شهرهاجاهای دیدنی

معرفی پارک یاس فاطمی | پارکی تازه نفس در شمال شرق پایتخت

شهرهای بزرگی مانند تهران بیشتر از هر چیز دیگری نیاز به فضای سبز دارند تا بدین طریق بتوان تنها بخش کوچکی از آلودگی هوای تهران را التیام بخشید. به‌همین دلیل در پایتخت پارک‌های زیادی احداث شده‌اند، اما یکی از بهترین‌ها که حسابش از همه جداست، پارکی جنگلی معروف به پارک یاس فاطمی است. این پارک تازه تاسیس در شمال شرقی پایتخت قرار گرفته است و مکانی امن و خوش‌ آب‌وهوا برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه محسوب می‌شود.

امروز می‌خواهیم در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک با هم به این پارک زیبا سفری یک روزه داشته باشیم، بساط پیک‌نیک بگسترانیم، ریه‌هایمان را از اکسیژن ناب پر کنیم و با جای‌جای آن آشنا شویم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

گشت‌وگذاری در پارک یاس فاطمی

گشت‌وگذاری در پارک یاس فاطمی
پارک جنگلی یاس یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی تهران است که با نام قوچک نیز شناخته می‌شود – عکاس: مهدی افراسیابی

این پارک جنگلی با وسعت 1400 هکتار از مکان‌های تفریحی و تازه نفس تهران است که در نوروز سال ۱۳۹۴ و در ایام فاطمیه تاسیس شد. علت نام‌گذاری آن هم برهمین اساس است. البته این مکان تفریحی در اراضی گردنه قوچک واقع شده‌ است و به‌همین دلیل در گذشته و قبل از تاسیس باعنوان جنگل‌های قوچک شناخته می‌شد و زمین‌های آن متعلق به نهادهای نظامی بود.

در حال حاضر، پارک یاس متشکل از دو فاز شمالی و جنوبی است. فاز شمالی آن در منطقه یک پایتخت و فاز جنوبی آن در منطقه چهار قرار گرفته است. اتوبان شهید بابایی هم از میانه پارک عبور می‌کند. هر دو فاز مملو از درختانی همیشه سبز مانند سرو، اقاقیا، بادام، کاج، زبان گنجشک و انواع درختچه‌های تزئینی است و فضای نشاط‌‌ بخشی به وجود آورده‌اند. جالب این جاست، در این پارک بیشتر درختان پهن برگ و بومی کاشته شده است تا در برابر کمبود آب مقاوم باشند و وضعیت کم‌آبی تهران بر روی سرسبزی پارک تاثیر چندانی نداشته باشد.

امنیت حاکم بر پارک یاس فاطمی هم بسیار ستودنی است. از آن‌جایی‌که این منطقه در گذشته متعلق به نهادهای نظامی بوده، دورتادور پارک دیوار کشیده شده است. در تمام ورودی‌های پارک نگهبان حضور دارد و در سطح آن هم نیروهای امنیتی و گشت‌های موتوری آتش‌نشانی در حال تردد هستند تا در صورت بروز هر گونه مشکل سریع بتوان آن را برطرف کرد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

امکانات رفاهی بوستان فاطمی

امکانات رفاهی بوستان فاطمی
محبوب‌ترین کاری که در این پارک انجام می‌شود برپا کردن بساط پیک‌نیک است – عکاس: مهدی افراسیابی

اگر به دنبال مکانی سرسبز با امکانات رفاهی و تفریحی فراوان می‌گردید و می‌خواهید همه اعضای خانواده را در یک روز تعطیل راضی و شاد نگه‌دارید، پارک یاس فاطمی بهترین گزینه است. این مجموعه دارای 1100 آلاچیق برای پهن کردن بساط پیک‌نیک و 200 دستگاه باربیکیو است؛ بنابراین برای پیک‌نیک‌های دوستانه و خانوادگی فقط کافی است خوراکی‌ و ذغال به‌همراه داشته باشید و یک روز سرتاسر هیجان را تجربه کنید. البته اگر چیزی از قلم افتاد جای نگرانی نیست! زیرا در نقاط مختلف این مجموعه، فروشگاه‌ و بوفه‌ وجود دارد تا اقلام مورد نیاز خود را تامین کنید.

پارک یاس فاطمی ورودی‌های متعددی دارد و با وجود 14 پارکینگ و ظرفیت 3000 خودرو دیگر نگران پارک خودروهای‌تان نخواهید بود. از دیگر امکانات رفاهی این پارک می‌توان به ۵۰ سرویس بهداشتی، ۱۵ دستگاه آب آشامیدنی و نمازخانه آقایان و بانوان اشاره کرد.

ناگفته نماند باشگاه تیراندازی مهام (باشگاه ساصد)، پارک جنگلی سوهانک و باشگاه پینت‌بال آرمان از دیگر جاهای دیدنی تهران و اطراف پارک جنگلی یاس فاطمی هستند.

در پارک یاس فاطمی چه تفریحاتی می‌توان انجام داد؟

تفریحات پارک یاس فاطمی
بوستان یاس فاطمی امکانات ورزشی تفریحی زیادی دارد، البته امکانات تفریحی فاز شمالی بیشتر است – عکاس: راضیه جواهری

افراد در کنار پیک‌نیک و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه می‌توانند با امکانات تفریحی موجود در پارک لحظات شاد و مفرحی را تجربه کنند.

  • در جاده آسفالته این پارک می‌توانید پیاده‌روی کنید، در هوای پاک نفس بکشید، یا آزادانه دوچرخه‌سواری کنید و در مسیری پرچالش اما لذت‌بخش رکاب بزنید. البته در این پارک، دوچرخه کرایه داده نمی‌شود و در صورت تمایل برای انجام این ورزش باید دوچرخه همراه داشته باشید.
  • در طول مسیر و بخش‌های مختلف پارک‌ بیش از ۲۰۰۰ نیمکت‌ برای نشستن و لذت بردن از فضای آرام، زیبا و هوای تمیز وجود دارد.
  • پارک یاس فاطمی دارای 9 زمین بازی برای کودکان و 6 زمین بازی برای بزرگسالان است. کودکان در زمین‌های مخصوص بازی با امکاناتی نظیر تاب و سرسره پادشاهی می‌کنند. مکانی هم برای صخره‌نوردی کودکان در نظر گرفته شده است تا مهارت‌های‌ حرکتی‌شان را به نمایش بگذارند.
  • در پارک یاس فاطمی برای بزرگسالان هم تفریحاتی چون میز پینگ‌پنگ، فوتبال‌ دستی، زمین گل‌ کوچیک و تعداد زیادی وسایل ورزشی تعبیه شده است. البته در بخش شمالی پارک تفریحات بیشتری چون پینت‌بال، موتور چهارچرخ، تیراندازی با اسلحه‌های واقعی به اهداف پروازی و مسابقه هم وجود دارد.
  • فضای باز پارک هم مناسب افرادی است که اهل ورز‌ش‌های پرجنب‌وجوش‌تر مانند والیبال و فوتبال هستند. البته برای انجام این بازی‌ها باید تجهیزات مورد نیاز مانند توپ و راکت ‌همراه داشته باشید.
  • به‌لطف نورپردازی زیبای پارک فضای سرسبز آن در شب هم بسیار دیدنی است و باعث شده تا این پارک جنگلی مکانی دلنشین برای کمپینگ‌های شبانه و برپا کردن چادر باشد.

راه‌های دسترسی به پارک یاس فاطمی

راه‌های دسترسی به پارک یاس فاطمی
بوستان فاطمی دارای درب‌های ورودی بسیار است و از مسیرهای مختلفی می‌توان به آن رسید – عکاس: راضیه جواهری

همان‌طور که می‌‌دانیم، پارک یاس فاطمی وسعت بسیار زیادی دارد و به‌همین دلیل درب‌های ورودی متعددی برای آن در نظر گرفته شده است. دسترسی به این پارک زیبا از دو طریق مترو و وسیله شخصی امکان‌پذیر است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

این پارک جنگلی در شمال شرقی تهران و در مجاورت اتوبان شهید بابایی قرار گرفته است. پارک یاس فاطمی از غرب به بزرگراه شهید باقری، از شرق به خیابان استخر و جاده لشکرگ، از جنوب به پارک پلیس و از شمال به جاده لواسان محدود می‌شود.

رفتن با وسیله نقلیه شخصی: برای رسیدن به پارک جنگلی یاس فاطمی با وسیله نقلیه شخصی دو مسیر متفاوت وجود دارد.

  • در مسیر اول باید خود را به بزرگراه شهید بابایی برسانید و داخل یکی از چندین ورودی پارک شوید. اگر می‌‎خواهید به فاز شمالی بوستان بروید، باید از مسیر شرق به غرب بزرگراه بابایی بعد از خروجی جاده لشگرک، وارد تقاطع استخر شوید و در سمت راست از درب اصلی پارک وارد شوید. در داخل پارک یاس، جاده‌ای قسمت شمالی و جنوبی آن را به هم متصل می‌کند و از این مسیر می‌توانید به هر دو فاز دسترسی داشته باشید.
  • مسیر دیگر از طریق بزرگراه شهید باقری است. در این مسیر باید از خروجی شهید همت، وارد اتوبان شهید بابایی شوید و پس از عبور از کنارگذر به تابلوی پارک یاس برسید. در این مسیر می‌توانید با گذشتن از زیرگذری که دو قسمت پارک را به هم متصل می‌کند از بخش جنوبی به بخش شمالی پارک دسترسی داشته باشید.

رفتن با مترو: اگر با مترو قصد رفتن به پارک را دارید باید در هر نقطه‌ای از شهر که هستید خود را به خط 3 مترو برسانید و در ایستگاه نوبنیاد پیاده شوید. در ادامه مسیر هم باید سوار اتوبوس‌های خط 16 شوید و در ایستگاه پل استخر پیاده شوید و یا این مسیر را از ایستگاه نوبنیاد تا درب ورودی پارک با تاکسی بروید.

نکاتی برای رفتن به پارک یاس فاطمی

نکاتی برای رفتن به پارک یاس فاطمی
زمان گشت‌وگذار در این پارک زیبا مراقب طبیعت زیبای آن باشید.

این پارک زیبا و باطراوت، مامنی امن برای پایتخت‌نشینان است. حال برای این‌که افراد بتوانند از این محیط زیبا نهایت استفاده را  ببرند و برای دیگران هم مزاحمتی ایجاد نکنند، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشند.

  • محیط پارک یاس فاطمی بسیار سرسبز و زیباست، پس برای این‌که بتوانید در آن یک پیاده‌روی دلچسب و فعالیت‌های ورزشی داشته باشید، باید کفش و لباس مناسب بپوشید.
  • در این پارک آبخوری‌ها با فاصله نسبتا زیادی از هم قرار گرفته‌اند؛ بنابراین سعی کنید آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید.
  • برای حفظ محیط‌زیست و زیبایی پارک حتما کیسه زباله همراه داشته باشید. از ریختن هر گونه آشغال خارج از سطل زباله خودداری کنید.
  • در کنار درختان، آتش روشن نکنید. برای درست کردن کباب می‌توانید از باربیکیوهای موجود در پارک استفاده کنید. البته همراه داشتن زغال فراموش‌تان نشود!
  • اگر از منقل استفاده کردید حتما قبل از ترک پارک از خاموش شدن آن مطمئن شوید.
  • طبیعت پارک بسیار زیباست. پس همراه داشتن دوربین و گرفتن عکس‌های زیبا از واجبات این گشت‌وگذار یک روزه است!
اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سخن آخر

در این‌جا با هم سفری کوتاه به پارکی کم‌تر شناخته شده در پایتخت داشتیم و درباره امکانات رفاهی و تفریحی آن اطلاعاتی به دست آوردیم؛ بنابراین با خواندن این مقاله، زمان رفتن به پارک یاس فاطمی می‌توانید از تمام امکانات آن استفاده کنید و در کنار دوستان و خانواده لحظات شادی سپری کنید.

البته آغوش پارک یاس فاطمی به روی علاقه‌مندان به طبیعت از اقصی نقاط کشور باز است؛ بنابراین از هر کجای ایران که هستید، می‌توانید با سفری چند روزه به تهران در بوستان فاطمی هم گشت‌وگذاری داشته باشید. البته بهتر است، قبل از سفر به تهران سری به سایت اتاقک بزنید و اقامتگاه مورد نیازتان را به صورت آنلاین با بهترین کیفیت و قیمت رزرو کنید.

سوالات متداول

پارک یاس فاطمی کجاست؟

پارک یاس فاطمی در تهران، بزرگراه شهید بابایی، نرسیده به خیابان استخر واقع شده است.

پارک یاس فاطمی چند بخش است؟

پارک یاس از دو فاز شمالی و جنوبی تشکیل شده است که البته امکانات تفریحی بزرگسالان در فاز شمالی بیشتر است.

پارک یاس فاطمی چه امکانات تفریحی دارد؟

این پارک امکانات رفاهی مختلفی نظیر زمین بازی کودکان و بزرگسالان، مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، موتور چهارچرخ، فوتبال‌ دستی، زمین گل‌ کوچیک، پینگ‌پنگ و صخره‌نوردی کودکان وجود دارد.

درب اصلی پارک یاس فاطمی کجاست؟

این پارک ورودی‌های متعددی دارد، اما درب اصلی آن در اتوبان بابایی قرار دارد.

2.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *