شهرهاآبشار هاجاهای دیدنی

سفر به آبشار شاهاندشت | دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع

وقتی بچه بودم و با خانواده به کنار آبشاری، رودخانه‌ای یا حتی نهری می‌رفتیم، پدرم به من می‌گفت: “الان چیزی نگو! شیییش، صدای آب رو می‌شنوی؟ میبینی چقدر لذت‌بخش است. آدم دلش می‌خواهد از همه چیز دور باشد و فقط و فقط کنار آب زندگی خود را بگذراند. زیبا است، نه؟!” لابد با این توصیفات حدس زده‌اید که قرار است به کجا برویم. بله، به یکی از آبشارهای شمال ایران، آن هم آبشار شاهاندشت. هرچقدر از شرشر آب و صدای بی‌نظیر آبشار برایتان بگوییم باز هم کم گفته‌ایم. در این مقاله از اتاقک شما را دعوت می‌کنم همسفر من در این مطلب باشید تا گذری کوتاه و دلچسب به این مکان داشته باشیم. پس این شما و این آبشار شاهاندشت!

آبشار شاهاندشت کجاست؟

آبشار شاهاندشت کجاست
نمایی زیبا از آبشار شاهاندشت – عکاس: Mojde Lotfi

کمتر کسی پیدا می‌شود که از مازندران زیبا و خرم دیدن نکرده باشد. در یکی از شهرهای مازندران یعنی آمل آبشاری وجود دارد که شما را محو منظره و طبیعت شگفت‌انگیز خود می‌کند. این آبشار جزء جاهای دیدنی آمل محسوب می‌شود که در کیلومتر 96 جاده هراز واقع شده است و دومین آبشار بلند از نظر ارتفاع را به خود اختصاص داده است. البته گفتنی است که این آبشار به پایتخت ایران نزدیک است و ساکنان تهران می‌توانند برنامه آخر هفته خود را برای رفتن به شاهاندشت بچینند. همچنین با یک بار رفتن به این مکان نه تنها شیفته آن خواهید شد؛ بلکه آبشار به پاتوق همیشگی شما تبدیل خواهد شد.

آدرس آبشار شاهاندشت: استان مازندران، 65 کیلومتری شهر آمل، بخش لاریجان، روستای شاهاندشت، آبشار شاهاندشت

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

معرفی آبشار شاهاندشت

معرفی آبشار شاهاندشت
آبشار زیبای شاهاندشت از 8 آبشار تشکیل شده است – عکاس: ahmad karimi

آبشار شاهاندشت با ارتفاع 51 متر در ارتفاعات رو به روستایی به همین نام واقع شده است. این آبشار زیبا و بکر از مجموع 8 آبشار تشکیل و به وجود آمده است. هر کدام از این آبشارها ارتفاع متفاوتی دارند به صورتی که آبشار اول دارای 15 متر ارتفاع است. آبشار دوم 30 متر ارتفاع دارد که درب پشتی قلعه را می‌توانید از آن‌جا نظاره‌گر باشید. اما آبشار سوم، چهارم و پنجم دارای سه پله متوالی هستند که در کل حدود 40 متر طول دارند. هر کدام از این پله‌ها به ترتیب 10، 18 و 12 متر هستند.

و اما می‌رسیم به آبشار ششم. آبشاری که عنوان زیباترین را به خود اختصاص داده است. ارتفاع آبشار ششم حدود 25 متر است. بعد از اینکه از آبشار ششم بازدید کردید و عکس‌های جذابی را به ثبت رساندید به آبشار هفتم بروید. آبشاری که حدود 20 متر ارتفاع دارد. در نهایت، بعد از گذر کردن از آبشار هفتم، به آبشار آخری یا هشتم خواهیم رسید. این آبشار 35 متر ارتفاع دارد. گفتنی است که تک به تک این آبشارها طبیعت زیبا و چشمگیری دارند که از نگاه کردن به آن‌ها سیر نخواهید شد.

در ضمن اگر دوست دارید درباره این شهر زیبا بیشتر بدانید، مقاله آمل کجاست را مطالعه کنید.

 

آب‌وهوای آبشار شاهاندشت

آب‌وهوای آبشار شاهاندشت
در فصل بهار و تابستان شاهد هوای دلپذیری خواهید بود – عکاس: Mohammad Sadeq Eskandarjuy

آبشار شاهاندشت به علت موقعیت جغرافیایی خوب در فصل بهار و تابستان آب‌وهوای خنک و دلپذیری دارد. از این رو می‌توانید لذت هوای خوب را در این دو فصل تجربه کنید. با وارد شدن فصل پاییز کم کم آب و هوای سرد در این منطقه حکم‌رانی می‌کند. در فصل زمستان نیز به علت بارش برف شاهد هوای سردی خواهید بود. اما اگر قصد سفر به این آبشار در فصل زمستان را دارید باید بگوییم طبیعت یکدست سفیدپوش آن شما را غافل‌گیر و شگفت‌زده خواهد کرد.

بهترین زمان سفر به آبشار شاهاندشت

بهترین زمان سفر به آبشار شاهاندشت
بهترین زمان سفر به آبشار شش ماه اول سال است – عکاس: hadi omidi

فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید و سفر به آبشار شاهاندشت است. در این دو فصل هوا مطبوع و دلپذیر است و می‌توانید طبیعت بکر، درختان سرسبز و خرم، منظره چشمگیر و فوق‌العاده را با چشمان خود نظاره‌گر باشید. البته گفتنی است که اول ماه پاییز یعنی مهر ماه نیز زمان مناسبی برای بازدید از این آبشار است.

بعد از آن رفته رفته هوا سردتر خواهد شد و برای بازدید و سفر چندان پیشنهاد نمی‌شود. با این حال، اگر تاب و تحمل سرمای هوا را دارید می‌توانید در زمستان نیز به این مکان سفر کنید چراکه شاهد طبیعت سفید خواهید بود. البته گفتنی است که بهتر است با تجهیزات کامل و راهنمای حرفه‌ای به این مکان بروید. همچنین به علت سرد بودن هوا و یخ زدگی آب نمی‌توانید لذت آب‌تنی را تجربه کنید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار شاهاندشت

هنگامی که به آبشار شاهاندشت سفر می‌کنید بهتر است به جاهای دیدنی نزدیک آن نیز سری بزنید. مناظر شگفت‌انگیز آن تجربه به یاد ماندنی را برایتان رقم خواهد زد. پس بهتر است با یک تیر دو نشان بزنید و سفرتان را تکمیل و دلچسب کنید.

قلعه ملک بهمن

قلعه ملک بهمن
نمایی از قلعه قدیمی و تاریخی ملک بهمن – عکاس: Arash G

قلعه ملک بهمن یا قلعه ملک قلاع جزء نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به آبشار است. گفتنی است که قدمت این جاذبه گردشگری باستانی به چندین هزار سال می‌رسد. اگر بخواهیم دقیق‌تر برایتان بگوییم این قلعه در سال 1005 هجری به دستور شاه عباس صفوی ساخته و بنا نهاده شده است. به‌علاوه، قلعه ملک بهمن جزء آثار ملی ایران به ثبت رسیده شده است.

غار الیاس تنگه

غار الیاس تنگه
این غار در میان بومیان با نام غار آس تنگه به رسمیت شناخته می‌شود – عکاس: Mehran Mahramian

غار الیاس تنگه یکی از غارهای زیبا و دیدنی اطراف آبشار است که شما را به زیبایی و ماجراجویی درون غار دعوت می‌کند. فاصله روستای شاهاندشت و غار الیاس تنگه حدود 2 کیلومتر است و همین گواهی بر این است که می‌توانید در زمان کوتاهی خودتان را به غار برسانید. گفتنی است که در میان بومی‌های این منطقه زیبا این غار با نام غار آس تنگه نیز شناخته می‌شود.

دخمه‌های سه طاق

دخمه‌های سه طاق
سه طاق ساخته دست بشر است.

دخمه‌های سه طاق از جاذبه‌های تاریخی و دیدنی نزدیک آبشار به حساب می‌آیند. سه طاقچه در محلی با دیواره خاکی سنگی و در ارتفاعی بسیار بالا نسبت به آتشگاه و قلعه دیده می‌شود. این سه طاقچه هر کدام یک تا دو متر عمق، حدود 5 متر عرض و 7 متر ارتفاع دارند. سه طاق ساخت انسان است و زیبایی و دیدنی بودن آن را با چشمان خود شاهد خواهید بود. اگر می‌خواهید خودتان را به این سه طاق برسانید باید به ده وانا بروید. بعد از آن به آخا رفته و با راهنمایی‌های مردم ساکن آن‌جا به مسیر خود ادامه دهید.

فلالس (پلالس)

فلالس
فلالس مرتعی زیبا در نزدیکی آبشار است.

می‌رسیم به مرتعی دیدنی نزدیک و بکر در شاهاندشت! این مرتع همه چیز تمام با ارتفاع 2700 تا 2900 متری در ضلع شمال شرق لاریجان و در دل رشته‌کوه‌های البرز جا خوش کرده است. در این منطقه چشمه‌های خروشان و فراوانی وجود دارند که چشمه فلالس (پلالس) و چشمه سفیدآب جزء آن چشمه‌ها محسوب می‌شوند. به همین علت، زیستگاه طبیعی سبز و خرمی در اطراف حاکم است که می‌توانید انواع مختلف گیاهان خوشبو و دارویی را پیدا کنید. مرتع فلالس در سایه دیواره برز واقع شده است. به علاوه، آبشار 50 متری برز، در میان دو دیواره 85 و 100 متری قرار گرفته است.

اقامت در نزدیکی آبشار شاهاندشت

اقامت در نزدیکی آبشار شاهاندشت
برای شب‌مانی باید در شهرهای اطراف آبشار ساکن شوید – عکاس: Mohammad Sadeq Eskandarjuy

در اطراف آبشار اقامتگاهی وجود ندارد و باید در شهرهای اطراف آن شب را سپری کنید. نزدیک‌ترین مکان به آبشار، آمل است. می‌توانید با اجاره روزانه خانه و ویلا در آمل، یا سوئیت و بومگردی‌های مختلف سفرتان را تکمیل کنید. در نهایت می‌توانید بهترین اقامتگاه‌ها و سوئیت‌ها را در این شهر زیبا پیدا و رزرو کنید. برای رزرو و اجاره نیز می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

راه‌های دسترسی به آبشار شاهاندشت

راه‌های دسترسی به آبشار شاهاندشت
برای دسترسی به آبشار باید از جاده هراز عبور کنید – عکاس: Mohammad Sadeq Eskandarjuy

حال که تا به این جای مقاله همسفر من بودید و قصد این را دارید تا سری به آبشار شاهاندشت بزنید، بهتر است با راه‌های دسترسی مختلف آن نیز آشنا شوید تا به هنگام سفر دچار مشکل نشوید. برای رفتن به آبشار زیبای شاهاندشت دو مسیر پیش رو دارید:

مسیر اول: برای رسیدن به آبشار شاهاندشت باید خودتان را به جاده هراز برسانید. این آبشار حدود 73 کیلومتر با شهر آمل فاصله دارد. باید مسیر زیبای جاده را ادامه دهید تا به روستای شنگلده برسید. سپس وارد جاده روستای شاهاندشت شوید. البته اگر با ماشین شخصی خود سفر می‌کنید باید در کنار رودخانه هراز ماشین خود را پارک کنید. بعد از آن باید تا آبشار حدود 45 دقیقه پیاده‌روی کنید. این آبشار چنان به استقبالتان خواهد آمد که تمامی خستگی مسیر را از یاد خواهید برد.

مسیر دوم: مسیر دیگر پیش رو از شهر تهران است. اگر از شهر تهران راهی آبشار شاهاندشت هستید باید خودتان را به جاده هراز برسانید. برای خروج از پایتخت، بزرگراه همت مسیر غرب به شرق را انتخاب کنید. این مسیر جزو بهترین و ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. سپس وارد مسیر جاجرود شده تا به رودهن برسید. زمانی که به این مکان رسیدید یک دوراهی در مسیرتان خواهید دید که یکی به سمت جاده هراز است و دیگری فیروزکوه. شما باید مسیر چپ یعنی جاده هراز را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید بدانید که از شهر تهران تا آبشار شاهاندشت چقدر فاصله است باید بگوییم که با 117 کیلومتر رانندگی می‌توانید خودتان را به این منطقه بکر و دیدنی برسانید.

نکاتی که لازم است قبل از سفر به آبشار شاهاندشت بدانید!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به آبشار شاهاندشت بدانید
حتما وسایل ضروری را هنگام سفر با خود به همراه داشته باشید – عکاس: ابولفضل رباط جزی
  • اگر در فصل زمستان قصد بازدید از آبشار را دارید باید بدانید که هوای این منطقه در زمستان سرد است و نمی‌توانید آب‌تنی کنید.
  • آبشار شاهاندشت به علت مسیری که دارد برای افراد سالمند مناسب نیست.
  • اگر قصد آب‌تنی و لذت بردن از آب را دارید حتما لباس اضافی با خود ببرید.
  • در اطراف این مکان زیبا امکانات رفاهی وجود ندارد. فقط و فقط یک سفره‌خانه در نزدیکی آن دیده شده است. پس قبل از سفر خوراکی‌ها و مواد مورد نیاز خود را بخرید تا دچار مشکل نشوید.
  • حتما تجهیزات ضروری و لازم از قبیل کفش مناسب پیاده‌روی، ضدآفتاب، کیسه زباله، کلاه و عینک آفتابی به همراه داشته باشید. از بردن هرگونه وسایل غیرضروری نیز خودداری کنید.
  • طبیعت بکر و مناظر زیبایی که در اطراف آبشار وجود دارد نشانه‌ای از الطاف الهی هستند. حتما از ریختن هر گونه زباله یا شکستن شاخه درختان خودداری کنید و حافظ محیط‌زیست باشید.
  • اگر دوست دارید در اطراف آبشار اتراق کنید؛ صبح زود حرکت کنید چراکه مکان‌های کمی برای پیک‌نیک زدن و نشستن وجود دارد.

سخن آخر

در این مقاله برای گذراندن چند ساعتی لذت‌بخش و همه چیز تمام راهی آبشار شاهاندشت شدیم. از جاده زیبای هراز گذر کردیم و خودمان را به روستای شاهاندشت رساندیم. جایی که آبشار در آن جای گرفته است. بعد از اینکه نفسی تازه کردیم به جاهای دیدنی نزدیک و دیدنی اطراف آبشار سری زدیم تا با یک تیر دو نشان بزنیم. مناظری که زیبایی و فوق‌العاده بودن را پیش چشمانمان به نمایش می‌گذارند. در نهایت نیز به اقامتگاهمان که از چندین روز قبل با اجاره سوئیت از اتاقک به صورت آنلاین رزرو کرده بودیم برگشتیم تا عکس‌هایی که به ثبت رسانده بودیم را ببینیم و خاطراتمان را با یکدیگر مرور کنیم.

سوالات متداول

آبشار شاهاندشت کجاست؟

آبشار شاهاندشت در 65 کیلومتری آمل، در بخش لاریجان و در روستایی به همین نام (شاهاندشت) واقع شده است.

بهترین زمان سفر به آبشار شاهاندشت چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به آبشار شاهاندشت فصل بهار و تابستان و ماه اول پاییز یعنی مهر ماه است.

جاهای دیدنی نزدیک به آبشار زیبای شاهاندشت کجاها هستند؟

فلعه ملک بهمن، غار الیاس تنگه، دخمه‌های سه طاق و فلالس (پلالس) جزء جاهای دیدنی نزدیک به این آبشار هستند.

4.1/5 - (32 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. سلام. در گوشه گوشه ۳ شهر شمالی کشور عزیزمان جدای از طبیعت بکر،همانند نقاط دیگر کشور کوچه ها و خیابان های زیادی به نام شهیدان عزیز مزین است و جا دارد همه شهدا را با ذکر صلوات یاد کنیم .و اما افسوس از این همه بی انصافی بعضی از اونهایی که با مسافران سر وکار دارند از سوپر مارکت ها، غذاخوری ها، و صاحبان ویلا. و هزار افسوس از مسولان و مدیران بی کفایت که نظارت میکنن و نه به شکایات مردمی گوش شنوا دارند

  2. سلام و درود
    با تشکر از مطالب مفید شما
    ما دیروز جمعه دهم شهریور به این آبشار سفر کردیم
    و نکاتی که لازم دانستم به مطالب شما اضافه کنم اینست که
    هیچ وقت از بومیان آنجا آدرس راه آبشار را نپرسید چون مسیر دسترسی به آبشار دو راه دارد
    یکی از کنار مقبره و قبرستان روستای شاهاندشت است که مسیر اصلی و کوتاه تر است
    و دیگری بسیار پرفراز و نشیب و سخت و طولانی است
    که قطع به یقین اهالی محل راه سخت تر را پیشنهاد می‌دهند.
    شما به روستا رسیدید فقط بپرسید راه ابشار بالای مقبره از کجاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *