شهرهاجاهای دیدنی

بهترین پارک های تهران برای کودکان | مکانی برای تجربه شیرین‌ترین خاطرات کودکی

اگر کمی به عقب برگردیم و خاطرات خوش کودکی‌مان را مرور کنیم، به قطع بهترین خاطرات به زمان‌هایی برمی‌گردد که آزادانه و فارغ از هر فکر و خیال با بچه‌های دیگر همراه می‌شدیم و در یکی از پارک‌های محل زندگی‌مان بازی‌ می‌کردیم. اگر بخواهیم این مکان تفریحی را در یک جمله خلاصه کنیم، باید گفت، پارک‌ نمادی از سرزندگی است و در کنار جذابیت‌های تفریحی‌اش نکاتی آموزنده هم در خود دارد. ما در این مقاله از مجله گردشگری اتاقک به پاس کودکان امروز و دیروز سرزمین‌مان، می‌خواهیم بهترین پارک های تهران برای کودکان را معرفی کنیم و به پدرها و مادرها کمک کنیم تا اوقات فراغت شادی را برای فرزندانشان فراهم کنند.

باغ رباتیک، مجموعه‌ای جذاب در باغ کتاب

باغ رباتیک
ربات‌‌های موزیکال، فوتبال انسان‌‌نما و فوتبالیست از جمله ربات‌های این باغ هستند.

گاهی اوقات کودکان دوست دارند قهرمان فیلم یا قصه مورد علاقه خود شوند و به جنگ ربات‌ها بروند. باغ رباتیک با وجود ربات‌هایی در قد و قواره‌های مختلف این آرزو را به واقعیت تبدیل می‌کند.

باغ رباتیک، بخشی از باغ کتاب و بهترین پارک های تهران برای کودکان است که در طبقه اول، بلوک A، از سال 1396 فعالیت خود را آغاز کرده است. در این مکان تفریحی- آموزشی ربات‌های مختلف از جمله، ربات‌‌های موزیکال، فوتبال انسان‌‌نما و فوتبالیست وجود دارند و هدف از تاسیس آن آموزش علم رباتیک توسط مربیان حرفه‌ای و قهرمانان این حوزه به کودکان و نوجوانان است. کودکان در کارگاه‌های آموزشی پارک ساخت ربات و برنامه‌نویسی رباتیک را آموزش می‌بینند.

آدرس باغ رباتیک: میدان ونک، بزرگراه حقانی از سمت غرب به شرق، باغ کتاب، باغ رباتیک

ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۲۱ شب؛ پنجشنبه و جمعه از ساعت ۹ تا ۲۲ شب

شماره تلفن: ۹۶۰۴۵۷۱۶-۰۲۱

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سرزمین فکر بازیا، اوج خلاقیت کودکان

سرزمین فکر بازیا
در فکربازیا خلاقیت کودکانمان پرورش پیدا می‌کند.

یکی دیگر از پارک های تهران برای کودکان، سرزمین فکر بازیاست. این پارک رویایی برای کودکان با سنین 3 تا 14 ساله و سلایق مختلف بازی‌های متنوعی تعبیه کرده است و با این بازی‌ها خلاقیت‌، توانایی‌ها و استعداد‌های‌شان را پرورش می‌دهد.

این پارک با مساحت 2000 مترمربع بخشی از باغ کتاب تهران است که در سال 1396، در 5 بخش و 26 اتاق بازی فعالیت خود را شروع کرد. طبیعت ‌بازیا، راز بازیا، تلاش بازیا، ساخت ‌بازیا و صدا‌ بازیا قسمت‌‌های متفاوت این سرزمین سرگرم‌کننده هستند و در هر یک از آن‌ها بازی‌‌ها و سرگرمی‌‌های مختلفی طراحی شده است.

هزینه بلیط این مجموعه با توجه به نوع بازی بین 20  تا 40 هزار تومان متغیر است.

  • در طبیعت بازیا 5 بازی برای تقویت هوش طبیعت‌ گرای کودکان و نوجوانان، در نظر گرفته شده است. مزرعه چهار‌فصل، مزرعه من، رنگ بازیا، جورچین حیوانات، شن بازی و گذر بدن از بازی‌های این مجموعه هستند.
  • راز‌ بازیا در کنار آموزش، حس خلاقیت کودکان و نوجوانان را تقویت می‌کند. در این بخش، بازی‌های معما‌گونه و مبهم با محوریت منطق و ریاضی، هوش درون فردی و هوش میان فردی طراحی شده است و دارای دو بازی نوش‌داروی سحرآمیز و گذر بدن است.
  • تلاش‌ بازیا بر مبنای هوش بدنی، جنبشی و میان فردی از پنج قسمت جیم بازیا، باغ بازیا، صخره‌نوردی، لیزر ماز و مسابقه ماشین تشکیل شده است. هر بخش به‌نوعی توانایی جنبشی و بدنی کودکان و نوجوانان را به چالش می‌کشد.
  • ساخت بازیا با چهار بازی مهندس ساختمان، خوشمزه بازیا، مهندس برق و آشپزی خلاق، به کودکان کمک می‌کند تا درک فضایی خوبی به دست آورند و هوش ریاضی و محاسباتی داشته باشند.
  • در صدا‌ بازیا کودکان بازی‌هایی مبنی بر هوش موسیقی‌یایی و هوش زبانی انجام می‌دهند. این بازی‌ها، مسائلی مربوط به خجالتی بودن افراد را برطرف کرده و به تقویت توانایی سخنوری، خوب نوشتن و خوب خواندن کمک می‌کند. در این بخش، شش بازی گزارشگری، استودیو رادیویی، استودیو تلویزیونی، نمایش، نور و صدا و پیانو ارائه می‌شود.

آدرس فکر بازیا: تهران، میدان ونک، اتوبان حقانی، کتابخانه ملی، باغ کتاب، ‏ورودی دو طبقه اول

ساعت فعالیت: از شنبه تا پنج‌شنبه 10 صبح تا 8:30 بعداز ظهر

شماره تلفن: ۸۸۶۵۷۱۷۷ و ۸۸۶۵۷۱۸۸-۰۲۱

هیومن پارک، سفری به درون انسان

هیومن پارک
در هیومن پارک با اندام‌های داخلی بدن آشنا می‌شوید.

کودکان از همان سال‌های بدو تولد نسبت به بدنشان کنجکاوند و درباره آن سوالات مختلفی می‌پرسند. اما متاسفانه اجزای داخلی بدن برای کودکان ملموس نیست و نمی توانند تجسم درستی از آن‌ها داشته باشند. به‌همین دلیل برای کشف یافته‌های جدید کودکان در خصوص شناخت اندام‌های داخلی ما به شما هیومن پارک را معرفی می‌کنیم.

نقش‌آفرینان اصلی این پارک اعضای بدن انسان و اندام‌ها در ابعاد بزرگ هستند. در واقع هیومن پارک، اولین پارک در ایران و خاورمیانه و بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پارک بدن انسان در آسیا به حساب می‌آید.

در این سفر اسرار آمیز ابتدا وارد گوش می‌شوید و پس از عبور از مغز، چشم، بینی، دهان، ریه و قلب، کلیه و معده، از روده خارج خواهید شد. در این مسیر طول‌ودراز، کارشناسی شما را همراهی می‌کند و در خصوص شگفتی‌های بدن انسان، به زبانی ساده و کودکانه توضیح می‌دهد. علاوه برآن تابلوهای گرافیگی جذاب، ویدئومپینگ و هولوگرام‌های چند بعدی نیز اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار می‌دهند. پارکینگ، کافی‌شاپ، رستوران، گیفت شاپ و غرفه عکاسی از دیگر امکانات رفاهی این مجموعه هستند.

  • هزینه بلیط هیومن پارک، طبق تعرفه سال 1402، برابر با 165 هزار تومان است.

آدرس هیومن پارک: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه، انتهای خیابان موزه، موزه حیات وحش دارآباد

ساعت کاری: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ۱۱ تا ۲۰ و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ۱۰ تا ۲۱

شماره تماس: ۲۴۵۵۷-۰۲۱

باغ علم کودک، آزمایشگاهی شاد و رنگارنگ

باغ علم کودک
باغ علم کودک، مکانی جذاب برای تحقیقات علمی کودکانمان است – عکاس: ایمان شاهوردی

کنجکاوی کودکان در زمینه‌های مختلف تمامی ندارد و نباید آن‌ها را دست کم گرفت. بلکه باید به این کنجکاوی‌ها و سوالات پروبال داد. باغ علم کودک هم مکانی جذاب برای پاسخ به این سوالات است. این مکان تفریحی و علمی اولین بار در سال 1396، در بلوک C و طبقه اول باغ کتاب فعالیت خود را آغاز کرد.

باغ علم کودک برای کودکان 6 تا 13 ساله مناسب است و از قسمت‌های مختلفی مانند اتاق راهنما، جعبه جادو، دانش و نمایش، سینما سه‌بعدی و ربات نقاش تشکیل شده است و کودکان در این مجموعه با موضوعاتی چون بدن، داستان خانه، داستان شهر و داستان زمین در قالب بازی و داستان آشنا می‌شوند. جالب این‌جاست که ربات نقاش، چهره‌های کودکانمان را نقاشی می‌کند.

کودکان می‌توانند در این باغ علمی، آزمایشات مختلف را با دستگاه‌هایی بزرگ اجرا کنند و نمایش‌های علمی و فیلم‌های سه بعدی جذابی را مشاهده کنند.

  • هزینه بلیط باغ علم کودک طبق تعرفه سال 1402، برابر با 100 هزار تومان است.

آدرس باغ علم کودک: میدان ونک، بزرگراه حقانی از سمت غرب به شرق، باغ کتاب

شماره تلفن: ۹۶۰۴۵۷۷۰-۰۲۱

ساعات بازدید: همه  روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب

دهکده روشن، شهربازی چمران

دهکده روشن
شهر بازی دهکده روشن، مجموعه‌ای تخصصی برای بازی‌های حرکتی و مهیج است.

زندگی‌ آپارتمان‌نشینی، فعالیت و تحرک کودکان‌مان را هم محدود کرده است. به همین‌دلیل، نیاز به مکان‌هایی تخصصی برای بازی‌های حرکتی و مهارتی مانند شهربازی دهکده روشن داریم. این شهربازی با مساحت 1400 مترمربع از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تخصصی با رویکردی فنآورانه است. در این شهربازی، کودکان‌مان از بازی‌های اینترنتی و گوشی موبایل دور می‌مانند و انرژی درونی‌شان را خالی می‌کنند.

این مجموعه 10 فضای متمایز برای بازی کودکان و نوجوانان در نظر گرفته است و دارای بخش‌هایی چون كافه كودک، فوم پارک، سافت پل یا خانه بازی و غیره است.

  • در خانه بازی برای کودکان 4 تا ۹ ساله فعالیت‌های متنوعی مانند عبور از موانع، بازی با توپ، استخر توپ، هزارتوی کودک و سرسره‌های جذاب طراحی شده است.
  • در فوم پارک، مهارت‌های دست‌ورزی و خلاقیت کودکان زیر چهار سال تقویت می‌شود. محیط این بخش از امنیت بالا و رنگ‌بندی متنوعی برخوردار است.
  • صخره‌نوردی از دیگر بخش‌های شهربازی چمران است و مطابق با استانداردهای تخصصی و فدراسیون رسمی صخره‌نوردی طراحی شده است.
  • در بخش ادونچر یا ماجراجو هم بعد از سپری کردن چالش‌های مختلف و عبور از موانع در ارتفاع از طناب‌ها آویزان می‌شوند.
  • دانادل از دیگر بخش‌های خانواده محور دهکده روشن است و امکان بازی کودکان در کنار خانواده‌ها را فراهم می‌کند تا یک روز تفریحی بی‌نظیر را سپری کنند.

از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به سالن بولینگ، سینما، فودکورت، سالن‌های ورزشی، استخر و سونا اشاره کرد.

آدرس دهکده روشن (شهربازی چمران): خیابان شریعتی، بالاتر از پل صدر، روبه‌روی مترو شهید صدر، مجموعه فرهنگی ورزشی شهید چمران

ساعت کاری: از ساعت ۱۵ تا ۲۳:۳۰ شب (صبح‌ها ویژه مدارس است)؛ پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۲۳:۳۰ شب

شماره تلفن: ۲۲۲۰۶۹۶۰- ۰۲۱

اقیانوس پارک، دنیایی شگفت اقیانوس‌ها

اقیانوس پارک
در اقیانوس پارک با دنیای زیر آب آشنا می‌شوید – عکاس: سارینا مشهدی

در اقیانوس پارک می‌توانید به اعماق زیر دریا سفر کنید و از زیبایی‌های آن شگفت‌زده شوید. این مجموعه که در اواخر سال 1401 تاسیس شد، دارای بخش‌های متنوع است. هر یک از این بخش‌ها با مساحت 3 هزار مترمربع به‌منظور آموزش مفاهیم علمی و آشنایی کودکان و نوجوانان با دنیای زیر آب در قالب سرگرمی و تفریح طراحی شده است.

بخش ورودی این پارک، نمایشی از سفر به اعماق اقیانوس و تماشای انواع موجودات زیردریایی را با عینک سه بعدی و افکت‌هایی مانند پاشش آب بر صورت به نمایش می‌گذارد. دریاچه بزرگ با ماهیان کوی و ماهیان آب شیرین در کنار ساحل زیبا و کشتی، حیوانات متحرک دریایی درون دریاچه که شامل صدف، وال، خرچنگ و گراز دریایی است، آبشار و رودخانه و حیواناتی همچون قورباغه و اسب آبی در کنار آن، بخش قطب و خانواده پنگوئن‌ها، اعماق اقیانوس‌ها و جاندارانی همچون سفره‌ماهی، دلفین، کوسه، موزه ماهیان اندمیک ایران و غیره از دیگر بخش‌های این مجموعه جذاب و دیدنی هستند.

  • قیمت خرید بلیط حضوری طبق تعرفه سال 1402 معادل با 120 هزار تومان است و در روزهای دوشنبه برابر با 90 هزار تومان است.

آدرس اقیانوس پارک: تهران، بزرگراه حقانی غرب به شرق، بعد از چهارراه جهان کودک، خیابان شهیدی، جنب خیابان ناوک

شماره تماس: ۲۴۵۵۷ ۰۲۱

ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۶ بعدازظهر تا 22 شب؛ پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل ۱۱ صبح تا 22 شب

پارک بازیافتی تهران، دوست‌دار محیط‌زیست

پارک بازیافتی تهران
در این پارک مجسمه‌هایی زیبا از جنس مواد بازیافتی وجود دارند.

در این پارک مجسمه‌هایی را می‌بینیم که از مواد بازیافتی به شیوه‌ای ماهرانه و خلاقانه طراحی شده‌اند. این پارک از مواد دور ریختنی ساخته شده‌ است و هدف از تاسیس آن، آشنایی کودکان با مواد بازیافتی و کمک به محیط‌زیست است و این‌که چگونه می‌توان از موادی که تجزیه آن هزاران سال طول می کشد، آثار بسیار زیبا و جذابی خلق کرد.

این پارک حکم یک موزه بازیافتی دارد و در آن از پسماند‌های خشک و زباله‌های دور ریختنی مانند لاستیک‌های فرسوده و درب‌های بطری نوشابه حدود 45 مجسمه زیبا و جذاب که بیشتر شبیه به حیوانات است، حضور دارند. گلدان یا حتی نیمکت‌های این پارک هم از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند.

آدرس پارک بازیافتی: تهران، بزرگراه آزادگان غرب، بلوار دستواره، خیابان باستانی پور

پارک ژوراسیک، مکانی با دایناسورها و حشرات

پارک ژوراسیک
پارک ژوراسیک شما را به دنیای ماقبل تاریخ می‌برد – عکاس: مبین مقیمی

مجموعه ژوراسیک و اسپایدر پارک از دیگر پارک های تهران برای کودکان با موضوعیت دایناسورها و حشرات هستند. این دو پارک با بیش از ۶۰ ماکت‌ متحرک محیطی علمی و هیجانی دارند و شما را با دنیای حیوانات ماقبل تاریخ و حشرات مختلف آشنا می‌کند. حیوانات این مجموعه در ابعاد بزرگ و واقعی خود به همراه صدا و جلوه‌های ویژه دیده می‌شوند و کودکان می‌توانند از نزدیک با آن‌ها آشنا شده، صدایشان را بشنوند و حتی در کنارشان عکس یادگاری بگیرند.

در این مجموعه بخش‌های دیگری مانند باگزلند و جنگل‌لند وجود دارند و شما می‌توانید دنیای حشرات در زیر زمین و برخی خزندگان در محیطی جنگل مانند را مشاهده کنید و با گونه‌های مختلف گیاهی آشنا شوید. مجموعه پارک ژوراسیک دارای امکانات رفاهی و تفریحی متعددی چون سینما هشت ‌بعدی، ژوراشاپ، کارگاه‌های آموزشی و فیلم، گیفت‌شاپ، استودیو عکاسی و امکان عکاسی با حیوانات، شهربازی، پارکینگ، بوفه و سرویس بهداشتی است.

  • قیمت بلیط ورودی پارک برای بازدیدکنندگان در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۷۵ هزار تومان است و بخش جانگل لند و باگزلند 150 هزارتومان است.

آدرس پارک ژوراسیک تهران: سعادت‌آباد، انتهای بلوار پاک‌نژاد، میدان بهرود، انتهای بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز

ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ بعدازظهر؛ پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب

شماره تماس: ۲۴۵۵۷

دکتر لند، بیمارستانی تفریحی

دکتر لند
دکترلند تجربه‌ای شگفت انگیز را از دنیای پزشکی برای کودکان فراهم می‌کند – عکاس: مهیا تابش

دکتر لند، مکانی جذاب و جزء بهترین پارک های تهران برای کودکان با بیمارستان‌های تفریحی است. در این مجموعه، ترس کودکان از دکتر و محیط‌های درمانی کم می‌شود، با قسمت‌های مختلف بیمارستان آشنا می‌شوند و حتی نسبت به مسائل پزشکی علاقه‌ پیدا می‌کنند. این مجموعه مناسب کودکان 4 تا 14 ساله است.

کودکان در دکتر لند می‌توانند همراه با خانواده لباس پزشکی بپوشند و از قسمت‌های مختلف آن مانند اورژانس، آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی، اتاق عمل، بخش مراقبت‌های ویژه، بخش اطفال و نوزادان، چشم‌ پزشکی و دندان‌‌پزشکی دیدن کنند.

در هر بخش هم کارشناسانی حضور دارند تا با کودکان به گپ‌وگفت بنشینند و اطلاعاتی در این خصوص و خدمات مربوط به اورژانس را با توجه به سن کودک در اختیار آن‌ها قرار دهند. در پایان بازدید نیز به فرزندان‌تان گواهینامه پایان دوره داده می‌شود.

  • هزینه بلیط دکتر لند طبق تعرفه سال 1402، برابر با 100 هزار تومان است.

آدرس دکتر لند: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه، انتهای خیابان موزه، موزه حیات وحش دارآباد

ساعت کاری: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۰ شب و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل از ۱۰ صبح تا ۲۱ شب

شماره تماس: ۲۴۵۵۷-۰۲۱

پارک دلفین‌ها، تنها پارک غیر ساحلی ایران

پارک دلفین‌ها
دلفین‌ها با حرکات نمایشی جذابیت ویژه‌ای برای کودکان دارند.

حرکات نمایشی دلفین‌ها برای کودکان‌مان از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. در این پارک از نزدیک با دلفین‌ها ملاقات می‌کنید و فعالیت‌هایی بامزه‌ مانند ساز دهنی، کشیدن نقاشی و حرکات آکروباتیک را مشاهده خواهید کرد. دلفیناریوم در برج میلاد تهران یکی از نخستین و مرتفع‌ترین دلفیناریوم‌های خاورمیانه و جزء بهترین پارک های تهران برای کودکان است و شرایط بازدید و بازی با دلفین و شیر دریایی را فراهم کرده است.

امروزه در پارک دلفین‌های تهران از یک شیر دریایی و دو دولفین نگهداری می‌شود و این حیوانات با انجام حرکات آکروباتیک گردشگران و بازدیدکنندگان را به وجد آورده و مورد تشویق همگان قرار می گیرند.

  • قیمت بلیط این مجموعه طبق تعرفه سال 1402 برابر با 110 هزار تومان است.

آدرس پارک دلفین‌ها: تهران، بزرگراه همت غرب به شرق، خروجی شیخ فضل الله جنوب، مسیر اختصاصی برج میلاد

ساعت فعالیت: همه روزه از ساعت 14:30  بعدازظهر تا 22 شب در سه سانس یک ساعته

شماره تماس:  88623650-021

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سخن آخر

در سال‌های اخیر، پارک‌های موضوعی فراوانی، در کلان‌شهر تهران تاسیس شده است تا کودکان ضمن تفریح و بازی، آموزش‌های لازم برای داشتن آینده‌ای بهتر را ببینند. در این‌جا ما به شما بهترین پارک های تهران برای کودکان با موضوعات مختلف را معرفی کردیم. البته این پارک‌ها فقط مخصوص به پایتخت‌نشینان نیست و پذیرای گردشگران از اقصی نقاط ایران است؛ بنابراین شما می‌توانید هنگام سفر به تهران بازدید از این پارک‌ها را در برنامه سفرتان قرار دهید. برای داشتن اقامتگاهی مناسب بهتر است، قبل از سفر سری به سایت اتاقک زده و با اجاره آنلاین اقامتگاه مورد نظرتان سفری به‌یاد ماندنی برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

سوالات متداول

پارک‌های روباز تهران برای کودکان کدام است؟

پارک ژوراسیک، پارک بازیافتی، اقیانوس پارک

کدام پارک تهران دارای بازی‌های حرکتی و مهارتی است؟

شهربازی دهکده روشن یا شهید چمران

بهترین پارک علمی کودکان تهران کدام‌اند؟

هیومن پارک، باغ رباتیک، پارک ژوراسیک، دکتر لند

4.2/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *