جاهای دیدنیشهرها

معرفی برج میلاد تهران | فرزند قدبلند پایتخت

پدربزرگ من مثل راهنمای گردشگری گویای تهران قدیم می‌ماند. هر بار که پای خاطراتش می‌نشینی، بخش‌هایی از تهران قدیم برایت زنده می‌شود؛ آن هم بخش‌هایی که در گذشته پایتخت در آن‌ها خلاصه می‌شد و الان تبدیل به قلب تهران شده‌اند. پدربزرگ عاشق این شهر شلوغ و پردود است و می‌گوید مثل درخت بخشنده «شل سیلور استاین» تا توانسته به ساکنان قدیم و جدیدش بخشیده است.

عشق پدربزرگ به تهران باعث شده که همه شگفتی‌های قدیم و جدید پایتخت را ببیند. از سال 87 که برج میلاد تهران به بهره‌برداری رسید، دائم به من می‌گفت که برویم آن‌جا را ببینیم. اواخر سال 87 که ما به دیدن این برج رفتیم، هنوز خیلی‌ها از جمله خودم شایعه کج شدن و ریزش برج را باور داشتند و پدربزرگ هم که هنوز روحیه دوران جوانی که برای شیطنت به لاله زار می‌رفته را حفظ کرده، از من خواست که حداقل برویم ببینیم که برج کج شده است یا نه.

اگر می‌خواهید به برج میلاد تهران بروید و به خاطر شایعه بالا منصرف شده‌اید، بهتر است این حقیقت را بدانید که این شایعه یک دروغ سیزده بود. حالا که دوباره روحیه‌تان را به دست آوردید، بقیه مقاله را بخوانید که قرار است برج میلاد را مفصل معرفی کنیم.

برج میلاد تهران کجاست؟

برج میلاد تهران کجاست
برای پیدا کردن برج میلاد تهران باید شمال غرب نقشه پایتخت را بگردید. – عکاس: محمد صادقی

برج میلاد تهران یکی از جاهای دیدنی تهران است در محله خاصی از تهران قرار ندارد و برای پیدا کردن آن باید شمال غرب نقشه تهران را بگردید. البته پیدا کردن این برج چندان سخت نیست؛ چون خود برج و امکانات تفریحی اطرافش بخش بزرگی از تهران را اشغال کرده‌اند. این بخش بزرگ بین 4 مورد از شریان‌های اصلی تهران یعنی اتوبان‌های چمران، حکیم، همت و شیخ فضل‌الله محصور شده است.

البته برج میلاد تهران فقط یک برج تفریحی و مخابراتی نیست و در محدوده آن یک بیمارستان مجهز با نام مشابه و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران هم قرار دارد. این برج بلند در شمال محله گیشا (کوی نصر) و جنوب شهرک غرب قرار دارد.

آدرس برج میلاد تهران: تهران، بزرگراه شهید حکیم غرب

برای دسترسی بهتر به برج میلاد، به صفحه اجاره روزانه خانه در تهران مراجعه کرده و یکی از اقامتگاه‌های نزدیک را رزرو کنید.

برج میلاد چند طبقه است؟

برج میلاد تهران 12 طبقه دارد که تعدادی از آن‌ها به سکوی دید باز، دید بسته، گنبد آسمان (بلندترین نقطه)، فودکورت، موزه‌ها، لابی و رستوران‌های ویژه برج اختصاص دارد.

تاریخچه برج میلاد

تاریخچه برج میلاد تهران
شایعه کج شدن و ریزش این برج دروغ سیزده روزنامه شرق بود. – عکاس: محمود احمدی

بسیاری معتقدند که برج میلاد تهران بخشی از پروژه شهستان پهلوی بوده است؛ یک مجموعه بزرگ شهری که ایده آن در دهه پنجاه مطرح شد و به دلیل وقوع انقلاب هیچ‌وقت عملی نشد. در مقابل برخی هم معتقدند که ایده ساخت این برج در زمان شهرداری غلامحسین کرباسچی (در دهه هفتاد) مطرح شده است و قرار بود برج میلاد به عنوان نماد جدید تهران جایگزین برج آزادی محبوب شود.

در سال 1376 و در اواخر دوران شهرداری کرباسچی کلنگ احداث این برج در تپه‌های شمال گیشا بر زمین زده شد. در 8 سال بعد پروژه ساخت برج میلاد تهران تنها 40 درصد پیشرفت کرد؛ اما سرعت ساخت آن در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف سرعت گرفت و بالاخره در 87 این برج بلند به مرحله بهره برداری رسید.

شایعه کج شدن و ریزش این برج هم دروغ سیزده روزنامه شرق بود که در سال 84 مطرح شد و بسیاری آن را جدی گرفتند، در حدی که در سال‌های آخر ساخت برج برای دیدن میزان انحراف آن به شمال محله گیشا می‌رفتند و حتی برای دوره‌ای قیمت خانه‌ها در محله گیشا کاهش پیدا کرد.

برج میلاد برای کیست؟

برج میلاد متعلق به شخص خاصی نیست و تمامی بخش‌های خود برج و مراکز فرهنگی و تفریحی آن به شهرداری تهران تعلق دارد.

برج میلاد چندمین برج جهان است؟

برج میلاد چندمین برج جهان است
این برج ششمین برج مخابراتی بلند جهان است. – عکاس: هوشنگ نیلی

برج میلاد تهران با 435 متر ارتفاع ششمین برج مخابراتی بلند جهان است و همانطور که ماکت‌های یکی از طبقات بالای برج نشان می‌دهد، برج‌های زیر قبل از آن قرار دارند:

  • برج توکیو اسکای تری با ارتفاع 634 متر؛
  • برج کانتون چین با ارتفاع 604 متر؛
  • برج سی ان تورنتو کانادا با ارتفاع 553 متر؛
  • برج اوستانکینو مسکو با ارتفاع 540 متر؛
  • برج مروارید خاور چین با ارتفاع 468 متر.

آسانسورهای فوق‌سریع این برج توسط شرکت فنلاندی kone ساخته شده‌اند که از معتبرترین سازندگان آسانسور در جهان محسوب می‌شود و توسط تیم‌های حرفه‌ای نصب شده‌اند. به همین دلیل هنگام سوار شدن نگران ایمنی آن‌ها نباشید.

دسترسی به برج میلاد تهران

مسیر دسترسی به برج میلاد تهران
با خودروی شخصی، مترو، اتوبوس و تاکسی می‌توانید خودتان را به این برج برسانید. – عکاس: امیرعلی صالح‌یار

خوشبختانه دسترسی به یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری تهران کار سختی نیست و با خودروی شخصی، مترو، اتوبوس و تاکسی می‌توانید خودتان را به این برج برسانید.

دسترسی با خودروی شخصی

برای دسترسی به برج میلاد با خودروی شخصی چند راه دارید که سرراست‌ترین آن‌ها را در ادامه می‌بینید:

  • بزرگراه حکیم شرق به غرب، بعد از تقاطع چمران، ورودی بیمارستان میلاد، میدان آرش، پارکینگ برج میلاد؛
  • بزرگراه همت غرب به شرق، خروجی شیخ فضل‌الله جنوب، مسیر اختصاصی برج میلاد تهران.

دسترسی با مترو

بدیهی است که بلندترین سازه ایران باید ایستگاه مترو اختصاصی هم داشته باشد. ایستگاه مترو برج میلاد تهران در خط 7 متروی تهران قرار دارد که انتهای بزرگراه محلاتی را به میدان کتاب سعادت آباد وصل می‌کند. این خط با خطوط 1، 2، 3 6 و 8 مترو تقاطع دارد.

دسترسی با تاکسی

برای دسترسی راحت به این برج با تاکسی، می‌توانید به پایانه‌های تاکسیرانی میدان آزادی، میدان تجریش و صادقیه مراجعه کنید و سوار تاکسی‌های خطی برج میلاد شوید.

دسترسی با اتوبوس

ایستگاه بی‌آرتی بیمارستان میلاد که در بزرگراه همت و ضلع شمالی برج میلاد واقع شده است، نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به برج میلاد تهران است.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

خرید بلیط برج میلاد از کدام سایت امکان‌پذیر است؟

سایت miladticket.com مرجع رسمی خرید بلیط برج میلاد است که بلیت بازدید کامل و بازدید از بخش‌های خاص این برج را به‌صورت جداگانه می‌فروشد. در دی‌ماه 1402 بهای بلیت بازدید کامل از برج میلاد 120 هزار تومان و بهای بلیت اختصاصی بازدید از سکوی دید باز هم 80 هزار تومان است. هنگام خرید بلیت، حتماً به سانس آن هم توجه کنید.

جاهای دیدنی نزدیک برج میلاد

جاهای دیدنی نزدیک برج میلاد تهران
شهر کتاب ابن سینا؛ مشهورترین جای دیدنی نزدیک برج – عکاس: وحید تهرانی

پارک پردیسان و بوستان گفتگو نزدیک‌ترین جاذبه‌های گردشگری به برج میلاد هستند. بوستان گفتگو پارکی طویل است که در طول محله گیشا کشیده شده و عبور رودخانه درکه از میان این پارک به زیبایی‌های آن افزوده است. در نزدیکی این پارک پاساژ نوستالژیک گیشا یا همان «پاساژ نصر» قرار دارد که در آن انواع پوشاک زنانه و مردانه، زیورآلات و حتی کالاهای الکترونیکی پیدا می‌شود.

اگر هم به سمت شمال برج بروید، جاذبه‌هایی مثل پاساژ گلستان شهرک غرب و شهر کتاب ابن‌سینا در انتظار شما هستند. مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک برج میلاد تهران را در فهرست زیر می‌بینید:

  • پارک پردیسان؛
  • بوستان گفتگو؛
  • پارک نهج‌البلاغه؛
  • شهر کتاب ابن‌سینا؛
  • مسیر پیاده‌روی باغ‌راه فدک (شهرک غرب).

تفریحات برج میلاد

خود برج میلاد تهران و محدوده اطراف آن مکان‌های تفریحی زیادی دارد که در ادامه با محبوب‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید.

اتاق فرار انیگما

اتاق فرار انیگما برج میلاد
بازی‌های این اتاق‌های فرار برای گروه‌های 6 تا 8 نفره طراحی شده‌اند. – عکاس: محمدعلی داوودی

اتاق فرار انیگما در بخش شمالی برج و در مجاورت سینما 6 بعدی آن قرار دارد. این اتاق فرار در حقیقت مجموعه‌ای از چند اتاق فرار است که اگر اهل هیجان و بازی‌های گروهی ترسناک باشید، می‌توانید به همراه دوستانتان از آن‌ها لذت ببرید. بازی‌های این اتاق‌های فرار برای گروه‌های 6 تا 8 نفره طراحی شده‌اند و بهتر است پیش از رفتن بلیت آن را به‌صورت آنلاین بخرید.

دلفیناریوم

دلفیناریوم برج میلاد
این مجموعه نخستین دلفیناریوم غیرساحلی خاورمیانه است. – عکاس: امیر رجبی

مشهورترین جاذبه و تفریح برج میلاد همین دلفیناریوم است که یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های برج میلاد هم محسوب می‌شود. این مجموعه نخستین دلفیناریوم غیر ساحلی خاورمیانه هم است و اگر عاشق دلفین‌های بانمک و باهوش هستید، می‌توانید ساعات خوشی را در دلفیناریوم برج میلاد تهران تجربه کنید. این مجموعه حدود 1200 نفر ظرفیت دارد.

زیپ لاین و پل معلق

زیپ لاین برج میلاد
مسیر زیپ لاین برج 170 متر است که از ارتفاع 75 متری عبور می‌کند. – عکاس: رسول ابریشمی

زیپ لاین و پل معلق برج میلاد تهران در نزدیکی اتاق فرار انیگما و سینما 6 بعدی قرار دارد. مسیر زیپ لاین برج 170 متر است که از ارتفاع 75 متری عبور می‌کند. پس از پیمودن این مسیر، باید از طریق پل معلق به سمت برج برگردید که این پل هم ارتفاعی مشابه دارد و مسیر آن 100 متر است.

پردیس سینمایی برج میلاد

یکی از بزرگ‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران و ایران در برج میلاد قرار دارد و سالن 1 این مجموعه با ظرفیت 1600 نفر، بزرگ‌ترین سالن سینمای ایران است. پردیس سینمایی این برج در مجموع 7 سالن دارد که بیشتر آن‌ها در شمال برج قرار دارند و بخشی از مرکز همایش‌های برج میلاد محسوب می‌شوند.

سالن کنسرت و همایش

مرکز همایش های برج میلاد
مرکز همایش‌های برج میلاد 6 سالن همایش دارد. – عکاس: مجتبی پاژومان

مرکز همایش‌های برج میلاد تهران، همان سالن مشهوری است که اختتامیه و افتتاحیه بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادهای مهم ملی در آن برگزار می‌شود. به عنوان مثال سالن اصلی (1600 نفری) این مرکز هر ساله میزبان اختتامیه جشنواره فجر است و احتمالاً فیلم‌های آن را در تلویزیون دیده‌اید.

مرکز همایش‌های برج میلاد 5 سالن همایش دیگر هم دارد که از آن‌ها برای برگزاری کنسرت استفاده می‌شود.

سکوی دید بسته و سکوی دید باز

سکوی دید بسته برج میلاد
تهران آن‌قدر وسیع است که دیدن حدود آن با این دوربین‌ها هم دشوار است. – عکاس: حسین اشراقی

سکوی دید بسته در یکی از بلندترین طبقات برج (طبقه چهارم) با ارتفاع 261 متر از زمین قرار دارد. این سکو با استفاده از فنس محصور شده و دورتادور آن دوربین‌هایی قرار دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید دید 360 درجه به تهران داشته باشید و ورای دود و دم آن را ببینید. البته تهران آن‌قدر وسیع است که دیدن حدود آن با این دوربین‌ها هم دشوار است.

سکوی دید باز برج میلاد نیز در طبقه هفتم برج واقع شده است و از زمین 280 متر ارتفاع دارد. این سکو یک تراس دایره‌ای است که امکان تماشای تهران از ارتفاع بالاتر را در اختیارتان قرار می‌دهد.

موزه شهرداری

در این موزه بخشی از اشیا و دست‌نوشته‌های هدیه شده به شهرداری تهران به نمایش گذاشته شده است. جذاب‌ترین هدایای این موزه کره‌های اهدایی از موزه ژرژ پمپیدو (پاریس) هستند که به قرن هفتم تا بیستم میلادی تعلق دارند و نام خلیج‌فارس در آن‌ها حک شده است. این موزه در مجاورت سکوی دید بسته قرار دارد.

موزه مشاهیر

این موزه کمی بالاتر از موزه شهرداری واقع شده است و در آن مجسمه‌های سیلیکونی مشاهیر قدیمی و معاصر ایران به چشم می‌خورد. این مجسمه‌ها توسط دکتر علیرضا خاقانی (متخصص پروتزهای سیلیکونی) ساخته شده‌اند.

گنبد آسمان

گنبد آسمان بلندترین طبقه قابل بازدید برج میلاد است. این گنبد در ارتفاع 302 متری از سطح زمین قرار دارد و طرحی نیلی رنگ و زیبا در وسط آن قرار دارد که نمایانگر 4 عنصر اصلی جهان (آب، باد، خاک و آتش) و تاریخ و فرهنگ ایران است.

کاربازیا

کاربازیا برج میلاد
این مجموعه در حقیقت یک شهر مشاغل برای کودکان است. – عکاس: مسعود حاج اسماعلیلیان

کاربازیا یکی دیگر از جاذبه‌های بخش شمالی برج میلاد تهران است که به کودکان اختصاص دارد. این مجموعه در حقیقت یک شهر مشاغل است که کودکان 2 تا 13 ساله در آن می‌توانند مشاغل مختلف را تجربه کنند و ببینند که در چه کاری استعداد دارند. در کاربازیا مشاوره کودک نیز ارائه می‌شود.

اسکای پارک

بانجی جامپینگ برج میلاد
به اعتقاد برخی این مجموعه بلندترین سکوی بانجی جامپینگ در آسیا و حتی جهان را دارد.

اسکای پارک مجموعه‌ای از چند تفریح هیجان‌انگیز مثل بانجی جامپینگ، تاب (با ارتفاع 283 متر)، اتاق شیشه‌ای و سکوی پیاده‌روی است. در سکوی پیاده‌روی می‌توانید در فضای کاملاً باز و با کمک کمربندهای ایمنی کمی دور برج بگردید و در اتاق شیشه‌ای هم لذت پیاده‌روی در اتاقی را می‌برید که کف آن شیشه‌ای است. به اعتقاد برخی این مجموعه بلندترین سکوی بانجی جامپینگ در آسیا و حتی جهان را دارد.

شهربازی برج میلاد

شهربازی استارلند برج میلاد
این شهربازی در ضلع غربی برج و در مجاورت اتوبان شیخ فضل‌الله قرار دارد. – عکاس: مجید مددی

شهربازی برج میلاد تهران یکی از جدیدترین امکانات تفریحی برج میلاد است که با نام شهربازی استارلند نیز شناخته می‌شود. این شهربازی در ضلع غربی برج و در مجاورت اتوبان شیخ فضل‌الله قرار دارد. در این شهربازی می‌توانید وسایلی مثل چرخ‌وفلک، سفینه، صندلی پرنده و … را سوار شوید و بازی‌هایی مثل بولینگ و بیلیارد را تجربه کنید.

رستوران‌های برج میلاد تهران

تعداد زیادی کافه و رستوران در برج میلاد فعالیت می‌کنند که در فهرست زیر با بهترین و باکیفیت‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید:

  • رستوران گردان که مرتفع‌ترین رستوران تهران است و در ارتفاع 276 متری قرار دارد. این رستوران در هر ساعت یک دور کامل می‌چرخد.
  • رستوران ویژه که در ارتفاع 292 متری و طبقه هفتم قرار دارد. این رستوران قابلیت میزبانی از 60 نفر را به‌صورت همزمان دارد.
  • رستوران سنتی ایوان که در پای برج قرار دارد و غذاهای ایرانی باکیفیت سرو می‌کند.
  • فودکورت خوراک کده در طبقه چهارم که در آن بیشتر فست‌فود پیدا می‌شود.

نکاتی که باید پیش از رفتن به برج میلاد تهران بدانید!

  • پیش از رفتن به برج میلاد، حتماً بلیت آن را با توجه به سانس موردنظرتان تهیه کنید.
  • قیمت غذاهای رستوران‌های برج از بیرون گران‌تر است. برای صرف غذای ارزان‌تر به فست‌فودهای شهربازی استارلند یا رستوران‌های شهرک غرب و محله گیشا مراجعه کنید.
  • آسانسورهای فوق‌سریع برج برای خانم‌های باردار مناسب نیستند.
  • بازدید از برج و مجموعه‌های تفریحی آن به یک روز زمان نیاز دارد.
  • بازدید از تمام بخش‌ها برای کودکان زیر 6 سال رایگان است.
  • پس از صدور بلیت امکان کنسلی وجود ندارد.
  • در ارتفاعات بالای برج احتمال احساس نفوذ هوا در گوش وجود دارد.
  • بازدید از محوطه و بخش‌های پایینی برج رایگان است.

سخن آخر

در این مقاله یک دور کامل در برج میلاد تهران زدیم و به شما گفتیم که این برج بلند کجاست، چه امکانات و تفریحاتی دارد و تاریخچه آن چیست. همچنین به شما گفتیم که چگونه خودتان را به این برج برسانید. مثل همیشه برای اجاره ویلا و سوئیت در تهران و دسترسی بهتر به برج میلاد، اتاقک همراه شما است.

سؤالات متداول در مورد برج میلاد تهران

برج میلاد تهران کجاست؟

برج میلاد در تهران و در بزرگراه شهید حکیم غرب واقع شده است.

بهترین تفریحات برج میلاد کدام‌اند؟

دلفیناریوم، سینما، سکوی دید بسته و باز، اسکای آرک، بانجی جامپینگ، زیپ لاین

ساعت بازدید از برج میلاد چگونه است؟

در نیمه اول سال ساعت بازدید از این برج از 10 صبح تا 10 شب است و در نیمه دوم نیز می‌توانید از 9 صبح تا 9 شب از آن بازدید کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

مسعود تاجیک

مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *