روی سطح آن می‌چرخند. تالاب به مرکز خنده و شادی تبدیل می‌شود، زیرا خانواده‌ها و دوستان گرد هم می‌آیند تا در پس زمینه این شگفتی طبیعی خاطراتی ماندگار خلق کنند. در پاییز شاخ‌وبرگ‌های اطراف آن به ملیله‌ای خیره کننده از طلایی، زرشکی و نارنجی تبدیل می‌شود. در زمستان، سکوتی خاموش تالاب را فرا می‌گیرد و فضایی آرام ایجاد می‌کند که واقعا الهام‌بخش است. این دلیلی است که در هر فصلی به تالاب انزلی سفر کنید، می‌توانید مجذوب زیبایی‌های آن شوید.

آدرس: استان گیلان، بندر انزلی، خیابان انقلاب

69- روستای ویسرود (شفت، گیلان)

آبشار خروشان در روستای ویسرود
روستای ویسرود مکانی ناب برای تفریحات تابستانی است

یک روستای خنک با مناظر بکر که مکانی دنج برای سفر روزهای تابستان است. اگر می‌خواهید به مکانی بکر و خنک سفر کنید و در آب‌های سرد رودخانه و آبشار به آب‌بازی بپردازید، بدون شک به روستای ویسرود بروید. اینجا توسط درختان پیر سربه‌فلک‌کشیده احاطه شده؛ درختانی که در آسمان با یکدیگر پیوند خورده و اجازه ورود نور خورشید به داخل را نمی‌دهند. گاهی پرتوهای خطی خورشید را می‌بینید که راه خود را از میان شاخ‌وبرگ‌های سرسبز یافته‌اند و منظره‌ای دیدنی ایجاد کرده‌اند. آب سرد رودخانه و آبشار ویسرود خنکی خود را به فضای اطراف بخشیده‌اند و آن را به یک مکان دنج و خنک تبدیل کرده‌اند. مسیری برای پیاده‌روی و گشت‌وگذار در این روستا وجود دارد که شما را از میان مناظر بکر و دیدنی عبور می‌دهد.

آدرس: استان گیلان، شهرستان شفت، بخش احمدسرگوراب، دهستان چوبر، روستای ویسرود

70- بشکافته سنگ (سیاهکل، گیلان)

بشکافته سنگ دیلمان در منظره‌ای خیره‌کننده
مناظر باشکوه بشکافته سنگ دیلمان – عکس از محسن دولت‌آبادی

جاذبه‌ای که براثر یک حادثه به وجود آمد! تماشای سنگی که به اندازه یک برج 17 طبقه است و در میان طبیعتی بکر و دشت‌های وسیع قرار گرفته، تجربه‌ای منحصربه‌فرد برایتان رقم خواهد زد. حال چرا می‌گوییم این جاذبه براثر یک حادثه به وجود آمده؟ زیرا یک رعدوبرق مهیب این سنگ را به دو تکه تقسیم کرده و چشم‌اندازی بی‌بدیل و جذاب به آن بخشیده است. رویش درختان کوتاه‌قد و سرسبز روی این سنگ، جذابیت آن را چندبرابر کرده‌اند. دشت‌های اطراف سنگ مانند پارچه‌ای مخملی در اطراف آن گسترده شده‌اند. یک چشمه در نزدیکی این سنگ وجود دارند؛ بنابراین می‌توانید اوقاتی را کنار آن بنشینید و به تماشای این سنگ عظیم و باشکوه بپردازید.

آدرس: استان گیلان، دیلمان، جاده سیاهکل

71- جنگل‌های سیاهکل (سیاهکل، گیلان)

جاده جنگلی زیبای سیاهکل
رانندگی در جاده جنگلی سیاهکل صفا دارد!

دلتان هوای یک طبیعت‌گردی دل‌انگیز در اعماق جنگل‌های انبوه و سرسبز را کرده؟ پس به جنگل‌های سیاهکل بروید و از آب‌وهوای مطبوع و مناظر بی‌بدیل این منطقه لذت ببرید. درختان این جنگل همه کهن‌سال و سربه‌فلک‌کشیده هستند. در هر فصلی از سال به این جنگل‌ها سفر کنید، شاهد زیبایی‌هایی شبیه به تابلوی نقاشی خواهید بود.

پیاده‌روی و گشت‌وگذار در این جنگل اوقاتی به‌یادماندنی برایتان رقم می‌زند و گوش سپردن به صدای طبیعت که آواز پرندگان و خش‌خش درختان را شامل می‌شود، حسی رویایی به شما خواهد بخشید. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و تجهیزات کمپینگ دارید، جنگل‌های دیدنی سیاهکل مقصد مناسبی برای شب‌مانی خواهند بود. جاذبه‌های دیگری مانند آبشار لونک، بشکافته سنگ، جنگل‌های کاموه چوشل، کاروانسرای تی‌تی و حمام تاریخی دیلمان نیز در نزدیکی این جنگل‌ها قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

آدرس: استان گیلان، سیاهکل، شهر دیلمان، جنگل اسپیلی در ارتفاعات دیلمان

72- آبشار لونک (سیاهکل، گیلان)

نمای زیبا از آبشار لونک در فصل پاییز
آبشار لونک مکانی دنج برای خوردن کباب تازه

اگر بخواهید به ییلاقات دیلمان سفر کنید، در کنار جاده پرپیچ‌وخم و زیبای سیاهکل به ییلاق دیلمان، آبشاری چشم‌نواز و دلربا را مشاهده می‌کنید. یکی از دلایل محبوبیت آبشار لونک نزد افراد بومی گیلان و مسافران، جاده خاص و رویایی اطراف آبشار است. جالب است بدانید برخلاف دیگر آبشارها که در دل جنگل قرار گرفته و فاقد امکانات هستند، این آبشار در کنار جاده‌ای جنگلی قرار دارد و از امکانات رفاهی کاملی برخوردار است. رستوران‌های سنتی اطراف این آبشار انواع کباب تازه را برایتان تدارک دیده‌اند تا لذت خوردن آن را کنار آبشار بچشید. هوای عالی، صدای شرشر آب و بوی کباب تازه؛ چه تفریحی از این بهتر؟

آدرس: استان گیلان، دیلمان، ۲۲ کیلومتری جنوب سیاهکل

73- روستای سراش (لاهیجان، گیلان)

مردم محلی روستای سراش
مردم محلی روستای سراش بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند – عکس از سایت soraya.news

روستایی که در ارتفاعات لاهیجان قرار گرفته و با چشم‌اندازهای مسحورکننده‌ی خود شما را غرق طبیعت می‌کند. کوهستان‌های جنگلی باشکوه در دوردست‌ها دیده می‌شوند و به محض تماشای آن‌ها زیبایی طبیعت را تحسین خواهید کرد. آب‌وهوا مطبوع است و عطر گیاهان تازه حسی سرشار از طراوت و انرژی مثبت به روحتان می‌بخشند. این روستا که آب‌وهوای خنک و کوهستانی دارد، یکی از بهترین مقاصد برای سفر در فصل تابستان است. مردم محلی این روستا خونگرم و میهمان‌نواز هستند و تجربه‌ای شیرین از سفر به یک مکان بهشتی را برایتان به ارمغان می‌آورند.

آدرس: استان گیلان، ۱۷ کیلومتری شهر لاهیجان، روستای سراش

74- آبشار کبودوال (علی آباد کتول، استان گلستان)

آبشار کبودوال یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای خزه‌ای کشورمان است
این آبشار یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای خزه‌ای کشورمان است.

آبشار کبودوال یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای خزه‌ای کشورمان است که در جنوب شهر علی آباد کتول قرار دارد. این آبشار زیبا در دل جنگل‌های سرسبز این منطقه قرار گرفته و میان چشم‌اندازهای فوق‌العاده این جنگل‌ها خودنمایی می‌کند. تا چند سال پیش مسیر دسترسی به این آبشار فقط با صخره‌نوردی و تجهیزات خاص ممکن بود، اما امروزه این منطقه به یک پارک جنگلی تبدیل شده و برای رسیدن به آن فقط باید مسیری 20 کیلومتری را به‌صورت پیاده بپیمایید.

آب این آبشار بسیار زلال و پاکیزه است و حتی بسیاری افراد آن را قابل شرب می‌دانند. سرچشمه‌ی آب این آبشار، کوه‌های بلند اطراف آن هستند که ارتفاع آن‌ها حدود 1780 متر از سطح دریا است. آب‌وهوای منطقه‌ی آبشار کبودوال مرطوب، سرد و کوهستانی است. برای عاشقان طبیعت‌گردی، آبشار کبودوال می‌تواند مقصدی دوست‌داشتنی برای سفر باشد.

آدرس: استان گلستان، 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی‌آباد کتول

75- ناهارخوران (گرگان، گلستان)

 ناهارخوران جنگل‌های انبوهی اطراف خود دارد
ویلاها و هتل‌های فوق‌العاده‌ای نیز برای یک اقامت دلنشین در منطقه ناهارخوران وجود دارند

علاوه بر اینکه ناهارخوران به‌دلیل داشتن رستوران‌های متعدد، مکان مناسبی برای ناهار خوردن به‌شمار می‌رود، جنگل‌های انبوهی اطراف خود دارد که مسافران و ساکنان شهر گرگان برای قدم زدن، تفریح، بازی، پیک نیک و دوچرخه‌سواری به این منطقه سر می‌زنند. این جاذبه یکی از مهم‌ترین مناطق شمال به‌حساب می‌آید، چراکه جنگل‌ها و درختان آن عمری بسیار طولانی دارند.

این منطقه آب‌وهوای بسیار مطبوع و مناظر فوق‌العاده‌ای دارد، همچنین وجود رستوران‌ها و پارک‌های متعدد این مکان را به منطقه‌ای با حال‌وهوای سرزنده و بانشاط تبدیل کرده‌اند. ویلاها و هتل‌های فوق‌العاده‌ای نیز برای یک اقامت دلنشین در این منطقه وجود دارند و لذت سفرتان را چندبرابر می‌کنند.

آدرس: استان گلستان، گرگان، 8 کیلومتری جنوب شهر گرگان

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

76- جنگل النگدره (گرگان، گلستان)

جنگل النگدره بسیار بکرتر از جنگل‌های اطراف ناهارخوران است و رودخانه‌‌ای خروشان به نام قلاشی دارد.
جنگل النگدره بسیار بکرتر از جنگل‌های اطراف ناهارخوران است و رودخانه‌‌ای خروشان به نام قلاشی دارد.

هنگام بازدید از ناهارخوران، بد نیست این لطف را به خود بکنید و مسیر ناهارخوران را ادامه دهید تا به جنگل زیبای النگدره برسید. جنگل النگدره بسیار بکرتر از جنگل‌های اطراف ناهارخوران است و رودخانه‌‌ای خروشان به نام قلاشی دارد. این رودخانه باعث ایجاد هوای مطبوع و معتدل و همچنین آبادانی این منطقه شده است. اگر در فصل تابستان به جنگل النگدره سفر کردید، حتما تنی به آب این رودخانه بزنید و گرمای جانسوز تابستان را از خود دور کنید.

وسعت این جنگل به 185 هکتار می‌رسد و اخیرا خانه‌های مسکونی زیادی اطراف آن ساخته شده است. در این منطقه امکانات رفاهی و خدماتی نیز در اختیار مسافران قرار گرفته‌اند تا سفری راحت‌تر را تجربه کنند. امکان برپا کردن چادر و کمپ نیز در این جنگل وجود دارد. اگر می‌خواهید این جنگل را در سرسبزترین حالت خود ببینید، در فصل بهار یا تابستان به آن سفر کنید؛ اما برای تماشای جشنواره‌ی رنگ‌ها در فصل پاییز راهی جنگل النگدره شوید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، بولوار ناهارخوران، 5 کیلومتری جنوب غرب گرگان

77- پارک ملی گلستان (گالیکش، گلستان)

پارک ملی گلستان از جاهای زیبای شمال
در مساحت 900 کیلومتری پارک ملی گلستان، بیش از 1350 گونه‌ی گیاهی و 302 گونه‌ی جانوری وجود دارد!

امکان ندارد کسی درباره جاهای گردشگری شمال صحبت کند و نام پارک گلستان را بر زبان نیاورد. پارک ملی جزو بزرگ‌ترین جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده‌ کشورمان است و از غرب استان خراسان شمالی تا شرق استان گلستان ادامه دارد. قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور نیز همین پارک زیبای ملی است. از همه‌ی این موارد که بگذریم، طبیعت زیبا، بکر و چشم‌نواز این منطقه باعث شده مسافران در تمامی فصول سال دل به جاده بزنند و برای تفریح به این منطقه سفر کنند.

در مساحت 900 کیلومتری این پارک، بیش از 1350 گونه‌ی گیاهی و 302 گونه‌ی جانوری وجود دارد! هنگامی که وارد این جنگل می‌شوید، شگفتی‌های بسیاری جلوی چشمتان نمایان می‌شوند و گرازهای اهلی یک نمونه از آن هستند. هنگام مشاهده این گرازها نترسید، چراکه آن‌ها کاملا بی‌آزار هستند. اگر اهل ماجراجویی هستید سفر به این منطقه می‌تواند رمزورازهای زیادی از طبیعت را برایتان فاش کند. تنوع دیدنی‌ها و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری این منطقه آنقدر زیاد است که از جانب یونسکو نیز به‌عنوان میراث جهانی شناخته شده؛ بنابراین در حفظ پاکیزگی این افتخار ملی کوشا باشید.

آدرس: استان گلستان، 15 کیلومتری شهر گالیکش

78- آبشار لوه (گالیکش، گلستان)

آبشار لوه ارتفاعی حدود 75 متر دارد، اما در اطراف آن چند عدد آبشار کوچک نیز به‌وجود آمده‌اند
آبشار لوه ارتفاعی حدود 75 متر دارد، اما در اطراف آن چند عدد آبشار کوچک نیز به‌وجود آمده‌اند

آبشار لوه یکی دیگر از جاهای تفریحی شمال در دل جنگلی بکر و دیدنی به همین نام قرار گرفته است. کافیست خود را به این جنگل برسانید و مقداری پیاده روی کنید تا این آبشار مانند الماسی در دل طبیعت بکر جنگل جلوی چشمانتان دلبری کند. این آبشار تصویری همانند نقاشی، به همین اندازه بی‌نظیر ایجاد کرده است.

این آبشار ارتفاعی حدود 75 متر دارد، اما در اطراف آن چند عدد آبشار کوچک نیز به‌وجود آمده‌اند که زیبایی آن را چندبرابر کرده‌اند. در پایین این آبشار یک دریاچه‌ی بسیار کوچک ایجاد شده که سوژه‌ی نابی برای آب‌تنی در روزهای گرم سال است. امکان ندارد اهل طبیعت‌گردی باشید و فکر سفر و بازدید از این آبشار شگفت‌آور به سرتان نزند.

آدرس: استان گلستان، جاده گرگان به مشهد، ۲۰ کیلومتری گالیکش

79- آبشار زیارت (گرگان، گلستان)

آبشار زیارت در گرگان در جنوب روستای زیارت است و ارتفاع آن به 16 متر می‌رسد.
آبشار زیارت در گرگان در جنوب روستای زیارت است و ارتفاع آن به 16 متر می‌رسد. آب این آبشار داخل یک حوضچه می‌ریزد

یکی از جاذبه‌های گرگان که در فاصله 5 کیلومتری این شهر قرار گرفته، آبشار زیارت نام دارد. این آبشار در جنوب روستای زیارت است و ارتفاع آن به 16 متر می‌رسد. آب این آبشار داخل یک حوضچه می‌ریزد و همین باعث شده بسیاری از افراد برای آب‌تنی در روزهای گرم تابستانی به این منطقه بیایند و از آب خنک آن در کنار مناظر سرسبز و دیدنی، لذت ببرند. روستای زیارت، یک روستای توریستی است که به دلیل داشتن جاذبه‌های جذاب و دیدنی، سالانه مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. در این روستا علاوه‌بر آبشار، ییلاقات سرسبز و تفرجگاه‌هایی برای تفریح وجود دارند. آب‌وهوای این منطقه نیز معتدل است، به همین دلیل مکانی عالی برای گردش و تفریح به‌شمار می‌رود.

آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت، 11 کیلومتری جنوب ناهار خوران و 19 کیلومتری جنوب شهر گرگان

80- قبرستان خالد نبی (گنبد کاووس، گلستان)

قبرستان خالد نبی که یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شمال در استان گلستان به‌شمار می‌رود
قبرستان خالد نبی که یکی از مهم‌ترین مناطق شمال در استان گلستان به‌شمار می‌رود

نترسید! ممکن است با شنیدن نام “قبرستان” به عنوان یک مکان دیدنی کمی ترس به جانتان بیوفتد، اما اصلا نگران نباشید. قبرستان خالد نبی یک مکان ترسناک برای لوکیشین‌های فیلم ترسناک نیست، بلکه نقطه‌ای گردشگری، عجیب، خاص و متفاوت است؛ به‌خصوص اگر عاشق ماجراجویی باشید. این قبرستان که یکی از مهم‌ترین مکان‌های شمال در استان گلستان به‌شمار می‌رود، شما را غرق در داستان‌های جذاب و تاریخی خودش می‌کند.

این جاذبه دیدنی به‌عنوان زیارتگاه هم شناخته می‌شود و در شمال شرق گنبد کاووس در استان گلستان قرار گرفته است. منطقه‌ای کوهستانی را تجسم کنید که در آن پر از گورهای عجیب‌وغریب و ماجراجویانه وجود دارد. در این مکان مرموز، چند بقعه هم به چشم می‌خورند، از جمله خالد نبی که می‌گویند از پیامبران الهی بوده است. می‌گویند زمانی که خسرو انوشیروان پادشاه ایرانیان بوده، این شخص از یمن وارد خاک ایران شده و سعی داشته تا مردم را به پیروی از دین حضرت اسماعیل دعوت کند. قبرهای موجود در این گورستان با شکل‌های عجیب‌وغریب خود، شما را به فکر فرو خواهند برد.

آدرس: استان گلستان، 90 کیلومتری شمال شرق شهرستان گنبد کاووس و ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان کلاله

81- برج گنبد کاووس (گنبد کاووس، گلستان)

یک مکان تاریخی جذاب در شمال ایران میل گنبد یا همان برج گنبد کاووس است.
یک مکان تاریخی جذاب در شمال ایران میل گنبد یا همان برج گنبد کاووس است.

یک مکان تاریخی جذاب در شمال ایران میل گنبد یا همان برج گنبد کاووس است. قدمت این گنبد به قرن 4 هجری می‌رسد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این برج بلندترین برج‌ آجری دنیاست که تمامی آن از آجر درست شده است. طول برج گنبد کاووس به 72 متر می‌رسد و سبک معماری آن، معماری رازی است. سبک رازی شکلی باشکوه از معماری خراسانی است و معماری‌های این سبک به شکل استوانه و دایره ساخته می‌شوند. این برج در زمان پادشاهی کاووس‌بن وشمگیر، یعنی سال 375 هجری ساخته شده، زمانی که آل زیار در ایران حکومت می‌کرده است. این برج در خیابان جمهوری گنبد کاووس قرار گرفته و منظره‌ای دیدنی به این خیابان بخشیده است.

آدرس: استان گلستان، گنبد کاووس، خیابان امام خمینی شمالی، بین خیابان جمهوری و قابوس، باغ ملی

82- گلفشان نفتلیجه (بندر ترکمن، گلستان)

دریاچه گلفشان نفتلیجه با رنگ صورتی در گلستان
زیبایی دریاچه در تابستان بیشتر می‌شود.

در میان فضایی وسیع، دریاچه‌ای کوچک و آرام به رنگ صورتی به نام گلفشان نفتلیجه وجود دارد. رنگ صورتی دریاچه به دلیل وجود برخی مواد معدنی در آب است. این رنگ آنقدر جذاب است که باعث شهرت این گلفشان شده و مسافران زیادی فقط برای تماشای آن و عکاسی خود را به این جاذبه‌ی دیدنی می‌رسانند. زیبایی این دریاچه صورتی در تابستان بیشتر می‌شود، زمانی که اشعه خورشید به آب برخورد می‌کند و سطح آن را به رنگ صورتی درخشان تبدیل می‌کند. این جاذبه‌ی منحصربه‌فرد در واقع یک شگفتی واقعی از طبیعت است، پس حتما یک بار هم که شده از آن دیدن کنید. لازم است بدانید که گلفشان نفتلیجه شکلی مخروطی دارد و در ارتفاع 26 متری از سطح دریا قرار گرفته است.

آدرس: استان گلستان، شهر گمیشان، مجاورت روستای صفا ایشان، 15 کیلومتری شهر مرزی گمیش تپه

83- آبشار رنگو (گرگان، گلستان)

ارتفاع آبشار رنگو حدود 7 متر است و آب آن از چهار چشمه تامین می‌شود.
ارتفاع آبشار رنگو حدود 7 متر است و آب آن از چهار چشمه تامین می‌شود.

در میان جنگل‌های مطبوع و سرسبز استان گلستان، آبشاری مرتفع به نام رنگو قرار گرفته که مقصدی جذاب برای طبیعت‌گردان به‌شمار می‌رود. ارتفاع این آبشار حدود 7 متر است و آب آن از چهار چشمه تامین می‌شود. مسیر رسیدن به این آبشار رودخانه‌ها، بوته‌های تمشک، دره‌های عمیق و درختان تنومند را جلوی چشمانتان به نمایش خواهد گذاشت، بنابراین اگر اهل گشت‌وگذار در طبیعت هستید، این آبشار برای شما مقصدی شگفت‌انگیز خواهد بود. طبیعت بکر این منطقه حس‌وحال سرزندگی و نشاط را به وجودتان می‌بخشد و هنگام بازدید از آن دغدغه‌های خود را برای لحظاتی فراموش خواهید کرد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، ۱۵ کیلومتری جنوب غربی گرگان

84- دریاچه توشن (گرگان، گلستان)

دریاچه توشن یکی از مسحورکننده‌ترین جاذبه‌های شمال است
دریاچه دیدنی و زیبای توشن یکی از مسحورکننده‌ترین جاذبه‌های شمال است.

نگینی آبی در دل مناظری سرسبز! دریاچه توشن یکی از مسحورکننده‌ترین جاذبه‌های شمال است که در گرگان قرار دارد. آب این دریاچه از چشمه‌ای به نام «دوبرار» تامین می‌شود که در نزدیکی جنگل النگدره می‌جوشد. طبیعت بکر اطراف این دریاچه حسی آرامش‌بخش به شما می‌بخشد، بنابراین اگر به‌دنبال مکانی در طبیعت هستید که سکوت بر آن حاکم باشد و دغدغه زندگی شهری را از شما دور کند، این دریاچه بهترین مقصد برای شما خواهد بود.

آدرس: استان گلستان، 5 کیلومتری جنوب شهر گرگان، بعد از روستای توشن

85- روستای درازنو (کردکوی، گلستان)

اقیانوس ابر در روستای درازنو
پدیده زیبای اقیانوس ابر در روستای درازنو – عکس از الیاس نصیری

در سفر خود به استان گلستان، یکی از جاهایی که حتما باید از آن دیدن کنید ییلاق درازنو است. این ییلاق در ارتفاعات کوه‌های جنگلی گلستان قرار گرفته‌اند و چشم‌اندازهایی دیدنی از مناظر اطراف را نمایان می‌کنند. در سفر به ییلاق با طبیعتی بی‌نظیر سرشار از جنگل‌های بکر و درختان سرسبز روبه‌رو خواهید شد و هوای مطبوع آن را استشمام خواهید کرد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، با سفر به این ییلاق، خاطره‌ای ماندگار در ذهنتان ثبت می‌شود.

برای رسیدن به این طبیعت دیدنی، یکی از قشنگ‌ترین جاده‌های کوهستانی- جنگلی را پشت سر می‌گذارید و به ارتفاعاتی 2800 متری از سطح دریا می‌رسید. این جاده، یکی از مرتفع‌ترین جاده‌های ایران است. این روستای، به تنهایی جاذبه‌های زیادی را در دل خود جای داده که یکی از آن‌ها منطقه حفاظت شده جهان نما، با مناظر بی‌بدیل است. پارک جنگلی امام رضا، دیوار تمیشه، آبشار شادان و امامزاده هزار منزل از دیگر جاذبه‌های این روستا به‌شمار می‌روند.

هنگام قدم زدن و گشت‌وگذار در ییلاق درازنو، با دشتی پهناور مواجه می‌شوید که همیشه سبز است. هرچه جلوتر بروید دشت جای خودش را به لبه پرتگاهی می‌دهد. این‌جا فقط باید بنشینید، مدیتیشن کنید و از چشم‌انداز مسحورکننده پایین لذت ببرید. دشت‌های گل‌گاوزبان، بابونه و آویشن، عطر خوشی ایجاد کرده‌اند که شما را مست‌ و مدهوش می‌کند. این‌جا همه چیز زیر پای شماست!

آدرس: استان گلستان، جنوب شهرستان کردکوی، محدوده ملک سورم‌سرا (بالاجاده)، روستای درازنو

86- روستای میاندره (کردکوی، گلستان)

اهالی روستای سرسبز میاندره درحال شالیکاری
اهالی روستای سرسبز میاندره که درحال شالیکاری هستند

روستای میاندره واقع در استان زیبای گلستان، گوهری است نهفته که در هر گوشه از آن جذابیت و زیبایی به چشم می‌خورد. این روستا با مناظر خیره‌کننده، فرهنگ غنی و مردم محلی خونگرم، مسافرانی را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند تا خود را در محیط دلربای آن غرق کنند. وقتی وارد روستا می‌شوید، مجذوب فضای سبزی خواهید شد که اطراف شما را احاطه کرده‌اند. این روستا دارای انبوهی از جنگل‌های سرسبز، تپه‌های وسیع و رودخانه‌های پرپیچ‌وخم است که فضایی آرام و مرموز را ایجاد می‌کنند.

هوا مطبوع و باطراوت است و نسیم، بوی گل‌های وحشی و خش‌خش ملایم برگ‌ها را به همراه می‌آورد و شما را از شلوغی زندگی شهری دور می‌کند. با پیاده‌روی در میان جنگل‌های انبوه، آبشارهای خروشانی را خواهید دید که بر روی صخره‌های پوشیده از خزه نشسته‌اند و سمفونی صدا و جشنی برای چشم‌ها ایجاد کرده‌اند. این روستا همچنین با مجموعه متنوعی از گونه‌های پرندگان که این مکان را خانه می‌نامند، پناهگاهی برای تماشاگران است. این روستا فقط 17 کیلومتر با گرگان و 10 کیلومتر با شهرستان کردکوی فاصله دارد.

آدرس: استان گلستان، شهرستان کردکوی، بخش مرکزی، دهستان سدن رستاق شرقی، روستای میاندره

87- جنگل توسکستان (گرگان، گلستان)

جاده زیبای جنگل توسکستان
رانندگی در جنگل توسکستان واقعا لذت‌بخش است

از بین جاهای گردشگری شمال، جنگل‌های بکر گرگان زبانزد هستند. این جنگل‌ها با ارائه مناظری چشم‌نواز و طبیعتی بکر، آرامشی به روحتان طنین‌انداز می‌کنند که تا ابد در خاطرتان باقی می‌ماند. جنگل زیبای توسکستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر از میان جاده توسکستان عبور کنید و پنجره ماشین را باز کنید، هوای پاک و مطبوع منطقه صورتتان را نوازش می‌دهد و حسی دلنشین به شما می‌بخشد. این جاده سبز و جنگلی آنقدر زیبا و باطراوت است که هرچه از زیبایی آن بگویم کم است، فقط خودتان باید آن را ببینید.

این جنگل‌ها در جاده جنگلی- کوهستانی گرگان به شاهرود قرار گرفته‌اند. در اولین قسمت از جنگل، روستای زیبای توسکستان قرار دارد که می‌توانید از آن بازدید کنید. این جنگل‌های بکر و مسحورکننده بین دو رشته‌کوه جنگلی سبز قرار دارند و یک رودخانه‌ی پرآب از وسط آن‌ها می‌گذرد. این جنگل در هر فصلی از سال شبیه به یک تابلوی نقاشی می‌شود که یک نقاش ماهر آن‌ را کشیده است. در فصل پاییز رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی با یکدیگر آمیخته می‌شوند و فضایی جذاب و دل‌انگیز ایجاد می‌کنند. در فصل بهار و تابستان، سرسبزی منطقه به اوج می‌رسد و آب‌وهوا معتدل و مطبوع است، حتی در فصل زمستان هم آب‎وهوا خوب و مناظر چشم‌نواز هستند.

آدرس: استان گلستان، ۱۳ کیلومتری جنوب شرقی گرگان

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

88- آبشارهای شیرآباد (رامیان، گلستان)

تصویری زیبا از آبشارهای شیرآباد
اطراف آبشارهای شیرآباد را جنگل‌های انبوه احاطه کرده‌اند – عکس از Aaron Noname

شهر رامیان عجایب طبیعی خیره‌کننده‌ای دارد که در استان دلربای گلستان ایران جای گرفته‌اند. این آبشارهای مسحورکننده که به خاطر زیبایی و جذابیت مسحورکننده شناخته می‌شوند، بسیار دیدنی هستند. همانطور که آب‌های آبشارها از صخره‌های ناهموار فرو می‌ریزند، سمفونی صدای باشکوه ایجاد می‌کنند که در فضای سرسبز طنین‌انداز می‌شود. طبیعت اطراف آبشارها حس رمزوراز و جذابیتی را تداعی می‌کنند و با مناظر شگفت‌انگیز، شما را به سوی خود می‌کشانند.

هوا مملو از عطر نشاط‌آور گیاهان اطراف است و شما را به دنیایی به دور از هرج‌ومرج زندگی روزمره می‌برد. با نزدیک شدن به آبشار، صدای هجوم آب‌ها را بلندتر می‌شنوید. غبار خنکی که از آبشارها برمی‌خیزد پوست شما را نوازش می‌کند و خنکی عجیبی به جسم و روحتان می‌بخشد. قدرت مطلق این آبشار حیرت‌انگیز است و شما را در برابر نیروهای طبیعت فروتن می‌کند. پیشنهاد می‌کنم در فصل تابستان به بازدید از این آبشارها بروید و یک آب‌بازی لذت‌بخش در ظهر تابستانی را تجربه کنید. لازم است بگویم که این آبشارها مجموعه‌ای از هفت آبشار بزرگ و کوچک هستند و مردم آن را با عنوان هفت آبشار شیرآباد نیز می‌شناسند.

آدرس: استان گلستان، شهرستان رامیان، حدود ۷ کیلومتری جنوب شهر خان ببین، نزدیکی روستای شیرآباد

89- چشمه گل رامیان (رامیان، گلستان)

چشمه گل رامیان با رنگ سبز
رنگ سبز چشمه گل رامیان بسیار منحصربه‌فرد است – عکس از بهراد مودی

در جنوب شهرستان زیبای رامیان، چشمه‌ای وجود دارد که با نام چشمه گل رامیان یا دریاچه گل رامیان شهرت دارد. این چشمه به یک تفرجگاه دیدنی تبدیل شده و مسافران زیادی را از دور و نزدیک به سوی خود می‌کشاند. اطراف این چشمه را درختان سرسبز احاطه کرده‌اند. آب دریاچه تصویر این درختان را بازتاب می‌کند و زیبایی دوچندانی به منظره می‌بخشد. مواظب باشید و به هیچ عنوان داخل این چشمه شنا نکنید، چراکه عمق آن بسیار زیاد است؛ به‌طوری که عمق آن را حدود 80 متر تخمین می‌زنند. این چشمه در دامنه کوهی به نام پنهان‌خانه قرار گرفته و طول آن به 90 متر می‌رسد. لازم است بدانید آب این چشمه به سوی رودخانه قره‌چای رامیان می‌ریزد.

آدرس: استان گلستان، ۵ کیلومتری جنوب شهر رامیان

90- جزیره آشوراده (بندر ترکمن، گلستان)

جزیره آشوراده با هوای ابری
جزیره‌ای آرام و ساکت به نام آشوراده – عکس از امید رنجبر

این جزیره واقع در استان مسحورکننده گلستان، مقصدی ناب است که شما را به دنیایی منحصربه‌فرد می‌برد. با نزدیک شدن به جزیره، احساس آرامشی در وجودتان را فرا می‌گیرد، چراکه طبیعت آن بکر و جزیره همیشه خلوت و ساکت است. در این جزیره می‌توانید نزدیک آب دریا شوید و از امواج آرام آن لذت ببرید. گاهی اسب‌هایی را می‌بینید که این‌طرف و آن‌طرف می‌روند و به آرامش جزیره می‌افزایند.

می‌توانید از مردم محلی قایق موتوری اجاره کنید و گشتی در آب‌های جزیره بزنید. در جزیره آشوراده می‌توانید طیف وسیعی از گونه‌های پرندگان را تماشا کنید و از این مخلوقات منحصربه‌فرد خدا لذت ببرید. با غروب خورشید بر فراز جزیره آشوراده، آسمان با رنگ‌های نارنجی و صورتی تزئین می‌شود و حس آرامشی چندبرابر در جزیره می‌پیچد. چه کسی به دنبال آرامش در دامان طبیعت باشد و چه مشتاق ماجراجویی، جزیره آشوراده نوید تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را می‌دهد که تاثیری ماندگار در روح به‌جا می‌گذارد. جالب است بدانید این جزیره، تنها جزیره‌ی ایرانی دریای خزر است.

آدرس: استان گلستان، غرب بندرترکمن، جزیره آشوراده

91- دیوار بزرگ گرگان (گرگان، گلستان)

دیوار بزرگ گرگان و تپه های سرسبز
مناظر مسحورکننده اطراف دیوار بزرگ گرگان

چیزی شبیه به دیوار چین را در ایران ببینید! جالب است بدانید دیوار دفاعی گرگان، پس از دیوار چین، طویل‌ترین دیوار دنیا است. این دیوار در گذشته‌های دور برای دفاع دربرابر دشمن ساخته شده، اما هنگام ساخت آن نمی‌دانستند که روزی به یک جاذبه دیدنی شگفت‌انگیز تبدیل می‌شود. اطراف این دیوار را مناظر مسحورکننده از دشت‌های سرسبز احاطه کرده‌اند و به شکوه آن افزوده‌اند.

اگر از دغدغه و مشغله‌های زندگی خود خسته شده‌اید و شرایط سفر به این جاذبه را دارید، پیشنهاد می‌کنم حتما این کار را بکنید، چراکه حداقل برای لحظاتی آرامش عجیبی بر روحتان طنین‌انداز خواهد شد. با نزدیک شدن به دیوار، اولین چیزی که شما را به خود جلب می‌کند، محیط آرام فضا است. احاطه شده توسط تپه‌های سرسبز، منظره‌ای است که در آن احساسی فراموش‌نشدنی خواهید داشت. می‌توانید کنار این دیوار پیاده‌روی کنید و از گشت‌وگذار در منطقه‌ای دیدنی لذت ببرید. اینجا فقط یک جاذبه نیست، بلکه پناهگاهی برای روح است.

آدرس: استان گلستان، شمال گنبد کاووس به سمت کلاله و مراوه‌تپه

92- سد نومل یا کوثر (گرگان، گلستان)

سد نومل با کوه های جنگلی
سد نومل را طبیعتی بکر و دیدنی احاطه کرده است – عکس از سینا پرویز

سد نومل یا کوثر در سال 1372 برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و پرورش ماهی افتتاح شد، اما قضیه فقط به این‌جا ختم نمی‌شود؛ بلکه سد کوثر امروزه فواسیدی فراتر از این‌ها دارد و نه فقط یکی از جاذبه‌های گرگان، بلکه از مهم‌ترین مناطق شمال به حساب می‌آید. 6 آبشار بزرگ و جذاب در این منطقه، جذابیت‌های طبیعی را چندبرابر کرده‌اند. درباره این آبشارها ضرب‌المثل “هرکه طاووس خواهد جر هندوستان کشد” کاملا صدق می‌کند! چراکه مسیر دسترسی به آن‌ها بسیار سخت است. این سختی مسیر باعث بکر و پاکیزه ماندن این منطقه شده است.

یکی از این آبشارها که به نومل شهرت دارد، ارتفاعش به 30 متر می‌رسد. برای تماشای این آبشارها بهتر است با یک راهنما بروید تا سختی مسیر را برایتان ساده‌تر کند. اطراف این سد بزرگ را کوهستان‌ها و تپه‌های سرسبز جنگلی احاطه کرده‌اند و منظره‌ای شبیه به یک کارت‌پستال ساخته‌اند که از تماشای آن سیر نمی‌شوید! می‌توانید ساعت‌ها در نزدیکی این سد بنشینید و از آرامش و سکوت منطقه لذت ببرید. نسیم به آرامی آب سد را تکان می‌دهد و حسی سرشار از سرزندگی به شما می‌بخشد.

آدرس: استان گلستان، ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان

93- جنگل شصت کلا (گرگان، گلستان)

آبشار و رودخانه در جنگل شصت کلا
جنگل شصت کلا، زیستگاهی برای حیوانات وحشی و درنده!

جنگلی خطرناک اما بسیار دیدنی! قبل از هرچیزی بهتر است به شما بگویم که در نقاط بکر و دور از دسترس این جنگل حیوانات وحشی و درنده‌ای نظیر خرس وجود دارند؛ پس قبل از ورود به آنجا کاملا احتیاط کنید. این جنگل بسیار بکر است و در برخی نقاط آن درختان انبوه باعث شده‌اند تا نور به زمین نرسد و فضایی مرموز ایجاد شود. در این فضای مرموز و ماجراجویانه، انواع قارچ‌های رنگارنگ به دلیل تاریکی و رطوبت روییده‌اند که برخی از آن‌ها خواص دارویی مهمی دارند؛ برخی نیز بسیار سمی هستند، پس باز هم مواظب باشید.

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرگان، یعنی آبشار شصت کلاته در انتهای این جنگل قرار دارد. این‌جا انواع امکانات رفاهی مانند آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فروشگاه مواد غذایی و آلاچیق وجود دارند؛ بنابراین می‌توانید سفری راحت و بدون دغدغه را در کنار خانواده تجربه کنید. رودخانه‌هایی با آب زلال و آبشارهایی خروشان، باعث ایجاد چشم‌اندازهایی دیدنی و سوژه‌ای برای عکس‌هایتان در این جنگل شده‌اند.

آدرس جنگل شصت کلا: استان گلستان، ۶ کیلومتری جنوب غربی گرگان

سخن پایانی

از قدیم گفته‌اند بسیار سفر باید…

سفر کردن استرس و دغدغه را از روح دور می‌کند و نشاط خاصی به آن می‌بخشد، به‌خصوص سفر به مناطق سرسبز و بکر طبیعت. حال که در کشوری پهناور با جاهای دیدنی بی‌شمار زندگی می‌کنیم؛ بهتر است از این فرصت استفاده کنیم و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیز آن را از نزدیک مشاهده کنیم. شمال کشور به‌دلیل قرار گرفتن در کنار دریاچه‌ی خزر و کوه‌های جنگلی البرز، مناظر حیرت‌آوری را در خود جای داده که می‌تواند حس‌وحالی ناب و فراموش‌نشدنی برایمان رقم بزند. در این مقاله 90 مورد از بهترین جای شمال برای مسافرت را به شما معرفی کردیم که جزء پرطرفدارترین و زیباترین مناطق دیدنی شمال هستند. یادتان باشد هنگام سفر، جز ردپا، چیز دیگری در طبیعت نیندازید.

جدا از این موارد اگر نگران اقامتگاه یا اجاره ویلا، سوئیت و هر نوع اقامتگاهی هستید، اصلا نگران نباشید. اتاقک با داشتن اقامتگاه‌های مختلف سفری راحت و امن را برای شما فراهم کرده است. کافی است همین الان به صفحه اصلی سایت سر زده و متناسب با سلیقه و بودجه خودتان اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو و اجاره کنید. به همین راحتی!

سوالات متداول

بهترین جاهای دیدنی شمال کدام‌اند؟

فیلبند، متل قو، نمک آبرود، جزیره آشوراده و غیره از جمله بهترین جاهای دیدنی شمال هستند.

4.7/5 - (132 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

‫27 دیدگاه ها

  1. عالی . کامل ترین توضیحات و معرفی بود ک دیدم . همچنین تفکیک استان ها هم فکر خوبی بود

  2. ممنون از راهنمایی تون ومعرفی مناطق،ولی به نظرم چیزی کم داشت اونم توضیح در مورد عکس، ایا عکس ودشت پر گل دراوایل مهر هم وجود داره یا خیر.اگه عکس ها ۴فصل باشه دیگه بهتر.

  3. درود بر مردم شریف و نجیب ایران زیبا
    از همگان ، هرکسی که این مقاله رو خونده و رسیده به این ته تقاضا و تمنا دارم ، مقصد شما تا هرکجا که بود و تا هر وقت که به درازا کشید ولو تا سر کوچه ی خودتون حواستون به تمیزی و بکر بودن محیط زیستمون بااشه .
    خودتون رو مسئول بدونید …
    هیچکس ، هیچکدوم از ماها حق اینو ندارن که کوچک ترین زباله ای که با طبیعت بی گانه هست حتی پوست میوه ها و مرکبات و سبزیجات رو در طبیعت رها کنه ، به خیال اینکه کود میشه یا هر دلیل و استدلال غیرمنطقی و سطحی نگرانه ی دیگری…
    خواهش میکنم جدی باشید توی این مسائل و برخورد کنید با شهروندان غیرمسئول اینجا در نهایت محل زندگی ما ، پدران ، مادران و فرزندان و حیوانات خودمان خواهد بود.
    رعایت کنید و با جدیت و مسئولیت پذیری تمام دغدغه مند محیط زیستمون باشید. نگذارید به بکر بودن و اصول طبیعت سبز و ستودنی شمال و یا هر نقطه ی دیگری تجاوز بشه به حریم طبیعت احترام بزارید و خودتون رو موظف بدونید در قبال بدیهی ترین رفتار ها و رسالت ها. و یادتون نره که این لطف ما رو نمیرسونه بلکه ما وظیفه داریم تا مسئولانه برخورد کنیم. و مجدد یادتون نره که هر منشی که از ما سر بزنه و چیزی از خودمون به جای بگذاریم از زباله تا دغدغه مندی و … امضای ما بعد از ترک اون محیط هست. و در نهایت تو یکی نه ای، تو هزاری، تو ، چراغ خود بر افروز …
    حتی ریز ترین حرکات شما می‌تونه بهترین و عمیق ترین تأثیر هارو بگذاره شاید اون لحظه ای که دولا می‌شید تا زباله ای رو بردارید کودکی درحال تماشای شما باشه و تا ابد توی ذهنش تصویر شما و حرکت شما هک بشه و از وجود شما ، وجود مفید و محترم انسان دیگری رویش و متولد بشه شاید شرمی در دیگران بیدار بشه و هزاران تأثیر و شاید های دیگر… آخه اصلا برگردید این عکسارو به نگاه روزنامه وار بندازید، اصلا آدم دلش میاد این منظره رو به هم بزنه؟!!! جوری حضور داشته باشیم که بعد خودمون کیف خودمون رو بکنیم و به هم ببالیم ، هرچقدر از اهمیتش بگم واقعا کمه ، مهمه. کوتاهی نکنید. بیاید فرزندان نیکی باشیم برای این سرزمین مادری برای این مرز برای این گوهر
    ارادتمند همه ی شما نگار از نصف جهان

    1. نظرات شما چندبار تایید شده، تو همین مقاله می‌تونین ببینید، ما معمولا نظراتی که محتوای فحش، توهین و…نداشته باشه رو تایید می‌کنیم.

  4. با تشکر از مقاله خوبتان فقط جواهردشت را از چابکسر گذاشتید سرولات ساحلهای چابکسر اوشیان لیمه سرا جنگسرا و>>>>>لایق حضور در این مقاله بودن چابکسر بهشت ایران

  5. عالی بود فقط سعی کنید که تمام دیدنیهای یک منطقه رو بگذارید و چند عکس هم از اول بهار بگذارید عالی میشه،،،،ممنون

  6. چرا از کلاردشت بهشت گم شده و دریاچه زیبای ولشت گفته و معرفی نشده

  7. اول فر هنگ سازی بکنیدودوتا سطل زباله هم بزاریدوبعد مردم را دعوت کنید…همین جوری ایران داره تو زباله فرو میره وطبیعش هم حال خوبی نداره….کمی اندیشه وتفکر خوبه به آینده هاهم فکر کنید

  8. گیلان
    گیلان
    گیلان
    اگر تمام روزهای سال را هرروز به یکجا در گیلان اختصاص دهید یقینا وقت کم میارید

    1. سلام، هدف گروه اتاقک به روزرسانی مقاله ها در فواصل زمانی کوتاه است. حتما مواردی که گفتید در آپدیت های بعدی به مقاله اضافه خواهد شد.

  9. ببخشید مطلبی که توی خرداد ماه نوشته شده چطور توی اردیبهشت براش کامنت گذاشتن؟!

  10. یکی از جاهای دیدنی و کمتر شناخته شده در شمال ییلاق درازنو در کردکوی گلستان است منحصر به فرد جنگل ابر و دید دریا و خلیج گرگان، بد نیست سری بهش بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *