شهرهاجاهای دیدنی

لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون کجاست؟ | معرفی خانه اتحادیه تهران

تمام خاطرات خوب دوران کودکی‌ام به روزهایی برمی‌گردد که در خانه پدربزرگ می‌گذشت، شاید چون آزادی بیشتری برای شیطنت داشتم یا اینکه حیاط بزرگ خانه با درخت‌های نارنج و سرو جای بهتری برای بازی بود!

به هرحال نوشتن درباره خانه‌های قدیمی مرا به قشنگ‌ترین روزهای کودکی‌ام می‌برد و واقعیتش کمی چشم‌هایم اشکی می‌شود، چون همیشه احساس می‌کنم ما آخرین نسلی هستیم که شانس دیدن خانه‌ها و بناهای تاریخی دوران قاجار و پهلوی را داریم و شاید عدم مرمت‌های اصولی به این بناها اجازه عمر بیشتر ندهد!

از این رو، در این مقاله یکی از خانه‌های معروف تهران که بیشتر با نام لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون شهرت دارد، اما اسم اصلی آن خانه اتحادیه است را به شما معرفی می‌کنم تا در اولین فرصت به این‌جا سری بزنید و در میان داستا‌ن‌ها و معماری بی‌نظیرش خیال‌پردازی کنید.

خانه اتحادیه کجاست؟

خانه اتحادیه کجاست
حیاط و ساختمان‌های عمارت امین السلطان

لاله‌زار این خیابان خاطره‌انگیز که در مرکز شهر تهران قرار دارد، خودش به تنهایی جاذبه‌ای بی‌نظیر برای پیاده‌روی و کافه‌گردی است! اما به سراغ اصل مطلب و خانه اتحادیه می‌رویم. این عمارت درست بین خیابان‌های فردوسی و لاله‌زار قرار گرفته است که جزء منطقه ۱۲ تهران محسوب می‌شود.

آدرس خانه اتحادیه: خیابان فردوسی، خیابان سرهنگ سخایی به سمت خیابان لاله‌زار، خیابان اتحادیه و در انتها عمارت باشکوه و تنهای اتحادیه با امین السلطان

ساعت بازدید از خانه اتحادیه: برای بازدید از خانه اتحادیه به جز روزهای شنبه، هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر می‌توانید به این عمارت بروید.

با وجودی که برای بازدید فقط یک ساعت زمان لازم دارید، اما پیشنهاد می‌کنم یک روز را برای پیاده‌روی و جاذبه‌گردی در خیابان لاله‌زار اختصاص دهید.

برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های پایتخت، مقاله جاهای دیدنی تهران را مطالعه کنید.

اجاره روزانه خانه تهران با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

تاریخچه خانه اتحادیه تهران

تاریخچه خانه اتحادیه تهران
میرزا علی اصغر امین السلطان

برای اطلاع از تاریخچه خانه اتحادیه تهران باید در زمان سفر کنیم و به دوران ناصرالدین شاه قاجار برویم. ناصرالدین شاه یک چهارپادار داشت که به او لقب امین السلطان داده بود. او در منطقه لاله‌زار کنونی زمین بزرگی خریداری کرد و عمارت امین السلطان را در آن ساخت. بعد از او این عمارت به پسرش میرزا علی اصغرخان امین السلطان، رسید. میرزاعلی اصغرخان در دوران‌ سلطنت ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و محمدشاه، صدراعظم ایران بود. به همین دلیل، در آن زمان بخش‌های مختلف این عمارت ساخته شد که محل رفت‌وآمد بزرگان سیاست بود.

اما سوال اینجاست که چرا با وجود مالکیت امین السلطان، این عمارت با نام خانه اتحادیه شهرت دارد؟ چون سال‌ها بعد از ترور امین السلطان، نوادگان وی امانت‌داران خوبی نبودند و این خانه را رحیم اتحادیه تبریزی از آن‌ها خریداری کرد؛ بنابراین به مرور زمان نام خاندان امین السلطان به فراموشی سپرده شد و کم کم مردم این عمارت را با نام خانه اتحادیه شناختند.

نوادگان رحیم اتحادیه برخلاف وراث قبلی، ارادت ویژه‌ای به این بنا داشتند و تا سال‌های سال این‌جا سکونت می‌کردند تا اینکه به دلیل ثبت ملی و مرمت بنا، مجبور به ترک آن شدند. این عمارت بعد از سال‌ها فراموشی بالاخره در سال ۱۳۹۷ خورشیدی مورد توجه قرار گرفت و مرمت شد که بعد از آن تا همین امروز ورود به آن برای بازدید و عکاسی آزاد است.

معماری خانه اتحادیه تهران

معماری خانه اتحادیه تهران
نمای داخلی عمارت اتحادیه

از آن‌جایی که ساخت عمارت اتحادیه یا امین السلطان به دوران قاجار برمی‌گردد، معماری این‌جا براساس همان طراحی‌های خاص دوران قاجار است که شامل بخش‌های بیرونی و اندرونی می‌‌شود. سردر و ستون‌های توکار، آجرهای تزیینی، ورودی‌های مقرنس کاری شده، گچ‌بری‌های خاص و زیبا، ستون‌های سنگی، حوض بزرگ و باغی زیبا با طراحی بی نظیر بخش‌هایی از این عمارت هستند.

عمارت اتحادیه با مساحت حدود ۸۷۰۰ متر مربع، جز‌ئیات معماری متنوعی دارد که اگر شخص تیزبینی هستید و به معماری اصیل ایرانی علاقه دارید، به شما پیشنهاد می‌کنم با دقت بیشتری این بنا را بررسی کنید. چون بخش‌های مختلف این عمارت جزئیات شگفت‌انگیزی برای عکاسی و بازدید دارد.

بی شک اگر ذهن خیال‌پردازی داشته باشید و داستان‌های تاریخی دوران‌‌های مختلف را دنبال کنید، به محض ورود به عمارت شبیه فیلم‌های تخیلی در زمان سفر می‌کنید و با تک‌تک بخش‌های عمارت قصه‌های جذابی در ذهنتان مرور می‌شود.

مثلا اینکه چه نوزادهایی در این خانه متولد شدند، چه مراسم‌های عروسی یا جشن‌های خانوادگی و سیاسی این‌جا برگزار شده، چه کسانی در اتاق‌های این خانه گریه کردند یا از ته دل خندیدند، یا حتی چه عشق‌های اساطیری در این خانه رخ داده که به وصال یا جدایی رسیده‌اند و خیلی داستان‌های دیگری که این خانه طی سال‌ها در خود حفظ کرده و اگر دیوارها توانایی سخن داشتند، قطعا رازهای جالبی برملا می‌کردند.

این‌ها را نوشتم تا کمی بیشتر با ساختمان‌ها و بناهای تاریخی ارتباط برقرار کنید و کمی بیشتر از همیشه به جاذبه‌های ایران عشق بورزید.

همچنین برای یکی از بهترین لوکیشن‌ها برای دانشجوهای معماری است که بیشتر با بناهای دوران قاجار آشنا شوند و در طراحی‌های حود از نقوش و معماری ایرانی بهرمند شوند تا شاید نسل‌های آینده بتوانند در خانه‌هایی زندگی کنند که معماری اصیلی داشته باشد.

خانه اتحادیه، لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون

لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون
نمایی از سریال دایی جان ناپلئون

سریال محبوب و پرطرفدار دایی جان ناپلئون را بیشتر مردم دیده‌اند. چه در زمانی که این سریال برای اولین بار پخش شد و چه در زمان‌هایی که شبکه‌های داخلی و ماهواره‌ای این سریال را برای مخاطبان باز پخش کردند. حتی اگر شما از آن دسته افرادی باشید که چندان سریال‌های قدیمی را دنبال نمی‌کنند، حتما نام سریال دایی جان ناپلئون را از پدربزرگ و مادربزرگ یا یکی از اعضای فامیل شنیده‌اید.

ناصر تقوایی عزیز و هنرمند در سال ۱۳۵۳ براساس رمان معروف دایی جان ناپلئون که توسط ایرج پزشک‌زاد نوشته شده بود، سریال دایی جان ناپلئون را ساخت. اما وی برای ساخت این سریال نیازمند عمارتی باشکوه و قدیمی بود؛ بنابراین در عرض چند ماه عمارت اتحادیه مرمت و بازسازی شد تا برای سریال آماده شود. بعد از پخش سریال کم‌کم این عمارت در بین مردم شناخته شد و از آن زمان تا همین امروز این بنای تاریخی به لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون شهرت دارد.

برای اجاره روزانه خانه در تهران می‌توانید از سایت اتاقک اقدام کنید.

مسیر دسترسی به خانه اتحادیه یا لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون

مسیر دسترسی به خانه اتحادیه
نمایی از خیابان لاله‌زار

حالا که تا این‌جا آمدید، یعنی برای رفتن به لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون مصمم هستید؛ بنابراین نیاز است مسیرهای دسترسی در تهران به این خانه را با هم مرور کنیم.

اول از همه باید بگویم بهترین وسیله نقلیه برای بخش‌هایی مثل بازار بزرگ، کوچه مروی، کوچه برلن، لاله‌زار، خیابان فردوسی و به طور کلی منطقه ۱۲ تهران، استفاده از خطوط مترو است. چون ترافیک و شلوغی شهر زمان زیادی را از شما می‌گیرد و شاید کلافگی از ترافیک این اجازه را ندهد که به طور شایسته‌ای از گشت‌وگذار در این بخش شهر لذت ببرید.

مسیردسترسی با مترو: با خط یک مترو تهران به ایستگاه‌های سعدی یا امام خمینی بروید که فاصله پیاده‌روی کوتاهی تا خیابان لاله‌زار و خانه اتحادیه دارند.

مسیر دسترسی با تاکسی: در هر نقطه از تهران که هستید، فقط کافی است به نزدیک‌ترین ایستگاه تاکسی محل زندگی خود بروید و تاکسی‌های خطی میدان توپخانه را سوار شوید. مثلا در ایستگاه‌های تاکسی سعادت‌آباد، میدان فاطمی، میدان آزادی و میدان انقلاب تاکسی‌هایی خطی به مقصد میدان توپخانه را دارند.

مسیر دسترسی با خودرو شخصی: برای دسترسی به خانه اتحادیه با خودرو شخصی، ابتدا باید به سمت خیابان حافظ بروید و از خیابان سرهنگ سخایی وارد خیابان لاله‌زار شوید تا به خیابان اتحادیه برسید که در سمت چپ قرار گرفته است.

البته شما می‌توانید در پارکینگ سعدی خودرو خود را پارک کنید تا با خیال راحت از خانه اتحادیه و جاذبه‌های اطراف آن دیدن کنید.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردم اطلاعات مفیدی درباره خانه اتحادیه که زمانی لوکیشن سریال دایی جان ناپلئون بوده را در اختیار شما قرار دهم. فقط فراموش نکنید که ما همیشه شانس بازدید از جاذبه‌های تاریخی را نداریم و شاید همین الان که در حال خواندن این مطلب هستید، خانه‌ها و بناهای زیادی به دلیل فراموشی و کم توجهی در حال تخریب هستند تا جایشان با ساختمان‌ها و برج‌های بلند پر شود.

اگر شما ساکن تهران نیستید و برای مسافرت به تهران آمدید، به راحتی می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن اتاقک، واحدهای باکیفیت و امکانات کامل رفاهی را رزرو کنید تا اقامت خوبی در تهران داشته باشید.

سوالات متداول

خانه اتحادیه کجاست؟

خانه اتحادیه در خیابان فردوسی، خیابان سرهنگ سخایی به سمت خیابان لاله‌زار و در خیابان اتحادیه واقع شده است.

مسیر دسترسی به خانه اتحادیه با خودرو شخصی چگونه است؟

برای دسترسی به خانه اتحادیه با خودرو شخصی، ابتدا باید به سمت خیابان حافظ بروید و از خیابان سرهنگ سخایی وارد خیابان لاله‌زار شوید تا به خیابان اتحادیه برسید که در سمت چپ قرار گرفته است.

ساعات و روزهای بازید از خانه اتحادیه چگونه است؟

برای بازدید از خانه اتحادیه به جز روزهای شنبه، هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر می‌توانید به این عمارت بروید.

3/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

فاطمه امیری

راستش از بچگی‌ عاشق غرق شدن توی دنیای قصه‌ها و خیال‌پردازی نویسنده‌ها بودم! با اینکه دانشگاه عکاسی خوندم، اما نوشتن و تصویرسازی با کلمه‌ها همیشه برام جذاب‌تر بوده...:) برای همین الان اینجام تا جذابیت‌های گردشگری رو با کلمه به تصویر بکشم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *