شهرهاجاهای دیدنی

معرفی پارک پلیس تهران | انارستانی که بوستان شد

در شرق تهران، پارک بزرگی را با امکانات فراوان پیدا می‌کنید. پارکی که قبلا به جای آن باغ اناری بوده که محصول آن در بین اهالی تهران شهرت داشته است. سال‌ها بعد، آن باغ و حوالی آن دچار مشکلات عدیده‌ای شدند تا جایی که کسی دوست نداشت به آن محوطه قدم بگذارد. اما بالاخره سرنوشت باغ رو به نیکویی رفت و آن فضای بزرگ تبدیل به پارک پلیس شد. حالا پارک پلیس جاذبه و تفرجگاهی در تهران است که می‌توانید از فضای وسیع و امکانات آن استفاده کنید. این‌جا بیشتر برای‌تان از این پارک و دیدنی‌هایش گفته‌ایم.

تاریخچه پارک پلیس

تاریخچه پارک پلیس
پارک پلیس در سال 1382 تاسیس شد – عکاس: انسیه ذوقی‌فرد

در دوره قاجار، تهران به اندازه این روزهایش بزرگ نبود. به‌همین دلیل برخی روستاها و محله‌های امروزی وجود نداشتند و به‌جای آن‌ها باغ‌ها و عمارت‌های محدودی را پیدا می‌کردیم. یکی از این مناطق، مجیدآباد بود که حالا محله‌ای در منطقه‌ی 4 تهران و حوالی فلکه چهارم تهران‌پارس است. آن‌روزها به‌جای این محله، باغ انار وسیعی را کاشته بودند و یکی از رجال قاجاری به‌اسم حاجب‌الدوله، آن اطراف را آباد کرده و نام پسرش مجید را بر آن ناحیه گذاشته بود.

کم‌کم مردمی به آن‌جا آمدند و روستای مجیدآباد و چند روستای دیگر، در آن‌جا شکل گرفت. بعد از سرنگونی قاجار و در دوره پهلوی اول، مجیدآباد، حسین‌آباد و مهدی‌آباد که در همان حوالی بودند را به لطفعلی‌خان امیرمفخم بختیاری، رئیس ایل بختیاری دادند. سال‌ها بعد وقتی میر مفخم در سال ۱۳۲۶ در روستای دزک که در حوالی شهرکرد است، درگذشت، پسر و عروسش زمین‌های این سه روستا و آن باغ انار را به ارباب آرش یا هرمز آرش و همسرش پری آگاهی فروختند.

ارباب هرمز از وقف‌کنندگان معروف زرتشتی بود که از او عمارتی در همان باغ، زمین‌های اهدایی به هلال احمر چند مدرسه، بیمارستان و … به‌جا مانده است. علاوه بر این‌ها، ارباب هرمز را بنیان‌گذار محله تهران‌پارس که حالا در شرق تهران است هم می‌دانند. ارباب هرمز سال‌ها به آن باغ انار رسید و محصول آن را تهرانی‌ها از بین انارهای دیگر تشخیص می‌دادند.

با گذشت سال‌ها و توسعه روستاها، چهره محلات تغییر کرد وهمه چیز متفاوت شد. جز آن انارستان که به‌خاطر نداشتن حصار و امنیت، محل عبور و مرور خلافکاران شده بود. مردم محله گزارش‌هایی از حضور فروشندگان مواد مخدر می‌دادند و کسی جرات نداشت از حوالی باغ، بعد از غروب آفتاب تردد کند.

این روال ادامه داشت تا اینکه در سال 1382، تصمیم بر این شد که این باغ پاک‌سازی شده و تبدیل به یک پارک شود. با این تصمیم، ریشه فساد از پارک برداشته و در هفته پلیس، آن انارستان تبدیل به بوستانی برای مردم محله تهران‌پارس شد.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

پارک پلیس کجاست؟

پارک پلیس کجاست
در پارک پلیس هنوز آثاری از درختان کهن آن باقی مانده است – عکاس: رضا جلیلی‌راد

حالا اگر بخواهید آدرس پارک پلیس را بدانید، باید بگوییم این پارک در فلکه چهارم تهران‌پارس، خیابان توحید واقع شده و از دیدنی‌های محلات شرق تهران است. وسعت پارک تقریبا ۵۱۶۶۶۳ برآورد و فضای بوستان به کمک خیابانی به دو تکه تقسیم می‌شود. قطعه شمالی پارک تقریبا ۲۷ هکتار و بخش جنوبی حدود ۲۴ هکتار است. ارتباط بین این دو تکه از پارک به کمک یک پل عابرپیاده ایجاد شده است. در بخش اول هنوز تعداد زیادی درخت انار باقی مانده که گذشته پرشکوه آن باغ انار را تداعی می‌کنند.

چگونه به پارک پلیس برویم؟

چگونه به پارک پلیس برویم
پارک پلیس با مترو و اتوبوس امکان دسترسی دارد – عکاس: احمدرضا

برای دیدن پارک پلیس اگر وسیله نقلیه شخصی دارید، باید وارد اتوبان زین‌الدین شرق به غرب شده و بعد خودتان را به ورودی‌های پارک برسانید. در ورودی‌ها پارکینگ‌هایی نیز تعبیه شده تا بتوانید راحت ماشین را بگذارید و بعد داخل پارک بروید. اگر می‌خواهید با مترو و اتوبوس به پارک پارک پلیس بروید، می‌توانید ایستگاه‌های شهید باقری یا تهران‌پارس را انتخاب کنید. ذکر این نکته ضروری است که اتوبوس‌ها خیلی زیاد نیستند و ممکن است معطل شوید. اگر عجله دارید با مترو بروید و بعد آن‌جا سوار تاکسی شوید.

دیدنی‌ها و امکانات پارک پلیس

عمارت ارباب هرمز، موزه گرافیک ایران

عمارت ارباب هرمز
عمارت ارباب هرمز از دیدنی‌های شرق تهران و موزه گرافیک است.

از جذاب‌ترین دیدنی‌ها در پارک پلیس، عمارتی مربوط به ارباب آرش هرمز است. این عمارت معماری بسیار زیبایی دارد. در آن می‌توانید تزیینات و کاربندی‌های بسیار استادانه‌ای را ببینید. بعد هم دوگوشواره که در فاصله زمانی به بنا اضافه شده‌اند، بر زیبایی عمارت افزوده است. استفاده از رنگ‌های گرم، آیینه‌ها، ستون‌های زیبا، تالار مجلل، تزیینات چوبی و ظرافت‌های بسیار این خانه قدیمی تهران را دیدنی کرده است.

در گذشته‌های دور از بالای این خانه قناتی جریان داشته است. آب این قنات از زیر خانه عبور می‌کرده و بعد از طریق لوله‌های سفالی به حوضی می‌ریخته است. حالا سال‌هاست که این خانه به عنوان موزه گرافیک ایران مشغول به کار شده است و تحت نظر شهرداری تهران، از هنرمندان این عرصه حمایت می‌کند.

سردر پارک، یادآور شکوه ساسانی

سردر پارک
برای طراحی سردر پارک پلیس نیز از شیوه معماری ساسانی الهام گرفته شده است – عکاس: امیرحسین مشکات

برای ساخت سردر پارک نیز از شیوه معماری در دوره ساسانی الهام گرفته‌اند. این سردر تقارن دارد و برای دیدن آن باید از سمت اتوبان زین‌الدین وارد پارک شوید.

گل‌کاری و درخت‌کاری، به‌سبک باغ ایرانی

گل‌کاری و درخت‌کاری
پارک پلیس به سبک باغ‌های ایرانی درخت‌کاری و گل‌کاری شده است – عکاس: سلطون

ویژگی و دیدنی مهم دیگر پارک، سبک چیدمان آبراهه‌ها، باغچه‌ها و حتی انتخاب درختان است. مدل معماری باغ، به روش باغ‌های کهن ایرانی است. یعنی همان شیوه و نگاهی که در باغ پاسارگاد، باغ فین، باغ دولت‌آباد و بسیاری از باغ‌های زیبا و مشهور ایرانی رعایت شده را در پارک پلیس تهران نیز خواهید دید.

زمین‌های ورزش و بازی، فرصتی برای سلامتی

زمین‌های ورزش و بازی
در پارک پلیس مسیرهای پیاده‌روی مسطح و مناسبی را پیدا خواهید کرد.

زمین‌های بازی کودکان، زمین فوتبال، میزهای پینگ‌پنگ، مسیرهای پیاده‌روی و وسیله‌های ورزش همگانی از دیگر امکانات مهم در پارک پلیس است. به‌خاطر وجود این قسمت‌ها، پارک پلیس برای خانواده‌ها یک انتخاب عالی است.

پیست دوچرخه‌سواری، رکاب در میان انارها

پیست دوچرخه‌سواری
بوستان پلیس یک پیست دوچرخه‌سواری و جایی برای اجاره دوچرخه دارد.

یکی از بهترین امکانات در پارک پلیس پیست حرفه‌ای برای دوچرخه‌سواری است. اگر دوچرخه ندارید، می‌توانید در پارک پلیس آن را اجاره کنید. برای سال 1402، هزینه کرایه دوچرخه بنابر نوع و امکانات وسیله حدود 20 تا 30 هزار تومان به ازای هر ساعت است. اگر هوا برفی و بارانی نباشد، معمولا تا ساعاتی پس از تاریکی هم دوچرخه را کرایه می‌دهند. با این حال بهتر است در روشنایی روز از امکانات پیست استفاده کنید.

دیگر امکانات پارک

در پارک پلیس آمفی‌تئاتر، سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه‌هایی برای خرید غذا و خوراکی نیز تعبیه شده تا بتوانید بیشتر از گشت‌وگذارتان در این بوستان خرم لذت ببرید.

جاهای دیدنی نزدیک پارک پلیس

اگر فرصت بیشتری داشتید و می‌خواستید به دیگر جاهای دیدنی تهران که در همان حوالی پارک پلیس هستند سر بزنید، این گزینه‌ها را به خاطر داشته باشید:

بوستان یاس فاطمی، جنگلی در حوالی تهران

بوستان یاس فاطمی
بوستان فاطمی از دیگر جاهای دیدنی پایتخت در حوالی پارک پلیس است – عکاس: آریا قوپانی

درست بالای پارک پلیس می‌توانید بوستان یاس فاطمی را ببینید. این پارک بزرگ در سال 94 افتتاح شده و در آن فضاهای خوبی برای پیک‌نیک، پیاده‌روی، ورزش و بازی تعبیه کرده‌اند. این بوستان به‌سبب عبور اتوبان بابایی به دو قسمت تقسیم شده است.

باغ پرندگان، دیدار با سیمرغ

باغ پرندگان
باغ پرندگان تهران جایی برای دیدن انواع پرنده‌هاست – عکاس: شهریار

تقریبا 4.5 کیلومتر بالاتر از پارک پلیس، باغ پرندگان تهران را خواهید دید. جایی که در آن سی مرغ و حتی بیشتر را پیدا می‌کنید. برای ورود به باغ پرندگان باید ماشین خود را در پارکینگ مخصوص مجموعه بگذارید و بعد با اتوبوس‌ها بالا بروید. فقط هزینه بازدید از باغ پرندگان به ازای هر نفر  در سال 1402 تقریبا 60 هزار تومان است.

پارک شیان، ملاقات با سنجاب‌ها

پارک شیان
پارک جنگلی شیان از پارک‌های قدیمی و از نقاط مهم برای تامین هوای پاک برای تهران است – عکاس: ارشیا

باغ و پارک شیان تقریبا 8 کیلومتر با پارک زیبای پلیس فاصله دارد. این پارک در زمان پهلوی برای کمک به کیفیت هوای تهران و جلوگیری از پیش‌روی ساخت‌وسازها توسعه پیدا کرد. در این پارک لابه‌لای درختان سنجاب‌های کوچکی را خواهید دید که در حال جست‌وخیز هستند.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از پارک دیدنی پلیس گفتیم. پارکی که در آن پلیس نیست اما همین اسم باعث شد امنیتش بالا برود و به جای محل رفت‌وآمد خلافکاران، بوستانی وسیع برای لذت بردن از طبیعت باشد. اگر دوست دارید به تهران سفر کنید و جاذبه‌های متنوع آن را ببینید، اتاقک با امکان اجاره روزانه خانه در تهران و اجاره روزانه خانه در تهران همراه شماست. برای هر تعداد روز اقامت و با هر بودجه‌ای، اتاقک کنار شماست.

سوالات متداول

لوکیشن پارک پلیس کجاست؟

این پارک در فلکه چهارم تهران‌پارس، خیابان توحید واقع شده و از دیدنی‌های محلات شرق تهران است.

صاحب پارک پلیس کیست؟

پارک پلیس قبلا انارستانی متعلق به ارباب هرمز از واقفان بزرگ زرتشتی بوده است. امروزه این پارک تحت نظارت شهرداری تهران است و برای نیروهای انتظامی و پلیس نیست.

چگونه با مترو به پارک پلیس برویم؟

خط 2 را سوار شده و در ایستگاه‌های شهید باقری یا تهران‌پارس پیاده شوید. از آن‌جا تاکسی بگیرید و به فلکه چهارم تهران‌پارس بروید.

امکانات پارک پلیس چیست؟

پیست دوچرخه‌سواری، زمین‌های بازی، مسیر پیاده‌روی، پارکینگ، آمفی‌تائتر، نمازخانه و سرویس بهداشتی از امکانات پارک پلیس است.

موزه گرافیک ایران کجاست؟

در پارک پلیس یک عمارت قدیمی است که قبلا متعلق به ارباب هرمز از واقفان زرتشتی بوده است. این خانه زیبا حالا موزه گرافیک تهران است.

1/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *