شهرهاجاهای دیدنی

معرفی غار یخ مراد | مرموزترین و شگفت‌انگیزترین غار طبیعی ایران

این جمله معروف را شنیده‌اید که می‌گویند: تا از دل کسی خبر نگیری، نمی‌توانی حالش را بفهمی؟ امروز می‌خواهم از دل کوهی خبر بگیرم که غار زیبا و مرموز یخ مراد را در دلش پنهان کرده است. حتما با شنیدن اسم غار، یاد جاهای تاریک، طولانی و پرپیچ‌وخم می‌افتید. بله؛ درسته که با رفتن به غار این چیزها را تجربه می‌کنید اما غار یخ مراد که می‌خواهم از آن برایتان بگویم بسیار شگفت‌انگیز است و سوای افسانه‌ها و داستان‌هایی که در پشت پرده‌اش دارد، تجربه‌هایی عمیق‌تر و بیشتر از یک غار معمولی را در ذهنتان ثبت می‌کند.

در جست‌وجوهای گوگل تصاویری از غار یخ مراد را دیده بودم و از دور عاشق حوضچه‌ها، تالارها و قندیل‌های یخی آن شده بودم. اما اگر شما می‌خواهید بروید و خودتان از نزدیک شاهد زیبایی‌های این غار شوید باید به ۴ کیلومتری جنوب گچ‌سر و به روستای کهنه ده کرج در استان البرز بروید. مسیر دسترسی به آن هم از تهران و از طریق جاده چالوس است.

پس هرچه سریع‌تر یک تعطیلی وسط هفته پیدا کنید و دل به جاده چالوس بزنید که این جاده شما را به یک ماجراجویی جذاب می‌رساند. اگر هم می‌خواهید قبل از سفرتان بیشتر با این غار آشنا شوید پس من را تا آخر این مقاله از اتاقک همراهی کنید که می‌خواهم در مورد غار شگفت‌انگیز با شما حرف بزنم.

غار یخ مراد کجاست؟

غار یخ مراد کجاست
غار یخ مراد در 60 کیلومتری محور کرج_ چالوس واقع شده است – عکاس: Amin Mojudi

قبل از هر چیزی باید بگوییم که غار یخ مراد با غارهایی که تا به الان در ایران دیده‌اید، فرق دارد. دلیلش هم این است که دریچه ورودی این غار در ارتفاعات بالا قرار گرفته و برای دیدن آن باید یک ساعت پیاده‌روی و کوهنوردی را به جان بخرید. البته از همین الان بگوییم که مسیر کوهنوردی و پیاده‌روی اصلا کار راحتی نیست. اما اگر کم نیارید و خودتان را به غار شگفت‌انگیز یخ مراد برسانید با دیدن این غار مرموز و هیجان‌انگیز که به جای قندیل‌های آهکی، قندیل‌های یخی و شفاف از سقف و کف این غار بیرون زده‌اند، خستگی راه فراموشتان می‌شود.

اگر قصد بازدید از این غار را دارید و دنبال آدرس دقیق آن هستید باید بگوییم که غار یخ مراد یکی از جاهای دیدنی چالوس و استان البرز است که در جاده کرج- چالوس و در حوالی روستای آزادبر و کهنه‌ ده در منطقه گچسر واقع شده است.

آدرس غار یخ مراد :ایران، استان البرز، جاده چالوس، گچسر (نرسیده به خروجی دیزین)، روستای کهنه ده، غار یخ مراد

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

ویژگی‌های غار یخ مراد

ویژگی‌های غار یخ مراد
غار شگفت‌انگیز یخ مراد یکی از معدود غارهایی است که بخشی از آن به صورت چهار طبقه است – عکاس: ehsan ahmadi

حالا که آدرس دقیق این غار را فهمیدید بهتر است در رابطه با این غار کمی بیشتر اطلاعات به دست بیاورید.

  • این غار مطبق است و در قسمتی از آن چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شود که در نوع خود کم‌نظیر است.
  • دهانه غار سه متر پهنا و هفت متر ارتفاع دارد و طول آن نیز به دلیل وجود حفره‌های متعدد و عدم دستیابی غارنوردان به انتهای غار هنوز مشخص نیست.
  • بر اساس شواهد تاریخی و کشف فسیلی متعلق به یک نرم تن خاص در دل یک سنگ بزرگ که در دهانه ورودی غار قرار دارد، قدمت غار یخ مراد به به دوره سوم زمین‌شناسی می‌رسد. البته برخی از زمین شناسان بر این باورند که غار دیدنی یخ مراد حدود 50 میلیون سال پیش، از زیر دریا بیرون آمده و برخی دیگر نیز قدمت این غار را بین 70 الی 230 میلیون سال تخمین زده‌اند.
  • مردم محلی در مورد غار زیبای یخ مراد افسانه‌های زیادی می‌گویند، برخی از افراد این غار را یک مکان مقدس می‌دانند. بعضی دیگر معتقدند غار مراد خاصیت شفابخش دارد و یخ‌های حوض انتهایی آن برای درمان بیماری‌های مختلف ازجمله مشکل ناباروری موثر است. عده‌ای از اهالی نیز بر این باور هستند که هر کسی یخ این غار را بخورد، سال بعد همان موقع به آرزوی خود می‌رسد، به همین دلیل به آن یخ مراد می‌گویند.­

بخش‌های مختلف غار یخ مراد

بخش‌های مختلف غار یخ مراد
غار یخ مراد یک آبشار و دو دریاچه یخی در دلش جای داده است – عکاس: homayon varzeshdost

غار یخ مراد از سه یخچال زیرزمینی، سه تالار بزرگ و هفت حلقه چاه تشکیل‌ شده و برخلاف دیگر غارها از تزئینات آهکی کمی برخوردار است و بیشتر غارسنگ‌‌ها و قندیل‌های یخی در این غار به چشم می‌خورد.

با ورود به غار اولین تالاری که پیش چشمتان قرار می‌گیرد، تالار سنگلاخی است. طول و عرض این تالار ۱۲ در ۱۸ متر هست و ارتفاع آن نیز به ۶ متر می‌رسد. در انتهای تالار سنگلاخی سه راهرو قرار دارد که راهروی سوم در سمت چپ تالار، شما را به تالار دوم می‌رساند. تالار دوم دو متر طول و یک متر عرض دارد و در زیر آن پرتگاهی به عمق هشت متر به چشم می‌خورد.

پس از تالار دوم، تالار سوم قرار دارد که سقف آن از دیگر تالارها بلندتر است و بر دیوارها و سقف آن غارسنگ‌هایی به شکل نخودی و گل‌ کلمی خودنمایی می‌کنند. در انتهای غار زیبای یخ مراد هم دخمه‌ای به نام دخمه دوقلو قرار دارد که به وسیله پرتگاهی به عمق پنج متر از تالار سوم جدا شده است. دخمه اول پوشیده از یخ‌های دائمی است و یک آبشار یخی و همچنین دریاچه یخی اصلی غار را در خود جای داده است. در دخمه دوم هم یک دریاچه یخی دیگر دیده می‌شود.

آب‌وهوای غار یخ مراد

آب‌وهوای غار یخ مراد
آب‌وهوای داخل غار یخ مراد نسبت به محیط بیرون سردتر است – عکاس: davod dani

غار یخ مراد در ارتفاعات کوه‌های منطقه و در ارتفاع 2640 متری از سطح دریا واقع شده است. پس با این حساب خودتان متوجه شدید که وقتی به دیدن غار زیبای یخ مراد می‌روید باید انتظار آب‌وهوای سرد و کوهستانی را داشته باشید. علاوه بر آب‌وهوای محیط بیرون مسئله دیگری که این غار را از سایر غارهای ایران متمایز کرده است، اختلاف دمای فضای داخل و بیرون غار است.

سایر غارها به دلیل وجود بخار آب و عدم ارتباط با فضای بیرونی از جریان هوا بی‌نصیب هستند و به همین دلیل دمای آن‌ها 10 درجه گرم‌تر از فضای بیرونی است. اما غار یخ مراد برخلاف نمونه‌های مشابه خود به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا، تاثیر کانی‌ها، داشتن منافذ زیاد در دیواره‌های غار و وجود جریان هوا، دمای بسیار کمتری نسبت به فضای بیرون دارد. در حقیقت همین اختلاف دما باعث شده تا فضای داخل این غار تبدیل به یک یخچال طبیعی با قندیل‌های بزرگ یخی شود.

به طور کلی در فصل بهار و تابستان آب‌وهوای غار یخ مراد خنک و دل‌نشین است و برای فرار از گرمای تابستان پناهگاه دل‌چسبی به شمار می‌رود. در پاییز و زمستان هم آب‌وهوای این غار بسیار سرد است و طبیعت اطرافش مشغول میزبانی از دانه‌های برف و باران هستند.

مسیر دسترسی به غار یخ مراد

مسیر دسترسی به غار یخ مراد
بررسی مسیر دسترسی به غار زیبای یخ مراد – عکاس: Amin Mojudi

اگر از ابتدای این مقاله همراه من بوده باشید، پس حتما خودتان حدس زده‌اید که مسیر دسترسی به غار یخ مراد از کجاست. اما اگر عجله دارید و مستقیما به سراغ این بخش آمده‌اید تا هرچه سریع‌تر با مسیر دسترسی به غار زیبای یخ مراد آشنا شوید، پس ادامه این مقاله را با دقت بخوانید.

همانطور که گفتیم غار یخ مراد از جاهای دیدنی چالوس و استان البرز است و فاصله کمی با تهران دارد؛ بنابراین برای بازدید از این غار در هر کجای ایران که هستید باید خودتان را به تهران برسانید. از تهران وارد جاده زیبا و دیدنی کرج- چالوس شوید. بعد از طی مسافتی درحدود 60-۷۰ کیلومتر نرسیده به گچسر و در قسمت غربی جاده، به سمت روستای کهنه ده بروید. در این جاده فرعی پس از طی چهار کیلومتر نهایتا به یک دوراهی خواهید رسید که راه سمت راست شما را به نزدیکی این غار می‌رساند.

در این‌جا ماشین‌تان را پارک کنید، وسایل و تجهیزات لازم را بردارید و بقیه مسیر را پیاده بروید. پس از حدود یک ساعت پیاده‌روی که (نیم ساعت آن پیاده‌روی در مسیری با شیب ملایم و نیم ساعت دیگر آن کوهنوردی در مسیری با شیب تند است)، در نهایت پس از عبور از پلی که بر روی رودخانه قرار دارد، به غار یخ مراد می‌رسید.

بهترین زمان سفر به غار یخ مراد

بهترین زمان سفر به غار یخ مراد
بهترین زمان بازدید از غار زیبای یخ مراد ماه‌های اسفند و فروردین است – عکاس: Hossein Tehrani

بهترین زمان سفر به غار یخ مراد بستگی به انتخاب شما دارد. ببینید دوست دارید در کدام یک از مواقع زیر به بازدید از این غار بروید:

غار یخ مراد قندیل‌های یخی شفاف و بسیار زیبایی دارد که این قندیل‌ها یا همان استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌ها از اواخر پاییز و با آغاز فصل سرد سال شروع به شکل گرفتن می‌کنند. اما اگر می‌خواهید این قندیل‌های یخی را در اوج زیبایی ببینید بهتر است که ماه‌های اسفند یا فروردین به بازدید از این غار بروید.

در این دو ماه بارندگی و نفوذ آب باعث می‌شود چکیده‌ها، چکنده​‌ها و ستون‌هایی بسیار زیبا و شگفت‌انگیز در سراسر غار یخ مراد به وجود بیاید. انعکاس و شکست نور به وسیله این پدیده‌های یخی، منظره​ای تماشایی را در غار به وجود می​آورد که نظیرشان در هیچ غاری وجود ندارد. از اواسط فصل بهار قندیل‌ها و یخ‌ها شروع به ذوب شدن می‌کنند؛ تا حدی که از اوایل خرداد ماه تا اوایل پاییز تنها دریاچه یخ در غار باقی می‌ماند.

به طور کلی در تمامی ماه‌های سال می‌توانید از غار زیبای یخ مراد بازدید کنید اما در نظر داشته باشید که غار یخ مراد در ارتفاعات چالوس قرار دارد و فضای داخلی آن از بیرون آن نیز سردتر است. پس اگر دوست دارید در فصل گرم سال از آب‌وهوای خنک آن لذت ببرید شش ماه اول سال و مخصوصاً تابستان، بهترین زمان بازدید از این غار محسوب می‌شود. البته در این فصل خبری از قندیل‌های یخی نیست و فقط دریاچه یخ در آن به چشم می‌خورد. اواخر زمستان برای دیدن قندیل‌های یخی انتخاب بهتری است، فقط هوا در این فصل به شدت سرد می‌شود؛ بنابراین مراقب باشید گرفتار برف و یخبندان نشوید.

برای اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اجاره ویلا شمال
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی نزدیک به غار یخ مراد

به غیر از مناظر شگفت‌انگیز و مسیرهای پیچ‌درپیچ غار یخ مراد، جاذبه‌های دیگری هم در حوالی این غار وجود دارند که می‌توانید قبل یا بعد از بازدید از غار دیدنی یخ مراد به سراغ آن‌ها نیز بروید:

روستای کهنه ده

روستای کهنه ده
روستای کهنه ده از جاهای دیدنی نزدیک به غار یخ مراد است.

روستای کهنه ده یکی از روستاهای سرسبز و دیدنی استان البرز است که در چهار کیلومتری غرب روستای گچسر و در مجاورت رودخانه گچسر واقع شده است. روستای کهنه ده تنها یک کیلومتر با غار دیدنی یخ مراد فاصله دارد و در این روستا می‌توانید از تماشای زیبایی‌های طبیعت سرسبز، چشمه‌ی خروشان و آب‌وهوای معتدل و نیمه کوهستانی نهایت لذت ببرید.

آدرس روستای کهنه ده: استان البرز، بخش آسارا، شهرستان کرج، روستای کهنه ده

روستای آزادبر

روستای آزادبر
روستای آزادبر از مناطق ییلاقی و خوش آب‌وهوای استان البرز است – عکس از سایت: campia

اگر از آن دسته افرادی هستید که در سفر به دنبال آرامش و تماشای طبیعت سرسبز هستید، پس حتماً بعد از بازدید از غار زیبای یخ مراد، سری به روستای آزادبر نیز بزنید. از روستای کهنه ده و غار یخ مراد تا روستای آزادبر حدود یک ساعت پیاده‌روی لازم است. در طول مسیر نیز آبشار کم ارتفاعی با عرض زیاد و چشمه‌ای گوارا به نام چشمه آزادبر قرار دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

روستای آزادبر در شمالی ترین نقطه استان البرز و در قلب سلسله کوه‌های البرز مرکزی واقع شده و زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های دل‌انگیزی دارد. قدم زدن در روستای آزادبر و تماشای طبیعت بکر و دیدنی آن قطعا یکی از زیباترین بخش‌های سفر شما در بازدید از غار یخ مراد خواهد بود.

آدرس روستای آزادبر: جاده چالوس، 70 کیلومتری کرج، ورودی شهر گچسر، روستای آزادبر

گردنه عسلک

گردنه عسلک
گردنه عسلک؛ بهشتی کوچک در نزدیکی غار زیبای یخ مراد است – عکس از سایت: shayanews

گردنه عسلک در 16 کیلومتری جاده گچسر به طالقان واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا به 3100 متر می‌رسد. طبیعت زیبا و کوهستانی و گاهی مه آلود این گردنه به قدری چشم‌نواز است که دل مسافران و گردشگران را برده است. در فصل بهار و تابستان هوای گردنه عسلک به‌قدری خنک است که اگر به آن‌جا رفتید دلتان نمی‌خواهد به این زودی‌ها این منطقه را ترک کنید. تازه به این هوای خنک و مه آلود، تماشای دشت‌های سرسبز با گل‌های زیبای زرد و لاله های واژگون و همچنین چشم‌انداز زیبای قله‌های معروف کهار و ناز را هم اضافه کنید.

آدرس گردنه عسلک: استان البرز، شهرستان طالقان، 16 کیلومتری جاده گچسر، گردنه عسلک

اقامت در حوالی غار یخ مراد

اقامت در حوالی غار یخ مراد
گزینه‌های مختلفی جهت اقامت در حوالی غار یخ مراد وجود دارد – عکاس: Omid Nadipour

اگر دوست دارید یک شب را در اطراف غار زیبای یخ مراد بمانید، می‌توانید در مناطق سرسبز یا چشمه‌ای که در نزدیکی غار قرار دارد، کمپ کنید. اگر هم علاقه‌ای به کمپ کردن ندارید یا وسایل و تجهیزات‌تان کامل نیست، نگران نباشید. می‌توانید به راحتی و قبل از سفر با اجاره اقامتگاه یا هتل در روستای گچسر که در فاصله چهار کیلومتری غار یخ مراد قرار دارد، خیالتان را از بابت رزرو اقامتگاه راحت کنید.

علاوه بر این می‌توانید با اجاره ویلا چالوس اقامت دلنشینی داشته باشید و یکی از روزهای سفر را به بازدید از غار یخ مراد اختصاص دهید. برای اجاره ویلا و سوئیت در هر یک از این مناطق هم می‌توانید به سایت اتاقک مراجعه کنید. با این کار دیگر دغدغه اقامتگاه نخواهید داشت و می‌توانید همه تمرکزتان را برای لذت بردن از سفر و بازدید از غار دیدنی یخ مراد اختصاص دهید.

اجاره ویلا در چالوس با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به غار یخ مراد بدانید!

  • مسیر داخلی غار یخ مراد پستی‌ها و بلندی‌های زیادی دارد و به صورت صخره‌ای است و معمولا گردشگران از دو تالار ابتدایی آن بازدید می‌کنند.
  • غار زیبای یخ مراد فاقد هرگونه امکاناتی است پس در بازدید از این غار جعبه کمک‌های اولیه، خوراکی، بطری آب، هدلامپ و وسایل ارتباطی با خود ببرید.
  • با توجه به این که غار یخ مراد آب‌وهوای بسیار سرد و خنکی دارد؛ بنابراین در بازدید از این غار لباس گرم و کفش مناسب همراه خود داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید مسیر زیادی را در داخل غار بپیمایید حتما با افراد و گروه‌های حرفه‌ای و آشنا بروید.
  • بدون داشتن تجهیزات و وسایل کوه‌نوردی و غارنوردی از رفتن به داخل غار خودداری کنید.
  • فراموش نکنید غار یخ مرادجزء میراث ارزشمند کشورمان محسوب می‌شود. پس در بازدید از این غار سعی کنید به دیواره‌های غار و قندیل‌های یخی آن آسیب نرسانید.
  • هنگام بازدید کیسه زباله همراهتان داشته باشید و هیچ اثری از خود جز خاطرات خوش به جای نگذارید.

سخن آخر

هنوز هم وقتی راهی جاده چالوس می‌شوید، انتخاب شما دریا و جنگل‌ است؟ هیچ‌کس منکر زیبایی‌های بی‌شماری که در انتهای این جاده قرار دارد، نمی‌شود، ولی شاید حالا فرصت آن است که کوله بار سفرتان را ببندید و در پیچ و خم‌ جاده چالوس به جاده‌ای خاکی بپیچید و از غار یخ مراد دیدن کنید.

غار دیدنی یخ مراد یکی از آن جاهای بکری است که شما را با معمای درونش شگفت‌زده می‌کند؛ پس می‌توانید در یکی از سفرهای آینده خود، به‌جای مقصدهای همیشگی به سراغش بروید. ما هم در گروه اتاقک دست به دست هم داده‌ایم تا خیالتان را از بابت اجاره ویلا و سوئیت راحت کنیم فقط کافی است با چند کلیک اقامتگاه موردنظرتان را رزرو کنید و راهی غار یخ مراد شوید.

سفر خوشی داشته باشید. فقط تنها خواسته‌ای که ما از شما داریم این است که لطفا در بازدید از غار شگفت‌انگیز یخ مراد مراقب طبیعت آن باشید و بگذارید این غار همان ‌طوری که از گذشتگان به دستمان رسیده همین‌جور دست‌نخورده به نسل‌های بعدی برسد.

سؤالات متداول

غار یخ مراد کجاست؟

غار یخ مراد از جاهای دیدنی استان البرز است که در چهار کیلومتری جنوب گچسر و در نزدیکی روستای کهنه ده و آزادبر واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر و بازدید از غار یخ مراد چه موقع هست؟

ماه‌های اسفند و فروردین

جاهای دیدنی نزدیک غار یخ مراد کدام‌اند؟

گردنه عسلک، روستای آزادبر، روستای کهنه ده

برای بازدید از غار یخ مراد چه وسایل و تجهیزاتی لازم است؟

لباس گرم، کفش مناسب پیاده روی و غارنوردی، هدلامپ، آب آشامیدنی، جعبه کمک‌های اولیه، داروهای شخصی، لباس ضدآب، یک وعده غذایی سبک و سالم.

4.5/5 - (21 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *