جاهای دیدنی

جاهای دیدنی چالوس | مرز میان واقعیت و رویا

پس از گذر از جاده‌ای زیبا و پر پیچ‌وخم چالوس که در پس هر پیچش دنیایی از شگفتی‌های طبیعت را پیش چشم هر بیننده‌ای به نمایش می‌گذارد، می‌رسیم به شهر کهن و همیشه سرسبز چالوس که همچون بهشتی گمشده مقصد مسافران و گردشگران بسیاری است. این شهر که به عقیق همیشه سبز مشهور است با جاذبه‌های دیدنی، آثار تاریخی، جنگل‌های سرسبز، ساحل تمیز، آبشارهای حیرت‌انگیز و طبیعت بی‌نظیرش که در هر فصلی یک رنگ‌ورویی دارد، گردشگران را بیش ‌از پیش شگفت‌زده می‌کند. در این مقاله از مجله اتاقک قصد داریم جاهای دیدنی چالوس را به شما معرفی کنیم. و به سوال چالوس کجا بریم؟ پاسخ دهیم، با ما همراه باشید.

درباره چالوس

چالوس یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که در غرب استان مازندران و در جلگه میانی سواحل دریای خزر واقع شده است. آب‌وهوای این شهر در تابستان‌ها گرم و شرجی است و به سبب موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به کوهستان، زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند؛ بنابراین بهترین زمان سفر به شهر چالوس فصل بهار و اوایل پاییز است که آب‌وهوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد. این شهر که مرکز شهرستان چالوس است، از شمال به دریای خزر، از جنوب به شهرستان کرج، از شرق به شهرستان نوشهر، از غرب به شهرستان عباس‌آباد و از جنوب غربی به شهرستان کلاردشت منتهی می‌شود. زبان مردم این شهر مازندرانی با گویش کلارستاقی است و توسعه اقتصادی آنان نیز مبتنی بر کشاورزی، گردشگری، دامداری، باغداری و گلخانه داری است.

جاهای دیدنی چالوس

درباچه ای زیبا میان کوه و تپه های سرسبز

چالوس از شهرهای شمالی معروف و مورد علاقه گردشگران است که در استان مازندران قرار دارد. جاده چالوس به تنهایی یکی از جاهای دیدنی این شهر است، مسیری پر از پیچ‌و‌خم و جاذبه‌های طبیعی که در طول زمان دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است. سفر به شهر چالوس از جاده چالوس دلچسب و خاطره‌انگیز است. در این مقاله همراه ما باشید تا با دیدنی های چالوس که احتمالا تابه‌حال آن‌ها را نمی‌شناختید، آشنا شوید. اگر دوست دارید یک سفر جذاب را شروع کنید.

آبشار اکاپلآبشار اکاپل

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهرستان چالوس، آبشار اکاپل است که در شهر کلاردشت و در بالادست منطقه رودبارک واقع شده است. این آبشار که ارتفاع آن از سطح زمین به 20 متر می‌رسد، در یک منطقه خوش آب‌وهوا و در دل جنگل‌های کوهستانی سردی چال کلاردشت قرار گرفته و هم‌جواری آن با دریاچه ولشت و مناطق سرسبز و ییلاقات کلاردشت بر قابلیت‌های تفرجگاهی آن افزوده است. سرازیر شدن آب از دل کوه و از لابه‌لای گیاهان، منظره‌ شگفت‌انگیزی را به وجود آورده که در نوع خود دیدنی است.

آبشار اکاپل در اردیبهشت ماه بسیار پر آب و مناظر اطراف آن نیز سرسبز و دیدنی است، بنابراین در نیمه اول سال برای ثبت یک خاطره خوش و راه‌اندازی بساط پیک‌نیک مقصد بسیار مناسبی به شمار می‌رود. با این‌ حال در فصل زمستان نیز با سرد شدن هوا و یخ زدن آبشار، علاوه بر خلق منظره‌ای فوق‌العاده چشم‌نواز و دیدنی، برای یخ‌نوردی و غارنوردی نیز انتخاب مناسبی است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آدرس آبشار اکاپل: ایران، استان مازندران، 50 کیلومتری چالوس، شهر کلاردشت، جنگل کوهستانی سردی چال

جنگل‌های چهار باغ مرزن آبادجنگل‌ های چهار باغ مرزن آباد

جنگل‌های زیبا و دیدنی چهارباغ در 90 کیلومتری جاده کرج-چالوس و در حوالی منطقه سیاه‌بیشه قرار دارد. منطقه حفاظت شده چهارباغ با چشم‌انداز طبیعی و بی‌نظیری که دارد، به یکی از مناطق پرتردد و محبوب استان مازندران تبدیل شده است. این منطقه 19 هزار هکتار مساحت دارد و دارای اکوسیستم رودخانه‌ای، جنگلی و کوهستانی است. منطقه حفاظت شده چهارباغ صرف نظر از جاذبه‌های گردشگری و روستاهای زیبا و تاریخی اطرافش، دارای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است. ازجمله گونه‌های جانوری که در این منطقه به چشم می‌خورد میتوان به خرس، پلنگ، پازن گرگ و انواع پرندگان همچون کبک دری، کبک معمولی، عقاب طلایی و غیره اشاره کرد. این منطقه توسط دو محیط‌بان محافظت می‌شود و شکار در آن ممنوع است.

آدرس جنگل‌های چهار باغ مرزن آباد: ایران، استان مازندران، چالوس، مرزن آباد

کاخ اجابتکاخ اجابت

کاخ اجابت یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی چالوس به شمار می‌رود که در روستای اجابت واقع شده است. این کاخ از یادگاری‌های دوران پهلوی است که به سبک معماری اروپایی ساخته شده و دارای نمایی سفیدرنگ، گچ‌بری‌ها و تزئینات زیبا، سنگ‌های تراش‌خورده و نقوشی بسیار دیدنی است. در فضای داخلی آن نیز از مدرن‌ترین و لوکس‌ترین امکانات بهره گرفته شده است. محوطه و حیاط این کاخ نیز پوشیده از انبوهی از درختان سرسبز است که زیبایی‌های آن را دوچندان کرده‌اند.

آدرس کاخ اجابت: ایران، استان مازندران، چالوس، کلاردشت

کاروانسرای سنگی پای قله کندوانکاروانسرای سنگی پای قله کندوان

کاروانسرای سنگی پای قله کندوان یکی از کاروانسراهای کوهستانی و تاریخی ایران است که در فاصله 200 متری شمال تونل کندوان واقع شده است. این کاروانسرا به شکل چهارضلعی و به سبک معماری گنبدی شکل ساخته شده است. گنبدهای این کاروانسرا از نوع کلنبه‌ای است و همگی نورگیر هستند. امروزه از این گنبدها فقط تعداد پنج گنبد در بخش شرقی کاروانسرا باقی ‌مانده که هر گنبد بر روی چهار طاق واقع شده است.

آدرس کاروانسرای سنگی پای قله کندوان: ایران، استان مازندران، چالوس، 200 متری شمال تونل کندوان

 دریاچه سد دریوک

دریاچه سد به رنگ آبی که اطراف آن را گیاهان سبز پوشش داده‌اند و قله برف گرفته یک کوه نیز در دوردست‌ها پیداست

دریاچه سد دریوک از مکان های دیدنی چالوس روبه‌روی دره هزار چم و در دامنه کوه دال کمر واقع شده است. عمق این دریاچه به حدود پنج متر می‌رسد و دارای آبی شیرین و مساحت حدود یک هکتاری است و اطراف آن را مراتع سرسبز احاطه کرده‌اند. با توجه به آب شیرین دریاچه، این مکان زیستگاه مناسبی برای پرندگان بومی و وحشی به‌شمار می‌رود و با وجود مناظر طبیعی بی‌نظیر به یکی از مقاصد گردشگری در چالوس تبدیل شده است. دسترسی آسان، محوطه‌های اتراق، مرغزارهای وسیع، وجود سبزه‌زارها و منظره‌های زیبای طبیعی این منطقه مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته است. در فصل زمستان این دریاچه میزبان پرندگان مهاجری مانند مرغابی و غاز است که زیبایی آن را دوچندان می‌کنند.

شما می‌توانید برای اجاره ویلا چالوس و نزدیک به دریاچه سد دریوک در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

آدرس دریاچه سد دریوک: استان مازندران، چالوس، روبه‌روی دره ولی‌آباد هزار چم، دامنه کوه دال کمر

مرداب کندوچال

برگ‌های سبز و یگ گل سفید و زرد بر روی مردابی به نام کندوچالاگر نمی‌دانید مرداب کندوچال چالوس کجاست، باید همراه ما به جنگل فین بیایید. در دل جنگل فین و در میان انبوهی از درختان سر به فلک کشیده‌اش، مردابی به نام کندوچال از دیدنیهای چالوس نهفته شده است. همه مرداب‌ها را به عنوان مکان‌های نفرین شده و منحوس می‌شناسند اما اینجا همه چیز دقیقا برعکس است.

نه تنها خبری از خون‌آشام‌ها و تارعنکبوت و تاریکی وحشتناک نیست، بلکه همه چیز خیلی هم رویایی و پر از طراوت است. مرداب کندوچال و مناطق اطرافش از زیباترین و سرسبزترین جاذبه‌های شهر چالوس هستند. اگر به دنبال دور شدن از فضای پر از هیاهوی شهر و غرق شدن در سکوت و آرامش هستید، حتما این محدوده را به عنوان مقصدتان انتخاب کنید.

فصل بهار و به خصوص ماه اردیبهشت، بهترین زمان برای بازدید از این مرداب است. چون هم آب‌وهوا در بهترین حالت خودش قرار دارد و هم گل‌ها نیلوفر آبی در این روزهای سال شکوفا می‌شوند. ترکیب رنگ سبز و صورتی این منطقه، هنر نقاشی کشیدن خدا را بار دیگر به رخ همه می‌کشد. در پاییز هم درخت‌ها با رنگ‌های زرد و نارنجی‌شان چشم‌ها را به خودشان خیره می‌کنند. اگر در این فصل راهی مرداب کندوچال شدید، حتما لباس گرم همراه داشته باشید.

زمانی که به چالوس سفر می‌کنید با شهر نوشهر فاصله زیادی نخواهید داشت و می‌توانید وقت‌گذرانی در مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های توریستی و تفریحی نوشهر را هم در برنامه سفرتان قرار دهید.

آدرس مرداب کندوچال: ایران، استان مازندران، چالوس، جنگل فین

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

پارک جنگلی فین

رودخانه‌ای آرام در میان درختان سرسبز یک جنگلطبیعت شاهکاری از هم‌جواری جنگل و رودخانه را در چالوس به نمایش گذاشته است. پارک جنگلی فین در طبیعت بی‌نظیر چالوس یکی از دیدنی های پربازدید در شمال کشور است. این پارک محیطی مناسب برای اقامتی کوتاه در این شهر باطراوت است. امکانات رفاهی از قبیل آلاچیق، رستوران، محل برپایی چادر و فروشگاه‌های متنوع برای رفاه حال گردشگران در این منطقه ساخته شده است.

آدرس پارک جنگلی فین: ایران، استان مازندران، هفت کیلومتری جاده چالوس به تهران

غار یخ‌ مراد، هنرنمایی یخ‌ ها در طبیعتغار یخ‌ مراد، هنرنمایی یخ‌ ها در طبیعت

حوالی چالوس در روستای آزادبر غار یخ‌مراد، غاری باستانی، از روزگاران کهن به‌جای مانده است و یکی از مکان‌های دیدنی چالوس به حساب می‌آید. علاوه‌بر جلوه‌های زیبای یخ‌های غار و جاذبه‌های طبیعی، این منطقه ارزش باستانی پنجاه میلیون ساله دارد! این جاذبه دیدنی چالوس با قدمت تاریخی که دارد، ریش‌سفید محسوب می‌شود. پژوهش‌های تاریخی و جغرافیایی نشان‌دهنده این است که این غار متعلق به دوره سوم زمین‌شناسی است و از زیر دریا بیرون آمده. غار یخ‌مراد جاذبه‌ای شگفت‌انگیز برای طبیعت‌گردان، باستان‌شناسان و غارنوردان است.

آدرس غار یخ مراد: ایران، استان البرز، جاده چالوس، گچسر، روستای کهنه ده

پل زغالپل زغال

 لذت بردن از مسیر کاری است که خیلی از مسافرها آن را به فراموشی سپرده‌اند و فقط به دنبال رسیدن به مقصد هستند. احتمالا شما هم حداقل یک بار در سال به یکی از شهرهای شمالی کشورمان سفر می‌کنید؛ جاهای سرسبز با آب‌وهوای خنک. اگر از جاده چالوس برای رفت و آمدتان استفاده می‌کنید، بهتر است که از دیدنی‌های جاده چالوس هم بازدید کنید. پل زغال جاده چالوس یکی از جاذبه‌های این مسیر به‌شمار می‌رود که از سال ۱۳۱۷ تا کنون سرپا ایستاده است.

این تاریخ را از کتیبه‌ای که روی بدنه پل زغال نوشته شده ذکر کرده‌ایم. در آن دوره زمانه پلی از جنس آجر و سنگ بر روی چالوس ساخته شد تا عبور و مرور را برای مردم راحت‌تر کند. عرض این پل ۶.۲ متر و طولش ۳۸.۵ متر است. طول دهانه این پل هم به ۲۰متر می‌رسد. لازم به ذکر است در ۱۰ خرداد سال ۱۳۸۲، این پل به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید.  برای رسیدن به این پل باید در جاده چالوس، خودتان را به ۱۸کیلومتری جاده کندوان، بین راه چالوس به مرزن آباد برسانید.

آدرس پل زغال: ایران، استان مازندران، چالوس، جاده کندوان، بر روی رودخانه چالوس

تله کابین نمک آبرود

منظره ساحل و شهر چالوس از داخل تله کابینهمیشه دیدن یک شهر از ارتفاعات حس خوبی به ما منتقل می‌کند. وقتی بتوانید از بالا و از دوردست‌ها همه چیز را ببینید، انگار توانسته‌اید ذره‌ای از آنچه که خدا می‌بینید را با چشمان خودتان لمس کنید. غیر از بام‌های مختلفی که در هر شهری وجود دارد، می‌توانید با استفاده از تله کابین به بالاترین ارتفاعات یک شهر بروید. تله کابین نمک آبرود یکی از پرطرفدارترین تله کابین‌های ایران است و باید آن را یکی از برترین دیدنی‌های چالوس بدانیم.

تصور کنید بتوانید جنگل‌های بزرگ و سرسبز را از بالا ببینید. انگار یک فرش بزرگ که با نخ‌هایی از جنس برگ و درخت بافته شده، زیر پاهایتان پهن شده است. با تله کابین آنقدر به ارتفاعات بالا می‌روید که ممکن است سردتان شود! دمای هوا در ایستگاه آخر با جایی که سوار شده‌اید، حدودا 10 درجه متفاوت است.

در مسیر چالوس به تنکابن، به نمک آبرود می‌رسید. نمک آبرود به عنوان یکی از جاذبه‌های جاده چالوس می‌تواند گزینه‌های خوبی برای تفریح و سرگرمی شما داشته باشد. پینت بال، شهربازی، کارتینگ و … از جمله تفریحاتی هستند که در نمک آبرود می‌توانید با آن‌ها خاطره بسازید.

این تله کابین که از سال 1372 فعالیت خودش را آغاز کرده، 42 کابین 4 نفره دارد. سرعت حرکت این وسیله تفریحی، 3 متر برثانیه است. در فاصله زمانی حدودی 15 دقیقه‌ای از ایستگاه اول این تله کابین به قله مدبن می‌رسید. دکل‌های نگه‌دارنده این تله کابین بین 4 تا 50 متر ارتفاع دارند.

این مجموعه در تمام روزهای سال از ساعت 9:30 تا 22:00 فعال است. البته در روزهای شلوغ بلیت‌ها خیلی زود تمام می‌شوند؛ پس بهتر است که از قبل بلیت تهیه کنید.

آدرس تله کابین نمک آبرود: ایران، استان مازندران، 12 کیلومتری غرب چالوس، جنوب شرقی نمک آبرود

کاخ چای خوران

ایوان و حوض حیاط ساختمانی قدیمی به نام کاخ چایخورانیکی دیگر از جاذبه‌ های چالوس کاخ چای خوران است. کاخی که از سال 1298 تاکنون سرپا ایستاده و امروزه میزبان گردشگران زیادی شده است. این کاخ در محلی از شهر ساخته شده که نسبت به سایر مناطق شهر ارتفاع بیشتری دارد. رنگ سفید این ساختمان باعث شده مثل یک نگین در تمام شهر چالوس بدرخشد.

شاید دلیل نام‌گذاری این کاخ برای شما هم جالب باشد. سال‌ها پیش رضاشاه پهلوی به مدت خیلی کوتاهی، در حد صرف یک فنجان چای، در این کاخ اقامت داشته است. بالکن‌ها ستوندار این کاخ از محبوب‌ترین قسمت‌های آن در بین گردشگران به شمار می‌رود. هر کسی که به این کاخ سر می‌زند، حداقل یک عکس از این قسمت دارد. گچ‌بری‌های بسیار زیبایی در نمای این کاخ انجام شده که به مرور زمان در حال تخریب هستند.

آدرس کاخ چای خوران: ایران، استان مازندران، چالوس، میدان معلم

دریاچه ولشت

دریاچه‌ای زیبا و در میان طبیعت سبز رنگ کوهستانی در بخش جنوب غربی شهر چالوس، دریاچه‌ای به نام ولشت وجود دارد که حسابی دل از گردشگران برده است. دریاچه ولشت یکی از دریاچه‌های آب شیرین در محدوده چالوس است که حدود 20 متر عمق دارد و مساحتش به 150 هزار مترمربع می‌رسد. آب این دریاچه از چشمه‌ها و بارش باران تامین می‌شود و به همین دلیل هم شیرین است.

این دریاچه به وسیله کوه‌های بزرگی در هر 4 طرفش محاصره شده و فضای سبز بکری در اطرافش دارد و  آن را به یکی از جاذبه‌های دیدنی چالوس تبدیل کرده است. محوطه اطراف دریاچه ولشت جای خوبی برای وقت گذراندن با خانواده و دوستان است. فقط حواستان باشد که برای رسیدن به این دریاچه باید مسیر نسبتا کوتاهی را پیاده‌روی کنید؛ پس وسایل لازم را به دقت جمع کنید. دم غروب هوای این محدوده خیلی خنک می‌شود، پس لباس اضافی هم همراه داشته باشید.

آدرس دریاچه ولشت: ایران، استان مازندران، جنوب غربی چالوس، شمال شرقی منطقه کلاردشت، نزدیکی مرزن آباد

سد و جنگل زوات چالوس

رودی در حال عبور از جنگلی سرسبز به نام جنگل زواتاین که راهی جاده چالوس شوید و توقع چیزی غیر از سرسبزی و آب و آبادی داشته اشید، واقعا عجیب به نظر می‌رسد. وقتی به نواحی غربی چالوس می‌رسید، ترکیبی از جنگل، کوه، دشت و دریاچه را می‌بینید. چه ترکیبی از این کامل‌تر برای سفرتان لازم دارید؟ معمولا برای این که بتوانید به چنین محل بکری برسید باید مسیر طولانی با دسترسی سخت را طی کنید. اما جاذبه‌های دیدنی چالوس این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند که خیلی راحت به همه این امکانات دسترسی پیدا کنید.

کافی است وسایلتان را جمع و از مرکز شهر چالوس به سمت سد زوات حرکت کنید. بعد از حدود 15 دقیقه به یکی از بهترین مناطق دیدنی چالوس برای کمپ و پیک‌نیک می‌رسید. وجود آلاچیق و سفره‌خانه و چند فروشگاه از جمله امکاناتی هستند که در این محدوده به آن دسترسی دارید. اگر به ماهیگیری علاقه دارید می‌توانید در محوطه سد زوات ماهیگیری را هم امتحان کنید. البته باید شرایط ایمنی و قوانین فصل ماهیگیری را رعایت کنید.

آدرس سد و جنگل زوات چالوس: ایران، استان مازندران، چالوس، روستای زوات

مرداب هسل از خوش‌رنگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری چالوس

مردابی قرمزرنگ که در میان آن درختان قدیمی و تنومندی وجود دارددر گویش محلی مازندرانی‌ها کلمه‌ی هسل را برای آب راکد یا آبگیر به کار می‌برند. این مرداب هم به خاطر راکد بودنش هسل نامگذاری شده است. تمام سطح مرداب هسل را جلبک‌های ریز سبز رنگ پوشانده‌اند. این جلبک‌ها مثل پارچه حریر سبز رنگی که سطح آب را پوشانده باشد، تمام مرداب را از آن خود کرده‌اند. وقتی یک سنگ کوچک را به سمت آب بیاندازید، با امواجی که روی مرداب به حرکت در می‌آید، تازه می‌توانید آب را ببینید.

جالب اینجانست که این جلبک‌ها در پاییز تغییر رنگ می‌دهند. آن هم چه رنگی؟ صورتی! تمام مرداب هسل در فصل پاییز صورتی رنگ می‌شود. همین باعث شده که به عنوان یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی چالوس تبدیل شود. برای رسیدن به این مرداب باید خودتان را به 10 کیلومتری جنوب غرب چالوس، یا 15 کیلومتری شمال غرب مرزن‌آباد حرکت کنید.

آدرس مرداب هسل: ایران، استان مازندران، 10 کیلومتری جنوب غرب چالوس، ۱۵ کیلومتری شمال غرب مرزن‌آباد، در مجاورت روستای سینوا و جنگل طلاجو

ساحل رادیو دریاساحل رادیو دریا

یکی از جاذبه های چالوس، ساحل رادیو دریاست. این ساحل یکی از ساحل‌های قدیمی چالوس به‌شمار می‌رود که میزبان گردشگران و مسافران بسیار بوده است. در ساحل رادیو دریا امکانات رفاهی مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود گشت‌وگذار در آن لذت‌بخش باشد.

گردشگران در این ساحل می‌توانند از رستوران، کافی‌شاپ، آلاچیق، نیمکت و دکه‌های فروش موادغذایی استفاده کنند. همچنین ساحل رادیو دریا طرح شنای بانوان و آقایان در فصل تابستان را نیز اجرا می‌کند.

آدرس ساحل رادیو دریا: ایران، استان مازندران، چالوس، بلوار رادیو دریا

سخن آخر

جاهای دیدنی چالوس را به شما معرفی کردیم، چنانچه قصد سفر به چالوس و اقامت در آنجا دارید، برای اجاره سوئیت از اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

4.3/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *