شهرهاجاهای دیدنی

همه چیز درباره خیابان ولیعصر تهران | طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه

همیشه یک بهانه وجود داشت، یا هوا خیلی گرم بود یا خیلی سرد، ماه رمضان بود یا اینکه تمام روزهای هفته را دانشگاه می‌رفتم. وقتی هم جمعه سر می‌رسید فقط می‌خواستم بخوابم و استراحت کنم. با اینکه فردی اهل سفر بودم و اکثر جاهای کشور را دیده بودم، ولی نمی‌دانم چرا تا حالا به مهم‌ترین خیابان پایتخت سر نزده بودم. یک روز با چند نفر از دوستان تصمیم گرفتیم که خیابان ولیعصر تهران را ببینیم. این بار دیگر هیچ عقب‌نشینی وجود نداشت و من مصمم بودم تا برای یک تجربه جدید آماده شوم.

با من قدم بزنید تا طولانی‌ترین خیابان تهران و برخی از نقاط شگفت‌انگیز ولیعصر را از نو مرور کنیم. این مقاله از وب‌سایت «اتاقک» را تا پایان بخوانید.

تاریخچه خیابان ولیعصر

تاریخچه خیابان ولیعصر

سال‌ها پیش در دامنه کوه البرز چند خیابان کوتاه با درختان چنار وجود داشتند. بنا به خاطرات عبدالله مستوفی (دیپلمات و دولتمرد)، رضا شاه اولین پادشاه پهلوی تصمیم به ساخت خیابانی گرفت تا کاخ تابستانی خود در شمال تهران را به کاخ مرمر در جنوب متصل کند. ازاین‌رو، دستور داد این خیابان مخصوص را به عنوان طولانی‌ترین گذرگاه ارتباطی شهر بسازند. این خیابان در زمان محمدرضا شاه دومین پادشاه پهلوی آسفالت شد و خیابان پهلوی نام گرفت. خیابان ولیعصر از میدان تجریش در شمال تا میدان راه‌آهن در جنوب امتداد دارد.

تا سال 1319 هجری شمسی، فقط خانواده سلطنتی و زنان عالی‌رتبه و کارکنان دولتی از این مسیر استفاده می‌کردند؛ اما پس از اشغال ایران توسط نیروهای متفقین در شهریور 1320 هجری شمسی مردم نیز توانستند از این خیابان استفاده کنند. خیابان پهلوی سابق از سال 1331 تا 1354 هجری شمسی به شکل کنونی درآمد. چندین هزار فروشگاه و ده‌ها رستوران و کافه پدید آمدند. مردم در خیابان‌های اطراف برای خود ویلا و خانه ساختند.

خیابان پهلوی در ابتدا پس از انقلاب اسلامی، خیابان مصدق نامیده ‌شد، اما پس از مدتی نامش به خیابان ولیعصر تغییر یافت. بزرگ‌ترین کافه‌های مستقر در تهران در سمت راست جاده ایجاد شدند و سینماهای مدرنی در ضلع غربی بین میدان ولیعصر آن زمان تا میدان ونک ظهور کردند. بعدها بسیاری از مراکز خرید، پارک‌های عمومی، رستوران‌ها، موزه‌ها، مراکز فرهنگی و دفاتر ملی و بین‌المللی در این خیابان 18 کیلومتری ساخته شدند.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جایگاه خیابان ولیعصر در فرهنگ مردم محلی

از شمال تا جنوب، از ثروت تا فقر، از هوای خوب تا هوای آلوده، خیابان ولیعصر با این تضادهای عجیب و تمام شکوه و خاطره‌ای که در دل آن‌جا خوش کرده، نمای روشنی از زندگی اجتماعی مردم تهران است. این خیابان مجموعه‌ای از فرهنگ سنتی و مدرن ایرانی، تاریخ معاصر و خاطرات دور و نزدیک را تداعی می‌کند. چه چیزی می‌تواند لذت‌بخش‌تر از این باشد که همه این‌ها را در کنار هم داشته باشیم، درحالی‌که زیر درختان چنار در طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه راه می‌رویم؟

خیابان ولیعصر تهران توسط «راگه عمر» خبرنگار سابق بی‌بی‌سی در مستند تلویزیونی به تهران خوش آمدید به عنوان یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های جهان گزارش شد. این خیابان یک جنبه نمادین برای مردم پایتخت دارد و تاکنون شاهد بسیاری از رویدادهای تاریخی مهم بوده است. ولیعصر شاهد اشغال کشور در دوران جنگ جهانی دوم، دموکراتیزاسیون و شهرنشینی بود. چرخ خودروهای متفقین در مسیر سلطنتی این خیابان می‌چرخیدند تا بخشی از تاریخ ولیعصر را رقم بزنند.

خیابان ولیعصر علی‌رغم تاریخ نسبتاً کوتاهی که دارد، خود را به عنوان شریان حیاتی و بخشی از هویت معاصر تهران تثبیت کرده است. قلب تپنده تهران که در آن میلیون‌ها شهروند هر روز برای گذران زندگی از آن عبور می‌کنند، مملوء از غم‌ها و شادی‌هاست. روایت این خیابان تلفیقی از شکوه گذشته و پویایی دنیای امروز است که همچنان به تکامل خود ادامه می‌دهد و روح پایتخت را در هر نقطه از خود تجسم می‌کند.

درختان خیابان ولیعصر

درختان خیابان ولیعصر

ازآنجایی‌که درختان چنار با آب‌وهوای تهران سازگاری زیادی دارند، دو ردیف از این درختان در حاشیه خیابان و دو حلقه چاه نیز برای آبیاری آن در منطقه زعفرانیه حفر شدند. بوته‌های گل رز نیز بین هر دو درخت چنار کاشته شدند؛ بنابراین در دو طرف این خیابان 18 هزار درخت چنار و 18 هزار بوته رز وجود داشتند. در طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه، تنها 8 هزار درخت باقی‌مانده است و متأسفانه بقیه نابود شدند.

مرگ تعداد زیادی از چنارهای خیابان ولیعصر به دلیل اجرای پروژه‌های نوسازی پیاده‌روها باعث اعتراض بسیاری از تهرانی‌ها، کارشناسان درخت‌کاری و فعالان محیط‌زیست شد. درنهایت برخی از بسترهای بتنی را با سنگفرش جایگزین شدند و اجازه داده شد رطوبت کافی دوباره به ریشه درختان چنار برسد. دولت اما به وعده خود مبنی بر تعویض تمامی بسترهای بتنی کوتاهی کرد و مرگ آرام درختان همچنان ادامه دارد.

جاذبه‌های دیدنی خیابان ولیعصر تهران

خیابان ولیعصر مملوء از انواع جاذبه‌هاست که هر فردی را مجذوب خود می‌کند. مغازه‌هایی که در این خیابان هستند انواع و اقسام کالاها از جمله تجهیزات الکترونیکی، آثار هنری، پوشاک و مبلمان را می‌فروشند. چندین موزه و ساختمان تاریخی از جمله موزه سینما وجود دارند که در بین بازدیدکنندگان محبوب هستند. پارک‌های متعدد و مشهور این خیابان می‌توانند روحیه شما تازه کنند و خستگی ذهنی ناشی از ازدحام شهر را کاهش دهند.

هر زمان که در طول پیاده‌روی طولانی خود احساس گرسنگی کردید، فست‌فودها، کافه‌ها و رستوران‌های دو طرف خیابان آماده پذیرایی از شما خواهند بود. خیابان ولیعصر نه تنها یک مرکز تجاری و حمل‌ونقل بزرگ است، بلکه یک مقصد گردشگری پرطرفدار نیز محسوب می‌شود. این خیابان خانه‌های تاریخی متعددی را نیز در خود جای داده است. قدمت این خانه‌ها به دوره‌های مختلف تاریخ ایران باز می‌گردند و نگاهی اجمالی به فرهنگ غنی کشور دارند. برخی از خانه‌ها بازسازی شده‌اند و اکنون به عنوان موزه خدمت می‌کنند.

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران در نزدیکی خیابان ولیعصر، پارک ملت است. این پارک بزرگ دارای انواع باغ‌ها، فواره‌ها و بناهای تاریخی است. این پارک همچنین مکانی محبوب برای پیک‌نیک، کنسرت و رویدادهای دیگر است. یکی دیگر از جاذبه‌های محبوب خیابان ولیعصر، ایستگاه راه‌آهن تهران است. این ایستگاه تاریخی در اوایل دهه 1278 هجری شمسی ساخته شد و نمونه‌ای زیبا از معماری ایرانی است. این ایستگاه هنوز هم قطب اصلی سفر با قطار در تهران است و حتی مکان محبوبی برای عکاسی محسوب می‌شود.

در ادامه به برخی از معروف‌ترین جاذبه‌های خیابان ولیعصر اشاره می‌کنیم:

باغ فردوس

باغ فردوس

باغ فردوس و موزه سینمای ایران از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی در خیابان ولیعصر هستند. این دو مکان فاصله چندانی با میدان تجریش ندارند. در وسط باغ فردوس عمارت باشکوهی وجود دارد که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. این عمارت در گذشته محل برگزاری جشن‌های ملی و هنری بوده است. در سال 1381 هجری شمسی موزه ملی سینما در باغ فردوس تأسیس شد؛ البته اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که در سال 1377 هجری شمسی قرار بود این موزه در خیابان لاله‌زار تهران ساخته شود، اما نقشه ساخت آن تغییر کرد و موزه چهار سال بعد به باغ فردوس منتقل شد.

پارک دانشجو

پارک دانشجو

پارک دانشجو در تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان انقلاب قرار دارد. این پارک یکی از قدیمی‌ترین و خاطره‌انگیزترین پارک‌هاست که در زمینی به وسعت 32 هزار مترمربع در سال 1346 هجری شمسی ساخته شده است. این قسمت از خیابان ولیعصر در مرکز تهران یکی از شلوغ‌ترین نقاط شهر است. چهارراه ولیعصر دسترسی خوبی به دانشکده‌های آموزشی و دانشگاهی دارد. در مرکز این پارک، تئاتر شهر را می‌توان دید که به ابتکار ملکه ایران در زمان سلطنت پهلوی ساخته شده است. این مکان برای علاقه‌مندان به هنر تئاتر خدمت می‌کند.

تئاتر شهر

تئاتر شهر

ساختمان خیره‌کننده تئاتر شهر در چهارراه ولیعصر قرار دارد. شما می‌توانید در محوطه بزرگ این مکان بنشینید یا اگر علاقه‌مند هستید به دیدن جدیدترین تئاتر پایتخت بروید. معماری ساختمان تئاتر شهر توانسته عناصر سنتی ایرانی را به تصویر بکشد و با طراحی مدرن خود، مورد تحسین مهندسان معماری از سراسر جهان قرار گرفته است. با قدم زدن در پارک دانشجو می‌توانید از تماشای طراحی معماری استادانه این بنا لذت ببرید و از فرصت تماشای اجرا هنرمندان در داخل و بیرون آن بهره ببرید.

موزه مرمر

موزه مرمر

کاخ موزه مرمر یکی از بناهای تاریخی تهران است که در نزدیکی خیابان ولیعصر قرار دارد. این موزه در زمان سلطنت پهلوی ساخته شده است. این بنا در تاریخ 9 خرداد 1357 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. هدف کاخ مرمر در اواخر سلطنت پهلوی تغییر کرد و به موزه ملی تبدیل شد؛ اما پس از انقلاب اسلامی این بنا در اختیار نهادهای دولتی قرار گرفت و دیگر برای عموم مردم قبل استفاده نبود. این بنای تاریخی از سال 1397 دوباره به عنوان موزه در معرض دید عموم قرار گرفت.

پارک ساعی

پارک ساعی

پارک ساعی 12 هکتار وسعت دارد و برای اولین بار در سال 1323 هجری شمسی توسط کریم ساعی ساخته شد که بنیان‌گذار علوم منابع طبیعی در ایران است. او بعداً این پارک را به وزارت کشاورزی واگذار کرد. این پارک به پاس زحمات ارزشمند وی در ایجاد این مکان زیبا، ساعی نامیده شده است. پارک ساعی به دلیل سرسبزی و زیبایی شناخته می‌شود و مکانی عالی برای عکاسی است. با وجود قرار گرفتن پارک در وسط شهر، شما به سختی می‌توانید صدای رفت‌وآمد خودروها را داخل پارک بشنوید. در پارک می‌توانید از دیدن حیواناتی مانند خرگوش، سنجاب، طاووس، کبوتر، قرقاول و غیره لذت ببرید.

خانه پروفسور عدل

خانه پروفسور عدل

پروفسور یحیی عدل به عنوان پدر جراحی نوین در ایران شناخته می‌شود. دکتر عدل اولین رئیس بخش جراحی نوین در ایران بود و سمت ریاست گروه اولین بخش جراحی را در سال 1394 بر عهده داشت. دکتر عدل بسیاری از جراحان ایرانی را تربیت کرد که در ایران و خارج از کشور در رشته خود پیشرو بودند. خانه پروفسور عدل از او به یادگار مانده است و از جاذبه‌های خیابان ولیعصر محسوب می‌شود. این عمارت که توسط یک مهندس روسی به نام «مارکوف» ساخته شده است، روبه‌روی کاخ مرمر قرار دارد. کنده‌کاری‌های زیبای این بنا توانسته عناصر معماری ایرانی و روسی را با هم تلفیق کند تا اثری شگفت‌انگیز ایجاد شود.

بازار تجریش

بازار تجریش

میدان تجریش و نواحی اطراف این خیابان را باید از جاذبه‌های اصلی ولیعصر دانست. وقتی به شمالی‌ترین قیمت این خیابان می‌رسید، میدان تجریش با ازدحام بالای مردم نشان از زنده‌بودن این منطقه از پایتخت دارد. تجریش را بیشتر به خاطر بازار قدیمی و مقبره‌ای به نام امام‌زاده صالح می‌شناسند که هر دو مکان‌های گردشگری محبوب هستند. این بازار بر اساس سبک معماری ایرانی ساخته شده است که شباهت زیادی به بازار بزرگ تهران دارد. روزانه هزاران نفر از این مکان دیدن کرده و بسیاری افراد نیز از میدان تجریش برای رفتن به دربند یا دیدن کاخ گلستان عبور می‌کنند.

دسترسی به خیابان ولیعصر

دسترسی به خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر از میدان راه‌آهن شروع و تا تجریش ادامه دارد. شما می‌توانید با استفاده از خط 3 مترو در ایستگاه میدان ولیعصر پیاده شوید و سفر خود را در طول خیابان آغاز کنید. همچنین با استفاده از خط 7 بی‌آرتی (BRT) می‌توانید در ایستگاه‌های اتوبوسی که در طول خیابان امتداد یافته‌اند، برای تردد استفاده کنید. شما این امکان را دارید از طریق تاکسی و از هر منطقه از شهر خود را به این خیابان برسانید. به‌طورکلی، دسترسی به خیابان ولیعصر از طریق مترو و بی‌آرتی توسط ایستگاه‌هایی که در ادامه نام برده می‌شوند، امکان‌پذیر خواهد بود.

ایستگاه مترو:

  • ایستگاه مترو راه‌آهن
  • ایستگاه مترو میدان ولیعصر
  • ایستگاه مترو تئاتر شهر
  • ایستگاه مترو منیریه
  • ایستگاه مترو کارگر
  • ایستگاه مترو میدان تجریش

خط بی‌آرتی:

  • خط 1: پایانه چهارراه تهران‌پارس تا پایانه آزاد؛
  • خط 2: پایانه خاوران تا پایانه میدان آزادی؛
  • خط 3: پایانه خاوران تا پایانه میدان علم و صنعت؛
  • خط 4: پایانه جنوب تا پایانه شهید افشار؛
  • خط 5: پایانه بیهقی تا پایانه علم و صنعت؛
  • خط 7: میدان راه‌آهن تا تجریش؛
  • خط 8: پایانه جنوب تا پایانه خاوران؛
  • خط 9: پایانه جوانمرد قصاب تا پایانه لاله؛
  • خط 10: پایانه دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تا پایانه آزادگان.

همچنین خیابان‌ها، میدان‌ها و بزرگراه‌ها متصل به خیابان ولیعصر عبارت‌اند از:

  • بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)؛
  • بلوار میرداماد؛
  • بزرگراه حقانی؛
  • خیابان ملاصدرا؛
  • بزرگراه همت؛
  • خیابان شهید بهشتی؛
  • خیابان شهید مطهری؛
  • خیابان دکتر فاطمی؛
  • بلوار کشاورز؛
  • خیابان انقلاب در چهارراه ولیعصر؛
  • خیابان جمهوری؛
  • خیابان امام خمینی؛
  • خیابان مولوی؛
  • میدان ولیعصر؛
  • میدان ونک؛
  • تقاطع پارک وی؛
  • میدان تجریش؛
  • میدان راه‌آهن.

رستوران‌ها و کافه‌های خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر پر از رستوران‌ها و کافه‌های متنوع است که از جنوب تا شمال گسترش یافته‌اند. هر قسمت از خیابان می‌توانید متوقف شوید تا از صرف یک وعده غذا یا نوشیدنی لذت ببرید. از جمله رستوران‌های معروف می‌توان به فست‌فودهای زنجیره‌ای شیلا، رستوران دیدنی‌ها، کباب خانه منصور، کباب خانه گلپایگانی، رستوران حاج محسن، رستوران ایران ایتالیایی، رستوران نایب، رستوران ایتالیایی بلامونیکا، رستوران دارچین و رستوران بوفالو اشاره کرد. از بهترین کافه‌های منطقه می‌توان به کافه لیبرا، کافه اگزیت، کافه واصل، کافه هارمونی، کافه پارسه، کافه دیو ان دلی، کافه لمیز و کافه گودو اشاره کرد.

اقامتگاه و هتل‌های نزدیک به خیابان ولیعصر

اگر از شهرهای دیگر کشور به تهران سفر می‌کنید، این امکان را دارید در هتل‌های نزدیک به خیابان ولیعصر اقامت کنید. از هتل‌های نزدیک به این خیابان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هتل آرامیس؛
  • هتل هما؛
  • هتل سیمرغ؛
  • هتل رامتین؛
  • هتل ساینا؛
  • هتل الماس؛
  • هتل ایران؛
  • هتل نیلو؛
  • هتل جهان؛
  • هتل آپارتمان تاوریژ؛
  • گرند هتل؛
  • هتل استقلال؛
  • هتل آپارتمان وزرا.

البته اگر به دنبال محل اقامت با قیمت مناسب و در مناطق مختلف تهران هستید می‌توانید از سایت اتاقک که سامانه اجاره اقامتگاه آنلاین است، کمک بگیرید.

مراکز خرید مهم در خیابان ولیعصر

در طول خیابان ولیعصر می‌توانید از مراکز خرید و فروشگاه‌های مختلف برای تهیه مایحتاج خود استفاده کنید. از مراکز خرید مهم نزدیک به این خیابان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار صفویه: خیابان ولیعصر، روبروی ورودی اصلی پارک ملت
  • مرکز خرید جام جم: خیابان ولیعصر،‌ بین طاهری و جام جم
  • بازار رضا: خیابان ولیعصر، چهارراه ولیعصر
  • پاساژ تندیس: خیابان ولیعصر، محله تجریش
  • مرکز تجاری و اداری نور: خیابان ولیعصر، تقاطع طالقانی
  • مرکز خرید گاندی: خیابان گاندی، پايين‌تر از پل همت
  • پاساژ پردیس: میدان ولیعصر، ضلع شمال غربی میدان، کوچه ارژنگ
  • سام سنتر: الهیه، خیابان فرشته (شهید مرتضی فیاضی) رو‌بروی خیابان کوهیار
  • پالادیوم: خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به میدان الف

مهم‌ترین مراکز اداری و درمانی خیابان ولیعصر

برخی از مهم‌ترین مراکز اداری و درمانی پایتخت را می‌توانید در خیابان ولیعصر پیدا کنید. از این مراکز مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساختمان‌های صداوسیما: خیابان ولیعصر، خیابان جام جم، ساختمان بصیرت
  • دانشگاه خواجه نصیرالدین توسی: میرداماد غربی، پلاک 470
  • دانشگاه امیرکبیر: میدان ولیعصر، خیابان حافظ، پلاک 350
  • دانشکده هنر: ولیعصر، بین بزرگمهر و رشت
  • بیمارستان خاتم‌الانبیا: خیابان ولیعصر، بالاتر از بلوار میرداماد، خیابان رشید یاسمی
  • بیمارستان ولیعصر: خیابان ولیعصر، بالاتر از میرداماد
  • بیمارستان دی: خیابان ولیعصر، نبش شهید عباسپور
  • بیمارستان مهرگان: خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی

سینماهای معروف خیابان ولیعصر

اگر هم هوس دیدن فیلم‌های روی پرده را کرده‌اید، خیابان ولیعصر چند سینما معروف دارند که می‌توانند‌ لحظاتی شادی‌بخشی را به شما ارائه دهند. از سینمای مطرح این خیابان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سینما آفریقا: بالاتر از میدان ولیعصر، مترو میدان ولیعصر
  • سینما استقلال: بالاتر از میدان ولیعصر، مترو میدان ولیعصر (مترو خط چهار و سه)
  • سینما قدس: میدان ولیعصر، مترو ایستگاه ولیعصر (مترو خط سه)

کلام آخر

خیابان ولیعصر یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین خیابان‌های تهران است. این خیابان که جنوب شهر را به شمال متصل می‌کند در ابتدا به نام آخرین خاندان حاکم ایرانی، خیابان پهلوی نامیده شد. پس از انقلاب ایران، این خیابان به نام امام شیعیان تغییر نام داد. این خیابان 18 کیلومتری با درختان بزرگی پوشانده شده است که بر روی کل خیابان سایه افکنده‌اند. پیشنهاد می‌کنم در خیابان ولیعصر قدم بزنید و برخی از نقاط برجسته و جاذبه‌های چشمگیر آن کشف کنید. اگر قصد پیاده‌روی دارید، یک دوربین با خود به همراه داشته باشید تا لحظاتی زیبا را رقم بزنید.

سؤالات متداول

خیابان ولیعصر تهران کجاست؟

خیابان ولیعصر تهران در مرکز شهر است که از شمال به میدان تجریش و از جنوب به میدان راه‌آهن می‌رسد.

خیابان ولیعصر تهران منطقه چند است؟

خیابان ولیعصر تهران به دلیل آنکه از شمال تا جنوب امتداد یافته است، منطقه یک شهرداری، منطقه سه شهرداری، منطقه 6 شهرداری و منطقه 11 شهرداری را شامل می‌شود.

چگونه به خیابان ولیعصر بروم؟

از طریق مترو، بی‌آرتی و تاکسی می‌توان از هر منطقه از پایتخت به خیابان ولیعصر آمد.

1/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *