شهرها

جاهای دیدنی آمل | معرفی بیش از 10 جاذبه گردشگری

آمل یکی از شهرهای محبوب شمالی برای گردشگران است. هرکسی که به آمل سفرکرده باشد، می‌داند این شهر پر از جاهای دیدنی طبیعی مثل آبشار، کوه، ییلاق‌های خوش آب‌وهوا و … است. دلیل اصلی شهرت و محبوبیت آمل را می‌توان در قله دماوند خلاصه کرد. بله درست‌ خواندید! خلاف تصور اکثر مردم، قله دماوند در تهران نیست، بلکه در استان مازندران و بخش لاریجان آمل قرار دارد. همین کافی است تا اگر تابه‌حال به آمل سفر نکردید، ترغیب شوید تا این شهر زیبا و دیدنی را به فهرست شهرهای مقصد خود اضافه کنید.
در این مقاله قرار است در مورد جاهای دیدنی آمل بخوانید. جاهایی که نمونه‌های مشابه آن را در کمتر جایی می‌توانید پیدا کنید.

درباره آمل

نمای بالا از شهر آمل
سفر به شهر هزار سنگر

آمل در استان مازندران قرار دارد و به شهر هزار سنگر، شهر بام ایران و شهر مادها هم معروف است. اگر به تاریخ ایران مراجعه کنیم آمل حدود ۶۰۰۰ سال پیش پایتخت ایران بوده است. پیشینه شهر آمل به زمان آماردها برمی‌گردد. در شاهنامه هم آمل یکی از مهم‌ترین مراکز ایران بوده و اتفاقات و داستان‌های بسیاری در آن رخ داده است.

برای سفر به آمل باید از پیچ‌و‌خم جاده سرسبز و دیدنی هراز بگذریم و پس از عبور از پارک جنگلی هلومسر به ورودی شهر برسیم. ورودی شهر بازارچه‌ای دارد که با صنایع‌دستی رنگارنگ و خوراکی‌های محلی‌اش ذوق سفر را دوچندان می‌کند. اگر دوست دارید با اجاره خانه در آمل قیمت مناسبی را برای رزرو یک اقامتگاه پرداخت کنید پیشنهادهای ویژه اتاقک را در ادامه از دست ندهید. دیگر برویم سراغ اصل مطلب یعنی معرفی جاهای دیدنی آمل:

برای آشنایی بیشتر مقاله آمل کجاست؟ را مطالعه کنید.

کوه دماوند؛ نماد صلابت و شکوه ایران

نمایی از قله دماوند بر فراز دشت لار
دیو سپید پای دربند – عکاس: کوروش نوژاد تهرانی

آمل به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، کوه‌های بسیار دارد. بلندترین قله رشته‌کوه البرز یعنی دماوند در این شهر قرار دارد. این قله به‌تنهایی از جاهای دیدنی شهر آمل است. آمل، قطعه‌ای از بهشت در پای قله دماوند است. حتی اگر کوه‌نورد حرفه‌ای هم نباشید و نتوانید به آن صعود کنید، تماشای قله دماوند از آمل، یعنی تماشای شکوه بلندترین آتش‌فشان آسیا و خاورمیانه آن‌هم در کمترین فاصله نسبت به شهرهای دیگر.
آدرس کوه دماوند: مازندران، آمل، بخش لاریجان، کوه دماوند

آب گرم استراباکو؛ چشمه شفابخش

 آب گرم استراباکو
سرچشمه این آب گرم ۴ چشمه در دل کوه است

یکی دیگر از جاهای دیدنی آمل، چشمه آب گرم استراباکو است. خیلی از افراد محلی آب‌گرم استراباکو را شفابخش می‌دانند و دلیل این موضوع وجود ماده‌ای به نام زیبق در آب این چشمه است. زیبق ماده‌ای از جنس جیوه است که برای درمان امراض عفونی مناسب است. سرچشمه این آب گرم ۴ چشمه در دل کوه است. در این آب گرم دو استخر بزرگ مخصوص شنای خانم‌ها و آقایان به‌صورت مجزا ساخته شده است.
آدرس چشمه آب گرم استراباکو: مازندران، آمل، لاریجان، چشمه آب گرم استراباکو

برای دسترسی بهتر به این جاذبه دیدنی می‌توانید در محمود آباد هم ویلا رزرو کنید.

اجاره ویلا در محمودآباد با پشتیبانی 24 ساعته
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

دریاچه دوخواهران؛ دریاچه‌ای که منتظر آب شدن برف‌ها است

 دریاچه دوخواهران
ین دریاچه آمل در قلب البرز قرار دارد و با دورنمایی از قله دماوند، بسیار تماشایی است

با شروع فصل گرما و آب شدن برف‌های رشته‌کوه‌های البرز دریاچه دوخواهران با آبی سرد، میزبان مسافران این منطقه است. این دریاچه آمل در قلب البرز قرار دارد با دورنمایی از قله دماوند، بسیار تماشایی است. قله دوخواهران در نزدیکی دریاچه برای کوه‌پیمایی بسیار مناسب است و همچنین برای اتومبیل مسیر همواری دارد. رودخانه سه سنگ و تپه ماهور در نزدیکی این دریاچه هستند و دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.
آدرس دریاچه دوخواهران: مازندران، آمل، دریاچه دو خواهران

شمال دریاچه‌های زیبای زیادی دارد که با اجاره ویلا شمال از اتاقک، می‌توانید از آن‌ها راحت تر بازدید کنید.

آتشکده آمل؛ گنجینه ای تاریخی در آمل

آتشکده آمل در حال مرمت
تقارن با وجود هم‌اندازه نبودن مصالح!

آتشکده آمل ساختمانی بسیار قدیمی و مربوط به دوران ساسانی است. این ساختمان در شهر عوام کوی از شهرهای قدیم آمل قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی آمل به شمار می‌رود.
یکی از جذابیت‌های این ساختمان متقارن بودن گنبد آن است. با اینکه مصالح ساخت گنبد هم‌اندازه نیستند، اما طراحی و ساخت آن به شکلی بوده که کاملاً متقارن ساخته‌شده و آن را به گنبد و برجی منحصر‌به‌فرد تبدیل کرده است. بازدید از این مکان به دلیل تاریخی بودن آن برای علاقه‌مندان به تاریخ ایران و آمل بسیار جالب خواهد بود. این بنا در سال 1354 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.
آدرس آتشکده آمل: مازندران، آمل، محله پایین بازار (در شهر قدیم عوام کوی)

پارک جنگلی هلومسر آمل؛ منطقه نمونه گردشگری

نمایی از درختان انبوه پارک جنگلی سرسبز هلومسر
یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تفریحی در کل مازندران –عکاس: حسام محمدحسینی

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی آمل، پارک جنگلی هلومسر است. پارک جنگلی هلومسر یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های تفریحی در کل مازندران است. این پارک جنگلی در حدود 67 هکتار مساحت دارد و امکانات رفاهی مناسبی از جمله آلاچیق برای پیک‌نیک، کافی‌شاپ، وسایل بازی کودکان و … را برای گردشگران فراهم کرده است.
آدرس پارک جنگلی هلومسر: مازندران، آمل، پارک جنگلی هلومسر

مسجد آقا عباس؛ از شگفتی‌های معماری ایرانی

مسجد آقا عباس
قدمت این مسجد به 300 سال قبل و دوره صفویه باز می‌گردد.

مسجد آقا عباس، یکی دیگر از جاهای دیدنی آمل است که علاقه‌مندان به تاریخ را شیفته خودش می‌کند. قدمت ساختمان این مسجد به 300 سال قبل و دوره صفویه باز می‌گردد. نمای زیبای ساختمان و سنگ‌فرش‌های خاص مسجد نمایانگر معماری زیبای ایرانی است. حجره‌های آجری با درهای چوبی، ترکیبی زیبا از رنگ و نما ایجاد کرده‌اند و این ساختمان را باشکوه‌تر نشان می‌دهند.
آدرس مسجد آقا عباس: مازندران، آمل، مسجد آقا عباس، خیابان بازار قدیمی

جنگل الیمستان، مقصد محبوب عکاسان خارجی

جنگل الیمستان در روز
این جنگل در اکثر روزهای سال، آکنده از فضایی مه‌آلود است که جنگل‌ها و درختان را در آغوش گرفته‌اند – عکاس: علی سراجیان

بدون تردید یکی از زیباترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی آمل، جنگل الیمستان است. جنگلی که نام آن برگرفته از گیاهی به نام الیما است که در دومین ماه سال می‌روید.
این جنگل در اکثر روزهای سال، آکنده از فضایی مه‌آلود است که جنگل‌ها و درختان را در آغوش گرفته‌اند. جنگل الیمستان نه‌تنها برای ایرانی‌ها، بلکه برای مسافران و عکاسان خارجی هم حسابی دلبری می‌کند و به همین خاطر سالانه به‌خصوص در فصل بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی است. طبیعت بکر، جنگل‌های انبوه، مناظر چشم‌نواز و منحصربه‌فرد، سرسبزی غیرقابل وصف مراتع و … تنها گوشه از زیبایی‌های خاص جنگل الیمستان هستند.

آدرس جنگل الیمستان: مازندران، آمل، کیلومتر 20 جاده هراز، جنگل الیمستان

پل دوازده چشمه، یادگار دوران پرآبی رود هراز

نمایی از پل دوازده چشمه که خودروها زیر آن پارک شده‌اند
محل گذر رود هراز از میان شهر – عکاس: مهسا قاضی

یکی از جاذبه‌های شهر آمل، گذر رود هراز از میان شهر است. رود هراز هم چهره زیبایی به شهر بخشیده هم باعث شده که برای رفت‌وآمد مردم، پل‌های زیادی روی آن ساخته شود. یکی از قدیمی‌ترین پل‌های رود هراز در آمل که از معروف‌ترین جاهای دیدنی و تاریخی این شهر هم محسوب می‌شود، پل دوازده چشمه است. پل دوازده چشمه در زمان شاه تهماسب صفوی ساخته‌شده و در طول سال‌ها، چندین بار مرمت و بازسازی ‌شده است. زمانی که رود پرآب‌تر بود، از 12 دهنه که نام پل هم از آن‌ها گرفته‌شده، آب عبور می‌کرد. در حال حاضر فقط از سه‌دهنه آب عبور می‌کند و بخش‌های دیگر به اتوبان یا فضای سبز تبدیل شده‌اند.

آدرس پل دوازده چشمه آمل: مازندران، آمل، خیابان پل دوازده چشمه

پارک جنگلی میرزا کوچک خان

دوچرخه‌سواری در پارک میرزا کوچک خان
محل سکونت درختان کهنسال و تنومند، جنگل‌های انبوه، آبشار و چشمه – عکاس: داریوش امینی

آمل را می‌توان مثل اکثر شهرهای شمال، شهر مانَک‌های جنگلی دانست. پارک جنگلی میرزا کوچک خان، یکی دیگر از جاهای دیدنی آمل است. پارکی که درختان کهنسال و تنومند، جنگل‌های انبوه، آبشار و چشمه در آن ساکن هستند. وسعت پارک جنگلی میرزا کوچک خان آمل، 440 هکتار است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی پارک آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران، قهوه‌خانه، محوطه اسب‌سواری و … هستند.

آدرس پارک جنگلی میرزا کوچک خان: مازندران، کیلومتر 16 جاده آمل-تهران، پارک جنگلی میرزا کوچک خان

غارهای دستکنده آمل؛ سرک کشیدن به دل کوه‌ها

نمایی از غارهای دستکنده در دل کوه
در گذشته مردم برای فرار از دست دشمنان و تدفین اجساد این سوراخ‌ها را در کوه به وجود آورده‌اند – عکاس: امید بوذری

در مسیر جاده هراز به آمل، کوه‌هایی را می‌بینید که در دل آن‌ها سوراخ‌های زیادی وجود دارد. این سوراخ‌ها، غارهایی هستند که در ایام قدیم و نه به شکل طبیعی، بلکه به دست انسان‌ها ساخته شده‌اند؛ به همین خاطر به این سوراخ‌ها، غارهای دستکنده می‌گویند. به گفته افراد محلی، در گذشته مردم برای فرار از دست دشمنان و تدفین اجساد این سوراخ‌ها را در کوه به وجود آورده‌اند. البته بعضی کاوش‌ها نشان داده که امکان دارد این سوراخ‌ها، محلی برای زندگی طولانی‌مدت مردم در گذشته هم بوده باشد.

آدرس غارهای دستکنده آمل: مازندران، جاده هراز به آمل

موزه تاریخ آمل؛ تماشای یادگاری‌های دوره قاجار

نمای از درب ورودی موزه تاریخ آمل
انتخابی مناسب برای طرفداران تاریخ و موزه گردی – عکاس: فهیمه تردست

در سفر به هر شهری، وقتی می‌خواهیم سراغ جاهای دیدنی برویم، باید سلیقه همه همسفران را در نظر بگیریم. موزه تاریخ آمل از آن دسته جاهای دیدنی آمل است که برای طرفداران تاریخ و موزه گردی انتخاب مناسبی است. موزه تاریخ آمل در ساختمانی سه‌طبقه قرار دارد و در آن می‌توانید سکه‌هایی از دوران ساسانیان، گلیم، جاجیم، سلاح‌های قدیمی، نامه‌های حکومت قاجار و … را ببینید.

آدرس موزه تاریخ آمل: مازندران، آمل، خیابان آزادی، موزه تاریخ آمل

دشت لار؛ وسیع و چشم‌نواز

نمایی از دشت لار، کوه دماوند و گل‌های بهاری
دشت سرسبز لار و سد لار، در فصل تابستان و بهار میزبان مسافران و گردشگران زیادی است – عکاس: سحر صفایی

دیگر همه می‌دانیم که صعود به قله دماوند، کار کوهنوردان حرفه‌ای است؛ اما این موضوع دلیل نمی‌شود خودمان را از دامنه‌های رشته‌کوه البرز و کوه دماوند معروف کنیم. دشت لار همان جایی است که اگر قصد صعود به قله را نداشته باشید، می‌توانید با خودروی شخصی به آنجا بروید و تصاویر زیبایی را با پس‌زمینه قله دماوند ثبت کنید. دشت سرسبز لار و سد لار، در فصل تابستان و بهار میزبان مسافران و گردشگران زیادی است. توصیه می‌کنم حتماً از این منطقه که در فهرست پارک‌های ملی ایران قرار دارد، دیدن کنید.

آدرس دشت لار: مازندران، آمل، روستای پلور، جاده هراز، جاده لار

آبشار شاهاندشت، بزرگ‌ترین آبشار مازندران

نمایی از آبشار شاهاندشت
این آبشار با ۶۲ متر ارتفاع، بزرگ‌ترین آبشار مازندران است – عکاس: مژده لطفی

یکی از خوش آب‌وهوا ترین جاهای دیدنی آمل، منطقه‌ای به نام شاهاندشت است. در شاهاندشت آبشاری وجود دارد که به خاطر 62 متر ارتفاع، بزرگ‌ترین آبشار مازندران است.
خبر خوب این است که مسیر دسترسی به آبشار شاهاندشت، مسیر کوتاهی است. اگر کفش مناسب پوشیده باشد و پیاده‌روی در مسیر شیب‌دار برای شما سخت نباشد، می‌توانید از این آبشار زیبا دیدن کنید.

آدرس آبشار شاهاندشت: مازندران، آمل، روستای شاهاندشت

ییلاق خوشواش، جایی که تا چشم کار می‌کند فقط زیبایی‌ است

اقیانوس ابر در ییلاق خوشواش
ییلاق خوشواش در ارتفاع ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد – عکاس: امیرحسین اکبری

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفتم، آمل پر از ییلاق‌های خوش آب‌وهواست و ییلاق خوشواش هم یکی از جاهای دیدنی معروف و محبوب آمل است. ییلاق خوشواش در ارتفاع 2500 تا 3000 متری از سطح دریا قرار دارد و به همین خاطر بهترین زمان سفر به آن اواسط بهار تا اواخر تابستان است.
اگر خوش‌شانس باشید، در سفر به ییلاق خوشواش ممکن است با دریایی از ابرها که به دل جنگل نفوذ کردند روبرو شوید. خانه‌های قدیمی، طبیعت بکر و زیبا و بافت روستایی ییلاق خوشواش از دیگر جاذبه‌های این منطقه برای طرفداران طبیعت‌گردی است. پیشنهاد می‌کنم اگر زندگی شهری خسته‌تان کرده است حتماً به ییلاق خوشواش بروید و باطری انرژی‌تان را دوباره شارژ کنید.

آدرس ییلاق خوشواش: مازندران، آمل، جاده هراز، روستای خوشواش

سخن آخر

در این مقاله به یکی از محبوب‌ترین شهرهای شمال یعنی آمل سفر کردیم. شهری در دامنه کوه دماوند که پر از جاهای دیدنی است. در پارک جنگلی استراحت کردیم و از تماشای طبیعت لذت بردیم، بعد سری به مسجد آقا عباس و آتشکده آمل زدیم. یک روز هم به ییلاق خوشواش و جنگل الیمستان رفتیم. هر موقع که خسته شدیم به اقامتگاهی که از اتاقک رزرو کرده بودیم برگشتیم. برای رزرو اقامتگاه وارد سایت اتاقک شدیم، به صفحه اجاره روزانه خانه و ویلا در آمل رفتیم و در کمترین زمان، اقامتگاه مناسب با بودجه، زمان سفر و تعداد همسفرانمان را رزرو کردیم.

سؤالات متداول درباره جاهای دیدنی آمل

جاهای دیدنی آمل کدامند؟

جنگل الیمستان، ییلاق خوشواش، مسجد آقاعباس، دریاچه دوخواهران، پارک جنگلی میرزا کوچک خان جنگلی، پارک جنگلی هلومسر، پل دوازده چشمه

جنگل الیمستان کجاست؟

مازندران، آمل، کیلومتر 20 جاده هراز، جنگل الیمستان

آتشکده آمل کجاست؟

مازندران، آمل، محله پایین بازار (در شهر قدیم عوام کوی)

4/5 - (105 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مقاله کامل وعالی بود . جالبه بدونید آمل علاوه بر جاذبه های گردشگریش تفریحی به اسم اتاق فرار یا همون اسکیپ روم هم داره که برای خود من جالب بود . اگه خواستید تجربه کنید برید اسکیپ زوم خانواده گابریل و همینطور خانه او فکر می کنم خوش بگذره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *