جاهای دیدنیشهرها

معرفی کامل پارک جنگلی لویزان | یکی از ریه‌های تهران

بازدید از پارک‌های جنگلی تهران و طبیعت آن‌ها فرصتی برای فرار از دود و دم پایتخت و تنفس در هوای پاک است؛ فرصتی که در کمتر نقطه‌ای از پایتخت نصیب ما می‌شود. همچنین در برخی از این پارک‌ها مثل پارک جنگلی لویزان، فرصت تجربه بدون دغدغه تفریحاتی مثل دوچرخه‌سواری و اسکیت وجود دارد؛ چون مسیرهای ایمن دوچرخه‌سواری و اسکیت در پایتخت چندان زیاد نیستند.

اگر دوست دارید روی دیگری از تهران را ببینید و ریه‌ها را از هوای پاک جنگل‌های شمال شرق تهران پر کنید و از طرف دیگر فرصت دیدن پرندگان کمیاب و زیبا را داشته باشید، بازدید از پارک جنگلی لویزان را از دست ندهید. در این مقاله، قرار است به‌صورت مفصل با این پارک، امکانات، تفریحات و مسیرهای دسترسی به آن آشنا شوید.

پارک جنگلی لویزان کجاست؟

پارک جنگلی لویزان کجاست
بوستان جنگلی لویزان در 2 فاز احداث شده که مساحت مجموع آن به 1100 هکتار می‌رسد. – عکاس: مهدی طاعی

پارک جنگلی تهران یکی از جاهای دیدنی تهران و یکی از ریه‌های سبز پایتخت است که می‌توانید آن را به شکل یک لکه‌ای سبز و بزرگ در شمال شرق تهران پیدا کنید. این پارک جنگلی یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی تهران است و از نظر وسعت با پارک چیتگر و پردیسان رقابت می‌کند.

بوستان جنگلی لویزان در 2 فاز احداث شده که مساحت مجموع آن به 1100 هکتار می‌رسد. بخش انتهایی خیابان هنگام (بورس تعمیرگاه خودرو) این پارک جنگلی را به 2 نیم تقسیم می‌کند و رانندگی در این قسمت دست کمی از رانندگی در جاده‌های شمال ندارد. این پارک جنگلی هم از سمت بزرگراه همت (زین‌الدین) و خیابان هنگام و هم از سمت اتوبان بابایی ورودی دارد.

آدرس پارک جنگلی لویزان

استان تهران، شمال شرق تهران، بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان

برای دسترسی بهتر به پارک جنگلی لویزان تهران و تماشای جاهای دیدنی اطراف آن، می‌توانید به صفحه اجاره روزانه خانه در تهران مراجعه و اقامتگاه موردنظر خود را اجاره کنید.

تاریخچه پارک لویزان تهران

تاریخچه پارک جنگلی لویزان
قدمت این پارک به سال 42 برمی‌کردد. – عکاس: احمد امانی

پارک جنگلی لویزان در سال 1342 و به منظور جلوگیری از گسترش افسارگسیخته بافت شهری تهران احداث شد. برخی از امکانات و بخش‌های بوستان جنگلی لویزان مثل هتل و تالار پذیرایی شیان طی سالیان بعد به این مجموعه اضافه شدند. جدیدترین بخش این پارک، باغ پرندگان تهران است که گونه‌های بومی جنگل‌های لویزان و انواع پرندگان شکاری و مناطق گرمسیری در آن نگهداری می‌شوند. باغ پرندگان تهران در سال 1392 افتتاح شد.

آب‌وهوای مطبوع، بالاتر بودن سطح این پارک نسبت به شهر تهران و امکان تماشای چشم‌انداز تهران و اطراف آن، باعث شده است که پارک جنگلی لویزان از 60 سال پیش تاکنون یکی از مقاصد گردگشری محبوب پایتخت باشد.

دسترسی به پارک جنگلی لویزان با مترو، اتوبوس و خودروی شخصی

مسیر دسترسی به پارک جنگلی لویزان
برای دسترسی با مترو، باید در یکی از ایستگاه‌های مترو لویزان، حسین‌آباد یا میدان نوبنیاد پیاده شوید. – عکاس: احمد امانی

دسترسی به پارک جنگلی لویزان تهران راحت است و با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و خودروی شخصی می‌توانید خودتان را به این پارک برسانید.

دسترسی با مترو

برای دسترسی به بوستان جنگلی لویزان با مترو، باید در یکی از ایستگاه‌های مترو لویزان، حسین‌آباد یا میدان نوبنیاد (همگی در خط 3) پیاده شوید. از این ایستگاه‌ها تاکسی به مقصد پارک جنگلی لویزان وجود دارد.

دسترسی با بی‌آرتی

برای دسترسی به این پارک با بی‌آرتی، باید سوار خط 9 بی‌آرتی پایتخت شوید که اتوبان امام علی را پوشش می‌دهد. نزدیک‌ترین ایستگاه این خط به پارک لویزان، ایستگاه شیان است.

دسترسی با تاکسی

میدان نوبنیاد یکی از بزرگ‌ترین پایانه‌های تاکسی‌رانی پایتخت را دارد و می‌توانید از اکثر نقاط شمال، مرکز و شرق تهران با تاکسی خطی خودتان را به این پایانه برسانید و از این پایانه با یک تاکسی دیگر به پارک لویزان بروید.

دسترسی با خودروی شخصی

برای دسترسی به بوستان لویزان با خودروی شخصی، می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده کنید:

  • بزرگراه امام علی شمال، بعد از خروجی اتوبان شهید زین‌الدین، خروجی شیان
  • بزرگراه همت غرب به شرق، بزرگراه زین‌الدین، خروجی هنگام شمال

لازم به ذکر است که در هر کدام از این ورودی‌ها باید خودروی خود را در پارکینگ پارک کنید و بقیه مسیر داخل پارک را پیاده یا با استفاده از کالسکه‌های پارک طی کنید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی اطراف پارک جنگلی لویزان

موزه طراحی گرافیک تهران
موزه گرافیک تهران؛ یکی از زیباترین جاهای دیدنی نزدیک پارک جنگلی لویزان – عکاس: ایمان انصاری

پارک جنگلی لویزان در یکی از مناطق سبز تهران قرار دارد که تعداد پارک‌های معمولی و جنگلی در آن زیاد است. این پارک از غرب به بوستان شیان و از شرق به پارک یاس فاطمی محدود می‌شود. علاوه بر این تعدادی از آثار تاریخی و موزه‌های تهران هم در اطراف این پارک قرار دارند. فهرست زیر مشهورترین جاهای دیدنی اطراف بوستان لویزان را نشان می‌دهد:

  • بوستان یاس
  • پارک پلیس
  • موزه گرافیک (اولین موزه گرافیک آسیا)
  • پارک جنگلی تِلو
  • پارک جنگلی سوهانک
  • باغ و عمارت عین‌الدوله (نگارخانه برگ)

امکانات و بخش‌های مختلف پارک جنگلی لویزان

همان‌طور که گفتیم، تمامی 1100 هکتار پارک جنگلی لویزان شامل پوشش گیاهی و مسیرهای پیاده‌روی نمی‌شود و این پارک امکانات رفاهی و تفریحی دیگری هم دارد. در ادامه با بخش‌ها و امکانات پارک لویزان آشنا می‌شوید.

باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران
دریاچه و محل نگهداری از پرندگان آبچر از زیباترین بخش‌های باغ پرندگان تهران است. – عکاس: مرتضی کرمی

مشهورترین و محبوب‌ترین بخش بوستان جنگلی لویزان همین باغ پرندگان است که نزدیک به یک دهه از عمر آن می‌گذرد. باغ پرندگان تهران در بخش شرقی پارک لویزان قرار دارد و از طریق اتوبان بابایی، بعد از خروجی هنگام، لاین کندرو شهرک امید و خروجی خیابان کوهستان می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. در این باغ انواع و اقسام پرندگان بومی، گرمسیری، آبزی، جغد، طوطی و … در مساحتی 33 هکتاری نگهداری می‌شوند.

دریاچه و محل نگهداری از پرندگان آبچر از زیباترین بخش‌های باغ پرندگان تهران است. پرندگان آبچر پرندگانی هستند که می‌توانند پرواز کنند؛ اما با استفاده از توری سقفی از خروج آن‌ها جلوگیری می‌شود. این باغ بزرگ‌ترین باغ پرندگان ایران است.

پارک جنگلی شیان

پارک جنگلی شیان
پارک جنگلی شیان در حقیقت بخش غربی پارک لویزان است. – عکاس: فرزاد زمانی

پارک جنگلی شیان در حقیقت بخش غربی پارک لویزان است که فاصله کمی با اتوبان امام علی و ده لویزان دارد. در این پارک می‌توانید سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، آلاچیق، پیست اسکیت، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و پوشش گیاهی مشابه با پارک لویزان را پیدا کنید. رستوران و تالار پذیرایی شیان و هتل شیان هم در داخل همین بخش قرار دارند.

رستوران و تالار پذیرایی شیان

تالار پذیرایی شیان
رستوران شیان هم فضای داخلی و هم فضای روباز دارد. – عکاس: سعید اسدی

اگر هنگام گشت‌وگذار در پارک جنگلی لویزان گرسنه شدید و دلتان خواست که در همان هوای مطلوب و طبیعت زیبای پارک غذا میل کنید، می‌توانید به رستوران و تالار پذیرایی شیان مراجعه کنید که در ضلع شمالی پارک شیان و نزدیک زمین بازی کودکان قرار دارد و انواع غذاهای ایرانی را سرو می‌کند. رستوران شیان هم فضای داخلی و هم فضای روباز دارد که در فضای روباز آن می‌توانید روی تخت‌ها لم بدهید و بعد از صرف غذا کمی خستگی در کنید.

این رستوران گنجایش 1500 نفر را دارد و از آن برای برگزاری مراسم و جشن‌ها هم استفاده می‌شود.

هتل شیان

هتل شیان تهران
قدمت این هتل به سال 1375 شمسی برمی‌گردد – عکاس: ماریا عاطفی

هتل شیان هتلی 3 ستاره است که در بخش غربی بوستان لویزان قرار دارد و قدمت آن به سال 1375 شمسی برمی‌گردد. این هتل 4 طبقه و 34 اتاق دارد که اتاق‌های آن به انواع VIP و درجه یک، دو و سه تقسیم می‌شوند و هر کدام از آن‌ها قیمت و امکانات متفاوتی دارند. در اتاق‌های هتل شیان می توایند چشم‌انداز زیبایی به تهران و جنگل‌های لویزان داشته باشید و خستگی کار و زندگی را از تن به در کنید.

تفریحاتی که می‌توان در پارک جنگلی لویزان تهران انجام داد

مسلماً استفاده از هوای پاک و آزاد، تماشای طبیعت و معاشرت با خانواده و دوستان به عنوان بهترین تفریحات در چنین مکانی محسوب می‌شوند؛ اما می‌توانید تفریحات زیر را هم در پارک جنگلی لویزان تجربه کنید.

شکم گردی

شکم گردی در پارک جنگلی لویزان
یکی از شعبات شیرینی سولدوش در نزدیکی پارک جنگلی لویزان قرار دارد. – عکاس: حامد داوودآبادی

پارک لویزان در بخشی از پایتخت قرار دارد که به‌نوعی شمال شهر محسوب می‌شود و به همین دلیل می‌توانید انواع و اقسام کافه، رستوران و فست‌فودهای شیک را در اطراف آن پیدا کنید. یکی از بورس‌های مشهور فست‌فود تهران کمی بالاتر از این پارک واقع شده است و برای دسترسی به آن باید اتوبان امام علی شمال را تا انتها ادامه دهید تا به تقاطع آن با اتوبان ارتش برسید و سپس به سمت چپ بپیچید. فست‌فودها روبروی پادگان لویزان (فرماندهی نیروی زمینی ارتش) قرار دارند.

یکی از شعبات شیرینی سولدوش هم در نزدیکی ضلع غربی پارک جنگلی لویزان (نزدیک میدان هروی) قرار دارد. این شیرینی‌فروشی 3 شعبه دیگر هم در تهران دارد و یکی از باکیفیت‌ترین و مشهورترین شیرینی فروشی‌های تهران است.

پیاده‌روی

پیاده روی در پارک جنگلی لویزان
پارک لویزان از جاهایی است که وقتی هوای تهران سرد و برفی می‌شود، حتماً سفیدپوش خواهد شد. – عکاس: حسن نوری

پارک لویزان یکی از معدود نقاط تهران است که در اکثر روزهای سال آب‌وهوای مطبوعی دارد. به همین دلیل در هر فصلی می‌توانید برای دویدن، پیاده‌روی و خلوت‌کردن با خودتان به این پارک بروید و حال و هوایی عوض کنید. همچنین اگر دلتان برای برف زمستان تنگ شده و بارش برف در ارتفاعات تهران را فقط از تلویزیون تماشا کرده‌اید، نگران نباشید؛ چون پارک لویزان از جاهایی است که وقتی هوای تهران سرد و برفی می‌شود، حتماً سفیدپوش خواهد شد.

عکاسی از طبیعت زیبای پارک لویزان

عکاسی از طبیعت زیبای پارک جنگلی لویزان
پارک لویزان جای دنج برای عکاسی از طبیعت زیاد دارد. – عکاس: محمد سرابی

بعید است به ارتفاعات این پارک یا پارک شیان بروید و چشم‌انداز زیبای تهران را ببینید و دلتان نخواهد که از آن عکس بگیرید. همچنین وسعت این پارک باعث می‌شود که جاهای دنج و خلوت زیاد داشته باشد و اگر عکاسی از طبیعت را دوست دارید، می‌توانید در این نقاط عکس‌هایی زیبا بگیرید که بازدیدکنندگان دیگر در آن حضور ندارند.

بولینگ

بولنیگ شیان
این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های بولینگ تهران را دارد. – عکاس: آریا انصاری

اگر خیابان شیان (ضلع شمال غربی پارک) را به سمت غرب بروید، بعد از اتوبان امام علی به مجموعه بیلیارد و بولینگ شیان می‌رسید که با پارک صدف و شیرینی سولدوش فاصله چندانی ندارد. این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین سالن‌‌های بولینگ تهران را دارد و به غیر از بولینگ و بیلیارد، می‌توانید تفریحات دیگری مثل فوتبال‌دستی، دارت و ایر هاکی را هم در آن تجربه کنید.

تماشای تهران

تماشای تهران از پارک جنگلی لویزان
برای تماشای این چشم‌انداز می‌توانید نقاط دنجی را در پارک پیدا کنید. – عکاس: مهدی کردی

چشم‌اندازی که پارک جنگلی لویزان از تهران در اختیارتان می‌گذارد با بام تهران کاملاً متفاوت است. این چشم‌انداز زیبا به پوشش گیاهی و طبیعت جنگل‌های لویزان مزین شده است و لذت دیدن تهران از درون یک قاب سبز را به شما هدیه می‌دهد. همچنین برای تماشای این چشم‌انداز می‌توانید نقاط دنجی را در پارک پیدا کنید.

نکاتی که باید پیش از رفتن به پارک جنگلی لویزان بدانید

  • درست است که پارک لویزان در محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا قرار ندارد؛ اما اگر بخواهید از جنوب، مرکز یا غرب تهران راهی آنجا شوید، مدت‌زمان زیادی را در مسیر خواهید بود.
  • از بیشتر بخش‌های این پارک فقط از ساعت 6 صبح تا 11:45 شب می‌توانید بازدید کنید.
  • هنگام قدم زدن در بخش‌های خلوت پارک (به‌خصوص در ساعات شب) مراقب خودتان و وسایلتان باشید.
  • هزینه صرف غذا در رستوران شیان از رستوران‌های اطراف پارک بیشتر است.
  • اگر می‌خواهید از باغ پرندگان هم بازدید کنید، بهتر است یک روز کامل را برای پارک جنگلی لویزان کنار بگذارید.

سخن آخر

در این مقاله شما را با پارک جنگلی لویزان که یکی از جاذبه‌های طبیعی تهران است آشنا کردیم. به شما گفتیم که این پارک چه تاریخچه‌ای دارد، کجا واقع شده است، چگونه می‌توانید به آنجا بروید و چه تفریحاتی در پارک لویزان در انتظارتان است. برای اجاره ویلا و سوئیت در نزدیکی این پارک، مثل همیشه می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول در مورد پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان کجاست؟

استان تهران، شمال شرق تهران، بزرگراه امام علی (ع)، بعد از خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین، خروجی شیان

آدرس پارک جنگلی شیان کجاست؟

این پارک در ضلع غربی پارک لویزان قرار دارد و از خروجی شیان در اتوبان امام علی شمال می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

دسترسی به این پارک از مترو لویزان چگونه است؟

این ایستگاه در خط 3 مترو تهران قرار دارد و بعد از پیاده شدن در آن، می‌توانید با تاکسی به پارک لویزان بروید.

4.5/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *