جاهای دیدنیجنگل‌ها

همه چیز درباره جنگل الیمستان | زیبای تمام عیار در شهر آمل

جنگل الیمستان که در شهر آمل قرار دارد از آن جنگل‌های خاص و اسرارآمیز است که می‌تواند شما را در عمق زیبایی خود غرق کند. محدوده‌ای سبز و مرتفع برای همه آنهایی که عاشق طبیعت‌اند و یا می‌خواهند دور از شلوغی شهرها، ساعاتی را در آرامش باشند. اگر دوست دارید به الیمستان سفر کنید، این مطلب از اتاقک مخصوص شماست.

جنگل الیمستان کجاست؟

الیمستان کجاست
جنگل الیمستان؛ نگینی در شهر آمل – عکاس: احمد فضلی

آمل یکی از شهرهای توریستی و بسیار زیبای شمال ایران است. شهر آمل همچنین یکی از مهم‌ترین قطب‌های صنعتی شمال کشور نیز محسوب می‌شود. این شهر پیشینه تاریخی غنی‌ای دارد و از پایتخت‌های فلسفه و تاریخ در ایران به حساب می‌آید. آمل با یکی از زیباترین پدیده‌های خود به نام جنگل الیمستان نیز شناخته می‌شود. این جنگل همچون نگینی بر حلقه انگشتری این شهر می‌درخشد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی آمل است و همواره بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

الیمستان واقعا رویایی است. جنگلی غرق‌شده در ابر‌های پنبه‌ای، گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار جذاب، طبیعتی بکر و آرامش‌بخش تنها بخشی از دلایلی هستند که باید به جنگل الیمستان سفر کنید. تجربه سفر با دوستان و خانواده به این جنگل، تجربه‌ای تکرارنشدنی خواهد بود. جنگل الیمستان این فرصت را به شما می‌دهد تا با دور شدن از هیاهو و آلودگی شهری کمی آرامش کسب کنید و حتی مهارت‌های بقای خود در طبیعت را بسنجید. اگر اهل عکاسی از طبیعت باشید، الیمستان از جمله نقاط مناسب عکاسی در سطح بین‌المللی است و تعداد زیادی عکاس ایرانی و خارجی را سالانه به خود جذب می‌کند.

استراحت و کسب آرامش در طبیعت الیمستان، هدیه‌ای است که باید در یک آخر هفته به خود ببخشید تا بتوانید جانی دوباره بگیرید. جنگل الیمستان، یکی از زیباترین جنگل‌های ایران است.

آدرس جنگل الیمستان: کیلومتر ۲۰ جاده هراز در نزدیکی روستایی به نام الیمستان

نزدیک‌ترین روستا به جنگل الیمستان

جنگل الیمستان و روستای آن
از دلایل نام‌گذاری این روستا و جنگل به نام الیمستان، وجود گیاهی است به نام، الیما – عکاس: حمیدرضا کوثری

در نزدیکی جنگل الیمستان، روستایی به‌نام لهاش وجود دارد که برخی آن‌را به‌نام روستای الیمستان هم می‌شناسند. این روستا، یکی از مقصدهای بسیار پرطرفدار برای علاقه‌مندان به گردشگری و طبیعت‌گردی روستا و البته جنگل الیمستان است. از دلایل نام‌گذاری این روستا و جنگل به نام الیمستان، وجود گیاهی است به نام، الیما. این گیاه مانند پیازچه است و مردم محلی از آن به عنوان طعم‌دهنده‌ای برای خوراک و خورشت‌های خود استفاده می‌کنند. جالب است بدانید این روستا بسیار بکر است و طبق آخرین سرشماری، کمتر از بیست نفر در آن زندگی می‌کنند.

آب‌ و هوای الیمستان

آب‌وهوای الیمستان
قبل از سفر به الیمستان حتما آب‌وهوا را چک کنید – عکاس: آرش ترکمان

هوای الیمستان به طور معمول خنک است و می‌توانید روزهای گرم سال را به خوشی و آسایش بگذرانید. البته این موضوع یک وجه دیگر هم دارد و آن بالا بودن تعداد روزهای ابری و بارانی در الیمستان است. این موضوع می‌تواند شانس کمپ در طبیعت را کاهش دهد و گاهی جنگل‌نوردی را دشوار کند. در نتیجه قبل از حرکت، آب‌وهوای الیمستان را چک کنید و با وسایل مناسب همچون پانچو، گتر، لباس گرم و کفش مناسب، قدم در جنگل الیمستان بگذارید.

بهترین زمان سفر به الیمستان

در فصل بهار و تابستان، الیمستان مملو از گل‌هایی خوش عطر و مناظری وصف ناشدنی است. هوا در این دو فصل عالی است و می‌توانید اوج زیبایی این جنگل چند میلیون ساله را به‌چشم ببینید. جنگل الیمستان در پاییز نیز طرفداران خاص خود را دارد. رنگ‌بندی پاییزی این جنگل و هوای معتدلی که بر آن غالب است، تجربه‌ای متفاوت از کمپینگ و سفر در دل طبیعت را برای گردشگران به‌وجود می‌آورد. در نهایت تعدادی از مسافران، فصل زمستان را برای دیدن الیمستان انتخاب می‌کنند. این گروه باید تجهیزات کافی داشته باشند و حتما با راهنمای حرفه‌ای وارد جنگل شوند. چراکه برف، مسیرهای مشخص را می‌پوشاند و امکان خطا بسیار زیاد می‌شود.

 

مسیر دسترسی به جنگل الیمستان

مسیر دسترسی به جنگل الیمستان
با عبور از میان درختان سربه‌فلک کشیده الیمستان به دشتی وسیع و مملو از گل‌هایی سفید و زرد خواهید رسید – عکاس: الهام سروری

برای رسیدن به الیمستان، بهتر است از جاده هراز رهسپار شوید. مسیر جنگل الیمستان از تهران به این شکل است که از تهران تا الیمستان تقریبا 158 کیلومتر راه است و این جنگل تقریبا 20 کیلومتر قبل از ورودی شهر آمل قرار دارد. اگر به جنگل الیمستان با ماشین می‌روید در جاده هراز وقتی تابلوی امامزاده لهاش را دیدید، به جاده فرعی بپیچید تا بتوانید وارد اول جاده جنگل الیمستان شوید. سپس از روستای ابتدای مسیر بگذرید و تا پارکینگی که قبل از مسیر اصلی جنگل است، راه‌تان را ادامه دهید.

نقشه مسیر جنگل الیمستان از تهران تا جاذبه
نقشه مسیر جنگل الیمستان

با رسیدن به ابتدای مسیر جنگل‌پیمایی الیمستان با انبوهی از درختان مواجه می‌شوید. سپس از میان درختان سربه‌فلک‌کشیده الیمستان عبور خواهید کرد و به دشتی وسیع و مملو از گل‌هایی سفید و زرد خواهید رسید که جذابیتی وصف ناشدنی به جنگل بخشیده است. اینجا دشت اول الیمستان است و بخشی از زیبایی‌های مسیر را برایتان هویدا می‌کند. پس از آن باید از یک جاده‌ی جنگلی و بسیار زیبا بگذرید تا به دشت دوم برسید. در این دشت، درختان کهنسال جنگل هیرکانی را خواهید دید و می‌توانید در قسمت‌های سرسبز و زیبای جنگل اتراق کنید. در نهایت مسیر پیاده روی جنگل الیمستان بسیار زیباشت.

برای آنکه به سلامت از جنگل بگذرید و بتوانید به دشت‌های اصلی برسید، مسیر جاده خاکی را رها نکنید و به شاخه درخت‌ها دقت کنید. چراکه برخی از راهنماهای قدیمی برای گم نشدن مسیر، به شاخه‌ها، بند کفش‌های رنگی بسته‌اند. اگر جایی برای عکاسی از جاده خارج شدید، سریع به مسیر اصلی برگردید، همه مسیرها به دشت‌ها نمی‌رسند و برخی از آنها می‌توانند برایتان خطرآفرین باشند.

جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل الیمستان

جاذبه‌های دیدنی اطراف جنگل الیمستان
در الیمستان مسیری به سمت قله امامزاده قاسم است – عکاس: نغمه سیروس

اگر اهل کوهنوردی هستید می‌توانید با پیمودن مسیر جنگلی الیمستان در مسیر کوهستانی قله امامزاده قاسم قرار بگیرید و از پیمایش این قله نیز لذت ببرید. مسیر مشخص شده از پیمایش جنگلی مسیری به طول تقریبا 4 تا 5 کیلومتر است. طبیعت‌گردان حرفه‌ای با به همراه داشتن وسایل و تجهیزات مناسب می‌توانند مسیر خود را در دل جنگل ادامه دهند.

نقش پای (زانو) رستم

نقش پای (زانو) رستم
دو گودال در نقش پای رستم نشان از محل برخورد شهاب سنگ است.

از دیگر جاذبه‌های بسیار جذاب الیمستان نقش پای رستم است. در مسیر قله امامزاده قاسم دو گودال به عمق ده متر دیده می‌شود که محل برخورد شهاب سنگی بسیار بزرگ است. از علت نام‌گذاری این جاذبه به نقش پا رستم داستانی محلی با این مضمون است که این دو گودال رد زانو رستم در هنگام نوشیدن آب است!

روستای الیمستان

روستای لهاش
قله امام‌زاده قاسم با ارتفاع 2500 متری یکی از بهترین جاذبه‌های این مکان است – عکاس: الهام سروری

علاوه بر جنگل الیمستان، روستای الیمستان جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. یکی از این جاذبه‌ها همانطور که گفته شده مسیر کوهنوردی قله امامزاده قاسم است. این قله با ارتفاع 2500 متر یکی از گزینه‌های کوهنوردی در تابستان و حتی زمستان برای کوهنوردان حرفه‌ای است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف الیمستان می‌توان به آبشار شاهاندشت، دژ نظامی ملک بهمن، کتیبه ناصری، روستای نوا، منظره منحصربه‌فرد کوه دماوند در ارتفاع ییلاق نوا اشاره کرد که در صورت داشتن وقت کافی، می‌توانید آن‌ها را نیز ببینید.

سوغاتی‌های جنگل الیمستان

روستای لهاش ساکنین خونگرمی دارد که اغلب به کار دام‌پروری و زراعت مشغول هستند. شما می‌توانید از لهاش خوراکی‌ها و لبنیات محلی تهیه کنید. همچنین صنایع‌دستی و بافتنی از سوغاتی‌هایی هستند که زنان روستا به گردشگران ارائه می‌کنند. خرید از جامعه روستایی بسیار مهم است و به معیشت ساکنان و افزایش رابطه مثبت بین آن‌ها و گردشگران، کمک می‌کند. پس اگر وسیله‌ای نیاز داشتید یا خواستید با خودتان از جنگل الیمستان یادگاری بروید، از سوپرمارکت و فروشگاه‌هایی که کنار مسجد اول روستا هستند دیدن کنید.

اقامت در جنگل الیمستان

اقامت در جنگل الیمستان
اقامت در جنگل الیمستان نیاز به تجهیزات و لوازم کافی کمپ در طبیعت دارد – عکاس: آرمین امین

بیشتر اوقات طبیعت‌گردان و گردشگرانی که به الیمستان سفر می‌کنند به قصد سفری یک روزه، این جنگل را انتخاب کرده‌اند؛ اما شما می‌توانید با اقامت در خانه‌های محلی، هتل‌ها، رزرو ویلا اطراف آمل و سوئیت‌های داخل روستا، مدت زمان بیشتری را در روستا و جنگل الیمستان بگذرانید. اگر قصد کمپ در جنگل را داشتید، همراه داشتن غذای کافی و پرانرژی، آب، لباس و کفش مناسب، جعبه کمک‌های اولیه، هدلمپ یا چراغ قوه و در صورت امکان جی‌پی‌اس را فراموش نکنید.

در نهایت برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

نکاتی که در سفر به جنگل الیمستان لازم است بدانید

نکات اقامتی در الیمستان
با شب‌مانی در جنگل الیمستان تجربه‌ای متفاوت و ناب خواهید داشت – عکاس: هدیه سراج

به یاد داشته باشید که در شرایط مه، امکان گم شدن در جنگل وجود دارد. تشکیل مه تنها منحصر به فصل‌های سرد نیست و ممکن است در تابستان هم مه ببینید. پس اگر تجهیزات ندارید، قبل از تاریک شدن هوا، جنگل را به سمت روستا یا اقامتگاه مناسبی که از قبل رزرو کرده‌اید، ترک کنید.

برای حفاظت از محیط‌زیست، آتش روشن نکنید یا در صورت افروختن آتش، از خاموشی آن پیش از بازگشت اطمینان حاصل کنید. ضمنا بهتر است در جایی که قبلا آتش روشن شده، اجاق‌تان را بگذارید تا خاک بیشتر آلوده نشود. اگر شب در جنگل ماندید، حتما زباله‌هایتان را جایی دور از کمپ در یک کیسه دربسته بگذارید و بقیه غذاها را هم به داخل چادر ببرید. چراکه بوی غذا و زباله آن می‌تواند حیوانات جنگل الیمستان را به سمت کمپ شما هدایت کند. در مسیر باد چادر نزنید و مراقب باشید آتش، به سمت چادرها، شعله نکشد.

سخن آخر

سفر به الیمستان یک تجربه بی‌نظیر است و می‌تواند یک مقصد خوب برای شروع طبیعت‌گردی باشد. اگر دوست دارید الیمستان و جاذبه‌های اطراف آن را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم در اطراف الیمستان رزرو ویلا یا اقامتگاه را انجام دهید. برای این منظور در سایت اتاقک ویلاها و اقامتگاه‌های متنوع مازندران را ببینید و بنابر سلیقه و بودجه خود ویلای مورد نظرتان را انتخاب کنید. بی‌شک سفر به جنگل الیمستان خاطره خوش و ماندگاری را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

4.3/5 - (34 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام آقای خبرنگار
    خوراک دروغین به مردم ندید
    خبرنگار باید صادق باشد کو اون خبرنگاران
    برای بدست اوردن پول خیلی کارها وخیلی حرفها میشه کرد
    آیا رسالت خبر نگاری فقط خوراک دروغ دادن به هموطن هست
    کجای لهاش شما به اندازه یک باغچه مزروعی میبینید
    کجای لهاش شما صنایع دستی که توسط خانمهای محل درست می شود را ارایه کردید
    بجای این حرفها از جنگل خوری و محافظت ان و پاک سازی از اشغالهاو طریقه درست استفاده از آن اقدام نمایید
    این ما موران جنگل که باعث برداشت نادرست درختان و آتش سوزیها که تعدد زیاد بوجود آمده و اگر اهالی نبودن معلوم نبود چه پیش می آمد دریغ از یک بیل خاک ویک قطره آب از طرف ماموران حفاظت جنگل که در هنگام خاموش کردن فقط نظاره گر بودن
    ازطرف حسین غلامی و قربان قربانی

  2. باسلام من براری بچه جنگل الیمستان هستم خیلئ خوشحال می شویم مسافران وگردشگران به منطقه مامیایند متاسفانه متاسفانه بعضی ازگردشگران خیال می کنند مااین طبیعت رادزدی کردیم همه زبالها رادرجنگل رها می کنند کمی درباره حفظ ونگهداری جنگل بیشتراطلاع رسانی بکنید

    1. سلتم اقای براری خوب هستین.اقا قیمت زمین های منطقه شما چقدره واسه خرید ک بتونیم یه جا واسه تفریح های اخرهفته داشته باشیم میشه کمکم کنید دراون محله یه قطعهذزمین یا منزل قدیمی بخرم تهوری هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *