تجربه سفرکافه‌گردی

معرفی 30 تا از بهترین کافه‌های تهران از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب

تهران فقط شهری آلوده با ترافیک زیاد و برج‌های سر به فلک کشیده نیست. تهران شهر کافه‌های ایران است و به‌جرئت می‌توان گفت کافه‌ها و کافه‌نشین‌ها، تهران را قشنگ‌تر کرده‌اند. تنها در یک کافه است که می‌توانید دختران و پسران جوانی که قرارهای عاشقانه می‌گذارند، رفقایی که ساعت‌ها با هم صحبت می‌کنند و باز هم حرف‌هایشان نیمه‌تمام می‌ماند، میان‌سالانی که دلشان برای جوانی‌شان تنگ شده است و افرادی که تنهایی چندساعته و ورق زدن یک کتاب بزرگ‌ترین تفریح روزشان است را یکجا ببینید.

اگر کافه‌های قدیمی تهران نبودند شاید کتاب‌های زیادی نیمه‌تمام می‌ماند و گوشه خانه صاحبانشان خاک می‌خورد، شاید حتی سرنوشت خیلی از آدم‌ها عوض می‌شد و اصلاً شاید اتفاقات تاریخی و سیاسی به شکل دیگری رقم می‌خورد.

این روزها کمتر خیابانی را در تهران پیدا می‌کنید که کافه‌ای در آن نباشد. از خانه‌های قدیمی که حالا کافه‌هایی دلبر شده‌اند تا کافه‌هایی مدرن که وقتی وارد آن‌ها می‌شوید فراموش می‌کنید در تهران هستید.

انتخاب بهترین کافه‌های تهران کار سختی است. کافه‌نشینان حرفه‌ای معیارهای خاصی برای انتخاب بهترین کافه دارند و معیارهای آن‌ها از نوع قهوه گرفته تا دکوراسیون، شلوغی یا لوکشین کافه متفاوت است. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تعدادی از کافه‌های مختلف شمال، جنوب، شرق و غرب تهران را که بین علاقه‌مندان به کافه گردی محبوب هستند معرفی کنیم و این معیارها را هم در نظر بگیریم. پس خودتان را برای یک تور مجازی خوشمزه و خوش حس آماده کنید. این تور را با شعری از حامد نراقی که لپ کلام را در مورد لذت کافه نشینی می‌گوید شروع می‌کنیم:

دلم نه عشق می‌خواهد نه دروغ‌های قشنگ

نه ادعاهای بزرگ نه بزرگ‌های پرادعا

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

دلم یک فنجان قهوه داغ می‌خواهد

یک دوست که بشود با او حرف زد و بعد پشیمان نشد.

تاریخچه کافه نشینی

کافه نشینی در تهران به 2 قرن قبل برمی‌گردد. وقتی در سال 1285 کافه‌ای به نام کافه لقانطه پاتوق روشنفکران و اهالی فرهنگ و هنر شد. بعدها سیاستمداران و نویسندگان هم به دور همی‌های این جمع اضافه شدند و شاید به همین خاطر باشد که فرهنگ کافه نشینی، با روشنفکری، شعر، کتاب و … گره خورده است.

کافه‌های مرکز شهر تهران

مرکز شهر تهران یکی از قدیمی‌ترین مناطقی است که اولین کافه‌های تهران در آن متولد شدند و اگر کافه موزه لقانطه (در شرق تهران) را فاکتور بگیریم، با اطمینان می‌توانیم بگوییم که فرهنگ کافه نشینی از همین خیابان‌های خاطره‌انگیز و قدیمی مرکز شهر آغاز شده است. در ادامه با معروف‌ترین کافه‌های این منطقه از کریمخان تا تئاتر شهر، از میدان انقلاب تا پل حافظ آشنا می‌شوید.

کافه باکارا: تجربه کافه‌نشینی در ماشین زمان

کافه باکارا عکس از وحید طاهری
عکاس: وحید طاهری

کافه باکارا یکی از کافه‌های خوش‌رنگ و خوش حس در نزدیکی تئاتر شهر است. کافه‌ای که در گوشه‌گوشه آن تلفیق سنت و مدرنیته را می‌بینید. حوض آبی‌رنگ کافه، ذهن شما را به خانه‌های قدیمی فیلم‌ها و سریال‌ها می‌برد و بعد میزهای مدرن شما را به خودتان و لحظه حال می‌آورند؛ اما سرو پاستای ایتالیایی در ظرف روحی، باز شما را میان سنت و مدرنیته معلق نگه می‌دارد. در این کافه ذهن شما تجربه منحصربه‌فردی دارد و انگار در یک ماشین زمان در حال رفت‌وبرگشت بین گذشته و حال هستید.

فضای باز این کافه به شکلی طراحی شده که در تمام فصل‌های سال می‌توانید برای صرف یک فنجان قهوه و یک دل سیر صحبت با یک رفیق روی آن حساب کنید. در این کافه‌ایونت‌های مختلفی مثل نمایش فیلم، بازی رومیزی و … هم برگزار می‌شود.

آدرس: تهران، خیابان انقلاب (شرق)، بعد از تئاتر شهر، بین رازی و خارک، انتهای بن‌بست انجمن کتاب

شماره تماس: 09373564072

ساعت فعالیت: 9 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: مناسب تا نسبتاً گران

کافه پاپریکا: کافه‌ای با سرگذشت‌های متفاوت

کافه پاپریکا عکس از توحید کرماجانی
عکاس: توحید کرماجانی

کافه پاپریکا سرگذشت عجیبی دارد. این مکان در زمان جنگ جهانی دوم، محل زندگی ایرن مهاجر مجارستانی بود. در آن سال‌ها در این خانه دوطبقه زیبا جشن عروسی و دورهمی‌های اعیان برگزار می‌شد. پس از آن خانه پاپریکا مدتی هم رستوران بود و در گوشه‌گوشه دیوارهای این کافه، عکس‌هایی از آن دوران، سرآشپزها و حتی وسایل قدیمی آشپزی دیده می‌شود.

در این کافه احساس می‌کنید در تهران قدیم زندگی می‌کنید و به یک مهمانی شبیه همان مهمانی‌هایی که قبلاً در همین عمارت برگزار می‌شده دعوت شده‌اید. اگر اهل خیال‌پردازی باشید، احتمالاً حضور روح‌هایی از دهه 30 و 40 را سر این میزها احساس می‌کنید.

این کافه در 2 طبقه و 2 بخش فضای باز و سرپوشیده از مشتریان و عشاق کافه‌نشینی پذیرایی می‌کند. منوی کافه پاپریکا هم منوی کاملی است، انواع قهوه با روش‌های مختلف دم آوری آن‌ها، کیک و شیرینی، نوشیدنی‌های سرد و گرم متنوع که هر کدام داستان خودشان را دارند در کنار غذاهای رایج در کافه‌ها مثل سالاد سزار، پاستا، لازانیا، برگر و … دیده می‌شود.

در کافه پاپریکا، رویدادهای مختلفی برگزار می‌شود، از سینما پاپریکا گرفته که اکثر روزهای هفته فیلم‌های ایرانی و خارجی را نمایش می‌دهد تا اجرای موسیقی زنده و نمایش بازی‌های مهم فوتبال از جمله برنامه‌های جذاب این کافه هستند.

آدرس: تهران، خیابان انقلاب، خیابان نجات اللهی (ویلا)، کوچه محمدی، نبش کوچه افشار، پلاک 9

شماره تماس: 09937820024، 021-88808870

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: مناسب تا نسبتاً گران

خانه موزه بتهوون: پیوند موسیقی، کتاب و قهوه

کافه بتهوون

شاید با شنیدن اسم این کافه به‌عنوان مقاله شک کنید و فکر کنید در حال خواندن مقاله بهترین موزه‌های تهران هستید؛ اما اگر عنوان این بخش را دوباره بخوانید، مطمئن می‌شوید که جای درستی هستید. خانه موزه بتهوون نه‌فقط یک کافه بلکه یک خانه قدیمی است که با رفتن به آن یک تیر و چند نشان را با هم می‌زنید. آقای کریم چمن‌آرا اسم این مجموعه را بتهوون گذاشت؛ چون معتقد بود برای هر هنری یک نماد وجود دارد و نماد موسیقی بتهوون است.

وقتی وارد این خانه قدیمی می‌شوید در سمت راستتان یک کتاب‌فروشی کوچک و قدیمی می‌بینید که همیشه در آن عودی در حال سوختن و موسیقی گوش‌نوازی در حال پخش شدن است. بعد از اینکه در کتاب‌فروشی چرخی زدید و روحتان از تماشای کتاب‌ها یا خرید آن‌ها تازه شد، به سمت گل‌فروشی این کافه بروید و اگر دوست داشتید گیاه موردعلاقه‌تان را بخرید. حالا دوباره به سمت ورودی حرکت کنید و از پله‌های قدیمی این ساختمان بالا بروید. حواستان باشد که به تمام قاب‌عکس‌های روی دیوارها نگاه کنید و آن‌ها را بخوانید. در این قاب‌عکس‌ها پوستر اصلی فیلم‌های قدیمی، نسخه دست‌نویس و اصلی ترانه‌های بزرگانی مثل ایرج جنتی عطایی و … وجود دارد. بعد از رسیدن به پاگرد، از تماشای ادوات قدیمی پخش موسیقی مثل گرامافون لذت خواهید برد.

در همان پاگرد چند پله در سمت راست وجود دارد که اگر از آن‌ها بالا بروید، می‌توانید سری به غرفه فروش زیورآلات خاص این مجموعه بزنید. بعد از اینکه از یک راهرو تاریخی گذشتید وارد کافه موزه بتهوون می‌شوید. این کافه هم فضای سرپوشیده و هم فضای باز دارد که فضای داخلی آن در واقع یکی از اتاق‌های قدیمی این خانه است.

کافه خانه موزه بتهوون مناسب کسانی است که کافه نشینی برای آن‌ها فقط نشستن دور چند میز، شنیدن صدای موسیقی و نوشیدن یک فنجان قهوه نیست. هر چندکه منوی کافه منوی کاملی است و در آن انواع علاوه بر قهوه، دمنوش، نوشیدنی سرد، کیک و شیرینی و غذا هم وجود دارد. در اکثر روزهای سال و به بهانه‌های مختلف در این مجموعه رویدادهایی مثل بازارچه خیریه، دورهمی کتاب‌خوانی، موسیقی زنده و … برگزار می‌شود. اگر شانس با شما یار باشد شاید نوازندگان چیره‌دست و هنرمندی را هم ببینید که در این کافه برای شما با ساز دهنی یا آکاردئون هنرنمایی می‌کنند.

آدرس: تهران، کریمخان زند، خیابان میرزای شیرازی، نبش کوچه یازدهم، پلاک 69

شماره تماس: 021-88340199

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 11 شب

محدوده قیمت: مناسب

کافه امجدیه: کافه نشینی در لوکیشن فیلم و سریال

کافه امجدیه عکس از میلاد طیبی
عکاس: میلاد طیبی

اگر سریال می‌خواهم زنده بمانم را دیده باشید، حتماً کافه‌ای که محل قرار دو عاشق فیلم بود را به یاد دارید. کافه‌ای که در آن خاطره ساختند و از هم جدا شدند. کافه امجدیه لوکیشن کافه همین فیلم بود و کافه‌ای است که محل رفت‌وآمد هنرمندان و نویسندگان مطرح هم است. فضای کافه امجدیه حال و هوای کافه‌های کوچک ولی پر از صفای دهه 50 شمسی را دارد. میز و صندلی‌های لهستانی، چراغ‌های روشنایی کلاسیک، پنجره‌های قدیمی و پیانوی کافه در کنار تخته‌سیاه بزرگی که منوی غذاهای مختلف و نوشیدنی‌های کافه روی آن نوشته شده، باعث شده است که افراد زیادی برای قرارهای دوستانه یا عاشقانه این کافه را انتخاب کنند.

آدرس: تهران، خیابان مفتح جنوبی، خیابان ورزنده، نبش کوچه سلماسی

شماره تماس: 021-88303947

ساعت فعالیت:9 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: متوسط و مناسب

کافه نادری: کافه نشینی با روح بزرگان

کافه نادری

کافه نادری از آن کافه‌هایی است که همه عاشقان کافه دوست دارند حداقل یک بار به آن سر بزنند. این کافه نقش بزرگی در تاریخ و سیاست ایران داشته است. کافه‌ای که پاتوق بزرگانی مثل جلال آل احمد، صادق هدایت و … بوده است.

اصلاً آدم وقتی به این کافه می‌رود دلش می‌خواهد کاغذ و خودکاری داشته باشد تا بتواند احساساتش را بنویسد، اصلاً دلش می‌خواهد نویسنده یا شاعر شود. منوی کافه نادری منوی ساده‌ای است و انتظار آیتم‌های منوی کافه‌های مدرن را از آن نداشته باشید؛ چون دلیل اصلی شهرت و اهمیت این کافه به سابقه تاریخی آن برمی‌گردد.

اگر دیوارها و صندلی‌های قدیمی این کافه به سخن می‌آمدند، داستان‌ها، خاطره‌ها و دل‌نوشته‌هایی که مچاله شده و به دور انداخته شده‌اند را برای ما بازگو می‌کردند. البته دیوار مشاهیر این کافه ما را با بزرگان دیگری که در این کافه نشست‌وبرخاست داشته‌اند آشنا می‌کند. حتی افرادی که در این کافه کار می‌کنند با پرسنل سایر کافه‌ها فرق دارند، افرادی مسن که همیشه لبخند به لبشان است و لباس‌های یکدست دارند.

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، ضلع شرقی پل حافظ، قبل از چهارراه استانبول، پلاک 524

شماره تماس: 66720791-021

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: مناسب

کافه خانه فاموری: همسایه قاجاری آیفون 14 پلاس!

کافه خانه فاموری عکس از سینا محبی
عکاس: سینا محبی

خیابان جمهوری یکی از خیابان‌های قدیمی تهران است و طبیعی است که در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن خانه‌های قدیمی زیادی وجود داشته باشد. خوشبختانه بعضی از آن‌ها توانسته‌اند خودشان را از دست تخریب و برج‌سازی نجات دهند.

خانه فاموری در یکی از بن‌بست‌های خیابان جمهوری و قبل از پل حافظ قرار دارد و شما را از وسط هیاهوی موبایل فروش‌ها و شلوغی پاساژ علاءالدین نجات می‌دهد. تماشای معماری قجری این خانه دوطبقه، حوض آبی که دو قسمت حیاط را از هم جدا می‌کند، رومیزی‌های گل‌گلی و لذت شنیدن موسیقی ملایم در کنار یک قوری چایی با هل و دارچین و نبات، یک ترکیب برنده برای یک کافه نشینی لذت‌بخش است.

منوی کافه خانه فاموری منوی کاملی است که در آن هر نوع قهوه، دمنوش، کیک، غذای ایرانی و خانگی در کنار آیتم صبحانه سلامت وجود دارد. راستی خانه فاموری شنبه‌ها تعطیل است.

آدرس: تهران، خیابان جمهوری، قبل از پل حافظ، کوچه گشتاسب

شماره تماس: 66701428-021

ساعت فعالیت: 9 صبح تا 11 شب

محدوده قیمت: مناسب

کافه پارادیزو: پیوند موفق ذهن دیوید لینچ به موسیقی راک

کافه پارادیزو عکس از امیرحسین اصلانی
عکاس: امیرحسین اصلانی

امکان ندارد عاشقان موسیقی راک و شیفتگان دیوید لینچ کافه پارادیزو تهران نشناسند. اگر هم در این دسته قرار دارید و تا به حال به این کافه نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم یک بار آن را امتحان کنید. بعد از اولین باری که به این کافه بروید، بعید است آن را پاتوق خود نکنید. کافه پارادیزو یکی از کافه‌های مدرن تهران است که در آن میز و صندلی‌ها به سبک آمریکایی چیده شده و صدای موسیقی راک و متال هویت اصلی این کافه است.

دیوارهای قرمز، کاشی‌کاری‌های سفید و مشکی کف زمین، شکل نورپردازی و حتی تزئینات و مدل سرویس بهداشتی این کافه از مهم‌ترین المان‌هایی هستند که در بدو ورود نظر شما را جلب می‌کنند. بعد از آن مشاهده تصویر بزرگ دیوید لینچ (کارگردان آمریکایی) روی دیوار سمت چپ کافه، شما را به حال و هوای سریال عجیب‌وغریب Twin Peaks می‌برد.

اگر تحمل شلوغی و موسیقی راک را ندارید، توصیه می‌کنیم اواسط هفته و صبح‌ها به این کافه بروید. معمولاً آخر هفته، غروب‌ها و شب‌ها این کافه پر از مشتری است؛ تا حدی که بهتر است قبل از رفتن، میز رزرو کنید.

منوی کافه پارادیزو منوی عجیبی است که معمولاً حجم غذاهای آن زیاد است و در عین حال کیفیت بالایی هم دارند. انواع برگر، ساندویچ‌های مختلف، سالادهای متنوع و … در کنار قهوه‌های خوش‌طعم و نوشیدنی‌هایی با رسپی خاص کافه، آیتم‌هایی هستند که منوی پارادیزو را تکمیل می‌کنند.

آدرس: تهران، خیابان مطهری، بعد از مفتح، خیابان مهرداد، پلاک 12

شماره تماس: 88848022-021

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: متوسط تا نسبتاً گران

کافه دایمند: عکاس‌خانه‌ای که خواب کافه شدن می‌دید

کافه دایمند
عکاس: وحید ملکی

قدم زدن در خیابان انقلاب، به‌ خصوص از میدان انقلاب تا میدان فردوسی به‌تنهایی می‌تواند یک تور گردشگری یک‌روزه باشد. گوشه‌گوشه این خیابان پر از جاهای دیدنی است، از کتاب‌فروشی‌های قدیمی و جدید گرفته تا کافه‌ها و شیرینی‌فروشی‌های رنگارنگ.

چند قدم مانده به میدان فردوسی، اگر در خیابان نجات اللهی کمی به سمت بالا بروید، اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند یک ساختمان قدیمی با نورپردازی زیبا است که دیگر نمی‌توانید از کنارش به‌راحتی رد شوید. این ساختمان قدیمی که در فهرست آثار باستانی هم ثبت شده، در گذشته عکاس‌خانه بود و حالا تبدیل به کافه شده است.

ساختمان این کافه به لطف چند جوان خوش‌ذوق بازسازی شده اما نمای آجری آن باعث شده که هنوز هم همان حال و هوای قدیمی را داشته باشد. کافه دایمند محیطی گرم و صمیمی دارد. سیستم تهویه خوب این کافه باعث شده که بوی سیگار اذیت کننده نباشد. شما می‌توانید از فضای حیاط کافه هم استفاده کنید. البته باید از قبل میزهای حیاط را رزرو کنید؛ چون طرفداران زیادی دارند و خیلی زود پر می‌شوند.

کافه دایمند منوی کاملی دارد که در آن انتخاب بین اسموتی‌های رنگارنگ، میلک‌شیک‌ها، قهوه‌ها، دمنوش‌ها و … در کنار غذاهایی مثل انواع پاستا، سالادها، پیتزا، پنینی، برگر، اسپرینگ رول و… کار چندان راحتی نیست. کافه دایمند منوی صبحانه متنوعی هم دارد و اگر می‌خواهید یک قرار کاری یا دوستانه به صرف صبحانه داشته باشید، این کافه انتخاب خوبی است.

آدرس : میدان فردوسی، خیابان ویلا (نجات اللهی)، خیابان فلاح پور، پلاک ۳۳

تلفن: ۰۲۱-۸۸۸۹۰۱۹۶

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: متوسط تا نسبتاً گران

کافه فیلم: پدرخوانده‌ای که قهوه می‌نوشد

کافه فیلم

اگر فیلم «قهوه و سیگار» جیم جارموش را دیده باشید، حتماً به نقش مهم کافه در زندگی اهالی فرهنگ و سینما پی برده‌اید. حتی بدون دیدن این فیلم هم می‌توان حدس زد که کافه چه نقش بزرگی در زندگی آدم‌های دنیای سینما دارد، چون‌که در اکثر فیلم‌های خارجی و ایرانی معمولاً اتفاقات مهم در کافه‌ها رخ می‌دهند.

کافه فیلم یکی از کافه‌های خوش حس در مرکز شهر است که هم می‌توانید از فضای بیرونی آن استفاده کنید و هم در فضای داخلی آن از یک کافه نشینی بی‌عیب و نقص لذت ببرید. این کافه در ابتدا یک خانه قدیمی بوده که در سال‌های اخیر و بعد از بازسازی تبدیل به کافه شده است. حال و هوای سنتی این کافه در کنار پخش جدیدترین فیلم‌های روز دنیا، ترکیبی درست از سنت و مدرنیته را خلق کرده است.

منوی این کافه هم به این ترکیب پایبند بوده و به همین خاطر می‌توانید در آن ته‌چین با سالاد شیرازی یا املت اصیل ایرانی را در کنار برگر یا صبحانه انگلیسی سفارش دهید. برای نوشیدنی هم خیالتان راحت باشد، چون تمام آیتم‌هایی که یک کافه باید در منوی خود داشته باشد در کافه فیلم سرو می‌شوند. در این کافه روزهای مختلف هفته فیلم‌های متفاوتی نمایش داده می‌شوند، از فیلم‌های ترسناک در شب‌های وحشت گرفته تا فیلم‌های قدیمی در شب‌های کلاسیک.

آدرس: تهران، خیابان سمیه، نرسیده به نجات اللهی، پلاک 254

تلفن: 021-88851374

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: مناسب تا نسبتاً گران

کافه گودو یاس: آبی بی‌کران کافه نشینی

کافه گودو یاس عکس از محمد غیاثوند
عکاس: محمد غیاثوند

کافه گودو یاس در مرکز شهر، یکی از کافه‌های شناخته شده تهران است که اکثر کافه‌نشینان با یک بار رفتن به آن، دلبسته‌اش می‌شوند. حوض آبی که در وسط این کافه است به یکی از المان‌های اصلی کافه گودو تبدیل شده، چراکه در آن پر از بشقاب‌های گل‌سرخی غوطه‌ور، فنجان و … است. بنای کافه هم یک ساختمان قدیمی است که جذابیت‌های این کافه را بیشتر می‌کند؛ به‌خصوص که در طول دوران بازسازی و طراحی کافه سعی شده که تا جای ممکن بافت قدیمی آن محفوظ بماند.

ظروف سرو غذا، نورپردازی کافه، کاشی‌کاری‌های آبی بخش بار و … در کنار ماشین فولکسی که در گوشه حیاط قرار دارد، همگی از دلایل محبوبیت کافه گودو یاس هستند. آبی آسمانی حوض کافه، رنگ اصلی دکواسیون گودو یاس است و می‌توانید در تمامی قسمت‌های کافه ردپای آن را ببینید

با وجود تمام این المان‌های سنتی، جای تعجب نیست که در آشپزخانه کافه گودو هر روز یک غذای سنتی مثل قیمه نثار، ته‌چین، کباب‌دیگی، ناز خاتون، فسنجان، کوفته و … تهیه شود. در کنار این‌ها می‌توانید از آیتم‌های نوشیدنی انواع عرقیجات سنتی، شربت‌های ایرانی، قهوه و دمنوش را در کنار کیک و دسر سفارش دهید.

آدرس: تهران، خیابان انقلاب، خیابان نجات اللهی، خیابان محمدی، بن‌بست گل یاس

تلفن: 88942573-021

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: نسبتاً گران

کافه‌های شرق تهران

در جای‌جای تهران، کافه‌ای برای نشستن و قهوه‌ای برای نوشیدن پیدا می‌شود. اگر محل زندگی یا کار شما در شرق تهران است و نمی‌خواهید مسیر زیادی تا نقاط دیگر شهر برای رسیدن به کافه طی کنید، فهرست زیر را در خاطر داشته باشید تا با معروف‌ترین کافه‌های شرق تهران آشنا شوید:

کافه لقانطه: روشن کردن چراغ اول کافه نشینی

کافه لقانطه عکس از علیرضا علمدار
عکاس: علیرضا علمدار

در اواخر دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه و به‌خصوص مظفرالدین شاه، جوانان زیادی برای تحصیل به فرانسه رفتند. یکی از این جوانان از فرنگ برگشته غلامحسین خان مولایی بود که تصمیم گرفت در سال 1285 اولین کافه روشنفکری ایران را در خیابان باب همایون راه‌اندازی کند.

این تصمیم آقای مولایی به دل روشنفکران و سیاستمداران نشست و از همان روزهای اول پاتوق اصلی این طبقه اجتماعی شد. منوی کافه لقانطه در آن زمان منوی گران‌قیمتی بود و به همین خاطر بیشتر ثروتمندان و روشنفکران مرفه به آن می‌رفتند.

کافه لقانطه‌ای که امروزه در باغ‌موزه قصر قرار دارد، شعبه دوم این کافه بود که در سال 1300 در عمارت نظمیه سابق تأسیس شد اما بعدها تعطیل شد تا اینکه در سال 1396 برای ادای احترام به اولین کافه تهران، دوباره راه‌اندازی و بازآفرینی شد.

تجربه کافه نشینی در اولین کافه تهران و اولین کافه‌ای که در آن بستنی زعفرانی سرو شد، تجربه‌ای بی‌رقیب است. منوی کافه لقانطه منویی است که در آن انواع شربت‌های سنتی ایرانی، قهوه‌های مختلف و انواع پنینی، پیتزا و ساندویچ پیدا می‌شود.

سفر به تاریخ گوارای وجودتان!

آدرس: تهران، انتهای خیابان مطهری، خیابان شریعتی، باغ‌موزه قصر

تلفن: 021-339921278

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 11:30 شب

محدوده قیمت: نسبتاً گران

کافه لوسن: محبوب قلب شرق‌نشین‌ها

کافه لوسن

 

اگر می‌خواهید از هیاهوی و شلوغی مرکز شهر فرار کنید و برای کافه نشینی به شرق تهران بروید یا ساکن شرق و شمال شرق هستید، کافه لوسن انتخاب خوبی است. این کافه در شهرک امید تهران قرار دارد و جان می‌دهد برای یک خلوت حسابی با خودتان یا کسی که گوش شنوا برای درددل‌هایتان دارد. کافی است یک فنجان قهوه سفارش دهید و سر صحبت را باز کنید یا کتابی که به‌تازگی خریده‌اید را آرام‌آرام ورق بزنید. ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید این‌قدر حالتان عوض شده که دلتان می‌خواهد یک وعده‌غذا هم نوش‌جان کنید. پس سراغ منوی غذا کافه لوسن می‌روید و یک سالاد هیجان‌انگیز یا یک پنینی سفارش می‌دهید. اگر هم در گرمای تابستان به این کافه رفتید، خیالتان از بابت کامل بودن منوی نوشیدنی‌های سرد و میلک‌شیک‌ها راحت باشد.

آدرس: تهران، اتوبان شهید باقری، مجتمع تجاری شهرک امید، پلاک 33

تلفن: 77076096-021

ساعت فعالیت: 9 صبح تا 11 شب، روزهای تعطیل از ساعت 3 بعدازظهر تا 11 شب

محدوده قیمت: مناسب

کافه‌رستوران زهیرا: لوکس اما صمیمی

کافه زهیرا عکس از حسین فرخی
عکاس: حسین فرخی

کافه‌رستوران زهیرا در محدوده تهران‌پارس قرار دارد و برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه ایدئال است. کافه‌رستورانی که در آن از غذاهای سنتی و فرنگی گرفته تا شربت‌های ایرانی، اسموتی‌های رنگارنگ و انواع قهوه سرو می‌شود.

اگر در آب‌وهوای خوبی به این کافه رفتید، می‌توانید از فضای باز این کافه استفاده کنید. فضای داخلی این کافه‌رستوران هم معماری تقریباً لوکسی دارد و اگر می‌خواهید برای اولین بار خانواده همسر آینده‌تان را ملاقات کنید یا روز خاصی را جشن بگیرید، انتخاب مناسبی است.

آدرس: تهران، تهران‌پارس، پایین‌تر از فلکه اول، خیابان شهید حسینی (بهار)، پلاک 71

تلفن: 021-77727417

ساعت فعالیت: 11 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: نسبتاً گران

کافه‌رستوران سلینی: تجربه‌ای که دلتان برایش تنگ می‌شود

کافه سلینی

کافه‌رستوران سلینی، از آن مدل کافه‌هایی است که می‌توانید در دل نور کم و صدای موزیک آن خودتان را از شر شلوغی و ترافیک نجات دهید. کافه‌ای که برای قرارهای عاشقانه، یا دوستی‌هایی پر از مکالمه‌های رازآلود، یک انتخاب ایدئال است. البته این به این معنی نیست که این کافه‌رستوران برای دور همی‌های خانوادگی مناسب نباشد، چون می‌توانید با رزرو میز و صندلی جشن تولد یکی از عزیزانتان را آنجا برگزار کنید.

در منوی کافه‌رستوران سلینی قهوه‌های مختلف، نوشیدنی‌های سرد متنوع و غذاهایی مانند پاستا، اسپاگتی، پیتزا، پنینی و … وجود دارد.

آدرس: تهران، نارمک، میدان رسالت، خیابان هنگام، خیابان فرجام، بعد از میدان 100، پلاک 625

تلفن: 021-77230600

ساعت فعالیت: 12:30 ظهر تا 11:30 شب

محدوده قیمت: نسبتاً گران

کافه‌قنادی سینامون: آنجاکه شکر شکر می‌شوند همه طوطیان هند

کافه سینامون

قنادی‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که هر شهری را خوشمزه و خوش‌بو می‌کنند. اگر از کنار قنادی‌ها در زمان پخت کیک و شیرینی رد شوید، امکان ندارد دست‌وپایتان شل نشود.

کافه‌قنادی سینامون یکی از معروف‌ترین قنادی‌های تهران است که افراد زیادی کیک و شیرینی مراسم خاص خود را از آن سفارش می‌دهند؛ اما سینامون یک قنادی معمولی نیست، در بخش کافه ‌این قنادی می‌توانید یک برش کیک یا یک شیرینی تارت پر از میوه را در کنار یک فنجان چای نوش جان کنید و کامتان را شیرین کنید. از این کافه‌قنادی انتظار زرق‌وبرق و تشریفات کافه‌های بزرگ را نداشته باشید؛ اما مطمئن باشید که خوش‌اخلاق از قنادی خارج می‌شوید. توصیه می‌کنیم اگر به این کافه‌قنادی رفتید رژیم غذایی را کنار بگذارید و حتی یک جعبه شیرینی یا کیک هم خریداری کنید.

آدرس: تهران، مجیدیه جنوبی، 16 متری دوم، نبش کوچه هشتم

تلفن:  021-22535457

ساعت فعالیت: 9 صبح تا 9 شب

محدوده قیمت: مناسب و مقرون‌به‌صرفه

کافه‌های شمال تهران

شمال تهران مرکز مدرنیته شهر است. اکثر مکان‌های این منطقه از مراکز خرید و پاساژها گرفته تا معماری ساختمان‌های مسکونی و کافه‌رستوران‌ها، همگی در لوکس‌ترین‌ حالت خود قرار دارند.

برای تجربه کافه نشینی در محیطی لوکس و البته گران‌قیمت، به لیست زیر نگاه کنید تا برای خودتان یا عزیزتان یک خاطره شگفت‌انگیز در یکی از این کافه‌ها ثبت کنید.

کافه سام: زبل خان کافه‌ها

کافه سام

کافه سام یکی دیگر از کافه‌های قدیمی تهران است که محیطی مدرن و اروپایی دارد. این کافه آن‌قدر پررونق شده که حالا 5 شعبه فعال در تهران دارد. اگر به‌صورت دسته‌جمعی به کافه می‌روید، کافه سام می‌تواند گزینه خوبی برای جمعتان باشد. همچنین اگر می‌خواهید مراسم خاصی را جشن بگیرید یا جلسه کاری با چند نفر دارید، این کافه انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. در منوی کافه سام انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم، کیک و شیرینی و غذاهای مختلف مثل پاستا، سالادهای رنگارنگ و … وجود دارد.

کافه سام در نقاط مختلف تهران شعبه دارد و لقب زبل خان کافه‌ها برازنده آن است:

آدرس شعبه دربند: خیابان دربند، نبش کوچه یغما، پلاک 1، ساختمان فرمهر، طبقه همکف،

تلفن: 26854061-021

آدرس شعبه صبا: خیابان شریعتی، بلوار صبا، خیابان فاطمیه، نبش مهر هفتم (گودرزی)

تلفن: 40224638-021

آدرس شعبه فرشته: خیابان فرشته. مرکز خرید سام سنتر، طبقه دوم

تلفن: 22653842-021

آدرس شعبه ونک: تقاطع خیابان خدامی و آفتاب، ضلع جنوب شرقی، جنب پارک، ساختمان مادیران

تلفن: 86092114-021

آدرس شعبه سنایی: خیابان کریمخان، خیابان سنایی، پلاک 19

تلفن: 88305602-021

آدرس شعبه آرگو: فردوسی، خیابان تقوی، کوچه بهداشت، پلاک 3، کارخانه آرگو

تلفن: 66340261-021

محدوده قیمت: گرانقیمت

ساعت کاری: 8 صبح تا 11 شب

کافه ویکولو: کافه‌نشینی در کوچه‌پس‌کوچه‌های ایتالیا

کافه ویکولو عکس از ساناز پور آذر
عکاس: ساناز پورآذر

زمانی که کافه ویکولو افتتاح شد، معماری آن اولین چیزی بود که توجه اکثر کافه‌نشینان را جلب کرد. این کافه به شکلی طراحی شده است که وقتی وارد آن می‌شوید احساس می‌کنید در حال قدم زدن در کوچه‌های ایتالیا یا همان مهد قهوه جهان هستید.

معماری رومی دیوارهای این کافه، مدل میز و صندلی‌ها، نحوه چینش آن‌ها، نورپردازی و تمام جزئیات کافه ویکولو به شکلی است که فراموش می‌کنید در دل تهران در حال نوشیدن یک فنجان لته در کنار یک برش رد ولولوت هستید.

در آشپزخانه و بار کافه ویکولو، انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، در کنار غذاهای فرنگی مثل استیک، پنینی، سالادهای مختلف، برگر و … با ظرافت و گارنیش خاص این کافه طبخ و آماده سرو می‌شوند.

آدرس: تهران، بزرگراه مدرس، ابتدای الهیه، مجتمع مدرن الهیه

تلفن: 26205966-021

ساعت فعالیت: 9 صبح تا 9 شب

محدوده قیمت: لوکس و گران

کافه‌رستوران در جریان: لذت نوشیدن قهوه در همسایگی پروفسور حسابی

کافه در جریان

از پارک‌وی تا تجریش را اگر هر روز سال هم بروید، باز روز بعد جای جدیدی پیدا می‌کنید که روز قبل ندیده بودید. وارد هر کوچه‌ای در خیابان ولیعصر که بشوید، انگار وارد دنیای جدیدی شده‌اید. خانه‌های سر به فلک کشیده کنار خانه باغ‌هایی قدیمی که هر چقدر هم نگاهشان کنید از تماشایشان سیر نمی‌شوید.

در دل پیچ‌وخم و شیب‌های تند یکی از همین خیابان‌ها، کافی است کمی پایین‌تر بروید تا به خیابان دکتر حسابی برسید. حالا باغ‌موزه هنر ایرانی پیش روی شما است. فضایی بزرگ که وقتی وارد آن می‌شوید احساس می‌کنید جهانی تازه پیش روی شما قرار دارد. اول از کنار غرفه‌های کوچکی که وسایل فرهنگی، صنایع‌دستی و … می‌فروشند رد می‌شوید، بعد فضای باغ با درختان سر به فلک کشیده پیش روی شما ظاهر می‌شود، در انتها عمارت نگارخانه و بعد کافه در جریان را می‌بینید. کافه‌ای که فضای داخلی آن مدرن و فضای باز آن دل‌نشین و خاطره‌انگیز است.

انتخاب با شما است که کدام فضا را برای کافه نشینی انتخاب کنید. اگر در بخش داخلی بنشینید، صندلی‌هایی بزرگ و راحت، پنجره‌ای بلند با چشم‌انداز باغ، تابلوهایی مدرن و ماکتی از نقش رستم در انتظار شما است. اگر فضای باز را انتخاب کنید عمارت نگارخانه، حوض آبی و صدای پرندگان را به هم‌نشینی خود دعوت کرده‌اید.

از آشپزخانه و بار کافه در جریان، بوهای خوبی به مشام می‌رسد. در بار انواع قهوه تازه، نوشیدنی سرد و گرم با کیک و شیرینی‌های مختلف تهیه می‌شوند و آشپزها در مطبخ در حال تهیه انواع غذاهای سنتی و فرنگی از کباب‌کوبیده تا استیک و برگر هستند.

آدرس: تهران، خیابان فرشته، خیابان بوسنی هرزگوین، خیابان دکتر حسابی، باغ‌موزه هنر ایرانی

تلفن: 09373333816

ساعت فعالیت: 9:30 صبح تا 11:30 شب

محدوده قیمت: نسبتاً گران

کافه بلک برز: تهران را با یک فنجان قهوه فراموش کن!

کافه بلک برز عکس از حمیدرضا فاتحی
عکاس: حمیدر رضا فاتحی

کافه بلک برز یا خرس سیاه، یکی از معروف‌ترین کافه‌های شمال تهران است. کافه‌ای که معماری و دکوراسیون آن باعث می‌شود بیشتر عشاق کافه نشینی، دوست داشته باشند حداقل یک بار به آن سر بزنند.

در این کافه دختران و پسران جوان زیادی را می‌بینید که همگی با لباس‌های شیک دور یک میز نشسته‌اند و صدای خنده و شوخی آن‌ها در کافه پیچیده است. کافه بلک برز یا خرس سیاه در خیابان فرشته قرار دارد. معماری این کافه مدرن است و رنگ سیاه اصلی‌ترین رنگی است که هم در بنای ساختمان و هم در ظروف سرو غذای آن دیده می‌شود.

منوی کافه نسبتاً گران است؛ اما در آن‌همه آیتم‌ها از قهوه، دمنوش، کیک و دسر گرفته تا استیک، سالاد، برگر و … به سبک رستوران‌های لوکس و با نهایت ظرافت سرو می‌شود. اگر هم می‌خواهید برای وعده صبحانه به این کافه بروید، انتخاب‌های مختلفی مثل فرنچ تست، صبحانه ایرانی، املت سبزیجات، صبحانه انگلیسی و … پیش روی شما است.

آدرس: تهران، خیابان فرشته، خیابان مریم شرقی، کوچه امین

تلفن: 22054167-021

ساعت فعالیت: 8:30 صبح تا 11:30 شب

محدوده قیمت: لوکس و گران

کافه‌های باغ فردوس: یک محله و چند انتخاب

کافه های باغ فردوس

باغ فردوس برای اکثر تهرانی‌ها نماد عشق و فرهنگ است. در مسیر کوتاه و زیبایی که از خیابان ولیعصر به سمت باغ فردوس قدم می‌زنید، به‌صورت هرکسی که نگاه کنید لبخند را در چشمانش می‌بینید.

باغ فردوس شاید محوطه کوچکی داشته باشد، اما به قدری دل‌نشین است که باید خیلی خوش‌شانس باشید یا در روزهای کاری به آن بروید تا بتوانید نیمکت خالی برای نشستن در محوطه پیدا کنید.

در ابتدای خیابانی که به باغ فردوس ختم می‌شود، می‌توانید چند کافه همیشه شلوغ را پیدا کنید و با نشستن در فضای باز آن‌ها، از جو دل‌نشین این محله لذت ببرید. علاوه بر این کافه‌ها، در داخل باغ فردوس هم این کافه‌ها انتظار شما را می‌کشند:

کافه لوندر (ویونا پلاس سابق)

کافه ویونا پلاس در باغ فردوس که به‌تازگی نام آن به لوندر تغییر کرده است، یکی از کافه‌های شمال تهران است که دلیل اصلی محبوبیت و شلوغی آن، قرار گرفتنش در محوطه داخل باغ است. اگر تصمیم گرفتید به این کافه بروید تفریحات دیگری مثل قدم زدن در محوطه باغ فردوس، بازدید از کتاب‌فروشی حوض نقره، خرید از غرفه‌های فروش صنایع‌دستی و تماشای فیلم در پردیس سینمایی باغ فردوس هم در انتظار شما است. اگر هم در طول روز و ساعات اداری به این کافه بروید، می‌توانید شانس بازدید از موزه سینما را داشته باشید.

منوی این کافه منوی کاملی است و اگر هوا سرد بود می‌توانید قهوه، دم‌نوش، چای، هات چاکلت و را سفارش دهید و در هوای گرم هم یک لیوان اسموتی، آب‌میوه فصل، شربت و … حسابی حالتان را سر جا می‌آورد. اگر هم دلتان غذا خواست می‌توانید سالاد، برگر، پنینی و … سفارش دهید.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، باغ فردوس

شماره تماس: 22742559-021

ساعت فعالیت: 8:30 صبح تا 11:30 شب

محدوده قیمت: متوسط تا نسبتاً گران

کافه سینما باغ فردوس

کافه سینما

یکی دیگر از کافه‌های باغ فردوس، کافه سینما است که یک کافه ایدئال برای عشاق سینما و کافه است. در گوشه‌گوشه دیوارهای این کافه عکس بازیگران مشهور ایرانی و خارجی در کنار بعضی از وسایل قدیمی ساخت فیلم قرار دارد. فضای داخلی کافه ‌این حس را به شما می‌دهد که در لوکیشن فیلم‌برداری هستید و دوربین‌ها در حال ضبط لحظات خوش شما هستند. در منوی کافه سینما هم اکثر آیتم‌هایی که از منوی یک کافه انتظار دارید مانند قهوه، دمنوش، کیک، اسموتی، میلک شیک در کنار غذاهای مانند پنینی، سیب‌زمینی و … وجود دارد.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، باغ فردوس

تلفن: 22756531-021

ساعت فعالیت: 8:30 صبح تا 11:30 شب

محدوده قیمت: متوسط تا نسبتاً گران

پاساژ گاندی: اروپایی کوچک در دل تهران

کافه گاندی عکس از محمد مطهری
عکاس: محمد مطهری

پاساژ گاندی سال‌ها است که پاتوق کافه نشینی خیلی از افراد سرشناس است. این مرکز خرید را به‌راحتی می‌توان پاساژ کافه‌ها و رستوران‌ها یا خوشمزه‌ترین پاساژ تهران معرفی کرد. وقتی وارد این مجتمع می‌شوید، در طبقه همکف دورتادور حوض وسط پر از کافه‌ها و رستوران‌های مختلف است که اکثر آن‌ها به سبک اروپایی طراحی شده‌اند و در حیاط میز و صندلی‌هایی برای سرو نوشیدنی و غذا وجود دارد.

اگر هم از همان ورودی از راه‌پله راست یا چپ خودتان را طبقه اول برسانید، با یکی از زیباترین صحنه‌ها برای عشاق کافه نشینی روبرو می‌شوید. طبقه‌ای پر از کافه و رستوران که هر کدام حال و هوای خاص خودشان را دارند.

اگر به انتهای راهرو بروید به کافه شوکا می‌رسید. کافه‌ای که یارعلی عزیز که دیگر بین ما نیست، سال‌ها میزبان روشنفکران و اهالی فرهنگ و هنر شناخته شده ایران بود. حالا این کافه کوچک هنوز فعال است اما دیگر خبری از یارعلی نیست.

در منوی اکثر کافه‌های این مجتمع می‌توانید انواع قهوه، دمنوش، چای و … را در کنار غذاهایی مثل برگر، لازانیا، پیتزا، سالاد و … سفارش دهید. پیشنهاد ما برای یک لذت کامل این است که سر فرصت به این پاساژ بروید و به هرکدام از کافه‌ها که خوشتان آمد و خوراکی موردعلاقه‌تان را سرو می‌کرد بروید. لذت گشتن و انتخاب از بین کافه‌های مختلفی که یکجا جمع شده‌اند، لذتی است که در کمتر جایی می‌توانید تجربه‌اش کنید. در این پاساژ چند فروشگاه لباس و زیورآلات هم وجود دارد که می‌توانید قبل یا بعد از کافه نشینی به آن‌ها سر بزنید.

آدرس: تهران، خیابان گاندی، نبش کوچه چهارم، مرکز خرید گاندی

کافه‌های غرب تهران

غرب تهران هم مثل سایر مناطق تهران، کافه‌های مختلفی دارد که اکثر آن‌ها در دسته کافه‌های مدرن قرار می‌گیرند. کافه‌هایی که مشابه کافه‌های اروپایی هستند و منوی آن‌ها علاقه‌مندان به کافه‌نشینی و کافه‌گردی را راضی نگه دارند. در ادامه با تعدادی از معروف‌ترین کافه‌های غرب تهران آشنا می‌شوید:

کافه‌های مجتمع آ اس پ: نارنیای پشت کمد!

مجتمع آ اس پ در تهران، یکی از مجتمع‌های مسکونی قدیمی شهر است که در آن اولین برج‌های تهران ساخته شده است. طبقه همکف این مجتمع در سال‌های اخیر به یکی از پاتوق‌های اصلی کافه‌گردان به‌خصوص جوانان تبدیل شده است و وقتی وارد آن می‌شوید، انگار به دنیای دیگری پا گذاشته‌اید و اگر کافه گرد باشید، فکر می‌کنید رؤیا می‌بینید. در این طبقه تعداد زیادی کافه و رستوران با دکوراسیون‌های مختلف (سنتی تا مدرن)، کتاب‌فروشی و غرفه‌های فروش لوازم فرهنگی وجود دارد.

کافه دوناتو: بهشت عشاق دونات

کافه دوناتو عکس از حسام عابدینی
عکاس: حسام عابدینی

از در اصلی مجتمع آ اس پ که وارد شوید، کافی است به راهروی سمت راست بروید. در دل یکی از این راهروها، تابلوی کافه دوناتو به شما چشمک میزند. اگر رژیم دارید یا در حال ترک شیرینی و شکلات به سر می‌برید بهتر است سرتان را پایین بگیرید و به‌سرعت از کنار این کافه رد شوید، در غیر این صورت با سری بالا وارد کافه شوید.

حالا یخچال دونات‌های این کافه روبروی شماست که در آن انواع دونات رنگارنگ کنار هم چیده شده‌اند و شما را صدا می‌کنند. بعد از اینکه دونات موردنظرتان را انتخاب کردید، کافی است از منوی کافه دوناتو یک نوشیدنی سرد یا گرم سفارش دهید و آن را در فضای داخلی یا محوطه بیرونی کافه نوش جان کنید. البته گزینه گرفتن سفارش به‌صورت بیرون بر و خوردن آن در محوطه زیبای مجتمع آ اس پ هم وجود دارد.

اگر دود سیگار اذیتتان می‌کند، در فضای داخلی کافه بنشینید که با وجود کوچک بودن معماری مینی مال و شیک و نورپردازی ملایمی دارد. اگر هم دوست داشتید می‌توانید فضای بیرونی را انتخاب کنید که فضایی کاملاً ساده است اما می‌توانید شور و هیجان افراد در حال تردد را ببینید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از نوش جان کردن میان وعده‌تان، سری هم به کتاب‌فروشی روباه قرمز بزنید.

آدرس: تهران، اتوبان کردستان، اتوبان حکیم، شیخ بهایی، خیابان 64

شماره تماس: 28422018-021

ساعت فعالیت: 10 صبح تا 10 شب

محدوده قیمت: مناسب تا نسبتاً گران

کیک استودیو سارا: تجربه خرید از یک کافه‌قنادی اروپایی

کافه کیک استودیو عکس از کیاوش شریفی
عکاس: کیاوش شریفی

کافه کیک استودیو سارا را خیلی از کافه‌نشینان می‌شناسند. این کافه در طبقه همکف مجتمع قرار دارد و می‌توانید در کنار یک نوشیدنی گرم مثل هات چاکلت، موکا، لته یا نوشیدنی سرد مثل اسموتی و میلک شیک، شیرینی و کیک‌های تازه پخت شده این قنادی را هم سفارش دهید. توصیه می‌کنیم دست‌خالی از کیک استودیو سارا برنگردید و از بین گزینه‌های مختلفی مثل کاپ کیک، کیک‌های دسری، کوکی و … چندتایی را به منزل بیاورید تا بعداً پشیمان نشوید.

آدرس: تهران، اتوبان کردستان، اتوبان حکیم، شیخ بهایی، خیابان 64

شماره تماس: 88600951-021

ساعت فعالیت: 9 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: متوسط و مناسب

کافه ویان: اهل قلیان بخوانند

کافه ویان عکس از علیرضا یوسفی
عکاس: علیرضا یوسفی

کافه ویان در غرب تهران، یک گزینه مناسب برای کسانی است که اهل قلیان هستند. این کافه با سبک معماری مدرن طراحی شده است و المان‌های آن را می‌توانید در آجرهای سفید دیوار، مدل میز و صندلی‌ها و چراغ‌های این کافه ببینند.

در منوی کافه ویان می‌توانید انواع نوشیدنی‌های سرد مثل موهیتو، لیموناد و… را در کنار دمنوش‌های گیاهی، قهوه‌های دمی و دستگاهی و کیک و شیرینی سفارش دهید. در این کافه قلیان هم سرو می‌شود و به همین خاطر در منو آیتم سرویس قلیان با خوراکی‌هایی مثل شکلات، تخمه و … هم وجود دارد.

آدرس: تهران، اتوبان ‌هاشمی رفسنجانی، بلوار فرهنگ، خیابان علامه طباطبایی

شماره تماس: 88691827-021

ساعت فعالیت: 8 صبح تا 11:45 شب

محدوده قیمت: مناسب تا نسبتاً گران

کافه فرین: انتخابی مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی

کافه فرین عکس از مهناز واحدی
عکاس: مهناز واحدی

کافه‌رستوران فرین، یکی از کافه‌های شناخته شده در منطقه سعادت‌آباد است. در این کافه نه قلیان سرو می‌شود و نه اجازه سیگار کشیدن دارید. به همین خاطر یک کافه مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی است. البته اگر کسی دلش سیگار خواست باید از کافه خارج شود و در فضای باز سیگار بکشد. طراحی این کافه مدرن و شیک است و در 2 طبقه از مشتریان پذیرایی می‌کند. منوی این کافه‌رستوران منوی کاملی است و برای تمام وعده‌ها به‌خصوص صبحانه و میان وعده می‌توانید روی آن حساب کنید. انواع کوکتل، اسموتی، قهوه، نوشیدنی سرد، کیک و … در کنار منوی صبحانه و غذاهایی مانند سیب‌زمینی تنوری، استیک، برگر، پیتزا و … در آشپزخانه و بار کافه فرین تهیه می‌شوند.

آدرس: تهران، سعادت‌آباد، میدان کاج، اول خیابان نهم شرقی

شماره تماس: 22139045-021

ساعت فعالیت: 7 صبح تا 10 شب (دوشنبه‌ها از 7:30 صبح)

محدوده قیمت: مناسب تا نسبتاً گران

کافه کنافه روشه: میعادگاه عشاق کنافه و باقلوا

کافه کنافه

در چند سال اخیر، کنافه به یکی از شیرینی‌های محبوب ما ایرانی‌های شیرینی دوست تبدیل شده است. خوراکی خوشمزه‌ای که نوع نابلسی آن به‌عنوان نماد شیرینی‌های فلسطین شناخته می‌شود. اگر طرفدار کنافه هستید، می‌توانید به کافه کنافه روشه در سعادت‌آباد بروید و در کنار یک فنجان چای یا قهوه ترک این شیرینی خوشمزه را نوش جان کنید. البته برای نوشیدنی گزینه‌های دیگری مثل قهوه لاته، کاپوچینو و نوشیدنی‌های سرد هم پیش روی شما است.

همچنین می‌توانید چند کنافه از این کافه بخرید و با هدیه دادن آن به دوستان و آشنایتان آن‌ها را خوشحال کنید. کافه کنافه معماری مدرنی دارد و در آن انواع مختلف کنافه در ظروفی شیک سرو می‌شوند.

آدرس: تهران، اتوبان ‌هاشمی رفسنجانی، بلوار فرحزادی، قبل کوچه بهار

شماره تماس: 26359529-021

ساعت فعالیت: 9:30 صبح تا 12 شب

محدوده قیمت: مناسب تا نسبتاً گران

کافه‌های جنوب تهران

خیابان امام خمینی و حوالی بازار، یکی از مقصدهای مهم گردشگری و تهران‌گردی در تهران است و به همین خاطر وقتی‌که در حال قدم زدن در این خیابان و لذت بردن از تماشای خانه‌های قدیمی هستید، با کافه‌های زیادی روبرو خواهید شد. اکثر این کافه‌ها خانه‌هایی قدیمی هستند که حالا تبدیل به کافه شده‌اند و برای کافه نشینی در دل تاریخ ایدئال هستند.

کافه گل رضاییه: هم‌نشینی با قاب عکس‌ها

کافه گل رضاییه عکس از نامی طهماسبی
عکاس: نامی طهماسبی

کافه گل رضاییه یکی از کافه‌های قدیمی تهران است که هر روز به تعداد مشتری‌های آن اضافه می‌شود. این کافه سال‌ها پاتوق فروغ فرخزاد و صادق هدایت بوده است، کسانی که نام آن‌ها در فهرست تأثیرگذارترین شاعران و نویسندگان ادبیات معاصر ایران قرار دارد.

کافه گل رضاییه به عنوان یکی از اولین کافه‌های تهران در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ در اوج خودش قرار داشته است. امروز این کافه با همان فضا و دکوراسیون قدیمی‌ بازسازی شده و پذیرای مهمانانش است. دیوارهای این کافه پر است از قاب عکس‌های مختلف که تمام سطح دیوار را پر کرده‌اند. هر کدام از این قاب عکس‌ها یکی از افراد مشهور را به خاطر شما می‌آورد.

یکی از نکات جالب در مورد این کافه مرموز بودن آن است. در این کافه اگر می‌خواهید از سفارش خودتان عکس بگیرید باید سعی کنید یواشکی این کار را انجام دهید چون صاحب کافه علاقه‌ای به این کار ندارد و حتی اجازه عکس گرفتن هم نمی‌دهد. راستی حواستان باشد کافه گل رضاییه یک کافه معمولی نیست، اگر می‌خواهید لذت کافه‌نشینی در این مکان را تجربه کنید یا مهمانی از خارج دارید و وعده این کافه را به او داده‌اید، باید عجله کنید چون کافه گل رضاییه فقط تا ساعت 4 بعدازظهر باز است.

در منوی این کافه انواع پیش‌غذا، نوشیدنی، غذای اصلی و … وجود دارد. ماست و خیار و کتلت روسی این کافه از آیتم‌های پرطرفدار منو هستند.

آدرس: خیابان سی تیر- بالاتر از موزه آبگینه

تلفن:  021-66707290

ساعت فعالیت: 10 صبح تا 11:30، 1 ظهر تا 4 عصر

محدوده قیمت: نسبتاً گران

کافه خانه موزه مقدم: یک فنجان چای مهمان آقای دکتر و همسر فرانسوی‌اش

کافه خانه موزه مقدم
عکاس: سهند راد

هنوز در خیابان امام خمینی و در بین ساختمان‌های بلند و نوساز، خانه‌ها و ساختمان‌هایی با ارزش تاریخی بالا وجود دارند که بازدید از آن‌ها نوعی ادای دین به صاحبان و سازندگان آن است. موزه مقدم یکی از همین خانه‌های تاریخی است. خانه‌ای که در ابتدا خاندان محمدتقی خان از افراد سرشناس دوره قاجار در آن سکونت داشتند و بعدها محل زندگی آقای دکتر محسن مقدم و همسر فرانسوی‌شان سلما شد.

بعدازاینکه در تاریخ غرق شدید و از تماشای عمارت اندرونی و بیرونی، کاشی‌کاری‌ها و ستون‌هایی که به یاد کاخ چهل‌ستون اصفهان ساخته‌شده است لذت بردید، می‌توانید برای کامل کردن این تجربه لذت‌بخش به کافه خانه موزه مقدم بروید. کافه‌ای که در آن می‌توانید احساس کنید شما هم در تاریخ نقشی داشتید و آقای دکتر مقدم و همسرشان شما را به یک فنجان چای یا قهوه در عمارتشان دعوت کرده‌اند.

میزبانان شما در این کافه، منوی کاملی از انواع دم‌نوش، شربت‌های سنتی، قهوه و کیک در کنار غذاهای ایرانی و فرنگی مثل پاستا، سالاد سزار، کشک‌بادمجان، میرزاقاسمی و … برای شما تهیه کرده‌اند.

آدرس: تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، پلاک 251

تلفن:  09124598654

ساعت فعالیت: 9 صبح تا 4:30 بعدازظهر

محدوده قیمت: متوسط و مناسب

کافه‌ ایوان: عمارت مشیرالدوله را از ایوان پاساژ مرجان ببین

کافه ایوان

خیابان لاله‌زار تهران از آن خیابان‌هایی است که هر ایرانی و به‌خصوص هر پایتخت‌نشینی باید یک روز از زندگی‌اش را به قدم زدن در آن اختصاص دهد. با سری بالا به تک‌تک بقایای تاریخی نگاه کند تا مثلاً عمارت مشیرالدوله که محل زندگی حسن پیرنیا آخرین نخست‌وزیر قاجار بوده است، از تیررس نگاهش رد نشود. اگر هم خواستید به این عمارت به‌جامانده از عهد قاجار دید خوبی داشته باشید، کافی است به کافه‌ایوان بروید.

کافه‌ای که وقتی در حال نوش جان کردن پیتزای ایتالیایی با کوکاکولای آمریکایی هستید، چشم‌اندازتان خانه مشیر الملک است. این کافه در دو بخش فضای باز و داخلی از مشتریان پذیرایی می‌کند. فضای داخلی معماری کلاسیکی دارد که المان‌های آن در صندلی‌های لهستانی و دیوارهای با رنگ سبز سلطنتی دیده می‌شود.

اگر در بخش داخلی بنشینید حتماً از طراحی نمای بیرونی آشپزخانه و بار که مثل حجره‌های بازار هستند و سر در آن‌ها نام مطبخ و شربتخانه نوشته شده است، مسرور می‌شوید. فضای باز این کافه با ریسه‌های رنگی، نمای آجری و … جان می‌دهد برای این‌که در یک روز خوش آب‌وهوا خودتان را به یک فنجان قهوه یا دم‌نوش مهمان کنید.

از مطبخ کافه‌ایوان عطر خوراکی‌های خوشمزه‌ای از غذاهای سنتی ایرانی گرفته تا غذاهای فرنگی به مشامتان می‌رسد. در شربتخانه این کافه هم قهوه‌های مختلف، نوشیدنی‌های خنک رنگارنگ، بستنی‌ها و دم‌نوش‌ها در صف انتظار هستند تا نوبتشان شود.

آدرس: تهران، خیابان سعدی، خیابان منوچهری، مجتمع مرجان، طبقه اول

تلفن:  021-33992128

ساعت فعالیت: 10 صبح تا 10 شب

محدوده قیمت: مناسب

 




     

    سخن آخر

    در این مقاله بیشتر از 30 کافه در مناطق مختلف تهران معرفی کردیم. اگر ساکن تهران هستید و این شهر را به‌خوبی می‌شناسید، پیدا کردن کافه‌های تهران برای شما کار ساده‌ای است؛ اما اگر مسافر این شهر هستید، باید به دنبال جایی برای سکونتتان بگردید که نزدیک به این محله‌ها باشد. بسیاری از افراد برای امور اداری یا قرارهای کاری در مدت‌زمان کوتاه (حدوداً یک‌روزه) راهی تهران می‌شوند. اگر جزء این افراد هستید، می‌توانید از اجاره روزانه خانه و آپارتمان در تهران استفاده کنید می‌توانید در اتاقک با هر سلیقه و بودجه‌ای و در هر منطقه‌ای اقامتگاه مناسب را پیدا کنید. پس با خیال راحت برای اجاره خانه، آپارتمان یا سوئیت در تهران از اتاقک کمک بگیرید.

    سوالات متداول درباره کافه های تهران

    بهترین کافه های شمال تهران کدامند؟

    کافه سام، کافه ویکولو، کافه در جریان، کافه بلک برز، کافه لوندر و کافه سینما باغ فردوس، کافه‌های پاساژ گاندی

    بهترین کافه‌ های جنوب تهران کدامند؟

    کافه گل رضاییه، کافه ایوان، کافه خانه موزه مقدم

    بهترین کافه‌ های مرکز شهر کدامند؟

    کافه باکارا، کافه پاپریکا، کافه خانه فاموری، کافه فیلم، کافه پارادیزو، کافه دایمند، خانه موزه بتهوون، کافه امجدیه، کافه گودو یاس

    بهترین کافه ‌های شرق تهران کدامند؟

    کافه لقانطه، کافه لوسن، کافه‌رستوران زهیرا، کافه‌رستوران سلینی، کافه‌قنادی سینامون

    بهترین کافه های غرب تهران کدامند؟

    کافه دوناتو و کافه کیک استودیو سارا مجتمع آ اس پ، کافه ویان، کافه فرین، کافه کنافه روشه

    بهترین کافه ها برای جشن تولد کدامند؟

    کافه‌های باغ فردوس، کافه گودو یاس، کافه سلینی، کافه فرین، کافه فیلم، کافه پاپریکا

    بهترین کافه ها برای دورهمی های خانوادگی کدامند؟

    کافه در جریان، کافه فرین، کافه‌رستوران زهیرا، کافه ایوان، کافه گودو یاس، کافه خانه فاموری

    لوکس ترین کافه های تهران کدامند؟

    کافه سام، کافه ویکولو، کافه‌های آ اس پ، کافه لقانطه، کافه در جریان

     

     

     

    5/5 - (2 امتیاز)

    اتاقک

    مسعود تاجیک

    مسعود هستم، شیفته نوشتن، ادبیات و سینما. تولید محتوا برای من یک لذت دوجانبه دارد، هم روح خودم را جلا می‌دهد و هم باعث می‌شود حس مفید بودن داشتi باشم. این‌که نوشته من بتواند جواب سؤالات کسی را بدهد یا او را از سردرگمی نجات دهد، لذت وصف‌ناپذیری است.

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *