جاهای دیدنی

خیابان سی تیر تهران؛ گشتی در خیابان پر از تاریخ ایران

خیابان سی تیر تهران؛ از خیابان اصیل و قدمت‌داری صحبت می‌کنیم که زمانی تنها مکانی ساده بود؛ اما چندسالی‌ست به یکی از زیباترین و گردشگرپذیرترین خیابان‌های تهران تبدیل شده است! مسافر تهران باشید یا ساکن آن، پیاده‌روی در این خیابان سرشار از شادی و سرزندگی، بازدید از مکان‌های دیدنی، شنیدن آوای زیبای موسیقی‌های زنده و تجربه طعم غذاهای خیابانی و استریت‌فودهای جذاب آن، ساعات خاطره‌انگیزی را برای‌تان رقم خواهد زد. در این مطلب قدم به قدم با شما روی سنگ‌فرش‌های خیابان سی تیر تهران قدم خواهیم زد و به معرفی مکان‌های جذاب و دیدنی این خیابان خواهیم پرداخت.

خیابان سی تیر کجاست؟!

نمای خیابان سی تیر

خیابان سی تیر تهران از خیابان امام خمینی شروع می‌شود و در تقاطع خیابان جمهوری و میرزاکوچک‌خان به پایان می‌رسد. اگر خواستید به خیابان سی تیر بروید، بهتر است با وسایل نقلیه عمومی مانند مترو به آنجا بروید؛ چراکه این خیابان در منطقه‌ طرح ترافیک قرار دارد و اگر بخواهید با ماشین شخصی خود به آنجا بروید، باید صبر کنید تا طرح ترافیک پایان یابد. البته اگر مجوز طرح ترافیک را خریداری کرده باشید که از این بابت خیالتان راحت است؛ اما از طرفی مسئله‌ دیگری هم مطرح است که آن هم جای پارک است. در داخل خیابان سی تیر امکان پارک خودرو وجود ندارد. اگر خوش‌شانس باشید، در همان نزدیکی‌های خیابان، جای پارکی را پیدا خواهید کرد؛ درغیر این صورت پیدا کردن جای پارک برای‌تان تبدیل به معضلی خواهد شد. توصیه ما این است که خیلی راحت با مترو یا اتوبوس به این خیابان بروید! هم از طریق ایستگاه متروی حسن آباد و هم از طریق ایستگاه امام خمینی و با کمی پیاده‌روی می‌توانید به خیابان سی تیر برسید؛ اتوبوس‌های پایانه پارک شهر هم شما را به این خیابان دیدنی خواهند رساند.

مریض‌خانه قدیم؛ قوام‌السلطنه دیروز و سی تیر امروز!

خیابان سی تیر

خیابان قدیمی سی تیر تاکنون چندین نام را به خودش دیده است. گویا در قدیم مریض‌خانه‌ای در این خیابان قرار داشت و به همین دلیل مردم آن را با عنوان خیابان مریض‌خانه می‌شناختند. بعدها در دوران سلطنت حکومت پهلوی و وجود خانه قوام‌السلطنه؛ نخست وزیر دوران شاهنشاهی در این خیابان، نام آن به خیابان قوام‌السلطنه تغییر پیدا کرد. در تاریخ 30 تیرماه سال 1331 مردم به دعوت آیت‌الله کاشانی در اعتراض به قوام، مغازه‌ها و بازارها را تعطیل کردند و به خیابان‌ها ریختند. آنها خواستار سرنگونی قوام بودند. قیامی شکل گرفت و بعد از آن هم نام این خیابان به سی تیر تغییر یافت؛ نامی که تا امروز روی این خیابانِ ماندگار مانده است. البته جالب است بگوییم خیابان سی تیر تهران را با نام خیابان ادیان هم می‌شناسند! وجود مسجد مسلمانان، کلیسای مسیحیان، آتشکده زرتشتیان و کنیسه‌ یهودیان؛ وجود مکان‌های مقدس چهار دین مختلف در این خیابان، باعث شده تا خیابان سی تیر به جایی برای همبستگی و اتحاد میان پیروان ادیان گوناگون تبدیل شود.

دیدنی‌های خیابان سی تیر تهران

موزه آبگینه و سفالینه

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

برای افرادی که علاقه‌مند به بازدید از بناها و موزه‌های تاریخی و فرهنگی هستند، خیابان سی تیر یک مکان رویایی‌ست! در ادامه به چند مورد از معروف‌ترین و دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی این خیابان اشاره می‌کنیم:

  • موزه ملی ایران: این موزه را بزرگ‌ترین موزه‌ باستان‌شناسی و تاریخی ایران می‌دانند و در فرهنگ موزه‌داری با عنوان موزه‌‌ مادر شناخته می‌شود. در موزه‌ ملی می‌توانید مجموعه‌ای از آثار کهن و تاریخی ایران را ببینید و لذت ببرید. ساخت این موزه در سال 1313 به دستور رضاشاه و با طراحی معمار فرانسوی؛ آندره گدار انجام گرفت. ستون‌ها و پلاک‌های تخت جمشید، آثار دوره مادها، بقایای مرد نمکی و… از جذاب‌ترین دیدنی‌های این موزه هستند.
  • موزه‌ آبگینه و سفالینه: این موزه در خانه‌ قوام‌السلطنه؛ نخست وزیر احمدشاه قاجار و حکومت پهلوی قرار دارد که زمانی نام خیابان هم از نام او گرفته شده بود. بخشی از خانه به این موزه اختصاص یافته و بخش دیگر آن در اختیار سینما فارابی است. گفته می‌شود موزه‌ آبگینه و سفالینه، اولین موزه‌ شیشه و سفال ایران و یکی از پربازدیدترین موزه‌‌های تهران است. کهن‌ترین و زیباترین سفال‌ها و شیشه‌ها را می‌توان در داخل این موزه دید. در کل معماری و بنای تاریخی ساختمان خانه‌ قوام‌السلطنه، جذابیت بازدید از این موزه را چند برابر کرده است!
  • کلیسای انجیلی (پطرس مقدس): این کلیسا که سبک بنای آن دارای تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است، در دوره‌ قاجار توسط میسیونرها (مبلغان مذهبی) پروتستان که در تهران حضور داشتند، ساخته شد. کلیسای انجیلی در سال 1379 در مجموعه آثار تاریخی ایران به ثبت رسید. بازدید از این کلیسای باشکوه شما را با فرهنگ و رسوم مسیحیان پروتستان آشنا خواهد کرد.
  • کنیسه حییم: گفته می‌شود این کنیسه با دری قدیمی و آبی رنگ در کوچه‌ای به نام سیمی در خیابان سی تیر تهران خودنمایی می‌کند، اولین کنیسه‌ شهری در تاریخ ایران است. بیش از یک قرن است که این کنیسه توسط سلیمان حییم؛ نویسنده کتاب فرهنگ حییم ساخته شده است. همچنین جالب است بگوییم حییم، اولین کنیسه‌ای‌ست که خارج از محله معروف یهودیان یعنی عودلاجان ساخته شد. بالای عبادتگاه اصلی این کنیسه جمله‌ای به خط عبری نوشته شده است: «این دروازه خداوند است، عادلان داخل خواهند شد.»
  • آتشکده آدریان: این آتشکده با دری چوبی و آجرکاری‌های باشکوه بالای آن در خیابان میرزاکوچک‌خان جنگلی واقع شده است. آتشکده آدریان مرکز تجمع بسیاری از زرتشتیان ساکن تهران است و محل خوبی برای آشنایی با فرهنگ و رسوم مذهبی آیین زرتشت هم محسوب می‌شود. گویا قدمت این آتشکده به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. این آتشکده از سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.
  • سایر دیدنی‌های خیابان سی تیر: موزه علوم و فناوری ایران، هنرستان صنعتی تهران، بنیاد سینمایی فارابی، مدرسه‌ فیروز بهرام، آتشکده زرتشتی فیروز بهرام، کلیسای حضرت مریم، موزه آرداک مانوکیان و باشگاه افسران وزارت جنگ از دیگر دیدنی‌های جذاب خیابان سی تیر است که پیشنهاد می‌کنیم حتما زمانی را به بازدید از این دیدنی‌های ارزشمند اختصاص دهید.

خوشمزگی‌های خیابان سی تیر تهران

کافه گل رضاییه

در این که خیابان سی تیر به عنوان یکی از مراکز مهم دیدنی‌های تاریخی و فرهنگی تهران شناخته می‌شود، شکی نیست؛ اما قبول کنید که از غرفه‌های سیار خیابانی با بوی غذاهای دل‌انگیزشان، کافه‌های سنتی با انواع نوشیدنی‌ها و دسرهای مختلف، دوچرخه و ماشین‌های رنگی کافه‌ای بامزه و تجربه‌ نوشیدن یک چای آلبالویی خوشمزه در میان هیاهو و جنب و جوش خیابان به این راحتی‌ها نمی‌توان گذشت! گذر از خیابان سی تیر با بوی غذاها و خوراکی‌های دل‌انگیزش اشتهای شما را تحریک می‌کند و احتمالش کم است که بتوانید در برابر این اشتهای تحریک‌شده مقاومت کنید! سبک استریت فودهای جذاب خیابان سی تیر با تنوع در ارائه غذاهای فست فودی، سنتی و بین‌المللی‌شان، شباهت زیادی به غذاهای خیابانی و متنوع کشورهای مالزی و سنگاپور دارد. در کنار همه‌ اینها، می‌توانید به آوای زیبای موسیقی‌های زنده‌ خیابانی گوش فرادهید و لذت ببرید! اگر هم علاقه‌مند به کافه‌گردی هستید، یک کافه سنتی زیبا را به شما معرفی می‌کنیم؛ کافه گل رضاییه. این کافه یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های تهران است که می‌گویند زمانی پاتوق بزرگانی مثل صادق هدایت و فروغ فرخزاد بوده! عکس‌های خوانندگان و بازیگران قدیمی و ردپای خاطرات بر در و دیوار این کافه نقش بسته و آن را به یکی از مکان‌های محبوب برای عاشقان نوستالژی‌ تبدیل کرده است! یادتان نرود حتما قبل از رفتن به این کافه میز رزرو کنید!

شماره تلفن جهت رزرو میز : 66707290- 021

اقامتی دلچسب در قلب تهران

بدون شک جاذبه‌های تفریحی و گردشگری تهران بسیار زیاد است و خیابان سی تیر با تمام زیبایی‌هایش تنها یکی از آنهاست. اگر مسافر تهران و خواستار بازدید از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری آن هستید، پیشنهاد می‌کنیم به مطالب برنامه سفر ۳ روزه به تهران؛ در سفر به تهران کجا بریم؟، تهران گردی فرهنگی؛ جاذبه‌های فرهنگی در تهران و گشتی در محله های قدیمی تهران و خاطره بازی در پایتخت | گذری در تهران قدیم هم سری بزنید تا بتوانید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای گردش در تهران داشته باشید و مکان‌های دیدنی آن را بهتر بشناسید. اما در این میان مسئله‌ اقامتگاهی مناسب برای سفر شما هم مطرح است! هرچه‌قدر اقامت بهتر و راحت‌تری در طول سفر داشته باشید، سفری لذت‌بخش‌تر را تجربه خواهید کرد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از چند روز قبل از سفرتان به تهران، در وبسایت اتاقک جست‌وجو کنید و اقامتگاه‌های مختلف در هرنوع و در هرمیزان قیمتی را مشاهده کرده و رزرو خود را به راحتی و با چند کلیک ساده انجام دهید! مثلا برای اجاره روزانه خانه  در تهران تنها کافی‌ست در قسمت نام شهر، نام تهران و تاریخ رفت و برگشت خود را وارد کرده و بعد در قسمت نوع اقامتگاه، گزینه سوئیت را انتخاب کنید تا لیستی از سوئیت‌ها . خانه های مختلف برای‌ شما نمایش داده شود. علاوه بر شهر تهران می‌توانید برای اجاره ویلا، سوئیت و بوم‌گردی هم به سایت و اپلیکیشن اتاقک مراجعه کنید و اقامتگاه مدنظر خود را اجاره کنید.

3.6/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *