شهرهاجاهای دیدنی

باغ موزه هنر ایرانی | باغی کهن برای هنردوستان

در منطقه الهیه تهران، یکی از باغ موزه‌های متفاوت و زیبا را پیدا می‌کنید که آن را به نام باغ سپهبد یا «باغ موزه هنر ایرانی» می‌شناسند. این مقصد گردشگری در تهران در کنار فضای سبز، کارگاه‌های هنری و فروشگاه‌های صنایع‌دستی، ماکت‌هایی دارد که داستانی جالب داشته‌اند. در این مطلب از اتاقک برای‌تان درباره این باغ، سرنوشت اشیای داخل آن و فعالیت‌هایی گفته‌ایم که در حوالی آن می‌توانید انجام دهید.

باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

باغ موزه هنر ایرانی کجاست
باغ موزه هنر ایرانی دارای گالری‌ها، فروشگاه‌ها و کافه است – عکاس: عباس پویا

در منطقه 1 شهرداری تهران، محله الهیه، پایین‌تر از میدان تجریش، بالاتر از پارک‌وی، خیابان فرشته، خیابان بوسنی هرزه‌گوین، سه‌راه پرفسور حسابی، می‌توانید باغ موزه هنر ایرانی را پیدا کنید. این جاذبه گردشگری سال‌ها ملک شخصی و برای مدتی در اختیار خانه سینما بوده است. اما از اواسط دهه هشتاد شمسی، برای عموم بازگشایی شد. اکنون این باغ موزه کافه، گالری، ماکت‌های دیدنی و چند فروشگاه دارد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی

تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی ابتدا خانه همسر اولین سپهبد ایران بوده است – عکاس: منصور رحمانی

حوالی سال 1310 درجای کنونی باغ موزه هنر ایرانی، باغ و ویلایی بود که آن را متعلق به خانم توران توفیقی (مهاجر اسلامی)، همسر سپهبد احمد امیر احمدی می‌دانستند. خانم توفیقی در سال 1287 در تهران به دنیا آمده بود و پس از 92 سال نیز در همین شهر از دنیا رفت. همسر او اولین سپهبد ایران بود. مردی که تاریخ روایت‌هایی از جنایات او را شرح داده است. به جز این اتفاق‌ها می‌دانیم که آقای احمدی از کسانی بود که در به‌قدرت رسیدن رضاشاه نقش داشت.

بعدها هم مدتی مورد خشم او قرار گرفت و پس از تبعید رضاشاه، باز هم به عرصه حکومت بازگشت. اولین سپهبد ایران، سال 1344 براثر سرطان درگذشت و مزار او در مسجدالهادی که در شهر ری است، واقع شده است. خانم توفیقی و آقای امیراحمدی، 8 فرزند داشتند و این خانه که حالا باغ موزه است، عمارت تابستانی آن‌ها بود.

با گذر سال‌ها و پیروزی انقلاب اسلامی، این ملک و باغ هم سرنوشت‌شان تغییر کرد. در سال 1384، مرمت باغ آغاز و قسمت‌هایی شامل حوضچه‌ها و آبراهه‌ها به باغ اضافه شد. دو سال بعد، باغ موزه هنر ایرانی با رویکردی نو و برای بازدید عموم آغاز به کار کرد و حالا یکی از دیدنی‌های مهم در تهران است.

جاذبه‌های باغ موزه هنر ایرانی

در باغ موزه چه چیزهایی می‌بینیم و چرا باید به این جاذبه تهران سر بزنیم؟ این‌جا برای‌تان از آنچه پشت دیوارهای این باغ موزه است، گفته‌ایم.

کافه باغ موزه هنر ایرانی، جریانی از حال خوب

کافه باغ موزه هنر ایرانی
کافه جریان در باغ موزه هنر ایرانی از زیباترین‌هاست – عکاس: فرید جوادی

کافه جریان، در عمارت کهن و بسیار زیبای باغ موزه هنر ایرانی واقع شده است. ساعت کاری کافه از 9 صبح تا 11  شب است و منوی آن شامل انواع صبحانه، پیش‌غذا، سالاد و غذاهای اصلی است. برای لذت بردن از صرف غذا و نوشیدنی، می‌توانید علاوه بر فضای داخل مجموعه از میزهای داخل باغ که برخی مسقف شده‌اند هم استفاده کنید.

روبه‌روی عمارت؛ یک حوض به شکل قلب و آب‌نما نیز هست که در بهار و تابستان، هوا و فضایی بی‌نظیر را خلق می‌کنند.

آبراهه‌ها، گردش آب در میان باغ

آبراهه‌ها
در زمان مرمت باغ موزه ایرانی، آبراهه‌هایی احداث شد – عکاس: هومان تجلی

در سال 1384، آبراهه‌هایی به باغ اضافه شد. این مسیرها سبب شکل‌گیری صدایی خوش در تمام باغ هستند. در ضمن می‌توانند هوا را خنک و بسیار دلچسب کنند. این مسیرهای آبی، گاه به حوضچه‌های میانی نیز می‌رسند و یک گردش زیبا از آب را پدید می‌آورند.

ماکت‌های آثار ایران، سفر به قلب تمدن

در دوره پهلوی دوم جشنی باعنوان «جشن‌های 2500 ساله» برگزار شد. برای این جشن اقدامات بسیاری انجام شد که یکی از آن‌ها طراحی و ساخت ماکت‌هایی از جاذبه‌های گوناگون ایران بود. آن ماکت‌ها که در ایتالیا ساخته شده بودند در جشن استفاده نشدند. اما حالا می‌توانید آن‌ها را درباغ موزه هنر ایرانی ببینید. برخی از ماکت‌ها شامل موارد زیر هستند:

ماکت باغ فین

باغ فین یکی از باغ‌های ایرانی در کاشان است که به ثبت یونسکو نیز رسیده است. این باغ علاوه بر معماری و درختان کهنسالش، برای مدتی کوتاه محل اقامت امیرکبیر هم بوده است. امیرکبیر در حمام همین باغ به‌قتل رسید.

ماکت شمس‌العماره

ماکت شمس‌العماره
شمس‌العماره از بناهای قاجاری مهم در تهران است که ماکت آن را در باغ موزه هنر ایرانی می‌بینید – عکاس: مهدی قاسمی

شمس‌العماره که حالا می‌توانید اصل آن را در کاخ موزه گلستان ببینید، روزگاری بلندترین بنای تهران بود. این عمارت را ناصرالدین‌شاه با الهام از آنچه که در شهرهای اروپا دیده بود، ساخت.

ماکت هشت بهشت

ماکت هشت بهشت
ماکت هشت‌بهشت برای نشان دادن یکی از آثار فاخر ایرانی سال‌ها پیش در ایتالیا ساخته شد – عکاس: کامیار شعبانی

در دوره صفویان کاخ‌های زیبایی در اصفهان احداث شد که یکی از آن‌ها هشت‌بهشت است. روزگاری به‌این کاخ، لقب زیباترین کاخ دنیا را داده بودند و سبک معماری آن برای بناهای بسیاری مورد تقلید قرار گرفت.

ماکت نقش رستم

نقش رستم محوطه‌ای باستانی است که از دوره‌ عیلامیان تا ساسانیان، آثاری را در خود جای داده است. این‌جا حدود 6 کیلومتر با تخت‌جمشید فاصله دارد و بنای کعبه‌زرتشت از مهم‌ترین دیدنی‌های آن به شمار می‌رود.

ماکت برج آزادی

ماکت برج آزادی
برج آزادی نمادی از ایران مدرن بود و ماکت آن برای جشن‌های 2500 ساله آماده شد – عکاس: مجید مددی

در سال 1349، برج آزادی تهران توسط حسین امانت و به‌عنوان نمادی از ایران مدرن طراحی و اجرا شد. در زیر این برج موزه و گالری‌هایی وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

ماکت قره کلیسا

ماکت قره کلیسا
قره کلیسا از دیدنی‌های ثبت شده در یونسکو است که اصل آن را در جنوب ماکو پیدا می‌کنید – عکاس: علی حفیظی

در جنوب ماکو، استان آذربایجان غربی یکی از مهم‌ترین کلیساهای ایران و ارامنه دنیا را پیدا می‌کنید. این کلیسا که ثبت یونسکو شده، دارای پنج برج و فضاهایی زیباست. در کتب تاریخی آماده که قبلا اطراف کلیسا دریاچه و چراگاه‌هایی نیز بوده است.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در حوالی زنجان است. این گنبد از جمله آثار ایرانی است که به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. علاوه بر ارزش معنوی و چرایی ساخت آن، احداث چنین گنید رفیعی که تا اکنون باقی مانده، برای دنیا از عجایب و دیدنی‌های مهم محسوب می‌شود.

ماکت سی‌و‌سه پل

سی‌و‌سه پل در دوره صفویان بر روی زاینده‌رود احداث شده است. در آن زمان جشن‌ها و مراسم‌هایی توسط مردم و پیروایان ادیان گوناگون در حوالی سی‌و‌سه پل انجام می‌شده است. بنای این پل به‌گونه‌ای است که اگر آب به ستون‌هایش نرسد و خشکی آن ادامه پیدا کند، آسیب‌های جدی خواهد دید.

ماکت کاروانسرای مهیار

ماکت کاروانسرای مهیار
کاروانسرای مهیار در سال 1402 به ثبت یونسکو رسید و ماکت آن در باغ موزه هنر ایرانی است – عکاس: سام یاوری

در سال 1402 کاروانسراهای ایران به‌ثبت یونسکو رسیدند و کاروانسرای مهیار که در 20 کیلومتری شهر رضای اصفهان است، یکی از آن‌ها بود. این کاروانسرا به سبب وسعت و نقش مهمش، در دوره پهلوی نیز مورد توجه بوده است و ماکت آن هم برای جشن‌های پادشاهی ساخته شده بود.

کلاس‌ها، نشست‌ها و گالری‌ها

در باغ موزه هنر ایرانی برنامه‌ها و کلاس‌های هنری، نشست‌های ادبی و گالری‌هایی نیز برگزار می‌شود. اگر به این موضوعات علاقه دارید می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.

ساعات بازدید از باغ موزه هنر ایرانی

ساعات بازدید از باغ موزه هنر ایرانی
باغ موزه هنر ایرانی هر روز از 8 صبح تا 11 شب مشغول به کار است – عکاس: امین سیدی

باغ موزه هنر ایرانی هر روز از 8 صبح تا 11 شب فعال است. مگر روزهای تعطیل عمومی سوگواری که این باغ تعطیل است.

جاذبه‌های اطراف باغ موزه ایرانی

اطراف باغ موزه هنر ایرانی می‌توانید دیگر جاهای دیدنی تهران را هم ببینید. این‌جا 4 مورد از آن‌ها را برای‌تان معرفی کرده‌ایم.

موزه دکتر حسابی، خانه علم و تلاش

موزه دکتر حسابی
خانه دکتر حسابی از بناهای دیدنی تهران است که در آن موزه علم نیز بنا شده است – عکاس: الهام رمضانی

درست روبه‌روی باغ موزه هنر ایرانی خانه پروفسور حسابی را خواهید دید. قدمت این خانه به دوره پهلوی می‌رسد و بخشی از آن برای نمایش وسایل و آثار دکتر حسابی است. دو طبقه از این خانه به‌عنوان موزه علم مشغول به فعالیت است و می‌تواند اطلاعات جالبی را در اختیارتان بگذارد.

باغ فردوس، خانه دوست‌داران سینما

باغ فردوس
باغ فردوس یک بنای قاجاری است که بخشی از آن برای نمایش میراث سینما اختصاص پیدا کرده است – عکاس: علیرضا دادبه

باغ فردوس تهران از عمارت‌ها و باغ‌های قدیمی است که بخشی از آن به‌عنوان موزه سینما مشغول به‌فعالیت است. قدمت این باغ به دوره قاجار می‌رسد و همیشه در حوالی آن می‌توانید هنرمندان و دوست‌داران هنر را ببینید.

موزه موسیقی، نوای روح‌بخش سازها

موزه موسیقی
موزه موسیقی تهران جایی برای آشنایی با انواع سازهای کهن و مدرن است – عکاس: محمدحسین سلطانی

تقریبا 500 متر بالاتر از باغ موزه هنر ایرانی، موزه موسیقی را خواهید دید. این موزه شامل چند سالن است که از آن‌ها برای نمایش و آشنایی با انواع سازهای کهن تا مدرن استفاده می‌کنند. بخشی از موزه به نمایش وسایل شخصی هنرمندان معروف و سالنی هم به شنیدن اولین صدای ضبط شده ایران اختصاص پیدا کرده است.

موزه زمان، جایی که زمان ایستاده

موزه زمان
موزه زمان جایی برای نمایش انواع ابزارهایی است که برای سنجش زمان استفاده شده‌اند – عکاس: محمد خلیل‌نژاد

یکی از بهترین و خاص‌ترین موزه‌های تهران، موزه زمان است. این موزه به نمایش ابزارها و ساعت‌هایی اختصاص پیدا کرده که هرکدام به‌گونه‌ای برای سنجش زمان کاربرد داشته‌اند.علاوه بر اشیا،، عمارت موزه، کافه، فروشگاه و محوطه‌ی اطراف موزه نیز دیدنی است.

چگونه به باغ موزه هنر ایرانی برویم؟

چگونه به باغ موزه هنر ایرانی برویم
باغ موزه هنر ایرانی تقریبا 1 کیلومتر تا میدان تجریش فاصله دارد – عکاس: مهرداد فقیری

باغ موزه هنر ایرانی در طرح ترافیک نیست اما در ساعاتی، حجم ترافیک زیاد و جای پارک خیلی کمی دارد. اگر در آن ساعات نخواهید به باغ بروید، بردن ماشین شخصی انتخاب خوبی است. همچنین می‌توانید با اتوبوس‌های بی‌آر‌تی نیز تا میدان تجریش بیایید و بعد از طریق خیابان‌های تختی و 17 شهریور، خودتان را به باغ موزه برسانید. اگر با مترو راحت هستید، در ایستگاه مترو تجریش پیاده شوید و به‌سمت میدان تجریش و بعد هم خیابان سالور بیایید تا باغ موزه را پیدا کنید. این موزه تا میدان تجریش تقریبا 1 کیلومتر و تا مترو تجریش تقریبا 1.5 کیلومتر به‌صورت پیاده فاصله دارد.

سخن آخر

در این مقاله از اتاقک برای‌تان از باغ موزه هنر ایرانی گفتیم. عمارت و باغی که روزی خانواده‌ای سرشناس در آن زندگی می‌کردند و حالا پس از نزدیک به یک قرن، جایی برای لذت بردن از هوا و طعم‌های خوش است. اگر دوست دارید این جاذبه گردشگری تهران را ببینید، می‌توانید با اجاره روزانه خانه در تهران یا اجاره ویلا اطراف تهران، اقامتی خوش و پر از خاطره داشته باشید. اتاقک با مجموعه‌ای کامل از اقامتگاه‌ها، برای خلق خاطرات خوش، همراه شماست.

سوالات متداول

کافه باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

داخل باغ موزه ایرانی، کافه جریان مشغول به کار است. این کافه انواع صبحانه، نوشیدنی، پیش‌غذا و غذاهای اصلی را ارائه می‌کند.

ساعت بازدید از باغ موزه هنر ایرانی چگونه است؟

باغ موزه هنر ایرانی، به جز ایام سوگواری هر روز از 8 صبح تا 11 شب فعال است.

آدرس باغ موزه هنر ایرانی کجاست؟

پایین‌تر از میدان تجریش، بالاتر از پارک‌وی، خیابان فرشته، خیابان بوسنی هرزه‌گوین، سه‌راه پرفسور حسابی آدرس باغ موزه هنر ایرانی است.

ماکت چه جاذبه‌هایی در باغ موزه هنر ایرانی وجود دارد؟

در این باغ موزه می‌توانید ماکت چند جاذبه مهم ایران از جمله شمس‌العماره، سی‌و‌سه‌ پل، کاروانسرای مهیار، آرامگاه دانیال در شوش، هشت‌بهشت، برج آزادی، گنبد سلطانیه و ... را ببینید.

چگونه با مترو به باغ موزه هنر ایرانی برویم؟

در ایستگاه تجریش از مترو پیدا شوید و پیاده یا با تاکسی حدود 1.5 کیلومتر را طی کنید تا روبه‌روی موزه دکتر حسابی، باغ موزه هنر ایرانی را ببینید.

3/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نیوشا امینیان

قلم و سفر جهانم رو شکل دادن و من رو به دنیای نویسندگی آوردن. گاهی نجوم درس می‌دم و اوقاتی رو صرف نقاشی می‌کنم. در ذهن من، با نوشتن هر کلمه، روحی در وجودش دمیده می‌شه و تا همیشه زنده نگهش می‌داره. با کلماتی لبریز از روح زندگی، از زیباترین مقاصد سفر، بیشتر بدونید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *